Itse olen 23v. nainen ja olen käyttänyt Yasmin-ehkäisypillereitä noin 3 vuotta. Heti pillerit aloitettuani olen alkanut paisumaan... Tietysti osittain liittyy varmasti normaaliin naiseksi kehittymiseen, mutta kyllä on ihan myös turvotusta ja lihomista. Herkkuhaluni on kasvanut ja jostain kumman syystä ailahtelevaan mielialaan auttaa myös herkut :D
En kuitenkaan ole ylipainoinen, mutta en kyllä ole tyytyväinen itseeni. Muutamat ystävät, jotka ovat lopettaneet e-pillerit joksikin aikaan ovat saaneet painoa muutamia kiloja pois tekemättä mitään! Eli itsellä siis nyt harkinnassa niiden lopetus / tauon pitäminen. Onko joku muu laihtunut jo pelkästään tällä keinolla hieman? Ja kun kyse ei ole kuin niistä muutamista kiloista, jotka inhottavasti on kerääntynyt reisiin ja lantion alueelle...
En kuitenkaan ole ylipainoinen, mutta en kyllä ole tyytyväinen itseeni. Muutamat ystävät, jotka ovat lopettaneet e-pillerit joksikin aikaan ovat saaneet painoa muutamia kiloja pois tekemättä mitään! Eli itsellä siis nyt harkinnassa niiden lopetus / tauon pitäminen. Onko joku muu laihtunut jo pelkästään tällä keinolla hieman? Ja kun kyse ei ole kuin niistä muutamista kiloista, jotka inhottavasti on kerääntynyt reisiin ja lantion alueelle...
Vastaukset 4
Vanhimmat
Oma ex-avopuolisoni lopetti pillerit, joiden käytön aikana oli lihonut 10 kg ja kuvitteli laihtuvansa, mutta eipä laihtunut. Taitaa painaa nykyään jopa 30 kg enemmän kuin seurustelumme alkuaikoina. Kyllä se on enemmän ruokailu- ja liikuntatottumuksista kiinni. Jos ei aktiivisesti muuta tottumuksiaan pillereiden lopetuksen jälkeen, niin ei kyllä painokaan putoa.
Seurustelun vakiintuminen ja yhteen muuttaminen lihottavat lähes aina ilman niitä pillereitäkin, koska usein jämähdetään liiaksi paikoilleen ja vietetään "laatuaikaa" tv:n ääressä herkkuja mussutellen yms. Eli ei kannata kuvitella pelkän pillerien lopettamisen tuovan mitään muutosta. Koita ennemmin keventää syömistä ja liikkua enemmän.
Itse söin muistaakseni juuri Yasmineja ja aloin lihomaan. Olin kuin pullataikina, parissa viikossa sain ahtaa farkkuja päälle itku silmässä. Aloitin syömään kuin lintu, ei auttanut. Heitin pillerit pois. Kaveri sanoi viikon päästä että huh, oletpa laihtunut paljon.
Suuri osa oli nestettä, pari kiloa läskiä. Aloitin toisen pillerimerkin jossa alussa oli pahoinvointia. Laihduin pari kiloa. Myöhemmin tuli kiloja mutta ei niin pahasti kuin ensimmäisten pillereiden aikaan.
Vaihda siis merkkiä.
Minä lopetin e-pillerit pari kuukautta sitten. Olen aina ollut normaalipainoinen ja näitä ns. ongelma-alueita on ollut reidet ja peppu... Vyötäröllä ei ole ikinä ollut mitään ylimääräistä vararengasta. Painoa on tippunut n. 3 kg ja huomaa, että jotain on lähtenyt näistä "naisellisista paikoista" - eli reisistä, lantiolta, takapuolesta ja rinnoista. En ole tehnyt mitään muutoksia ruokavalioon tai liikuntaan (tanssia harrastan 4 x viikossa lenkkeily ja kuntosali). Harmittaa vaan, kun jo valmiiksi olemattomista rinnoista on lähtenyt ainakin kupillisen verran... :/
Muita miinuksia lopettamiseen liittyen on kuukautisten epäsäännöllisyys. Nyt ei ole tullut kunnon menkkoja lainkaan, mutta joskus tulee parin päivän tiputteluja, mutta tämä kuulemma ihan normaalia ja kestää jonkin aikaa, että elimistö tottuu tähän "luomuelämään".
Eli voin sanoa, että KYLLÄ e-pillereiden lopettaminen aiheuttaa jonkinlaista laihtumista... Siitähän on kiistelty, että e-pillerit eivät lihota ja sehän on sinäänsä fakta... Mielialamuutokset ja herkkuhimo on aika yleistä pillereiden käyttäjillä ja tämä rintojen, lantion ja reisien ns. turvottelu.
Kannattaa myös miettiä sellaisen ehkäisyvalmisteen käyttö, jossa vähemmän hormonia (esim. rengas). Taidanpa itse aloittaa minipillerit tai renkaan, jos tämä kuukautisongelma ei tasoitu (tätä ehdotti terkkari).
Sillon aikanaan ku aloitin e-pillerit (Meliane) niin paisuin 3kk:ssa suunnilleen 10kg! Mielialavaihtelut oli kans jotain aivan hirveetä. Sitte vaihdoin nimenomaan noihin Yasmineihin ja paino tippui entisiin lukemiin parissa kuukaudessa. Ja Yasmineja käytän edelleenkin.
Jossain vaiheessa itsekin testasin, että tapahtuuko jotain muutoksia kehossa jos pidän parin kk:n tauon pillereistä, mutta eipä tapahtunut niin mittään. Elikkä kantsii kokeilla eri merkkejä, koska toinen sopii toiselle erinomaisesti ja toiselle ei ollenkaan. Mutta siis Yasmineista ei ole mulla mitään pahaa sanottavaa paitsi että ne on törkeen kalliit :D