Osaatteko auttaa mitenkään?

nötemin

Sanon heti että tykkään kovasti pelata video- ja tietokonepelejä koska olen tehnyt sitä 3v;sta asti. Siihen liittyen on ongelma. Avovaimoni vihaa (ilmeisesti) videopelejä. Hän sanoo minulle että "toki voit pelata kaverisi kanssa jos haluat", mutta kuitenkin joka kerta tulee sitä valivalia jos pelaan kaverin kanssa netissä. Jos ei pelaamisen aikana niin sitten viimeistään seuraavana päivänä. Avovaimo väittää että aina kun pelaan hän muuttuu ilmaksi minulle, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Muutenkin tuntuu että kaikki mistä minä nautin, on meidän parisuhteessa kiellettyä tai muuten jollain tavalla väärin. Hän ei tunnu päästään minua kaverereitteni luoksekaan ilman että pahoittaa mielensä enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi menimme katsomaan kavereitteni kanssa Jorn Landen keikkaa Tavastialle ja avovaimo oli vihainen minulle asiasta koska en ottanut häntä mukaan. Tiedän että hän ei pidä metallimusiikista joten en edes vaivautunut kysymään josko hän lähtisi mukaan. Lisäksi tuntuu että hän ei kovinkaan paljoa pidä vanhemmistanikaan koska hän näyttäisi ikään kuin välttelevän niiden tapaamista. Sählyn pelaamisen harrastelijaporukassakin jouduin lopettamaan, koska en saanut lähteä sinne kun se oli "liian kaukana" (n. 20 min ajomatkan päässä kotoa) ja minulla meni siellä liian kauan koska sitä sählyä oli _kerran viikossa_ ja se kesti 1,5-2 tuntia ja tämän jälkeen yleensä kävin vielä vanhempieni luona syömässä ja saunassa. En näe tässä itseni mielestä mitään väärää. Nämä asiat ärsyttävät minua ja olen kyllä muutaman kerran ottanut nämä asiat puheeksi mutta mikään ei ole muuttunut. Sen sijaan hän yrittää muuttaa minua. Mitä minun siis kannattaisi asialle tehdä?

8

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12 + 19

"Muutenkin tuntuu että kaikki mistä minä nautin, on meidän parisuhteessa kiellettyä tai muuten jollain tavalla väärin."

Tuttu tilanne. Kaikki, mistä nautit ilman häntä, aiheuttaa loukkaantumista ja mustasukkaisuutta. Hän tuskin myöskään tiedostaa tilannetta. Ja jos todistat sen hänelle yksittäistapahtumilla, hän varmaankin loukkaantuu vielä enemmän.

Toisaalta avovaimosi turhautumisen voi ymmärtää. Todennäköisesti hän vaistoaa, että ainoa asia, joka teitä yhdistää, on seksi. Se ei hänelle riitä. Hän elää vielä toivossa, että suuri osa vapaa-ajastanne menisi muussa kivassa yhteisessä menossa. Sen sijaan hän huomaa, että seksiä lukuun ottamatta kaikki muu kiva tapahtuu ilman häntä.

"olen kyllä muutaman kerran ottanut nämä asiat puheeksi mutta mikään ei ole muuttunut. Sen sijaan hän yrittää muuttaa minua."

No, ette siis ole tyytyväisiä toisiinne. Sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa: lopetat suhteen tai lopetat omat jutut. Minä valitsin samassa tilanteessa jälkimmäisen vaihtoehdon. Näin jälkikäteen ajatellen tein tyttöystävälle/vaimolle karhunpalveluksen, koska jos olisimme lopettaneet, hän olisi ehkä löytänyt paremmin hänelle sopivan siipan. Mutta hän oli niin upea pakkaus, että edelleen ymmärrän päätökseni hyvin.

• nötemin

Tilanne on vaan se että en halua lopettaa suhdetta, mutta en myöskään ainakaan kaikkia omia juttuja. Kyllä meillä toki on nyt ollut enemmänkin yhteisiä iltoja mutta nekin riippuu paljon tottakai työvuoroistamme. En tietenkään väitä ettenkö pitäisi niistä hetkistä, tottakai pidän mutta joskus kyllä haluaisi omaakin rauhaa välillä jotta voisi esim pelailla rauhassa.

• 12 + 19
        nötemin kirjoitti:

Tilanne on vaan se että en halua lopettaa suhdetta, mutta en myöskään ainakaan kaikkia omia juttuja. Kyllä meillä toki on nyt ollut enemmänkin yhteisiä iltoja mutta nekin riippuu paljon tottakai työvuoroistamme. En tietenkään väitä ettenkö pitäisi niistä hetkistä, tottakai pidän mutta joskus kyllä haluaisi omaakin rauhaa välillä jotta voisi esim pelailla rauhassa.

"joskus kyllä haluaisi omaakin rauhaa välillä"

No, sitten sinun on vain meneteltävä, niin kuin näet parhaaksi. Varustaudu itkukohtaukseen ja syyttelyyn ("en olisi ikinä voinut kuvitella että voisit olla niin sydämetön -- luulin että oikeasti pidät minusta") mutta pidä pääsi. Kun pöly laskeutuu, sinulla on ehkä vielä parisuhde, ehkä terveempi, ehkä jääkylmä.

• nium95

hellouuuu, onkos täällä ketään?

• Daddy Cool

Tyttöystäväsi on niitä naisia jotak haluavat elää toisen kautta ja haluaa, että toinenkin tekisi niin. Se saattaa johtua peloista ja huonosta itsetunnosta. Vähän alkaa haiskahtaa siltä, että hän haluaa pitää sinut lyhyessä narussa. Jos kontrollointi on kovin voimakasta ja koko ajan pahenevaa, se voi viitata jonkinasteiseen persoonallisuushäiriöön. Millaiset välit hänellä on vanhempiinsa ja sisaruksiinsa?

Onhan selvää, että parisuhteen aloitettuaan, jokainen joutuu tinkimään hieman sinkkuaikojen menoista, jotta yhteistäkin aikaa olisi, mutta omia ystäviä ja harrastuksia ei missään nimessä saa kokonaan jättää. Itse opin tämän kantapään kautta, kun luovuin ex. vaimoni painostuksesta kavereistani yksi kerrallaan kuten kävi myös harrastuksille. Pian minulla ei ollut mitään omaan elämää.

• hhdfhfh

Molemmat tartteette oman elämän. Ette voi elää pelkästään toisistanne ja täyttää kaiken ajan elämässänne toisillanne.

Kuulostaa siltä että avovaimollasi on kenties jonkinlaista luottamuspulaa sinua kohtaan? Huonoja kokemuksia menneisyydessä?
      Ja huomautuksena: vaikkei avokki tykkäisi esim. metallimusiikista, niin pitää silti kysyä, että haluaako hän lähteä mukaan. Ehdottomasti kysy joka kerta. Se on kohteliasta toisen huomioon ottamista, vaikka vastaus ois joka kerta "ei".

Miten ois, jos nyt puhuisitte asiat halki? Sanoisit, että "kulta, rakastan sinua aivan mielettömästi, mutta ei tee hyvä sinulle eikä minulle eikä meidän parisuhteelle, jos vietämme jokaisen hetken vain kaksistaan. Tarvitsen harrastuksia kuten sinäkin, ja tarvitsen myös kavereita - aivan niin kuin sinäkin. Jos haluat, niin hankitaan joku yhteinen harrastus siihen lisäksi, mutta mä toivon että voit oppia hyväksymään sen, että minulla on myös omat harrastukseni."

Älä luovuta yhdestä huonosta keskustelusta. Otat tuon aiheen esille niin monta kertaa, kunnes avokkisi suostuu vihdoinkin kuuntelemaan eikä heti ota puolustavaa kantaa. Ja muista myös itsekin olla hyökkäämättä, vaan puhut hellästi mutta teet asian silti selväksi. Ja jos ei tehoa sittenkään, niin väläytä sitäkin, että jos hän ei suostu antamaan sinun elää omaa elämääsi, niin joudut miettimään teidän välistä suhdetta uudestaan.
      Keskustelua vaan peliin.

• uioyuioyuo

Siis ihan klassisesti huono itsetunto ja yleisesti avovaimo ei tunne oloaan hyväksi. Hänen mielensä skannaa jatkuvasti ympäristöä löytääkseen syitä huonolle ololleen. Vaikka muuttaisitkin käytöstäsi ja tekisit niin kuin hän tahtoo, hän varmasti löytää jotain vikaa.

Olin itse tällainen. Olin kade miehen menoille ja suutuin vaikka mistä. Nykyään tiedän että ongelma oli minun pääni sisällä, eikä olosuhteissa. Nykyisin toimin toisin.

• mie täällä

Naiset kuule loukkaantuu jo siitä että et huomioi niitä. et vaivautunut kysymään et lähteekö se keikalle. No sen takia naiset loukkaantuu kun et viitsi edes kysyä, vaikka ei lähtis sun mukaan. Kysyminen jo on toisen huomioimista ja osoittaa että välität siitä. Toisaalta olet tossun alla ja naises ei luota sinuun. Sitä on varmaan petetty joskus ja haluaa et pysyt kotona näkyvillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe