Helkama sähköpyorän akun kestävyys

Welt

Ostin itselleni ja vaimolleni Helkama TE2800 -sähköpyörät. Pyöriä mainostettiin siten, että niiden akkujen luvattiin kestvän jopa 80 km ajoa.

Kellot alkoivat soida kun pyörän mukana tulleiden huolto-ohjeiden mukana oli pyörässä käytetyn Panasonicin moottorin ohjekirja.

Siinä akun kestoksi luvattiin vallan muuta. Pyörässä on 12 Ah:n akku , ja sille luvattiin ajomatkaksi 45-60 km. Tätä tietoa mainoksissa ei tietenkään näkynyt, ja nyt käytännön kautta voin sanoa tuon tiedon pitävän paikkansa.

Soitinkin Helkamalle ja ihmettelin mainonnan ja todellisuuden eroa. He sanoivat, että mainoksissa käytetty kilometrimäärä on saavutettu TM:n testissä ja siksi paikkansa pitävä. Voi olla, mutta käytäntö on toista.

Jos siis harkitsette ao. pyörän hankintaa, älkää suunnitelko tekevänne pyörällä retkiä yli 25-30 km etäämmäs kotia. Paluumatkalla voi akku loppua ja pyörä on raskas polkea ilman moottorin apua.

39

28482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Ei kai kukaan osta sähköpyörää retkeilyyn? Retkipyörät on suunniteltu aivan toisella periaatteella: matala painopiste, droppitanko ja ohjattavuus lastattuna.

      Sähköpyörän omin alue on ihan toisaalla. Niillä pendlataan asemalle, josta huristetaan junalla kaupunkiin töihin tai hurautetaan markettiin hakemaan parin päivän ruuat.

      • Welt

        Kommentoit asian vierestä. Vähän samoin kuin jos joku olisi sanonut ostaneensta maitoa, mutta että siinä litran tölkissä olikin vain 7 desiä ja sitten olisit sanonut että mikä tuossa nyt on - eihän päivässä tarvitse enempää kuin sen seitsemän desiä...

        Totta kai tiedän ettei kyseessä ole retkipyörä. Minulle retket tarkoittavat satojen kilometrien ja useiden päivien taipaleita. Olen toki kiertänyt koko Suomen pyörällä ja tiedän kyllä mistä puhun. 50-60 kilometriä on päivälenkki, siihen ei mene kuin kolmisen tuntia rauhallisesti polkien. Tuollaiseen pyörän akun toki pitäisi pystyä, kun kerran mainoksessakin hehkutetaan 80 kilometrin kestoa.


      • Ulkosuomalainen_

        Miksei osta? Täytyykö aina polkea normien mukaan? Ja ylipäänsä, jos joku on sijoittanut paljon rahaa kahteen pyörään, ja kysyy täältä neuvoa, niin luuletko palstan besserwisser sun kommenttisi juurikaan ylentävän aurinkoa?


      • voiziisussentään
        Welt kirjoitti:

        Kommentoit asian vierestä. Vähän samoin kuin jos joku olisi sanonut ostaneensta maitoa, mutta että siinä litran tölkissä olikin vain 7 desiä ja sitten olisit sanonut että mikä tuossa nyt on - eihän päivässä tarvitse enempää kuin sen seitsemän desiä...

        Totta kai tiedän ettei kyseessä ole retkipyörä. Minulle retket tarkoittavat satojen kilometrien ja useiden päivien taipaleita. Olen toki kiertänyt koko Suomen pyörällä ja tiedän kyllä mistä puhun. 50-60 kilometriä on päivälenkki, siihen ei mene kuin kolmisen tuntia rauhallisesti polkien. Tuollaiseen pyörän akun toki pitäisi pystyä, kun kerran mainoksessakin hehkutetaan 80 kilometrin kestoa.

        Kuinka tyhmä voi ihminen olla?


    • Helkamisti

      Tuo ajomatka riippuu myös paljon siitä millä avustusteholla poljet. Tuo 80km. "mainospuhe" on vielä lievä Tunturin lupauksiin 36V/8Ah akulla(288Wh.) Akun kesto jopa huimat 145 km. Kun taas Helkamassa akku 26V/12Ah.(312Wh.) Itse olen päivittänyt akkuni 26V/18Ah. ja pidän mukanani vanhaa 12Ah:ta. Nykyään on saatavilla jo 26V/24Ah akkuakin.

    • Jibjr

      Kannattaa ostaa tosiaan toinen akku. 12 ah akulla on hankala päästä yli 50 km matkoja, mutta jos ostat 24 ah akun lisäksi, pääset jo noin 150 km. Näitä voisi löytyä myös käytetyn pyörän myyjiltä edullisemmin kuin uusina - itse ostin omani kaverilta, joka myi pyörää kahdella akulla.

    • Börje 321

      Tuo 80 km on siis saavutettavissa ns. optimaalisissa olosuhteissa (tasasta, alamäkee, ei tuule/myötätuuli). Tuolloin ilmeisesti käytetään vielä pienintä avustusta eikä huijata avustusta polkemalla ns. tyhjää. Tuo mainostettu jopa 80 km on vähän kuin autojen ilmoitettu polttoainekulutus. Kyse on täysin optimiolosuhteissa saavutetusta tuloksesta. Senpä takia ilmoitettu 7 litraa satasella vaihtuu helposti Suomen olosuhteissa 8,5 litraan. Nyt ei ilmeisesti auta kuin aikuisen miehen niellä ylpeytensä ja mukautua tähän tilanteeseen.

      • Welt

        Juttu onkin siinä, että pyörän mukana tulevassa ohjekirjassa annetaan ne oikeat arvot kaunistelematta - autojen suhteenhan näin ei tapahdu. Helkama siis tietää oikeat arvot, mutta käyttää markkinoinnissaan kaunisteltuja.

        Oli kyse autojen polttoaineen kulutuksesta tai pyörän akun kestävyydestä, niin molemmissa pitäisi kertoa ne oikeat arvot.


    • kestoikä

      Päivän Hesarin sivulla D 1 on sähköpyöristä.

      "Helkama lupaa akulleen vuosien käytön ja yli 20 000 kilometriä.
      Uusi litiumakku maksaa satoja euroja."

      Käyttöiäksi luvataan paljon, kun vertaa kännyköihin ja akkuporiin.

      Sähköpyörän akun kesto riippuu suuresti sähköavustuksen osuudesta.
      Selvintä olisi ilmoittaa asiat kilowattitunteina, eikä vain ampeeritunteina,
      koska akkujen volttimäärä vaihtelee kaksinkertaisesti.
      Polkijan tehon vastatessa noin 0,2 kW, Helkaman 0,3 kilowattitunnin akku
      riittäisi vastaavasti puolentoista tunnin polkemisenergiaksi, yksistään, eli 30 km.
      Lisäpituus matkaan tulee polkijan suuresti vaihtelevasta työmäärästä.

      ( Sairaana kuntoilijana katson, että sähkömoottori ei ole keskiössä.
      Silloin sen voi muuttaa laittomasti vetämään "sähköpyörätuolina",
      kun sairauteen liittyvä kipu estää kotiin takaisin polkemisen.
      Sopivanlainen sähköpyörä mahdollistaa uskalluksen kuntoilla.)

      • Welt

        Joo, akut ovat tosi kalliita 500-700 akun tehosta riippuen. Jos ostaa lisäakun pyörälle tulee melkoinen kokonaishinta!

        Sen verran vielä jatkan aiheesta, että jos vertaa autojen luvattuja kulutuksia suhteessa toteutuneeseen virhe autojen kohdalla ei ole käyttäjän kannalta niin pirullinen: jos polttoaine loppuu tankkauspisteitä löytyy eikä tankkaamiseen mene kuin 10 min, jos sitäkään, mutta jos ppyörän akku loppuu lataaminen matkan varrella on hankalampaa. Akun täydeksi lataamiseen menee ohjekirjan mukaan n. 7 h, ja osittain lataamisenkin pari tuntia - ja lisäksi vaikka laturi olisikin mukana niin missä akun lataisi?

        Muistaakseni kuluttajavirasto onkin puuttumassa autojen kohdalla luvattujen kulutuksien paikkansapitävyyteen. Aihetta olisi myös sähköpolkupyörien suhteen.


    • inios

      Raskailla keleillä pystyy ajamaan korkeintaan 30 km.

    • sähköp

      nyt olen 70v vaari,.. aikoinaan paljon maastopyöräillytkin. helkaman pienipyöräinen 8-vaihteinen sp avasi minulle pari vuotta sitte ihan uuden elämän. sulan kelin aikana ajelen taas lähes päivittäin hiihtolatupohjilla.mittarissa on jo 3000km.en enää ilman moottorin apua montaakaan kilometriä jaksaisi.

      akku riittä hyvin tarpeisiini. lenkkini ovat n 1-2, monasti 3-jopa 5t.
      vain kerran on tullut varoitusvalo akukun lopun lähestymisestä,..koskaan akku ei ole loppunut. myötätuulet ja tasamaat-alaviistot ajelen ilman moottoria, mutta moottori on täysillä pehmeillä pinnoilla ja ylämäissä ja vastatuulissa.

      sähköpolkupyörä on ihan nuorentanut minut,..suosittelen lämpimästi ikäisilleni!

    • Pedelecci

      Valmistajat / maahantuojat / myyjät ilmoittavat tietenkin aina sen akun matkakestoksi kaikkein optimaalisimmin olosuhteiden mukaisesti, Siis, pienin avustusteho ja lisäksi varteenotettava jalkavoima fillaristilta. Ei noita kannata sen enempää pähkäillä, näinhän se on joka asiassa suurentelua!

      Perheessämme on siis kaksi Panasonicin verneisiin perustuvaa sakemannisähköpyörää merkiltään Rixe (suunnilleen samat Panan sähköverneet kuin Helkamassa, mutta hieman modernimmat).

      Toisessa fillarissa 10 Ah ja toisessa 12 Ah akku. Näillä pääsemme siis sellaista rauhallista retkeilyfillarointia pienellä avustustasolla ajaen mutta ylämäissä avustus suurimmillaan, sellaiset max. 30-40 km suoritukseen.

      Eli, nuo kauppiaden toimintasädelupaukset kannattaa ainakin heti kättelyssä suunnilleen puolittaa, niin päästään hieman lähemmäs realiteettia.

      Ongelma näissä moderneissa sähköavusteisissa fillareissa on nimenomaan niiden suurikapasiteettisten akkujen kova hinta. Siis mainittuihin Rixe, Kalkhoff ja Helkaman vehkeisiin suurikapasiteettinen Panasonicin 24 Ah akku kustantaa noin 750-800 €.

      Tuollaisella akulla voi jo nippa nappa päästä niihin alkuperäisiin lupauksiin johonkin 80 km toimintasäteeseen ihan käytännössäkin!

    • Sähköpyörä on halpa

      Omassa pyörässäni on LiFePo-akku, ja se on kohta kestänyt ajoa arviolta 7000-10000 km. Eli noin 25 km päivässä, ja käyttöpäiviä arviolta 300-400 kpl kahden vuoden ajalta. En ole huomannut mitään merkittävää laskua akun suorituskyvyssä. Talvella lumihangessa ja nastarenkailla etenee edelleen 30km/päivä. Kesällä kuivalla asfaltilla pääsee varmaan tuplasti, mutta lataan sen kuitenkin joka päivä. Kotiin tullessa pyörä talliin ja johto kiinni. Kellokytkin lataa akkua yön aikana noin 4h.
      Latausteho on muistaakseni noin 60W, jolloin 400 pvä*4h*0.06kW*12.7c/kWh=12€20snt energiakuluihin noille kahden vuoden ajalle, eli noin 7000-10000km.

      Autolla vastaavat polttoainekulut olisivat (8l/100km, 1.632snt/l 95e10): 10000km/100km*8l/100km*1.632snt/l=1305,6€. Lisäksi päälle tulisi auton huoltokuluja 300-600e vuodessa, ja vakuutuksista toinen mokoma auton arvon alenema, eli useita tuhansia euroja. Lisäksi, 8l/100km kulutukseen ei pääse kaupungissa keskivertoautolla. Todellisuudessa kulutus on paljon isompi.

      HSL:n kausiseutulippu olisi maksanut myös pari tuhatta euroa samalle ajalle.

      Eli sähköpyörä maksaa nopeasti itsensä takaisin. Sen ansiosta olen käyttänyt enemmän pyörää kuin aiemmin, ja pidempiin matkoihin. Se (ja pari muuta pyörää) ovat korvanneet perheen kakkosauton. Tuolla rahan säästöllä voisin oikeastaan ostaa uuden sähköpyörän joka toinen vuosi, ja jäisin silti voitolle muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Mikä muu sijoitus olisi yhtä kannattava?

    • Igorin ongelma

      Olen ajanut 3 kesää ko. Helkamaa, yhteensä n. 2000-3000 km. Nykyisin akku juuri ja juuri kestää työmatkan edes takasin, eli n. 25 km ajon (matkalla on pari pientä mäkeä). Nyt siinä Helkama te2800 on sellainen vika, että etukampi on alkanut naksahtaen lyödä tyhjää. Se tekee sen vain ajaessa. Pyörässä on uudet rattaat, ketju sekä takapyörä vaihteistoineen, jossa merkit ovat kohdallaan. Olisiko kellään ideaa sille, miksi lyö tyhjää? Onko muilla samaa vikaa?

    • Janne7632

      Minulla olisi tarpeettomana myynnissä Helkama E2800, 28", 2 kpl akkuja mukaan(molemmat 10Ah, toinen 'uusi', ovh. 695e), laturi. 1100 euroa yht.

      • kuu-ukko1

        Moi. Vieläkö sulla nää akut on jäljellä ?


    • pääroolof

      pölhöt mainosten uhrit, minulla on kaksi sähöfillaria perheessä, ostettu 2003.
      Jo tuolloin 36 V tekniikka ja 12Ah lyijyakut! Akkusetin saan n. 75 e/ pyörä sitten kun tarvii. kumpikin hyvässä hengessä vielä.
      Välttäkää kuin ruttoa "kotimaisia merkkejä", ovat vähintään 20 vuotta ajastaan jäljessä!
      Itse pyörissäkään ei ole ollut kertaakaan mitään vikaa, vaan kaikki osat ovatkin vähintään 2,5-3 kertaa muita merkkejä massiivisemmat. Näissä meillä on 400 w jatkuvalle teholle tehdyt/suunnitellut moottorit, teho elektronisesti rajoitettu 200-250Wattiin ,=nämä kestävät! Voi, voi kun näissä on se xx grammaa ylimääräistä painoa, jota hinttari ei jaksa kuljettaa!

      • Anonyymi

        Tuota noin.
        Mitä seksuaaliselta suuntautumisella on tekemistä pyörävalinnan kanssa?
        Ja toinen asia ... aape kirjoittaa asiaa asiasta.
        Ihan faktoja tuodaan esille, niin täällä joku ottaa hernettä nenään...Yksi alkaa mollaamaan ihmistä... kun kyse on polkupyörästä?


    • Rapakuntoinen

      Kerro lisää :) mikä merkki? Ja onko vielä saatavissa eli ostettavissa? Eli onko markkinoilla oikeestikin jopa Suomesta ostettavissa ...tai netistä tilattavissa?

    • MHA77

      Helkama TE2800 pyörään löytyy 20Ah akkuja. Voin järjestää 500€/kpl.

      • Maukkelo

        Vaimollani on Helkama E2800. Löytyykö semmoseen sopivaa akkua...


      • Antzza_

        Multa voisi löytyä vaimoosi sopiva porkkana tai kurkku.


      • Anonyymi

        Onko kuumaa?


      • Anonyymi
        Antzza_ kirjoitti:

        Multa voisi löytyä vaimoosi sopiva porkkana tai kurkku.

        Jaa jaa, tämä onkin ääliöketju.


    • 400kmtakana

      Hei sinä,joka ajat kesät talvet sähköpyörällä.....heh-heh....vai kerronko "sijoitusvinkkaajasta",joka kertoo, että kun sitäjasitä olisit ostanut, olisit saanut 6% tuoton? Kuvitteellinen sijoitusasiantuntija, mutt joka viikko se ote löttöää.
      --
      Mutta asiaan: Mua kiusaa "rajoittaja", joka tappaa vauhdin.Nyt on sama ku rekoilla,kulkee vaan alamäessä.Tosin siihen nähen, että pitäisi ajaa tiellä ja maksaa liikennevakuutus, rajoittaja on ihan hyvä keksintö.
      --
      Sen oon huomanna, että kandee ajaa ecolla, vauhti hiljenee ihan vähän,mutta akku kestää kauemmin.60-80 km on ollut normilataus.Se on mielestäni riittävästi.
      --
      Hyvä eli sähköpyörän paras puoli on sen keskinopeus ja satulan voi vaihattaa jo ostaessaan.

    • pyöränosomieli

      Hei. Olen ajatellut ostaa sähköpyörän, mutta merkkejä on niin paljon ettei tiedä mihin päätyisi? Ajelen vain kesäisin ja mukavana liikuntamuotona noin niinkuin huvikseni. Pyörä sais olla normaali naistenpyörä, ajomatka riittää latauksella 50-60 km ja ei liian raskas poljettava ilman avustusta. Tietenkin kestävyys pitäis olla kohdillaan ja varaosien saanti huoltoliikkeissä. Varustukset myös suht hyvät ettei tarvi jälistäpäin ostaa ketjusuojaa, lokasuojaa ym. mitkä normipyörissäkin on varusteina. Hinta sais olla n. 1300-1500 euroa. Vaihteita riittää 3. Kertokaahan rehellisiä kokemuksia pyristänne minulle.

    • kesäpyöräilijä

      Sain kesäkuussa lahjaksi Helkama Lounatuuli 7v...on sillä mukava ajella mökkimatka n.20km...suosittelen polvivaivoista kärsiville..akun virta riitti kun kerran tein n.45 kn:n lenkin...

    • Vanha aihe, mutta tänäkin päivänä erittäin ajankohtainen kun yhä isompi joukko ihmisiä on ostanut/ostamassa ensimmäistä sähköavusteista polkupyöräänsä ja tuo akun riittävyys on monella ostajalla kysymyslistan kärkipäässä.

      Ohessa on Bosch:n näkemys asiasta mitkä kaikki tekijät vaikuttavat ajomatka(arvioon), kyseisessä laskurissa on noin perisenkymmentä eri parametriä mitä pääsee säätämään mahdollisimman tarkasti pyörää, kuljettajaa/ajotapaa ja ajoympäristöä koskien ja näiden asioiden yhteisvaikutuksen mukaan sitten lasketaan arvioitu pyörän moottorin maksimi avustuskantama yhdellä latauksella.
      Itselläni 3kpl Bosch:n tekniikalla olevia pyöriä ja jos säätää kaikki arvot mahdollisimman tarkasti todellisuutta vastaavaksi niin olen aina päässyt laskurin lukemalla 10%:n heiton sisään todellisuuden kanssa.
      Laskurista löytyy tekniikan osalta vain Bosch:n osakomponentteja, mutta uskon että laskuri toimii myös muidenkin merkkien kohdalla suuntaa antavasti, kun vain valitsee mahdollisimman hyvät veratailuparit omaa tekniikkaa ajatellen.

      https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant

    • Anonyymi

      Kyllä, ja nyt myös ” tämän hetken ehkä vaikutusvaltaisin” teki videon Tunturin sähköpyörän tuunaamisesta tietokoneella. Näin toimien saa tiristettyä sopivat tehot. Kohta muuten, ehkä vaikutusvaltaisimman, tili on saavuttanut 30k tilaajaa. Onnittelut siitä.

    • Anonyymi

      Jokin Helkamassa mättää, koska ystäväni ajoi yli 5000km ja sitten osti uuden lähes samanlaisen Helkaman? Oston syytä ei kertonut ?

    • Anonyymi

      Kksk

    • Anonyymi

      Ostin puoltoista vuotta sitten helkama e-jopo sähköpyörän. Hirveästi en ole sitä käyttänyt mutta olen aina akkua silloin tällöin lataillut. Nyt sitten kun olin ottamassa pyörää taas käyttöön niin akku ei lataa. Vähän aikaa näyttää vihreää valoa akussa ja sitten sammuu. Akku on Li-on 36v, vuoden takuu. Vein pyöräliikkeeseen missä tekee takuuhuoltoa ja annoin niille akun ja lupailivat selvittää asiaa. Onnellinen loppu tuli kun soittivat ja kertoivat että akku on menossa takuuseen, reilua Helkamalta!

    • Anonyymi

      Olisikohan tullut jo aika kokeilla Fitnordia?

    • Anonyymi

      Kai siihen vaikuttaa ajajan paino ja että onko ajettu ylämäkeen vai tasasella.

      • Anonyymi

        Toki mutta jos lähtö ja maali ovat samassa kohtaa, niin ylämäkien ja alaämkien yhteissumma on nolla.


      • Tuossa olen jo aikaisemminkin kommentoinut ketjuun ja linkannut tuon Bosch:n erittäin hyvän ohjelman jossa voi eri parametrejä muuttamalla arvioida oman sähköavausteisen pyörän toimintamatkan pituuden.
        https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/19994/urn_isbn_978-952-61-2865-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
        Eri muuttujia mitä ohjelma ottaa huomioon on:

        Käytetty keskinopeus
        Käytetty avusustaso
        Kuljettajan ja pyörän yhteispaino
        Käytettävä keskikadenssi (kuinka monta kampikierrosta minuutissa)
        Moottorityyppi/malli (nämä siis vain Bosch:n malleja)
        Akkukoko
        Polkupyörän tyyppi (ajoasento)
        Käytettävä rengastyppi
        Vaihteistotyyppi
        Ajomaaston mäkisyys
        Ajoväylän pintamateriaali
        Tuuliolosuhteet
        Vuodenaika
        Onko ajossa paljon pysähtelyä/kiihdytystä.

        Eli nuo tekijät ainakin yksi maailman isoimmista sähköpyörä komponenttien valmistajista listaa kun ottaa huomioon sähköavusteisen pyörän arvioitua toimintamatkaa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa olen jo aikaisemminkin kommentoinut ketjuun ja linkannut tuon Bosch:n erittäin hyvän ohjelman jossa voi eri parametrejä muuttamalla arvioida oman sähköavausteisen pyörän toimintamatkan pituuden.
        https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/19994/urn_isbn_978-952-61-2865-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
        Eri muuttujia mitä ohjelma ottaa huomioon on:

        Käytetty keskinopeus
        Käytetty avusustaso
        Kuljettajan ja pyörän yhteispaino
        Käytettävä keskikadenssi (kuinka monta kampikierrosta minuutissa)
        Moottorityyppi/malli (nämä siis vain Bosch:n malleja)
        Akkukoko
        Polkupyörän tyyppi (ajoasento)
        Käytettävä rengastyppi
        Vaihteistotyyppi
        Ajomaaston mäkisyys
        Ajoväylän pintamateriaali
        Tuuliolosuhteet
        Vuodenaika
        Onko ajossa paljon pysähtelyä/kiihdytystä.

        Eli nuo tekijät ainakin yksi maailman isoimmista sähköpyörä komponenttien valmistajista listaa kun ottaa huomioon sähköavusteisen pyörän arvioitua toimintamatkaa.

        Ja väärä tallennettu linkki tuli liitettyä mukaan.
        Oikea Bosch linkki siis tässä:
        https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant


    • Anonyymi

      Ostin juuri uuden akun Helkama E2800 pyörääni, joka on vuodelta 2008.
      Akku maksoi 390€ ja on 23Ah.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe