Katsastus ja käyttömaksu moottoripyörille.

motoristi ex

Näillä eväillä säästetään lukuisia ihmishenkiä ja ennenkaikkea paljon yhteiskunnan rahaa.

60

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheIrön

      Ja millähän perusteella?

    • Ex Köröttelijä

      Jaahas!Tuolla ajatusmallilla saadaan kuolemiseen nolla toleranssi aivan yleisesti,tarpeeksi suuri vero/maksu,niin sen jälkeen ei kuolla enää ollenkaan...

    • lissää wiinaa.......

      viinaa,ja leveämmät tiet,missä rattijuoppojen on hyvä ajella.............aloite eduskuntaan..

      • sukisuki m 1800 r

        juttelin katsastus insinöörin kanssa tuosta moottoripyörien katsastuksesta ja insinööri ei nähnyt suomessa olevan tarvetta katsastaa moottoripyöriä ,kun prätkät on yleisesti omistajien silmäteriä joita pidetään hyvässä kunnossa ja ajokausi on todella lyhyt.mut toivoi kovasti et traktoreille tulisi katsastus pakko kun niissä ei paljon ole valoja ja suuntamerkkejä jarruista puhumattakaan ,niillä kun yleisesti ajetaan ympäri vuoden ja kuljettajat on pitkälti alaikäsiä nuoria.


    • Nopeus on se mikä tappaa

      Kerropa yksikin kuolemaan johtanut moottoripyörälle sattunut onnettomuus joka olisi selvästi johtunut moottoripyörän teknisestä viasta??!! Kyllä ne motoristit kuolee liian kovan nopeuden vuoksi. Ajetaan suurta nopeutta ja sivutieltä tulee auto eteen tai liian suuresta nopeudesta johtuen ei saada jarrutettua tarpeeksi ennen törmäämistä vaika pysähtyneesen autoon tai nopeus on johtanut tieltä suistumiseen. Em. tavoilla suurin osa motoristeista kuolee eikä kyseisiä tapahtumia saada loppumaan vaikka pyörät katsastettaisiin kuukauden välein!!

      • Mielipide..

        Äärimmäisen harvoin myöskään henkilöauto suistuu onnettomuuteen teknisen vian takia, yleensä vika estää ajamisen tai tekee siitä vaikeaa.

        Katsastus on kaikienkaikkiaan ylimitoitettu yleensä, joukko- ja raskaskalustoa lukuunottamatta.

        Jopa ajokortin hankinta kaikkine rahastuksineen ja kuten katsastuskin on pelkkää tulonsiirtoa alojensa yrittäjille.

        Hommaa voisi karsia ja keventää reippaasti, moottoripyörän katsastuksessa ei ole mistään muusta kysymys, kuin liikevaihdon kasvattamisesta.


      • 32fokkl
        Mielipide.. kirjoitti:

        Äärimmäisen harvoin myöskään henkilöauto suistuu onnettomuuteen teknisen vian takia, yleensä vika estää ajamisen tai tekee siitä vaikeaa.

        Katsastus on kaikienkaikkiaan ylimitoitettu yleensä, joukko- ja raskaskalustoa lukuunottamatta.

        Jopa ajokortin hankinta kaikkine rahastuksineen ja kuten katsastuskin on pelkkää tulonsiirtoa alojensa yrittäjille.

        Hommaa voisi karsia ja keventää reippaasti, moottoripyörän katsastuksessa ei ole mistään muusta kysymys, kuin liikevaihdon kasvattamisesta.

        Autossa voi olla rakeenteellisia vikoja joista omistaja ei ole lainkaan tietoinen. Tämmöisistä tulee mieleen vaikkapa pohjan kantavien rakenteiden ruostevauriot. Harvalla meistä on autonosturia käytössä.

        Moottoripyörässä kaikki viat moottorivaurioita lukuunottamatta on helppo havaita.

        Näin ajatellen moottoripyörän katsastusta ajavat vain ne, jotka odottavat siitä taloudellista hyötyä itselleen ( Norjalaiset pääomasijoittajat omistavat A-katsastuksen), sillä katsastus on helppoa ja varmaa tuloa. Yksi parhaimmin kannattavista toimialoista Suomessa.


      • Katsastus,turhaa(ko?
        32fokkl kirjoitti:

        Autossa voi olla rakeenteellisia vikoja joista omistaja ei ole lainkaan tietoinen. Tämmöisistä tulee mieleen vaikkapa pohjan kantavien rakenteiden ruostevauriot. Harvalla meistä on autonosturia käytössä.

        Moottoripyörässä kaikki viat moottorivaurioita lukuunottamatta on helppo havaita.

        Näin ajatellen moottoripyörän katsastusta ajavat vain ne, jotka odottavat siitä taloudellista hyötyä itselleen ( Norjalaiset pääomasijoittajat omistavat A-katsastuksen), sillä katsastus on helppoa ja varmaa tuloa. Yksi parhaimmin kannattavista toimialoista Suomessa.

        Juuri näin. Ainoa mitä voisi periaatteessa olla järkevää katsastaa niin pakokaasupäästöt. Ok,pyöriä on niin paljon vähemmän lukumääräisesti kuin autoja niin olisiko sillä juurikaan vaikutusta ilmastoon ainakaan Suomen alueella


      • Luonnoll. poistuma
        32fokkl kirjoitti:

        Autossa voi olla rakeenteellisia vikoja joista omistaja ei ole lainkaan tietoinen. Tämmöisistä tulee mieleen vaikkapa pohjan kantavien rakenteiden ruostevauriot. Harvalla meistä on autonosturia käytössä.

        Moottoripyörässä kaikki viat moottorivaurioita lukuunottamatta on helppo havaita.

        Näin ajatellen moottoripyörän katsastusta ajavat vain ne, jotka odottavat siitä taloudellista hyötyä itselleen ( Norjalaiset pääomasijoittajat omistavat A-katsastuksen), sillä katsastus on helppoa ja varmaa tuloa. Yksi parhaimmin kannattavista toimialoista Suomessa.

        Jos auto romahtaa pihaan niin, ettei ovia saa auki, siinä naiskuskinkin epäilyt herää auton ajokuntoisuudesta. Tai jos ensimäisessä mutkassa ajaa jarrujen puutteessa penkkaan..ei siinä viranomaista tarvita .

        Kyllä on yhteiskunnassa kaikki hyvin kun on aikaa kytätä ihmisten kulkuneuvoja !


    • AK-47 kills

      Eihän se katsastus mikään ihmeellinen asia ole, kunhan hinta on kohtuullinen. Itse asuin maassa jossa pyörä piti katsastaa 2v välein. Kun muutin takaisin Suomeen edessä oli rekisteröintikatsastus. Ihan samanlaisia toimenpiteitä, eikä suurta vaivaakaan. Tosin rekisteröintikatsastus oli huomattavasti kalliimpi.

      • sukisuki m 1800 r

        taisit asua ruottin puolella?siellähän motoristeilla on enempi hommia talvisin kun joka toinen vuosi joutuu vaihteleen hiljasempia putkia,eihän siinä katsastuksessa mitään pahaa ole yksi rahanreikä lisää.jos turvallisuutta haluttais lisää pitäs moottoripyörien valolakia hieman löysentää jotta saataisiin nuo sokeat autoilijat huomaamaan motoristin hieman aikaisemmin ,vaikka monihan vähät välittää muutenkaan kolmioista ja liikennesäännöistä ? ei muuta kun eteen vaan.


      • Anonyymi
        sukisuki m 1800 r kirjoitti:

        taisit asua ruottin puolella?siellähän motoristeilla on enempi hommia talvisin kun joka toinen vuosi joutuu vaihteleen hiljasempia putkia,eihän siinä katsastuksessa mitään pahaa ole yksi rahanreikä lisää.jos turvallisuutta haluttais lisää pitäs moottoripyörien valolakia hieman löysentää jotta saataisiin nuo sokeat autoilijat huomaamaan motoristin hieman aikaisemmin ,vaikka monihan vähät välittää muutenkaan kolmioista ja liikennesäännöistä ? ei muuta kun eteen vaan.

        Eiköhän tuo moottoripyörän katsastusasiat tulleet selväksi, ne tulee maksamaan paljon rahaa siis valtiolle . Katsastus maksut ei riitä lähellekään kustannuksiin. Vaikka jotkut kateelliset niitä vaatii ?


    • vaarivainen

      Miä oon kuullu et kaikki mitkä on syäny leipää on kualleet !
      Ainaki tääl karjalas !!
      Et , elä sie ukko meistä motoristiista oo huolissaa , siekii kualet
      joskus johokii. Enne sanoivat et kateus vie kalatkii järvestä ,
      liekkö tuos inha perä . . . . .

      • Kateus on

        aitosavolainen ilmiö, sairauteen asti. Kun ei itsestä ole mihinkään, ei minkään lajin menestystä soisi muillekaan.


      • Anonyymi
        Kateus on kirjoitti:

        aitosavolainen ilmiö, sairauteen asti. Kun ei itsestä ole mihinkään, ei minkään lajin menestystä soisi muillekaan.

        Niin mutta savolaisen jutuissa vastuu on kuulijalla? Mutta kyllä ne kuolevat tuolla kauko-idässä vaikka eivät juuri leipää syö


    • Totta puhut. Yksikään vastustajista ei ole perustellut asiallisesti miksei vuosikatsastusta ja käyttömaksua voisi olla moottoripyörille. Ei se rahamäärä mikä kuluu katsastusmaksuun ja käyttömaksuun vuodessa voi olla ylivoimaisen suuri
      verrattuna muihin pyörän kuluihin. Vai onko kyse siitä, että pyörä pitää aina ennen katsastusta rakentaa määräysten mukaiseen kuntoon ?

      • TheIrön

        "Kerropa yksikin kuolemaan johtanut moottoripyörälle sattunut onnettomuus joka olisi selvästi johtunut moottoripyörän teknisestä viasta"

        Riittääkö tuo vuosikatsastuksen vastustamisen perusteluksi? Muutoskatsastuvelvollisuus sen sijaan koskee moottoripyöriä ja koko rakentelulaki on (kai?) ensimmäisiä suomessa joka on tehty vuorovaikutuksessa päättäjien, toimijoiden ja kansalaisten välillä. Tämän olikin tarkoitus saada rakennetut pyörät muutoskatsastettua, ja ennen kaikkea poistaa perusteettomat rajoitteet rakentelulta. Mutta onneksi Trafi antaa edelleen niin vammaisia tulkintaohjeita, että tulos olikäytännössä yhtä tyhjän kanssa.
        Mitä tulee käyttömaksuihin, sen sijaan että mätetään lisää maksua kansalaisille, nykyisiäkin saisi vähentää. Liikenne maksaa omat kulunsa nelinkertaisesti takaisin verotuksen ja nykyisten käyttömaksujen muodossa. Moottoripyörien merkitys tiestön kulumiseen muutenkin lienee aika mitätön.
        Perusteletko nyt tuon oman oletettavasti katsastusta ja käyttömaksuja puolustelevan kommenttisi? Miten voi olla mahdollista että kansalainen haluaa kiristää omaa liekaansa? Sairasta. Vai oletko jo täyskasvuinen byrokraatti?


      • Valtio lompakollani

        Joo, käyttömaksu olisi ok, jos se perittäisiin 6kk jaksolta, joka on ajokauden pituus useimmiten, katsastus voisi olla esim. joka toinen tai kolmas vuosi, sen ymmärtäisin, mutta joka vuosi on liian usein, kun aika vähän tulee kilometrejä vuosittain, tämä sama tulisi koske myös mopoja, mopoautoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja ja traktoreita (nuoriso ajelee ns. huviajoa niilläkin), ei voida vain yhdelle ryhmälle laittaa katsastuspakkoa/käyttömaksua. Noilla talkoilla valtiolle kertyisi mukavasti verotuloja ja ei lisättäisi kokoajan vain autoilijoitten "verovastuuta". Itse omistan auton ja moottoripyörän ja olen valmis osallistumaan järkeviin talkoisiin omalta osaltani, mutta tasapuolisuutta vaadin. Liikennekuolemien kanssa noilla ei ole paljoa tekemistä.


      • TheIrön kirjoitti:

        "Kerropa yksikin kuolemaan johtanut moottoripyörälle sattunut onnettomuus joka olisi selvästi johtunut moottoripyörän teknisestä viasta"

        Riittääkö tuo vuosikatsastuksen vastustamisen perusteluksi? Muutoskatsastuvelvollisuus sen sijaan koskee moottoripyöriä ja koko rakentelulaki on (kai?) ensimmäisiä suomessa joka on tehty vuorovaikutuksessa päättäjien, toimijoiden ja kansalaisten välillä. Tämän olikin tarkoitus saada rakennetut pyörät muutoskatsastettua, ja ennen kaikkea poistaa perusteettomat rajoitteet rakentelulta. Mutta onneksi Trafi antaa edelleen niin vammaisia tulkintaohjeita, että tulos olikäytännössä yhtä tyhjän kanssa.
        Mitä tulee käyttömaksuihin, sen sijaan että mätetään lisää maksua kansalaisille, nykyisiäkin saisi vähentää. Liikenne maksaa omat kulunsa nelinkertaisesti takaisin verotuksen ja nykyisten käyttömaksujen muodossa. Moottoripyörien merkitys tiestön kulumiseen muutenkin lienee aika mitätön.
        Perusteletko nyt tuon oman oletettavasti katsastusta ja käyttömaksuja puolustelevan kommenttisi? Miten voi olla mahdollista että kansalainen haluaa kiristää omaa liekaansa? Sairasta. Vai oletko jo täyskasvuinen byrokraatti?

        Ei voi väittää ettei vuosikatsastus vähentäisi riskiä joutua teknisestä viasta johtuvaan onnettomuuteen. Eipä niitä autopuolellakaan satu juurikaan. Yleensä onnettomuudet ovat usean eri tekijän vaikutuksesta johtuvia. Muuten ihmettelen
        mitä siinä voi olla niin vaikeaa ettää pyörissä olisi vuosikatsastus ? Raha ei voi olla syynä. Kustannus on kuitenkin useimmiten alle 100 euron luokkaa. Sama asia käyttömaksussa. katsastus voi tietenkin tapahtua vain joka toinen vuosi ja käyttömaksun määrän voi itse säädellä liikennekäytöstä poiston avulla. Voi tehdä internetissä itsepalveluna.
        Kuitenkin käyttömaksun tarkoituksena on myös olla ympäristöystävällisyyttä lisäävä tekijä. Moottoripyörien teknisiä tietoja tutkittaessa voi huomata nykyisten yli 1000-kuutiosenttisten pyörien keskimääräisen polttoaineen kulutuksen olevan jo autoluokkaa. Siihen myös perustan käyttömaksun tasapuolisuuden.
        Kuitenkin löytyy moottoripyöräharrastajia jotka ajavat kaudessa kymmeniä tuhansia. Silloin harrasteauto, jota ei mahdollisesti voi museokatsastaa, kuitenkin tuottaa päästöjä vähemmän noin tuhannen kilometrin ajomäärällään vuodessa.
        Turvallisuudesta voi myös ottaa esimerkiksi moottoripyöräilijöiden nk. Iron Butt-ajot. Ajetaan melkoinen määrä vuorokaudessa ja takuulla väsyneenä.
        Siitä omasta kiristämisestä, tässä kuitenkin puhutaan vain noin 200-300 euron ylimääräisestä vuosikulusta ja ennenkaikkea haluan tasapuolisuutta käyttömaksuihin. Ei mene minun ymmärrykseeni se että kaksi harrastemoottoriajoneuvoa ovat eri ehdoilla katsastuksessa ja käytössä.
        Minusta käytön pitää maksaa, ei omistamisen.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Ei voi väittää ettei vuosikatsastus vähentäisi riskiä joutua teknisestä viasta johtuvaan onnettomuuteen. Eipä niitä autopuolellakaan satu juurikaan. Yleensä onnettomuudet ovat usean eri tekijän vaikutuksesta johtuvia. Muuten ihmettelen
        mitä siinä voi olla niin vaikeaa ettää pyörissä olisi vuosikatsastus ? Raha ei voi olla syynä. Kustannus on kuitenkin useimmiten alle 100 euron luokkaa. Sama asia käyttömaksussa. katsastus voi tietenkin tapahtua vain joka toinen vuosi ja käyttömaksun määrän voi itse säädellä liikennekäytöstä poiston avulla. Voi tehdä internetissä itsepalveluna.
        Kuitenkin käyttömaksun tarkoituksena on myös olla ympäristöystävällisyyttä lisäävä tekijä. Moottoripyörien teknisiä tietoja tutkittaessa voi huomata nykyisten yli 1000-kuutiosenttisten pyörien keskimääräisen polttoaineen kulutuksen olevan jo autoluokkaa. Siihen myös perustan käyttömaksun tasapuolisuuden.
        Kuitenkin löytyy moottoripyöräharrastajia jotka ajavat kaudessa kymmeniä tuhansia. Silloin harrasteauto, jota ei mahdollisesti voi museokatsastaa, kuitenkin tuottaa päästöjä vähemmän noin tuhannen kilometrin ajomäärällään vuodessa.
        Turvallisuudesta voi myös ottaa esimerkiksi moottoripyöräilijöiden nk. Iron Butt-ajot. Ajetaan melkoinen määrä vuorokaudessa ja takuulla väsyneenä.
        Siitä omasta kiristämisestä, tässä kuitenkin puhutaan vain noin 200-300 euron ylimääräisestä vuosikulusta ja ennenkaikkea haluan tasapuolisuutta käyttömaksuihin. Ei mene minun ymmärrykseeni se että kaksi harrastemoottoriajoneuvoa ovat eri ehdoilla katsastuksessa ja käytössä.
        Minusta käytön pitää maksaa, ei omistamisen.

        Hohhoh. Teknisen vian osuus onnettomuksissa 2000 luvulla oli alle prosentin luokkaa. Katsastus tuskin olisi niitäkään kaikkia ehkäissyt. Ihan turha selittää javouhottaa tuon suuruusluokan riskeistä, kun ei niillã käytännön merkitystä ole.
        Mitä käyttöön perustuviin maksuihin tulee,niin makselen jo vakuutusmaksuveroja ja käyttövoimana on verollinen pollttoaine. En voi edelleenkään uskoa että yksikään tienkäyttäjä voi ajatella kuten sinä;tasapuolisuuden nimissä kaikkia pitäisi kyykyttä sen sijaan, että lopetettaisiin moinen kokonaan. Olet vapauden ja veljeyden vihollinen. Häpeä.


      • motorrad
        mikaml kirjoitti:

        Ei voi väittää ettei vuosikatsastus vähentäisi riskiä joutua teknisestä viasta johtuvaan onnettomuuteen. Eipä niitä autopuolellakaan satu juurikaan. Yleensä onnettomuudet ovat usean eri tekijän vaikutuksesta johtuvia. Muuten ihmettelen
        mitä siinä voi olla niin vaikeaa ettää pyörissä olisi vuosikatsastus ? Raha ei voi olla syynä. Kustannus on kuitenkin useimmiten alle 100 euron luokkaa. Sama asia käyttömaksussa. katsastus voi tietenkin tapahtua vain joka toinen vuosi ja käyttömaksun määrän voi itse säädellä liikennekäytöstä poiston avulla. Voi tehdä internetissä itsepalveluna.
        Kuitenkin käyttömaksun tarkoituksena on myös olla ympäristöystävällisyyttä lisäävä tekijä. Moottoripyörien teknisiä tietoja tutkittaessa voi huomata nykyisten yli 1000-kuutiosenttisten pyörien keskimääräisen polttoaineen kulutuksen olevan jo autoluokkaa. Siihen myös perustan käyttömaksun tasapuolisuuden.
        Kuitenkin löytyy moottoripyöräharrastajia jotka ajavat kaudessa kymmeniä tuhansia. Silloin harrasteauto, jota ei mahdollisesti voi museokatsastaa, kuitenkin tuottaa päästöjä vähemmän noin tuhannen kilometrin ajomäärällään vuodessa.
        Turvallisuudesta voi myös ottaa esimerkiksi moottoripyöräilijöiden nk. Iron Butt-ajot. Ajetaan melkoinen määrä vuorokaudessa ja takuulla väsyneenä.
        Siitä omasta kiristämisestä, tässä kuitenkin puhutaan vain noin 200-300 euron ylimääräisestä vuosikulusta ja ennenkaikkea haluan tasapuolisuutta käyttömaksuihin. Ei mene minun ymmärrykseeni se että kaksi harrastemoottoriajoneuvoa ovat eri ehdoilla katsastuksessa ja käytössä.
        Minusta käytön pitää maksaa, ei omistamisen.

        idiootti taas äännes näemmä!!


      • MP fanaatikko
        TheIrön kirjoitti:

        Hohhoh. Teknisen vian osuus onnettomuksissa 2000 luvulla oli alle prosentin luokkaa. Katsastus tuskin olisi niitäkään kaikkia ehkäissyt. Ihan turha selittää javouhottaa tuon suuruusluokan riskeistä, kun ei niillã käytännön merkitystä ole.
        Mitä käyttöön perustuviin maksuihin tulee,niin makselen jo vakuutusmaksuveroja ja käyttövoimana on verollinen pollttoaine. En voi edelleenkään uskoa että yksikään tienkäyttäjä voi ajatella kuten sinä;tasapuolisuuden nimissä kaikkia pitäisi kyykyttä sen sijaan, että lopetettaisiin moinen kokonaan. Olet vapauden ja veljeyden vihollinen. Häpeä.

        Veit sanat suustani. Mielestäni ei ole mitään syytä tasa-arvo ole mikään peruste. Vihaan tasa-arvo fanaatikon kaltaisia ihmisiä ja mielestäni tasa-arvoon ja ympäristösyihin vetoavat ihmiset pitäisi kyllä ampua maan kamaralta.

        Nämä ihmiset ovat myöskin se syy miksi nykyään autan itsetuhoisia ihmisiä kertomalla heille surutta ohjeita itsemurhan toteuttamiseksi riippumatta siitä mitä laki sanoo. Kerron heille jopa ohjeet miten oikea oppisesti jäädään esim. junan alle tai kuinka kovaa kannattaa ajaa vaikka rekan nokkaan. Liikaa on valtio ruvennut rahastamaan ja häiritsemään harrastustani näiden viherpiipertelijöiden takia.

        Katsastuksen yms lisämaksujen sijasta minun mielestäni moottoripyöräkorttikokeisiin pitäisi liittää myös moottoripyörän ajokunnon tarkistus. Henkilö ei saisi moottoripyöräkorttia lainkaan mikäli häneltä ei onnistu itse moottoripyörän peruskunnon tarkistamiseksi.


      • TheIrön kirjoitti:

        Hohhoh. Teknisen vian osuus onnettomuksissa 2000 luvulla oli alle prosentin luokkaa. Katsastus tuskin olisi niitäkään kaikkia ehkäissyt. Ihan turha selittää javouhottaa tuon suuruusluokan riskeistä, kun ei niillã käytännön merkitystä ole.
        Mitä käyttöön perustuviin maksuihin tulee,niin makselen jo vakuutusmaksuveroja ja käyttövoimana on verollinen pollttoaine. En voi edelleenkään uskoa että yksikään tienkäyttäjä voi ajatella kuten sinä;tasapuolisuuden nimissä kaikkia pitäisi kyykyttä sen sijaan, että lopetettaisiin moinen kokonaan. Olet vapauden ja veljeyden vihollinen. Häpeä.

        En usko että äänestämällä pääsemme valitsemaan päättäjät, jotka poistaisivat esim. autoveron ja sen myötä uutta pyörää tai ostaessa ainoa vero tullin lisäksi olisi arvonlisävero. Huono juttu, mutta minkäs teet ? Kyllä autojen ja pyörien polttoaine- ja vakuutusverotus on aivan samaa kuin autoissa. prosentit ovat aivan samat, ainoastaan käyttömaksu puuttuu.
        Olen siitä samaa mieltä, että moottoripyöräilijöiden joukossa on varmasti enemmän teknisesti valveutuneita käyttäjiä, mutta kuitenkin aivan samanlaisia henkilöitä kuin autoilijat. Kummastakin käyttäjäryhmästä löytyy väkeä jotka ovat täysin piittaamattomia tai pilkuntarkkoja. Itse seurasin tässä keväällä monia tuttuja motoristeja kun ottivat taas pyörän käyttöön talven jälkeen. Toiset eivät pyörän käyntiin saatuaan eivät edes vaivautuneet katsomaan rengaiden ilmanpainetta, eivät edes tienneet oikeaa määrää. Toiset taas tekivät erittäin pikkutarkasti kaikki osaamansa huoltotoimenpiteet.
        Tämän vuoksi se katsastus on tärkeää, ei osata tai ei piitata edes perusasioista.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        En usko että äänestämällä pääsemme valitsemaan päättäjät, jotka poistaisivat esim. autoveron ja sen myötä uutta pyörää tai ostaessa ainoa vero tullin lisäksi olisi arvonlisävero. Huono juttu, mutta minkäs teet ? Kyllä autojen ja pyörien polttoaine- ja vakuutusverotus on aivan samaa kuin autoissa. prosentit ovat aivan samat, ainoastaan käyttömaksu puuttuu.
        Olen siitä samaa mieltä, että moottoripyöräilijöiden joukossa on varmasti enemmän teknisesti valveutuneita käyttäjiä, mutta kuitenkin aivan samanlaisia henkilöitä kuin autoilijat. Kummastakin käyttäjäryhmästä löytyy väkeä jotka ovat täysin piittaamattomia tai pilkuntarkkoja. Itse seurasin tässä keväällä monia tuttuja motoristeja kun ottivat taas pyörän käyttöön talven jälkeen. Toiset eivät pyörän käyntiin saatuaan eivät edes vaivautuneet katsomaan rengaiden ilmanpainetta, eivät edes tienneet oikeaa määrää. Toiset taas tekivät erittäin pikkutarkasti kaikki osaamansa huoltotoimenpiteet.
        Tämän vuoksi se katsastus on tärkeää, ei osata tai ei piitata edes perusasioista.

        Taas yksi demari jonka muija ei anna ostaa moottoripyörää? Mun elämästä ei puutu kuluja. Ja mistäs tiedät että sun "kaveris" ei tarkastanut ilmanpaineita? Ja miten IB-ajot liittyy katsastukseen ja käyttömaksuihin?


      • TheIrön kirjoitti:

        Taas yksi demari jonka muija ei anna ostaa moottoripyörää? Mun elämästä ei puutu kuluja. Ja mistäs tiedät että sun "kaveris" ei tarkastanut ilmanpaineita? Ja miten IB-ajot liittyy katsastukseen ja käyttömaksuihin?

        Säilytyspaikassa oli tarjolla paine-ilmaverkosto mittareineen noin kahden metrin
        päässä pyörästä. Eikä myöskään tietänyt painemäärää kun kysyin. Sen verran olin tarkkana, että suoritin itse moisen vaikean toimenpiteen.
        Iron Butt-ajot ovat muiden turvallisuudella leikkimistä. Ei siinä ylinopeutta paljoa ajeta, mutta väsyminen on vaarallista myös muille kuin itselle. En ymmärrä, mitä
        voittamista on ajaa 1000 mailia vuorokaudessa. Ehkä lyhytjännitteiset amatöörit kokevat asian kovaksi suoritukseksi. Olen itse kokeillut asian ihan
        työn vuoksi ( en aja ammatikseni ). Samoin voi ajatella katsastuksen puuttumisen aiheuttavan lepsuilua pyörän turvallisuuden takia. Pidin itseäni lähinnä typeränä
        koska jouduin tekemään sen 1000 mailin ajon vuorokaudessa pitääkseni senaikaiset
        asiakkaani tyytyväisinä.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Säilytyspaikassa oli tarjolla paine-ilmaverkosto mittareineen noin kahden metrin
        päässä pyörästä. Eikä myöskään tietänyt painemäärää kun kysyin. Sen verran olin tarkkana, että suoritin itse moisen vaikean toimenpiteen.
        Iron Butt-ajot ovat muiden turvallisuudella leikkimistä. Ei siinä ylinopeutta paljoa ajeta, mutta väsyminen on vaarallista myös muille kuin itselle. En ymmärrä, mitä
        voittamista on ajaa 1000 mailia vuorokaudessa. Ehkä lyhytjännitteiset amatöörit kokevat asian kovaksi suoritukseksi. Olen itse kokeillut asian ihan
        työn vuoksi ( en aja ammatikseni ). Samoin voi ajatella katsastuksen puuttumisen aiheuttavan lepsuilua pyörän turvallisuuden takia. Pidin itseäni lähinnä typeränä
        koska jouduin tekemään sen 1000 mailin ajon vuorokaudessa pitääkseni senaikaiset
        asiakkaani tyytyväisinä.

        Joojoo, mutta miten IB liittyy katsastukseen ja vuosimaksuun?

        Koitas tehdä jotain kivaa, oikeen niinkuin repäistä. Syö rasvaista ruokaa, mene apparalle jos saat jostain pyörän lainaksi, anna vaimolles kielihoito, vedä kännit tai poltapilvee. Tai jotain. Koita tajuta että elämä on elämistä varten, eikä muiden tekemisistä huolehtiminen tai tekemisten rajoittaminen ole elämää.


      • laki ja kuri
        Valtio lompakollani kirjoitti:

        Joo, käyttömaksu olisi ok, jos se perittäisiin 6kk jaksolta, joka on ajokauden pituus useimmiten, katsastus voisi olla esim. joka toinen tai kolmas vuosi, sen ymmärtäisin, mutta joka vuosi on liian usein, kun aika vähän tulee kilometrejä vuosittain, tämä sama tulisi koske myös mopoja, mopoautoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja ja traktoreita (nuoriso ajelee ns. huviajoa niilläkin), ei voida vain yhdelle ryhmälle laittaa katsastuspakkoa/käyttömaksua. Noilla talkoilla valtiolle kertyisi mukavasti verotuloja ja ei lisättäisi kokoajan vain autoilijoitten "verovastuuta". Itse omistan auton ja moottoripyörän ja olen valmis osallistumaan järkeviin talkoisiin omalta osaltani, mutta tasapuolisuutta vaadin. Liikennekuolemien kanssa noilla ei ole paljoa tekemistä.

        Käyttömaksu ja vuotuinen katsastusvelvoite onkin ulotettava kaikkiin ajoneuvoihin mukaanlukien moottorikelkat ja huviveneet.

        Mitä tulee 6kk veroon, olen eri mieltä. On oma asiasi jos Et käytä ajoneuvoasi. Moottoripyörillä on edelleen ihmeellisiä erioikeuksia joista pitää päästä eroon.


      • Kim Il The I rön
        laki ja kuri kirjoitti:

        Käyttömaksu ja vuotuinen katsastusvelvoite onkin ulotettava kaikkiin ajoneuvoihin mukaanlukien moottorikelkat ja huviveneet.

        Mitä tulee 6kk veroon, olen eri mieltä. On oma asiasi jos Et käytä ajoneuvoasi. Moottoripyörillä on edelleen ihmeellisiä erioikeuksia joista pitää päästä eroon.

        Hienoa! Kaikista perkelleen oikeuksista pitää päästä eroon!
        Vuodattakaamme kyynel Johtajamme, Henkisen tiennäyttäjämme Kim-Il Jongin muistolle, ja rukoilkaamme ainoalle pojalleen ikuista elämää.
        Amen.


      • kaikessa rauhassa
        Kim Il The I rön kirjoitti:

        Hienoa! Kaikista perkelleen oikeuksista pitää päästä eroon!
        Vuodattakaamme kyynel Johtajamme, Henkisen tiennäyttäjämme Kim-Il Jongin muistolle, ja rukoilkaamme ainoalle pojalleen ikuista elämää.
        Amen.

        Eihän tässä keneltäkään munia leikata tai muutenkaan oikeuksia poljeta. Korkeintaan palautettan ruotuun ymmärtämättömät. Ei sen pahempaa, ei maailma siitä kaadu.


      • TheIrön
        kaikessa rauhassa kirjoitti:

        Eihän tässä keneltäkään munia leikata tai muutenkaan oikeuksia poljeta. Korkeintaan palautettan ruotuun ymmärtämättömät. Ei sen pahempaa, ei maailma siitä kaadu.

        Ei tietenkään, kahden pienen lapsen isänä minun täytyy ymmärtä näitä "miks mun täytyy kun tonkaan ei täydy" -juttuja.
        Itse vastustan minkäälaisia perusteettomia velvollisuuksia tai maksuja, mutta on ymmärrettävä että jollainhan loistenkin täytyy elää.


      • TheIrön kirjoitti:

        Ei tietenkään, kahden pienen lapsen isänä minun täytyy ymmärtä näitä "miks mun täytyy kun tonkaan ei täydy" -juttuja.
        Itse vastustan minkäälaisia perusteettomia velvollisuuksia tai maksuja, mutta on ymmärrettävä että jollainhan loistenkin täytyy elää.

        Kävin tänään järjetyssä motoristikirkon kokoontumisajoissa. Hieno tilaisuus.
        Vaikka kuinka katsoin, en huomannut yhtään niin varatonta motoristia etteikö rahat riittäisi käyttömaksuun ja katsastukseen. Jätetään vaikka pakoputki alkuperäiseksi.
        Runsaat olivat lisävarusteet pyörissä ja monta trikeäkin oli paikalla.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Kävin tänään järjetyssä motoristikirkon kokoontumisajoissa. Hieno tilaisuus.
        Vaikka kuinka katsoin, en huomannut yhtään niin varatonta motoristia etteikö rahat riittäisi käyttömaksuun ja katsastukseen. Jätetään vaikka pakoputki alkuperäiseksi.
        Runsaat olivat lisävarusteet pyörissä ja monta trikeäkin oli paikalla.

        Sinähän se näkijä olet. Ja kommunistisen diktatuurin vannoutunut kannattaja. Jos jollain on rahaa, niin se täytyy pakkokollektivisoida. Humaanisti nimeämme sen käyttömaksuksi. Jollei sulla ole noille horinoille mitään järkeviä perusteita, niin ole hyvä ja lopeta nuo kafkamaiset visiot vaikka sitten ammattiavun turvin.


      • TheIrön kirjoitti:

        Sinähän se näkijä olet. Ja kommunistisen diktatuurin vannoutunut kannattaja. Jos jollain on rahaa, niin se täytyy pakkokollektivisoida. Humaanisti nimeämme sen käyttömaksuksi. Jollei sulla ole noille horinoille mitään järkeviä perusteita, niin ole hyvä ja lopeta nuo kafkamaiset visiot vaikka sitten ammattiavun turvin.

        Käyttö maksaa, ei omistaminen. Kommunistisessa diktatuurissa henkilökohtainen omistaminen on kiellettyä. Enemmän sinä kannatat kommunismia, kun muiden pitää maksaa puuhailusi.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Käyttö maksaa, ei omistaminen. Kommunistisessa diktatuurissa henkilökohtainen omistaminen on kiellettyä. Enemmän sinä kannatat kommunismia, kun muiden pitää maksaa puuhailusi.

        "Vaikka kuinka katsoin, en huomannut yhtään niin varatonta motoristia etteikö rahat riittäisi käyttömaksuun ja katsastukseen"

        Tämä ajatus, että jos jollain on rahaa, niin se pitää saada jollain verukkeella millä hyvänsä pois, on askel kohti omistamisesta luopumista. Seuraavaksi sitten enemmän ja jostain muusta syystä. Kommunistisen diktatuurin ero demokraattiseen kommunismiin( jota tuskin esiintyy täydessä muodossaan missäänpäin maailmaa) on juuri tämä mielivaltainen omaisuuden sosialisointi ilman perusteita.

        "Käyttö maksaa, ei omistaminen"

        Kyllä, verollisella polttoaineella tämä toteutuu vallan mainiosti. Henkilökohtaisesti maksankin jo yhdestä ajoneuvosta ympäri vuoden veroa, (joka muistaakseni kulki välillä käyttömaksun nimellä) ja yhdellä ajoneuvolla kerrallaan ajan. Eli nyt jo tässä maksellaan omistamisesta, kun käyttöönottomaksut ovat päiväkustannuksia suuremmat. Toisin sanoen vaikka ajaisin vain joka toinen tai kolmas päivä, niin on tehty kannattavaksi maksaa myös ajamattomista päivistä.

        "Enemmän sinä kannatat kommunismia, kun muiden pitää maksaa puuhailusi"

        Ööö... nyt en löytänyt lähdettä, mutta keskivertohanu on erään tutkimuksen mukaan maksanut velkansa verojen yhteiskunnalle noin viisikymppisenä. Eli kyllä, mutta keskituloisena en koe tätä muiden rahoilla puuhasteluksi, koska makselen velkaa takaisin. Tätähän sinä tarkoitit? Vai jotain muuta?

        Nokkeluutesi on jo varmasti huomattu, kun kirjoittelet tänne kaiken maailman päättömyyksiä ja aivopieruja. Nyt voitkin takertua kommunismin/sosialismin eri asteisiin ja muotoihin. Siitähän tässäkin viestiketjussa on kysymys.


      • TheIrön kirjoitti:

        "Vaikka kuinka katsoin, en huomannut yhtään niin varatonta motoristia etteikö rahat riittäisi käyttömaksuun ja katsastukseen"

        Tämä ajatus, että jos jollain on rahaa, niin se pitää saada jollain verukkeella millä hyvänsä pois, on askel kohti omistamisesta luopumista. Seuraavaksi sitten enemmän ja jostain muusta syystä. Kommunistisen diktatuurin ero demokraattiseen kommunismiin( jota tuskin esiintyy täydessä muodossaan missäänpäin maailmaa) on juuri tämä mielivaltainen omaisuuden sosialisointi ilman perusteita.

        "Käyttö maksaa, ei omistaminen"

        Kyllä, verollisella polttoaineella tämä toteutuu vallan mainiosti. Henkilökohtaisesti maksankin jo yhdestä ajoneuvosta ympäri vuoden veroa, (joka muistaakseni kulki välillä käyttömaksun nimellä) ja yhdellä ajoneuvolla kerrallaan ajan. Eli nyt jo tässä maksellaan omistamisesta, kun käyttöönottomaksut ovat päiväkustannuksia suuremmat. Toisin sanoen vaikka ajaisin vain joka toinen tai kolmas päivä, niin on tehty kannattavaksi maksaa myös ajamattomista päivistä.

        "Enemmän sinä kannatat kommunismia, kun muiden pitää maksaa puuhailusi"

        Ööö... nyt en löytänyt lähdettä, mutta keskivertohanu on erään tutkimuksen mukaan maksanut velkansa verojen yhteiskunnalle noin viisikymppisenä. Eli kyllä, mutta keskituloisena en koe tätä muiden rahoilla puuhasteluksi, koska makselen velkaa takaisin. Tätähän sinä tarkoitit? Vai jotain muuta?

        Nokkeluutesi on jo varmasti huomattu, kun kirjoittelet tänne kaiken maailman päättömyyksiä ja aivopieruja. Nyt voitkin takertua kommunismin/sosialismin eri asteisiin ja muotoihin. Siitähän tässäkin viestiketjussa on kysymys.

        Edelleenkään en ole saanut asiallista perustelua siihen, miksi harrasteautosta, jota ei voi jostain syytä museokatsastaa, pitää suorittaa vuosittaiset käyttömaksu- ja katsastusvelvoitteet kun taas moottoripyöristä ei tarvitse. Perusteluina ei voi käyttää esm. polttoaineen kulutusta. Isot pyörät kuluttavat nykyään saman verran kuin autot.
        Kannatan itse myös sitä että autovero on lopetettava ja tällöin pyörät ja autot olisivat halvempia ostaa. Kerätään se verotuotto sitten käytöstä kuten monessa muussakin
        eu-maassa tehdään vrt.Saksa ja Ruotsi.
        En kuitenkaan hyväksy epätasa-arvoa samanlaisessa harrastuksessa valtion määräämiin velvoitteisiin.
        Kukaan ei ole vielä voinut perustella ainakaan tällä keskustelupalstalla miksi pyörillö on etuoikeus kevympään kohteluun. Syyt ovat lähinnä olleet henkilökohtaisia. muut maksavat, minä en- tyyppisiä.
        Ei auta vaikka minua kuinka haukuttaisiin. se vain osoittaa että järki on loppu perusteluissa ja siirrytään henkilökohtaiseen herjaamiseen.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Edelleenkään en ole saanut asiallista perustelua siihen, miksi harrasteautosta, jota ei voi jostain syytä museokatsastaa, pitää suorittaa vuosittaiset käyttömaksu- ja katsastusvelvoitteet kun taas moottoripyöristä ei tarvitse. Perusteluina ei voi käyttää esm. polttoaineen kulutusta. Isot pyörät kuluttavat nykyään saman verran kuin autot.
        Kannatan itse myös sitä että autovero on lopetettava ja tällöin pyörät ja autot olisivat halvempia ostaa. Kerätään se verotuotto sitten käytöstä kuten monessa muussakin
        eu-maassa tehdään vrt.Saksa ja Ruotsi.
        En kuitenkaan hyväksy epätasa-arvoa samanlaisessa harrastuksessa valtion määräämiin velvoitteisiin.
        Kukaan ei ole vielä voinut perustella ainakaan tällä keskustelupalstalla miksi pyörillö on etuoikeus kevympään kohteluun. Syyt ovat lähinnä olleet henkilökohtaisia. muut maksavat, minä en- tyyppisiä.
        Ei auta vaikka minua kuinka haukuttaisiin. se vain osoittaa että järki on loppu perusteluissa ja siirrytään henkilökohtaiseen herjaamiseen.

        Hohhoh! Perusteet kuten sanatkin loppuvat kesken, DK:n Holiday in Cambodia soi koko ajan päässä kun lukee näitä sun tasa-arvoajatuksia. Pol Potin valtakunnassahan kansalaiset olivat tasa-arvoisia. Eikö tuossa edellä ole tullut riittävästi perusteita miksi moottoripyörien katsastus ja käyttömaksu ovat turhia? On tuota harrasteajoneuvorekisteriäkin ehdoteltu, mutta siihen miksi harrasteautot ovat edelleen turhien velvollisuuksien piirissä, mutta moottoripyörät eivät, on ennen perusteita SYY , joka ei sinun ajatusmaailmaasi tule ikinä sovulla mahtumaan.


      • TheIrön kirjoitti:

        Hohhoh! Perusteet kuten sanatkin loppuvat kesken, DK:n Holiday in Cambodia soi koko ajan päässä kun lukee näitä sun tasa-arvoajatuksia. Pol Potin valtakunnassahan kansalaiset olivat tasa-arvoisia. Eikö tuossa edellä ole tullut riittävästi perusteita miksi moottoripyörien katsastus ja käyttömaksu ovat turhia? On tuota harrasteajoneuvorekisteriäkin ehdoteltu, mutta siihen miksi harrasteautot ovat edelleen turhien velvollisuuksien piirissä, mutta moottoripyörät eivät, on ennen perusteita SYY , joka ei sinun ajatusmaailmaasi tule ikinä sovulla mahtumaan.

        Sinun kanssasi tämä ajatustenvaihto on syytä jättää tähän. Et osaa enää muuta kuin kirjoittaa asiattomuuksia. On hyvä että sinullakin on joku fanituksen kohde, Pohjois-Korea.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Sinun kanssasi tämä ajatustenvaihto on syytä jättää tähän. Et osaa enää muuta kuin kirjoittaa asiattomuuksia. On hyvä että sinullakin on joku fanituksen kohde, Pohjois-Korea.

        Oikein hyvä, kun vapauden ja veljeyden kannattajana en oikein anna vaihtoarvoa noille sun totalitarismin ensiaskeliin pohjautuville ajatuksillesi. Mutta siinä on sulle ajatuksen poikaa ja uusi asenne elämään kun mietit miksi motoilla ei ole.katsastusta, eikä tule.


      • TheIrön kirjoitti:

        Oikein hyvä, kun vapauden ja veljeyden kannattajana en oikein anna vaihtoarvoa noille sun totalitarismin ensiaskeliin pohjautuville ajatuksillesi. Mutta siinä on sulle ajatuksen poikaa ja uusi asenne elämään kun mietit miksi motoilla ei ole.katsastusta, eikä tule.

        Hyvä kun käyttömaksu alkaa kelpaamaan. Et enää maininnut muuta kuin katsastuksen, mitä olet vastaan.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Hyvä kun käyttömaksu alkaa kelpaamaan. Et enää maininnut muuta kuin katsastuksen, mitä olet vastaan.

        No kelpaahan se kun on pakko. Helpottaa esim. katsastusta huomattavasti. Tapaan ajella laillisilla ajoneuvoilla. Tästä vedät johtopäätöksen, että olen sitten kaikenlaisten rahankeruuhullutusten suuri kannattaja? Sulle on nyt perusteltu mp-vuosikatsastusten ja käyttömaksujen turhuus usean kirjoittajan toimesta, mutta jaksat edelleen vain vängätä. Luetko ollenkaan noita vastauksia, vai etkö ymmärrä mmitä niissä lukee?


      • Anonyymi

        Mutta kun trafi totesi että tulee heille katsastus kalliiksi, henkilöstön koulutus , laitteet ,tilat eivät riitä. Ja varmaan pitäisi luoda normit mitä tutkitaan?


    • Harmaa pantteri

      Väittäisin että polkupyörät ovat suurempi murhe kuin moottoripyörät ja mopot.Polkupyöräilijät ajavat ilman valoja (syksy/talvi) ja polkupyörien kuntokin on mitä sattuu.Ajavat tuitterissa huomattavasti useammin kuin moottoripyöräilijät,vaikka uutisoinnissa korostetaan aina moottoripyörien aiheuttamia ongelmia.Lisäksi veneet ovat vaarallisia ja etenkin soutuveneet,mitkä pitäisi katsastaa keväisin ja syksyisin ennen talviteloille laittamista.Uimarenkaat on saatava katsastuspakon piiriin,sillä hyväksymättömillä uimarenkailla on arvaamattomia seurauksia.Ja tietenkin polkupyörät,soutuveneet ja uimarenkaat on saatettava käyttömaksun piiriin.

    • Hohhoijaa

      Myöskin jokaisen kävelijän kengät tulisi katsastaa, ja kännissä kävelyn promilleraja laskea 0,2.

    • ...

      Annetaan suosiolla suoraan kaikki palkat, rahat ja omaisuus valtiolle. Tämän jälkee palkataan lisää kansanedustajia helsinkii jotka sitten voi oman harkintansa mukaan myöntää rahaa sitä tarvitseville. Tämähän se on kuvio mihin ollaan menossa jos nämä idiiootit jotka näitä ajatuksia julki tuo, kuten tämänki ketjun alottaja..

      • Old bikers

        Niin tuosta palkkojen menosta valtiolle vielä senverran,että eikös se kohta taas ole se aika vuodesta milloin on jokavuotinen "taxvärkki" tehty yhteiskunnan hyväksi.Näin touko/kesäkuun tienoilla se on,minkä jälkeen voimme saada palkkamme itsellemme.Kun ajattelee mitä noin 5 kuukauden työskentelemisellä pelkästään yhteiskunnan hyväksi ole saanut vastinetta rahoilleni,niin synkäksi vetää mielen.Kaiken tämän puurtamisen lisäksi joku vihreä anarkisti kehtaa vielä esittää lisää kohtuuttomuuksia tämänkin palstan kävijöiden harrastustoiminnalle.Nämä esittäjät pyörivät varmaan jonkin aineen vaikutuksen alaisina,sillä eihän kukaan voi olla noin idiootti.Moottoripyöräharrastus eri muodoissa on enemmänkin kulttuuriteko,mitä vaikkapa VMPK on oiva esimerkki.


    • katkera,niin katkera

      Aloituksen tehnyt r.unkku itkee koska äiti ei anna ostaa pyörää...

    • Kraga nahkarotsiin

      Joo tämän ketjun aloittaja joutuu vaimon painostuksesta katselemaan telkkarista salkkareita kotikatua ja antamaan järisyttäviä kommentteja uusista juonen käänteistä samalla kadulta kantautuu jykevä ääni vapaiden motoristien pyöristä.
      Häneltä katkeaa vain hetkeksi ajatus kauaksi vaputeen jolloin harmillisesti kommentointiin tulee hetken katkos, tästäkö vaimo saa hirvittävän raivarin ja tunnin mökötyksen jälkeen komentaa sohvaperunan konttaamaan keittiöön valmistamaan iltapalaa.
      Iltapalan valmistuttua hän joutuu laittamaan kokkaamisessa käyttämänsa astiat tiskikoneeseen,sen jälkeen kipittämään taloyhtiön yhteisen roskikselle heittämään valkoisen plastiikkapussillisen talousjätteitä. Siinä sitten vaihdetaan pakolliset kuulumiset muiden kerrostalokyttääjien kanssa kun taustalta kuulluu arviolta seitsemän moottoriratsun sävel,sävel joka lähtee kuin yhdestä pasuunasta päämääränä se samainen kokoontumisajo mihin kaikki ei sohvaperuunat tänä viikonloppuna kokountuvat.

      Ajatelkaa motoristi siskot ja veljet arvatkaa kuinka se voi vituttaa pientä sohvaperunaa,ajattelkaa omalle kohdalle tuollaista surkeaa kohtaloa vasta silloin voi ymmärtää miksi tämäntyyppisiä aloituksia tehdään.

      Minulla on useita harrastuksia jossa merkittävänä osana on bensiini ja polttomoottorit,aina nämä ikuiset valivali tyypit alkaneet heittelemään kapuloita rattaisiin. Eräässä clubissani vaikutusvaltainen virkamies pani virkakoneiston käyntiin EU.n rahoituksella tarkoituksena tutkia kyseisiä valivali ihmisiä. Lopputulema oli ennalta arvattava eli valittajaksi kulminoitui alemman sosiaaliluokan arvon omaava ns. perheenpää jota vaimo pomottaa.

      PS: Jos aloittaja alkaa kaivelemaan kirjoitusvirheitä niin siitä saa syyttää sihteeriäni jolle menin myöntämään ylimääräisen vapaapäivän prätkäilyyn joten jouduin itse kirjoittamaan tämän kaiken.

      • esson paari

        heh heh, esson paarin juttuja tarjoat.kivahan noita on lukea, vaikka ei niistä kirjan juoneksi ole.Asiaan, kyllä on perin rauhallista melurintamalla.Taitaa orkkisputket tehdä kauppansa.


    • Rocket III

      En ymärrä miksi pitää saada lisää kuluja ajoneuvoihin , olkoon sitten harrasteauto tai m-pyörä . Eikö olisi parempi , että harrasteautoilijat ajaisivat omaa etuaan ja vaatisivat katsastuksen harventamista ja käyttömaksua pois . Miksi pitäää täällä valittaa omistaan ja olla kateellinen toisille . Mulla kulut vuodessa m-pyörässä . Vakuutus 500 € huolto 800 € renkaat 535 € p-aine .

      • Tasapuolinen kohtelu ei ole sama asia kuin kateus. Autoissa, jotka ovat läpäisseet museokatsastuksen, on pienempi autovakuutusmaksu ja käyttömaksua ei ollenkaan.
        Myös museokatsastetuissa moottoripyörissä on pieni vakuutusmaksu. Käyttöaika em. moottoripyörissä ja autoissa on 30 vuorokautta vuodessa.
        En itse osaa sanoa millä muulla perusteella autoharrastajat voisvat saada käyttömaksun poiston ja harvemmin toistuvan katsastuksen. Olisivat vaikeata perustella mikä auto on vain harvoin käytettävä harrasteauto ja mikä olisi vakituinen käyttöauto.
        Esimerkiksi jos omistaisin vuoden 1985 VW Golf GTI:n, joka olisi harrasteauto, vaikka pelkästään vähäisen ajokilometrimäärän vuoksi ja käyttöautona olisi VW Golf GTI vm. 2008 niin miten voisin perustella uskottavasti etten aja vanhemmalla autolla kuin muutaman kerran vuodessa kesällä harrastetapahtumiin ?
        Nykyisessä järjestelmässä tämä ei ole helposti mahdollista. Eräs ratkaisu olisi henkilökohtaiset rekisterikilvet, jotka voisivat olla vaan kerrallaan käytössä yhdessä ajoneuvossa.
        Sinunkin tapauksessasi kulut eivät nousisi kuin maksimissaan kuin10 prosenttia vuodessa jos polttoainetta ei lasketa.


      • TheIrön
        mikaml kirjoitti:

        Tasapuolinen kohtelu ei ole sama asia kuin kateus. Autoissa, jotka ovat läpäisseet museokatsastuksen, on pienempi autovakuutusmaksu ja käyttömaksua ei ollenkaan.
        Myös museokatsastetuissa moottoripyörissä on pieni vakuutusmaksu. Käyttöaika em. moottoripyörissä ja autoissa on 30 vuorokautta vuodessa.
        En itse osaa sanoa millä muulla perusteella autoharrastajat voisvat saada käyttömaksun poiston ja harvemmin toistuvan katsastuksen. Olisivat vaikeata perustella mikä auto on vain harvoin käytettävä harrasteauto ja mikä olisi vakituinen käyttöauto.
        Esimerkiksi jos omistaisin vuoden 1985 VW Golf GTI:n, joka olisi harrasteauto, vaikka pelkästään vähäisen ajokilometrimäärän vuoksi ja käyttöautona olisi VW Golf GTI vm. 2008 niin miten voisin perustella uskottavasti etten aja vanhemmalla autolla kuin muutaman kerran vuodessa kesällä harrastetapahtumiin ?
        Nykyisessä järjestelmässä tämä ei ole helposti mahdollista. Eräs ratkaisu olisi henkilökohtaiset rekisterikilvet, jotka voisivat olla vaan kerrallaan käytössä yhdessä ajoneuvossa.
        Sinunkin tapauksessasi kulut eivät nousisi kuin maksimissaan kuin10 prosenttia vuodessa jos polttoainetta ei lasketa.

        "En itse osaa sanoa millä muulla perusteella autoharrastajat voisvat saada käyttömaksun poiston ja harvemmin toistuvan katsastuksen.

        Perusteet jos unohdetaan hetkeksi, niin ensin jonkun pitäisi alkaa ajamaan ko. asiaa. Luuletko oikeasti että päättäjiä kiinnostaa tuollainen pipertäminen? Esimerkiksi moottoripyörien nykyiset mainiot ja eurotasolla edistykselliset rakentelusäädökset ovat pienen aktiiviporukan puolentoista vuosikymmenen tulos. Mitäpä harrasteautoilijat ovat tehneet minkään eteen?
        Ja perusteena käyttömaksun poistolle ja harvennetulle katsastukselle harrasteajoneuvoissa on vähäinen käyttö.

        "En itse osaa sanoa millä muulla perusteella autoharrastajat voisvat saada käyttömaksun poiston ja harvemmin toistuvan katsastuksen. Olisivat vaikeata perustella mikä auto on vain harvoin käytettävä harrasteauto ja mikä olisi vakituinen käyttöauto."

        Ikävää taas mennä lähes henkilökohtaisuuksiin, mutta se, että sinä et jotain osaa sanoa ei tarkoita sitä että asia olisi mahdoton ratkaista. Tai edes monimutkainen.


    • motomies2

      Kyseessä on nimen omaan kateus. Näitä tällaisia ehdotuksia ajaa juuri edellisen kaltaiset katkerat moottoripyöräilyn vastustajat. Se että sua ei ole pienenä halattu ei ole meidän muiden vika.

      • mpmpmpmpmpmpmp331111

        Niille joita harmittaa se ettei moottoripyörissä ole käyttömaksua eikä katsastusta suosittelen menemistä moottoripyöräkaupoille jotta saisi nauttia "siitä tilanteesta ettei tarvi katsastaa eikä maksaa käyttöveroja"


    • Jippii ja riemua

      Vuonna 2011 kuoli rattijuopumustapauksissa 68 ja loukkaantui 735 henkilöä.
      Mopo-onnettomuuksissa 11 kuoli ja 1020 loukkaantui.
      Tupakoinnista johtuviin syöpätapauksiin kuoli tuhansia.

      Siispä viinan, tupakan ja mopojen myynti ja käyttö on lopetettava. Kiellon rikkojia on rangaistava suunnattomilla rangaistuksilla.

      Näin säästetään yhteiskunnan rahoja.

      Ja kaikki kateelliset luuserit, joilla ei ole rahaa ostaa vaikkapa mopoa, tulevat onnellisiksi. Eikös?

    • Anonyymi

      Vanha topikki mutta taitaa tulla ajankohtaiseksi jos EU:ssa saavat lain voimaan. Katsastus pakolliseksi olisi ihan järkevää, kaikenlaisia seli seli selityksiä kuulee moporisteiltä, miksi ei tarvitsisi katsastaa, pelkäävät vaan katsastusta kun on putkia vaihdettu sun muulla räpellyksellä pyörä pilattu. Pitäisi nuo kuskit katsastaa myös

      • Anonyymi

        Katsastaminen ei vaikuta mp-onnettomuuksiin.

        Tulee keräyskustannukset valtiolle.

        Tulee kustannuksia kansalaiselle.


        Positiivista: tulee liikevaihtoa katsastusalalle.
        Vaikea arvata, mikä ala taas lobbaa asiaa EU:ssa.
        Viimeksi heidän hankkeensa kaatui, kun perusteet paljastuivat valheeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastaminen ei vaikuta mp-onnettomuuksiin.

        Tulee keräyskustannukset valtiolle.

        Tulee kustannuksia kansalaiselle.


        Positiivista: tulee liikevaihtoa katsastusalalle.
        Vaikea arvata, mikä ala taas lobbaa asiaa EU:ssa.
        Viimeksi heidän hankkeensa kaatui, kun perusteet paljastuivat valheeksi.

        Moottoripyöristä jopa 70% on jollakin tavalla laittomassa kunnossa. On tehoputkea ja päästöt hirveät. Ei kaikki liity aina onnettomuuksiin, mutta sitähän nämä minäminäminät eivät ymmärrä.


    • Anonyymi

      Hyvä. Kstsastus moottoripyörille, saadaan laittomat vehkeet . Katsastuksen piiriin . Katsastuthan hoitaaa varmaan joku muu kuin trafi .

    • Anonyymi

      Toivottavasti tulee pakolliset katsastukset.

    • Anonyymi

      Kannatan!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe