laivatyö? vinkkejä?

jennnni___^^

Moikka!

Olisin todella kiinostunut työskentelystä laivalla. Olen 18 vuotias tyttö, valmistun viikon kuluttua suurtalouskokiksi. Työskentely laivalla on ainoa mitä haluan tehdä. Miten voisin päästä laivalle töihin?

Olen valmis tekemään mitä vain, aloittamaan vaikka tiskarin, tarjoilijan, tax freen kassalta..hyttien siivoojana.. työ kuin työ kelpaa, jossain vaiheessa sitten voi yrittää päästä kokiksi mutta tiedän kyllä ettei sinne noin vain pääse, mutta kunhan saisi "jalan oven väliin".

Olen varannut ajan jo merimies lääkärin tarkastukseen jos se helpottaisi työn hankintaa. Pitäisikö käydä vielä joku turvallisuuskoulutus, ja paljon se maksaa ja missä se on? asun tampereella mutta tämän asian takia voin käydä muuallakin.

Olen laittanut netissä hakemuksia silja linelle ja viking linelle, mutta tiedän myös sen että en erotu mitenkän hakemuksista kun niitä taitaa olla satoja. miten voin erottua hakijoista? käydä laivalla ja puhua esim keittiöpäälliköille? soittaa toimistoihin?

Olen siis valmis tekemään mitä tahansa että unelmani toteutuu. toivottavasti joku osaa auttaa :)

42

14070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BotskiTyyyppi

      Hei!

      Minä olen 30 äijä, ja kannustan sua ottamaan yhteyttä viking linelle tai tallink-siljalle.

      Ite olen laivalla töissä, laivalla on kymmeniä eri työtehtäviä. Työ on kivaa mutta välillä rankkaa, ruoka tulee lähes ilmatteeksi (pieni verotus).

      Ite oon jo sua vanhempi ja laivalla, tosin joskus juttelen teidän teinien kaa, ja kyllä ovat aina olleet tyytväisiä laivatyöhön ! Monet teinit sanoo että kaverit onvat lähinnä kateellisia kun saa niin hyvää palkkaa.

      Sanokaa mitä sanotte,mutta niin kolmekymppisenä kuin teininä kiinnostaa raha, MITÄ siellä laivassa tienaa. No,mäpäs kerron:

      Jos ei ole juurikaan tuloja alkuvuonna ja veroprossa on pieni, voi tienata 200 euroa NETTOA päivässä suomenlipun alla. Ruotsin lipun alla tienaa sellanen 150-160 euroa NETTOA päivässä, riippuen työtehtävästä.AInakin mä tienaan.

      Jos vaikka 20 päivää laivalla, niin se tarkoittaa 3000 nettoa käteen kun lasketaan kaikki lomarahat ja lisät mitä vikariena maksetaan ulos...

      Jos sinulla on luonnetta laivatyöhön, go for it ! Mistää hiton lukiosta ei ole tänä päivänä hyötyä eikä jatko-opiskeluista, mutta jos tykkäät rahasta ja vikko töissä - viikko vapailla kiinnostaa, niin siitä vaan, välkommen !

      • säkäkokki

        "Jos vaikka 20 päivää laivalla, niin se tarkoittaa 3000 nettoa käteen kun lasketaan kaikki lomarahat ja lisät mitä vikariena maksetaan ulos..."

        Hmmm....20 pv. nettopalkka enemmän kuin bruttoansio kuukaudessa ????

        Tuollaisen jobin minäkin haluan:))))


      • miten hitossa..

        Sinä olet 30 nuija !!


    • jennnni___^^

      Kiitos kommentistasi!
      Tietysti se hyvä palkka on plussaa, mutta lähinnä haluan kokea sen työn teon siellä. joskus olin päivän tätini apuna laivan keittiössä ja rakastuin siihen paikkaan, ja nyt teen kaikkeni että pääsen laivalle.

      Ongelmana on vain se että ottaako ne nuoren iän takia? vaatiiko kokemusta. tiedän että työ tulee olemaan rankkaa, mutta teen tälläkin hetkellä 12h päivää, joten uskon että minusta on siihen.

      • BotskiTyyppi

        Vaikuttaa että sulla on asenne kohdillaan.Kunhan vain asennoidut siten, että sulla on yhtä hyvä asenne vaikka puolen vuoden kuluttua alotuksesta ;)

        Toivottavasti saat paikan, laivalla on muuten työaika 10,5 tuntia päivässä....eikä sitten tarvii tuhlaa aikaa kaupassa juoksemiseen, tai kotimatkaan,vaan aina valmis ruokapäytä odottaa messissä....ja sitten vaikka nukkumaan....

        ...jos ei sit työkaverit ja slabioluet houkuta ;)

        Aika pian sulle selviää mitä slabit on, enpäs kerro suoraan :)


      • Hyvä asenne

        päivän tätini apuna laivan keittiössä ja rakastuin siihen paikkaan, ja nyt teen kaikkeni että pääsen laivalle. tiedän että työ tulee olemaan rankkaa, mutta teen tälläkin hetkellä 12h päivää, joten uskon että minusta on siihen.

        Älä yhtään ujostele kertoa näitä hakemuksissa tai mahdollisessa haastattelussa. Sinulla on kypsän tuntuinen asenne ikäisekseksi, anna sen näkyä! Itsellä ei kokemusta, mutta tunnen laivalla työskenteleviä.


    • Mieti kahdesti..

      Se on totta että laivatyöstä maksetaan hyvin ja joka toinen viikko vapaata mikä mahdollistaa pitkiin kesälomiin kun yhdistää yhden lomaviikon kahteen vapaavuoroviikkoon.
      80-luvulla kun olimme 16-vuotiaina ja menimme kesätöihin niin lapsuudenystäväni pääsi veljensä avulla viking linelle töihin missä hän oli joka kesä lukion aikana.
      Lukion jälkeen hän opiskeli Maarianhaminassa baarimestariksi ja palasi laivalle töihin valmistuttuan. Sain kyllä aika tarkkaan kuulla laivaelämän ihannuudesta. Rankkaa juhlimista henkilökunnan kesken. Iltavuorojen jälkeen kun ravintolat suljettiin niin jatkobileet aamuun asti Messissä. Herättiin sopivasti seuraavan päivän iltavuoroon. Harva oli niin kova selkärankainen ettei jossain vaiheessa ratkennut samaan.
      Laivan työtekijät eli ns. kaksoiselämää. Oli vaimo ja perhe maissa ja sitten ole se epävirallinen laivapuoliso työvuoroilla. Asuttiin jopa samoissa hyteissä.Nuoret kesätyöntekijät kuten kaverini sanoi olivat nuhteettomia neitsyitä kun tulivat töihin ja syksyllä sitten pilattuja ryyppäämisellä ja seksinjaolla useammallekin vakkarile.
      Jossain vaiheessa kaverin rakastui nuoreen naiseen jonka kanssa seurusteli laivalla ja haaveillio jo tulevaisuudesta yhdessä. Muutaman kuukauden kuluttua hän yllätti tytön hytissään työkaverin kanssa sängyssä. Kaverini sydän murtui ja hänkin rupesi bailaamaan joksikin aikaa rankasti kunnes lähti jatkopiskeluihin vuodeksi Maarianhaminaan. Hän palasi takaisin laivalle muutramaksi vuodeksi kunnes Slite varustamon teki konkurssin 1993. Hänen mukaansa se pelasti hänen ja monen muun elämän. Laivalla kun todellisuus hämäärtyi normaalista elämästä.
      Hän opiskeli uuden ammatin ja on nykyään tyytyväinen perheellinen normaalissa päivätöissä.
      Ehkä laivaoilla nykyään muuttuneet mutta mieti tarkoin haluatko lupua mahdollisesta perhe elämästä. Sillä se yhdistettynä laivaelämään ei monelta onnistu.

    • jennni93__^^

      Olen kyllä kuullut monilta työskentelystä laivalla, hyvistä ja huonoista puolista. Itselläni on jalat tiukasti maassa ja olen asettanut itselleni rajat juhlimisen ja työnteon välillä, mutta tiedän senkin että laivalla ne saattavat muuttua. Mutta haluan kuitenkin yrittää vaikka olenkin kaikki ne "kauhutarinat" kuullut.
      Uskon että ei onnistu perhe elämän yhdistäminen jos on laivalla töissä, mutta nytten kun olen 18, ja en ole sitoutunut mihinkään, on hyvä aika lähteä. Jos joskus saan oman perheen, niin sitten työpaikan vaihto. mutta nyt pitää mennä kun mikään ei estä ja intoa on! :)

      • säkäkokki

      • BotskiTyyppi
        säkäkokki kirjoitti:

        Tässä on Viking Linen infoa, jokseenkin samat jutut joka varustamolla:

        http://www.vikingline.fi/yritysinfo/tyopaikat/tyopaikat/

        Nimimerkki "BotskiTyyppi" mainitsemat liksat ovat utopiaa:))

        Moi säkäkokki !

        Ei ole mainitut liksat utopiaa....minulla ainakaan :).

        Aivan totisinta totta puhun.

        Haluaisitko että todistan puheeni palkkanauhoillani ?

        ..jätetään väliin, mutta totta puhun..

        tsemppiä ja jaksamista sinulle työntekoon :)


      • maakrapu(la)
        BotskiTyyppi kirjoitti:

        Moi säkäkokki !

        Ei ole mainitut liksat utopiaa....minulla ainakaan :).

        Aivan totisinta totta puhun.

        Haluaisitko että todistan puheeni palkkanauhoillani ?

        ..jätetään väliin, mutta totta puhun..

        tsemppiä ja jaksamista sinulle työntekoon :)

        Kerro mikä jobi, mikä redari ja minä kerron puhutko paskaa vai et.


      • BotskiTyyppi
        maakrapu(la) kirjoitti:

        Kerro mikä jobi, mikä redari ja minä kerron puhutko paskaa vai et.

        Enpä tietenkään kerro julkisesti :)

        Totta puhun joka sanan....pitää kyllä mainita että olen osan vuodesta työttömänä ja lähivuosina tehnyt tosiaan vaan muutamia kuukausia laivatöitä.Aivan kuten tämä aloittelija tyttökin, tuskin koko vuota painaa täysillä.

        Noh, tämä johtaa kohdallani ja muilla vähän tekevillä siihen että saan veroprosenttini vuosittain tasolle 0-5%. Muita mepa ym kulujahan Suomen lipun alla maksetaan jotain 13%...

        Eli kyllä,nettopalkkani/päivä/10,5 tunnin nakki on lomarahoineen,matkakuluineen ja kaikkineen yli 200 euroa....

        Tehnyt jotain 70-90 päivää vuodessa, saanu 14-18 kiloa nettoa =)

        Mutta, ei tämä vieläkään paljoa.Jos onnistuu kouluissa ja tuuria työ- ja liike-elämässä maissa, on monella tutullani bruttotulot 50-70 tuhatta euroa vuodessa. (siis koulutus-suhteet-tuuri ratkaisevat)

        Niitä mää ihailen.....

        Tosin tiedän myös dippaInssejä joille maistuu enempi häppä ja asuvat käytännössä siltojen alla ja frendien nurkissa...


      • maakrapu(la)
        BotskiTyyppi kirjoitti:

        Enpä tietenkään kerro julkisesti :)

        Totta puhun joka sanan....pitää kyllä mainita että olen osan vuodesta työttömänä ja lähivuosina tehnyt tosiaan vaan muutamia kuukausia laivatöitä.Aivan kuten tämä aloittelija tyttökin, tuskin koko vuota painaa täysillä.

        Noh, tämä johtaa kohdallani ja muilla vähän tekevillä siihen että saan veroprosenttini vuosittain tasolle 0-5%. Muita mepa ym kulujahan Suomen lipun alla maksetaan jotain 13%...

        Eli kyllä,nettopalkkani/päivä/10,5 tunnin nakki on lomarahoineen,matkakuluineen ja kaikkineen yli 200 euroa....

        Tehnyt jotain 70-90 päivää vuodessa, saanu 14-18 kiloa nettoa =)

        Mutta, ei tämä vieläkään paljoa.Jos onnistuu kouluissa ja tuuria työ- ja liike-elämässä maissa, on monella tutullani bruttotulot 50-70 tuhatta euroa vuodessa. (siis koulutus-suhteet-tuuri ratkaisevat)

        Niitä mää ihailen.....

        Tosin tiedän myös dippaInssejä joille maistuu enempi häppä ja asuvat käytännössä siltojen alla ja frendien nurkissa...

        Noin minäkin vastaisin jos en tietäisi mitä vastata :))))))))

        "Eli kyllä,nettopalkkani/päivä/10,5 tunnin nakki on lomarahoineen,matkakuluineen ja kaikkineen yli 200 euroa...."

        Pasiseerissa työaika on 10h/vrk, vai miten se oli....eli överiä ei kerry.
        Kolmen viikon törnistä (20pv) kertyykin huimat lomakorvaukset;)
        Matkakulukorvaukset eivät ole palkkatuloa.


    • Valtamerille

      Itse olen ollut töissä Siljalla, mutta vaihdoin varustamoa Kristina Cruiseriin. Vaikka kuusi viikkoa onkin pitkä aika merellä. Kristina Katariina on ihana laiva ja todella loistava ilmapiiri. Siinä on seikkailua ja hyvä työilmapiiri, joka puuttuu usein isoista matkustajalaivoista.

    • mas_____

      laivatyö on mukavaa ja nuorena sitä jaksaa:) laivan miesten puheisiin ei kannata uskoa...;) kiinnitä huomiota ympäristöön, millaisia työkaverit on ja jää kivaan paikkaan, jos mahdollisuus tarjotaan..tsemppiä!

    • jan_2

      hei...olen itsekkin kiinostunut laivatyöstä. olen aina halunnut olla lavalla töissä taxfee:ssä kassalla. kokemusta kauppa työstä jonkin verran. millä koulutuksella pääsee taxfree:hin? Riittääkö pelkkä kauppis? olen aina itsekkin halunnut päästä laivalle töihin ja siitä aion pitää kiini! Ja millainen ruotsin pitäisi olla? Ittelläni se on ollu yläasteella 8. Riittääkö se sinnepääsemiseksi? Kokeilaanko missään kohtaan työnhaastattelussa ruotsin taitavuutta, vai miten he katsovatsen?

    • miisulaineinen

      Minua kiinnostaisi myös työskentely laivalla..

      Olen kylläkin jo 45-vuotias ja kouluttautumassa uuteen ammattiin (kokiksi) ja siltä alalta ei ole vielä työkokemusta mutta onko ihan utopistista tässä iässä enää edes haaveilla laivahommista?
      Minäkin olisin valmis aloittamaan siivoojana tai keittiöapulaisena yms. ja siitä sitten mahdollisuuksien mukaan eteenpäin tai vaikka tehdä sitten ihan niitä hommia. Arvokasta työtä kaikki.

      Olen hyväkuntoinen ja olen ottanut selvää laivalle vaadittavasta turvallisuuskoulutuksesta ja merimieslääkärintodistuksesta ja uskoisin läpäiseväni testit.

      Minulla ei ole lapsia eikä velkaa joten olisin vapaa lähtemään ja kokeilemaan siipiäni työympäristössä jossa ei varmasti haasteita puutu mutta joka olisi ikimuistoista ja henkisesti rikasta vaikka varmasti ajoittain myös raskasta.

      Kunpa olisin nuorempana tajunnut tämän mahdollisuuden!

      Rakastan merta ja etenkin Turun ja Ahvenanmaan saaristoa, kaipaan sinne jatkuvasti ja aina kun pääsen risteilylle tai käymme Ahvenanmaalla niin sisimpäni saa jotenkin rauhan ja samaa seesteisen onnellista tunnelmaa en tavoita täällä sisä-Suomessa missään mökkirannassa.
      Meressä on jotain joka kiehtoo ja vetää puoleensa.

      Kertokaapa laivatyötä tekevät haaveilenko turhaan vai onko minulla mahdollisuuksia päästä esim. Siljalle tai Vikingille töihin (tekemään vaikkapa keittiöapulaisen töitä)?
      Onko mahdollista päästä töihin oppisopimuksella?

      • lsamm

        Aina on mahdollista, joka varustamon nettisivulla on yhteystiedot, monilla "Töihin laivalle" osio. Kysyminen ei maksa mitään.


      • mussukka
        lsamm kirjoitti:

        Aina on mahdollista, joka varustamon nettisivulla on yhteystiedot, monilla "Töihin laivalle" osio. Kysyminen ei maksa mitään.

        Onko täällä ketään joka olisi parhaillaan Viking Linellä töissä? Etsin erästä Mariellan miehistöön kuuluvaa henkilöä ja ajattelin että tätä kautta voisin saada yhteyden häneen. Jos joku voi auttaa niin mulle voi laittaa viestiä [email protected]


    • Laivalletöihin

      Vanha ketju jo, mutta kiinnostaa kuulla kommentteja teiltä jotka olette aloittaneet työuranne laivalla keikkatyönä ( niin kai se ura laivalla yleensä alkaa ennen kuin sen vakinaisen paikan joskus saa).
      Millaisilla taustoilla olette päässeet töihin ja miten pitkiä taukoja keikkojen välissä on?

      • Duuunari

        Ammattitaitoinen tarjoilija. Kielitaito suomi, ruotsi, englanti, saksa ja espanja.
        Kaksi vuotta extraajana, jonka jälkeen toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Vuosipalkka 48 000 euroa.


      • Laivalletöihin

        Kiitos vastauksestasi! Kerrotko vielä tarkemmin kuinka tuo extraus käytännössä toimii.


      • Duuunari

        Soita varustamoon talouspuolen työhönottajalle ja sovi aika, milloin voit tulla käymään konttorilla esittelemässä itsesi ja työtodistuksesi.
        Basic Training -koulutus pitää olla käytynä, jotta pääset heti ekstraajalistalle.
        Sitten vaan odottamaan puhelinsoittoa tai tekstiviestiä, koska tarvitaan työntekijää laivalla.


      • Laivalletöihin

        Laitoin juuri hakemuksen, mutta täytyy soittaa perään ja kysyä jos ei kuulu mitään. Hakemuksia tulee ilmeisesti tosi paljon.


      • nissekalle
        Duuunari kirjoitti:

        Ammattitaitoinen tarjoilija. Kielitaito suomi, ruotsi, englanti, saksa ja espanja.
        Kaksi vuotta extraajana, jonka jälkeen toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Vuosipalkka 48 000 euroa.

        Ja redarin nimi on.....


      • psentt
        Laivalletöihin kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kerrotko vielä tarkemmin kuinka tuo extraus käytännössä toimii.

        Älä usko paskan jauhamista. Vakitarjoilija tienaa 30-33 tonnia vuodessa.


      • Hgjjgkgtgh

        Eikö kukaan oikeasti osaa kertoa minkä verran extraajalle yleensä riittää töitä?


      • lasja
        Hgjjgkgtgh kirjoitti:

        Eikö kukaan oikeasti osaa kertoa minkä verran extraajalle yleensä riittää töitä?

        Mahdotonta sanoa. Varustamoilla on "vakituuraajat" ja jos niistä ei löydy tai riitä,sitten otetaan muita.


      • Duuunari

        Jos hoidat työsi hyvin, niin töitä riittää. Sairaslomat ja vuosilomat laivalla pyörivät koko ajan.


      • hltor
        Duuunari kirjoitti:

        Jos hoidat työsi hyvin, niin töitä riittää. Sairaslomat ja vuosilomat laivalla pyörivät koko ajan.

        Kerro missä tarjoilija tienaa 48 000€/vuosi


      • Duuunari

        Laivalla. Kaikki ikälisät. Prosentit myynnistä.


      • uunonen

        Monta vuotta tulee olla saadakseen kaikki ikälisät ? Paljonko on tarjoilijan takuupalkka ? Montako prossaa myynnistä jaetaan miehistölle ?


      • Hakkarainne

        Eroaako Viking Line tai Silja Line merkittävästi työnantajana palkassa työympäristössä tms. Siljan 2 vko töissä/2vko vapaalla systeemi kuulostaa aika buenolta.


      • Laivalletöihin

        Nopeasti laskettuna kumpikin on varmaan oikeassa palkan suhteen. Kaikista ratkaisevinta lopputuloksen kannalta on ilmeisemmin hyvä myynti mahdolliset juomarahat. Kuten varmaan sekin missä siellä laivalla tarjoilee.


      • ksnn

      • virkaveli
        Duuunari kirjoitti:

        Laivalla. Kaikki ikälisät. Prosentit myynnistä.

        Jos 48 tonnia vuodessa tienaa,siinä tarttee polata jo enemmänkin;)


      • uunonen

    • miisulih

      Heippa!

      Laiva työ on ihanaa! Talousosastolla on kyllä töitä niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä, jos hoitaa hommansa hyvin. Palkkakin on hyvä kun vertaa maissa kokin/tajoilijan palkkaan. Työ on raskasta mutta loppu peleissä kun vertaa ravintolaa sesonkiaikaan niin ei ne työpäivät ole yhtään sen pitempiä. Ja kaiken huippu on se, että saa olla sitten saman verran kotona! Itselle laivatyö sopii täydellisesti kun ajatus 8 vapaapäivää (vkl) kuukaudessa vs. 14 vapaa päivää kuukaudessa. Silloin kun ollaan töissä ollaan töissä ja sitten kun päästään kotiin niin kerkeää oikeesti rentoutuu ja "ladata akut" :)

      Pätevyydet kannattaa hankkia kuntoon, niin helpottaa työn saamista todella paljon. Toki kurssit ovat hyvin kalliita. Basic Safety kurssi taitaa ekan kerran maksaa lähemmäs 1000€, ISPS 200€ ja siihen vielä trafin maksut pätevyyskirjojen saamiseen 140€. Mutta on vaivan ja rahan väärti jos oikeesti haluaa saada laivalta töitä. Ja ne maksavat nopeasti itsensä takaisin. :)
      Varustamokohtaisesti kouluttaa sitten loput kurssit mitä tarvii siihen jobiin. Tarfin paperit ovat ainakin meillä ollut aina omasta pussista.

      Tykkään ja suosittelen kaikille ketkä olevat kiinnostuneita!

    • Heijsan

      Moikka! Minkäslaiset ovat kielivaatimukset (suomi, englanti, ruotsi) laivalle ja miten Silja/ Viking testaa kielitaitoa haastatteluissa tms.?

    • O-Kei

      Baarimestarina laivalla 1960 luvulla Suomi-Ruotsi-Suomi välillä kun oppi rahan-teon ei palkalla ollut niinkään väliä, sillä silloin viinankipeät suomalaiset vastasivat baarimestarille, joka asiakkaalta kysyi pannaanko 15 vai 20 senttiä niin vastaus saattoi olla, että pannaan se 2-kymppinen, mutta tuplana. Sillon täytyi jo sanoa ettei se mahdu edes lasiin, mutta olipa tilaus mikä hyvänsä ja jos asiakas sai 3/4 osaa siitä niin tuottoa tuli asunnon ja Mersun verran hetkessä. Oi niitä aikoja!
      PS. Olihan Mersut silloin puolta halvempia Svedussa kuin Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe