27-vaihteiseen pyörään opastusta kiitos.

dille...

Olen ajanut vain 8-vaihteisella pyörällä,jossa on vääntökahva-vaihde vain toisessa kahvassa. Nyt vaihdan 27-vaihteiseen. siinähän on molemmissa kahvoissa vaihteita, joten vääntäisikö joku rautalangasta näiden oikeaoppisen käytön. Ja tämä ei ole vitsi.

8

2236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öljypoltin

Kun edessä on pienin hammasratas käytössä, kannattaa takana käyttää vain viittä suurinta hammasratasta. Kun keskellä on keskimmäinen ratas käytössä, vältä käyttämästä takana kahta suurinta ja kaikkein pienintä hammasratasta. Ja kun edessä on suurin ratas käytössä, takana kannattaa käyttää viittä pienintä hammasratasta.
      Jos kuitenkin vaihteiden säätöjen ollessa kohdallaan jollakin etu-takaratasyhdistelmällä kuuluu hinkkaavaa ääntä, tai ketju hyppii, tiedät käyttäväsi ratasyhdistelmää jota ei kannata käyttää. Käyttö kuluttaa normaalia käyttöä enemmän ketjua ja hammasrattaita ja aiheuttaa ennenaikaisen komponenttien rikkoutumisen.

• ketjulinja

Edelliseen jatkaen kysymyshän on siis siitä, että tulisi välttää ratas(=vaihde)yhdistelmiä joilla ketjun kulku muuttuu kovin vinoksi, koska ketjun kestävyys sivuttaiselle vedolle ei ole järin suuri.
        Asiaa voi selittää myös puhumalla eri kokoisten hammasrattaiden sijasta myös käytettävissä olevista vaihteista. Yhdistelmät edessä pienin (ykkönen) takana suurin (ysi) tai edessä suurin (kolmonen) takana pienin (ykkönen) ovat ne kaikista vaarallisimmat. Silloin ketju kulkee vinoimmassa asennossa. Jos tuohon yhdistelmään huomaa 'joutuneensa' rankassa ylämäessä niin
        suosittelen jalkautumaan ja työntämään mäen päälle ettei synny pahempaa jälkeä. Tasaisella tilanne ei ole niin paha koska asian voi rauhassa korjata. Jos pyörän mukana tuli käyttöhje -kirjanen niin siellä on usein kerrottu vältettävät yhdistelmät.

Muutoin vaihteilla ajaminen on sitä, että eteen valitaan se vaihde millä polkemisvastus ja/tai nopeus pysyy haluttuna takavaihteiden tarjoamissa rajoissa. Yleensä kannattaa pysytellä mahdollisuuksien mukaan takavaihteissa keskialueella. Toisin sanoen jos edessä on kakkonen ja takana 'lähestyy' suurin mahdollinen ja yhä tuntee haluavansa ja pystyvänsä kovempaan menoon niin kannattaa siirtyä edessä kolmoseen jo ennen kuin on kelannut takavaihtajan suurimpaan. Näin välttyy tilanteelta jossa kolmoselle siirtyessä huomaa hyytyvänsä ja joutuu saman tien pienentämään pykälää takapäässä.

Etuvaihteet antavat siis suuremman muutoksen välitykseen. Tuota ominaisuutta kannattaa hyödyntää tilanteissa joissa poljinvastus muuttuu voimakkaasti suuntaan tai toiseen - esim. jyrkkä ylä- tai alamäki - heittämällä ensin edessä oikean 'alueen' tarjoava vaihde pesään ja vasta sen jälkeen hienosäätämällä takavaihteella. Kokemuksen karttuessa oikeat toimintamallit kehittyvät. Tärkeintä vain on kerätä sitä kokemusta eli käyttää niitä vaihteita.

• Ykssinkertaista

Vaihteilla poljinten kierrosnopeus pidetään 90-100rpm, niin homma toimii.

• ...................

Noihin kierroksiin ei ilman lukkoja alussa pääse. Itelläkin on taas talven jälkeen vaikeaa saada jaloista kierroksia ulos.

Vaatii taas useamman lenkin liian pienellä vaihteella ja väkisin kierroksia pitäen. Sit kun jalat taas toimii, niin pyöräkin kulkee ihan eri tavalla.

Mielestäni 70 rpm riittää alussa

• dille...

No nyt rupes Lyyti kirjottamaan, eli luulen päässeeni jyvälle asiasta : ) Pyörä on vielä kaupassa. Olen menossa sitä koeajamaan ja ellen jo etukäteen hieman tutustu asiaan niin en varmasti tajua yhtikäs mitään myyjän pikaselostuksesta.Jos en pysty keskittymään muuhun kuin vaihteisiin niin itse pyörän ajo-ominaisuudet jää huomioimatta.
      Noissa vaihteissahan ei ilmeiseti ole numeromerkintää niin kuin 8-vahteisessa.Eli sen oppii sitten näppituntumalla, tuskin sitä ketjujen vinoon menemistä kannattaa kesken ajon käydä kuikuilemaan, ainakaan ennen kuin pyörä on maksettu,hehheh.

Jos / kun käy niin että ne vaihteet sekoaa ylämäessä ja joudun jalkautumaan, niin voinko mäen päällä jo hypätä selkään eli kevyesti polkemalla vaihtaa? Ja menevätkö vaihteet sekaisin jos niitä rämpyttelee pyörän paikallaan ollessa ?

• nointeinminäkin

Kyllä ketjuvaihteisessa pyörässä kannattaa vaihtaa vain poljettaessa. Aluksi voit pitää etuvaihteen keskirattaalla (2 vaihde) ja vaihtaa vain takavaihtajalla ja silläkin vain keskialueella. Kokemuksen karttuessa eli kun ajat omalla fillarilla niin kaikki vaihteet käyttöön tarvittaessa.

• 5+12

90-95% pärjää pelkällä keskieturattaalla, voi ihan hyvin käyttää kaikkia 9-vaihdetta takana, eihän 1x9-vaihteisissakaan suosita ääripäiden käyttämättä jättöä.

• tämä on totuus

Napavaihde on käyttömukavuudeltaan ylivoimainen verrattuna ketjuvaihteeseen. Vaihtaminen onnistuu paikallaan ja joissakin malleissa veto päällä polkiessakin. Eikä tarvitse miettiä ketjulinjoja, vaan voi keskittyä ajamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe