Kävin hammashygienistillä ja hän totesi että joissakin kohdissa suuta on ientulehusta, mutta ei mitään kovin pahaa. Hän opasti minua lankaamaan hampaitani. Lankasin sitten kotona ja yksi hammasväli tuli sen jälkeen tosi kipeäksi, tuntuu että ientä kihelmöi ja se on tosi kipeä. Hammasvälistä tuli verta kun puhdistin sen, muualta ei tullut kuin siitä hammasvälistä. Onko tämä ihan normaalia, jos kohta on tulehtunut? Miten voin enää puhdistaa kyseistä hammasväliä jos se tulee näin kipeäksi?
Kipeä ien hammaslääkärikäynnin jälkeen.
2
911
Vastaukset
- jozzucca
tulehtunut ien on turvonnut, koska siinä n paljon pieniä verisuonia, jotka yrittävät tuoda tulehduspaikalle elimistön omia puolustajasoluja taistelemaan bakteereja vastaan. On aivan nornmaalia, että langatessa tulee aluksi verta, sillä tulehtunut ien alkaa vuotaa vaikka hammaslanka vain sohaisisi ientä. Kun jatkat sitkeäsiti puhdistusta, tulehdus vähenee ja lopult averenvuoto lakkaa. Tulehduksen vähentyessä myös kipu vähenee.
Langatessa on tärkeää, että lankaa liuttaa hampaan pintaa pitkin hieman ikenen alle. Tällöin hammaslanka ei litistä/runno hampaiden välissä olevaa ienpallaa. iemtulehduksen vastaan taistossa on tärkeätä viedä hammaslanka vähän ikenen alle, jotta sieltäkin lähtisivät pöpöt. Hammaslanka kannattaa viedä ahtaasta hamamsvälistä läpi hiukan sahaavalla liikkeellä. Kun lanka sujahtaa tiukan kohdan alle, viedään lankaa vuorotellen molempien hampaiden pintaa pitkin kohti ientä.- Autskunsattuu
Tää nyt ei varmaankaan liity aiheeseen kovin,mutta mulla on pari päivää ollu ylä ikenet kipeet ja vuotanu verta,kun niitä harjaa,ihmettelen sitä,että ala ikenet on kunnossa,koska pesen hampaani 2x päivässä.. Hampaiden ylä puolella on sellainen tumman punanen kaari ja ne on erityisen kipeet,mutta koko ien myöskin,saattaisko tää olla vaan tavallinen ien tulehdus tai jtn muuta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791