Pyörän huolto

neuvoja kaipaava

Minulla on 4 vuotta vanha Nishikin hybridi, jota ei ole huollettu kertaakaan... Öljyä vaan lisätty keväisin ketjuihin ja nyt sitten tuli mieleen, että kannattaisi varmaan huoltaakin jotenkin paremmin! Mitä siis tuolle kannattaa tehdä ja miten? Kuinka usein? Ajelen noin 300 km kesässä. Asiallisia vinkkejä otetaan vastaan :-)

22

898

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <<<

Vuosihuolto kannattaisi tehdä, ainakin nyt kun sitä ei ole kertaakaan 4 vuoteen huollettu.

• Третий рейх

Nuin vähillä kilometrimäärillä ei pitäsi olla mitään suurta huolontarvetta, lähinnä kanattaa tehdä kunnontarkastus ja mahdollisia säätötoimia.
      tuo vuosihuolto on ihan hyvä idea..

• inssi'

Joo, eipä tarvitse muuta kuin putsausta, voitelua ja tarvittaessa kiristelyä. Jos kaikki toimii, niin mitään säätöjäkään ei tarvita.

Minulla on 5 v. vanha Crescentin hybridi. Viime vuonna, kun kilometrejä oli takana noin 7000, teetin isomman huollon. Vaihdettiin siis kaikki voimansiirron osat ja tarkistettiin, säädettiin ja voideltiin sitten kaikki muu. Huollon hinta oli 250 euroa.

Ostin muuten Honkkarista Kuningaskuluttajan innoittamana vajaan 20 euron höyrypesurin. Sillä saa todella hyvin putsattua mm. rataspakan, kun sinne ensin suihkuttaa vähän rasvanpoistoliuosta. Ja vaihtajienkin pienet raot puhdistuvat hyvin.

• neuvoja kaipaava

Kiitos neuvoista! Pitää sitten varmaan kiikuttaa pyörä jonnekin huoltoon, kun en oikein itse taida osata tehdä sille tarvittavia juttuja. Ketjut näyttää ainakin olevan tosi likaiset.. Nuo kilometrit oli jonkinlainen arvio, voi olla enemmänkin, mutta nyt olisi tarkoituksena alkaa pyöräilemään työmatkat keväästä syksyyn uuden asuinpaikan myötä. Ja lisäyksenä vielä, että olen nainen, niin ei tuota teknistä osaamista oikein ole.. ;-)

• erwerwerwer

• Ihanainen.

Jep, aina kun laitat uutta öljyä niin putsaa ensin ketjut ja rattaat kunnolla. Niitä ei tarvitse ottaa irti. Astanpesuaineliuos ja hammasharja on hyviä välineitä

Vie ammattilaiselle huoltoon. Niin minäkin vien, kun en naisihmisenä ole kiinnostunut huoltotöistä. Koska kilometrejä sinulla tulee suht vähän, niin en usko, että tarvitsee edes joka vuosi huoltaa.

• Alkup. Maantiepyöräi

Enemmän kuin kilometrit alkaa tuossa vaikuttamaan säilytys. Onko pyörä ollut säilytyksessä ulkona tms. Pyörä kannattaa huollattaa, mutta ehkä vasta syksyllä. Nyt on kaikkein kallein aika teetättää huolto!

Perushuollon tekeminen polkupyörälle ei ole vaikeaa. Ohjeita saa sekä netistä (mm. YouTube) että kirjoista. Enemmän kyse on työkaluista. Kun päättää huoltaa itse, niin kannattaa hankkia kunnollinen työkalusarja, korjausteline ja ehkä vielä työjakkara.

Motonet on ottanut valikoimiinsa ParkTool'in työkalut. Valikoima ei ole kovin laaja, mutta perussetti on alta 100€! Niillä tekee kaikki keskeiset työt. ParkTool'in sivuilla on myös laaja valikoima huolto-ohjeita hyvin kuvitettuna.

Perushuoltojen tekeminen itse, vaikka vaikeammat työt sitten teettäisikin ammattimiehellä on hyödyllistä. Kun pyörilet enemmän, kilometrien myötä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. On hyvä osata perusjutut ennakkoon, kuten renkaan vaihto ja ketjun katkaisu sekä liittäminen, niin matkanteko ei pysähdy pikkujuttuihin.

• lisävinkki

Yksi asia jolla voit vähentää huollon tarvetta vielä entisestään on käyttää (hyvin puhdistetussa) ketjussa teflonpohjaista voiteluainetta. Ei siis mitään yleisöljyä, moottoriöljyä tai muuta maaöljypohjaista. Kysy fillariliikkeestä.

Tuohon aineeseen ei pöly tartu kuten öljypohjaisiin. Se voitelee kuitenkin hyvin ja säilyy ketjussa kohtuullisesti.

• Ihanainen.

Mun kokemuksen mukaan TF2 lubricant teflon spray on paras suoja ketjuille. Eikös muuten huolto hinnasto ole kiinteä, eikä vuodenajasta riippuvainen?

• 55555555555555555555
        Ihanainen. kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan TF2 lubricant teflon spray on paras suoja ketjuille. Eikös muuten huolto hinnasto ole kiinteä, eikä vuodenajasta riippuvainen?

Siinä ei tunnu olevan korroosiolta suojaavia lisäaineita juuri yhtään. Sadekelilenkin jälkeen muodostuu ketjun pinnalle ruostetta, ellei sitten heti ala uudelleen voitelemaan. Minä en ainakaan heti lenkin jälkeen viitsi alkaa rassaamaan pyörää kun parempiakin vaihtoehtoja on.

• Ihanainen.
        55555555555555555555 kirjoitti:

Siinä ei tunnu olevan korroosiolta suojaavia lisäaineita juuri yhtään. Sadekelilenkin jälkeen muodostuu ketjun pinnalle ruostetta, ellei sitten heti ala uudelleen voitelemaan. Minä en ainakaan heti lenkin jälkeen viitsi alkaa rassaamaan pyörää kun parempiakin vaihtoehtoja on.

Jaa, ei mun ketjut ainakaan ole ruostuneet. Mitä ainetta itse käytät?

• 55555555555555555555
        Ihanainen. kirjoitti:

Jaa, ei mun ketjut ainakaan ole ruostuneet. Mitä ainetta itse käytät?

CRC:n Bike Oilia olen käyttänyt.

• 15+16

"Eikös muuten huolto hinnasto ole kiinteä, eikä vuodenajasta riippuvainen?"

Ei välttämättä, sesonkiaikana voi tietenkin kyniä paremman hinnan,

• Ihanainen.

Olen käyttänyt kahta eri firmaa ja molemmissa on kiinteät hinnastot nähtävillä huollolle ja muille korjaustöille. No aloittajalle tiedoksi, vuosihuollosta ei kannata maksaa 100 euroa enempää.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Ihanainen. kirjoitti:

Olen käyttänyt kahta eri firmaa ja molemmissa on kiinteät hinnastot nähtävillä huollolle ja muille korjaustöille. No aloittajalle tiedoksi, vuosihuollosta ei kannata maksaa 100 euroa enempää.

Tuolla hinnalla saa jo oman työkalupakin. :) Ei muuta kuin tuumasta toimeen.

• Ihanainen.
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Tuolla hinnalla saa jo oman työkalupakin. :) Ei muuta kuin tuumasta toimeen.

Varmasti saa. Minua ei vain kiinnosta pyörän huoltaminen ja maksan ihan mielelläni ammattilaiselle työn tekemisestä. Ei ole myöskään tiloja pyörän huoltoon. Lisäksi manikyyri menee pilalle.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Ihanainen. kirjoitti:

Varmasti saa. Minua ei vain kiinnosta pyörän huoltaminen ja maksan ihan mielelläni ammattilaiselle työn tekemisestä. Ei ole myöskään tiloja pyörän huoltoon. Lisäksi manikyyri menee pilalle.

:D Sinun pitää hankkia MIES. Siitä on muutakin hupia kuin polkupyörän korjaus.

• Ihanainen.

:D Sinun pitää hankkia MIES. Siitä on muutakin hupia kuin polkupyörän korjaus.

Kamalan rajoittunut elämänkatsomus sinulla.Mies löytyy mutta kaikki miehet ei harrasta pyörien/autojen rassausta.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Ihanainen. kirjoitti:

Kamalan rajoittunut elämänkatsomus sinulla.Mies löytyy mutta kaikki miehet ei harrasta pyörien/autojen rassausta.

Ei, mutta osa naisista osaa kyllä korjata polkupyöränsä. Ei siis sukupuolisidonnainen asia. Hieman kulttuurisidonnainen kyllä.

Takaisin asiaan. Kannattaa opetella ihan perusjutut itse, koska niistä on apua myös tien päällä. Kun osaa renkaan vaihdot yms. ei matka tyssää ihan pikku juttuun.

Opettele pitämään renkaissa oikeat paineet, niin rikkoutumisia on vähemmän. Oikea paine on kerrottu renkaan kyljessä. Hyvälaatuinen rengas tielle kestää 7-10 bar. Oikean paineen saa pumpattua tornipumpulla, jossa on mittari.

• Ihanainen.

Ei, mutta osa naisista osaa kyllä korjata polkupyöränsä. Ei siis sukupuolisidonnainen asia. Hieman kulttuurisidonnainen kyllä.

Takaisin asiaan. Kannattaa opetella ihan perusjutut itse, koska niistä on apua myös tien päällä. Kun osaa renkaan vaihdot yms. ei matka tyssää ihan pikku juttuun.

Opettele pitämään renkaissa oikeat paineet, niin rikkoutumisia on vähemmän. Oikea paine on kerrottu renkaan kyljessä. Hyvälaatuinen rengas tielle kestää 7-10 bar. Oikean paineen saa pumpattua tornipumpulla, jossa on mittari.

Setä, ei tarvitse opettaa. En missään vaiheessa ole sanonut, etten minä tai mieheni osaisi vaihtaa renkaita ja pitää oikeaa painetta niissä. Nämä työt suoritamme itse ja vaihdamme jarrupalat jne. Vaihteet, rihtaukset ja ketjun rattaiden vaihdon suorittaa ammattilainen. Toi kulttuurisidonnaisuus väitteesi on puppua, tiedän asiasta aika paljon koulutukseni puolesta.

• Ihanainen.

Setä, ei tarvitse opettaa. En missään vaiheessa ole sanonut, etten minä tai mieheni osaisi vaihtaa renkaita ja pitää oikeaa painetta niissä. Nämä työt suoritamme itse ja vaihdamme jarrupalat jne. Vaihteet, rihtaukset ja ketjun rattaiden vaihdon suorittaa ammattilainen. Toi kulttuurisidonnaisuus väitteesi on puppua, tiedän asiasta aika paljon koulutukseni puolesta.

• Sama.
        Ihanainen. kirjoitti:

Tuli vahingossa tuplana mutta jos jollain on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, niin nyt pitäisi asian olla selvä. Mutta eiköhän asiantuntija halua sanoa sen viimeisen sanan. Sitä odotellessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3495
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1301
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      51
      1267
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1202
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1122
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1057
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1010
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      911
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      892
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    Aihe