Miehen masennus masentaa pian myös minut.

moikkamoi.

Olen 25 vuotias nainen ja muuttamassa mieheni kanssa yhteen.Minulla on hänen kanssaan hyvä ja turvallinen olo, mikä on minusta tärkeää. Puhumisen ja keskustelun jalo taito vaan sattuu meiltä uupumaan, vaikka olemme sopineet että kaikesta puhutaan. Olen luonteeltani todella herkkä ja otan heti itseeni jos toista jokin painaa. Sitten sulkeudun ja pidän pahan oloni sisällä. Mieheni (niinkuin myös minä) sairastaa myös masennusta.Minun se pitäisi tietää ettei masennus katso aikaa eikä paikkaa eikä siihen edes tarvita syitä, mutta... Olen niin kyllästynyt miehen marinaan.Meillä on kaikkea ihanaa suunnitelmaa mutta hän käyttäytyy kuin olisi hautajaisiin menossa.Mikään ei kiinnosta,mikään ei innosta-edes seksi.Hän on AINA ihan hirveän väsynyt. Olen huomannut nyt että hänen negatiivinen elämänasenteensa nostaa oman masennukseni pintaan. Ja mikään ei ole lohduttomampi näky kuin kaksi masentunutta ihmistä. Muutaman kerran olen tokaissut hänelle ettei hänen tarvitse minuun purkaa pahaa oloaan.Lisäksi en pysy aina perässä, sillä välillä hän on kuin lottovoiton saanut, mutta sitten iltasella ihan maansa myynyt mies...Pelkään että asiat menevät huonompaan suuntaan yhteenmuuton myötä,varsinkin jos ei pystytä näistä keskustelemaan. Minun on tosi vaikeaa ottaa asiaa puheeksi koska en halua loukata ja masennus on niin henkilökohtainen asia... Häntä selvästikin jokin vaivaa mutten ymmärrä mikä. Vai eikö hänelle mikään riitä? Olen kovin ahdistunut nyt itse kun hän on minua kohtaan niin tyly ja kylmä.

3

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämmöisiä ajatuksia

Anteeksi nyt vaan, mut... Kyllä, diagnoosin meistä saa jokainen ja kyllä on meillä niin vaikeaa kun on vaikeaa, marista voi aina ja kun oikein marisee, hokee negatiivisuuksia ja lannistaa itsensä, niin kyllä varmasti on paha olo. Ihan aidosti!

Masennus kun vaan olisi oikeasti muuta kuin tätä teidänkin potemaanne muoti-masennusta, mikä joka toisella suomalaisella nykyään on. Lääkärit antaa lääketeollisuuden tuottamia pillereita ja vot kun on sääliä saatu ja nappia naamaan, niin on ostettu oma hyvinvointi. Eikö olekin kummallista, miten tekin olette niin oikeutettuja kitinään, vaikka nälkää ette nää, olette yhdessä, on koti ja asunto, on suunnitelmia ja toivoa...

Ai ettei voi muihin verrata? Eipä tietenkään, itsekeskeistä itseään täynnä olevaa itsesäälissä rypevää länsimaalaista ei saa koskaan verrata edes samassa maassa asuviin oikeasti rankkuutta kokeviin, puhumattakaan ihmiskaupan ja kidutuksen uhreista, Ruandan kauhut kokeneista tai muusta, joka saattaisi riistää oikeuden sääliä itseään. "rankka elämä" tarkoittaa täällä tavallista lähiötä!
      Voi, voi ja milläs sitten ostettaisiin taivaspaikka? Kestämällä elämän vaikeuksia? Kestämällä epäonnistumisia ja joskus pahaakin oloa? Ilman diagnoosiakin!!! Ei!!! Eihän siinä ole mitään spesiaalia.

Olet täysin oikeassa. Hänelle ei vaan mikään riitä. Hän on aiheeton kitisijä.
      Jos hän haluaa tasaavan lääkityksen, hän menee pipitädille sitten ja tekee jotain. Toisenlainen ajattelu taas vaatii tahtoa.

Mikään ei ole niin lohduton näky kuin kaksi masentunutta? Riippuu vähän, kyllä minä olen tässä maailmassa nähnyt paljon lohduttomampia näkyjä, kuin kaksi hyvinvointiyhteiskunnan "reppanaa". Pommista repeytynyt lapsen käsi, raiskattu 5-vuotias ja sen sellaista kyllä pesee tuon näyn lohduttomuudessaan, jos ihan totta puhutaan. Useat ulkomaiden eläintarhat muuten jo on "lohduttomia", kuvailemasi näky lähinnä alkaa vi*uttaa.
      Mutta jos puistokemistiksi pääsee, ja halvalla haluaa saada, niin ei kun luovutatte vaan ja käsikädessä itkette elämän kurjutta toisillenne.
      Suomessa jo on ihmisiä, jotka eivät suinkaan kaikki ole alkoholisteja ja kusseet asioitaan pikavipeillä, mutta silti elävät aikuisten oikeasti alle 3 eurolla päivä, joutuvat sovittelemaan ja stressaamaan ihan perustoimeen tulosta: ruoasta, vuokrasta, sähköstä, vaatteista puhumattakaan. Täällä ei kuole ehkä nälkään, mutta saattaa joutua ihan oikeasti ponnistelemaan, vaikkei olisi tapatyötö, pummi eikä laiska.

Hän ei todennäköisesti ole väsynyt vaan laiska. Ei kai se seksi innostakaan kun asenne on tuo! Jos haluaa kärsiä, miten voisi haluta nauttia? Jos ei nää elämässään mitään hyvää, niin mistä sitä tulisi? Laiska ei lopulta jaksa edes seksiä harrastaa, koska passiivisuudella, laiskuudella ja negatiivisuudella ei mitään jaksakaan. Se on vaan niin: jos jäät sohvalle joka kerran löhöämään kun hieman rinnasta puristaa, et siitä kohta mihinkään pääsekään.
      Itsemurhaan osa puhuu itsensä. Kun oikein kieltäytyy löytämästä reittiä pois, muuten niin ei siinä: kyllä se onnistuu.
      Kuitenkin mielisairaita tässä maassa on tyyliin prosentti. Moni soittaakin sitten itse apua... Eli hakee huomiota. Kyllä, siinä terapian tarve on aito, muttei se mistään kovasta elämästä ja masennuksesta johdu. Useampi tarvitsisi potkun perseelle ja parin kuukauden loman pakkotyömaalla kehitysmaassa.

Kuulostaako kovalta? No kuule, sitä se elämä meille joillekin ihan aidosti onkin ja kun ei ole varaa jäädä tuleen makaamaan, eikä kukaan paijaa ja pelasta, niin monesti joutuu ihan hammasta puremaan. Joka vikinää ei voi masennukseksi laskea ja siinä se sitkeys punnitaan.
      En ihmettele yhtään, että olen kyllästynyt miehesi marinaan. Kuka ei olisi? Älä muuta siihen saamaan voimia omalle itsesäälillesi: se tulee syömään sinut. Muuta sitten, jos se kasvaa aikuiseksi, mutta älä pilaa omaa elämääsi asumalla marisijan kanssa. Siihen on niin helppo mennä mukaan, se tekee sinusta helpommin kaltaisensa, kun sinä hänestä, negatiivisuus ja sen semmoinen tarttuu!
      Kyllä, tunteemme ovatkin omamme ja henkilökohtainen asia, mutta ihan totta, pientä realismia nyt peliin.

Olisi tämänkin kansan ihan oikeasti korkea aika katsoa omasta navasta vähän ylöspäin. Se ei ole julmaa, vaan oikeaa ja rehellistä luopumista turhasta: niille riittäisi apua, ketkä sitä oikeasti tarvitsevat ja ne taas, kenen pitäisi löytää itsestään jotain suurempaa kuin itsesääli ja pillerin pyörittäminen, saisivat sen löytää.
      Moni tarvitsisi ystävyyttä ja aikaa, saaden pillereitä. Moni kaipaisi kannustusta ja kokea sen, miten itse selviää, saaden riippuvaisuutta aiheuttavaa sääliä ja kannustukseksi naamioitua lannistamista. Moni kaipaisi aitoa myötätuntoa, saaden teennäistä säälittelyä. Osa potkun perseelle.

jatk....

• sama44457475

Ihminen löytää usein taisteluiden keskellä itsestään jotain, mitä ei tiennyt olevankaan. Kaikki paapominen ei ole hyvästä. Katso vaikka peräkammarin poikia: heidän äitinsä paapovat, pitävät kiinni, hoitavat, rakastavat liikaakin, roikkuvat, selvittävät ja luulevat tekevänsä hyvää... Ja kun poika ei opi seisomaan omilla jaloillaan, eikä uskomaan omaan pärjäämiseensä, mikä käy joskus kovienkin rypäisyjen kautta, kivussa ja epäonnistumisten kautta (myös), jää lopulta nyssyksi, yksi, kasvamattomaksi ja kun äiti yritti pelastaa poikansa pahalta maailmalta, hän päätyi tuhoamaan "kiltteydellään" sen mitä rakastaa.

Mieti sitä. Joskus on kilttiä olla julma, ja julmaa olla kiltti.
        Myös itselleen.
        Älä mene tuohon ansaan. Tue ja seurustele uhraamatta itseäsi, sen minkä voit, mutta älä muuta yhteen ainakaan nyt ja näillä eväillä. Lisäksi, yritä opetella vähemmän herkäksi. Herkkyys on hyvä, mutta yliherkkyys neuroottisuutta. Ei hyvä. Jos ottaa itseensä todella herkkästi, se on toiselta muodoltaan itsekkyyttä. Miksi? Siksi, että sinä voit kantaa omat murheesi ja yrittää parhaasi, mutta mikään Jumala tai muiden hallitsija sinä et tosiaankaan ole.
        Ota siis rennommin.

• Puhutaanko nyt kliinisestä depressiosta ja onko hänellä/sinulla hoitokontakti? Vai puhutko vain masentuneesta mielialasta, apatiasta ja laiskuudesta?

Tuo edellinen kirjoitus oli kovaa tekstiä mutta suurelta osin ihan täyttä asiaa.

Älkää muuttako yhteen vielä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      164
      3583
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      53
      2040
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1098
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1034
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe