Heips, löytyykö ideoita tai apua tilanteeseeni?
Menin Kreikassa naimisiin 2005, jonka jälkeen pian muutin eroon johtaneista syistä takaisin Suomeen. En tällöin vielä vienyt maistraattiin papereita naimisiin menosta sillä pakeneminen toisesta maasta vei kaiken energian. Kun viimeinkin sain avioeron vireille Kreikassa vaaditus vuoden kuluttua avioliiton solmimisesta ja sain eron hyväksyttyä 2009 joulukuussa aloin miettiä mitä papereita maistraatti tarvitsee. Juu, liian myöhään mutta kaikki voimat vei avioeron saaminen Kreikassa, mikä ei sekään käynyt turhan helposti. Kävi kuitenkin ilmi että naimisiin menotodistus ja avioeropaperit jotka maistraatille toimitin eivät yksinään kelpaa ja ne paperit, mitä maistraatit vaatii ovat täysin tuntemattomia Kreikassa. EU todistus avioerosta tai Kreikan siviiliregisterin todistus avioerosta apostille todistuksella ovat aivan mahdottomia saada Kreikasta. Olen ollut yhteydessä maistraattiin, Kreikan konsulaattiin sekä Suomen Kreikan suurlähetystöön.Minulla on ollut paikanpäällä myö soma lakimies. Mikään ei auta. Kun tilannekin nyt on aika hurja Kreikassa, palkat seisovat ja eläkkeitä odotetaan kuukausia tai vuosia ei minun avioeropaperit paljoa paina vaa'assa.
Voiko maistraatti kieltää minulta naimisiin menon koko loppuelämäni ajaksi sen takia etteivät saa vaatimiaan papereita vaikka olen ollut avioerossa ex-miehestäni jo vuosia ja olen hänet viimeksi nähnyt 6,5 vuotta sitten?
Tahtoisin jo unohtaa nuoruuden erehdykseni ja jatkaa elämää ilman menneisyyden taakkaa. Haluaisin mennä Suomessa naimisiin suomalaisen miehen kanssa ja hankkia lapsia joiden isän kanssa olisin naimisissa. Voiko maistraatti kieltää minulta tämän yhden paperin takia?
Avioero kreikkalaisesta, maistraatti ei myönnä avioeroa
10
1364
Vastaukset
- nasse-setä.
>>Kävi kuitenkin ilmi että naimisiin menotodistus ja avioeropaperit jotka maistraatille toimitin eivät yksinään kelpaa
- ex-ateenalainen
Nasse-seta taitaa olla oikeassa.
Itse olen saman prosessin lapikaynyt, ei avioliitto solmittiin Kreikassa, sen rekisteroin Suomessa jotta olisi laillinen taalla siis.
'Sitten haimme avioeroa tietysti Kreikassa, ja kun eropaperit oli saatu, lahetin ne Suomeen , ja lyhyen ajan kuluessa sain kirjeen hovioikeudelta, jossa myonnettiin myos Suomessa virallinen avioero.
En oikein ymmartanyt, oletko sina rekisteroinyt aikanaan avioliittonne Suomessa?
Jos nain on, tulee sinun lahettaa kaannetyt suomeksi eropaperit hovioikeuteen.
Jos et koskaan ole rekisteroinyt avioliittoa Suomessa, se ei ole laillinen taalla, ja mitaan sen kummempia juttuja ei maistraatti tarvitse.
Olen huomannyt etta Suomessa vaaditaan monta kertaa eri papereita (esim minun tapauksessani elaketta koskevia papereita), joita yksinkertaisesti ei saa eika niita ole olemassa Kreikassa. Ne vain eivat taalla suomessa voi tajuta etta joka maassa on eri laki, eika koko Eurooppa tanssi samaan tahtiin kuin mita Suomessa.
Lykkya tyko sinulle 1 - 2 vuotta
Oletko selvittänyt voitko jättää suomessa avioerohakemuksen uudestaan, sen saa heti kun kerran ette ole asuneet yhdessä 2 vuoden aikana. Eli voitko ottaa tupaeron? Todella kinkkinen tilanne
- KreikkapoisEU:sta
Avioliitto on laillinen Suomessakin oli se solmittu missä tahansa, tarkoittaen ainakin sitä ettei toista kertaa voi mennä naimisiin ennen kuin on virallisesti erottu. Jos avioliitto on rekisteröity Suomessa, voi sen pyytää Suomessa mitätöimään. Kysypä lakineuvoja täällä Suomessa.
Kreikka on nyt EU:ssa, joten olisi parasta löytyä virallisia dokumentteja sieltäkin. Ota yhteys ihmisoikeustuomioistuimeen, jos ei muu auta.
Niin kauan kuin olet naimisissa Kreikassa niin et voi mennä naimisiin uudelleen. - epätoivoinen
Kiitos vastauksista!
En ole enää naimisissa Kreikassa, koko ero on täysin selvä ollut siellä jo 3 vuotta. Suomessa en naimisiin mentäessä vienyt papereita maistraattiin (koska maistraatissa minulle sanottiin että tarvitsevat alkuperäiset, eikä minulla tietenkään ollut niitä, joten se jäi siihen sillä kertaa) ja minulla on kopiot sekä naimisiin meno- että eropapereista, mutta ne pitäisi olla alkuperäiset mutta sehän on hullua koska eihän mikään virasto luovuta alkuperäisiä pois! Tässä nämä mitä maistraatti vaatii:
1) alkuperäinen avioerotodistus Apostille-todistuksella käännös (Apostillella, jos kääntäjä Kreikasta),
2) avioerotodistus, johon on liitetty Neuvoston Asetuksen (2201/2003) 39-artiklan mukainen todistus (39 artikla: tuomion antaneen jäsenvaltion toimivaltaisen tuomioistuimen tai viranomaisen on annettava asiaan osallisen pyynnöstä todistus käyttäen liitteessä I esitettyä vakiolomaketta), tai
3) virkatodistus tms. (josta ero näkyy) Kreikasta Apostille-todistuksella käännös (laillistettuna).
Meillä oli siunaaminen Suomessa kirkossa ja kirkko olisi halunnut tyrkyttää tätä siunauspaperia maistraattiin mutta maistraatilla ei ole tiedossa että olisin koskaan mennyt naimisiin. Tai eronnut sen jälkeen.
Eli en ole enää naimisissa, mutta koska en saa oikeita papereita maistraatille, en voi myöskään mennä uudestaan naimisiin. Kai.
Mistä löytäisin ihmisoikeustuomioistimen, tarkoitatko Kreikassa vai Suomessa? - nasse-setä.
>>Eli en ole enää naimisissa, mutta koska en saa oikeita papereita maistraatille, en voi myöskään mennä uudestaan naimisiin. Kai.
- KreikkapoisEU:sta
EU:n ihmisoikeustuomioistuinta tarkoitin.
- epätoivoinen
Hei,
harkitsen avioeron hakua Kreikassa, voisitko antaa ihan käytännön neuvoja asiaan? Eli miten laitoit asiat vireille, millainen on Kreikan lainsääsäntö esim. lasten huoltajuuden osalta?
Kuinka kalliiksi koko prosessi sinulle tuli?
Onko Suomen kansalaisella, joka asuu pysyvästi Kreikassa, oikeutta laittaa avioeroa vireille Suomessa?
Olen kolmen lapsen kotiäiti, jolla ei omaa omaisuutta, talo ja pellot on miehen nimissä mutta tuli hänelle perintönä avioliittomme aikana, onko minulla niihin mitään oikeutta?- nasse-setä.
>>Onko Suomen kansalaisella, joka asuu pysyvästi Kreikassa, oikeutta laittaa avioeroa vireille Suomessa?
- ex-ateenalainen
Et vieläkään ole vastannut kysymykseen : rekisteröitkö silloisen avioliiton Suomessa?
Jos et sitä tehnyt, avioliitto ei päde suomessa, eli olit naimissa Kreikassa vaan et suomessa.
Kreikassa solmittu avioliitto ja sen purkaminen - siihen pätee Kreikan laki. Itse kun otin eron siellä, se ei paljoakaan maksanut, kun molemmat osapuolet yksimielisesti siihen suostuivat, lakimies sanoi ettei kannata alkaa riidellä.
uuteen avioliittoon uskon tarvitaan aina esteettömyystodistus, eli virallinen paperi ettei ole naimissa.
Ota nyt ensikädessä selville, olitko avioliitossa Suomessa ollenkaan, ja yritä saada käsiisi virallinen kopio Kreikasta avioerosta, lähetä se Suomen hovioikeudelle (katso tietoja maistraatin sivuilta jms). Itse lähetin nämä paperit Suomeen Kreikasta, ja sain hovioikeuden vahvistuksen avioerooni joka tapahtui Kreikassa. näin se menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517173Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424962HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002778- 1492085
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki281601- 191600
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3991560mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111327Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323