Onko kenelläkään kokemuksia japanilaisista miehistä? Miten käyttäytyvät? Kuinka kohtelevat naisia? yms. Haluaisin vastauksia nimenomaan sellaisilta, jotka oikeasti ovat tavanneet japanilaisia miehiä.
japanilaiset miehet
5
2378
Vastaukset
- Entäs.,
Itävaltalaiset naiset onko kellään tietoo miten ne käyttäytyy.?
- ....................
En ole koskaan seurustellut japanilaisen miehen kanssa koska henkkohtaisesti minua eivät aasialaiset miehet sytytä vaan pidättäydyn ennemmin eurooppalaisissa. Mutta olen opiskellut monta vuotta ulkomailla ja tavannut myös useita japanilaisia, niin naisia kuin miehiäkin.
Yksi näistä japanilaisista on eräs läheisimpiä kavereitani täällä, joten hänen kauttaan kulttuuri on minulle jonkin verran auennut. Ensinnäkin, ulospäin kaikki tapaamani japanilaiset miehet ovat hyvin nöyriä, vaatimattomia, hiljaisia ja kohteliaita siinä missä japanilaiset naisetkin.
Mutta hämmästyksenä voi monelle tulla tieto että tästä vieraille osoitetusta nöyryydestä huolimatta japanilainen mies on yleensä melko konservatiivinen. Ainakin japanilaisen tytön isä yleensä haluaa tyttärensä menevän naimisiin japanilaisen pojan kanssa.
Kaverini painii paraikaa ko. ongelman kanssa koska hänen poikaystävänsä on brasilialainen eikä hän vuosien seurustelun jälkeenkään tämän ongelman takia pysty asiasta isälleen kertomaan. Lisäksi hänen sisarensa, joka sentään nai edes toisen aasialaisen eli kiinalaisen, sai myös pitkään tuta heidän isänsä epäluuloisen asenteen niskassaan ennen kuin tämä lopulta hyväksyi vävypojan.
Toisaalta jälkimmäiseen tapaukseen voi vaikuttaa myös se etteivät japanilaiset ja kiinalaiset pidä toisistaan, mutta joka tapauksessa japanilaiset miehet yleensä odottavat tyttäriensä (ehkä myös poikiensa?) menevän naimisiin samanmaalaisen kanssa.
Lisäksi Japanissa rauhallisesta kulttuurista huolimatta tasa-arvo ei ole samalla tasolla kuin Pohjoismaissa. Naisilla on tietyt roolinsa ja heidän yleensä odotetaan pysyvän niissä nöyrästi. Perheen välinen hierarkia on erittäin selkeä eikä siitä tingitä. Perinteitä yhä arvostetaan ja kunnioitetaan suuresti.
Lisäksi ihan yleisesti esim. monilla työpaikoilla naiset yhä valitaan virkaan yksinomaan pärstäkertoimen eikä pätevyyden perusteella. Niinpä pohjoismaiselle tasa-arvoon tottuneelle naiselle konservatiiviset asenteet voi olla liikaa. Mitä jos olet tottunut siihen että kotityöt jaetaan puoliksi yms?
Japanilaisessa kulttuurissa myös maine on hyvin tärkeä: kasvojen menetys pienessäkin jutussa on vakava asia, jota ei oteta rennosti huumorilla tai ohiteta olankolautuksella kuten länsimaissa saatetaan tehdä. Kaiken kaikkiaan japanilainen kulttuuri on hyvin vakava ja ihmiset ovat ainakin omaan makuuni liiankin varautuneita.
Kaverini ei esimerkiksi käsitä kuinka voin tutustua uusiin ihmisiin niin avoimesti ja jutella heidän kanssaan small talkia niin rennosti, koska hän on kaikkien kanssa äärimmäisen varovainen - riippumatta siitä millaisen ensivaikutelman tyyppi antaa. Hän pitää moista varomattomuutena ja jopa naiiviutena, mutta itse koen taas että elämä on lyhyt ja se pitää elää, enkä siksi halua kyräillä ensin 3:a kuukautta ennen kehenkään uuteen tuttavuuteen tutustumista.
Itse koen japanilaisen kulttuurin siis myös hivenen masentavaksi ja negatiiviseksi, vaikka monista asioista siinä pidänkin. Kun vielä mukaan laskee työkeskeisyyden ja jo koulusta asti kovaan keskinäiseen kilpailuun painostamisen, ei mikään ihme että itsemurhaluvut ovat maassa niin korkeat.
Tietysti jokainen ihminen on yksilö, mutta kannattaa ottaa huomioon että miehesi voi todennäköisesti olla kasvatettu kyseisen työnarkomaani-asenteen mukaan. Hän saattaa ottaa työn liiankin vakavasti ja uhrata siinä menestymiselle liian suuren osan elämästään.
Japanilaiselle työ kun usein ei ole pelkästään työ ja elannon lähde, vaan asia joka määrittää myös sosiaalisen statuksen: siitä riippuen sukulaiset ja tuttavapiiri voi joko katsoa alaspäin tai ihailla, ja lähipiirin hyväksyntä on japanilaiselle henki ja elämä.
Tästä osittain johtuu että perinteisesti japanilaisilla on ollut sama työpaikka läpi elämän: työntekijän uskollisuus yhtiölle on tärkeää, ja sitä vastaan yhtiö on varmistanut että työntekijällä on jatkuva elannonlähde eikä pelkoa työttömyydestä.
Paljon riippuu myös siitä mistä päin Japania mies on kotoisin. Varsinkin tokiolaiset nuoret alkavat jo kovaa vauhtia hylätä vanhat asenteet, samoin parissa muussa isommassa kaupungissa. Mutta jos mies on Japanin maaseudulta, melko todennäköisesti hän on hyvin perinteitä arvossa pitävä mikä saattaa tuoda hankaluuksia suhteeseen.
Mutta toisaalta, onhan tosiaan niitä hyviä puoliakin. Vaikka naiselta tiettyjä rooleja odotetaankin, niin perinteisen rauhallinen japanilainen mies ei yleensä ole niin äkkipikainen että hakkaisi vaimoaan tai pakottaisi omapäisen vaimon uhkailuilla "kuriin". Ei hän välttämättä tasa-arvoa vaativasta naisesta pidä eikä ko. asennetta helpolla hyväksy, mutta yleensä vastaan pistäminen jää väittelyn tai kiistelyn asteelle.
Jos olisi pakko ottaa joku muu kuin eurooppalainen mies, sitten valitsisin varmaankin japanilaisen.- Hei
En ole tuo aloittaja, mutta kun vastasit niin kiehtovasti japanilaisista miehistä, niin haluaisin kysyä sinulta lisää.
Minulla on ollut useita vuosia japanilainen mies-kirjekaveri. Olen siis nainen, ja olemme kirjoitelleet vain ihan ystävällisessä hengessä kivoja kirjeitä toisillemme. Mutta nyt kesällä hän haluaisi tulla käymään Suomessa.
Onko se hienovarainen vihjaus jostakin suuremmasta, romanssista? Vai haluaako hän vain todella käydä katsomassa tätä hienoa maata :) Mitä kaikkea minun tulisi huomioida, etten mokaa tapaamistamme ja yhdessäoloa ihan totaalisesti? Jotakin tosin tiedän jo, mutta en varmaan ihan kaikkea. Kiitos jos jaksat vastata! - Wani-Kun
Kuten sanoitkin, puhuit nimenomaan vanhemmasta kulttuurista, ja Japanissa kertomasi tulee jonkun verran ilmi mutta ei läheskään niin paljoa kuin olin aikoinani kuvitellut. Olen asunut Japanissa ja aviomieheni on japanilainen, ja vaikka kirjoittamasi osittain kuulosti tutultakin, japanilaisetkin ovat silti yksilöitä ja omaan tuttavapiiriini on automaattisesti valikoitunut vähemmän konservatiivisia ihmisiä. Kaikista vanhoillisimmat tuskin edes sulattaisivat eurooppalaista maahanmuuttajaa kaveripiiriinsä ;)
- ....................
Hei kirjoitti:
En ole tuo aloittaja, mutta kun vastasit niin kiehtovasti japanilaisista miehistä, niin haluaisin kysyä sinulta lisää.
Minulla on ollut useita vuosia japanilainen mies-kirjekaveri. Olen siis nainen, ja olemme kirjoitelleet vain ihan ystävällisessä hengessä kivoja kirjeitä toisillemme. Mutta nyt kesällä hän haluaisi tulla käymään Suomessa.
Onko se hienovarainen vihjaus jostakin suuremmasta, romanssista? Vai haluaako hän vain todella käydä katsomassa tätä hienoa maata :) Mitä kaikkea minun tulisi huomioida, etten mokaa tapaamistamme ja yhdessäoloa ihan totaalisesti? Jotakin tosin tiedän jo, mutta en varmaan ihan kaikkea. Kiitos jos jaksat vastata!Japanilaiset kun kuitenkin ovat sen verran nöyriä ja ujoja, myös miehet, he eivät välttämättä paljasta suoraan ihailuaan kuten joku herkemmin kiinni käyvä tai lipevyyksiä lepertelemään tuleva turkkilainen. Pyyntöön siis saattaa kätkeytyä myös halu tutustua enemmänkin kuin ystävänä, mutta sinuna ottaisin ensin kutsun vastaan ja odottelisin muita merkkejä.
Ei kannata käydä itse hirveän aloitteelliseksi ennen kuin olet varmistunut siitä onko hän todella kiinnostunut, ja riippuen vähän miten perinteinen hän on ja missä alueella kasvanut, ei välttämättä senkään jälkeen itse ehdottaa sanallisesti treffejä tms. Sen sijaan voit rohkaista häntä elekielellä kuten pitkillä hymyillä ja tavallista tiiviimmällä katsekontaktilla tekemään itse aloitteen - hienovaraisesti viestimällä ettei hän tule torjutuksi vaikka sinua treffeille pyytäisikin.
Ainakin tuntemieni japanilaisten kanssa tulee kavereina toimeen suht helposti, poikkeuksena tosin tuo läheisin kaverini jonka kanssa tulee riitaa ties mistä koska hänellä on tapana tarttua joka sanaan ja tosiaan osittain siis halveksuukin avoimuuttani ja sosiaalisuuttani.
Mutta normaalisti japanilaiset eivät tunnu ongelmallisia olevan vaan hän on vain ääripään esimerkki. Yleensä ainakin nuoret japanilaiset tulevat lievempien ennakkoluulojensa vuoksi erittäin hyvin toimeen eurooppalaisten kanssa. Eivät ole kovin äkkipikaisiakaan joten suurella todennäköisyydellä et kyllä kaveria normaalilla käytöksellä hevillä suututa. Mutta käytöstapoja ja kohteliaisuutta nuoretkin tuntuisivat Japanissa pitävän suuressa arvossa eli tälläisiä perusjuttuja.
Se kunnia kyllä voi olla monelle hyvin tärkeä asia eli kannattaa vältellä aluksi vitsinäkin asioita jotka voi tulkita loukkaavana, heti ei kannata pyrkiä liian läheiseksi. Moni japanilainen ei välttämättä tykkää jutella asioista heti yhtä avoimesti tai heittää huumoriksi juuri tavatun ihmisen kanssa toisin kuin italialaiset tai espanjalaiset, jos et siis tunne häntä jo paremmin ja pidemmältä ajalta.
Mutta eiväthän suomalaisetkaan kovin nopeasti kenelle tahansa avaudu, joten siinä mielessä olet hyvässä asemassa että kulttuurinne ovat kuitenkin edes jonkin verran samankaltaiset.
Voisin vielä koittaa kysyä tuolta läheisimmältä japanilaiselta kaveriltani koska hän kuitenkin japanilaisena tuntee kulttuurin erityisen hyvin. Tämä oma selostukseni on lähinnä pintaraapaisu joka pohjautuu tuntemiini japanilaisiin, mutta hänen kauttaan saan vähän laajemman kuvan. Kiinnostaa nimittäin itseänikin tietää eri kulttuureista niin paljon kuin mahdollista, niin auttaapa asian selvittäminen samalla omaa mielenkiintoanikin. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416