Vanhusten sosiaaliset ongelmat

Hoitaja 1991

Kertokaa miten hoitaja ottaa huomioon vanhuksien sosiaaliset ongelmat hoitotyössä ja miten hoitaja voi auttaa niissä? Esim. alkoholismi, köyhyys ja yksimäisyys. Minkälaisia auttamis keinoja voidaan käyttää? Tuntuu ettei näihiin asioihiin puututa tarpeeksi.

17

5534

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • APUJAÄKKIÄ

naulan kantaan! olen huomanu lähipiirissä että vanhuket kipataan sairaaloista vuodeosastoilita kotiin eikä perään katota mitä sille vanhukselle myöhemin kuuluu !monet erakoituu, alkoholi tulee käyttöön, ei osata lähteä harrastamaan enään.kotona vain televisio ja yksinäiset seinät,joilakin ehkä vanha sairas puoliso samassa jamassa.

• Entinen hoitsu

Näin olen itsekkin havainnut. Sitäkö se vanhushuolto on? Osastolla pillerit suuhuun ja sitten kotia yksin murehtimaan ja saavat vielä kotiin mukavan laskun mukaansa! Voisivat joskus edes kuunnella mitä vanhus itse toivoisi. Mutta ei. On helpompi syöttää lääkkeitä jotta saadan vanhus hiljaiseksi! Ei ole aikaa, valitetaan että on kiire töissä. Höpö höpö sanon minä! Aikaa on kun sitä osaa oikein järjestää eikä esim. istu kahvihuoneessa joka välissä. Palvelukodissa asuvat maksavat itse melkein kaiken ja siihen kuuluu myös mm. viriketoiminta. Mutta eipä sitä ole monessakaan paikassa ellei opiskelijat ole paikalla.

• 1122
        Entinen hoitsu kirjoitti:

Näin olen itsekkin havainnut. Sitäkö se vanhushuolto on? Osastolla pillerit suuhuun ja sitten kotia yksin murehtimaan ja saavat vielä kotiin mukavan laskun mukaansa! Voisivat joskus edes kuunnella mitä vanhus itse toivoisi. Mutta ei. On helpompi syöttää lääkkeitä jotta saadan vanhus hiljaiseksi! Ei ole aikaa, valitetaan että on kiire töissä. Höpö höpö sanon minä! Aikaa on kun sitä osaa oikein järjestää eikä esim. istu kahvihuoneessa joka välissä. Palvelukodissa asuvat maksavat itse melkein kaiken ja siihen kuuluu myös mm. viriketoiminta. Mutta eipä sitä ole monessakaan paikassa ellei opiskelijat ole paikalla.

Olisi kiva jos joku voisi vastata "hoitaja 1991" asioihiin. Itse myös haluaisin tietää.

• VNS1
        1122 kirjoitti:

Olisi kiva jos joku voisi vastata "hoitaja 1991" asioihiin. Itse myös haluaisin tietää.

Ajankohtainen aihe!

• Maikki

Vanhusten viriketoimintaa ei yksinkertaisesti toteuta kukaan. Hoitajat käyvät palvelutalossakin luettelemassa mitkä työt eivät heille kuulu ja kamalan kiireisenä juoksevat seuraavaan paikkaan. Äitini kaipaisi toimintaa ja yhdessä tekemistä esim. laulamista, ulkoilua ja keskusteluja jos edes joskus joku ehtisi lukemaan sanomalehden. Itse työssäkäyvänä perheellisenä koitan toteuttaa näitä edellä meinittuja asioita äidilleni , harmittaa kun vanhusten hoito on ajettu näin alhaiselle tasolle laadullisesti kuin se nykyään on. Hirvittää miten huonoksi on asiat päästetty.

• valivali

Voisivat lapsetkin viedä vanhenpiansa ulkoilemaan, kun tulevat käymää.

• Vanhukset rulaa!

Lapset kyllä käyttää ja usein heitä ulkona. Tässä nyt puhutaan mitä työntekijöiden pitäisi tehdä. Asumispalveluihiin kuuluu myös ulkoilu ja viriketoiminta. Asiakkaat maksavat siitä että heitä hoidetaan hyvin. Hoitaminen ei tarkoita vain sitä, että vaihdetaan vaipat 3 kertaa päivässä, annetaan ruoka/syötetään, annetaan pillerit ja käytetään noin keskimäärin kerran viikossa pesulla. Hoitamisen lähtökohta on vanhuksen hyvinvointi. Se joka ei sitä itse ymmärrä niin asettukoon itse vanhuksen asemaan pariksi päiväksi. Kannatee vaihtaa ammattia jos ei kiinnosta toisen hyvinvointi ja jättää työt niille jotka haluaa todella tehdä sitä työtä sydämmellä ja olla paikalla asiakkaiden vuoksi eikä vain palkan!

• huolestunut
        Vanhukset rulaa! kirjoitti:

Lapset kyllä käyttää ja usein heitä ulkona. Tässä nyt puhutaan mitä työntekijöiden pitäisi tehdä. Asumispalveluihiin kuuluu myös ulkoilu ja viriketoiminta. Asiakkaat maksavat siitä että heitä hoidetaan hyvin. Hoitaminen ei tarkoita vain sitä, että vaihdetaan vaipat 3 kertaa päivässä, annetaan ruoka/syötetään, annetaan pillerit ja käytetään noin keskimäärin kerran viikossa pesulla. Hoitamisen lähtökohta on vanhuksen hyvinvointi. Se joka ei sitä itse ymmärrä niin asettukoon itse vanhuksen asemaan pariksi päiväksi. Kannatee vaihtaa ammattia jos ei kiinnosta toisen hyvinvointi ja jättää työt niille jotka haluaa todella tehdä sitä työtä sydämmellä ja olla paikalla asiakkaiden vuoksi eikä vain palkan!

olisko palaverin paikka kemin ja tornion sosiaali -ja terv. puolen johdossa olevilla.istusivat alas ja miettisivät yhdessä mikä toimii,mikä ei ja alkas tekeen asioille jotaki.ihan oikeasti jotaki.kaikki tiietään ettei nykymeno pelitä.tuntuu että kaikki on levällään ja liian hierarkista ym.joku roti pitäs saaha tähän hommaan ja vastuunkantajat kunnolla esiin!

• bb4
        huolestunut kirjoitti:

olisko palaverin paikka kemin ja tornion sosiaali -ja terv. puolen johdossa olevilla.istusivat alas ja miettisivät yhdessä mikä toimii,mikä ei ja alkas tekeen asioille jotaki.ihan oikeasti jotaki.kaikki tiietään ettei nykymeno pelitä.tuntuu että kaikki on levällään ja liian hierarkista ym.joku roti pitäs saaha tähän hommaan ja vastuunkantajat kunnolla esiin!

"Huolestunut" puhuu asiaa!

• APINA
        huolestunut kirjoitti:

Onhan ne miettineet ja päätöksenä on taantuman oloissa lahteä suurella joukolla lekottelemaan vanhusten ja sairaitten ryöstösaalilla mielipaikkaansa Mosambikin Nacalaan.

• peukku
        bb4 kirjoitti:

"Huolestunut" puhuu asiaa!

Ei ne välitä! Asiat on tiedossa. Ollut koko ajan. Niin karseelta kuin se tuntuukin. Päättäjillä oma persaus se pääasia. Toivottavasti joutuvat itse siihen jamaan. Hitto kun joutuisivatsi!!

• LH

"Kannatee vaihtaa ammattia jos ei kiinnosta toisen hyvinvointi ja jättää työt niille jotka haluaa todella tehdä sitä työtä sydämmellä ja olla paikalla asiakkaiden vuoksi eikä vain palkan! "

Helppohan se on sanoa... Jos kuitenkin haluaa työtä tehdä, ja pitää huolen että saavat edes sen ruuan ja perushoidon niin onhan siellä oltava. Tämä on iso eettinen ongelma joka rasittaa ja kalvaa meitä hoitotyön tekijöitä, mutta kun ei ole henkilökuntaa! Lähdeppä siinä virkistystoimintaa järjestämään tai ulkoilemaan, kun toiset jäävät märissä vaipoissa odottamaan...?
      Kyllä sitä eteläeurooppaan rahaa tungetaan, mittaamattomia summia, ja samalla supistetaan ja säästetään kunnissa kotimaassa niin ettei esim sijaisia saa hoitotyöhön ottaa, kun ei ole varaa! Kuvitelkaapa kuinka siinä ulkoilutetaan ja jumpataan, jos 29 vuodepotilasta hoitaa 4 hoitajaa?! Ai niin, ja pitäisihän se omakin tauko joskus pitää... Rahan takiahan tätä perushoitotyötä ei varmaan tehdä! Ainakaan tilinauhan perusteella.

• 63624

Juat noin. Jos ei kiinnosta. Ei siitä taida olla kyse, Vaan juuri siitä, että suomalaisten verorahat viedään sinne eurooppaan. On tyhjää taistella tuulimyllyjä vastaan, Se tuulimylly on meitin hallitus.

• 2+7

Vaatimaton mielipiteeni, että hoitoalan työntekijät ovat myös omilla teoillaan edesauttaneet tämän tilanteen kehittymistä. En mitenkään halua syyllistää. Helposti varmaankin uskotaan tai ainakin halutaan uskoa lupauksia, joita aina vaalien alla hoitoalan henkilöstöä voimakkaasti kosiskeleva Kokoomus heille antaa.

En seuraa tilannetta mitenkään läheltä, mutta mieleen tulee heti eduskuntavaaleja edeltänyt lupaus hyvistä palkankorotuksista. Vaalien jälkeen tämä oli kuitenkin unohdettu asia. Kun henkilöstö uhkasi lakolla tai joukkoirtisanoutumisella, niin säädettiin oikeisto lähtöinen erityislaki, joka velvoitti henkilöstön pakkotyöhön rangaistuksen uhalla, ei siis annettu edes lupaa irtisanoa itseään.

Tuoreempana esimerkkinä käy hoitajakiintiöt, joita Kokoomus taasen vastusti. Toivoisin toki myös itsekin tulevana hoidontarvitsijana, että ongelmia saataisiin korjattua ja alalle lisää työntekijöitä. Nykytilanteessa voi vain elää toivossa, ettei vielä pitkään aikaan olisi suuremmissa määrin hoidon tarpeessa. Kohti ameriikkalaista mallia, jossa raharikas vain selviää ollaan ajautumassa, mielestäni valitettavasti. Mutta meillä jokaisella on myös mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen niin halutessamme.

• järkeä?

Heh, just selitti televisiossa Kokoomuksen Sillanaukee STM:n uusi kansliapäällikkö, kuinka hoitajat kyllä venyvät työssään. Eikös TEHYkin ole nykyisin Kokoomusvetoinen ? Ei tarvitse paljoa ihmetellä työntekijäpuolen tai hoidon tarvitsijoiden ongelmia. Yksityistämistä vaan lisää kehiin ja palkat tippuu entisestään. Firmojen saamat voitot ja veronmaksajien maksamat Kela korvaukset Cayman saarille. Tällähän sitä parempaa Suomea rakennetaan.

• lähihoitajaopiskelij

Itse lähihoitajaopiskelijana olen huomannut saman asian. Harjoittelussa ollessani tajusin/huomasin, että hoitajilla ei välttämättä ole aikaa esim. palvelutalossa työskennellessään keskittyä vähän inhimillisimpiin asioihin, niinkuin nämä lehden lukemiset, keskustelut vanhusten kanssa ja kaikki sellainen "normaali" kanssakäyminen. Valitettavasti hoitajan työpäivä keskittyy juuri näihin hoitotoimenpiteisiin. Se todellakin on inhottavaa ja harmittaa, kun ei voida tarjota vanhukselle kaikista parasta.. Mutta itse ainakin halusin löytää sitä aikaa OLLA asukkaiden kanssa, ja opiskelijana sitä mulla varmaan olikin enempi kuin "oikeilla" hoitajilla.
      ..Hoitajanhan tulisi opastaa asiakkaitaan sosiaalisissa ja muissakin ongelmissa hakemaan apua ja tarjota sitä. Voidaan myös ehdottaa erilaisten järjestöjen toimintaa..Eikös Punaisella ristillä ole joku ystäväpalvelu? ;) Mut siis kaikkea tällasta!

• tuumaaja6

jopsa joo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe