27-vaihteiseen pyörään opastusta kiitos.

dille...

Olen ajanut vain 8-vaihteisella pyörällä,jossa on vääntökahva-vaihde vain toisessa kahvassa. Nyt vaihdan 27-vaihteiseen. siinähän on molemmissa kahvoissa vaihteita, joten vääntäisikö joku rautalangasta näiden oikeaoppisen käytön. Ja tämä ei ole vitsi.

8

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öljypoltin

      Kun edessä on pienin hammasratas käytössä, kannattaa takana käyttää vain viittä suurinta hammasratasta. Kun keskellä on keskimmäinen ratas käytössä, vältä käyttämästä takana kahta suurinta ja kaikkein pienintä hammasratasta. Ja kun edessä on suurin ratas käytössä, takana kannattaa käyttää viittä pienintä hammasratasta.
      Jos kuitenkin vaihteiden säätöjen ollessa kohdallaan jollakin etu-takaratasyhdistelmällä kuuluu hinkkaavaa ääntä, tai ketju hyppii, tiedät käyttäväsi ratasyhdistelmää jota ei kannata käyttää. Käyttö kuluttaa normaalia käyttöä enemmän ketjua ja hammasrattaita ja aiheuttaa ennenaikaisen komponenttien rikkoutumisen.

      • ketjulinja

        Edelliseen jatkaen kysymyshän on siis siitä, että tulisi välttää ratas(=vaihde)yhdistelmiä joilla ketjun kulku muuttuu kovin vinoksi, koska ketjun kestävyys sivuttaiselle vedolle ei ole järin suuri.
        Asiaa voi selittää myös puhumalla eri kokoisten hammasrattaiden sijasta myös käytettävissä olevista vaihteista. Yhdistelmät edessä pienin (ykkönen) takana suurin (ysi) tai edessä suurin (kolmonen) takana pienin (ykkönen) ovat ne kaikista vaarallisimmat. Silloin ketju kulkee vinoimmassa asennossa. Jos tuohon yhdistelmään huomaa 'joutuneensa' rankassa ylämäessä niin
        suosittelen jalkautumaan ja työntämään mäen päälle ettei synny pahempaa jälkeä. Tasaisella tilanne ei ole niin paha koska asian voi rauhassa korjata. Jos pyörän mukana tuli käyttöhje -kirjanen niin siellä on usein kerrottu vältettävät yhdistelmät.

        Muutoin vaihteilla ajaminen on sitä, että eteen valitaan se vaihde millä polkemisvastus ja/tai nopeus pysyy haluttuna takavaihteiden tarjoamissa rajoissa. Yleensä kannattaa pysytellä mahdollisuuksien mukaan takavaihteissa keskialueella. Toisin sanoen jos edessä on kakkonen ja takana 'lähestyy' suurin mahdollinen ja yhä tuntee haluavansa ja pystyvänsä kovempaan menoon niin kannattaa siirtyä edessä kolmoseen jo ennen kuin on kelannut takavaihtajan suurimpaan. Näin välttyy tilanteelta jossa kolmoselle siirtyessä huomaa hyytyvänsä ja joutuu saman tien pienentämään pykälää takapäässä.

        Etuvaihteet antavat siis suuremman muutoksen välitykseen. Tuota ominaisuutta kannattaa hyödyntää tilanteissa joissa poljinvastus muuttuu voimakkaasti suuntaan tai toiseen - esim. jyrkkä ylä- tai alamäki - heittämällä ensin edessä oikean 'alueen' tarjoava vaihde pesään ja vasta sen jälkeen hienosäätämällä takavaihteella. Kokemuksen karttuessa oikeat toimintamallit kehittyvät. Tärkeintä vain on kerätä sitä kokemusta eli käyttää niitä vaihteita.


    • Ykssinkertaista

      Vaihteilla poljinten kierrosnopeus pidetään 90-100rpm, niin homma toimii.

      • ...................

        Noihin kierroksiin ei ilman lukkoja alussa pääse. Itelläkin on taas talven jälkeen vaikeaa saada jaloista kierroksia ulos.

        Vaatii taas useamman lenkin liian pienellä vaihteella ja väkisin kierroksia pitäen. Sit kun jalat taas toimii, niin pyöräkin kulkee ihan eri tavalla.

        Mielestäni 70 rpm riittää alussa


    • dille...

      No nyt rupes Lyyti kirjottamaan, eli luulen päässeeni jyvälle asiasta : ) Pyörä on vielä kaupassa. Olen menossa sitä koeajamaan ja ellen jo etukäteen hieman tutustu asiaan niin en varmasti tajua yhtikäs mitään myyjän pikaselostuksesta.Jos en pysty keskittymään muuhun kuin vaihteisiin niin itse pyörän ajo-ominaisuudet jää huomioimatta.
      Noissa vaihteissahan ei ilmeiseti ole numeromerkintää niin kuin 8-vahteisessa.Eli sen oppii sitten näppituntumalla, tuskin sitä ketjujen vinoon menemistä kannattaa kesken ajon käydä kuikuilemaan, ainakaan ennen kuin pyörä on maksettu,hehheh.

      Jos / kun käy niin että ne vaihteet sekoaa ylämäessä ja joudun jalkautumaan, niin voinko mäen päällä jo hypätä selkään eli kevyesti polkemalla vaihtaa? Ja menevätkö vaihteet sekaisin jos niitä rämpyttelee pyörän paikallaan ollessa ?

      • nointeinminäkin

        Kyllä ketjuvaihteisessa pyörässä kannattaa vaihtaa vain poljettaessa. Aluksi voit pitää etuvaihteen keskirattaalla (2 vaihde) ja vaihtaa vain takavaihtajalla ja silläkin vain keskialueella. Kokemuksen karttuessa eli kun ajat omalla fillarilla niin kaikki vaihteet käyttöön tarvittaessa.


    • 5+12

      90-95% pärjää pelkällä keskieturattaalla, voi ihan hyvin käyttää kaikkia 9-vaihdetta takana, eihän 1x9-vaihteisissakaan suosita ääripäiden käyttämättä jättöä.

    • tämä on totuus

      Napavaihde on käyttömukavuudeltaan ylivoimainen verrattuna ketjuvaihteeseen. Vaihtaminen onnistuu paikallaan ja joissakin malleissa veto päällä polkiessakin. Eikä tarvitse miettiä ketjulinjoja, vaan voi keskittyä ajamiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5230
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      2465
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      268
      2406
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2359
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1694
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1478
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      51
      1077
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1033
    9. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      947
    Aihe