Vanhimmat:rupälemehua vain kohtuullisesti

mjn55

1.Tim.3 luvussa kehoitetaan vanhimpia juomaan viiniä vain kohtuullisesti.
Onko tämä viini rypälemehua vai viiniä?
Jos se on vain rypälemehua,niin miksi sen juomista pitäisi rajoittaa.Mitä kuumissa maissa sitten juotaisiin?Vettä on vaikea saada ja se on epäpuhdasta.
Entä jos se onkin ihan oikeaa viiniä,sellaista 10-12 %?
Silloin ymmärtäisi senkin että vanhin ei voi olla paljon viinin nauttia,mutta vähän kumminkin.
Nimim.pyh älköön vaivautuko kommentoimaan.

23

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

Jumala on huolehtinut sanastaan että siinä on pelastussanoma säilynyt.

Jos kun käännämme tuhansia vuosia vanhaa hebreaa ja kreikkaa niin kieli on varmasti muuttunut. Ei löydy sopivia ja vastaavia sanoja joskus ollenkaan suomenkielessä ja niinpä raamattuunkin on lipsahtanut sellaisia sanamuotoja jossa on hukattu sanoman sisältöä ja tarkoitusta. Joitakin sellaisia on.
      Kielissä joskus yksi sana saattaa tarkoittaa tusinan verran erilaisia asioita riippuen asiayhteydestä missä sana esiintyy.

Minä en ole alkukielien asiantuntija mutta vastaan nk. asiaa näen keskustelijana;

- Kreikan "oinos" ja hebrean "jajin" merkitsee todellakin rypälesatoa, -terttua ja-mehua. Ihminen on aina osannut käyttääkin viiniä. Kristityjä koskee tietysti kaikki raittiuden asiat mutta ihminen tietenkoin syntiinkin langennut on. Pitää siis asiayhteydessä huomioida koko Raamatun ilmoitus alkoholista ja -käytöstä.

Viinillä oli erityinen merkitys, sillä ajateltiin olevan myös parantamisen vaikutusta, se oli jalia juomaa jota kuivattiin tiivisteeksi sitten ja lisättiin vetä. Sellaisia meidän "tuoremehut" paljolti on litran purkeissa tänäänkin.
      Viinillä oli "siunauksen" symboliikkaa itsessään, se oli niin jaloa juomaa. Raamatussa varoitetaan viinin turmelemisestakin joka aivan ilmeisesti merkitsi viinin käyttämistä.
      Meillä suomessa on sellainen ongelma että aina kun puhutaan viinistä vie se ajatukset alkoholipitoiseen juomaan kun niin suomessa on asian laita. Viinirypälemehu on viiniryälemehua suomessa ei siis "viiniä."

Minulla kreikan sanakirjoja on pari kpl millä pääsee raamatun käännöksiin ja hebrean 1 kpl.

Jos nyt katsomme asiayhteyttä 1 Tim 3:3 on käännetty "paroinon" = juomari ja
      Jakeessa 2 "nefaleon" = raitis ja jakeessa 8: "me oino pollo prosekhontas" = Ei viiniin paljoon meneviä.

Minusta kun käännöstä teemme niin on huomioitava tuo kokonaisuus.
      Siinä on aivan selvästi kysymyksessä raittiudne sanoma.
      Raittiudesta voidaan joissakin asiayhteydessä myös tarkoittaa muualla hengellistä raittiutta mutta tässä asiayhteydessä sanoma on selvä kun nuo asiayhteyden kaikki kolme kohtaa huomioimme.

On huomoitava aina siis tällä tavalla asiayhteys. Jossakin siis todellakin varmuudella juotiin alkoholipitoista oinosta ja jajinia, Nooa sammui telttaansa ympäri kännissä mm. Kirosi poikansakin krapulapäissään kun ei ollut krapulaiselle ukolle tarpeeksi kohtelias.

On selvää että kun huomioimme raamatun koko sanoman mitä se sanoo alkoholista ettei missään tapauksessa seurakunnan vanhin saanut olla kännikala kun pitää olla esimerkkinä muille.

On selvää ettei Jeesus tehnyt alkoholipitoista viiniä ympärikänniselle rähjäävälle hoipertelevalle häävierasjoukolle lisää entistäkin vahvempaa vaan kyse siinäkin on käännösasiasta jossa on "kylläinen" käännetty "humalaiseksi."
      Ei kuulunut Jeesus tapoihin ollenkaan.

Alkoholi ei ollut kristittyjen juoma periaatteessa.

Ihminen toki syntiinkin langennut ajan saatossa on.

yst. jari

• pyh!

No kun ei ole 10-12%, koska viinistä ei sellaista tule. Kyllä se vain niin on, että se on rypälemehua. Ihan sama mitä urputat.

• Iloinen nauraja

Arvoisa pyh!

Eikö sinulle maistu viski, rommi tai vodka? Älä ole turhan tiukkapipoinen. Kyllä paukut silloin tällöin kannattaa ottaa. Lasillinen tekee hyvää terveydellekin. Hah hah haa!

T: Iloinen nauraja

• pyh!
        Iloinen nauraja kirjoitti:

Arvoisa pyh!

Eikö sinulle maistu viski, rommi tai vodka? Älä ole turhan tiukkapipoinen. Kyllä paukut silloin tällöin kannattaa ottaa. Lasillinen tekee hyvää terveydellekin. Hah hah haa!

T: Iloinen nauraja

En koske perkeleen keksintöihin. Ei tippaakaan. Huku sinä vain viinaasi, jos niin haluat. Minä en siihen koske.

• pyhhelvetistä
        pyh! kirjoitti:

En koske perkeleen keksintöihin. Ei tippaakaan. Huku sinä vain viinaasi, jos niin haluat. Minä en siihen koske.

niinkoskaolethelvetistänoussutpiruentinenalkoholisti

• pyh!
    • LIsäys;

Kääntämisestä vielä;

1 Ts 5:6,8, 1 Tm 3:2,11, 2 Tm 4:5, Tiit 2:2, 1 Pt 1:13, 4:7, 5:8 käyttää kreikan sanaa nefalios, nefo joka on käännetty "raittiit"
      1 Kr 15:34, eknefo "raitistukaa"
      2 Tim 1:7 "sofronismos" "raittiuden"

Näin toinen sanakirjani, mutta nämä ovat tietysti paljolti sen mukaisia miten raamatua on käännetty. Kuitekin kun niitä tarkastelee yhdessä ja tutkii kaikki asiayhteydet niistä voi tavallinen maajussi vetää johtopäätökset.

Niillä on merkitystä: "raitis, selväjärkinen, hengellisesti raitis" miten on käännetty.

Asiassa auttaa kun katsoo Paavalin sanat juoppoudesta; 1 Kor 5:11
      merkitsi seurakunnan ulkopuollelle joutumista. Pitää kuitenkin osata erottaa tässäkin asian merkitys. Jumala haluaa tietysti suojella muut synniltä kun synti on tarttuva tauti ja ei pidä olla srk yhteydessä julkisynissä. Ei tarkoita että ihmiseltä kielletään rakkaus van että asiassa on kyse sellaisesta yhdessäolosta jossa syntiä harrastetaan. Jeesus söi ja joi juomarien kanssa yhdessä jos Jesus näki siitä olevan heille hyötyä eli asiassa oli evankeliumin merkitys. Jeesus ei itse kuitenkaan viihtymällä viihtynyt sellaisessa menossa.
      Paavalilla oli myös joustavaa toimintaa välillä juutalaisena ja milloin roomalaisena koska hän ei halunnut loukata tarpeettomasti.

On ain avaarallista istua siellä viihtymällä ja aikaansa viettämässä missä synnin harjoittaminen on ilmeinen sillä lankeemus ja vahinko ei tule aina kello kaulassa ja miksi sitten altistaa itseään vaaraan että lankeaisi.
      Siitä on kyse syntisne seuran karttamisesta. Ei että pitäisi alka suunnittelemaan työmatkoja eri reittiä ettei toinen tule vastaan tai ettei voi tapaamassa käydä hyvin tarkoituksin.

Gal 5:21, mm selvät sanat.

Tuo pitää mm huomioida aina alkoholin kanssa.

Kun sitten ajatellaan esimerkillisiä tapoja lastenkin kasvatuksessa on selvää että ehdoton raittius on viisasta. Ainoa oikea alkoholitapakasvatus on ehdoton raittius koska aina jokainen alkoholisti on ottanut ensimmäisensä ja on päätynyt mihin on päätynyt. Rattius alkaa siksi myös kaikkien nautintoaineiden käytöstä
      sillä toinen johtaa aina toisen aineen käyttöön tavallisesti. Nautintoaineet kulkevat käsi kädessä., Kun alkaa sen tien että stimuloi hermostoa vaatii koko ajan lisää vahvempaa.

Tuskin kukaan väittää että on viisasta lasten kasvatusta juoda malliksi mitään määrää. Pikkulilli hienosti pitkällä viinilasissa on monen alkoholistin ensimmäinen annos. Voi mennä sitten perhe, työ, terveys, omaisuus, siltojen allakin on asuttu vaikka hienosti pikkusormi pitkällä skoolataan ensin.

yst. jari

• säälittävät advarit

En usko jarlau sinun selityksiisi.
        Rypälemehu ilman alkoholia ei kuumuudessa säily tuntia kauempaa.Sellaista ei kannata välimerenmaissa valmistaa.Varsinkaan ennen muinoin ne ei säilyneet.
        Oinos on yhtä lailla alkoholipitoista ruokaviiniä kuin muuta viiniköynnöksen tuotetta.
        Rypälemehu on kuin vuohen pi..aa verattuna hyvään viiniin.Kyllä Jeesuskin tiesi mikä on hyvää hääjuhlissa.Kuka siellä jotain laimeaa mehua olis häissä litkiny?Älkää nyt viittikö urputtaa!
        Kyllä teidän adventistien jutut on tyhmiä.
        No,ymmärrän kyllä että entiset juopot(joita adventisteissa on paljon)ei uskalla astua edes kaljapullon korkin päälle,kun meinaa jo katkaisuhoitopaikka kutsua.

• pyh!
        säälittävät advarit kirjoitti:

Rypälemehu ilman alkoholia ei kuumuudessa säily tuntia kauempaa.Sellaista ei kannata välimerenmaissa valmistaa.Varsinkaan ennen muinoin ne ei säilyneet.
        Oinos on yhtä lailla alkoholipitoista ruokaviiniä kuin muuta viiniköynnöksen tuotetta.
        Rypälemehu on kuin vuohen pi..aa verattuna hyvään viiniin.Kyllä Jeesuskin tiesi mikä on hyvää hääjuhlissa.Kuka siellä jotain laimeaa mehua olis häissä litkiny?Älkää nyt viittikö urputtaa!
        No,ymmärrän kyllä että entiset juopot(joita adventisteissa on paljon)ei uskalla astua edes kaljapullon korkin päälle,kun meinaa jo katkaisuhoitopaikka kutsua.

Itse olet tyhmä, koska et tiedä, mitä juutalaiset rypälemehulle tekivät. Tieto löytyy, mutta sinä hekumoit mieluummin synneissäsi.

• kristitty
        säälittävät advarit kirjoitti:

ja kun Jeesus "kirjoitutti" Raamattuun: " Viini on pilkkaaja ja remunpitäjä, eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertee" ...niin ei kait hän ryhdy häissäkään vallmistamaan viiniä, joka saa kielenkannat irtoamaan pilkkaamaan Jumalaa!

Jumalaa eli Jeesustahan humalassa pilkataan!!

• säälittävät advarit kirjoitti:

Kuivattu tiivisteeksi siis ja lantrataan sitten vedellä.

Sitä samaa on meidänkin tuoremehut litran purkeissa on tiivisteestä lantrattu.

Uusi viini oli aivan erityisessä arvossa ja tietenkin koska se ei säilynyt kauaa.

Piti juoda pian pois.

Ei ole katkaisuhoitopaikka ollut koskaan minun tapani toipua. Poikamies on saanut mennä poikamiehen menonsakin ja aina olen laskuni maksanut ja syönyt.

Moni asia vaatii hetken matkaa aikaa että ihminen sisäistää ja oppii, tämä on hiukan hankala kysymys monien sellaisten joukossa tajuta yhtäkkiä että eri kielissä on erilaisia merkityksiä tässä asiassa.

yst. jari

yst. jari

• veli#
        jarlau kirjoitti:

Kuivattu tiivisteeksi siis ja lantrataan sitten vedellä.

Sitä samaa on meidänkin tuoremehut litran purkeissa on tiivisteestä lantrattu.

Uusi viini oli aivan erityisessä arvossa ja tietenkin koska se ei säilynyt kauaa.

Piti juoda pian pois.

Ei ole katkaisuhoitopaikka ollut koskaan minun tapani toipua. Poikamies on saanut mennä poikamiehen menonsakin ja aina olen laskuni maksanut ja syönyt.

Moni asia vaatii hetken matkaa aikaa että ihminen sisäistää ja oppii, tämä on hiukan hankala kysymys monien sellaisten joukossa tajuta yhtäkkiä että eri kielissä on erilaisia merkityksiä tässä asiassa.

yst. jari

yst. jari

Tämä asia on vain meille Suomalaisille vaikea käsittää,että siihen aikaan olisi myös ollut käymätöntä viiniä.

• Tämä tuntuu aika selvältä hommalta. Ei Paavali mehun käytöstä varoita, vaan alkoholin käytöstä.

Tekstin sana on "paroinos" ja taustalla lienevät sanat "para" rinnalla, vierellä ja "oinos" viini. Paroinos on henkilö, joka ei oikein pysty elämään ilman, että on aina viininassakka vierellä, eli käden ulottuvilla. Kirkkoraamatun "ei juomiseen taipuvainen" tuntuu ihan siedettävältä käännökseltä.

Sana "oinos" tarkoittanee ytleisimmin ihan tavallista alkoholipitoista viiniä, vaikka joku esimerkki myös sen käytöstä alkoholittomasta rypälemehusta löytynee.

Tässähän ei ole mitään ongelmaa. Uudessa testamentissa (jo koko Raamatustakin) löytyy kymmeniä tekstejä raittiuden puolesta. Alkoholista pidättäytyminen on ihan hyvä tapa olla raitis, koska nykymaailmasta löytyy paljon muutakin juotavaa kuin viini. Kuitenkin, koska Raamattu ei ainakaan kovin selvästi opeta absolutismia, ei kai siitä suurempaa numeroa tarvitse tehdä, jos kaikki eivät absolutisteja halua olla.

Kai

• Lisäys;

- Tottakai tietysti "oinos" tarkoittaa molempia; sekä käymätöntä että käynyttä viinipuun antia. Unohdin asiaa korostaa.

Viinippun antia kaikkea koko satoa, rypäleitä, -terttua, -mehua ja käytettyäkin viiniä jossa prosentteja.

Olen itse elämässäni ollut joskus oluen ystävä. VT:ssäkin on "olut" mainittu, mutta asia ei liity viljajuoman käyttämiseen. Aina ihminen on osannut käyttää, mutta tislaaminen on kai keksitty vasta joskus 500 eaa muistaakseni.

Keski-iässä maratonkuntoisenkin elimistö reagoi nautintoaineisiin niin että oat jerkemmin kärsimykseksi. En enää uskalla.
        Ystäviä sellaisia jotka olivat jossakin vaiheessa minulle tosi ystäviä, ei vaan esim. koulukavereita pelkästään kuoli tasan 10 hlö alkoholin seurauksena nökemättä 50 vuotispäiviään. Kummallista kyllä vain yksi oli sellainen jonka kanssa joskus istuin jonkun tovin mutta oli pakko jättää seura koska aina oli alkoholia pöydällä luonaan ja jossakin vaihessa aina itse kuitenkin ymmärsin pitää rajaa niin etä heittäydyin opintoihin ja juoksulenkeille niin kaljan juonnista tullut mitään. Enää en kestä moista menoa, oli joskus toki hauskaakin, mutta käärme puree aina kuitenkin takautuvasti. En ehtnyt alkoholistiksi. Jotkut juovat avioeroaan vielä murheeseen 70 iässä mutta eivät häävisti kävele enää jos elävät.

Mitään muuta en sano nuorille tänään kuin:
        "Olkaa raittiit" Koulutus ja työ vaativat ja pääsee vähemmillä ponnisteluilla kun on hyvävointinen. Kaikki eivät hallitse juomistaan vaikka tahtovatkin vaan koko elämä voi mennä piloille monin tavoin."
        Näin muistan aina sanoa nuorille sillä aina toivon että he välttävät ikäviä asioita.

Minua ei alkoholi koskaan mistään kaatanut koskaan kuitenkaan. Naiset ja ihmissuhdeasiat minun aina tavalla tai toisella ovat joka paikasta kaataneet jos kun jostakin kaatunut olen. Kuitenkin niin etten tavallisesti syyttää voi vaan syy löytyy paljolti itsestäni.

Minulla on tietysti monenlaista sekoilua aikoinaan. Sanon kuitenkin että viimeisetkin nuoruudentemppuni itselläni ovat neljännesvuosisadan takana. Kaksikymmentä vuotta vanhentuneita asioita ja eivät keskusteltavissa 20 vuoteen. Nuoret tekevät kakkea hullua joskus ja kyse ei ole mistään vakiintuneista tavoista vaan monenlaisen hulluttelun merkitys ja harkitsemattomasti.

- Että olen varmasti neljännesvuosisadan tämän maan laitkin tunnllisesti noudattanut. 25 vuotta sitten oli yksi rattijuoppous ja törkeätä käytöstä.
        Eivät vakiintuneita tapoja vaan nuoruuden temppuja joissa ei harkintaa ole nuorilla.
        Omassa ikäluokassani 20-30 vuotiaat aina kaikki mahdollinen sekoilu aikoinaan.

Itse asiassa olen tullut uskoonkin 3 kertaa 25 vuoden aikana.
        Toivon että päätös olisi pitävä jo hissunkissun.

yst. jari

• Lisäys;

- Tottakai tietysti "oinos" tarkoittaa molempia; sekä käymätöntä että käynyttä viinipuun antia. Unohdin asiaa korostaa.

Viinippun antia kaikkea koko satoa, rypäleitä, -terttua, -mehua ja käytettyäkin viiniä jossa prosentteja.

Olen itse elämässäni ollut joskus oluen ystävä. VT:ssäkin on "olut" mainittu, mutta asia ei liity viljajuoman käyttämiseen. Aina ihminen on osannut käyttää, mutta tislaaminen on kai keksitty vasta joskus 500 eaa muistaakseni.

Keski-iässä maratonkuntoisenkin elimistö reagoi nautintoaineisiin niin että oat jerkemmin kärsimykseksi. En enää uskalla.
      Ystäviä sellaisia jotka olivat jossakin vaiheessa minulle tosi ystäviä, ei vaan esim. koulukavereita pelkästään kuoli tasan 10 hlö alkoholin seurauksena nökemättä 50 vuotispäiviään. Kummallista kyllä vain yksi oli sellainen jonka kanssa joskus istuin jonkun tovin mutta oli pakko jättää seura koska aina oli alkoholia pöydällä luonaan ja jossakin vaihessa aina itse kuitenkin ymmärsin pitää rajaa niin etä heittäydyin opintoihin ja juoksulenkeille niin kaljan juonnista tullut mitään. Enää en kestä moista menoa, oli joskus toki hauskaakin, mutta käärme puree aina kuitenkin takautuvasti. En ehtnyt alkoholistiksi. Jotkut juovat avioeroaan vielä murheeseen 70 iässä mutta eivät häävisti kävele enää jos elävät.

Mitään muuta en sano nuorille tänään kuin:
      "Olkaa raittiit" Koulutus ja työ vaativat ja pääsee vähemmillä ponnisteluilla kun on hyvävointinen. Kaikki eivät hallitse juomistaan vaikka tahtovatkin vaan koko elämä voi mennä piloille monin tavoin."
      Näin muistan aina sanoa nuorille sillä aina toivon että he välttävät ikäviä asioita.

Minua ei alkoholi koskaan mistään kaatanut koskaan kuitenkaan. Naiset ja ihmissuhdeasiat minun aina tavalla tai toisella ovat joka paikasta kaataneet jos kun jostakin kaatunut olen. Kuitenkin niin etten tavallisesti syyttää voi vaan syy löytyy paljolti itsestäni.

Minulla on tietysti monenlaista sekoilua aikoinaan. Sanon kuitenkin että viimeisetkin nuoruudentemppuni itselläni ovat neljännesvuosisadan takana. Kaksikymmentä vuotta vanhentuneita asioita ja eivät keskusteltavissa 20 vuoteen. Nuoret tekevät kakkea hullua joskus ja kyse ei ole mistään vakiintuneista tavoista vaan monenlaisen hulluttelun merkitys ja harkitsemattomasti.

- Että olen varmasti neljännesvuosisadan tämän maan laitkin tunnllisesti noudattanut. 25 vuotta sitten oli yksi rattijuoppous ja törkeätä käytöstä.Eivät vakiintuneita tapoja vaan nuoruuden temppuja joissa ei harkintaa ole nuorilla.
      Omassa ikäluokassani 20-30 vuotiaat aina kaikki mahdollinen sekoilu aikoinaan.

yst. jari

• veli#

Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta!

• ootte te tyhmiä
        veli# kirjoitti:

Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta!

Ei ole viisas kenkään joka viinistä hoipertelee.Niinpä niin,mutta minun pitää kitata kokonainen pullo ennenkuin hoipertelen.Mutta jos ruokailun yhteydessä otan lasin kaksi hyvää viiniä en PIRUVIEKÖÖN HOIPERTELE.Usko nyt adventisti PÖLLÖ.

• pyh!
        ootte te tyhmiä kirjoitti:

Ei ole viisas kenkään joka viinistä hoipertelee.Niinpä niin,mutta minun pitää kitata kokonainen pullo ennenkuin hoipertelen.Mutta jos ruokailun yhteydessä otan lasin kaksi hyvää viiniä en PIRUVIEKÖÖN HOIPERTELE.Usko nyt adventisti PÖLLÖ.

Eli oman suusi tunnustuksen mukaan olet siis juoppo. Voi voi. Jumala ei juomistasi hyväksy.

• onko sen parempi?
        ootte te tyhmiä kirjoitti:

Osat näköjään kiroilla vaikka et hoipukaan...

• alkoholisti-advarit?
        onko sen parempi? kirjoitti:

Osat näköjään kiroilla vaikka et hoipukaan...

Koska te advarit olette niin tyhmiä.
        Meinaatteko todella että jokainen lasin kaksi viiniä ottava on juoppo?
        Eikös tuo ole vähän samaa kuin sanottaisiin että."jokainen autolla java on rattijuoppo,lasten yli ajava,vastaantulevan rekan eteen ajava,päin punaisia ajava,ajokortitta ajava"?
        Ei jokainen joka syö ruokansa kanssa kerran pari viikossa lasin kaksi punaviiniä ole juoppo.
        Mikä HITTO teitä advareita riivaa?
        Minusta tuollaiset jutut paljastaa teistä että olette itse alkoholisteja jotka eivät voi juoda edes lasillista pilsneriä,koska se johtaa teidät katkaisuhoitoon.
        Oletteko te kaikki samanlaisia säälittäviä reppanoita,selkärangattomia ??
        Vastaan puolestanne:OLETTE.

• Kirjoitin vuonna 1995 näin;

Melko lailla tyhjentävä mitä raamatussa on sanottu;

Viini raamatussa. Hyväksyykö raamattu alkoholinkäytön?
      Kreikan ja hebreankielessä oli Raamatun aikoihin useita viiniä tarkoittavia sanoja. Yleisimmät olivat hebrean "jajin" ja kreikan "oinos." Molempia sanoja käytettiin käymättömästä rypälemehusta, että käyneestäkin, sekä myös rypäletertusta ja viini sadosta. Viiniä säilöttiin kaivamalla syvälle maahan ja keittämällä tiivisteeksi jota ohennettiin vedellä. Raamattu varoittaa ankarasti alkoholista. Papeilta ja Herralle pyhittyneiltä vaadittiin ehdotonta raittiutta. (3 Moos 10:9-11, 4 Moos 6:2-4)

Kaikille on esitetty alkoholia koskevat varoitukset: - San 20:1, 23 :20,29-35, 31:4-5, Jes 5:11-12,2 28:1-3, UT:-Ef 5:18, Room 13:13, Gal 5:19-21, Luuk 21:34, 1 Tim 3:3, 1 Kor 6:9-10,3:16-17, 10:31, 1 Piet 4:3. Kysymyksessä on vakava synti.

Koska kristityille oli on esitetty Raamatussa ankarat varoitukset alkoholista, on ymmärrettävää että kristityt käyttivät "oinosta" alkoholittomassa merkityksessä, eli rypälemehuna.

Raamatun kysymyksiä herättäviä kohtia:

Luuk 7:34. "Ihmisen Poika on tullut, Hän syö ja juo, ja te sanotte, Mikä syömäri ja juomari, publikaanienja syntisten ystävä." Eikö Jeesus ollutkaan raitis? Jeesuksesta esitettiin monia halventavia väitteitä panettelumielessä. Jeesuksen oli kuitenkin oltava syntisten parissa koska Hän auttoi ihmisiä ja puhui evankeliumia. (Mark 2:17) Huono seura aiheuttaa monia vaaroja, ja siksi huonoon seuraan ei sovi viihtymismielessä hakeutua. Tässä on Vapahtajan esimerkki evankeliumin palvelijoille.

Joh 2: 1-11. Tekikö Jeesus Kaanan häissä juovuksissa oleville vieraille lisää alkoholipitoista viiniä? (Jae 10) Kreikan "methyein ja methyskesthai" on mahdollista kääntää myös "ovat kylläisiä." (Sama 1 Kor 11 :21). Juutalaiset seuraavat tarkasti perinteitään. Tradition mukaisissa häissä he eivät tarjoa tänä päivänäkään alkoholipitoisia viinejä. Tässä on yksi Raamatunkääntäjien harvoista väärintulkinnoista.

1 Tim 5:23. "Käytä vatsasi ja vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin." Vettä käytettiin juomana ja tahdottiin seurata papeille annettuja ohjeita. (3 Moos 10:9-11) Timoteus evankeliumin palvelijana tahtoi pitää itsensä puhtaana. (1 Tim 5: 22, 3:2-3,11-12) Evankeliumin palvelijoiden tuli noudattaa kohtuutta kaikessa. Joistakin vanhoista kirjoituksista on käynyt ilmi että sairaille kehotettiin antamaan viiniä mieluimmin kuin vettä. (Luuk 10:34) Viinin parantavaan vaikutukseen uskottiin. Onhan viini Raamatussa myös siunauksen symboli, ja viinin turmelemisesta (käyttämisestä) varoitettiin. (Jes 65:8)

San 31 :6-7. (VKR) "Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle." Alkoholipitoisia juomia käytettiin menehtyville tuskia lieventämään. Nykyisin käytetään lääkitystä. Kuolemaan tuomituillekin annettiin kipuja lieventäviä juomia. (Mark 15:23, Joh 19:29-30, Matt 27:34)

5 Moos 14:26. "Ostakaa rahalla viiniä ja olutta." (VKR: "Väkijuomaa", KR92: "olutta. ") Raamatun koko ilmoituksen huomioiden ei voinut olla mahdollista että Jumala olisi kehottanut tulemaan pyhille juhlille humalassa. Väkijuoman tislauskin opittiin vasta n. 500 jkr.

Tässä on kysymys uhrilahjasta. Mikäli israelilainen asui kaukana pyhäköstä, eikä siten ehtinyt ajoissa pyhäkköjuhlaan, tuli Herran antama sato muuttaa rahaksi, ja sitten tuo raha viiniksi tai olueksi. Koska matka kesti kauan tuli antaa näin "myöhästynyt" ohra, eli ohrasta valmistettu olut uhrilahjaksi. Olutta ei juotu, ja Raamattu kieltääkin oluen juomisen 19 kertaa. "Shekar" merkitsi hebrean sukulaiskielessä Akkadissa olutta. Olutta ei tässä yhteydessä pidä sekottaa syömiseen ja juomiseen. Kyse oli lehtimajanjuhlaan tuotavista viljauhreista.

Kysymys oli "poikkeuslaista" jonka turvin myöhästynyt saattoi tuoda viljakymmenyksensä. Oluen muodossa uhri oli "todiste" ettei voinut saapua ajoissa juhlille. Meille tällainen säädös on outo, mutta ei sikäläisessä kulttuurissa. Olut kävi kuitenkin vain sen verran kuin ohra itsessään käy alkoholiksi. (Ei paljon) Sen annettiin käydä, koska se siten todisti että vilja oli vanhaa. Näin jokainen saattoi tuoda viljauhrinsa Herralle.

Oluen juomiskieltoja ja juopumiskieltoja VT:ssä:

(1 Moos 9:21, 43:34, 3 Moos 10:9, 4 Moos 6:3, 28:7, 5 Moos 14:26, 29:5, 32:42, Tuom 13:4,7,14, 1 Sam 1:14, 2 Sam 11:13, Psa 69:13, San 20:1, 31:4,6, Laul 5:1, Jes 5:11,22, 24:9, 28:7, 29:9, 49:26, 51:21, 56:12, 63:6, Jer 25:27, 48:26, 51:7,39,57, Valit 4:21, Miik 2:11, Nah 3:11, Hab 2:15, Hagg 1:6)

Viini on Raamatussa siunauksen symboli. Jes 65:8. (1 Moos 27:28, 5 Moos 11:14, Ps 104:15) ja kuvaa Jumalan armoa (Jes 55:1), Pelastusta (Jes 25:6, Matt 9:17) Viini kuvaa myös Jumalan vihaa ja tuomiota (Ps 60:5, 75:9, Jer 25:15-18, llm 14:10, 16:19, 19:15)

yst. jari

• advari on rangaton

Adventistit=selkärangattomat.
      Kasteessa adventistilta selkäranka katkaistaan ja lobotomia suoritetaan sitten vähinerin lauantaisin.

• hupaisaa touhua

Hei! Tuosta 1 Tim.3 luvusta saa sellaisen kuvan että vanhimmille vain annetaan tuo neuvo juoda viiniä kohtuullisesti.Muut saa kitata sitä niin paljon kun napa vetää.
      Nimimerkille "pyh" juotetaan sitä niin että korvista tulee ulos.Nythän se suoltaa sontaa suustaan kokoajan muutenkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      379
      8371
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2740
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1032
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      978
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      883
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      866
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      853
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      796
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      762
    Aihe