Olen henkilökohtaisesti lopen kyllästynyt työskentelemään alipalkattuna vuodesta toiseen. Aloina on ollut mm koulunkäyntiavustaja (nettona käteen 550-850€), puhelinmyyjä (nettona käteen 400-1400€), perhetyöntekijä (nettona käteen 250-300€), ohjaaja (nettona käteen noin 600€), nuoriso-ohjaaja (nettona käteen noin 500€), liikenneasematyöntekijä (nettona käteen n.900€)....
Paikkoja ja aloja löytyy runsaasti lisää, tuossa vain muutama esimerkki. Ainut missä on ollut edes mahdollisuuksia kunnon tienesteihin, on tuo puhelinmyynti, parhaimmillaan pamahti nettona noin 2500€/kk! Mutta kuukaudet kun ei todellakaan ole samanlaisia, niin nuo nälkäkuukaudet syö huippukuukausien tienestit nopsaan... ikää mulla on 36v, jälkikasvua elätettävänä, yhteiskunnan oletukset ja odotukset on "kyllähän tuossa iässä jo tienaa..." Varmaan tienaa, jos onnistuu löytämään kohtuullisesti palkattuja hommia, mut ilmeisesti nälkäpalkkataustalla on mahdotonta päästä kunnon liksoille?
MITÄ MUITA TÄYSIN ALIPALKATTUJA ALOJA LÖYTYY?
ALIPALKATUT TYÖT?
29
1405
Vastaukset
- kusee
Siivoja: n. 800 euroa nettona.
- Viekas maksalaatikko
Kuljetusala 1600e/kk
- Et oo tosissas
Viekas maksalaatikko kirjoitti:
Kuljetusala 1600e/kk
No hei, tuolla summallahan elää ja tuommosista liksoista moni vaan haaveilee! Tiesitkö että monen liksa jää bruttonakin alle tonniin kuussa?!
- Kesätyöpaikat
Nuorten kesätyöpaikat. Liksa 200€ ja töitä 2-4vkoa kunnasta riippuen. Työaika 6-8h/pv, eli tuntiliksat vähän reilusta eurosta reiluun kahteen euroon...
- Näkösuorakulma
En nyt alasta tiedä, eikä varmaan ole ihan sitä mitä aloittajalla oli mielessä, mutta monet yliopistojen apurahatutkijat ovat varmaankin todella alipalkattuja vaativuus-palkka -asteikolla. Monen mielestä he tietysti vaan lusmuilevat suojatyöpaikassa tekemässä kivaa tutkimustyötä, mutta miettikääpä jotakin teoreettisen fysiikan apurahatutkijaa, joka vuodesta toiseen vääntää varsin haastavaa juttua pienillä apurahoilla ilman varmuutta tulevaisuudesta. Onhan se oma valinta, mutta kuten sanottua, ajattelinkin vaan tätä työn vaativuus vs. palkka -näkökulmaa.
- sinnttu
Henkilökohtainen avustaja kokopäivä 8h 5pvää vko nettona 1250e...että eipä montaa euroo jää vuokrien ja laskujen jälkeen ruokaan :((
- 10+9
Yksi kysymys: miksi te rupeatte tekemään töitä paskapalkalla? En tajua, ette edes itse arvosta taitojanne ja koulutustanne joten miten työnantajakaan sitä tekisi.
On minullekin tarjottu paskapalkkaa mutta ne pari kertaa kun niin on käynyt olen kieltäytynyt ja kas kummaa, palkka on noussut heti jopa useita satoja euroja! Älkää suostuko mihin tahansa!- Nälkäpalkattu
Kaikilla ei ole varaa sanoa "kiitos ei" minkäänlaiselle palkalle, joka ylittää työtönrahat, on pakko ajatella myös työhistoriaa! Tosiasia on se, että töitä on vähemmän kuin hakijoita ja jos kieltäydyt tarjotusta paikasta, se kyllä kelpaa aina seuraavalle ja lisäksi sulle paukahtaa karenssi päälle. Pidempi työttömyyspätkä taas ei näytä hyvältä töitä hakiessa, sen sijaan aktiivinen pätkätöiden teko antaa kuvan toimeliaasta ja työtäpelkäämättömästä tyypistä = paremmat työllistymismahdollisuudet.
- Provikkalainen
Paskimpina kuukausina liksa jäänyt bruttona noin 500€/kk, kyseessä provikkaliksainen puhelinmyynti kokopäiväisenä.... Hyvinä kuukausina meneekin sitten 2500€/kk bruttona, joten kyllä tällä keskimääräisesti hengissä pysyy. Vuosiansiot jää alle 12000€ bruttona, eli vajaa 100€/kk.
- Provikkalainen
vajaa 1000€/kk siis!
- ÄX
Urakka työ mistä maksetaan vain 14 - 15€/h ja homma on helvetin raskasta teollisuustyötä jossa osa voi lusmuta pomon puuttumatta ja toisille vittuillaan kokoajan kun eivät tee mukamas "tarpeeksi"...siinä paska duuni ja paska työpaikka jossa luottamusmieskin vain tekee löysät hommat eikä puutu mihinkään epäkohtaan.
- drunk
parvekeasentaja Lapton oy vain 10 homma ei toimi ,virolaiset tyytyväiset!!!!!!!!!!!
- Sähkö-asentaja
Sähkö asentaja 2500-3000e kuukausi nettona.
- Sijoitusongelma
Alipalkattu? No huhhuh! Tuommosilla tuloilla ei kyllä osais edes elää, kun normaalisti kuukauden käyttövarat on yhtä nollaa piememmät!
- Työtön Tradenomi
Tienaan kuussa 1400 nettoa työttömänä olemisesta.
Sossusta toimeentulotukea,kelasta asumistukea ja työmarkkinatukea.Sitten san vielä elatusmaksuja 300e/kk anteeksi, joten tuosta tulee se 1400 euron nettoansiot.
Vastaisko toi 1900 bruttotuloja työelämässä ? SIksi ei paljoo pienet palkat kiinnosta vit..hu soikoon.
Kyllä mä it-alan töitä haen,mutta palkan pitää alkaa EHDOTTOMASTI kolmosella- Jeparipa
Et tienaa mitään vaan olet elätti. Voit toki tuijottaa omaa napaasi vaikka loppuelämäsi mutta suosittelen tulemaan omillaan, tekee hyvää mielellekin.
Noilla avustuksilla on se huono puoli että eläkkeesi on surkea jos et tee töitä, samoin oman asunnon tai lainojen saanti yleensäkin on mahdotonta. En väitä että ne olisivat mitenkään tärkeitä elämässä mutta ovat pois vaihtoehdoista.
Oletko ylpeä että valtio antaa anteeksi sinulle elatusnaksut, eli et edes kykene hoitamaan niitä kuten miehen pitäisi? Tömä toki oma mielipiteeni, tuskin olet samaa mieltä..
Jos odotan saavasi heti duunin joka alkaa kolmosella ja olet ollut työttömänä jonkin aikaa, voi jäädä odotus pitkäksi. Itselläni palkka alkaa kolmosella ja olen merkonomi mutta oma tilanteeni on itse työllä ansaittu. Eikä tuota palkkaa voi kehua kovin erikoiseksi mutta tietäen millä rahalla moni joutuu tulemaan toimeen, en valita lainkaan.
- yrtfgh
Kun katselen Nälkkäpalkkalaisen työhistoriaa suurin osa on ollut sosiaali-alalla mikä on alipalkattu ala. Hae kaupan kassalle tai varastolle missä saa jo helposti tessin mukaisen palkan väh 10€/h eli 1600 brutto ilman minkäänlaista koulutusta.
- jeesssss
tes kauppa 8€ alotus
- ankantsaari
En mä oikein tiedä. Mutta en minä ainakaan alle 20 euroa/tunti tekisi yhtään mitään. Nykyään sitä voi melkein verrata markka-ajan 60 markkaa/tunti. Eli euro on sokaissut ihmiset siinä mielessä, että hinnat ovat karanneet pilviin, mutta palkat ei. Ja kukaan ei valita. Ihmiset aina vain kertoo mielessään euron 6:lla, vaikka oikea suhde on kertoa euro 3:lla, niin voidaan verrata markka-ajan ostovoimaan. Ei saisi muuttaa vanhaksi valuutaksi, mutta se on helppo tapa verrata OSTOVOIMAA. Numeroista viis, ostovoima ratkaisee.
Tämä nykyajan 10-12 euroa/tunti on sama, kuin olisit tienannut 90-luvun lopulla 30-36 markkaa per tunti. Eli aivan sikasurkea. 90-luvun lopulla kuitenkin tienattiin käytännössä työstä kuin työstä se 50-60 markkaa tunnilta. Kohta ollaan tilanteessa, että kaikki maksaa euroissa saman mitä markoissa aikoinaan, eli muuntosuhdetta ei enää tarvita. Ainoastaan palkat jäävät sinne 3 tonnin tasolle. Kuvitelkaapa markka aikana 3000 markan kuukausipalkkaa. Ei helkutti, silloin tienasi roska-auton kuskikin sen kymppitonnin kuukaudessa. Ei mene montaa vuotta että ollaan tässä tilanteessa. Jo nyt ostovoima on puolittunut 90-luvun lopusta.- 14+3
Itse ainakin sain 90-luvun loppupuolella palkkaa 25mk tunnilta. Nyt saan reilut 30e tunnilta ja kyllä tällä hieman paremmin ostovoimaa on kuin sillä 25 markalla...
- ysäri silloin
14+3 kirjoitti:
Itse ainakin sain 90-luvun loppupuolella palkkaa 25mk tunnilta. Nyt saan reilut 30e tunnilta ja kyllä tällä hieman paremmin ostovoimaa on kuin sillä 25 markalla...
OIisko siivoustyön tess ollut silloin jotain 36 mk/h alimmillaan...Ja videovuokraamoissa varmaan tuntipalkka oli reippaasti alle 30 mk/h. Siis 90-l. loppupuolella.
- se oli silloin
ysäri silloin kirjoitti:
OIisko siivoustyön tess ollut silloin jotain 36 mk/h alimmillaan...Ja videovuokraamoissa varmaan tuntipalkka oli reippaasti alle 30 mk/h. Siis 90-l. loppupuolella.
siivoustyö oli noin 18mk/h.
- 7
Tervetuloa puutarha-alalle, varsinkin viherrakentamisen puolelle. Työntekijänä saat AINA alle 2000e kuukaudessa.Saat tehdä fyysisesti hyvinkin raskasta työtä, suunnittelua, ja käyttää asiakkaan rahoja tuhansien eurojen edestä... Ammattitaitoasi ja työn lopputulostasi arvostetaan kyllä puheissa kovasti, mutta ei sitten palkassa.
- 1221
Lääkärin palkka on turhan pieni koulutuksen ja itse työn vaativuuteen nähden.
- iuuu
Kesätöissä myyjänä, 1280e/kk, 6 päivää viikossa töitä.
- omatvalinnat
Oma valinta, turha kitistä.
T. Kesätöissä toimittajana, kk-palkka 3100 e/kk
- jepjep
Jos toi lääkäri osaiskin tehdä muutakin kun määrätä 600 buranaa, niin ois helkutin hienoo, mut eihän tommonen päähänpotkittu rassukka, jo ala-asteelta kiusattu mitään muuta voi,,ok käyn 6 vuotta kouluja ja olen silti nobody ; D
- noubody 2
jepjep-------- joskus viellä tulet huomaamaan miten tärkee lääkäri voi olla!
- Mursun viikset
Nokian suunnitteluinsinöörinä sain 20% pienempää palkkaa kuin mitä saan nykyisessä työpaikassani tehden vastaavaa työtä.
Johtopäätös: Nokian insinöörit ovat alipalkattuja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865