Sitruunamehupaasto

Pärsky

Kirjaan tänne koko paaston ajan tuntemuksia tuloksia yms.

Normaalista sitruunamehupaastosta poiketen siirapin tilalta minulla on käytössä ravintorikas masajo täysruokosokeri. Sitruunamehupaasto kirjassa oli, että siirapin voi korvata sokeriruokomehulla, ja tämä masajon sokeri ajaa saman asian (vaikkei mehua olekkaan) Ja hinta on huomattavasti halvempi! Puoli litraa palmu-vaahterasiirappia maksaa 26e ja sama määrä masajon täysruokosokeria 6e.


Päivän juomani sisältää:

1ml cayennepippuria
80g masajo täysruokosokeria
hieman yli 1dl vastapuristettua sitruunamehua
vettä.

Aamulla minulle riittää 0,5dl haaleaa vettä, missä on 1 tl merisuolaa (suolen toimintaa varten)

Älkää vaivautuko herjaamaan. Osaan purskuttaa suuni juoman jälkeen haalealla vedellä, ja hampaita EI SAA harjata vähään aikaan juoman nautittua, joten älkää siitä tulko valittamaan.

Olen normaalisti karppi, älkää tuputtako rasvaa ja proteiinia, tiedän kyllä sen olevan minun ruokavalioni, mutta nyt tahdon tehdä kevätsiivouksen! (Olen karpannut vuodesta 2008 enemmän tai vähemmän)

En polta enkä juo kahvia, joten ne eivät aiheuta ongelmia paastolla :)

Tarkoitukseni olisi ainakin Toukokuun ajan olla paastolla.

Olen 25 vuotias nainen.

Aloituspaino 88kg.

Nyt on päivä 4. meneillään, ja painoa on 85.6kg. Vyötärö kaventunut -4cm.

Päivä 1.
meni erittäin hyvin! Mitään ongelmia ei ollut, hieman tyhjä olo, kun ei normaalisti poiketen syönytkään. Juoma oli jopa hyvää, ja mielellään sitä joinkin.

Päivä 2.
meni yhtä hyvin, kuin ensimmäinenkin. Jaksoin kaikkea ihan normaalisti, eikä oikea nälkä ole vaivannut, aina vain se tottuminen syömään jotakin, mutta erityisemmin ei ole haitannut minua.

Päivä 3.
Kaikki mennyt ihan hyvin, päivällä olin pyöräilemässä, eikä ihan sama puhti ollut päällä, mutta ihan hyvin jaksoin. Hieman vatsa kurninut, mutta hyvin pärjänny joumalla väh. 3 litraa päivässä. Helposti menisi enemmänkin, eli juominen ei ole mikään ongelma :) Illalla alkoi hieman päätä särkemään, mutta yön aikana meni ohitse. Edellis yönä näin unta, että menin sortumaan ruokaa, ja minua harmitti toden teolla, mutta onneksi oli unta vain :)

Päivä 4 ja painoa tippunut 2.4kg ja vyötärö kaventunut 4cm (en ottanut muita mittoja.)
Tähän asti sujunut hyvin, kieli on aika vaalea ja töhnäinen. Puhdistumisen edetessä pitäisi kielen muuttua punertavaksi, sitä odotellessa :) Saa nähdä montako päivää siihen menee. Pääkipu poissa, oli hyvin lievä. Tänään pitäisi olla paaston vaikein päivä. Saa nähdä, mutta onneksi olen sinnikäs!

125

2871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realistiic

      Miksi kirjoitat tänne, jos et halua muita kuin mieleisiäsi kommentteja? Epämieluisiltahan ei voi välttyä, kun ryhtyy tuollaiselle kitupaastolle. Paastoat puhdistuaksesi. Mahdatko tietää, että paastotilassa, kun ihminen nälkiintyy, aineenvaihdunta hidastuu ja mistään "puhdistumisesta" ei ole tietoakaan. Päin vastoin; kroppa pidättää kaiken mahdollisen, koska ruoan saannin loppuminen tarkoittaa elimistölle nälkäkuoleman uhkaa. Kuukautta ei tuollaisella paastolla pysty olemaan, etenkin kun karppaamisen takia varastohiilihydraattien määrä on olematon.

      • täysin väärin

        " Mahdatko tietää, että paastotilassa, kun ihminen nälkiintyy, aineenvaihdunta hidastuu ja mistään "puhdistumisesta" ei ole tietoakaan. Päin vastoin; kroppa pidättää kaiken mahdollisen, koska ruoan saannin loppuminen tarkoittaa elimistölle nälkäkuoleman uhkaa. Kuukautta ei tuollaisella paastolla pysty olemaan, etenkin kun karppaamisen takia varastohiilihydraattien määrä on olematon."

        Täyttä humpuukkia, ihmiset ovat paastonneet vedellä kuukautta pidempiäkin aikoja, tosin siihen vaaditaan aika hyvät varastorasvat. Mitenkähän kehoa sitten puhdistetaan, jos ei paastolla? Mistähän se kroppa sitten energian ottaa, jos se pidättää kaiken, kun ruuastakaan sitä ei saa? Energiankulutus tippuu, mutta lähinnä ruuansulatuksen puuttumisen verran. Paasto on loistava keino puhdistaa ja tervehdyttää elimistöä ja sitä kannattaa käyttää aina välillä.


    • pärsky

      Täältä muut voivat lukea muiden kokemuksia paastosta, jotka sen haluavat tehdä :)

      Herjoja ja vastustuksia voi lukea muista ketjuista, joten siksi niitä en tänne tarvitse. Miksi ihmiset eivät vain voi pitää näppejään erossa? Aina jokin pätemisen tarve tulla selittelemään, ja usein tieto on jopa väärää, eikä kommentoija osaa edes tarkistaa puhuuko totta vaiko ei.

      Kyllä minä tämän enemmän positiivisena asiana koen.

      Varastohiilihydraateilla ihminen ei tee mitään. "Ihminen" osaa muuntaa rasvan keto-aineiksi, jota käyttää hiilihydraattien tilalta. Me ihmiset emme tarvitse hiilihydraatteja, jos sitä ajattelit. Kehomme osaa muuntaa sen muustakin. Ja kyllä tässä lihaksistakin tavaraa lähtee, siitä ei mihinkään pääse.
      Mutta niinkauan kun rasvaa löytyy tarpeeksi ketoaineiden tekemiseksi, elimistö ei syö liiakseen lihasta.

      Välillä on myös mukavaa olla syömättä!

      Mitä elimistöni hyötyisi, jos söisin esim. höttöhiilareita ja pikaruokaa koko päivän? Onko se tätä parempi vaihtoehto? Elimistö ihan tulehdustilassa. Se nyt on tämän paaston toinen ääripää, mutta sehän on tätä paastoa vaarallisempaa!

      Se vapaus, ettei kaikki pyöri vain ruuan ympärillä on jo mukavaa. Minä sentään saan jotakin ravintoa tuosta litkusta, en sentään vesipaastolla ole, ja sokeriahan tuo juoma loppupeleissä on, joten hitaasti imeytyvää hiilaria, saahan keho siitäkin jotakin hyödynnettyä :)

      • paastonnut

        Varastohiilihydraatit tyhjentyvät ihmisellä 2-3 päivässä, tai nopeamminkin, jos liikkuu, kuukautta niillä ei pärjätä. Kertoo tämän nimim.realistiic:n tietämyksestä.


    • 22v sitruuna

      Moi!
      Minäkin aloitin juuri paaston, sitruunamehupaaston ihan sillä vaahtera-palmusiirapilla. Olin syksyllä myös samanlaisella paastolla mutta olin vain muistaakseni 5 päivää. Nyt aion olla viikon.
      Syksyllä ensimmäisenä paastopäivänä voin todella pahoin ja jopa oksensin, luulen sen johtuvan sitruunan hapoista tyhjässä mahassa. Siitä viisastuneena join ennen paastoa ruoan kanssa tätä paastojuomaa, että maha tottuisi siihen, ja ainakaan vielä ei ole tullut pahoinvointia. Tänään on siis ensimmäinen paastopäivä.
      Täällä suomi24 sivullahan ei voi välttyä noilta haukkumisilta kun tänne kaikki purkavat patoutuneita mitä-lie-tunteitansa. Haukkumalla muita. Toivottavasti ymmärrät sen :)
      Tsemppiä paljon ja kerrohan välillä kuulumisia miten paasto on edennyt! Toivottavasti saat paastottua koko suunnittelemasi ajan eli toukokuun.

    • Pärsky

      Kerro sinäkin 22v sitruuna ihmeessä paaston kulusta! Ne voivat hyvin antaa vinkkejä sekä tietoa muille kiinnostuneille!

      Nyt on päivä 5 menossa, ja voin sanoa, että loistava olo!

      Myönteiset vaikutukset, mitä en odottanutkaan:

      -energisyys lisääntynyt, oli aamulla pakko päästä pyöräilemään.

      -allergia kadonnut/vähentynyt? Minulla on lemmikkejä ja siksi syön päivittäin allergialääkkeitä. En ottanut allergialääkettä ollenkaan pariin päivään, eikä tänäänkään ole vielä ilmaantunut oireita. Yleensä viimeistään yöllä tulee nii pahat oireet et herään niihin (kutina, silmien kirvely/kutina ja aivastelen koko päivän ja yön. Nyt ei mitään merkkiäkään ellergiasta! Lisksi siitepölyallergia. Eli olen ollut oireeton muutaman päivän jo. Loistavaa!

      -Unen tarve vähentynyt. Harmittaa jo, ettei pääse aikasin nukkumaan. Aamulla herään erittäin pirteänä, kuten tänään. Heräsin oikeasti pirteenä.

      -Huomattavasti kevyempi olo.

      Ja nämähän ovat siis erittäin nälkiintyneen ihmiskehon oireita, ja minun pitäisi äkkiä lopettaa! Kuten tietämättömät asian ilmaisisivat.

      JOS kokisin tämän haittaavan kehoani taikka voisin huonosti, olisi asia toinen, mutta oloni on parempi kuin aikoihin :)

      Syömättömyyteen alkaa tottua jo hiljalleen. Juoma maistuu vielä hyvälle, ei kyllästytä yhtään.

    • 22v sitruuna

      Heippa vaan,
      minulla on nyt toinen paasto päivä menossa. Eilen illalla kova päänsärky pakotti aikaisin petiin ja aamulla oli kauhea jano ja ihan kuin krapula! Mutta se meni ohi. Nyt on ihan pirteä olo ja kevyt. Ensimmäisen päivän iltana oli kyllä kova nälkä mutta ei vaaraa "repsahtamisesta" koska minulla on hyvä motivaatio tähän paastoon. Ja sitä pahoinvointia ei tullut mitä viime kerralla tuli.

      Ihmeellistä että sinulla on allergia hävinnyt paaston myötä! En ole ikinä kuullut tuollaisesta. Tänään sinulla on ilmeisesti 6. päivä paastoa. Aika paljon olen lukenut näitä paasto juttuja ennen omaa paastoa, ja moni on sanonut että kun pääsee ensimmäisien päivien yli niin 5. päivästä eteenpäin on tosi helppoa, energinen olo ja jaksaa tosi paljon. Varmaankin tuntuu että voisi jatkaa paastoa loputtomiin :) Itsehän olin paastonnut pisimmillään 5 päivää niin siitä eteenpäin en tiedä.

      Sitruunoissa olen huomannut eroja, kun olen ostanut Lidlistä pieniä sitruunoita (harmi etten muista minkä maalaisia) niin ne ovat aika makeita. Siwasta ostin yhden ison Espanjalaisen sitruunan, niin se oli vähän kirpeämpi, mutta silti ihan hyvän makuinen. Huomenna kokeilen Lidlin luomusitruunoita :)
      Syksyllä kun paastosin, sitruunat oli aika kirpeitä ja paastojuoma alkoi tökkiä jossain vaiheessa. Nyt kahtena päivänä se on ollut aika makeaa ja maistuu tosi hyvin! Ehkä se johtuu satokaudesta, en tiedä.

      Mitä sitruunoita sinä olet käyttänyt ja onko ne ollut makeita?

      Suosittelen sitruunamehupaastoa kaikille lukijoille!

      • Pärsky

        Hyvä, että selvisit jo ensimmäisestä päivästä! Toinen päivä on aina ensimmäistä parempi :) Motivaation tuleekin olla korkealla, ei siitä muuten tule mitään, koska repsuiluthan tapahtuu helposti alussa. Kynnys repsahteluihin pienentyy paaston edetessä, mikä on hyvä!

        Nyt vedät sitten yli tuon 5 päivää, ja katsot mihin päädyt, ties vaikka haluat jatkaa viikonkin jälkeen vielä! Ja hyvä, että vatsa kestää juoman tälläkertaa, muuten olisi aika hankalaa :)

        Olen omat sitruunani ostanut cittarista (ei luomu) ja näin vapun jälkeen yhdessä cittarissa oli kasa sitruunoita tarjouksessa ennen homehtumista, ja ne olivat parhaita! Olivat erittäin mehukkaita ja makeahkoja. Sit täydentäny varastoja, ja laatu vähä vaihdellut. Pyrin löytämään pehmeitä sitruunoita, jotka ovat mehukkaita ja makeahkoja. Kovat ovat olleet kirpeitä.
        Ehkä voisit kokeilla löytää syvän keltaisia ja pehmeitä? Ne kirkkaan kelta/vihreet on taatusti kirpeitä.


        Päivä 6 meneillään ja 3kg lähtenyt painoa pois ja vyötäröltä lähtenyt 5cm!

        Kieli on edelleen vaaleahkon "töhnäinen" mutta huomattavasti paremman näköinen, kun alussa!

        Yöllä nukkunut hyvin ja aamulla taas pirteänä herännyt ylös. Olen käynyt taas pyöräilemässä, eikä jaksamisen kanssa mitään ongelmia ole ollut.

        Mieliteot ovat lähteneet pois! Pystyn jopa lukemaan keittokirjoja ja suunnittelemaan kesän juhlien tarjoiluja yms. Ei tee edes mieli syödä, mikä on jo ihme! Olen sentään ennen elänyt syödäkseni ;)

        Olo on kaikinpuolin hyvä, en löydä mitään valittamista. Allergia on pysynyt vieläkin kurissa ilman allergialääkkeitä! En edes muista, milloin olen pärjännyt edes päivän ilman!

        Olen hieman nälän tunnetta analysoinut, ni tämä näläntunne on erilainen, kuin normaali nälkä ruokaa syödessä. Normaalilla ruokavaliolla nälän iskiessä olo muuttuu oksettavaksi ja erittäin heikoksi, tuntee pyörtyvänsä ellei saa ruokaa. Nyt vatsassa kurnii, mutta se vain kurnii :) Eikä se nyt kokoaikaa kurni, mutta jotain pientä suht usein kuitenkin. (tuskin muut sitä pahemmin edes kuulee :D)
        Jos minulla olisi tällainen "näläntunne" normaalia ruokaa syödessä, en välttämättä edes söisi vielä. Kuvaisikohan tämä monta päivää kestänyt "näläntunne" sitä, mikä on vasta tulossa ennen varsinaista näläntunnetta.

        Hyvillä fiiliksillä kohti huomista! Elossa ollaan ja hyvin menee!

        Juoma maistuu edelleenkin hyvälle!


    • Pärsky

      Päivä 7.

      Ei mitään merkittävää tapahtunut.

      Yöunien tarve vähenee (valitettavasti :D) rakastan nukkumista, mutta nyt ei väsytä ollenkaan, ja iltaisin tulee mentyä myöhemmin nukkumaan, kuin aikaisemmin. Aamuisin herää virkempänä aikaisemmin. Pakko se vain on uskoa, että nukkua en voi väkisin :)

      Juoma maistuu vielä hyvin, mikä on ihme viikon paastoilun jälkeen! Mutta eteenpäin vain!

      Mukavasti sujuu, ja helppoa, kun kaikki ei enään ruuan ympärillä pyöri!

      Tänään teen suursiivouksen, kun energiaa riittää, enkä jaksa junnailla vain paikoillani :)

      Tsemppiä 22v sitruuna, miten sinulla on sujunut?

      • Pärsky

        Unohdin mainita: allergia pysynyt poissa :)


    • 22v sitruuna

      3. päivä paastoa ja tosi hyvä olo!
      Aamulla kävin lapsen kanssa ulkoilemassa, sellaista rauhallista kävelyä ja hiekkalaatikon reunalla hengailua. Siitä tuli kova nälkä! Normaalisti kun ulkoilun jälkeen tulee nälkä, mutta luulin ettei se enää näin kovasti tuntuisi 3. paastopäivänä. No se meni ohi kun join paastoteetä.

      Painon olen mitannut viikko ennen paastoa, ja siitä on tippunut vajaa 2 kiloa. Eli ei kovin merkittävästi. Viimeksi 5 päivän paastolla tippui n. 5-6 kiloa.

      Minunkiin kieli on mennyt valkean töhnäiseksi :D En aiemmin huomannut. Ja edellisessä paastossa en edes kiinnittänyt huomiota.
      Oletko huomannut että hengitys haisisi erilaiselle? Luin että hengitys voi alkaa haista paastotessa. Minä en ole huomannut koska purskuttelen fluori suuvedellä suuta aina paastojuoman jälkeen, ja siinä on sellainen ominaishaju.

      Kiitos vinkistä sitruunoiden ostoon! Eilen ostin Lidlistä luomu sitruunoita ja ne oli aika pieniä, ja juoma on aika pahanmakuista. En enää niitä osta enkä suosittele kenellekkään paastojuomaan niitä.

      Huomenna ajattelin ottaa kesävaatteet esille ja silittää ne kaikki! Tuntuu että virtaa on vaikka muille jakaa. Se on kyllä tosi positiivinen paasto-oire :)
      Ihmettelen vain sitä että aamuisin on aivan kauhea jano. Suu on niin kuiva ettei ikinä ole ollut niin jano. Siitä huolimatta että olen päivällä juonut litran paastojuomaa ja lisäksi litran vettä. No, mutta se on pieni kärsimys siitä, että saa näin hyvän olon. Eikä ainoastaan fyysisesti, vaan myös henkisesti; tämä on tavallaan itsensä voittamista!

      Mietin sitä että tuleekohan sulla ne allergiat takaisin, ja miten. Että tuleekohan ne pikkuhiljaa vai heti kun aloittaa syömisen. No, sen näkee sitten ja siihen on vielä paljon aikaa!

      • Pärsky

        Luulen, että allergiani tulevat pikkuhiljaa takaisin. Vaikea kuvitella, että iskee heti syödessä. Toivotaan näin :)

        Hyvä, että sinullakin homma lähtenyt rullaamaan! Voit hyvin juoda enemmänkin sitä paasto-litkua. Itse juon sitä 1.5l päivässä, mutta määrä vastaa 2L sekoitusta. (eli desi täysruokosokeria ja desi sitruunamehua) Paaston alussa oli se palmu-vaahterasiirappi käytössä, mutta kun luin sen paastokirjan perusteellisesti läpi, ni löysin sen ruokosokeri vinkin. Ja onhan se erittäin paljon halvempi vaihtoehto :) Ja sillä mennään, ja hyvin on mennytkin :)

        Ehkä sinulla on se paaston pahin vaihe meneillään?

        Kokeile juoda vaikka se 3 litraa nestettä päivässä, jos silloin et olisi niin "kuivunut" herätessäsi. Itse juon sen 3 litraa, eikä aamulla ole mitään kuivumisen/janon merkkejä.

        Kun laitoit, että edellisessä paastossa meni se about 5-6kg, niin oliko lähtökohta sinulla eri silloin? Esim. ruokavalio saattoi olla runsashiilarinen, runsassuolainen, epäterveellinen, jolloin solut olivat pumpanneet itsensä täyteen nestettä, jolloin nesteitä lähti rutkasti enemmän? Ja tälläkertaa ennen paastoa syömisesi olivat jo paremmin mallillaan, jolloin nesteitä ei ollut kehossa niin paljoa?

        Tällä paastollahan tulee himo-siivoojia :D Mä tein suursiivouksen, ja sä meinaat silittää ;) Tää olis jokaiselle miehelle aika passeli muuten, jos tehoaa samoin, kun meille naisille ;)

        Tsemppiä huomiseen!


    • pärsky

      Tänään on erittäin hyvissä fiiliksissä lähtenyt päivä 8 käyntiin.

      Painoa lähti viikossa siis -4kg ja vyötäröltä lähtenyt 6cm pois :) (muita mittojahan en ollut ottanut. )

      Allergia pysynyt poissa, unen tarve vähentynyt ainakin 3h , koska ennen olen mennyt säännölliseen aikaan nukkumaan, kun silloin ollut jo väsy. Nyt just ja just pystyy menemään nukkumaan. Väsymystä ei ole! Mikä ihme!

      Kieleni on edelleen töhnäinen, eli puhdistautuminen jatkuu vielä vain. Saas nähdä kuinka pahassa jamassa kehoni on ollut, kun en ole vielä paastolla saavuttanut sitä kehon puhtautta. (jos niin voi sanoa)

      Päänsärkyä ei ole, ja paastojuoma maistuu edelleenkin loistavasti! Tänään juomaan laitoin yhden sitruunan ja yhden limen, saas nähdä onko sekin yhtä hyvää. (sitruunamehupaasto kirjassa oli, että vaihtelun vuoksi sitruunan voi vaihtaa limeen)

      Kyllä nyt kelpaa porskutella eteenpäin taas! Ja voin sanoa, että mitään mielitekoja ei ole! Mieheni voi syödä pizzaakin vieressäni, eikä se minua haittaa ollenkaan! Tämä on liiankin helppoa nyt :)

    • pärsky

      Unohdin mainita, että ketoosi-asteeni on hieman yli 4. (eli rasvanpolttoakin kehossa tapahtuu ketoaineiden perusteella)

    • 22v sitruuna

      Moikka! Minullakin lähti tämä päivä hyvin käyntiin. Jano oli taas mutta jos alan juomaan tosiaan enemmän nesteitä niin eiköhän se sillä (loogisesti) hoidu. Tänään huomasin että farkkujen vyö mahtuu nyt kolmanteen koloon kun ennen se meni vain toiseen! Jipii! Aivan ihanaa huomata tällaisia konkreettisia muutoksia :)

      Voi olla että viime paastoa ennen olin syönyt miten sattuu, kun silloin niin paljon lähti kiloja vähässä ajassa. Eli ne oli nestettä. Silloin paastotessa tuli myös kasvoille näppyjä mikä myös ilmeisesti kertoo puhdistumisesta ja kehon kuonaisuudesta. Tällä kertaa ei ole tullut yhtään.
      Ja kieli on paljon parempi kuin eilen! Eli puhdistuminen etenee.

      Edellisessä paastossa huomasin että hiukset eivät rasvoittuneet ollenkaan. Sitä ihmettelin, ja odotin samaa tältä paastolta, mutta ei ole mitään eroa tavalliseen. Onko sinulla ollut tuollaista?

      Aivan ihanaa tämä paastoaminen! Ja kiva kuulla että sinunkin paasto etenee hyvin. Energiaa on tosi paljon ja jaksaa tosi hyvin vaikka ei ole syönyt. Nälkä vaan kasvaa välillä aika kovaksi mutta ei ole sellaista nälkä-kiukkua mitä mieheni odotti :D Ja aika vähän aikaa se nälkä loppujen lopuksi vaivaa.

      Kevät siivoushan kannattaa sitten ajoittaa samaan aikaan kevätpaaston kanssa :)

    • Pärsky

      Nyt on päivä 9

      Ei tee mieli lopettaa ollenkaan, mikä on hyvä, eli eteenpäin on helppo porskutella!

      Ihanaa tämä vapaus ruuasta! Ei kaiken tarvitse pyöriä ruuan ympärillä, ja kukkarokin kiittää!

      En ole erityisemmin huomannut hiuksien rasvoittumista, kun olen päivittäin pesulla käynyt.

      Iloinen ja pirteä olo, juoma maistuu hyvin vieläkin.

      Ei mitään erikoista mainittavaa, nläntunne tavallaan hävinnyt kokonaan, vaikka kurniikin aina välillä.

      Ai sielläkin oli mies epäileväinen motivaatioosi :D Niin täälläkin, mutta joutui nielemään sanansa :)

      Ketostixi näytti edelleen päälle 4 (liian tumma neloseen ja liian vaalea kasiksi.)

    • 22v sitruuna

      5. päivä menossa
      Yöllä heräsin lapsen itkuun ja en enää meinannut saada unta. Alavatsaan koski tosi paljon. Ajattelin että nytkö sitten joudun lopettamaan paaston, mutta ei mitään kun ne olikin kuukautiskipuja!

      Illalla kun yritin nukkua, ajatukset pyöri ruuassa. Katkaisin sen ajatuksen ja muistutin itselleni että minä paastoan, minun ei tarvitse ajatella ruokaa, olen siitä vapaa. Tuli hyvä olo.
      Nälkä ei ole vaivannut enää pahasti. Ja eipä janottanut aamulla kun join enemmän nestettä! Ei se 2 litraa riitäkään paastotessa, vaikka se tavallisella ruokavaliolla riitäisikin. Kun ruuastahan saa jonkun verran nestettä.

      Mies sanoi eilen että Lidlissä on kaikkea ihanaa äitienpäivä herkkuja tarjouksessa, kyllä sinä nyt joudut sen paaston lopettamaan. Vaikka muuten on hyvin tukenut tässä hommassa. Kyllähän muut saa herkutella, ei se tarkoita että minun pitäisi. Mikään ruoka ei saisi minua lopettamaan paastoa, ainoastaan joku terveyteen liittyvä juttu kuten sydänvaiva tms saisi lopettamaan näin lyhyeen. Ja kyllähän mies sen ymmärtää ja sanoi vaan vitsailleensa!

      Harmittaa että joudun lopettamaan paaston melko pian, kun ensi viikon torstaina lähdetään viikon mittaiselle kyläily reissulle mummolaan. Pitää ensin totuttaa mahaa ruokaan ettei tule pahoinvointia kyläpaikassa. Mutta eiköhän viikon paasto ole ihan hyvän mittainen, sitten syksyllä taas uudestaan ja vähän pidempi aika.

      Ihmettelin ettei tähän ketjuun ole enää tullut nuita arvostelijoita kirjoittelemaan :D Eipä niitä kyllä kaivatakaan.

      Sitten vaan eteenpäin sitruunan voimalla!

    • Pärsky

      "Ihmettelin ettei tähän ketjuun ole enää tullut nuita arvostelijoita kirjoittelemaan :D Eipä niitä kyllä kaivatakaan. "

      Täällä on enemmän kokemusta, kun heillä olisi kerrottavana ;) Jos he ovat päivän kestäneet, eikä sitäkään, ni mitäpä sitä neuvomaan :D

      Olet varmaan pahimman vaiheen päässyt ohitse, ja huominen on entistäkin helpompaa :) Ja meneehän siinä varmaan ainakin parisen päivää, kun vatsaa totuuttelee taas syömään. Ja viikko on jo hyvä alku.

      Hyvä, että suurempi nestemäärä auttoi, varmaan lisäsi vessassajuoksua, mutta siihen tottuu :) Pitää vaan illalla lopettaa juominen hyvis ajois, ettei tarvitse vessassa juosta koko yötä.

      Tsemppiä viimeisiin päiviisi! Kynnys alkaa syömään on varmaan jo aika pieni alkuun verrattuna ;) Itselleni ei tulisi enään mieleenkään, ku huomenna jo kymmenes päivä! Ja jos söisin, ni miksi sortuisin syömään jonku rupsahtaneen hedelmän tai kasvisten takia :D Ja jos sisin kaikkea ku hullu, voisi olla ruuansulatus vähä sekasin :D

    • Täälläkin!

      Aloitinpa minäkin.
      Tänään oln ollut ensimmäinen päivä.

      Lähtöpaino 81,7

      Katsotaanpa mikä tulos, pidän sen mitä tuosta litran kanisterista riittää.
      Jotain 10 päivää kai.

      Aloittajalla oli kiva tieto tuosta ruokosokerista, kiitti!

      Kokeilin tässä aikaisemmin sitä Dukan-dieettiä, en tykännyt.

      Tämän kuurin jälkeen siirryn johonkin toiseen ohjeeseen tai syön vain sitten terveellisesti ja liikun.

    • Pärsky

      Tervetuloa mukaan! Tehdään tästä kattava ketju tuleville sitruunapaastoilijoille! Kertoile sinä myös paaston etenemisestä! Ryhmässä aina hauskempaa :)

      • Täälläkin!

        Aamulla paino 80,7 eli kilo meni päivässä.

        Olen pitänyt aikaisemminkin paastoja ja jos olen päättänyt että pidän 10 päivää, niin minä sitten pidän 10 päivää.
        Toinen päivä lähtee käyntii.

        Laitan joskus välillä tietoa.


    • Pärsky

      Päivä 10.

      Painoa tippunut nyt 5kg, ja senttejä lähtenyt kaikenkaikkiaan -8cm

      Olo on edelleen hyvä, juoma maistuu vieläkin.

      Voisin sanoa, että näläntunne lähtenyt kokonaan pois. En koe olevani ollenkaan nälkinen, mutta vatsa kyllä kurnii aina välillä. Ruoka ei pyöri ollenkaan mielessäni.

      Muuta merkittävää ei nyt mieleeni tule, joten eteenpäin suurella innolla vielä!

      ja ketoosi edelleen 4-8 välillä.

    • littlepanda

      Hei teille paastoajille! Innostuin lukiessani teidän paastokokemuksista ja päätin minäkin ryhtyä paastolle. Pituudesta en ole varma, mutta niin kauan kuin jaksan. Syön jotain tosi vähäkalorista, kuten jotain kasviksia, jos meinaan pyörtyä. Olen niin kyllästynyt junnaamaan tässä samassa painossa, ei laske sitten millään.
      Kokemusta paastosta on, vuosi sitten nimittäin paastosin ja sillä painoni laski nykyiseen (75kg -> n.71-72kg) . Tässä olen pysynyt. Muutin elintapojani terveellisemmäksi ja harrastan juoksua ja muuta liikuntaa. (aina välillä saatan paastota, mutta se rajoittuu korkeintaan kahteen päivään-ei siis kunnollista paastoilua). Mutta. Paino ei laske, vaikka elänkin terveellisesti. Minulla AINOA keino pudottaa painoa on paastoaminen.
      Syömisen jälkeen olo tuntuu usein hieman likaiselta ja täydeltä. Paastotessa olo on ihanan kevyt ja siihen tunteeseen pyrin. Olen myös nykyään ihan kamalan väsynyt, ja paastoaminen tuntuukin hyvältä idealta myös sen takia että siitä saa energisemmän olon. En jaksa enää tehdä mitään. Liikuntaa en ole nyt harrastanut melkein kahteen viikkoon.
      Katsotaan josko paasto piristäisi.
      Muuten, jos laihtuu vaikka yli 10kg lyhyessä ajassa, niin näkyykö se? Ei kai iho ala roikkumaan tai mitään? Mitä muutoksia olette itsessänne huomanneet?
      Ja sitten viimeinen kysymys vielä tuosta sitruunamehusta: teettekö sen vain puristamalla sitruunamehua ja laittamalla ruokosokeria ja sitä pippuria sekaisin, ja juoma on valmis?
      Itse ajattelin aloittaa lightmehulla ja kahvilla ensin ja sitten siirtyä sitruunamehuun, jos osaan valmistaa sitä.
      Olen miltei täysi-ikäinen, mutta asun yhä äitini luona, joten saattaisin herättää epäilyksiä, jos ostaisin noita tarvikkeita nyt. Pääsen muutaman päivän päästä asumaan vähäksi aikaa yksin toisaalle, joten silloin voin aloittaa sitruunamehupaaston. Tiedän kyllä paaston haittavaikutukset ja olen vastuullinen ja järkevä ihminen (edes jotenkin), joten toivon ettette saarnaisi minulle nuoresta iästäni. Tiedän kyllä mitä teen. Jos joku voisi vastata kysymyksiini, niin olisin tosi kiitollinen. :)
      Onnea teille kaikille paaston kanssa! Olette onnistuneet hyvin :)
      Ja vielä siis aloitusmitat: 169cm ja n.72kg ja huomenna alkaa

    • 22v sitruuna

      Tervetuloa uusille!
      littlepanda, ei kannata syödä mitään vaan paastota ihan paastoamalla. Eilen juuri mietin sitä että jos söisin samanverran kaloreita kuin mitä tästä juomasta saan, niin olisi tosi väsynyt ja kärttyinen olo. Mutta kun ne kalorit tulevat paastojuomasta ja elimistö on paasto-tilassa, niin olo on ihan päinvastainen; energinen, iloinen, kevyt, puhdas!
      Ja juoman valmistuksesta: sitruunat puristetaan ihan tavallisella sitruspusertimella ja desi siirappia sekaan, loput vettä niin että juomaa tulee 1 litra. Sitten kun kaadat juomaa lasiin, lisää cayennepippuri vasta siinä vaiheessa, koska muuten juomasta tulee tosi tulista ja vaikeasti juotavaa. Jos sen lisää vähän ennen juomista, siitä tulee makeaa. Juoman voi tehdä myös siitä ruokosokerista mutta siitä en ole ihan varma millaista sen pitää olla. Mikä tahansa sokeri tai siirappi ei siis käy!

      Minulla on menossa 6. paastopäivä, ja edelleen on ihana olo. Kevyt ja puhdas. Kieli on jo melkein ennallaan!

      Tässä vähän mittoja mitä kuudessa päivässä on kutistunut:
      Paino -3,5 kg
      Vyötärö -1 cm
      Peppu -5cm
      Reisi -2cm
      Ei kovin paljoa mutta se oli kyllä tarpeeksi paljon kun huomaa että pitää laittaa vyö kireämmälle!

      Kevätpaasto on ihana tapa ottaa kesä vastaan! Puhdistaa keho talven aikana kertyneistä kuonista ja samalla valmistautua keveämpään ruokavalioon :)

    • Järkevästi

      Nyt on näin vain, että sinä olet "miltei täysi-ikäinen" siis jotain 16 - 17.

      Tärkeintä sinulle on että syöt terveellistä ruokaa.
      Ja että ei tule mitään puutostiloja.

      Esim tuo sinun "kahvisi" osoittaa jo, että et ole ollenkaan oikeilla jäljillä.
      Vanhempasi ovat aivan oikeassa!

      Ajattele myös tulevia lapsiasi (tosiasia nähtävästi).

      Mielestäni sinun olisi järkevintä mennä vaikka kouluhoitajan luo ja kysyä että miten toimisit.
      Voihan olla jotain, mikä aiheuttaa.

      Periaatteellisesti olen sitä mieltä että lasten ja "miltei täysi-ikäisten" ei tulisi paastota!






      Eli jäitä hattuun!

    • littlepanda

      No niin, heti tuli saarnaa, kuten arvelinkin. Kohta täytän 18. Olen nuori, kyllä, mutta en ole enää vastuuton ja tietämätön lapsi. Ja lapsista puheenollen, en halua niitä, vaikka lapsirakas olenkin. En vain halua. Olen hieman erikoinen tapaus tässä suhteessa...Tiedän että mieleni ei muutu. Mutta tuskin kuitenkaan menetän hedelmällisyyttäni paastotessa, kunhan pidän sen kohtuudessa.
      Kahvia juon joskus, en suuria määriä ja kouluterveydenhoitajalle en halua mennä puhumaan. Se ei auttaisi mitään. Se nyt vain on niin, etten laihdu muuten kuin paastolla ja piste. Oli vikatikki mainita ikäni ensimmäisessä viestissä. Toivoin että olisin saanut täältä apua enkä vain saarnaa nuoresta iästäni. Tiedän mitä teen, okei? Jos en saa neuvoja täältä, lainaan sitten vaikka kirjastosta paastosta kertovan kirjan tai selaan nettiä.. Näin kai olisi pitänyt alunperinkin tehdä. Joka tapauksessa, paastota aion, ja siihen ei muiden sanomiset ja saarnaamiset auta mitään. Valitan jääräpäisyyttäni.

      • littlepanda

        Oi 22v.sitruuna, huomasin viestisi vasta kirjoitettuani toisen viestin. Kiitos paljon vastauksestasi :) Puhut asiaa. Ja en oikeasti ole mikään pikkulapsi. Teidän ei tarvitse pelätä että olisitte yllyttäneet lapsen paastoamaan tai mitään...


      • isompipanda

        Voi pikkupanda, sitten kun olet isopanda, muistelet hymyillen niitä aikoja, kun luulit olevasti vastuullinen ja tietoinen siitä, mikä onitselle hyväksi. Hymyílet myös sille, surullisena, että et osannut rakastaa itseänsi sellaisena kuin nyt olet. Lastasi tuutiessasi hymyilet sille, että nuorena joskus väitit ettet koskaa halua lapsia...

        Otapa nyt ihan iisisti, syö hyvin, liiku ja nauti elämästäsi. Paastolla teet itsellesis vain ikävän olon.


      • Ei liikaa
        isompipanda kirjoitti:

        Voi pikkupanda, sitten kun olet isopanda, muistelet hymyillen niitä aikoja, kun luulit olevasti vastuullinen ja tietoinen siitä, mikä onitselle hyväksi. Hymyílet myös sille, surullisena, että et osannut rakastaa itseänsi sellaisena kuin nyt olet. Lastasi tuutiessasi hymyilet sille, että nuorena joskus väitit ettet koskaa halua lapsia...

        Otapa nyt ihan iisisti, syö hyvin, liiku ja nauti elämästäsi. Paastolla teet itsellesis vain ikävän olon.

        Sinä olet saanut apua. Sinua on neuvottu menemään koulusisaren tai jonkun muun luo juttelemaan, jos tilanne vaivaa sinua.
        Ei siinä ole mitään häpeämistä. Voi tosiaan olla vika aineenvaihdunnassa tai jossain muussa ja sen saa selville kun tutkituttaa itsensä.

        Jotainhan on, jos liikut, syöt terveellisesti ja tunnet itsesi isoksi.
        Sanoin "tunnet", koska sinun painosi (169cm ja n.72kg) on ihan normaali!!

        Täysin terveen nuoren tytön mitat.

        Etsi ihan muita arvoja ja kivaa kaikkea.
        (paitsi ei tietysti karkkeja yms).

        Ei ole luonnollista että 17 vuotias tyttö pitää paastokuureja, ei todella!

        Syö terveellisesti ja liiku ja keksi uusia harrastuksia, unelmoi ja kaikkea muuta hauskaa!

        Ei täällä saarnata, vaan sinusta välitetään ja kerrotaan että sinun on tärkeintä syödä terveellisesti.
        Nykyisin kiinnitetään ihan liikaa huomioita ulkonäköön ja että olisi kuin joku "malli".

        Kaikkea hyvää sinulle!


      • mielestäni.
        Ei liikaa kirjoitti:

        Sinä olet saanut apua. Sinua on neuvottu menemään koulusisaren tai jonkun muun luo juttelemaan, jos tilanne vaivaa sinua.
        Ei siinä ole mitään häpeämistä. Voi tosiaan olla vika aineenvaihdunnassa tai jossain muussa ja sen saa selville kun tutkituttaa itsensä.

        Jotainhan on, jos liikut, syöt terveellisesti ja tunnet itsesi isoksi.
        Sanoin "tunnet", koska sinun painosi (169cm ja n.72kg) on ihan normaali!!

        Täysin terveen nuoren tytön mitat.

        Etsi ihan muita arvoja ja kivaa kaikkea.
        (paitsi ei tietysti karkkeja yms).

        Ei ole luonnollista että 17 vuotias tyttö pitää paastokuureja, ei todella!

        Syö terveellisesti ja liiku ja keksi uusia harrastuksia, unelmoi ja kaikkea muuta hauskaa!

        Ei täällä saarnata, vaan sinusta välitetään ja kerrotaan että sinun on tärkeintä syödä terveellisesti.
        Nykyisin kiinnitetään ihan liikaa huomioita ulkonäköön ja että olisi kuin joku "malli".

        Kaikkea hyvää sinulle!

        17-vuotias tyttö ei ole enää mikään kasvuikäinen ja voi paastota huoletta.


      • littlepanda
        littlepanda kirjoitti:

        Oi 22v.sitruuna, huomasin viestisi vasta kirjoitettuani toisen viestin. Kiitos paljon vastauksestasi :) Puhut asiaa. Ja en oikeasti ole mikään pikkulapsi. Teidän ei tarvitse pelätä että olisitte yllyttäneet lapsen paastoamaan tai mitään...

        Lueskelin tuosta paastosta.. Monet tuntuu käyttävän sitä puhdistukseen, ei laihduttamiseen. Ja tuollainen paasto ei pitkäaikaisena tee hyvää elimistölle. Minulla kun oli tavoitteena paastota vähän pidempikin aika, niin että paino laskisi kunnolla, ja tuumin vain, että ehkä sitruunapaasto ei välttämättä olekaan paras mahdollinen laihdutuskeino. Lisäksi en varmaan edes osaisi valmistaa juomaa ja se voisia tulla kalliiksi.
        Niinpä tuumin, että voisi olla lyhyempiä jaksoja syömättä pidemmän aikaa, esimerkiksi tähän tyyliin: 3-4paastoa ja 5. päivänä vaikka 500cal ja sitten taas vaikka 3 päivää syömättä. Tällä ei keho välttämättä pääse ketoosiin kunnolla, mutta jaksaisin tehdä asioita.. Ja sitäpaitsi olen myös tottunut tällaiseen syömisrytmiin, kun välillä pidän parin päivän paastoja. Kyllä näinkin laihtuu pidemmänpäälle ihan varmasti, eikö niin?
        Ehkä vedän sitruunapaaston joskus sitten tulevaisuudessa, mutta nyt, tällä mennään..


    • Pärsky

      Eipäs tapella enään! Täällä puhutaan nyt paastosta, ei tapella kenenkään iästä!
      Jokainen tekee oman päätöksensä, eikä se auta, että tiettyjä asioita jäädään täällä jankuttamaan :)

      Littlepanda: Suosittelisin sinua oman terveytesi takia noudattamaan jotakin "tiettyä" linjaa. Esim. tämä sitruunamehupaasto taikka jokin muu.
      Esim. Masajo täysruokosokeri käy palmu-vaahterasiirapin tilalta. Sitä tulee 40g/0.5dl litraan vettä ja 2 litraa vähintään tulee juoda, eli 1dl masajon täysruokosokeria ja päälle desi sitruunamehua(vastapuristettua) ja sitä cayenne pippuria.

      Ja paastossa kuten 22v sitruuna sanoikin tarkoituksena on, ettei ruuansulatusta olisi juurikaan, eli älä syö mitään, juo mielummin paastojuoaa extra annos. Tässä paastossa ei itselläni ainakaan ole tullut mitään huippausta yms. kuten nälkäisenä kun syö sitä ruokaa. Tässä ei myöskään insuliinit heittele, eli verensokeri pysyy tasaisena, eikä niitä piikkejä ja laskuja tule, mitkä huimausta aiheuttaa. Tämä on syy siihen, että käytetään sokerina/siirappina sellaisia, jotka eivät nosta insuliinia nopeasti, vaan tasaisesti. Jos söisin nyt puhdasta sokeria, niin varmasti olisi nälkä ja paha olo.

      ISOMPIPANDA ei ole varmaan koskaan paastoa kokeillut, taikka on kokeillut päivän kaksi, eikä itse pystynyt noudattamaan, ja täällä selittää siitä tulevan huono olo. Kokemus puuttu, joten sellaisia turha kuunnella.

      JA HEIDÄNLAISENSA TOIVON PYSYVÄN POISSA TÄÄLTÄ! Jos on OIKEASTI kokemusta paastosta pidemmältäkin ajalta, ni asia ok, mutta ihan turhaan KOKEMATTOMAT/päivän paastonneet täällä jakelevat minkäänlaisia vinkkejä!

    • Jäitä hattuun

      Jos nyt Pärskykin pistäisi jäitä hattuun, kun luulen että hän ei ole mikään asiantuntija...
      Vai onko?

      "Jokainen tekee oman päätöksensä" on muotilause, fraasi.

      Entä jos 5-vuotias sanoo, että "minäpäs paastoan nyt 12 päivää".
      Pitääkö tämä "Jokainen tekee oman päätöksensä"-klisee paikkansa?
      Entäs jos 10-vuotias? Entä 15-vuotias?

      Pieni logiikka ei haittaisi näissä keskusteluissa.

      Nyt on niin että vastuuntuntevat aikuiset sanovat näille 5-, 10-, 15- ja vielä 18-vuotiaillekin, että tuossa iässä ei ole hyvä paastota, kun olette kasvamassa vielä ja teidän tulee syödä terveellisesti.

      Jo 30- vuotiaalle ei enää sanota, koska katsotaan että on jo aikuinen.

      Tässä olisi jonkun todellisen terveysasiantuntijan (ei siis Pärskyn ja ei kaikkien meidän muittenkaan) sanoa mielipiteensä.

      Itse olen sitä mieltä, että noin nuorena on ihan turhaa ja ei hyvä paastota, siis pelkästään kosmeettisista syistä. Jos lääkäri suositelee terveydellisistä syistä, niin silloin on jees.

      • littlepanda

        Kone temppuilee eikä näyttäny taaskaan uusimpia viestejä.
        Teille, jotka tulitte sanomaan että ei kannata paastota, olen liian nuori: arvostan todella sitä että välitätte tuntemattomasta ihmisestä, mutta minun on laihduttava. Minulla on kilo ylipainoa. En halua olla ylipainoinen, haluan olla laiha! Ja ylemmäs kirjoitin että en nyt aiokaan vetää sitruunapaastoa läpi, vaikka se kuinka houkutteleekin. Haluan paastota pidemmän aikaa, en vain viikkoa paria, ja siksi ajattelin että voisin paastota kuten tuonne ylemmäs kirjoitin. Sellainen paasto sopisi minulle paremmin. Minua ei ole ikinä pyörryttänyt kun olen paastonnut vain pari kolme päivää enkä oikein nauti ruoastakaan, joten voin hyvin olla tällä 'kuurilla' pidemmän aikaa.
        Pärsky, kiitos, sinulta tuli hyviä neuvoja, muistan ne. Samoin 22v sitruuna. Tiedättä mitä teette. Olette onnistuneet hyvin ja tsemppejä teille jatkoon :)
        Nykymaailma vain on niin ulkonäkökeskeinen, pakko olla laiha, pakko olla kaunis, muuten et kuulu porukkaan (eihän se oikeesti mene näin, mutta sitä media toitottaa alitajuisesti). Minun perheessänikin ollaan melko ulkonäkökeskeisiä ja kaikki perheenjäsenet on hoikkia. Kaikki minun ympärillä laihduttavat. Ei voi mitään. Haluan myös olla kaunis, joten ajaudun saman virran vietäväksi.
        Tsemppiä teille kaikille paastoajille ja laihduttajille. Rakastakaa itseänne. Olette kaikki arvokkaita :)


      • littlepanda
        littlepanda kirjoitti:

        Kone temppuilee eikä näyttäny taaskaan uusimpia viestejä.
        Teille, jotka tulitte sanomaan että ei kannata paastota, olen liian nuori: arvostan todella sitä että välitätte tuntemattomasta ihmisestä, mutta minun on laihduttava. Minulla on kilo ylipainoa. En halua olla ylipainoinen, haluan olla laiha! Ja ylemmäs kirjoitin että en nyt aiokaan vetää sitruunapaastoa läpi, vaikka se kuinka houkutteleekin. Haluan paastota pidemmän aikaa, en vain viikkoa paria, ja siksi ajattelin että voisin paastota kuten tuonne ylemmäs kirjoitin. Sellainen paasto sopisi minulle paremmin. Minua ei ole ikinä pyörryttänyt kun olen paastonnut vain pari kolme päivää enkä oikein nauti ruoastakaan, joten voin hyvin olla tällä 'kuurilla' pidemmän aikaa.
        Pärsky, kiitos, sinulta tuli hyviä neuvoja, muistan ne. Samoin 22v sitruuna. Tiedättä mitä teette. Olette onnistuneet hyvin ja tsemppejä teille jatkoon :)
        Nykymaailma vain on niin ulkonäkökeskeinen, pakko olla laiha, pakko olla kaunis, muuten et kuulu porukkaan (eihän se oikeesti mene näin, mutta sitä media toitottaa alitajuisesti). Minun perheessänikin ollaan melko ulkonäkökeskeisiä ja kaikki perheenjäsenet on hoikkia. Kaikki minun ympärillä laihduttavat. Ei voi mitään. Haluan myös olla kaunis, joten ajaudun saman virran vietäväksi.
        Tsemppiä teille kaikille paastoajille ja laihduttajille. Rakastakaa itseänne. Olette kaikki arvokkaita :)

        Ai niin muuten vielä siitä minun painosta. Ei minulla vältämättä pahemmin mitään häiriöitä aineenvaihdunnassa ole. Olen harrastanut raskasta liikuntaa ja luulen että paino ei ole laskenut lihasten kasvun takia. Mutta se ei ole noussutkaan kun olen kompensoinut sitä välillä paastolla ja terveellisellä ruokavaliolla. Entiset vaatteeni ovat hieman löysiä minulle. MUtta se ei kuitenkaan muuta asioita. En halua painaa näin paljoa. Ainoa keino pudottaa painoa on paasto


    • 22v sitruuna

      7. ja viimeinen paastopäivä tältä erää!
      Tämä paasto oli aivan ihana kokemus, ja syksyllä aion pitää vielä pidemmän aikaa. Tätä oloa on vaikea kuvailla ja sen varmaan tietävät vain onnistuneen paaston tehneet :)
      Kieli on puhdistunut varmaankin kokonaan ja on puhdas olo.
      Kiitos paljon Pärsky tuesta ja neuvoista! Oli paljon helpompi paastota näin vertaistuen kanssa. Tulen kyllä vielä lukemaan tätä ketjua ja toivon että sinä saat pidettyä niin pitkän paaston kuin aiotkin.

      Suosittelen tätä kaikille ja myös suosittelen lukemaan Sitruuna-mehupaasto kirjan, kirjoittaja K.A. Beyer. Itse luin sen vasta eilen eli ihan paaston lopulla mutta sainpa vinkkejä seuraavaan paastoon.
      Kirjassa oli toisten paastoajien kokemuksia, ja eräskin 17-vuotias tyttö (sivu 54) mitoiltansa 165/68 kertoi laihtuneensa 10 päivän paastolla 7 kiloa.

      Ainut kenelle en tätä paastoa suosittelisi, on syömishäiriöstä kärsivät.

    • Aika tyhmää

      Kylläpä tosiaan järkytyn littlepandan itsekeskeisestä omaan ulkonäköön keskittyneestä maailmasta. Kilo on ylimääräistä ja kyllä tekstiä riittää...

      Kuule paastoa sinä itsesi kauniiksi mutta elä tule tänne löllimään.

      18-vuotiaan elämä pyörii täysin oman painonsa ympärillä! Ja että on "kaunis".

      Säälittää.

      Kun minä olin siinä iässä, niin itse elämä oli kaunis minulle ja minä elin kauniin nuoruuden. En muista olisinko käynyt milloinkaan vaa alla. Vaa aat eivät kahlinneet minun elämäniloa, riemuja eikä mitään muutakaan.

      Säälittää todella nykyajan nuoret.
      Mutta littlepanda, sorry, olet vähän tyhmä. No se kuuluu tuohon ikään.
      Paastoile minun puolestani vaikka miten monta kuukautta, mutta elä vatvo sitä täällä.

      Kunhan kypsyt, niin ymmärrät sitten myöhemmin...

    • Pärsky

      Kiitos seurastasi 22v sitruuna! Mukavaa, että onnistuit omassa paastossasi, ja ehkä törmäämme syksyllä täällä uudestaan ;) (et sattumoisin huutonetistä kirjaa tilannut? :D kun päivämäärä täsmää hyvin omaan myymääni, joka saapui eilen vastaanottajalle )

      Minulla päivä 11 menossa, ja loistavasti menee!
      Ei mitään erikoista kerrottavaa. Juoma maistuu edelleen, kevyt olo, ei väsytä. Kaikinpuolin sanoisinko ravittu olo :)

    • 22v sitruuna

      Hei Pärsky, tosi hyvä sattuma! Tilasin nimittäin huuto.netistä sen. Myyjä oli laittanut vinkin siitä masajo täysruokosokerista, ja ajattelin heti sua mutta sitten mietin että no tuskinpa sentään. Mutta onpas pieni maailma, tai ainakin sitruunapaastoajien maailma!
      Kiitos paljon ja tsemppiä paaston jatkoon!

      • Pärsky

        Arvasin heti, että se olet sinä, kun laitoit lukeneesi kirjan eilen :D Maailma on pieni tosiaan! Itse olen sen lukenut miljoona kertaa läpi, ja annan nyt sen kiertää muiden kokeiltavaksi :D Koomista melkein!


    • Asiallista tietoa

      Kannattaisi lukea suomalainen, se melko ensimmäinen paastokirja, valitettavasti ei myynnissä enää.

      Siinä on niin paljon syvällistä tekstiä, että mitä se PAASTO oikeasti on.
      Se ei missään nimessä ole sitä että pelkästään omasta ulkomuodostaan välittävät (turhamaiset) teinitytöt haluavat vielä enemmän "ulkoista .....", - vaan että missä oikeastaan paastossa on kyse!
      Tätä kirjaa on silti löydettävissä jossain (tuttavani onnistui hankkimaan).
      Onnistuin itse saamaan sen kirjaston poistomyynnistä ja se on todellinen aarre!

      Olen myös lukenut Sitruuna-mehupaasto kirjan, kirjoittaja K.A. Beyer. Se on hyvä, mutta tämä kirja on vielä parempi.

      Toinen asia on että tänne palstalle olisi hyvä saada Asiantuntija, joka vastaisi kysymyksiin.

    • 22v sitruuna

      hm. vai lukenut miljoona kertaa läpi?

      Sikäli mielenkiintoista tietysti, mutta eikö maailmassa ole muuta kaunokirjallisuutta luettavissa? Pienet ovat lukuelämykset siis.
      Koomista :D...

    • Pärsky

      22v sitruuna: ei nyt ihan, mutta melkeen :D

      Tänään on lähtenyt käyntiin 12 päivä.

      Kieli on kokonaan puhdistautunut väristä päätellen. Ei muuta merkittävää ole tapahtunut! Ihminen pärjää vähällä! Näläntunne on myös kadonnut kokonaan, eikä mielitekojakaan ole! Olen jo ylittänyt roimasti sen ajan, mitä uskalsin edes kuvitella, ja nyt jatkan matkaani toukokuun lopulle!

      Olo on hyvä ja tasapainoinen. Ei väsytä, ei heikota.

      Allergia näyttäytyi llievänä eilen illalla, mutta aika hyvin aisoissa pysyi! Katsotaan jatkossa miten allergian suhteen meni, mutta bonuksena sen häipyminen tuli tosiaankin!

      On ollut ihanaa, kun ei ole tarvinnut olla ruuan keskellä! Ihana vain olla ja nauttia olosta miettimättä mitä syön tänään, koska syön ja mitä, onko nyt nälkä vai ei.
      Kohta onkin 2 viikkoa täynnä, eikä edes tunnu pahalta! Rutíinilla mennään eteenpäin! Ja juoma menee vieläkin alas ;)

    • 22v sitruuna

      Hei anteeksi vain mutta tuo edellinen viesti ei ollut minun kirjoittama.
      Ensinnäkin minä en arvostele ihmisiä siitä mitä ja miten lukevat, toiseksi käyn koneella vain lapsen päiväunien aikaan enkä illalla 19:23 kuten tuo edellinen viesti oli kirjoitettu.
      Sen siitä saa kun ei rekisteröi nimimerkkiä...

      Kiva kuulla että Pärsky sinun paasto etenee hyvin. Ja että elimistösi on puhdistunut kielestä päätellen :) Kun olet näin pitkään paastonnut niin en uskoisikaan että enää tulisi mielitekoja ja hienoa että nälän tunnekkin on kadonnut!

      Tuo juoma on kyllä hyvän makuista (jos vaan sattuu makeita sitruunoita) niin ei siihen helposti kyllästy. Ja tosiaan laittaa limeä jos alkaa tökkiä.

      Tänään aloitin syömisen. Aamulla mies & lapsi tarjoili ihanan äitienpäivä aamiaisen: Paastoteetä, raastettu omena ja paastojuomaa. Aivan ihanaa :D

      Laitan vielä mitat mitä tänä aamuna herättyä mittasin, paljonko on lähtenyt 7 päivän paastolla:
      Paino -4,2 kiloa
      Vyötärö -2,5 cm (se kyllä näyttäisi kaventuneen paljon enemmän!)
      Peppu -5cm
      Reisi -3,5cm

      Hyvää paaston jatkoa kaikille!

    • Täälläkin!

      Mikä se ketoosi on ja miten sen saa selville?

      Minäkin jatkan vielä täällä!
      Ainakin viikon.

    • pärsky

      Täälläkin!: Voit katsoa esim. tuolta, mitä ketoosi tarkoittaa

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoosi_(tila)

      apteekista saa ostaa ketosticsejä mille virtsataan, ja muuttaa väriä ketoaineiden määrästä riippuen.

      Sitruuna: Hyvin sinulla näytti menevän koko paasto, ja bonuksena sait hyvin kavennettuakin! Nyt on hyvä jatkaa eteenpäin :) Miten syömisesi on nyt mennyt, kun hiljalleen taas totuttelet? Aika mahtava äitienpäiväaamiainen sinulla :) Omena maistui varmaan hyvälle :D

    • Tästä lähtien käytän rekistöröityä nimimerkkiä parsky (ä: pisteitä ei saanut käyttää) ettei käy kuten sitruunalle :)

    • 23v greippi

      Heh heh, taisi pikkurouvien maailma mennä sekaisin...

      Mutta kai Pärsky (vaikka sinulla onkin hyviä neuvoja) itsekin älyät että jos lukee jonkun pikku vihkosen "miljoona" kertaa läpi, niin kyllähän se herättää ihmetystä: - eikö ole muuta luettavaa?

    • Minulle on nyt ihan sama mitä sinä greippinen sanot maailman kirjallisuudesta!
      Luen mitä luen, ja joskus on ihan hyvä lukea jotakin enemmän kuin 1 kerta. Miten tämä liittyy olennaisesti mihinkään?

      Tänään on päivä 13.

      Mitään uutta ei ole ilmaantunut, ja hyvin sujuu edelleenkin. Helppoa tämä on, ei nälkää, mielitekoja eikä väsymys ole iskenyt. Huomenna tulee siis 2 viikkoa täyteen :) En olisi koskaan uskonut minun näin pitkälle pääsevän, mutta aina sitä oppii jotakin uutta itsestänsä!

      Tänään meni housut päälle, joita en ennen paastoa olisi saanut millään päälle. Bonusta sekin!

    • 22v sitruuna

      Hyvin on syöminen lähtenyt käyntiin! Ei ole tullut vaivoja kun on syönyt vain vähän kerrallaan ja hyvin sulavia ruokia. Kyllä viikon paaston jälkeen pitää aloittaa syöminen tosi pienesti ja varovasti. Ja kunnollinen pureskelu on tosi tärkeetä koska siitä maha saa viestin että kohta tulee ruokaa ja pitää herätellä ruuansulatusta. Raastettu omena on tosi hyvä valinta ekaksi ruuaksi, mustikat käy myös ja liotetut luumut, kaurapuuro.. Sellaista helposti sulavaa. Kaikki maistuu tosi ihanalle! Onpas hyvä tulla hehkuttamaan paastoajien ketjuun mutta kuuluuhan tämäkin paastoon ;)

      Ihanaa kun maha tulee täyteen tosi vähästä. Se on paaston yksi hyvä puoli lisää, että vatsalaukku pienenee. Ei siis tarvitsekaan syödä niin paljoa kuin ennen paastoa, ja niinpä painokaan ei (ainakaan heti) nouse takaisin. Oletko Pärsky käynyt vaakalla paljonko on painoa tippunut 13. paastopäivään mennessä? Vaikka pääasiahan on hyvä olo ja puhdistautuminen!

    • 23v greippi

      No kun kerran kysyt niin vastaan.

      Täällä grammalleen neuvot miten paljon mitäkin otetaan.
      Sitten kerrot että miljoona kertaa olet lukenut jonkun pikkukirjasen.
      Nyt tuli luku "enemmän kuin 1".

      On siinä aika iso väli näitten esittämiesi kahden eri lukukertojesi välillä muuten.
      Esitän arvion, että olet lukenut sen kirjan siinä 3-6 kertaa.

      En minäkään välitä mitä luet, ei ehkä maailmankirjallisuutta jos mitään, yks hailee.

      Pisti vain silmään, että joku kertoo lukeneensa jopa miljoona kertaa, mikä väite on tolkuttomasti yliammuttua.
      Ja laitoin repliikin.

    • päivä 14.

      Kiloja lähtenyt 6.5 ja senttejä lähtenyt 7 vyötäröltä. Harmittaa vähän, etten muita mittoja ottanut.

      Kyllä sitruuna voit syömisistäsi puhua, sillä paaston lopetukseen ne kuuluvat, ja se minulla viel tulee olemaan edessä :) Ja olen tottunut katselemaan mieheni herkuttelua, ja kestänyt ne, ni kyllä mä jotaki sentään kestän :D

      Iltaisin tulee onneksi jo nyt aikaisemmin väsymys, mikä sopii minulle! Alun jälkeinen ylipirteys tasaantunut jo, ja aika normaalilla rytmillä menen nyt eteenpäin.

      Aamuisin ollut nyt tosi "limainen" suu, sitä esiintyi vasta parisen päivää sitten ja jatkunut. Mikälie sekään, ennen ei ihan noin ole ollut.

      Mutta eteenpäin vain! 2 viikkoa paastolla mennyt yli odotusteni, ja eteenpäin on helppo jatkaa!

    • Täälläkin!

      Käykö indonesialainen "Palmu ruokosokeri" (Coconut palm sugar) "Masajon täysruokosokerin" tilalle? Minkä verran sitä pitäisi ottaa päivää kohti?

      Sinnittelen vielä minäkin, on kuudes päivä menossa, kiloja on tippunut 3.
      Aikomuksena vetää vielä jonkin aikaa.

      • Mitä tietoja tuotteesta katselin, niin sopii vallan hyvin! (silleen meinaan, että mielestäni ravintorikas alhainen vaikutus verensokeriin, itse voisin käyttää.) Enkä ole asiantuntija, joten omalla vastuulla (jos jollain on tähän sanottavaa)

        Kyseessä on kuitenkin kookossokeri.
        Sen vaikutus verensokeriin on alhainen, joten riippuu paljon paljonko sitä paastojuomaa juot, ja millasilla siirappimäärillä sitä olet juonut. 80-100g käyttäisin itse sitä. (40-50g/litra)

        Kerro oliko hyvän makuista! Voisin itsekin sitä kokeilla vaihteen vuoksi. Kiitos vinkistä!

        Miltä paasto on sinusta tuntunut?


        Päivä 15

        Kaikki sujuu hyvin, juoma maistuu, ei mitään merkittävää lisäystä.


    • Täälläkin!

      Juon ensin loppuun kanisterin ja jatkan sitten tällä Palmu-sokerilla.
      Kerron sitten kun olen aloittanut.

      Minkä verran deseissä on 80 g?
      Minkä verran pitäisi ottaa että tulee päivän annos mineraaleja?
      Vitamiinit saa nähtävästi sitruunasta.
      Miten monta päivässä?
      Nyt olen käyttänyt 2 sitruunaa per päivä.

      7 päivä menossa, ei mitään ongelmaa.
      Olen paastonnut aikaisemminkin.

      • Aika lähelle menee tuo desi - 80g inkkarisokerini kanssa, mutta varmaan aika lähellä tuo kookossokerikin on. Uskallan veikata desi - 80g

        Kookossokeri sisältää useita mineraaleja, aminohappoja sekä eri vitamiineja. En määrällisesti tiedä yhtään, mutta paastossa tulee kalorirajoituskin vastaan, sillä mennään. 100g kookossokeria sis. n. 350kaloria, 100g palmu-vaahterasiirappia n. 290 kaloria (en muista ihan tarkkaan)

        cayennepippuri sisältää myös vitamiineja :)

        Mutta sinä otat sen verran mikä tuntuu hyvältä :) Itse käytän 1 sitruuna 1 lime taikka 1,5 isoa sitruunaa. Pieniä käytän 2. Mehukkaista ja pehmeistä irtoaa enemmän nestettä ku kovista ja happamista .


    • realiteettiriitu

      Voi tyttöpienet! Jos todellakin luulette, että paastojuomistanne saatte kivennäis- ja hivenaineet sekä vitamiinit, proteiineista nyt puhumattakaan, niin valitettavasti näin ei ole. Vajaaksi jää ja paljon jääkin. esim proteiinia keho kuluttaa 60-kiloisella vähintään 40-50 grammaa päivässä. Kun sitä ei tule ravinnosta, elimistö alkaa hajottamaan proteiinia sisältäviä kudoksia, kuten lihasta, elimiä (aivojakin, jos tarpeeksi kauan paastoaa). Mutta ei kai sillä niin ole väliä, pääasiahan on, että on ihanaa ja niiiin energinen olo.

      • Kyllä minä ainakin tiedän, että vajaaksi jää kaikki nuo. Mitä sitten? Etkai tosissasi luule, että uskomme saavamme sokerilitkusta sitruunalla KAIKEN välttämättömän? Ja kyllä pässi jo ymmärtää, ettei kyseessä mikään proteiini juoma ole.

        Jokaisessa laihdutuskuurissa menettää välttämättä lihasta, joten mene sinnekkin itkemään samalla.

        Ja vinkiksi, että proteiinia olisi parempi saada vähintään se 60g (jos on 60 kiloinen) , ja jos vähänkin liikkuu, niin enemmän. Tuo 40g menee 40kiloselle hyvin, muttei 60 kiloiselle.


    • Täälläkin!

      Ihan hyvä tietää, kiitos.

      Mitä tällä palstalla tarvittaisiin, olisi että joku asiantuntija/lääkäri kertoisi, että miten tulisi paastota. Ja kertoisi mitä se todellinen paasto on ja että miksi.

      Näinhän on että joku nuori tyttö tulee ihmettelemään ja kertomaan, että "juu, tässä aloitan nyt paaston, kun tarttee olla hoikka ja ulkomuotoa voisi parantaa. Ajattelin että juon kupin kahvia ja kupin vihreetä teetä ja otan pari vitamiinitablettia ja vedän 5 viikkoa jne..."

      Tietääkö joku, miten saisi tänne asiantuntijan?

    • Alan kirjallisuutta voi lukea. Kirjastoissa löytyy muutamia opuksia paastoon liittyen. Ne kannattaa lukea. Itse olen lukenut sitruunamehupaasto kirjan sekä 2 muuta, paastoista yleisesti kertovaa.

      Asiantuntija yleisesti ei ole aina se paras vaihtoehto. Aivan kuten pekka puska vs. antti heikkilä.
      Asiantuntijoita kun valitettavasti on monenlaisia. Sellaisia, joilla ei ole harmainta aavistustakaan tietystä asiasta, mutta tulee ja selittelee asiaa vaikka yhden tutkimuksen perusteella, vaikka toisenlaisia tutkiuksia olisi kymmeniä. (ns. valikoiva asiantuntija. (kuten pekka puska ja fogeli))

      Asiantuntija, joka on perehtynyt asiaan, joka ottanut selvää niin hyvistä kuin huonoista puolista olisi tervetullut. Ja mieluiten myös itse asiaa kokeillut asiantuntija.

      Ja kyllä minun mielestäni elimistö kertoo, jos jokin puutostila tulee vastaan! Sen tietää oma keho toisen pätemistä paremmin :) Jos voi nyt paremmin kuin ennen, niin silloin olen iloinen, että puutostila sen hyvän olon aiheuttaa :)

    • Kyselen

      Oletko lukenut Snellmannin kirjan?

      Siellä on hyviä pointteja.

    • Taisin lukea sen parantava paasto kirjan pari vuotta sitten. Sit oli joku toinenkin hyvä kirja.

      Tänään on päivä 16.

      Eteenpäin porskutellaan, eikä kummempia muutoksia ole ilmaantunut. Pikkasen on alkanut väsyttämään, mutta ei muuta.

      Nälkää ei ole, ja hyvin jaksaa arjen askareet tehdä. En olisi uskonut näinkään pitkälle pääseväni, jokainen päivä on itsensä voittamista, vaikkei tämä mitään tahtojen taistelua olekkaan :)

      Välillä hieman miettii miltä ruoka maistuisi, muttei mitään himoa aiheuta syömään.

    • Täälläkin!

      Olen vielä mukana ensi viikon.
      Jonnekin perjantaihin asti, ei jouda pitempään. Olen pitänyt pitempiäkin kuureja.

      Olen juonut aamuisin suolavettä. Ensi viikolla teen suolihuuhtelun.
      Kyllähän suolavedelläkin saa.

      En ole päässyt vielä liikkeelle, on ollut niin paljon hommia ja ei ole huvittanut.
      Ensi viikolla aion aloittaa liikkumisenkin, kun on enimmät möhöt lähteneet.

      Tänään on 9 päivä.

      Jatkamisiin!

    • Nopeasti ne päivät vain etenee! Hyvin sinulla näyttänyt menevän myöskin, ja kohta on paastosi jo ohitse :)

      Päivä 17.

      Mitään erikoista ei ole ilmassa, ruokaa ei tee mieli, mieliteot lähteneet pois, nälkä ei vaivaa, kurniminen vähentynyt erittäin paljon :)

      Tämä on helppoa ja voisin sanoa, että ilman ruokaa pärjää todella hyvin! Ruoka ei ole enään elämässäni tärkeimpien listalla. Täytyy kyllä sanoa, että ihminen elää aika ruokakeskeistä elämää. Sen näkee vasta nyt. Saa nähdä miten jatkossa menee ;) Enkä mitenkään yleistä. Monelle ruoka on ihan vain pakollinen polttoaine, joillekkin se on jopa elämää suurempi asia, ja monilla on täysin normaali suhde ruokaan. (ettei tuostakin sanomista tule)

      Mutta päivittelen paaston etenemistä. Saattaa olla, etten ihan nyt joka päivä tule, koska aika tasapaksusti mennyt nyt muutamia päiviä, kun ei mitään konkreettista tapahtunut, mutta käyn päivittelemässä :)

    • Luontaishoitsu

      Muistakaa hankkia tietoa ennen kuin paastoatte. Liian usein tältä palstalta saa lukea noita light-mehujen ja kahvin juomisesta paaston aikana, ym. virheistä. Tällöin ei ole kyse paastosta vaan jostain kitukuurista.

      Kannattaa lainata kirjastosta vanhoja paasto-kirjoja, niistä saa hyvät ohjeet.

      Tässä paasto pähkinänkuoressa:

      Paastoon valmistaudutaan viikko:
      Kahvi, liha, leipä, maito pois vähitellen, ja alko ja tupakka tietenkin pois myös. Eli mahdollisimman tuoretta vegaaniruokaa vain.

      Paastoa edeltävänä päivänä monodieetti tai pelkkiä hedelmiä ja suolen tyhjennys glaubersuolalla.

      Paaston aikana nautitaan: tuoreita kasvi-, marja ja hedelmämehuja(enempi kasvis kuin hedelmä), puhdistumista tukevaa yrttiteetä sekä itsetehtyä kasvislientä. Sekä tietysti lähdevettä tai suodatettua vettä. Kalorimäärä perinteisesti ei saa ylittää 400 päivässä, joskin ulkomailta olen lukenut että siellä harrastetaan sellaista kuin juice feast, jolloin mehujen kaloreita ei lasketa ja kaloreita tulee runsaammin.

      Paaston aikana täytyy tehdä suolihuuhtelu vähintään kerran päivässä. Suositeltavaa on happiulkoilun lisäksi kuivaharjaus, puhdistavat kylvyt(myös jalkakylvyt jos ei ole ammetta). Itse harrastan myös joogaa, käyn turvesaunassa ja luontaishoidoissa. Kieltä voi puhdistaa lusikalla.

      Paasto lopetetaan 1-3 päivän aikana vähitellen, ensimmäisenä syödään esim. puolikas omena.

      Olen tehnyt paastoa 1-2 kertaa vuodessa jo 20 vuoden ajan. Ensimmäisellä paastollani olin 17-vuotias, mutta jo tuolloin olin ottanut asiasta selvää ja harrastin luontaisterveysasioita, ja paastoni kesti tosiaan vain sen 7 päivää, mitään anoreksiaa ei tullut. Sitruunamehupaasto sopii kiireiselle, jos ei halua tehdä itse mehuja. Itse en enää pysty paastoilla käyttämään pullomehuja ja mielestäni itse tehdyt tuoremehut ovat maukkaimpia ja elinvoimaisimpia. Itsetehty porkkana-omenamehu naminami! Terästyksenä voi käyttää vehnänorasta, spinulinaa ym. sellaista. Olen myös kokeillut modernia paastoa, se on myös hyvä. Siinä käytetään ultra clear-tuotetta(olikohan se light), joka sisältää aminohappoja jotka tukevat maksan puhdistumista.

      Minusta tämä paasto-keskustelu on väärällä alueella, se ei kuulu laihdutusalueelle vaan terveysalueelle. Paasto ei ole laihdutuskeino, vaan ikivanha parannusmenetelmä, sillä on hoidettu monia sairauksia allergioista migreeniin. Paaston aikana elimistö saa käyttöön energiaa taistella sairautta vastaan kun sitä ei tarvitse käyttää ruoansulatukseen. Esim. eläimet ja lapset haluavat olla luonnostaan syömättä kun sairastuvat. Elimistöstä poistuu myös paaston aikana kuona-aineita, esim. amyloidikertymiä joita syntyy nykyaikaisesta liiallisesta proteiininsyönnistä ja joka aiheuttaa elintasosairauksia kuten reumaa. Painoa kyllä paastolla lähtee, mutta se voi tulla takaisin sukkelaan. Mielestäni ehkä paras laihduttava vaikutus paastolla on se että mahalaukku pienenee ja paaston jälkeen ei tarvitse mättää ruokaa. Jos keho on hyvin länsimaisen elintavan kurittama ja sairastuttama, suosittelisin jotain muuta puhdistukseen, kuten kevennettyä kasvisruokavaliota.

      Paasto voi liittyä myös henkiseen hiljentymiseen ja meditaatioon.

      Paastota voi myös kerran viikossa, mutta en suosittele tuollaista jojoilua mitä littlepanda suunnittelee. Tuossa iässä toki ulkonäköasiat ovat mielessä ja ulkoiset paineet äärimmäisen kovat, mutta olisi kyllä hyvä jos saisit ajatuksiasi suunnattua johonkin muuhun kuin laihduttamiseen. Toki ei ole vaarallista jos laihdutat pari kiloa, mutta ei niin että “paastoilet” äitisi selän takana. Olisiko mahdollista että kertoisit äidillesi laihdutussuunnitelmastasi ja voisitte yhdessä vielä terveellistää ruokavaliotanne?

      Normaali paasto ei vie aivojen kudoksia, vaan kaikkea turhaa, jopa kasvaimia. Kuopion yliopistossa on tehty tutkimus jota kannattaa lukea niin ei suolla tänne palstalle aivopieruja. Löytyy kirjastosta. Ulkomailla paastoa on tutkittu vieläkin enempi. Viikon paasto ei tee pahaa kenellekään, mutta pidemmillä paastoilla voisi olla joku vitamiinitäydennys hyväksi, varsinkin jos on ollut vitamiiniköyhällä ruokavaliolla ennen paastoa. Myös Helena Mäkelä ja Marika Burton ovat kirjoittaneet hyvän kirjan,oikean paastoraamatun, Helena kertoo ihan tarkasti mitä kehossa paaston aikana tapahtuu. En muista kuinka paljon ihminen menettää lihasta viikon paaston aikana, mutta se oli kuitenkin aika pieni määrä, ei missään nimessä huolestuttava. Jos käyn kirjastossa, ja löydän tiedon niin kerron.

      Tällaisenkin linkin löysin:
      http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0300/3.htm

      Paaston tulisi olla kunnianosoitus kehoa kohtaan, ei kuritus.

      Pitääkin pitää kevätpaasto heti kun pääsee täältä reissusta kotiin. Siitä tulikin mieleeni, että myös koivunmahla on mainio paastojuoma.

    • Täälläkin!

      Kiitos Luontaishoitsu!

      Oli todella viisasta tekstiä!
      Niin, paasto ei tosiaan kuulu laihdutus-, vain terveysosastolle!

      Miten saisi tämän palstan muutettua terveys-palstalle?

      Minunkin mielestäni on surkeaa, että nuoret tytöt kelluvat täällä pelkästään laihdutusmielessä, ymmärtämättä ollenkaan mitä paasto pohjimmiltaan on.
      Ei se ole ollenkaan sitä, että pääsee tiettyihin mittoihin ja että on "kaunis"!

      Paasto liittyy tosiaan henkiseen hiljentymiseen!
      Uskonnollinen puoli unohdetaan täysin.

      Ei Jeesus paastonnut 40 päivää siksi, että saisi kroppansa mittoihin, vaan ihan täysin toisista syistä. Tämän unohtavat nämä kroppaansa tuijottavat suomen teini-tytöt ihan täysin.

      Kerro lisää!

    • Hyvä, että saatiin muutakin faktaa kehille :)

      Itse paastoan puhdistautumis mielessä ja hyvän olon takia. (kuten aloitusviestissä pistin) ja laihtuminen tulee sivutuotteena siinä sivussa bonuksena.

      Minun juttuni ei ole henkinen hiljentyminen ym. uskonnolliset asiat.


      "Ei Jeesus paastonnut 40 päivää siksi, että saisi kroppansa mittoihin, vaan ihan täysin toisista syistä. Tämän unohtavat nämä kroppaansa tuijottavat suomen teini-tytöt ihan täysin."

      hehheh :D Aika paha, mutta jos jeesus olisi ollut 2000-luvun juttu, niin ehkä asia olisi ollut toinen :D

      Päivä 18

      Linnut laulaa ja kaikki on hyvin! Ei mitään erikoista kerrottavaa, juoma maistuu edelleenkin hyvälle, se paripäiväinen pikku väsymys lähti taas pois (eli ehkä rasitin itseäni silloin liikaa) vyötärö kaventunut -9cm

    • Täälläkin!

      Mielestäni sinun ei tarvitse ilkkua Jeesuksen paastolle yhtään.

      Sinunkin elämä olisi ihan toisella tavalla nyt 2000 luvulla, jos hän ei olisi muuttanut ihmisten ajatustapaa ja ei olisi tullut kristinuskoa (joo, nyt tulee tarinaa vastaukseksi...).

      Paasto kuuluu olennaisesti uskonelämään.
      Tämä puoli unohdetaan täysin tällä palstalla, missä useimmat "paastoavat" pelkästään ulkonäkönsä takia.

      Jos tarkkoja ollaan, niin tiedät itsekin että väitteesi ei ole ihan tosi: "Itse paastoan puhdistautumis mielessä ja hyvän olon takia. (kuten aloitusviestissä pistin) ja laihtuminen tulee sivutuotteena siinä sivussa bonuksena".

      Entäpä jos oikea syy oikeastaan onkin:"Itse paastoan laihdutus mielessä.
      Puhdistautumis ja hyvä olo tulee siinä sivussa bonuksena"?

      Tarkoitan tällä, että kyllä täällä suurin osa, kuten sinäkin, "paastoavat" laihtumisen takia. Mutta silti voisi hyvä olla tietoinen paaston kokonaiskuvasta ja että siihen kuuluu myös se uskonnollinen puoli ja että sille ei tarvitse hehhetellä.

    • Valitettavasti en ilkkunut jeesuksella viestissäni, ehkä sen niin sitten tulkitsitkin. Pidin hauskana kommenttia, ettei hän paastonnut saadakseen kroppaansa kuntoon.

      ja itse laihdutan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, koska vain syömällä laihtuu oikeasti. Paastoamalla ei laihdu, sillä ne menetetyt kilot tulevat aika nopeasti takaisin, kun aloittaa taas syömisen. Miten syömättömyydellä voi muuttaa elämäntapaa, kun syöminen alkaa, en olisi oppinut mitään.

      En valitettavasti ole ulkonäkökeskeinen ihminen.

      Aika ihmeellistä väittää toisen elämästä täällä, kun et tunne todellisuudessa?
      Jos haluan laihtua, lopettaisin paaston heti ja alkaisin syömään. Olen ennen tätä paastonnut 2 kertaa. Vihannes/hedelmämehu paasto 7pv ja toinen samanlainen seuraavana vuonna. Nyt halusin kokeilla pidempiaikaista sitruunamehupaastoa.

      • Pallas.Athena

        Kirjoitat humoristisen ystävälliseen henkeen, "parsky". Jatka omaan tapaasi!
        Jotkut väärinkäsittävät kaiken, itsekin kuulun heihin välillä:-(
        Sain taas kannustusta sitruunajuomaan aamusta, vaikka minun on pakko pysyä aamupaastoissa ja syödä 12-18.
        Tosin mukaelen juomaa: sitruuna 1rkl pellavaöljyä inkivääriä= on minun puhdistusjuomani .
        Sorry, että "huutelen väärään pöytään", kun täällä vain paastotaan!


    • 16v ja kettuuntunut

      "Tämän unohtavat nämä kroppaansa tuijottavat suomen teini-tytöt ihan täysin."

      Heipä hei! Täällä varmaankin sellainen suomen teini-tyttö joista mainitsit. Eli siis ikää 16. Ja huomenna aloitan tällaisen sitruunamehupaaston. Kyllä, kirjoitan sen oikein caps lockilla, LAIHTUAKSENI. Se toimii, on ennenkin testattu.

      Ja lainattu kohta sen vuoksi, että en ole varma mikä, mutta jokin kolahti. Syömishäiriöisenä (bulimia) en jaksaisi lukea tuollaista. Alkaa tuntumaan että oma syy tämä sairaus. No nyt joku tulee huutelemaan että niin onkin. Huudelkaa. Kannsutatte vaan enemmän kituen kuihtumaan täältä pois. Olis jo aikakin.

      Vittu.

    • Päivä 20.

      Vielä menee hyvin, ei mitään erikoista. Juoma maistuu edelleenkin hyvin, ja keskiviikkona meinaan kokeilla kookossokeria vaihtelun vuoksi.

      Väsymystä on välillä, ja toisaalta olo on loistava :) Ei mitään valittamista vieläkään!

    • nneva

      tääl ois ensimmäinen päivä sitruunamehupaastoa menossa. joskus pari vuotta sitten vedin semmosen 10 päivän rupeaman ja paino tippui jostain 69 kg- --> 62 kg. oli sutjakka olo! nyt on lähtöpaino 69,8 kg ja olo on kovinkin turpea. ikää löytyy kohta 22v.

      ja kyllä, paastoan laihtuakseni. toisaalta yritän myös päästä lopullisesti eroon tupakasta (ehkä koen jonkun henkisen heräämisen paaston aikana) ja korjata överiksi menneitä ruokailutottumuksiani (lähiaikoina olen marinoinut itseäni oluella ja mättänyt roskaruokaa useamman kerran viikossa).

    • Päivä 22.

      Vielä ollaan hengissä. Ei mitään erikoista muutosta, eli samoilla linjoilla mennään. Paaston alussa oli enemmän muutoksia, mutta nyt tämä olo tuntuu ihan normaalilta, eli olen tottunut tähän oloon. Ehkä paaston lopetuksen yhteydessä rupee niitä muutoksia tulemaan, mutta vielä ei ole lopetuksen aika!

      Juoma maistuu edelleen hyvälle, huomenna sitä kookossokeria kokeilen vaihtelun vuoksi :)

      Miten muilla paastoilijoilla menee?

    • Välittävä aikuinen

      Kettuuntuneelle 16- vuotiaalle.

      Ihan turha kettuuntua.

      Heti kun palstalle tulee nuori tyttö, niin monet vanhemmat huolestuvat, että "eihän nyt tuolle nuorelle" vaan tule mitään vahinkoa.
      Toisekseen onhan se niin: että "Tämän unohtavat nämä kroppaansa tuijottavat suomen teini-tytöt ihan täysin." !

      Jos sinulla on bulimia, niin sinun pitää ehdottomasti mennä lääkäriin!!

      Huom!! - tämä on taas sitä, että vanhempi huolestuu - ei tarkoita pahaa, vaan hyvää!

      Olet hyvin rehellinen kun kirjoitat:
      "Ja lainattu kohta sen vuoksi, että en ole varma mikä, mutta jokin kolahti. Syömishäiriöisenä (bulimia) en jaksaisi lukea tuollaista. Alkaa tuntumaan että oma syy tämä sairaus."

      Kulta pieni en huutele missään nimessä, vaan olen huolestunut sinusta - siksi tässä kirjoitan!
      Eikö äitisi ole huolestunut?
      Itse tyttöjen äitinä tosin tiedän, että "kaikkea ei kerrota äitille ja äitin neuvoja ei paljon noudatella".

      Missään nimessä sinussa ei ole syy!
      Jotain on sattunut. ei milloinkaan 16-vuotiaassa nuoressa ole syy!!!

      Sinun = oikeastaan vanhempiesi pitäisi selvittää, mistä johtuu bulimiasi.

      Kyllä sinä selviät tilanteesta!
      Mutta paasto ei ole missään nimessä ratkaisu tähän ongelmaan.

      Sinun pitää saada kaikki tarvittavat proteiinit, vitamiinit ym ym kun olet vielä kasvuiässä.

      Sinussa on rohkeutta kun otat asian esille.
      Mene rohkeasti puhumaan myös lääkärin kanssa!

      Kaikkea hyvää sinulle!

    • Miten käy?

      Hei Pärsky,

      Miten monta kiloa olet laihtunut 23 päivässä?

      Vieläkö olet paastolla?

    • Vielä ollaan paastolla, ja päivä 23 :)

      Paasto on toteutunut erittäin hyvin, ja helppoa tämä on ollut!
      Kiloja on mennyt nyt 10 ja senttejä hävinnyt paljon, kun vaatteet käyvät kovin suuriksi.

      Koska olen sairaslomalla ollut jo pidempään, niin helppo on paastota, en tiedä miten pitkään olisin paastonut töissä ollessa.

      Välillä miettii miltä ruoka maistui ja tuntuu, mutta ne hetket menee ohi, ja näläntunnetta ei ole laisinkaan. Juoma jopa täyttää ja röhtäilyjäkin tulee juomisen jälkeen.

    • Päivä 25.

      Olo edelleen loistava, allergia pysynyt poissa eiliseen asti, ja oli pakko ottaa allergialääke. Olin tosin ulkoilemassa monta tuntia, ja siitepölyn kyllä näki, ja ihme olisi ollut suuri, jos oireita ei olisi tullut!

      Kohta onkin jo toukokuu lopuillaan, eikä tässä montaa päivää ole jäljelläkään. Kieli ainakin on niin puhtaan roosan(?) värinen kuin vain voi olla!

      Saa nähdä miten loppuaika menee, ja saas nähdä miten syömiseen totuttelu sitten menee :) Voi leuka kipeytyä, kun ei oo tarvinnut pitkään aikaan pureskella mitään :D

      Täällä ei muita nyt paastolla?

    • Täälläkin!

      Onhan!

      Sinnittelen vielä minäkin, voi olla että vielä ensi viikon.

      On vain niin paljon hommia, että ei ehdi aina käymään koneella.
      En ole pitänyt lukua mones päivä on, aika mones kuitenkin.

      Terveisiä!

    • Tyttö 21v

      Itselläni on nyt 5 paastopäivä menossa. Ihan tuota sitruunamehupaaston ohjetta olen noudattanut ja neljä ensimmäistä päivää meni todella helposti. Tänään kuitenkin kun heräsin niin en meinaa edes päästä sängystä ylös kun on sen verran huono olo. Viikko on paastolla tarkoitus olla mutta jos ei olo tästä parane niin tämä taitaa jäädä viimeiseksi paastopäiväksi. Vesisuolaliuosta en kyllä saa millään alas ja nyt yritän vaan kerätä voimia että jaksaisin mennä tekemään paastojuomaa jos se helpottaisi. Painoa on tähän mennessä tippunut vain n. 2kg, tällä hetkellä siis 58kg. Enkä usko että sitä enään hirveästi tippuu tässä 3 päivän aikana. Muuten olen kyllä pitänyt tästä paastosta :) paastoseos maistuu ihan hyvälle ja aikaisemmat päivät olen ollut ihan energinen! Mitä nyt ruokaa tekee välillä mieli ihan ajatuksen tasolla vain. Tsemppiä kaikille muille paaston kanssa!

    • 22v sitruuna

      Moikka,

      tulin taas tervehtimään Pärskyä ja muita paastoajia! Minun kevätpaastosta on jo kulunut hyvän aikaa ja ruuansulatus on käynnistynyt oikein hyvin. Sentit on pysynyt poissa mutta kiloista en tiedä.. En ole käynyt vaakalla.

      Aivan ihanaa että Pärsky olet jaksanut paastota näin kauan! Minusta ainakin aluksi kuukausi kuulosti todella pitkältä ajalta paastota, mutta sinulla se on mennyt tosi hyvin. Sinä olet sellainen elävä todiste että paasto ei vahingoita vaan tervehdyttää, eikä vaurioita tule vaikka paastoaisi pidempäänkin! Minua sinun kokemus kyllä tsemppaa tosi paljon seuraavalle syksyn paastolle, että voisin pitää ainakin parin viikon paaston.

      Myös ihanaa että täältä saa vertaistukea eikä ainoastaan lokaa niskaan. Ja vielä siitä olen tosi iloinen että jaatte tuntemuksia ja kokemuksia paastosta niin että aloitteleva paastoaja uskaltaisi ottaa ensimmäisen askeleen kohti paastoa.

      Ei tämä suomi24 keskustelupalsta niin mätä ole kuin puhutaan :)

      Tsemppiä Pärskylle vielä viimeisille paastopäiville!

    • Kiitos tsempistä sitruuna! Kiva, kun muistit käydä tervehtimässä!
      En kyllä ikinä uskonut, että yli 80 viestiin täällä mennään, mutta toisin kävi! Ja harvinaisen vähän lokaa tuli, siinä olet oikeassa :) Syyspaastoa siis odotellessa ;)


      Mukavaa, kun muitakin paastoiijoita vielä löytyy. Ja täälläkin on vielä paastoilemassa.

      Tyttö 21: onkohan sinulla nyt se pahin päivä menossa? Joillakin 3-5 päivä ne pahimmat, ja ne kun menee ohi, olo helpottuu. Kuuntele omaa oloasi, ja toii sen mukaan :) Tsemppiä! Kerro miten menee, onko olo helpottunut yms.


      Päivä 26
      Haa! Mä jo suunnittelen syyspaastoa, vaikka nyt on paasto vielä meneillään :)
      Hieman jopa sellainen olo, etten edes haluaisi lopetella pian, niin vapauttavaa ja ihanaa ollut, kun ei ruoka ole ollut enään keskeisenä asiana elämässäni. Olen kuitenkin lupautunut leipomaan juhliin kesäkuun alussa, enkä tosiaankaan maistamatta voi mitään tarjoilla suurelle joukolle! Ihan pitää maistaa kaikkea mitä on tekemässä yms, että sopii tarjoilla. Hiukan vain mietityttää se, miten maistan suolaisen ja makean. makuaistini varmasti muuttunut tämän aikana, niin saapi nähdä mitä tuleman pitää.

      Ongelmia ei ole, ja juoma maistuu edelleenkin! Kyllä ihminen vähään tyytyy ;)

      Tsemppiä muille paastoilijoille! Viimeinen paastoviikkoni on jo alkanut, ja pian onkin syömään totuttelun aika käsillä, mitä en oikeasti edes odota!

    • päivä 28

      Loppu häämöttelee kovaa vauhtia! Perjantaina totuttelen taas ruokaan, ja sinne asti paastoan :)

      Juoma maistuu edelleenkin, mikä on sinänsä ihme, että lähes 30 sama juoma maistunut!

      Voittaja-fiilis kyllä päällä.

      Ei mitään erikoista ilmaantunut.

    • ....................

      Ahaa, vai kilpailumielellä siis?
      "Voittaja-fiilis kyllä päällä".

      Onko tässä siis jokin kilpailu päällä?

      Vähän väärät signaalit.

      Ja tuo laskeminen, miten monta käy lukemassa.

      No tämä repliikki lisäsi taas tilastoasi yhdellä.

    • Päivä 29

      Ei mitään erikoista ilmaantunut. Allergia pysyny osin erittäin siedettävänä, välillä kokonaan poissa, ja välillä palaillut. Suuri muutos kuitenkin, kun ennen ei ollut päivääkään ilman allergiaa! Elimistöstä on varaan jokin tulehdustila poistunut, joka voisi selittää allergian parantuneen edes hieman :)

      Jaksamiseen paasto ei ole vaikuttanut mitenkään oikeastaan Mistään tekemisestä ei ole täytynyt luopua, eikä heikotuksia ole ollut.

      Tunnen ainakin itseni terveemmäksi nyt kuin ennen paastoa. Vielä 2 paastopäivää jäljellä, jonka jälkeen hiljalleen ruokaan totuttelu. Toistan paaston kyllä syksyllä taas :) ellen jo aikaisemmin. Tällainen syömättömyys sopii minulle loistavasti! Varsinkin nyt, kun kurnimista ei ole ollut päiviin, eikä näläntunnetta pitkään aikaan.

    • Päivä 30

      Apua! Huomenna on viimeinen kokonainen paastopäivä! Saas nähdä miten sen jälkeen sujuu. On meinaan jo aika normia tämä syömättömyys, ja rahaakin säästynyt mukavasti, kun ei ole kuukauteen muuta ku inkkarisokrua ja sitruunaa ostanut. Ja eipä ole tarvinnut miettiä ruokaa ja mitä tekee ja mitä ostaa yms.

      Toivon, että paaston jälkeen suhtautuminen ruokaa on enemmänkin pakollinen polttoaine. Koska se on tässä just kuukauden aikana nähty, ettei ihminen paljoa tarvitse elääkseen!

    • vieras*

      Mistä olet ostanut tuota Masajon täysruokosokeria?

      • Sitä saa ainakin meidän citymarketista 800g 7.95e ja life myymälästä saa 1kg n. 12e
        Cittari myy myös 4kg säkin 33e, joka on edullisin vaihtoehto pitkään paastoavalle :)

        Hyvinvoinnin tavaratalo näyttäisi myyvän kans samoin ruohonjuuri


    • Paasto on loppunut jo torstaina, painoa lähti kaikenkaikkiaan 13.8kg senttejä reippaasti.

      Syömiseen totuteltu, ja täytyy sanoa, että en pidä syömisestä yhtään!

      Leuka ei pidä puremisesta, ja kehossa inhottava olo, kun syö ruokaa. Inhottavaa oloa on vaikea kuvailla, koska se on sellanen tunne vain, mistä en pidä :) kun kuukauden oli syömättä, ni tottui tasapainoiseen oloon yms, ja nyt sitä ei enään ole. Voin vain tuntea ruuan kulun elimistössäni :(

      Heti kun totuttelu on totaalisesti ohi, siirryn pätkäpaastoon, eli syön vain yhden aterian päivässä. En vain pidä syömisestä.

      Eikä ainakaan kasvikset yms... helposti sulaat mitään hyviä olleet. Tänään siirryn hiljalleen lihaan. Vanha karppi kun olen, niin proteiinilla eteenpäin menty :)

      Suosittelen paastoa kyllä kaikille terveille! Uutta paastoa pukkaa syksyllä sitten :)

      väsymystä ja allergiaa pukkaa jo, eli voin sanoa, että ruoka tekee väsyneeksi ja saamattomaksi, paasto aktiiviseksi ja viitseliääksi.

      • surku tulee

        Kuulostaa aika huolestuttavalta. Vai että ihan kaikille suosittelet paastoamista?? Olen seurannut ajankuluksi tätä viestiketjua ja ihmetellyt kyllä monia asioita, lähinnä tietämättömyyttä ihmisen normaaleista elintoiminnoista ja fysiologiasta. Kuukauden paasto mm. on jo sellainen nälkiintymistila, että sen seuraukset tulevat tuntumaan. Mm. proteiinikatabolia on huomattavan suuri, mikä vaikuttaa elinten toimintaan ja myös aivotoimintoihin. Suoliston toiminta on lamaantunut, koska imeytettävää ruokaa ei sokeria lukuun ottamatta ole ollut. Todennäköisesti sinulla on melkoisia ongelmia saada normaali ruoansulatustoiminta käynnistymään ja lihaksesi ovat melkoisesti kuihtuneet (mm. se, että leukasi ei pidä puremisesta johtuu purentalihastesi surkastumisesta).. Ehdin itse asiassa jo ajatella, että tilasi on mennyt kovin vakavaksi, kun päivittäisiä "raporttejasi" ei ole näkynyt. Minä tiedän ammattini takia, mitä kuukauden paastosta seuraa. Tiedän, että se ei ole sitä "ihanaa, ihanaa..." Se on jotain ihan muuta! On tosi surullista, että tällaisella keskustelupalstalla voi kirjoittaa ihan mitä vaan ja uskotella, että syömättömyys on tasapainoista ja paasto on ihanaa ja että pelkkä sokeri on ihmiselle riittävä ravinnonlähde. Toivottavasti lukijat ymmärtävät kuukauden paaston olevan äärimmäinen ilmö, se ei ole toivottavaa ja tuollaisenaan aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja.


    • Haloo!!

      Jahas.
      Mutta enpä tiedä, onko nyt hyvät signaalit...

      Epäilen aika paljonkin.
      Paaston jälkeen kun pitäisi olla ruokahalut ja siirtyminen terveelliseen ruokaan iloinen asia.

      On kyllä pakko sanoa, että on melko karmeaa luettavaa, sorry.
      "Leuka ei pidä puremisesta, ja kehossa inhottava olo, kun syö ruokaa. Inhottavaa oloa on vaikea kuvailla, koska se on sellanen tunne vain, mistä en pidä :) kun kuukauden oli syömättä, ni tottui tasapainoiseen oloon yms, ja nyt sitä ei enään ole. Voin vain tuntea ruuan kulun elimistössäni :( "

      Eikä tuo karppaukseenkaan takaisin siirtyminen ole oikea "asenne" ollenkaan!
      Nyt pitäisi siirtyä oikeisiin ruokatottumuksiin!! Haloo!

      Ei elämän tarkoitus ole paastoaminen, minkä käsityksen saa edellisestä.
      Ei tosiaan ole oikein, että ensin paastotaan kuukausi, sitten siirrytään karppaukseen ja sitten taas paastotaan kuukausi!!!

      Tahdon tällä kaikella sanoa, että täällä olevat nuoret tytöt, älkää ottako todesta kaikkea!

      Minun mielestäni olisi hyvä jatkaa keskusteluja!

    • Haloo vielä!!

      Seurauksena voi myös olla, että joudut käymään sairaalassa (mitä en tietysti toivo!)

      Suositeltava paastopituus on tosiaan 5 - korkeintaan 10-12 päivää!

      Sitruunamehupaasto-kirjassa neuvotaan myös sitä!
      Eli pitemmät ajanjaksot pitää tehdä lääkärin valvonnassa.
      Varsinkin, jos on terveydellisiä syitä, kuten esim allergia sinun tapauksessasi.

      Jos tulee jotain, niin käänny ihmeessä lääkärin puoleen!

      On tosi-kiva, että paino on tippunut, mutta mutta jokin ei ole nyt oikein kun ruoan syöminen inhottaa.

    • Nyt on kyllä niin, ettet itse ole oikein asioista selvillä.

      Sano minulle MIKSI karppaus ei ole oikea ruokatottumus? Muistuttaisin sinua, että karppaajia on monenlaisia. Olen karpannut vuodesta 2007, enkä tähän asti ole ymmärtänyt miksi en voi korvata perunaa ja pastaa KASVIKSILLA, margariinia yms teollisia rasvoja, enkä LUONNOLLISIA rasvoja. Miksi täyttää vatsaa ravintoköyhällä ruualla, kun voin syödä sitä mitä muinoinkin syötiin ennen teollisuuden jylläämistä.

      Kerro minulle, mikä on sinun mielestäsi oikeaa ruokaa :)

      Onko teollinen ruoka ja ruuakkeet LUONNONMUKAISTA ruokaa parempaa? Mikä tekee marinoidusta lihasta parempaa kuin naturell, miksi margariini joka sisältää kaikkea muuta turhaa parempi ku naturelli kermasta tehty rasva, miksi kasvisrasvasekoite voittaa aidon kerman? Miksi pasta/peruna on terveellisempi kuin ravintoarvoa sisältävät kasvikset?
      Ruisleivän saama terveysväite lakiuudistuksen jälkeen: lisää ulostemassan määrää

      Terveyshaitat? Mitkä terveyshaitat? Et ole tainnut lukea hyötyjäni ollenkaan!
      Lääkärissä otin verikokeet ennen ja suht loppupuolella ja tulehdusarvoni laskeneet, yleis verenkuva parantunut. En ymmärrä mitä pahaa siinä on?

      Tietenkin leuka rasittuu, kun ei ole sitä aikoihin käyttänyt, sitä tuskin ymmärsit. Sama koskee ihmistä, joka ei ole ennen purkkaa jyrsinyt, ja kyllä siitäkin jyrsimisestä voi normaalisti ruokaa syövän ihmisen leuka valittaa :) Ehkei sinun, mutta maailmassa on muitakin ihmisiä.

      Nälkiintynyt keho varmasti iloitsee ruoasta, mutta jos elimistö ei ole nälkiintynyt, niin miksi nälän pitäisi tulla heti?

      Jos et ole itse ollut syömättä kiinteää ruokaa kuukauteen, ja sitten syöt, niin tietysti tunnet kehossasi sen muutoksen mikä tulee, kun syö! Jos syöt päivästä toiseen, niin tietysti olet tottunut siihen oloon, etkä ymmärrä heidän oloja, jotka eivät ole syöneet johonkin aikaan. Kokeile ennen pätemistä :)

    • 22v sitruuna

      Onnittelut Pärskylle onnistuneesta paastosta! Älä välitä näistä jotka ei ole itse koskaan paastonnut ja arvostelee sitten sinun paastoamista, ei sitä voi ymmärtää jos ei ole itse kokeillut.

      Ajattelin paastota elokuussa 14 päivän syyspaaston, tuletko mukaan? :) Olisi kiva paastota yhdessä kun tämäkin paasto meni niin hyvin vertaistuen avulla. (Vaikka minun paasto olikin vain 1/4 osa sinun paaston pituudesta...) Se oli oikein voimauttava kokemus.

      • Kyllä minä voin elokuussa ottaa 2vk syyspaaston :)

        Mukavaa, kun vielä olet seuraillut :)

        Tänään kokeillut lihaa, ei mitään ongelmia :)

        Kokemus puhuu puolestaan, ei kokemattomien!


    • Halloo vieläkin!

      Ota vaan!
      Vaikka kolmen kuukauden.

      Olen paastonnut erittäin monta kertaa, joten tiedän aika paljon.

      Kunhan nyt ensin katselet kesän yli...

      Minusta on tärkeää, että nuoret teini-ikäiset tytöt EIVÄT OTA oppia sinusta!

      Ajattele itsekin, että jos ylistät kuuriasi (väärin perustein) ja joku ottaa mallia ja saa elinikäisen vaivan, - niin sinä Pärsky olet siitä vastuussa!

      Olen sitä mieltä, että jonkun ASIANTUNTIJAN terveysalan koulutuksen saanut saisi olla täällä.

      Sinä Pärsky et ole pätevä yksinkertaisesti.

      Lähtöpainosi oli yli 80 reippaasti, allergiaa ym. Tarkoittaa sitä, että jos sinä olisit pätevä, niin lähtöpainosi ei todellakaan olisi ollut lähellä 90 kiloa.

      Mietihän vähän ja elä ole ollenkaan niin itsevarma!

      (Jos toinen, 22 vuotias sinua kannattaakin, niin se ei ole mikään "todiste").

      Eli minun puolesta paastotkaa niin pitkään kuin sielu sietää, MUTTA ÄLKÄÄ YLLYTTÄKÖ KESKENKASVUISIA NUORIA NAISIA ja teini-ikäisiä samaan!

      • Edellinen, lisäys

        Lisäys:

        Kerrot että olet: "Sano minulle MIKSI karppaus ei ole oikea ruokatottumus? Muistuttaisin sinua, että karppaajia on monenlaisia. Olen karpannut vuodesta 2007".

        Miksi vieläkin siis vuonna 2012 lähtöpainosi oli lähellä 90 ja allergiaa???
        Eikös sinun pitäisi olla jo yli 5 vuoden jälkeen normaalipainoinen, jos "karppauksesi" on oikea hommeli?...

        Hei, yritä olla looginen!


      • Edellinen, lisäys kirjoitti:

        Lisäys:

        Kerrot että olet: "Sano minulle MIKSI karppaus ei ole oikea ruokatottumus? Muistuttaisin sinua, että karppaajia on monenlaisia. Olen karpannut vuodesta 2007".

        Miksi vieläkin siis vuonna 2012 lähtöpainosi oli lähellä 90 ja allergiaa???
        Eikös sinun pitäisi olla jo yli 5 vuoden jälkeen normaalipainoinen, jos "karppauksesi" on oikea hommeli?...

        Hei, yritä olla looginen!

        Et ole yhtään ajatellut, että minkä pituinen olen, ja onko kyseessä paljon läskiä vaiko lihasta :) En ole nimittän mikään lyhyt enkä myöskään tynnyri :D Ihan M koon vaatteita käytän jopa lähes 90 kiloisena.

        Allergia on ihan normaali oli laiha taikka läski. Et taida tietää MIKSI joku ihminen sairastaa allergiaa :) Et ole ikinä nähnyt muita kärsivän allergiasta, kuin SINUN mielestäsi ylipainoiset ihmiset, joiden pituutta et yksinkertaisesti tiedä :)

        Sinulla on ihmeellinen tapa lähestyä ihmisiä. Miten voi tuomita toisen painon, kun ei tiedä pituutta eikä ruumiin rakennetta? Jos sinä olet lyhyt, ja sinulle lähes 90kg on sairaanloista, niin taidat olla aika lyhyt, etkä voisi kuvitellakkaan, että jollekkin se taas ei ole iso paino pituuden suhteen. Hieman extraa on, muttei läheskään paha :)


        Ja sinä voisit olla looginen etkä tyhmä :)

        Tiedätkö minun ammattini?

        Tyhmä saa olla, muttei noin tyhmä, joka vielä pitää itseään fiksuna :)


    • Halloo vieläkin

      No vähän/aika sairasta..................
      Tosiaan sairasta......

      Yks hailee.

      Toivottavasti kukaan ei ota oppia sinusta!

    • Halloo vieläkin!

      Koko keskustelu on mennyt ulalle.

      Tää joku "Pärsky" vouhottaa täällä sitä sun tätä (lähinnä kiihkotouhua),
      Alkupaino jotain 90, ja leikkii jotain..

      On siis nykyisin jossain 70 (kuukauden kuluttua takaisin 80 ...).

      Lopeta Pärsky, ja ole hiljaa!
      Että et munaa lisää.

      Ja mikähän se ammattisi muka on.........................................???????

    • Puolesta/ vastaan

      Toisaalta Pärsky on ihan hyvä tyyppi, on saanut vauhtia ja aihetta keskusteluille, kiitos siitä!

      Hyvä kuitenkin että kyseenalaistetaan!

      Ja että saadaan keskustelua aikaan, puolesta ja vastaan.
      Eli tämä palsta on elävä.

      Siitä kiitos Pärskylle.

    • kiitoksia teille

      Onnea pärsky ja 22v sitruuna onnistuneista paastoista!

      Mukava lukea välillä loppuun vedettyjä paastoja :)

      Älkää välittäkö negatiivisistä kommenteista, ovat vain katkeria, kun heillä ei itsekuria ole, eivätkä kovin fiksuiltakaan vaikuta. Saatika koskaan paastoja edes kokeilleet.

      Mukava oli seurailla sivusta, ja ehkä tässä kesällä jonkun paaston suorittaisin itsekin!

    • surku tulee 2

      Kopioin tähän pätkän aikaisemmasta kirjoituksestani:
      "Kuukauden paasto mm. on jo sellainen nälkiintymistila, että sen seuraukset tulevat tuntumaan. Mm. proteiinikatabolia on huomattavan suuri, mikä vaikuttaa elinten toimintaan ja myös aivotoimintoihin. Suoliston toiminta on lamaantunut, koska imeytettävää ruokaa ei sokeria lukuun ottamatta ole ollut. Todennäköisesti sinulla on melkoisia ongelmia saada normaali ruoansulatustoiminta käynnistymään ja lihaksesi ovat melkoisesti kuihtuneet (mm. se, että leukasi ei pidä puremisesta johtuu purentalihastesi surkastumisesta).. Ehdin itse asiassa jo ajatella, että tilasi on mennyt kovin vakavaksi, kun päivittäisiä "raporttejasi" ei ole näkynyt. Minä tiedän ammattini takia, mitä kuukauden paastosta seuraa. Tiedän, että se ei ole sitä "ihanaa, ihanaa..." Se on jotain ihan muuta!"
      Allekirjoitan tuon edelleen. Pärskyä ei ole vähään aikaan täällä näkynyt. Kuukauden nälkiintymisen, siitä johtuvan aliravitsemuksen ja ruoansulatuskanavan lamaantumisen takia olo saattaa olla tällä hetkellä surkea. Kun aloittaa syömisen, se johtaa helposti hyperalimentaatioksi kutsuttuun tilaan, jossa pahimillaan on hengen lähtö lähellä. Kun tällaisia tapauksia hoidetaan sairaalassa, ravinnon anto aloitetaan äärimmäisen varovasti, koska nälkiintynyt keho on hyvin heikossa kunnossa. Se on ymmärrettävää, koska esim. proteiinihukka on ollut valtava. 90-kiloinen ihminen tarvitsee kuukaudessa noin 2,5 kiloa proteiinia, ja kun se nälkiintymisen aikana otetaan omista lihaksista, elimistä, kaikista kudoksista, niin on selvää, että ongelmia tulee. Sitten on vielä huomioitava vitamiinien, hiven- ja kivennäisaineiden puutostilat. Toivottavasti lukijat ymmärtävät, että kuukauden kestäneessä "paastossa" ei ole mitään onniteltavaa. Muistan pärskyn jossakin kohtaa maininneen että hän on sairauslomalla. Millekään sairaudella ei paastoaminen ole hyväksi, se päin vastoin pahentaa tilannetta. Jos taas on kyse ei-elimellisestä sairaudesta, kuukauden syömättömyys saattaa pikemminkin olla osa sairautta ja missään nimessä ei tue toipumista; aivot tarvitsevat ruokaa! - Tulevien vastaväitteiden varalle kerron, minä ihan oikeasti tiedän nämä asiat; en luule, en usko, en koe, vaan siis tiedän piiitkän opiskelun ja monikymmenvuotisen työkokemuksen perusteella. Jos haluaa paastota, se kestäköön muutaman päivän, maksimissaan viikon. Mitään terveydellisiä etuja siitä ei ole ja mahdollinen painonlasku korjaantuu parissa päivässä. Minkään puhdistautumisen tarvetta ei ihmisellä liioin ole, kroppamme on onneksi itsepuhdistautuva. Mutta jos on terve, ei muutaman päivän paastosta haittaakaan ole.
      Järki käteen siis tässäkin asiassa, jotta ei turhaan aiheuteta ikävyyksiä ja ehkä elinikäisiä vaurioita.

    • No murtunutta kättä en mitenkään pidä vakavana asiana, enkä esteenä paastolle :)
      (ja joillekkin idiooteille tiedoksi: käteni ei murtunut paastosta)

      Ja en olettanut, että olisin sairautunut paastosta, kun en ole täällä muutamaan päivään käynytkään :)

      Terveenä olen, ei mitään ongelmia. Ruuansulatus toimii kuten ennen paastoakin, karppausta olen nyt jatkanut.
      Mitään negatiivistä ei ole ilmaantunut.

      Edellinen voisi kyllä edelleenkin hankkia sitä faktaa.

    • Halloo vieläkin

      Olen samaa mieltä täysin kuin "surku tulee 2".

      Ei ole todella mitään onniteltavaa Pärskyn kuukauden paastosta ja uhoamisesta!
      Pelkkää tyhmyyttä ja terveydellä leikkimistä.

      Myös tämä uhoaminen on paljastanut erinäisiä luonteenpiirteitä, mitkä eivät ole ollenkaan niin myönteisiä...

      Pärskyllä on täällä "kannattajana" 22v. sitruuna, jolle möi kirjansa ja joka hehkuttaa/jumaloi tietämättömyyttään tätä "urotekoa".

      Epäilen erittäin vahvasti, että asiat eivät missään nimessä ole reilassa Pärskyllä, - mitä hän ei missään nimessä myönnä, - sehän pilaisi hänen itsetietoisuuden gloorian! (Eli jääkäämme odottamaan lisäuhoa ja kehuskelua, tällä luonteella ei myönnellä mitään).

      Miksi muuten jatkaa karppausta, mikä ei aikaisemminkaan ole tuottanut tulosta ja kun kerran on nyt niin "loistavassa kunnossa". ???

      Jokainen järkevästi ajatteleva ihminen tietää, että Pärsky yrittää vain pitää imagonsa, mutta tosiasiassa on täysin ulalla (paitsi 22v. sitruuna ja mahdollisesti teini-ikäiset fanit).

      Hyvä että ei oteta todesta kaikkea.

    • Ootte te kyllä yksiä kans :D

      Mikä vituran imago?

      Ja kyllä karppaus on edelleen se oma juttunu, haloo ei tainnut lukea aikaisempaa viestiäni ollenkaan, koska ei tiedä pituuttani, eikä myöskään ruumiinrakennettani. Kaikki ei ole missään nimessä lyhyitä palleroita!

      Mutta minua ette enään täällä näe kommentoimassa. Kaikki on hyvin, ja paino laskenut paaston lopetuksesta vielä kilolla karpatessa. Uusi paasto tuloillaan kyllä. saatte varmaan orkun tostakin tiedosta.

      Toivottavasti Naegleria fowleri eksyisi pohjoiseen ja tulisi haloon kylään.

      Miksi ette vain osaa pitää näppejänne erossa mistään? MITÄ infoa olette antaneet? Miksi ette oikeasti turhanpäivästen höpinöiden tilalta laita faktaa? Sanotte niin tai näin voi asialle löytyä ihan faktaa mitä vastaan jankkaatte. Hankkikaa itse tietoa, kokeilkaa itse, faktaa fiktion tilalta. Uskomuksia/kuultuja asioita voi ottaa selvää ja tutkia asioiden paikkaansapitävyyttä. Faktan hankkiminen avartaisi monenkin tiukkiksen maailmaa.

    • surku tulee 3

      Peräänkuulutat faktaa. Lue edellinen viestini uudelleen, siinä on faktaa. Koulutustani ja ammattiani en viitsi tähän laittaa, mutta enpä tiedä toista ammattikuntaa, jolla voisi olla enemmän tietoa niin paastosta, ravitsemukesta, sairaudesta ja terveydestä ja sairaanhoidosta, kuin mitä minulla on. Ja kun kerron miten mm. nälkiintyneitä potilaita sairaalassa hoidetaan ja tehohoidetaankin, niin sekin perustuu tietoon ja kokemukseen. Mikään "paastokirja" tai "oma kokemus" ei ole faktaa. Se on vain yhden yksilön kokemus. Fakta syntyy tuhansista ja taas tuhansista tapauksista, joista voidaan vetään tilastoillisesti merkitsevät johtopäätöksen. Se siitä faktasta ja "faktasta".

      • Halloo vielä

        Oikein hyvä, että lääkäri (kuten käsitän ammatiksesi) vastaa täällä!

        Tosiaiheellista!

        Täällähän käy nuoria tyttöjä jotka lukevat "Pärskyjen" kertomuksia ja ovat itse heti perässä kokeilemassa.

        Ne tulokset ovat sitten nähtävissä siellä sairaalassa.

        Hyvä vain jos Pärsky ei tule enää tänne kommentoimaan...

        Jos pääsi kiloistaan (tai ne tuli heti takaisin ja karppi- paastokierteen jälkeen), niin omapa on asiansa. Mutta ei varmaan tule tänne kertomaan, että esim kuukauden jälkeen on taaskin samassa alkupainossa...


        "Surku tulee 3": lle: - Etkö voisi vähän kertoake miten nälkiintyneitä potilaita hoidetaan sairaalassa?

        Mitä seuraamuksia voi olla, jos on paastonnut kuukauden?
        Mikä on kohtuullinen aika, minkä voi paastota?

        Olisi niin hyvä tietää!

        Kiitos etukäteen!


    • hahahahahaa

      Lääkäri kyl vitun kaukana surku tulee ammatin takana :D

      Järki jo sanoo että kyseessä lähihoitaja/terveydenhoitaja, joka on elämäänsä kyllästynyt. Ammatin hankki kivikausia sitten, ja tieto vanhentunut. Kokemus täys 0.

      anna mun nauraa näitä "ammattilaisia" :D Ne vähä menee sillä fiililsil ett toiminu 20v ni eiköhän nytkin :D :D

      • holaaaaaaa

        ja edellisenä lisään viel, et millo fossiileja viimeks on kuunneltu, ja minkä kriteerin mukaan 22 vuotias on teini?

        Häipykää te turhat fossiilit täältä, tai tulkaa pärskyn vaatialla tavalla faktojen kans tänne! Ihme fossiileja kyl te pari ;D Ite voisin alottaa paaston, paitsi kyseessä 36v teini ku oon, ni ehkä kysees teinipaasto?


      • surkuttaa
        holaaaaaaa kirjoitti:

        ja edellisenä lisään viel, et millo fossiileja viimeks on kuunneltu, ja minkä kriteerin mukaan 22 vuotias on teini?

        Häipykää te turhat fossiilit täältä, tai tulkaa pärskyn vaatialla tavalla faktojen kans tänne! Ihme fossiileja kyl te pari ;D Ite voisin alottaa paaston, paitsi kyseessä 36v teini ku oon, ni ehkä kysees teinipaasto?

        Kuulutat faktoja. Mitä luulet niiden olevan? Lue, mitä jo aikaisemmin on kuukauden paaston todellisista vaikutuksista kirjoitettu. Se on faktaa. Tietämyksen taso on varsin vaatimaton, jos ei sitä pysty tunnistamaan.


    • Halloo vielä

      Mun järki sanoo nyt että nää kaksi viimeisintä nimimerkkiä ovat oikeastaan Pärsky, joka ei kehtaa vain enää kirjoittaa omalla nimimerkillään, koska tuolla aikaisemmin kirjoitti, että "ei enää kommentoi".

      Mutta kun tekee vieläkin mieli "kommentoida" niin keksii nyt uusia nimimerkkejä.

      Ei kannata yrittää sumuttaa, koska muillakin toimii järki....

      Mitä tulee nyt näihin kahteen viimeisimpään repliikkiin, niin taisi liian pitkä paasto tehdä tosiaan kepposet.

      Rauhoitu Pärsky ja opi ottamaan kritiikkiä ja opi että et sinä aina olekaan oikeassa.
      Eli luonteenkasvatuspaikka.

      (No nyt tulee sitten taas tekstiä, saa nähdä millä uudella nimimerkillä).

    • Asiaa: aliravitsemus

      Näkökulma-lehdessä on artikkeli aliravitsemuksesta, mikä on suuri ongelma länsimaissa.
      Professori Olle Ljungqvist puhuu asiaa.

      Nää paastoilijat kuuluvat ihan selvään tähän ryhmään.

      Mutta eipä tällä palstalla pahemmin välitetä professoreiden (asiantuntijoiden) lausunnoista...

      Professoreidenkin tiedot niitataan (Pärsky kun on pätevämpi).

    • olen hahaha ja hola

      Ihan sama, mut mun paasto alkoi tänään :D

    • holaaa

      5 päivää jo paastottu, ainaki pari päivää lisää. Helppoa!

    • Adelina

      Ei ole mitään väliä jos 16 vuotias paastoo! Se on terveellistä!

      • Paasto kana

        Heippa kaikki!

        Olen 19 vuotias 162cm, painoa 64kg (eli ihan normaali joojoo) :D mutta turvonnut olen! Vuodessa olen lihonnut 10kg. Ennen olin kovinkin urheilullinen ja painoin 53kg. Olin silloin niin sanotussa "urheilu" kunnossa :) Nyt kolmatta päivää paastolla. Paastoan itse monesta syystä. 1. Tahdon saada takaisin sen itse kurin tunteen. 2. Tahdon päästä irti tupakka riippuvuudestani (nyt viikon ollut polttamatta) 3. Paasto puhdistaa kehoa
        4.Tahdon karistaa muutaman kilon. Tiedän että se on nestettä ja tulee takaisin bla bla ;) Mutta ymmärrän ihmisiä kenelle se muutama kilo on ERITTÄIN tärkeä Motivaation lähde! Kun huomaa että on monen vuoden jälkeen taas ONNISTUNUT jossain, se innostaa! Olemme laihtuneet jo 1000kg sillä että olemme päättäneet aloittaa! :)


      • Paasto kana
        Paasto kana kirjoitti:

        Heippa kaikki!

        Olen 19 vuotias 162cm, painoa 64kg (eli ihan normaali joojoo) :D mutta turvonnut olen! Vuodessa olen lihonnut 10kg. Ennen olin kovinkin urheilullinen ja painoin 53kg. Olin silloin niin sanotussa "urheilu" kunnossa :) Nyt kolmatta päivää paastolla. Paastoan itse monesta syystä. 1. Tahdon saada takaisin sen itse kurin tunteen. 2. Tahdon päästä irti tupakka riippuvuudestani (nyt viikon ollut polttamatta) 3. Paasto puhdistaa kehoa
        4.Tahdon karistaa muutaman kilon. Tiedän että se on nestettä ja tulee takaisin bla bla ;) Mutta ymmärrän ihmisiä kenelle se muutama kilo on ERITTÄIN tärkeä Motivaation lähde! Kun huomaa että on monen vuoden jälkeen taas ONNISTUNUT jossain, se innostaa! Olemme laihtuneet jo 1000kg sillä että olemme päättäneet aloittaa! :)

        Lisään vielä että HAHHA ja LOLLOL! :D miks te iän kaikkiset harput kommentoitte täällä jotain aivan paskaa :D Pärsky on just cool! :D T: TEINI FANI :D

        Tän päivän lääketiede on TÄYTTÄ PASKAA! Esim nyt on lääkkäreitten mukaan raakamaito kamalaa ja epäterveellistä. On se ko eletään nii steriilissä ympäristössä et heti kun jotain väähän naturellimpaa saa nii heti on kuoleman kielissä ihmiset! Parempi vaan mennä ostamaan Valio Plus Maitoa ja piimää "Ovat täyteläisen makuisia, raikkaita ja luonnollisia rasvattomia juomia koko perheelle jokapäiväiseen käyttöön" hitto mitä shaibaa.

        Ei kyllä liittyny tää mihinkää mutta tulipahan sanottua :D


    • harppu soi

      Paasto kana on vielä niin baby ettei tiedä kovin paljoa asioista. ei ehkä ole kuullut lainkaan sellaisista vakavista sairauksistakaan, jotka leviävät mm. raakamaidon välityksellä. Mutta kun paasto kana kasvaa ja saa lisää ikävuosia, niin ehkäpä hän sitten oppii jotakin mm. bakteereista, viruksista ja muista taudinaiheuttajista. Voipi olla niinkin, että paasto kanakin joutuu - hui kauhistus . joskus menemään jonkun tyhmän läkkärin vastaanotole, kun on kipeä. Jos ei paastoaminen tautia sattuisi parantamaankaan.

      terveisin vielä vanhempi harppu

    • Aloitin itse tänään sitruunamehupaaston. Lähtökohtana 58 kg / 165,5 cm

    • Paastoaja

      Olen ollut kolme ja puoli viikkoa sitruunamehupaastolla ja kaikki mennyt hyvin. Vaihdoin sen jälkeen ruokailutottumuksiani terveellisempään, eikä painoni tullut takas puoleen vuoteen. Nyt paino noussut, kun lopetin tupakanpolton.
      Paaston ajan olo on ollut hyvä. Suolihuuhtelun tein joka päivä. Suosittelen sitruunamehupaastoa, on helppo ja olo hyvä.

    • hapanmakea

      Hapanmakea yhdistelmä ei tee todellakaan hyvää hampaille.

    • ava-bella

      kiitos tosi inspiroivaa!

    • Epäasiantuntija

      Onko asiantuntijoilla jotain referenssejä antaa? Kiinostais vähän lukea aitoa faktaa!

    • veijovalistaayhä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe