Mitä tehdä ku tuska ei helpota

Tuskainen

Erosimme yli kaks vuotta sitten. Ja nää vuodet olen kulkenut aika sumussa. Vasta toisena vuotena joulu ja nyt pääsiäinen ja vappu on ollut raskaita. Oloni tuntuu vaan pahentuvan. Olen käynyt kaikki mahdolliset terapiat. Juonutkin liikaa, käynyt A klinikalla. Kaikki vaan kuuntelee ja taputtelee olkapäälle, tarjoo jotain pillereitä. Mut ei pillerit auta mulle, mun elämä on pilalla. Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä tekemistäni. Olen menettänyt elämäni ja mikä pahinta, olen menettänyt elämänhaluni enää jatkaa elämääni. En nää mitään mahdollisuutta enää mihinkään uuteen.

20

1073

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaksamista sinulle

Hei Tuskainen, oletko kokeillut rukousta? Rukoile, kun jaksat..ja kun tuntuu paremmalta kiitä hyvästä olostasi ja kaikesta hyvästä mitä sinulla on. Voit myös hakeutua eri seurakuntien toimintaan mukaan, vaikka ihan vain kurkkimaan!

• toistamiseen eonnut

Kuules, liityin kirkkoon vuosi avioeron jälkeen. Olin kirkosta erottuanikin kokenut että kuulun kirkkoon joten vain palasin "kotiin" - niin luulin.

Sain kuin sainkin jumalasta hetkellistä apua. Kuvittelin näet että hankkimalla sitä kautta elämään sisältöä pääsen lopullisesti yli avioeron aiheuttamasta sisäisestä tuskasta. Siitä kun itsetunto oli romahtanut ja ymmärsin ystävienki karttaneen minua koska olin vain niin yksinkertaisen surkeaa ja itsekeskeistä seuraa. Olin siis täysin avoin tulevaisuudelle johon uskoin.

Toisin kävi. Alkoi tulla sairauksia, työpaikalla ongelmia joihin avun hakeminen vain pahensi tilannetta, naapuriin muutti riesa jolle isännöitsijällä ei ole mielenkiintoa tehdä mitään (öisin biletystä ym. epäsosiaalista ainesta juoksee päivin öin). En ole saanut asuntoa myytyäkään, koska jokaisella näytöllä välittäjän mukaan naapuri on onnistunut olemaan ns parhaimmillaan.
        Siis uusia ongelmia eikä ketään kenen kanssa elämää ja kokemuksia voisi jakaa. Ei edes positiivisia kokemuksia. Olen kahtena vuotena käynyt viikon ulkomaan matkalla yksin. Kaikilla tuttavilla on omat perheet, ystävät, sukulaiset taikka rahapula tai jotain. (Selityksiä vaan mielestäni, mutta minkäs minä voin sille että olen tällainen). Olen toki nauttinut matkoista, mutta mielekkäämpää olisi jakaa kokemukset jonkun kanssa. En ole kuin joulukortit lähettänyt tutuille ja vain niille kenen kanssa olen ollut vuoden aikana tekemisissä. Vanhussukulaisille tietenkin eiväthän he ymmärrä kuin perinteet.

Heitin koko jeesuksen ja jumalan romukoppaan alkuvuonna. Jotenkin kummasti olen sisuuntunut ja kestän koettelemuksetkin nyt paremmin. Olen toki usein kahden vaiheilla pohtiessani kannattaisiko tämä kaikki lopettaa. En merkitse kenellekään mitään, työ on enemmän minulle rasite kuin työnantajalle etu. Olisi edes koti jossa saisi olla rauhassa mutta ei. Tänäaamunakin heräsin puoli kuusi kun joku naapurin kaveri huuteli pihalla että pitäisi päästä ovesta sisään. Se aukeaa 06, olisi odottanut sen aikaa. Naapuri päästi lopulta kaverinsa sisään ja siitä alkoi elämä. Että se siitä kirkosta.

• Niin järjettömän pah

Hei, olen kirjoittanut tuossa toisessa keskustelussa nimimerkillä Niin järjettömän paha olla. Mieheni sanoi minulle 4.5 vvkoa sitten, että haluaa eron minusta 20 v avioliittovuoden jälkeen. Erohakemus on laitettu jo vireille ja nyt tänä viikonloppuna hän muuttaa pois kotoamme. Ero tuli minulle täydellisenä yllätyksenä enkä edelleenkään sitä halua. Tunnen suurta surua, pelkoa, kauhua, järkytystä, epävarmuutta siihen, että miten jaksan minäkään tässä tilanteessa. Huominen ja tulevaisuus pelottaa. Olen 47v nainen ja en halua, en jaksa aloittaa tavallaan taas kaikkea alusta.

Vaikka olenkin vasta tämän oman Via Dolorosani alussa, tunnen suurta myötätuntoa sinua kohtaan ja ymmärrän tuskasi ja epätoivosi hyvin. Kirjoitat, että tunnet jatkuvaa syyllisyyttä tekemisistäsi. Tarkoitatko tekemisistäsi avioliittosi aikana vaiko nyt nän jälkeenpäin, esim. juomisesi?

Nyt ensinnäkin. Koeta olla tuntematta syyllisyyttä siitä, mitä olet tehnyt avioliittosi aikana. Olet ne asiat jo tehnyt ja sanonut, et saa niitä tekemättömiksi vaikka miten sitä ajattelisit. Itsensä syyllistäminen jälkeenpäin on täysin turhaa, et rakenna sillä mitään ja saat itsellesi aikaan vain entistä pahemman olon. Jos tekemisesti päättivät avioliittosi, niin toisaalta olisit voinut tehdä jotkin asiat täysin eri tavoin, ja silti olisitte päätyneet eroon. Ymmärräthän pointtini? Koetan ajatella näin itse, koska välillä huomaan, että pyrin syyllistämään itseäni ja koetan myös muistaa, että parisuhteessa on aina kaksi aikuista, itsestään vastuullista ihmistä.

Juominen ei sinua auta, en tiedä, oletko juonut jo avioliittosi aikoihin vai alkanut errosi jälkeen, mutta sanon sinulle näin ihan yksinkertaisesti. Lopeta juominen. Älä avaa sitä pulloa, älä mene tilaisuuksiin, joissa tiedät, että alkoholia on tarjolla. Kävele kaupassa olut-/siiderihyllyjen ohi ja käännä alkon liikkeille selkäsi. Sinä pystyt siihen, koska sinun on pakko. Olosi ei takuulla parane sillä, että juot ja pilaaat elämäsi alkoholin kanssa lutraamiseen.

Ymmärrätkö, että kaikki muutos lähtee sinusta itsestäsi? Kukaan eikä mikään voi auttaa sinua, ellet itse pyri auttamaan itseäsi. Ole armollinen itsellesi, kuuntele itseäsi. Rakasta itseäsi ja anna itsellesi anteeksi. Sinä et ole menettänyt elämääsi, koska sinähän elät. Ajattelet, sydämesi sykkii, tunnet ahdistusta ja pahaa oloa. Juot liikaa. Koet syyllisyyttä. Sinä elät mitä suurimmassa määrin! Koska sinä olet ja tunnet.

Pillerit (ilmeisesti uni- ja rauhoittavat ??) eivät sinua loppupeleissä auta. Ne helpottavat oireita, mutta eivät poista syytä eli avioeroasi. Ei ole oikopolkua avvioerosta selviämiseen vaan sinun on käytävvä koko tie läpi ja jonkin päivänä huomaaat, että olet saanut rauhan itsesi kanssa.

Näin koetan itse itseäni hoitaa vaikka tosiaan olen vasta tämän tieni alussa. Olen asettanut itselleni päivämäärän ja se on 27.4.2013 eli tasan vuosi sitten siitä, kun minun mieheni ilmoitti jättävänsä minut. Silloin aion olla jo hyvin pitkälti sinut itseni kanssa ja pärjätä elämässäni jälleen. Elämä on liian lyhyt jatkuvaan murehtimiseen, pahaan oloon ja suremiseen. Hylätyllä on kaksi vaihtoehtoa, toinen on jäädä syyllisenä olemaan elämän pohjamudissa ja toinen vaihtoehto on päättää, että perhana, minähän selviän! Minä valitsin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon.

Jos sinun olosi käy todella tuskaiseksi, muistathan päivystävän sairaalan. En tiedä, missä asut, mutta jos koet olevasi itsemurhavaarassa, niin hakeudu silloin kotikaupunkisi/-kuntasi sairaalaan hakemaan akuuttia apua itsellesi.

Valitettavasti en osaa sinua tämän paremmin lohduttaa, mutta muista, että olet pärjännyt jo näinkin pitkälle. Elämä kyllä kantaa, kun sille antaa mahdollisuuden.

Ole armollinen itsellesi!

• mennyt

Kiitos tästä kirjoituksesta. Olen hieman erilaisessa tilanteessa, mutta tuo itsesyytökset menneistä valinnoista painavat mieltä. Pitäisi muistaa olla armollinen itselleen.

• Tuskainen

Kiitos vastauksestasi. Hienoa, että tunnut jaksavan eteenpäin huonosta tilanteestasi huolimatta. Olen nuo samat neuvot kuullut monelta muultakin taholta jo ennenkin.
        Menetin erossa kaiken (avioehto). Sain kenkää duunistakin samoihin aikoihin ( YT- neuvottelut, mutta silloinhan kaikki luuserit heitetään pihalle). Olen tapaillut muutamaa miestä eroni jälkeen, mutta ne on aina lopahtaneet, joten en oikein enää jaksa yrittää sillä rintamalla. Olen tällä hetkellä osa-aika työssä, joka loppuu muutaman viikon kuluttua. Joten taas olen menettänyt ja menetän. Vaikka hetken tuntuu helpottavalta, että elämä jatkuu ja kantaa, kohta tulee taas uusi pettymys. Tuntuu aika toivottomalle alkaa hakeen uutta työtä kohta viisikymppisenä eronneena ja kauan työttömänä olleena.
        Taloudellinen tilanteenikin on todella heikko, joten suuria, eikä pienempiäkään suunnitelmia ole enää mahdollista tehdä. Toki jännittäväähän tää elämä nykyisin on, kun saa joka kuukausi jännää, että pystynkö vuokran muut välttämättömät laskut maksamaan. Ja onhan mulla vielä odotettavaa elämässäni: vaihdevuodet, eläke ja kuolema. Heh, huumorintaju mulla on vielä tallella onneksi.

• kyllä pääset yli

Ei voi aloittaa uutta parisuhdetta jos ei ole entisestä irti. Ja pystyykö sitä edes rakastumaankaan jos on tunteissaan vielä kiinni entiseen. Ymmärrän sinua jos itse olet sotkeunut pahasti liittosi, mutta ei mennyttä takaisin saa. Ei hyvältä tunnut jos itse on rakastanut ja sitten joutuu hylätyksi.
      Itse olen menettänyt miehen 25 vuoden yhteiselon jälkeen toiselle: sitten rakastuin ja luulin kevään puhkeavan vielä elämääni, mutta hänkin otti ja lähti vain.
      Usko Jumalaan on minua kantanut eteenpäin. Elän nyt vain päivä kerrallaan ja rukoilen: tapahtukoon Isä sinun tahtosi ja ihan mukavasti menee yksinkin.

• Isä meidän...

minäkin aina kun ahdisti, mielessäni rukoilin, vaikka en ole mitenkään uskovainen, kuulun kyllä kirkkoon, mutta se auttoi...

• aiempi

ja vielä lisään, huumoria pitää olla välillä ja nauraa, vaikka hampaat irveessä, pidin suupieliä ylöspäin ja kävelin paljon..annoin tulla tunteet, vaikka ihmettelin, milloin tuska hellittäää...kunnes alkoi vähemmän ja vähemmän ahdistamaan, jopa alkoi naurattamaan koko ero :), ja itse lähdin?, siksi otin vastuun ja kestin, mutta ei saa syyttää itseään loputtomasti, sillä eroon tarvitaan kaksi.

Täällä kävin usein ja käyn vieläkin, sillä kertomalla muille omista tunteista, on tavallaan apuna saman kokeneille.

• kanssakulkija

totta, jakamalla omia tuntemuksia jaksaa eteenpäin. Puhu kaikille, jotka vaan ovat luotettavan tuntuisia.
      Menemällä ulos ihmisvirtaan näet elämän virran jatkuvan. Se auttaa ainakin minua, joka on jätetty keväällä.

• Asenne ratkaisee

Aloituskommentin asenteesta sen voi suoraan päätellä: asenne on väärä. "Tuska" alkaa vähitellen helpottaa, kun muuttaa ajatusmaailmansa suuntaa toisen laiseksi. Valitus ja märehtiminen eivät auta elämässä eteen päin ollenkaan, etkä sinä kuulu muuta tekevän. Mene eteen päin äläkä makaa tulessa, hopi-hopi.

• Kohtaloako?

Tai sitten vain erotuska vie aikansa, ei siihen mitkään rukoukset auta.. Kukin tyylillään ja ajallaan...Mulla vei erosta selviytyminen just about 2 vuotta ja kas kummaa siihen auttoi toisen kumppanin löytäminen. Ja sitä kumppania EI tarvitse etsiä, se tulee eteen jos jaksaa uskoa eikä makaa vaan sohvalla. Vaihtamalla paranee !!

• Hah !

Yeap, "vaihtamalla" ajatusmaailmansa "paranee". Kumppania vaihtamalla välttämättä ei. Mitä sitten, jos et olisi löytänyt?

• höpsökkä

Elämä on pilalla sitten vasta kun kuolee :D. Ota itseäsi niskasta kiinni ja väännä ilme hymyyn vaikka väkisin. Se auttaa kyllä :).Juodakin saa, välillä liikaakin, kunhan juo seurassa. Yksin juominen lyhentää elämää, seurassa juominen puolestaan lisää.

Kuuntelehan vaikka musiikkia. Sieltä löytyy karuja, mutta ah niin lohduttavia totuuksia elämän kulusta. LOPETA syyllisyys heti paikalla. Se on perisynti. Anna anteeksi itsellesi, ole hellä. Kuolema tulee ja korjaa kuitenkin jossain vaiheessa. Elä onnellisena nyt, kun se vielä on mahdollista.

• Tosi hölmö

Täää olisi muuten hyvä, mutta juomisohje on hanurista. Juomalla lisätään murheiden ja ongelmien määrää eikä juurikaan muuta.

• toistamiseen eronnut
        Tosi hölmö kirjoitti:

Täää olisi muuten hyvä, mutta juomisohje on hanurista. Juomalla lisätään murheiden ja ongelmien määrää eikä juurikaan muuta.

Humala on konkreettista jumala ei. Kunnon kalsarikänni ja parku päälle auttaa. Ei tosin kannata lähteä julkisuuteen eikä myöskänä soitella kavereille. Senkun kärvistelee itsekseen. Seuraavana päivänä on krapula mutta jotenkin valoisammalta näyttää.

• Kumpi paree tosi
        toistamiseen eronnut kirjoitti:

Humala on konkreettista jumala ei. Kunnon kalsarikänni ja parku päälle auttaa. Ei tosin kannata lähteä julkisuuteen eikä myöskänä soitella kavereille. Senkun kärvistelee itsekseen. Seuraavana päivänä on krapula mutta jotenkin valoisammalta näyttää.

Ja kun krapuloita alkaa olla riittävästi takana päin, ei enää edes muista, mitä tarkoittaa valoisa. Kommentissasiko syy toistumiseen, kannattanee miettiä konkretia-asiat uusiksi.

• zxcv
        Tosi hölmö kirjoitti:

Juomalla ei lisätä murheiden ja ongelmien määrää, varsinkaan kun juo seurassa, kuten tuossa kehotettiin. Yksin juominen on onnetonta. En myöskään joka päivä hakeutuisi ystävien kanssa baariin, vaan esimerkiksi pari-kolme iltaa kuukaudessa pitää mielen virkeänä ;).

• Tapa ratkaisee
        zxcv kirjoitti:

Juomalla ei lisätä murheiden ja ongelmien määrää, varsinkaan kun juo seurassa, kuten tuossa kehotettiin. Yksin juominen on onnetonta. En myöskään joka päivä hakeutuisi ystävien kanssa baariin, vaan esimerkiksi pari-kolme iltaa kuukaudessa pitää mielen virkeänä ;).

Riippuu kuule ihan siitä miten juot, osaatko juomisen jalon taidon. Kaatokänni kertoo ongelmaisesta taustasta, joka halutaan hetkeksi unohtaa. Totta: seurassa sivistyneesti nautiskelu ei tee örveltäväksi urveloksi.

• kanssakulkija

Niin ja juomisen jälkeen seuraavana pvnä, kun päätä särkee niin ahdistus on kahta kamalampi. Kokemusta on sen verran, että kannattaa otta vain vähän.

Ahdistukseen auttaa vain aika, hetkellisiä apuja saa kavereilta, kun purkaa heille tuntojaan ja ammattiauttajilta.
      Kyllä muakin ottaa pannuun, että mun kesä ihan piparina ja koko ihminen samalla, mun mies jätti mut keväällä ja ihan samassa veneessä ollaan. Onneksi meitä on iso joukko, ei olla vähemmistöä....

• Jos haluaa elää on aloitettava alusta pohtimatta syitä syviä menneisiin asioihin jotka eivät tule muuttumaan.
      Joskus on hyvä aina katsoa peiliin mutta parisuhdeasioissa on yleensä niin että on olemassa 2 eri ihmistä joista toisen luuli tuntevansa.Ehkäpä se toinen ei tuntenut itseään ja löysi todellisen itsensä.Tai pakeni yhteen ihmiseen tai elämäntyyliin kyllästyttyään johonkin erilaiseen.

Kannattaa yrittää ottaa asiat järkevästi ja rakentaa oma elämänsä uudestaan kuin että ää surkuttelemaan asioita.

Ei se helppoa tule olemaan oli syyt sitten missä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe