Ihonalainen finni

Billy

Mulla on kauhee klöntti ihon alla, eikä siinä ole "päätä". Ensin siinä oli kauhee finni jota nypläsin. Sitten se jumittui ihon alle ja on möykkynä. Miten siitä pääsee eroon?!

34

82376

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninni

      ajan kanssa lähtee pois.. mulla tuli sellaisia kolme poskeen viime syksynä ja vasta nyt alkaa pikku hiljaa haalistumaan.. ei kannata ainakaa alkaa puristelemaan.

    • hymyhuuli80

      Mulla samanlainen näppy/patti ihon alla. Ihotautilääkäri määräs siihen keskivahvaa kortisonivoidetta käytettäväksi kuurina. Nyt ei ainakaan enää tulehduksen merkkejä, jospa se aikanaan hajoais sinne ihon alle. Kirurginen poistokin kuulema mahdollinen, mutta en kyllä arpeakaan halua. Pidetään siis näpit irti näppylöistä tai jätetään ne ainakin kosmetologille...

    • Kosmetologi

      Joskus kun tulehdus jatkuu samassa kohdassa pitkään, esim. finni, joka kypsyy uudelleen ja uudelleen, saattaa kova möykky ihon pinnan alla olla vain paranevaa kudosta - ei varsinaista arpikudosta, mutta melkein. Eli jos olet varma ettei sisällä ole tulehdusmassa (=mätä), niin anna kohdan olla. Voit kokeilla auttaisiko kudosta uusiva ja rauhoittava tuote parantamista, esim. laventeli veran eteerinen öljy tai joillakin sarjoilla olevat finnien rauhoitus(EI kuivatus-)aineet, sisältävät esim. atsuleenia.

      Jatkossa, jos saat finnin ja se on märkäpäävaiheessa, pistä neulalla (desinfioitu!) ja purista märkä pois. Varmista, että kaikki valkoinen on poistunut ja että puristettaessa tulee lopuksi vain verta ja kudosnestettä ilman mitään valkoisia mätäkiehkuroita. Desinfioi kohta, esim. tea tree-öljyllä tai jollakin finninkuivatusaineella.
      Jos finnin operointi hirvittää, voit pyytää myös kosmetologin apua. Monissa paikoissa ei yhden näpyn takia tarvitse varata koko ihonpuhdistusta, vaan operointi hinnoitellaan arvoidun ajan ja ainekulujen mukaan.

      Ilman märkäpesäkkeen poistamista on turha kuivatella finniä, sillä tulehdus jää kuivan kuoren alla ja saattaa nimenomaan johtaa tilanteeseen, jossa pitkäaikainen tulehdus samassa kohdassa saattaa aiheuttaa huokosen seinämän "arpeutumista".

      (Ja vielä: mikäli finni on niin sanottu hormoniperäinen, eli siinä ei alunalkaenkaan ole ollut mätäsydäntä, ei kannata pistellä neulalla eikä muutenkaan hypistellä, ei kuivattavia aineita vaan juuri nuo rauhoittavat ja uusivat.

      Hormonipahkurat tunnistaa siitä, että ne usein tekevät tuloaan useita päiviä, ovat aika kookkaita, kipeitä sekä saattavat tulla ihoalueelle, jossa ei normaalisti ole viitettäkään epäpuhtauksista. Usein elinkaari voi olla viikkoja.)

      • Kosmetologi

        Jos nykyinen pahkurasi näyttää sisältävän vielä jotain vaaleaa, käy kosmetologilla puhdistuttamassa kohta. Jos sisälle on kapseloitunut ydin, saattaa se hetken rauhallisemman ajan jälkeen tulehtua uudelleen.


    • Kysymyksiä aiheesta

      En viitsi tehdä uutta aihetta, koska nämä kysymykseni liittyvät kuitenkin aiheeseen.

      1. Jos käy kosmetologilla hoidattamassa finninsä, saadaanko ne pois saman tien?
      2. Mitä tällainen suurin piirtein maksaa? Kymppejä? Satasia?
      3. Voiko kosmetologille mennä ilman ajanvarausta?

      • voi äly

        3. Voiko kosmetologille mennä ilman ajanvarausta?

        riippuu paikasta ja tuurista onko vapaita aikoja silloin kun sinä astelet sisään. Parasta on varata aika etukäteen!


    • b bbbb

      Olen hoitanut ihon alle koteloitunutta kystaa (alunperin hormonaalinen finni) lämpökäsittelyllä. Teen käsittelyn kastamalla froteepyyhkeen niin kuumaan veteen kuin kraanasta tulee, kierrän kuivaksi ja pidän pyyhettä hoidettavalla kohdalla varoen muuta ihoa. Toistan noin 5 minuutin ajan aamulla ja illalla. Hoidon kanssa pitää olla varovainen, ettei vaurioita ihoa pintaverisuonten laajentumisriskin vuoksi. Löysin ohjeen netistä kun etsin hoitokeinoa silmänalusten keratiinikasaumiin (sellaiset ihoa kiristettäessä näkyvät ihonalaiset vaaleat litteät pahkurat, joita on erittäin vaikea saada häviämään). Hoitoa voi joutua jatkamaan viikkoja, jopa kuukausia, koska em. nettikirjoittaja puhui puolesta vuodesta. Itselläni selvää parannusta alkoi olla jo parin viikon jälkeen. Silmänalusten kasaumat ovat selvästi pienentyneet, eikä kysta pullota enää päällepäin.

    • Kokeilija1

      Minulla on ollut pahimmillaan puolikin vuotta koteloitunut finni poskessa. Ne ovat olleet juurikin näitä finnejä, joihin ei tule päätä ja sinne ne sitten jäävät muhimaan. Lääkäri olisi avannut koteloituneen finnin veitsellä, mutta sille sanoin ei kiitos. Arpihan siitä jäisi.

      Minun ratkaisuni asiaan on ollut kosmetologi. Kaikki koteloituneet finnit olen saanut kosmetologin avustuksella pois. Kosmetologi on käyttänyt ns. miliumneulaa ja tökännyt sillä useampaan kohtaan pattia. Mätääkään sieltä ei välttämättä tule ulos, mutta finni lähtee paranemaan kunhan on saanut pienen herätyksen. Tällä hetkellä viimeisin koteloitunut pirulainen on tekemässä katoamistemppua :)

      Tällaista pientä toimenpidettä varten ei tarvitse kasvohoito tms. aikaa ja halvaksi tulee. Pitää kuitenkin löytää hyvä kosmetologi, joka tietää mitä tekee.

    • kummaa123

      Käytänpä minäkin sitten samaa ketjua. Eli tarttu silmään toi maininta että ei kannata käyttää mitään kuivettamishoitoa näihin. Itselleni tullut poskeen tollainen ihon alla oleva finni ja ongelma on että käytän paraikaa tätä vahvinta aknelääkettä, roaccutania (tai sen vertaisvalmistetta). Lääkkeen teho perustuu pääosin tohon ihon kuivettamiseen, ja toi möykky tuntuukin kipeältä. Ei oo tälläisiä ihonalaisia oikeastaan ennen ollut ainakaan selän ulkopuolella ja mietityttää pitäiskö tohon suhtautua vakavammin? Olisin muuten antanut vaan olla, mutta nyt tuli mieleen voiko toi aiheuttaa jotain tulehdusta tai jotain komplikaatioita jos tää kuivetus yrittää pakolla tappaa finnin niin että mömmöt ei pääse purkautumaan ihon alta pois?

    • salla2012

      Mulla tulee noita leukaan, tullut jo monta vuotta. Joskus kun pyyhkäisee kasvoja niin ihan varoittamatta puhkeaa. Mukavaa olla esim bussissa kun mätää vaan valuu pitkin leukaa..
      Oon jokakerta syönyt ab-kuurin, ja parina vikana päivänä on puhjenneet jokakerta.
      Ja huomenna lääkäri edessä taas, nyt on tulehtunut iso alue suun luota..

    • kystinen akne

      Kannattaa antaa parantua itsestään. Kystinen finni muodostaa aina arpikudosta, ja jos puristelet sitä ja saat sen "räjähtämään", arpi on pahempi kuin jos annat parantua itsestään. Tuolloin mitään näkyvää kuoppaa ei ihoon jääkään.

      Muuten olen sitä mieltä, että finneistä kannattaa mennä lääkäriin ajoissa.

    • ihon alle räjähti

      Mulla kulmakarvojen välissä finni. Se sitte parani sen verran että sinne jäi ihonalainen möykky. Elokuvaa katsellessani kotona naputtelin otsaani sormilla ja se finni räjähti ihon alle! nyt se alue on turovnnut ja kipeä. Kai se siitä lähtee ajan kans? vai pitäskö siihen jotain laittaa tai mennä jopa pahimmassa tapauksessa lääkäriin (en lääkäriin niin helpoissa ja pikkujutuista lähde)

    • kusessa

      Suosittelen lämpimästi lääkäriin menoa ennen kuin käy näin :

      Saakelin patti ihonalla oli ensin peukalonpään kokoinen, sitten se jatkoi muhimistaan sielä ja söin lukemattomat kuurit antibiootteja siihen.

      Ei auttanut, kuukaudessa patti kasvoi ½ golfpallon kokoiseksi ja kipu oli jäätävä.
      Menin lääkäriin. Tällä erää meikäläisellä on n. 3-4 cm syvä ontelo rintakehässä,
      avohaava kirurgin tekemänä n. 2cm ja mätä on kovettunut (kuin steariinia)
      Joka päivä täytyy käydä huuhtelemassa haavaa jotta se pysyy auki ja mätä pääsee rintakehästä jotenkin pois.
      Kysta on myös paikallistettu, menen ultraääni ja mamografia tutkimuksiin pian.
      Koko rintakehä on tulehtunut, puudutukset ei auta joten ns. luomuna kaikki toimenpiteet (= lisää viiltoja kirurgian puolella rintakehään).

      Painukaa sinne lääkäriin ajoissa.
      Kadun pirusti sitä etten itse mennyt

    • .............

      Jos on taipumus saada syviä kystisiä finnejä, kannattaa mennä lääkäriin.

      Itse finni paranee kyllä melko nopeasti, sitä ei pidä puristella, vaan antaa parantua itsestään. Se ei jätä pahaa arpea, jos antaa itsestään parantua. Puristamalla saat aikaan "kraaterin".

    • finnipoju96

      Itellä on poskessa normi finnejä ja ne on kipeitä on niitä pristellu aika paljon, nyt lopetan, selässä on ihon alanen, oon puristanu parikertaa vähän mutta se on nii saakelin kipee, se on nyt ihan sika pieni, eli ei varmaa syytä huolee.

    • BACIRON

      Voin vannoo tän tuotteen nimeen,se pelasti mut finneiltä!! jopa noilta ihonalasilta jotka ois muuten ollu viikon kaks. BACIRON, maksaa apteekis n. 10? ja se tehoo yhessä yössä, finnit pienenee toooosi paljon, mutta laita sitä vain finnien kohalle ja mieluusti aika reilusti, ite laitoin liikaa ja hutilosti että meni ylikin.... niin naama oli punanen seuraavan päivän ku kuivu liikaa :D mutta kaikki koittakaa sitä!!!

      • Baciron ac 5

        Itelläkin toi baciron on mahtava apu pääsin eroon kaikistä näppylöistä ja iho on nyt aivan sileä:) käytän sitä joka yö kannattaa kokeilla!!


    • cccc c

      Siinä se onkin, kun ei niistä pääse helposti eroon, jos ei tulehdu itsekseen.

      Olen ehtinyt kokeilla niihin yhtä sun toista, parhaaksi avuksi on toistaiseksi osoittautunut ruokavalion muutos, mutta mikä se syy kenelläkin sitten sattuu olemaan, minulla todennäköisesti huono ruuansulatus on ollut se perimmäinen syy niiden ilmaantumiseen. Iho uusiutuu aika hitaasti, ja pitää varautua vähintään viikkohin ellei kuukausiin jotta jotain alkaisi tapahtua kunnes ne alkavat vaivalloisesti kuoriutua itsestään ihosta ulos.

    • 19v mies

      Itsellä aina leuassa tai nenänpäässä näitä. Yleensä olen antanut niiden olla muutaman päivän/viikon jonka jälkeen puristan ne pois. Tämän jälkeen max. viikko ja uusi muhkura jo pinnassa ja tätä jatkunut jo 2 vuotta, alkaa pikkuhiljaa v*tuttamaan. Lievä aknekin löytyy ja aknelääkettäkin puolivuotta tullut vedettyä, makso aivan saatanasti ja ei auttanut paljoakaan. Lähteekö nämä jossain vaiheessa itsestään pois vai joutuuko omaisuuden taas johonkin lääkkeisiin sijoittamaan?

    • Maria Koksanen

      Mulla oli joskus ihan sama kainalossa! Kun en tajunnut mikä se oli, puristin sitä silleen että tunsin sen ihon alla pallona.. sattui enemmän kuin koskaan. Se meni ajan myötä pois

    • MiksiOiMiksi

      Vanha ketju, mutta kun nuo ihonalaiset ovat meikäläisellä niin yleinen juttu, niin kysyn.
      Omat ovat sellaisia, että näyttävät punertavilta tai jopa haalistuneen mustelman värisiltä kasvoissa (yleensä leuka ja ohimo) ja kun niitä painaa, tuntuu sisällä olevan enemmänkin nestettä kuin patti (joskus myös patti). Ulospäin ei näy valkopäätä mistä puristaa kura ulos, joten siinä ne möllöttää, joskus laskee pois ja alle jää silti se sellainen punertava jälki vaikka siihen ei olisi edes koskenut.

      Kuulin sinkkivoiteesta? Mistä sitä saa, paljonko maksaa?
      Kortisoni, toimiiko siis todella sellaisiin joissa ei ole ulostuloa mönjälle?
      Entä neula? Mahdollisimman ohut vain ja desinfioituko riittää?
      Ja jos kosmetologille menen niin kävelenkö vain sisään ja sanon että on ihonalainen finni, voitteko auttaa??

      - yhyy

    • afrikkalainen saippu

      Nyt en tiedä kummasta tässä keskustelussa puhutaan? Ns. murkkufinneistä vai hormoni finneistä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kumpaakin tehoaa joka tapauksessa sellainen kuin AFRIKKALAINEN MUSTA SAIPPUA. Suosittelen todellakin kokeilemista, itselle ovat tehonneet hormoni finneihin! Marketin tuotteet voivat vain pahentaa tilannetta.

    • hepofani1

      mulla niitä tulee useinki... mä en nyt rupee miksää maailmn viisaimmaks, mut mul ne hävii 2-3 viikos ku kiusaan ja puristelen sitä... siihen tulee semmone pieni rupi joka myös häviää 1-2 viikossa... se on tietty yksilöllistä mitä niille kannatta tehdä...

      • koniponi1

        unohin sanoo, että kyllä se sattuu ihan hirveästi se pallon puristelu... mut se metodii auttoi!


    • Enkestäniitäpaskoja

      Mä yritin puristaa mut käy iha saakelin kipe kamu neuvo hammastahnalla kuivattamista

    • Yrttiuute

      On todettu, etä jotkut yrtit parantavat aknea antibioottikuuria paremmin. Ostapa Frantsilan Siloposki-yrttiuutetta. Laimentamattomana suoraan finnin päälle ja laimennettuna kasvovedeksi.

    • Whhaat

      Nostan ketjun taas esiin. Kulmakarvan alle tuli ensin todella todella kipeä punainen kova pahkura, jolle en tehnyt mitään. Sen jälkeen pintaan alkoi hiljalleen nousta juurikin peukalonpään kokoinen patti, joka pinnalta kevyesti paineltuna liikkuva ja selvästi täynnä mätää.

      Odottelin kolmisen viikkoa ja patti jatkoi kasvuaan, joten hain apteekista neulan ja tökkäsin sillä. Reiän kautta sain mätää tulemaan ulos ja puristin niin kauan kunnes sieltä tuli vain verta ja kudosnestettä.

      Patti silti jäi tuohon?? Vaikka olevinaan tyhjeni... Kai se on nyt vain odoteltava, mitä tälle tapahtuu.. Kellään samanlaisia kokemuksia?

      • kikkakolmo

        Näihin tuskin mitään yleispätevää keinoa ja kun paukamiakin erityyppisiä.

        Ongelman alkusyy siinä, että ihon pintakerros on liian kuiva tai kanava muusta syystä tukkeutunut, joten ihon pintakerroksen pehmentäminen voi edesauttaa tukkeuman avautumista, mutta yleisemmin se purkaantuu tulehtuneena vierestä. Siinä mielessä neulalla tökkiminen voi toimiakin. Muualla vartalolla vaatii käytännössä kirurgisen operaation.

        Minulla isommat paukamat kasvoista lähteneet aina ajan kanssa enemmän tai vähemmän tulehtuneena kun riittävän kärsivällisesti olen jaksanut puristella. Paitsi yksi sitkeä, jota olen nyt alkanut hoitaa kokeiluluonteisesti vaseliinilla.


    • Sattuu

      Liityn ketjuun, mulla on tossa keskellä otsaa, vähän kulmakarvoista ylöspän nyt pari päivää ollut tommonen patti, tuntuu että se vaan kasvaa. Ei tosin vielä kovin iso, sanoisin patin olevan melkeen about pikkurillin pään kokonen nyt, ja selkeesti näkyy kohouma sen ympärillä. Tuntuu että se on vähän syvällä koska minkäänlasta päätä ei ole, eikä sitä muuten nääkkään kun kohoumana lähinnä, mutta kun sitä koskee tuntee selkeesti patin. Lähinnä vähän huolestuttaa jos se tosta alkaa kasvamaan, pitääkö ihan lääkärillä käydä pian näyttämässä. Eniten tossa häiritsee se että on ihan saakelin kipeä, ei tarvii kun hipasta ja sattuu ja paljon. Pelkkä otsan liikuttaminen tuntuu. Ei mitään hajua mistä tai miksi tuli. Aiemmin on ollu paljon taipumusta tommosiin ihonalaisiin finneihin, jotka on viimestään kolmantena päivänä saatu puristettua mutta tuota ei niin millään saa, kun ei edes päällepäin näytä finniltä eikä mitään tule vaikka kuinka puristaisi, sattuu vaan. Eikä koskaan ole ollut näin isoja tai herkkiä/kivuliaita.

    • kissahoitsu

      Minä suihkutin yksittäistä koteloitunutta finniä keskimäärin 5xpvässä n.5min kerta. Painelin !kuivaksi aina puhtaalla pyyhkeellä tai talouspaperilla. En koskenut yhtään kertaa edes sormenpäällä. En nojaillut kasvoihini, tukka ei koskenut kasvoihin, en hangannut en puristellut. Noin 10 päivän päästä homma oli ohi eli patti poissa. Aikaisempiin ongelmiin: älkää nojailko kasvoihin , älkää nyppikö kasvoja, lopettakaa rasvan mättäminen / eli ei rasvaisia ruokia. Vihanneksia ja hedelmia paljon, paljon. Kuukauden päästä viimeistään huomaat eron ihossasi. Toivon, että kaikki saisivat avun jotenkin ja parasta Sinulle!

    • TätäVoiKokeilla

      Olen käyttänyt patteihin vuosikausia Neutrogenan "Visibly clear Rapid Clear Treatment" -voidetta. Pieni 15 ml:n purkki. Saa vain apteekeista. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että pitää minkä lupaa ja rauhoittaa muutamassa tunnissa pahimman tulehduksen.

    • Vähän_apua

      Ittelläni on ollut vasemmassa poskessa, leuassa ja otsassa ja nyt on oikeessa poskessa, korva läpässä ja selässä entiset oon puristanu pois ja ei oo tullut mitään arpea tai "kuoppaa" joten pitäisikö puristaa muutkin?

    • HELPMEEEEEE

      Auttakaa mua! Elikkä mulla oli nenässä semmoinen finni ja päädyin puristelemaan sitä, ja sen jälkeen sieltä lähti mädät ja muut mukana. Mutta tilalle tuli pieni ”kuoppa” . Miten hoidan sitä vai täytyykö käydä lääkärillä???!!!!

    • Anonyymi

      Minulle itselleni toimii tee-saippua, se kuivattaa ihon jolloin finnit lähtee helposti. Luulisin että tätä kyseistä saippuaa saa prismasta, tokmannilta yms...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4120
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3982
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3855
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2627
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2445
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2042
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1900
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1569
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe