Moro!
Onko täällä monia joille uuden skeban valinta on tuottanut lukuisia tuloksettomia päiviä eri musaliikkeissä ja lopulta ketutusta ja närästyksen?
Itse käynyt nyt musamaailmat ja f musiikit läpi ja pari ihan hyvän tuntuista akustista keppiä löytynyt mutta valinnan vaikeus on ärsyttävän hankala. Folk kitarassa tajuttoman hyvä ja selkeä soundi ja helppo soittaa mutta dreadnoughtissa taas sitä särmää ja sitäkin suht mukava soittaa.
Kummallakin tosi kiva pickailla,ym. enkä osaa nyt kallistua kumpaankaan suuntaan.
Vaikeus kitaran valitsemisessa
3
169
Vastaukset
- aloooottajaa
Unohdin tossa mainita etten oo hirveän pitkään skebaa soitellu enkä siis myöskään ostanu uusia kun yhen ekan lisäksi kun halusin metallikielisen, joten en noista kitaratyypeistä paljoa mitään tiedä.
Sen tajusin että dreadnoughtissa soundit syvempiä ja voimakkaampia( joskin kaupan kappaleessa oli tosi paksut pronssikielet ja sointi oli jotenkin tummempi ja vähän vaisumpi)
Folk skebaa oli tosi iisi soittaa mutta aikasemmin soittanu vaan tolla jumbolla niin siitä folkista taas sitten puuttuu se joku, vaikka saundit tosi selkeät ja hyvän kuuloiset muuten..... :/ - Kitaristi01292837364
Joo, ei se aina välttämättä helppoa ole valita kitaraa ja olet juurikin miettinyt asioita kuten miten nuo istuu käsiisi ja miltä ne kuullostaa eli kaksi ihan tärkeää perusjuttua.
Hitsi kun oisit kertonut, että onko kyseessä ns. tavallinen akustinen vaiko elektroakustinen kitara niin tietäisi tämänkin mutta joo pari juttua alla.
Yleensä kopan kokoon tottuu eli vaikka se Dreadnought on isompi kopaltaan mutta jos sen ääni on mielestäsi parempi niin ota tuo.
Käteen sopivuudesta ainakin mulle tärkein on se kaulan koko ja miten se istuu hyppysiin ja jos se on mielestäsi tuossa Dreadnoughtissa hyvä niin tämäkin puoltaa valintaa.
Kielet vaikuttaa soundiin ja ainakin itellä on nykyään ns. vakiintunut käytännössä kieliksi phosphor bronze, jonka paksuus on 011 (mä en yleensä tykkää tuosta paksummasta ellen sitten puhu alemmista vireistä) tuolla 011 setillä mä soitan yleensä vireistä E, Eb, D sekä erillaisilla erikoisvireillä. Mun hyppysiin tuo 011 on hyvä.
Pari muuta asiaa, kitaroissa oleva ns. soololovi (gutaway) helpottaa ylänauhoilta soittamista.
Kitarat joiden mukana on elektroniikkaa kuten mikitys/tajuussäätimet jne. tarvii tietty sitten jonkin vahvistimen tai vähintäänkin stereon jonka läpi sitten saadaan ääni vahvistettua, tälläistä elektroakustista kandee lähteä hakemaan 300 eurosta ja ylöpäin, halvemmissa on monesti aika huonoa elektroniikkaa, ehkä joukossa on muutama poikkeuskin tietysti.
Kitaran soundiin vaikuttaa soittaja paljon, puhuit tuossa pronssikielistä ja tummemmasta vähn vaisummasta soundista ja tuokin riippuu hirmuisesti siitä miten sitä kitaraa soittaa, käyttääkö ohkaista tai paksu plekua tai sormia, sormenpäitä vaiko kynsiä ja kuinka syvään kieltä vetäisee tai hipaisee. Jotkin kitarat ns. syttyvät vasta kun niille antaa kyytiä, joten mieti omaa soittamistakin ja millainen kitara sulle sopii (toivottavasti en sekoittanut nyt tällä sinua)..
Jos jossain kaupassa törmäät sellaiseen kitaraan kuin Samick TAJ2 niin testaa, siinä on ns. ohkaisempi Jumbokoppainen kaikukoppa ja ohkaisen litteä kaula ja soundi on tuollaisen 250-350 hintaluokan kitaraksi oikein hyvä ja jopa tarpeeksi äänekäs, älä annan tuon Samickin nimen hämpät eli jos törmäät niin kokeile. Tuo on mukava käsissä ja soundaa hyvlätä sekä itseasiassa pesee aikamoisen nipun kalliimman hintaluokan teräskielisiä kitaroita.
Onnea kitaran etsintään ja valintaa toivoo toinen kitaristi - PuSe
Itse valitsisin tuon folkkarin ellei ole tarkoitus esintyä lavalla unplugged. Isompi Dreadnought tuntuu monesti turhan isolta ja äänekkäältä pienissä huoneissa.
Pienempi koppa on ainakin omasta mielestäni mukavampi. Sitä voi soittaa vähän reippaammalla tatsilla. Vähän purkkimaisempi soundi on ainakin mun mieleeni ok.
Mulla on ollut kyllä molempia, useampiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096656Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M884291L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453619TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133010Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6261610- 661028
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja551003- 9989
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?199984Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j47959