Moi! Oon tavannut yhden aivan jumalattoman kivan miehen ja hän tuntuu olevan aidosti kiinnostunut minusta vakavammin. Ollaan puhuttu seurustelustakin jo vaikka ollaan tunnettu vasta pari kuukautta. Meillä on samat ajatukset parisuhteesta, työstä ja vapaa-ajasta sekä aikalailla samanlainen historia ja kokemukset.
Yksi ongelma vain on: Hyvin erilainen musiikkimaku. Hän pitää heavymetallista ja sellaista rytinämusiikista jota minä en puolestani jaksa kuunnella minuuttiakaan hyvällä tahdollanikaan. Itse kuuntelisin mieluummin melodista poppia, vaikkapa Elton Johnia tai Robbie Williamsia. Niitä hän taas vihaa.
Onko tämä nyt meidän parisuhteen este. Etenkin jos asutaan tulevaisuudessa yhdessä, varmasti kotona soitetaan musiikkia. Minulle musiikki on tärkeä henkireikä, niin on hänellekin. Mutta tuo erilainen musiikkimaku kertoo siitä että jossain kohtaa olemme hyvin erilaisia.
Mitä mieltä te olette ? Tuleeko tästä myöhemmin riitaa ja kiristyvätkö hermot kun joutuu kuuntelemaan sellaista musiikkia josta itse ei pidä? Vai onko tämä vain sellainen asia joka täytyy aikuismaisesti kestää. En ole vielä uskaltanut hänelle sitäkään kertoa että olen menossa Madonnan konserttin koska pelkään että hän jättää minut, koska vihaa itse sen tyylistä musiikkia. :( Mikään Madonna-fani en suinkaan ole, liput tuli vain ostettua kun se nyt kerran uudelleen Suomeen tulee. Ja liput ostin ennenkuin alettiin tapailla.
Erilainen musiikkimaku suhteen este?
32
1649
Vastaukset
Kai se riippuu siitä, miten vakavasti musiikkiin suhtautuu. Jos elää ja hengittää ja haluaa kuunnella kaiket vapaa-ajat täysillä musiikkia, jota toinen ei voi sietää, eikä kuulokkeet ole vaihtoehto, niin voi tietysti vaikuttaa vähän heikolta. Aikuisina kuitenkin pitäisi olla päästy yli siitä vaiheesta, että "vihaa" jotain musiikkityyliä. Se on eri asia kuin olla pitämättä jostain.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, ettei musiikkimaun erilaisuus välttämättä kerro kovin paljoa. Minun nuoruudessa kaveerasin porukassa, josta kaikkien musiikkimauksi osoittautui raskas metalli, mikä ei varsinaisesti ole hieno asia naismarkkinoilla tällaisen tyypin osalta, joka ulkonäöltä ja muuten luonteeltaan soveltuisi kevyemmän rokin tai jonkinlaisen älykköpoprockin kuuntelijaksi - musiikkimaultaan samanlaiset tytöt kun eivät ole luonteeltaan samalla tavalla virkanaisia kuin minä olen virkamies, vaan elävät jonkinlaista rokkielämää, tai vähintäänkin polttavat tupakkaa ja harrastavat tatuointeja ja lävistyksiä. (En sano, etteikö niitä heviä kuuntelevia "nutturapäisiä naisopettajia" tai vastaavia ole, mutta näppituntumalla ovat vähemmistössä muuten kaltaistensa joukossa).Olette varmasti hyvin nuoria kun tälläinen asia on ongelma. Ostakaa langattomat kuulokkeet niin molemmat voi kuunnella musiikkiaan toisen häiriintymättä.
Niin ja se tuli mieleen että samankaltaisuus ei ole mikään tae parisuhteen toimivuudesta. Pieniä eroja saakin olla, toinen täydentää toista.
- Musiikkiniuho
Aiemmat kommentoijat näyttävät pitävän tätä nuorten ongelmana. Minä olen reilusti yli nelikymppinen enkä voi sietää esimerkiksi suomipoppia, hipitystä ja räpätystä, suurinta osaa hevistä ja yhtään iskelmää. Muilla taas on ongelmia minun musiikkimakuni kanssa.
Olen sinkku ja pysynkin sinkkuna, joten kotioloissa ei ole musiikkipulmaa. Olen joutunut vuosien varerella usein tekemään pitkiä automatkoja yleensä jonkun kollegan kanssa ja nähnyt parhaaksi ratkaisuksi sen, että musiikkia ei soiteta eikä radiota kuunnella. Olen aina itse ratissa, ja kuskin ominaisuudessa voin ruveta hankalaksikin - auto ei kulje milliäkään, jos joku edes ehdottaa Kirkan tai Yön rääkymisen kuuntelemista. Lauletaan sitten vaikka itse, jos on pakko jotakin meteliä tuottaa.
Toisen musiikkimaku ei siis ole ongelma, kunhan se pysyy kuulumattomissa. Konserttiin voi mennä yksinkin ja kuulokkeet on keksitty.- Avoimin mielin
Musiikinhan pitäisi yhdistää. Sehän vasta on ala, josta löytää varmasti uutta. Tilanne esim. ratkaisee sen mikä musiikki siihen sopii ja ainahan voi oppia toisen pitämästä musiikista kun on vain avoimen vastaanottavainen;)
- yäkyäk
Moi! Minäkin olen jo 40 nainen ja koen tuon musiikkiasian ongelmaksi. Itse kuuntelen kaikkea muuta paitsi iskelmää, rokkia (Hurriganes- tyyppistä) ja suomipoppia, enkä kovin usein jaksa mitään hempeitä melodioitakaan. Toisaalta voin kuunnella yhtä hyvin trancea, teknoa, hiphoppia kuin klassista, jazzia tai heviäkin.
Ei vaan meinaa löytyä samantyylistä miestä omasta ikäluokasta. Lähes kaikki kuuntelevat joko iskelmää/ suomipoppia tai sitten rokkia. Minäkään en ajaisia autoa metriäkään jos joku laittaa kellarihumpat soimaan ja jotain kamalaa 70- luvun rokkia - yäk. - Musiikkiniuho
Avoimin mielin kirjoitti:
Musiikinhan pitäisi yhdistää. Sehän vasta on ala, josta löytää varmasti uutta. Tilanne esim. ratkaisee sen mikä musiikki siihen sopii ja ainahan voi oppia toisen pitämästä musiikista kun on vain avoimen vastaanottavainen;)
Kaunis ajatus, mutta vaikka olenkin tavallisesti varsin suvaitseva ja monelle uutuudelle avoin ihminen, musiikin kanssa teen poikkeuksen. Elämä on ihan liian lyhyt, jotta siitä pitäisi pilata hetkeäkään suomipopilla ja koneiden kuuntelemisella.
- RockinV
Jos musiikilla ei ole elämässänne isoa roolia, erilaiset musiikkimaut eivät ole este. Kuitenkin jos hänelle tai sinulle musiikki on enemmän kuin vain musiikkia, vaan enemmänkin osa elämäntapaa, ongelmia voi tulla.
Vaikka olen itse 47-vuotias nainen, musiikki on ollut minulla aina tärkeää. Musiikkimakuni on vuosien varrella laajentunut, mutta yhä musiikkiin liittyy minulla laajempi viitekehys, ts. musiikkiin liittyvät alakulttuurit jne.
Minun olisi varmasti vaikea pariutua miehen kanssa, joka kuuntelee viimeisimpiä suomalaisia naisartisteja tosissaan ja antaumuksella, esim. Kaija Koota tai Jenni Vartiaista, koska en ymmärrä sen tyyppistä musiikkia. Itse taas pidän kaikenlaisesta roots-musiikista, esim. bluesista, rockabillystä, soulista, jazzista ja vaihtoehtoisesta rockista ja näihin liittyvistä lieveilmiöistä, esim. pukeutuminen. - Ei noin.
Minusta tuo on kyllä ihan typerää, että antaa tuollaisen merkityksettömän asian vaikuttaa parin valinnassa.
- Kyllä voi olla näin
Aika mustavalkoinen näkemys, Ei noin. Asia ei välttämättä ole kaikille ihmisille merkityksetön. Siitä tässä on kyse.
Minä olenkin aina sanonut, että erilaisuuden sietäminen on vaikea taitolaji. Lukemani vastaukset vahvistavat käsitystäni entisestäänkin.
- RockinV
Eihän tässä ole kyse erilaisuuden sietämisestä. On minullakin ystäviä, sukulaisia ja työkavereita, joilla on erilainen musiikkimaku kuin minulla, mutta kun on kyse miesystävästä, olisi suotavaa, että meillä olisi samanlaisia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Jos musiikki on suorastaan elämäntapa, sillä on niin iso rooli elämässä, että se vaikuttaa todella paljon muuhunkin, esim. vapaa-ajan viettoon ja pukeutumiseen, ehkä jopa sisustukseen, kuten itselläni.
Kaikista samoista asioista ei tarvitse tykätä, mutta jos on ihan eri maailmoista, voi olla, parisuhdetta on vaikeata ylläpitää. Toki yhteinen arvomaailma, asenteet, arvostukset ja odotukset vaikuttavat musiikkiakin enemmän.Noh, jokainen valitsee kumppaninsa itselleen tärkeäksi kokemiensa kriteerien perusteella. Minulle musiikkimaku ei kuulu listan kärkipäähän, vaikka mukavaahan se on, kun haluamme käydä yhdessä samoilla keikoilla.
- Mitäs sanotte?
Se on ihan teidän molempien asenteesta kiinni, jos siitä tekee ongelman niin se on takuulla hankala juttu. Mutta jos ei anna noinkaan mitättömän asian haitata itseään niin eihän tässä ongelmaa olekaan. Tärkeintähän on että te molemmat pidätte toisistanne ja viihdytte toistenne seurassa. Jos tämä asia vaivaa teitä molempia noin paljon miksi ette tekisi kompromissia? Sinä oppisit sietämään hänen musiikkimakuaan ja lähtisit edes joskus niihin konsertteihin katsomaan bändejä joita miehesi haluaa kuunnella ja hän taas vastavuoroisesti oppisi sietämään sinun musiikkimakuasi. Pääasiahan on että tykkäätte toisistanne, ei kannata antaa tuollaisen asian häiritä noin paljoa.
- 22
Onko aloittaja poikaystävineen kuinka vanhaa porukkaa? Onko tuo mainitsemasi rytinämusiikki extreme-metallia? Löytäkääpä yhdessä joku keskitiebändi. Kuunnelkaa vaikka Kotiteollisuutta. Näin itse rytinää kuuntelevana minä kyllä annan periksi jos porukalla kuunnellaan musiikkia. Kaikki hevi ei tosin ole raskasta että siitä vaan tutustumaan.
Minä näkisin myös, että jonkinlainen molemmille yhteinen alue varmaankin on olemassa. Se ei ehkä ole kummallekaan sitä aivan ominta musiikkia, mutta varmasti molemmille ihan ok. Kun toinen tykkää popista ja toinen metallista, niin voisin kuvitella, että kevyemmän rockin tai hard rockin puolelta löytyisi teitä yhdistäviä juttuja. Sitten voisitte yhdessä käydä kyseisten artistien / bändien keikoilla ja kerryttää yhteistä kokemuspääomaa suhteeseenne. Kumpikin voi kuunnella niitä omia juttujaan sitten enemmän kuulokkeilla, työmatkoilla, lenkillä, autossa, toisen poissaollessa, jne.
Pieni avarakatseisuus ja valmius kompromisseihin molempien taholta auttaa asioita kummasti. Ehdottomuus ei muutenkaan ole parisuhdetta ajatellen niitä toivotuimpia asioita, joten kannustaisin tutkimaan asioita tämän pohjalta. Lupaavaa ihmissuhdetta ei kannata ihan helposti hylätä. Sen verran vaikeaa sopivan ihmisen löytäminen kuitenkin on.
- nohuhuhuhhuh
et oo tosissas. Tee palvelus: älä lisäänny.
- Pyydän
Äläkä sinä esiinnu tällä palstalla enää.
- Pyydän
Pyydän kirjoitti:
Äläkä sinä esiinnu tällä palstalla enää.
ESIINNY
No jos molemmat on semmosia, että kokoajan pitää musan soida, niin voi olla ongelma. Mutta jos kämpässä pääsääntöisesti ei soi musiikki, niin varmaan aika helpoa on.
Itse voisin kuvitella muuttavani eri osoitteeseen, jos muijan ois pakko saada kokoajan kuunnella musiikkia ja se ois jotain vitun villegallea..Ja jos ei saa kondertiin mennä... johon se ei tule... eli sen ei tarvitse kuunnella... Niin ei se ei toimi.
Oletko mennyt ja tavannut wlfwd:n ? Vai mikä se nyt oli :)
Noh ei meillä ainakaan erilaisesta musiikimausta ole vielä hiuksia toisiltamme revitty. Homma menee muutenkin silleen kiitollisesti, että mulla on laajempi musiikkimaku, joten mä pystyn kuuntelemaan samaa mitä mieskin. Hän ei niinkään pysty aina kuuntelemaan mun musakkeja.
Mutta meillä on kuulokkeet, jos iskee musakin kuunteluvimma, eikä toista hotsita kuunnella just sitä bäng bäng dängiä. Joten nou problem.- täysin nolla
Tässä asiassa tisen kunnioittaminen astuu esiin. Ette voi seurusteklla jos ette hyväksy edes toistenne musamakua ja jos siitä jo tulee riitaa niin mistä muusta riitelette? Ei kaikilla voi olla sama musamaku ja se on vaan hyväksyttävä. Itsekkin muuntelen metallicaa ja vihaan elton johnia
- 3971
Juu, kyllä olen tuon takia jättänyt miehen väliin. Meillä ongelma on toisinpäin. Mä kuuntelen rytinää :) Nii että mulle vois kelvata!
- .......
Ai musiikkimaun takia?
- 3971
....... kirjoitti:
Ai musiikkimaun takia?
Eikös siitä ollut kyse?
- tärykalvot koetuksel
Onneksi on aina rakkaus ollut niin suurta, että ei oo haitannut toisen erilainen musiikkimaku.
Kyllähän se vähän alussa säikäytti kun mies laittoi täysillä kuulumaan acdc:tä, motörheadiä yms. mutta ikinä en häntä sen takia ois voinut jättää. - sanon vaan
Jokainen saa kuunnella ihan sitä mistä tykkää. et koittakaa tulla toimeen ja hankkikaa elämä
- AsiatTärkJärjestyk.
Samaa mieltä, jos noin vähäpätöinen asia on "ongelma" niin miten teidän parisuhteen kävisi kun niitä ihan oikeita ongelmia alkaisi ilmaantua? Huonosti.
- I Love Rock Music!
En usko, että on este... pikemmin jonkinasteinen probleema, joka pitää ratkaista. Onko kuulokkeet mikään vaihtoehto, ja sitä on täällä ahkeraan ehdoteltukin? :) Mutten usko parisuhteen kestävän, jos musiikkimaku on iso ongelma.
Itse olen melko kaikkiruokainen, eli menee niin rock, iskelmä, pop, reggae, hip-hop että metallikin. Ainoastaan karjuminen hiipii niin yli, ettei voi kestää. Tai konemusiikki. Tosin, jos kuski ajaa ja kuuntelee esim. Stam1naa tai DJ Mangoa, niin kyllähän sitä kuuntelee... Jotenkin.
No, mä tykkään eniten rockista, ja menee kyllä ihan Hanoi Rocksista Negativeen. :D Mulle ei musiikilla niin väliä, kunhan toinen ei ala haukkumaan mun musiikkimakua. - sivistynyt yläluokka
Ongelmia ei pitäisi tulla sillä musiikkimakunne on alemmille sosiaaliluokille tyypillistä. Mutta siitä kyllä tulee riitaa jos mies tykkää Wagnerista ja nainen Brahmsista. Eivät sovi millään yhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 164662
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21625Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061587Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2281096Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 126889
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2846Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29817- 10815
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks47807