tyttäreni kiinalaisen pojan kanssa

vanhemman vaisto

Tyttäreni oli viime vuonna vaihto oppilaana Kiinassa. Hän tapasi siellä kiinalaisen pojan ja nyt he ovat alkaneet seurustelemaan. Poika kuulemma haluaisi tulla käymään kesällä Suomessa. Olenko ahdasmielinen, kun olen huolissani?

14

495

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+1

Kyllä olet.

• et ole

Aasilainen mies on sovinistinen.

• Varmaan niin.

Kaikki aasialaiset miehethän ovat tietysti sovinisteja!

Mistä voit päätellä juuri tämän kyseisen kiinaaisen olevan yhtään mitään?

Ja alkuperäiselle kysyjälle: Olet!

• Tsaina

Et ole.

• Aasialaiset

On julmia eläimiä kohtaan,ainakin koirat kannattaa viedä piiloon jos sellaisia omistaa..
      Eikä tämä ole mitään provoa,kun katsoo jotain kiinalaisia turkistarhaajia (youtube) kun ne vetää nahan irti elävältä ketulta,niin raivon määrällä ei ole rajaa.

• APUVA!

Totta! Mun mies on alunperin kotosin Kiinasta ja meillä on koira jota saan kokoajan vahtia ja suojella kun mun mies jahtaa sitä veitsen kanssa ja sanoo IHAN TOSISSAAN, että tekee siitä turkislakin heti kun mun silmä välttää... En oo nyt 2 vuoteen voinu nukkua kunnolla kun pelottaa niin paljon ja pitää suojella koiraa... Voisko joku auttaa!?!? MITÄ TEEN?!?!

• Juu ehkä
        APUVA! kirjoitti:

Totta! Mun mies on alunperin kotosin Kiinasta ja meillä on koira jota saan kokoajan vahtia ja suojella kun mun mies jahtaa sitä veitsen kanssa ja sanoo IHAN TOSISSAAN, että tekee siitä turkislakin heti kun mun silmä välttää... En oo nyt 2 vuoteen voinu nukkua kunnolla kun pelottaa niin paljon ja pitää suojella koiraa... Voisko joku auttaa!?!? MITÄ TEEN?!?!

Vähän liioittelua ja provoa mutta oikeasti Kiinassa kyllä syödään koiria ihan yleisesti,se tuskin lienee uutta kenellekkään.

• dog is dog
        Juu ehkä kirjoitti:

Vähän liioittelua ja provoa mutta oikeasti Kiinassa kyllä syödään koiria ihan yleisesti,se tuskin lienee uutta kenellekkään.

Provinssikohtaista on koiran syöminen. Etelässä enemmän kuin pohjoisessa.

Ei se nyt mikään paikallinen makaronilaatikko ole.
        Ei kaikki syö eikä ole niin yleistä kuin yllä annetaan olettaa.

• ........
        Juu ehkä kirjoitti:

Aika tiukka väittämä että yleisesti syödään. Keskustelin tossa mun vaimon kanssa asiasta ja hän sanoi kyllä kuulleensa että Kiinassa on myös koiratarhoja joissa kasvatetaan koiria ruuaksi samoin kuin nautaa, siipikarjaa, sikoja jne.
        Hänen sukunsa on Etelä-Kiinasta mutta ei tunne yhtään ihmistä joka olisi joskus eläissään koiraa syönyt että se siitä yleisyydestä.
        Ps. Meillä on koira ja suurin riidan aihe sen kasvatuksessa meillä on se, että hän yli-hemmottelee koiraa. Koiralle syötetään mm. naudan paistia "kun se näyttää tykkäävän enemmän siitä kuin porsaanfileestä" :).

• Hommaa
        APUVA! kirjoitti:

joko koiralle uusi koti, tai pistä mies kierrätykseen. Sen jälkeen voitkin keskittyä hakemaan apua itsellesi.

• ei kannata tuke

Kiinassa on paljon enemmän miehiä suhteessa naisiin. Tämä johtuu ns.yhden lapsen politiikasta, jossa poikalapsia on suosittu. Tämä vaan kertoo siitä, kuinka paljon arvokkaampana poika-lasta pidetään, ja suoraanhan se tietenkin heijastuu naisten asemaan yhteiskunnassa.
      Jos oma tyttäreni seurustelisi kiinalaisen kanssa, niin olisin huolissani. Etäsuhteet ovat usein romanttisia, eikä niiden aikana opi kunnolla tuntemaan toista. Poikaystävä saattaa haluta tyttäreni muuttavan Kiinaan, ja siellä sitten on tytär ja mahdollisesti lapsenlapsikin aikanaan. Kovin kauas pitäisi matkustaa nahdäkseen lapsenlapsen!
      Tyttären selviytyminen olisi vaikeaa, joten jospa mies tulisikin Suomeen? Jos tulisi, niin mitä täältä löytäsi? Pitäisi opetella kirjaimista alkaen kaikki uudelleen.
      Vaikeuksia on odotettavissa.

• minävaanjeh

olen ollut kymmenen vuotta naimisissa kiinalaisen naisen kanssa, että asunut täällä että kiinassa. Kiinalaiset nuoret yliopiston käyneet ihmiset osaavat yleisesti englantia, ja Suomen kielioppi iskostuu kehen vain 1-2 vuodessa hyvässä opetuksessa.

Kiinalaiset joutuvat taistelemaan aivan kaikesta arkipäivässä, siellä ei ole mitään sosiaaliturvajärjestelmää, jos sinulla ei ole sukulaisia tai olet työtön, kuolet yksikertaisesti nälkään. Sellaisessa ympäristössä kasvaa pakostakin ahkeraksi.

Eivät ne koulutukset ihan noin vaan muuten tipu. Kiinalaisilla opiskelijoilla pitää olla ensinnäkin riittävästi rahaa, joka voi olla asuinpaikasta riippuen kolmen vuoden ihmisen palkka. Lisäksi pitää olla oma vakuutus sekä läpäistä pääsykokeet ja muut. Täällä ei ole oikeutettu opintotukeen eikä julkiseen terveydenhuoltoon, eli aivan kaikki maksetaan omasta pussista.

Ja meitä on moneen junaan, tapasin ulkomailla pari kiinalaista opiskelijaa jotka olivat paremmista perheistä, heille isi lähetti rahaa 8000e/kk ja kotona oli ferrari. Ja toiset kuolevat nälkään, kiina on myös valtavien tulo- ja elintasoerojen maa,

Kyllä, Suomi on lintukoto nimenomaan koulutuksen saralla. Olin juuri puoli vuotta paremman puoliskoni kanssa UKssa, ja siellä korotettiin opiskelijoiden lukukausimaksut 9000 puntaan, eli 24ke vuodessa. Ja opetuksen taso on naurettavan huono. UKssa suoritetuilla lääkärinpapereilla ei saa esimerkiksi Hong Kongista haettua edes töitä, ilmankos siellä saa maisterinpaperit vuodessa ja kirjekurssina kun saksassa samaa saa tahkota kolme vuotta 40-tuntisilla viikoilla. Mutta joo, koulutus, sen vuoksi tänne tullaan aika usein, muuten kukaan ei oikeasti hei halua tulla tänne, kylmä ja pimeä maa jossa kaikki on hiton kallista. Puhdas luonto, that is about it.

• 13+7
        minävaanjeh kirjoitti:

olen ollut kymmenen vuotta naimisissa kiinalaisen naisen kanssa, että asunut täällä että kiinassa. Kiinalaiset nuoret yliopiston käyneet ihmiset osaavat yleisesti englantia, ja Suomen kielioppi iskostuu kehen vain 1-2 vuodessa hyvässä opetuksessa.

Kiinalaiset joutuvat taistelemaan aivan kaikesta arkipäivässä, siellä ei ole mitään sosiaaliturvajärjestelmää, jos sinulla ei ole sukulaisia tai olet työtön, kuolet yksikertaisesti nälkään. Sellaisessa ympäristössä kasvaa pakostakin ahkeraksi.

Eivät ne koulutukset ihan noin vaan muuten tipu. Kiinalaisilla opiskelijoilla pitää olla ensinnäkin riittävästi rahaa, joka voi olla asuinpaikasta riippuen kolmen vuoden ihmisen palkka. Lisäksi pitää olla oma vakuutus sekä läpäistä pääsykokeet ja muut. Täällä ei ole oikeutettu opintotukeen eikä julkiseen terveydenhuoltoon, eli aivan kaikki maksetaan omasta pussista.

Ja meitä on moneen junaan, tapasin ulkomailla pari kiinalaista opiskelijaa jotka olivat paremmista perheistä, heille isi lähetti rahaa 8000e/kk ja kotona oli ferrari. Ja toiset kuolevat nälkään, kiina on myös valtavien tulo- ja elintasoerojen maa,

Kyllä, Suomi on lintukoto nimenomaan koulutuksen saralla. Olin juuri puoli vuotta paremman puoliskoni kanssa UKssa, ja siellä korotettiin opiskelijoiden lukukausimaksut 9000 puntaan, eli 24ke vuodessa. Ja opetuksen taso on naurettavan huono. UKssa suoritetuilla lääkärinpapereilla ei saa esimerkiksi Hong Kongista haettua edes töitä, ilmankos siellä saa maisterinpaperit vuodessa ja kirjekurssina kun saksassa samaa saa tahkota kolme vuotta 40-tuntisilla viikoilla. Mutta joo, koulutus, sen vuoksi tänne tullaan aika usein, muuten kukaan ei oikeasti hei halua tulla tänne, kylmä ja pimeä maa jossa kaikki on hiton kallista. Puhdas luonto, that is about it.

"Eivät ne koulutukset ihan noin vaan muuten tipu. Kiinalaisilla opiskelijoilla pitää olla ensinnäkin riittävästi rahaa, joka voi olla asuinpaikasta riippuen kolmen vuoden ihmisen palkka".
        kirjoitit nyt varmaan Kiinassa asuvista opiskelijoista?

Mutta täällä...kuvittele tilanne, että olet asunut n. vuoden Suomessa. Opiskellut kieltä n.8kk ja menet ammattikoulutukseen, mikä on suunnattu - no joo...kaikille - mutta lähinnä varmaankin, erikoisterminologian takia, lähinnä suomenkielentaitoisille. Entä jos tällaiseen koulutukseen pelmahtaa kiinalainen, sinnikäs ja sitkeä kiinalainen - auttavan, kehittyvän suomenkielentaitonsa kanssa...Veikkaanpa että siinä opetuksessa menee aika iso osa opetuksesta terminologian kääntämiseen, selittelyyn aikaa. Toivottavasti kielikoe järjestetään - ainakin tässä tapauksessa.
        Mutta joo-tämä pointtini oli kyllä nyt aivan sivuraiteilta.

Oli mielenkiintoista havaita, että itsekin (vai oliko sarkasmia?) olit sitä mieltä, että opintojen takia moni tulee tänne?
        Aika monet ammattiopinnot täällä meillä on vielä kuitenkin ilmaisia - jos on työttömyyskurssi, ammattiinsuuntautuvakin, niistä vieläpä maksetaan opiskelijalle!
        ja vielä painotan sitä, että jos minä tästä lähtisin Kiinaan, niin tuskinpa -painotan sanaa tuskinpa- siellä minua olisi vastassa ihana verkosto nimeltään TE-keskus, sen tarjoamat kielikylpy-kurssitukset ja tuskinpa niistä kielikursseista saisin ylläpitokorvausta 9€/pvä.
        Mutta ahkeria ovat.
        Uuvuttavia kyselijöitä, mutta ahkeria ;)
        ja kovin kilpailuhenkisiä...

ps. mistäs itse löysit kiinattaresi? saanko udella (huomaatko uteliaisuus, tiedonjano tarttuu)

• 7+18

Aloittajalle...uskon että asiassa käy ennemmin niin päin, että tyttäresi kiinalainen poikaystävä singahtaa Suomeen - pysyvästi, joten ole huoleti-saat pitää tyttäresi kotimaassa.
      Itse asiassa olen tässä vuoden päivät ihmetellyt asiaa...kiinalaisten "maihinnousua" pieneen kuntaamme ja yleensä yllättävää muuttoliikettä Suomeen.
      Mistä ihmeessä nämä kaikki kiinalaiset naiset: niin nuoret koulutetut, kuin ahkerat keski-ikäiset keksivätkin nämä meidän ihanat Suomi-miehemme?
      Tuskinpa kaikki netistä löytävät?
      Ja miksi!
      Asiaa pähkäiltyäni keksin asiaan kaksi syytä: a) rakkaus (wow) b) Kiinan järkyttävä kilpailutilanne, aivan kaikesta mahdollisesta...koulutuspaikoista, työpaikoista, miehistä yms.
      Avioitumalla suomalaisen uroon kanssa, rouvat (jo vähän vanhemmatkin esim. ne, joilla on jo lapset valmiina) takaavat lapsillensa hyvän koulutien täällä Suomessa. Ja koulutetuilla on omat loistavat valmiutensa.

Nostan kaikille heille hattua, jotka ottavat ja jättävät kotimaansa, kielensä, sukunsa.
      Mutta totuuden nimissä on sanottava se, että kyllä aika monen ulkomaalaisen on helppo alkutaival: ilmainen alkustartti suomenkielen opetuksessa ja mahdolliset muutkin jatkokoulutukset. Enkä väitä että helppoa heille olisi. Mutta kaikki mahdollinen on tarjolla. Ja uutterina, ahkerina - esim. kiinalaiset klaaraavat kyllä tiensä eteenpäin. Jos vaikka ei muuten niin työaikana ammentaen, sinnikkäästi kysellen, näännyttäenkin kanssatyöntekijät taivuttamaan suomenkielen sijamuotoja ja perustelemaan miksi ja milloin.
      Uskokaa vaan, täällä on kohta tod.paljon kiinalaisia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1461
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe