Määräilevät vanhemmat

Vanki7250274

Olen ollut nyt puolisen vuotta täysi-ikäinen, ja jotenkin aikaisemmin kuvittelin että saisin nyt päättää omista menoistani vähän vapaammin.

Mutta ei. Porukat edelleen kieltävät minulta kaikenlaista. Tähän asti oon pystyny elämään näiden rajoitusten kanssa, mutta nyt kun lupaavalta vaikuttava alkava parisuhde meinaa kaatua siihen etten ikinä näe tätä ukkoa, alan vähän kypsymään tähän touhuun.

Tilannehan on siis se, että mies asuu puolentunnin ajomatkan päässä, ei siis kauhean kaukana, ja minulla kun oma auto on niin hyvin voisin sinne ajella vaikka joka päivä häiritsemättä vanhemia. ...Ja yötähän siellä sitten haluaisin olla. Mutta vanhemmat eivät tähän suostu.

Mua hävettää ja vituttaa mun porukat. Mieskin nauraa että mitä helvettiä niiltä mitään lupia kyselen, ja niin nauraa kaikki mun muutki kaverit jos porukat aiheuttavat stressiä. Ku haluaisin kuitenkin porukoiden hyväksynnän kaikelle mitä teen, mutta... joku raja sentään?

Onko muilla tätä ongelmaa?
Vaadinko liikaa?
Mikä on se syy, miksi porukat eivät anna mun jäädä yöksi sinne?
Pitäiskö mun vaan lähtee porukoista huolimatta?
Miten tehdä vanhemmille selväksi että olen jo iso tyttö?

9

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lellu..

Viestistäsi päätellen asut vielä kotona. Onko sinulla jokin syy kotona asumiseen kuten lukion käyminen loppuun ? Onko mahdollista että muuttaisit kokonaan pois kotoa ? Silloin olisi oma tupa ja oma lupa.

Jos lupaavasti alkanut suhde kaatuu siihen että 'Mieskin nauraa että mitä helvettiä niiltä mitään lupia kyselen' niin anti miehen mennä vaan. Minkä takia ukko ei ajele tapaamaan sinua ? Ovatko porukat tavanneet ukon ? Mitä mieltä he olivat hänestä ?

Jos haluat asua kotona ja säilyttää välit perheeseesi, sinun kannattaa ottaa huomioon heidän kommentit. Muuten teille kaikille tulee tukalaa. Jos haluat elää omaa elämääsi, muuta pois kotoa.

Olet kuitenekin nuori ja vanhempasi haluavat suojella sinua. Vuosi - kaksi tästä eteenpäin on lyhyt aika. Jos ukko on tosissaa sinun suhteen hän odottaa sen aikaa vaikka vanhemmat jarruttelee.

• grannen

kysyn samaa kuin allaoleva, asutko kotona ? oletko töissä ? jos vanhempasi kieltää sinua menemästä poikakaverisi luo se on mielestäni väärin.

itselläni on 20 vuotia joka on työtön, tekee toki kesätöitä ja maksaa menonsa. kuitenkin pikkasen ohjaamme ja sanomme mielipiteemme hänen menoista. esim. olemme tehneet selväksi ettei koti ole hotelli jossa nukutaan puolille päiville ja sitten kierretään kapakoita. tämän hän on hyväksynyt. työttömänä ollessa hän nousee ylös 07.30 ja menee salille ja yrittää muutenkin elää siisitisti. ei kapparaeissuja joka viikonloppu. auttaa myöskin kotona.

niin kauan kun hän kuitenkin on meistä riippuvainen saa hän myöskin hyväksyä meidän ehtoja kanssa.

• mk

Teet niinkuin tise hlauat ja vanhempien juttu toisesta korvatsa sisään ja toisesta ulos että silleen. Jos tulee sanomista sinun menoista niin ilmoitat että ole täysi-ikäinen ja vastaat itse menoistasi ja se ei enää vanhemmillsi kuulu ja teet sen selväksi että silleen.

• Vanki7250274

Juu tosiaan, asun vielä kotona, valmistun lauantaina ylioppilaaksi.. kesäksi tiedossa töitä, mutta ei kuitenkaan sen vertaa että pystyis muuttaan omaan kämppään... Tai no tietty jos opiskelupaikan saan toiselta paikkakunnalta, niin toki sinne sitten muutan, jolloin tätä ongelmaa ei enää ole.
      Se vaan hirvittää että jos/kun en saa sitä opiskelupaikkaa, mun pitää elää porukoiden vallan alla vieläkin pidempään.. -.- Olis ees säännölliset tulot niin vois harkita edes jotain vuokrakämppää, mutta ei noilla mun kesätöillä nyt ihan niin pitkälle pääse :<

Ja niin... varmaan suurin syy miksi porukat ei mua sinne mielellään päästä on se että ne ei oo vielä tavanneet tätä herraa.. :D Huuups. Ei nyt kuitenkaan olla mielestäni siinä vaiheessa..

"niin kauan kun hän kuitenkin on meistä riippuvainen saa hän myöskin hyväksyä meidän ehtoja kanssa."
      Kuulostaa ihan reilulta. Ehkä jos teen oikein paljon kotitöitä ja muutenkin alan olemaan oikein erikois-kiva, jos ne sitte päästäis mut helpommin.......... :D Hoho. Epäilen. Mutta joo. Hmm.

• grannen

jos yrittäisit puhua vanhempiesi kanssa ? sopia asioita joista tulee kinaa. ethän todella ole lapsi enään ja vapautta on saatava ja siitä sitä kasvaa...
        meillä asiat sujuu hyvin ja kaikki on tyytyväisiä. tytär jopa teksti viestejä lähettelee säännöllisin väliajoin kun on illalla/ yöllä liikkeellä. sitä kun sattuu niin paljon nykyisin nuorille kaikenlaista. emme me häneltä vaadi ilmoittamista mutta hän sanoi että on niin tottunut siihen teiniajoilta.

tuntuu kans turvalliselta jos huomaa ettei tytär ole kotiutunut yöllä sit vain lukee tekstarit.

• mk

Ei sillä ole mitään merkitystä asutko kotona vai ei. Minä kun täytin -70 lopulla täytin 18v ja olin taysin kypsysnyt siihen vahtimiseen mitä äitini yritti ja siinä onnitumatta niin snaoin että nyt teen niinkuin huvittaa ja siihenloppui vahtiminen. Itsellä kohta 18v tytär ja ei ole ollut mitään ongelmia kun annetaan vastuuta ja se pitää myös ottaa ja meillä lapsi käynyt konserteissa ja muissa menoissa stadin keskustassa ja menen vielä yöllä hekemaan hänet siltä ja mhdollisen kaverinkin että pääsevät turvallisesti kotio. Vnahemmillasi ei ole ollut nuorempana itsellääkään omia menoja kun ei vät ymmärrä että alspi kasvaa ja kun tarpeeksi alistetaan ja sitten kun lapsi 30v niin ihmetellään kun ei puolisoa löydä kun ei ole nuoruudessaan missään käymään ja ei oel kavererita ollenkaan.

• ...

Omat vanhempani olivat myös todella tiukkoja mihin saan mennä ja kenen kansss. Lopulta piti ruveta valehtemaan,että menen kaverin luo yöksi tai jotain muuta vastaavaa. Myös,kun aloin mieheni kanssa seurustelemaan äitini oli tiukka. Piti kauheat kuulustelut minulle miehestäni minkälainen hän on,mutta sitten kun vanhempani häneen tutustui niin ei olut enää mitään vastaan,vaikka nyt ikäeroakin oli 14-vuotta. Minulla oli myös kovat riidat varsinkin äitini kanssa aina kaikesta,kun äitini on vähän ylisuojelevainen meitä tyttöjä kohtaan. Valmistuin 2011 suurtalouskokiksi ja muutinkin, sitten lokakuussa miehen paikkakunnalle 240km päähän kotipaikkakunnastani. Äitini ei meinannut ottaa asiaa tosissaan,kun sanoin muuttavani pois.

Olen Nyt 8kk asunut miehen kanssa avoliitossa ja vanhempani ovat onneksi rauhoittuneet eivätkä enää mun elämää määrää ja mitä teen. Ikää 21

• oppeliini1

Hei Vanki, Sinulla voisi olla paljon huonompi vankikoppi kuin se jossa nyt asustat.

Kyllä asia on niin että "sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto". Ts. kun maksat oman asumisesi, verosi ja ruokasi, sinulla on täysi valta tehdä mitä haluat.
      Niin kauan kun syot muiden ruokaa ja asut muiden talossa, sinun on tanssittava heidän pillinsä mukaan. Sorry. Vielä suuremmalla syyllä jos olet jo täysi-ikäinen.

Ehkä tuo tietoisuus saa sinut hakemaan oman tyopaikan josta sitten maksat elantosi.

Jos olet terve, niin aivan hyvin voit tyosi ohella kayydä koulua lisää. YOn papereilla eiu kovin pitkälle potkitä. JA tyosi takaa sinulle vapuden olla täysin itsenäinen.

• mk

Mutta kun se suomen laki sanoo että 18v on täysi-ikäinen ja jos lapsi tekee niinkuin itse haluaa niin vanhemmat eivät voi mitään ja aonoa mitä voivat on heittää lapsi pihalle kotoansa mutta se ei ole järkevää että silleen. Itsellä ensi jouluna tytär täyttää 18v niin ei isänä tulsii mieleenkään määräillä mitä tytär tékee ja menee kun on vastuussa itsestään että silleen. Se oma tahto on joskus otettava itse ja lopetettava se vanhempien määräyksien totteleminen ja se ottaa josku vanhempiä päähän kun lapsi rupeaa itsenäseksi mitta se napanuora on joskus katkaistava kenolla millä hyvänsä että silleen. Vastuuta pitää antaa lapselle kun ikää tulee koska muuten tulee niitä uusavuttomia jotka eivät osaa mittään ja ihan pihalla miten pitäisi elää ja olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe