Apua poniasioissa!

Sliverpony

Niin, ajattelin vain kysyä, että kun meillä on mökki metsän laidalla, laaja oma tontti ja ranta vieressä. Ei kaupunkia ainakaan 50 km säteellä, n. 2 km päässä pieni kylä. Pystyisikö mökille ottamaan ponin? Lähellä olisi ratsastuskoulu jolta ponin voisi vuokrata, ja se voisi asua joko a) pienessä tallissa/pihatossa joka rakennettaisiin mökin pihaan b) lampaiden kanssa tarhassa jossa on sateensuoja JOS ne eivät tappele keskenään.

Toinen kysymykseni olisi, olisinko valmis omaan poniin? Olen ratsastanut 7 vuotta, ja olen tällä hetkellä 12. Käyn tallilla todella paljon, ja osaan hypätä, putsata karsinat, pestä hevosen, kaikki perusasiat ja vähän ekstraa :D Poni asustelisi ratsastuskoululla jolla nytkin käyn, ja saisin sieltä apua ponin hoidossa. Poni menisi myös muutamille tunneille viikossa, jos en sitä itse kerkeä ratsuttaa. Ja minulla on hevoshulluja kavereita, jotka lupasivat huolehtia ponista jos olen matkoilla tai kipeänä.

Kolmas kysymykseni liittyy ylläolevaan: minkä rotuinen poni olisi hyvä aloitusponi? Pitäisi olla nimenomaan PONI, ja ei mikään shettis. Olen itse 154.2 pitkä, tai no, olin helmikuussa sen verran :). Ajattelin risteytysponia tai vuonohevosta, mutta en ole ihan varma.

Kiitos kaikille auttajille :) Toivon ettette dissaa minua heti

11

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

Ponia ei voi pitää yksin, etenkään jos se ei siihen ole tottunut. Lampaat ei riitä kavereiksi. Ja jos vanhempasi eivät ole hevosihmisiä, ei kokemuskaan hevosesta huolehtimiseen riitä.

Ratsastuskoululle jos ponin majoitat, niin se toki olisi oikein hyvä idea.

Älä katso rotua, vaan luonnetta ja koulutustasoa. Usein ihan joku risteytysponi on paras ostos, koska ne on monipuolisia ja niitä löytyy todella osaavinakin. Mutta älä sorru tuijottamaan kuitenkaan sitä rotua.

• Sulla on hyvä suunnitelma. Olisko se poni vain kesän mökillä ja muun ajan koululla/ tallilla? Jos vanhemmillasi on ylimääräistä rahaa sijoittaa hevosharrastukseen , niin mikäs siinä.
      Tallin kans olis hyvä tehdä kirjallinen sopimus hoidosta , kuluista, vakuutus, eläinlääkärimaksuista, ruoka ja kengityskulut.. karsinapaikka vuokra.
      Jos talli saa kåyttää sitä ponia tunneilla , niin voi olla että karsinapaikasta on pienempi maksu.
      Kantsis mennä vanhempiesi kanssa sinne tallille yhdessä ja pitää alustava palaveri asiasta.

• vuonis ♥

ALOTUSPONIKSI EI VUONISTA :D joko ovat hyvin laiskoja ja lihovat kerkästi, tai sitten itsepäisiä :D kerron ihan kokemuksesta,, mutta jos haluat haastetta, niin mikä ettei ;D

• Heppafanihh

kannattis ottaa ehkä vuonis koska kasvat siinä iässä paljon ja sitten sulle voi jäähän joku risteytusponi 120cm pieneks:D mulla on itsellä russ poni ja shettis ja oon 148,3pitkä nii russi jää kohta pieneksi ja ilman muuta pitää kattoo koulutuksesta ja luonteesta ei mitään kouluttamatonta!! Tai tietenkin jos haluu haastetta ilman muuta saa,, mää iät haluaisin ostaa raviponin olisko jollaki tarjota läheltä arvioni ei mitään laiskaa tai surkea aikasta....!!!! Ja tietty pitäs olla SHETTIS!! Keminmaan lähiseudulta!ja etsin myös suokkia pien kokoista jolla voisi ajaa ja ratsastaa enemmän ratsastaa...!! ;)

• Sekä ponit että hevoset pärjäävät vallan mainiosti yksinkin! Tunnen hevosia ja poneja jotka ovat lähteneet karkuun hoitotallilta ja menneet kotiin jossa ei muita hevoseläimiä ole. Eikä liity mitenkään siihen, onko kasvanut muiden hevosten kanssa vai ei, sillä osa näistä oli tullut parin kolmenkymmenen hevosen talleista. Väite siitä ettei hevosta voi ottaa jos se olisi yksin, on vain fanaattisten laumaeläinihmisten lyhytnäköisyyttä, anteeksi vain, Katherine. Jos hevonen on yksin, se häiritsee enemmän ihmisiä kuin hevosia itseään. Läheskään kaikki hevoset eivät kaipaa seuraa eivätkä kaikki edes tule toimeen muiden kanssa, mutta mikä sitten on tyytyväinen oloonsa yksinkin ja mikä ei, sitä ei voi tietää muuten kuin kokeilemalla. Eipä silti, hyvähän se on jos hevoselle seuraa löytyisi, mutta se, että hevonen olisi yksin, ei todellakaan ole este sen ostamiselle.

Aloittajan tapauksessa mietin, että jos lähellä on talli missä oma poni asuisi, niin miksi vuokraponikin ei voisi asua siellä? Siellä olisi kuitenkin seuraa, valmis talli ja paikat missä ratsastaa. Omassa paikassa ei useinkaan kenttää ole ja maastotkin joko ovat tai eivät ole hyviä. Jos taas vuokraponin ottaisi omaan talliin, sillä voisi kuitenkin käydä ratsastamassa tallin kentällä (olettaen että siihen saa luvan) jolloin poni näkisi muita hevosia jotakuinkin päivittäin.

Lampaiden kanssa ei kannata tarhata vaikka tulisivatkin toimeen. Lampaat ja vuohet saattavat puskea paitsi suuttuessaan, myös leikkiessään, ja jos täysikasvuinen lammas tai vuohi pökkäisee ponia jalkaan täydellä voimallaan (sarvet päässä tai ilman), voi käydä todella huonosti. Tai jos poni siitä suuttuu ja potkaisee lammasta, lammas voi päätyä paistiksi. Eli jos poni tulee asumaan omaan talliin, sitä ei missään nimessä pidä laittaa samaan tarhaan sorkkaeläinten kanssa! Jos poni tai joku lampaista riehaantuu, mikä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, siitä on vain askel kyyneliin.

Se tallilla pitäminen olisi siinäkin mielessä hyvä ajatus, että lähes jokaiselle tulee ongelmia ensimmäisen oman kanssa kokemuksen määrästä riippumatta. Ja tallilla voisit pyytää apua kokeneemmilta, toisin kuin omassa tallissa, missä joutuisit menemään tallille ja kyselemään neuvoja sieltä, ja sitten menemään kotiin niitä kokeilemaan. Tai pyytää jotakuta tulemaan teille avuksi. Minusta kokemuksesi kyllä riittäisi helpostikin, mutta jos vanhempasi eivät tiedä hevosista, se ratsastuskoulu olisi ainakin aluksi parempi vaihtoehto.

Siitä olen samaa mieltä Katherinen kanssa, että älä tuijota rotuun, vaan muihin ominaisuuksiin. Jos omaa ajatellaan, niin sanoisin, että väh. 140cm poni, niin pystyt ratsastamaan sillä vielä aikuisenakin. Luonne ja koulutustaso on katsottava sen mukaan mitä haluat hevosen kanssa tehdä. Oletko valmis kouluttamaan sitä vai haluatko valmiin paketin? Kilparatsu vai tavallinen polle jonka kanssa voi käppäillä polkuja pitkin löysin ohjin kaikessa rauhassa? Kaikista roduista löytyy eläimiä laidasta laitaan, joten älä poissulje mitään sopivan kokoista ponia pelkän rodun takia, vaan tarkastele jokaista erikseen omien vaatimustesi perusteella.

• mörrinkäinen

Joo, Lampinajadi puhuu asiaa. Lakatkaa jauhamasta siitä ettei hevosta voi ottaa omaan talliin ellei ota toistakin, siihen virteen kyllästyy. Se tosiaan näyttää häiritsevän enemmän tiettyjä ihmisiä kuin hevosia. Mulla on arabiristeytys, joka tuli kymmenen hevosen tallista. Meille tultuaan ja tarhaan ja laitumelle päästyään se kiersi paikat kertaalleen läpi katsomassa onko muita, ja todettuaan ettei ole, se asettu laiduntamaan eikä sen jälkeen eleelläkään osottanu että olisi seuraa kaivannu. Seuraavana kesänä multa murtu jalka ja hevonen vietiin lähitallille hoitoon. Se karkas sieltä neljä kertaa ja tuli kotiin, ja siinä vaiheessa palkkasin yhden tytöistä tulemaan meille sitä hoitamaan.

Mutta munkin mielestä ponin vieminen läheiselle ratsastuskoululle olis hyvä ajatus, ainakin aluks, kuten Lampinajadi sano, ja samoista syistä. Siellä on kokenutta apua lähellä jos ja kun tarvitsee. Ratsastuskoululla pitäminen tietty maksaa enemmän kun omassa tallissa pito, mutta ellei sun porukoilla ole kokemusta, niin se kannattaa.

Lampaista en tiedä, mä en mene lähellekään mitään sarvipäisiä elukoita, mutten takuulla laittas hevosta samaan seuraan niiden kanssa. Just tuon onnettomuusriskin takia.

Mutta vuokraponi tai oma, etsi ainakin 140cm otusta, rodusta viis jos muuten vastaa sun toiveita luonteen ja osaamisen puolesta.

• katherine__

Hevonen on laumaeläin, eikä se siitä muuksi muutu vaikka ihminen kuinka yrittäisi väittää vastaan.

Jos yhtään ymmärtää hevosen ajatusmaailmaa, tietää että hevonen viihtyy parhaiten laumassa (eikä lauma tarkoita välttämättä samassa tarhassa olevaa hevosta, myös viereisissä tarhoissa olevat hevoset on samaa laumaa).

Hevosen pitäminen yksin on vain ja ainoastaan ihmisen ajattelemattomuutta.

Toki hevonen voi PÄRJÄTÄ yksin, mutta ihmisen kuuluisi tarjota hevoselle parhaat mahdolliset elinolosuhteet ja niihin lauma kuuluu.

Suosittelen vähän lukemaan perustietoja hevosista, jos ymmärrys on noin vähäinen.

• mörrinkäinen

Älä viitsi! Jos hevonen olis niin ehdoton laumaeläin kuin sinä aina jaksat toitottaa, hevonen kun hevonen painelis karkuun päästyään sinne missä on muitakin eikä lähtis omin päin kotiin missä on sitten yksin. Hevonen on pohjimmiltaan laumaeläin, totta, mutta ei se tarkota sitä, etteikö se vois olla täysin tyytyväinen yksinäänkin. Tai monessa tapauksessa jopa tyytyväisempi!

Jos yhtään ymmärtää hevosten ajatusmaailmaa, tajuaa varmasti, ettei hevoset ole niin laumasidonnaisia kun monet ihmiset kuvittelee vaikka ovat kuinka laumaeläimiä. On vaan ihmisen kuvitelmaa, että hevonen on automaattisesti onneton ilman muita hevosia. Täällä foorumilla on aiemmin tullu ilmi jo muutamankin kerran, että hevoselle mukava koti on kuitenkin tärkeempi kun se ah niin pakollinen lauma.

Olis mielenkiintosta tietää, kuinka paljon sulla on omaa kokemusta hevosista ja paljonko oot lukenu kirjoista tai netistä... Aika usein nimittäin tuntuu siltä, että sun tietos on enemmän peräsin kirjastosta kun oikeesta elämästä. Ne kun ei läheskään aina kulje samaa matkaa. Oot kyllä yks niistä harvoista joilla tuntuu yleensäkin kokemusta olevan vähänkään enemmän, mutta mahtaako olla sittenkään ihan niin paljon kun annat ymmärtää.

• joku vaann

Hyvin puhuttu, Mörrinkäinen! Taitaa itselläsikin olla aika paljon käytännönkokemusta hevosista?

• mörrinkäinen

Aika tarkkaan 30v. Olin 3v kun taloon tuli ensimmäinen hevonen. Ensin oli suokki ja nyt tämä arabiristeytys. Sillon tällön on ollu hoitohevosiakin tallissa pitkin aikaa.

• joku vaann

No siinä ajassa ehtii kyllä oppia kaikenlaista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      57
      13431
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      3893
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      37
      2288
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      154
      2179
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      332
      1689
    6. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      91
      1441
    7. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      28
      1440
    8. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      201
      1412
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1176
    10. 102
      1174
    Aihe