Hei,
olen hankkinut uuden pyörän (nishiki), mutta en oikein tiedä, mistä ja minkälaisia lukitushommeleita siihen hankkisin, että uskaltaisin sen jättääkin johonkin, edes työpaikan pihaan. Kuulin nimittäin, että siitäkin on pyöriä viety ihan pakettiautoon kantamalla. Nyt pyörässä ei ole kuin normi kiinteä lukko. Eli minkälaiset lukitukset pitäisi hankkia: u-lukko, jokin kettinki vielä lisukkeeksi? Ja mitkä lukot hyviä? Abus, Axa, Mangnum...? Kuinka paksu pitää u-lukonkin olla vai onko väliä? Haluaisin hankkia kerralla hyvät systeemit. Aihe on sinällään itselle uusi, kun olen tähän mennessä pyöräillyt vanhalla kippurasarvisellani (23 vuotta vanha), ja sen on voinut jättää huolettomasti mihin vain.
Pyörän lukitus
40
4432
Vastaukset
- lukotonrehellisille
Siinäpä se olikin.
Huomaa toki, että varkaita ei kokonaan voi millään estää. Tärkeintä on hidastaa heitä enemmän kuin naapuripyörän lukitus hidastaisi.
http://www.metro.fi/uutiset/a1387801338367 ;-)
- Alkup. Maantiepyöräi
Järeä U-lukko, jolla kiinität pyörän aina rungosta johonkin kiinteään kuten aitaan. Jos haluat, niin sen lisäksi vielä vaiheri, jolla saat etukiekon pakettiin irroittamatta sitä.
Nuo pyörien lukot, jotka on kiinni rungossa, ovat lähinnä naurettavan ja itkettävän rajamailta. Ne eivät edes hidasta varkaita. Olet maksanut muutaman euron turhasta. Ruuvaa se irti ja heitä roskikseen.- piipppp
Kyllä ne runkoon hitsatut lukot kestää. Mutta eivät tietenkään estä aina pyörän varastamista.
- Joo, siis ei
piipppp kirjoitti:
Kyllä ne runkoon hitsatut lukot kestää. Mutta eivät tietenkään estä aina pyörän varastamista.
Kiinteät lukot ovat hyödyttömiä. Eivät edes hidasta varkautta. Vain pyöräkauppias voittaa.
- siis joopa
Joo, siis ei kirjoitti:
Kiinteät lukot ovat hyödyttömiä. Eivät edes hidasta varkautta. Vain pyöräkauppias voittaa.
Pyöräkauppias voittaa vielä enemmän jos pyörä varastetaan.
- joopa joo tai niin
Joo, siis ei kirjoitti:
Kiinteät lukot ovat hyödyttömiä. Eivät edes hidasta varkautta. Vain pyöräkauppias voittaa.
No eivät ne hyödyttömiä ole. Ne estävät suurimman osan pyörävarkauksista, varsinkin runkoon hitsatut lukot. Mutta pyörän viemistä ne eivät tietenkään estä jos pyörää ei ole lukittu johonkin kiinteään kiinni, tai sitten lukittuun tilaan. Ajamalla varastamisen ne useimmiten estää.
- Joo, siis ei
joopa joo tai niin kirjoitti:
No eivät ne hyödyttömiä ole. Ne estävät suurimman osan pyörävarkauksista, varsinkin runkoon hitsatut lukot. Mutta pyörän viemistä ne eivät tietenkään estä jos pyörää ei ole lukittu johonkin kiinteään kiinni, tai sitten lukittuun tilaan. Ajamalla varastamisen ne useimmiten estää.
Runkolukot eivät edes hidasta varkauksia. Ne ovat täysin hyödyttömiä.
- Waijeri
Joo, siis ei kirjoitti:
Runkolukot eivät edes hidasta varkauksia. Ne ovat täysin hyödyttömiä.
Höpöhöpö. Siis, jos sinulla ei ole runkolukkoa, niin kenelläkään muulla ei saa olla...?
- Joo, siis ei
Waijeri kirjoitti:
Höpöhöpö. Siis, jos sinulla ei ole runkolukkoa, niin kenelläkään muulla ei saa olla...?
Jokainen saa tuhlata rahansa runkolukkoon. Siitä vain ei ole mitään hyötyä.
Vain sellainen lukko, jolla pyörä voidaan lukita rungosta kiinteään esineeseen, on hyödyllinen. Lukko ei saa olla sellainen, joka on tukevasti paikoillaan, eli se on helppo katkaista pihdeillä. Kun tähän lisätään, että runkolukkojen rakenne on heppoinen, ei ole syytä tuhlata rahaa tuollaiseen roskaan. - Ei paljon paina
Joo, siis ei kirjoitti:
Jokainen saa tuhlata rahansa runkolukkoon. Siitä vain ei ole mitään hyötyä.
Vain sellainen lukko, jolla pyörä voidaan lukita rungosta kiinteään esineeseen, on hyödyllinen. Lukko ei saa olla sellainen, joka on tukevasti paikoillaan, eli se on helppo katkaista pihdeillä. Kun tähän lisätään, että runkolukkojen rakenne on heppoinen, ei ole syytä tuhlata rahaa tuollaiseen roskaan.Mitä tuhlaamista se on jos pyörässä on lukko valmiina? Sillä takarengas kiinni ja vaijerilla tms. pyörä kiinni telineeseen,tolppaan, aitaan jne.
- Joo, siis ei
Ei paljon paina kirjoitti:
Mitä tuhlaamista se on jos pyörässä on lukko valmiina? Sillä takarengas kiinni ja vaijerilla tms. pyörä kiinni telineeseen,tolppaan, aitaan jne.
Runkolukko ei suojaa polkupyörää. Se on hyödytön. Se on vain rahan tuhlausta. Oikean kokoinen U-lukko on edullisin vaihtoehto, joka antaa jotain suojaa.
- Ei paljon paina
Joo, siis ei kirjoitti:
Runkolukko ei suojaa polkupyörää. Se on hyödytön. Se on vain rahan tuhlausta. Oikean kokoinen U-lukko on edullisin vaihtoehto, joka antaa jotain suojaa.
Voi pyhä jysäys. Jos se on pyörässä ostettaessa kiinni, niin ei se pyörän hintaa nosta.
- Joo, siis ei
Ei paljon paina kirjoitti:
Voi pyhä jysäys. Jos se on pyörässä ostettaessa kiinni, niin ei se pyörän hintaa nosta.
Oletko yksinkertainen? Ei kaupasta saa mitään ilmaiseksi. Runkolukossa maksat turhasta, hyödyttömästä.
- Ei paljon paina
Joo, siis ei kirjoitti:
Oletko yksinkertainen? Ei kaupasta saa mitään ilmaiseksi. Runkolukossa maksat turhasta, hyödyttömästä.
En ole. Oletko sinä???
- vcxvxcfdfsd
Joo, siis ei kirjoitti:
Kiinteät lukot ovat hyödyttömiä. Eivät edes hidasta varkautta. Vain pyöräkauppias voittaa.
Ei tietenkään ole hyödyttämiä, koska varas ei välttämättä saa sitä auki ellei osaa tiirikoida. Joutuu katkaista lukon ja sen jälleenmyynti on huomattavasti vaikeampaa sen jälkeen. Irti ruuvattava runkolukko on kyllä minunkin mielestäni aika turha, koska sen saa kyllä rauhassa helposti irti. Parempi sekin tietenkin kuin ei mitään, koska estää tavalliset varkaudet.
Itse laittaisin pyörän tiiviisti kiinni kettingillä suojaisaan paikkaan, jolloin pyörää ei myöskään päästä heittelemään. Potkimista se ei tietenkään estä. - 29er
Heität taas aika yksipuolista disinformaatiota.
Runkolukko on kelpo väline kun esim. käy ostoshelvetissä, jonka pyörätelineessä on ketju. Siinä ketjun päässä on lenkki, jonka voi pujottaa runkolukon salpaan.
Samoin runkolukko riittää mainiosti siihen kun poikkeaa vaikka kioskilla ostamassa evästä.
U-lukkokaan ei paljon lohduta jos ei ole telinettä tai paikkaa mihin sen pyörän kiinnittää.
Toisessa pyörässäni (29er) on runkolukko painava U-lukko. Toisessa (kippurasarvinen maantieväline) ei ole lukkoa lainkaan. - Alkup. Maantiepyöräi
29er kirjoitti:
Heität taas aika yksipuolista disinformaatiota.
Runkolukko on kelpo väline kun esim. käy ostoshelvetissä, jonka pyörätelineessä on ketju. Siinä ketjun päässä on lenkki, jonka voi pujottaa runkolukon salpaan.
Samoin runkolukko riittää mainiosti siihen kun poikkeaa vaikka kioskilla ostamassa evästä.
U-lukkokaan ei paljon lohduta jos ei ole telinettä tai paikkaa mihin sen pyörän kiinnittää.
Toisessa pyörässäni (29er) on runkolukko painava U-lukko. Toisessa (kippurasarvinen maantieväline) ei ole lukkoa lainkaan.Runkolukko on hyödytön. Se on tukevasti runossa kiinni = helppo murtaa. Lukon tulee olla hieman löysä, niin että siitä saa otteen huonosti pihdeillä. Toisaalta sen pitää olla niin tiukasti paketissa, ettei sen sisälle saa hydraulitunkkia.
U-lukko ei ole ainoa hyvä vaihtoehto. On myös hyviä, järeitä ketjulukkoja.
Runkolukko ei edes hidasta pyörävarkautta. Niitä myydään typerille kuluttajille, jotka eivät ymmärrä mitään lukoista. - fdsfdsvcx
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Runkolukko on hyödytön. Se on tukevasti runossa kiinni = helppo murtaa. Lukon tulee olla hieman löysä, niin että siitä saa otteen huonosti pihdeillä. Toisaalta sen pitää olla niin tiukasti paketissa, ettei sen sisälle saa hydraulitunkkia.
U-lukko ei ole ainoa hyvä vaihtoehto. On myös hyviä, järeitä ketjulukkoja.
Runkolukko ei edes hidasta pyörävarkautta. Niitä myydään typerille kuluttajille, jotka eivät ymmärrä mitään lukoista.Kyllä runkolukko estää pyörän varastamisen hetkelliseen käyttöön. Se taitaa kuitenkin olla edelleen se yleisin pyörävarkaus.
Hitsattu runkolukko on ihan hyvä lukko kun tulee automaattisesti peruspyörien mukana eikä merkittävästi nosta pyörän hintaa. Se kuitenkin pitää tiirikoida auki ja teettää siihen avain jos meinaa pyörän saada myytyä. Tai vaihtoehtoisesti se pitää sahata irti ja maalata pyörä uudestaan, koska kukaan ei osta pyörää joka on ihan selvästi varastettu.
En kyllä ymmärrä miksi poliisi ei ylläpidä rekisteriä, johon voi aina ilmoittaa oman pyöränsä valmistusnumeron kun se on varastettu. Tällöin aina pyörää ostaessaan voisi etsiä tietokannasta onko pyörä ilmoitettu varastetuksi. Vähenisi varastettujen pyörien myynti Suomessa huomattavasti ja tätä myötä todennäköisesti myös pyörien varastaminen jossain määrin. - perttiB
fdsfdsvcx kirjoitti:
Kyllä runkolukko estää pyörän varastamisen hetkelliseen käyttöön. Se taitaa kuitenkin olla edelleen se yleisin pyörävarkaus.
Hitsattu runkolukko on ihan hyvä lukko kun tulee automaattisesti peruspyörien mukana eikä merkittävästi nosta pyörän hintaa. Se kuitenkin pitää tiirikoida auki ja teettää siihen avain jos meinaa pyörän saada myytyä. Tai vaihtoehtoisesti se pitää sahata irti ja maalata pyörä uudestaan, koska kukaan ei osta pyörää joka on ihan selvästi varastettu.
En kyllä ymmärrä miksi poliisi ei ylläpidä rekisteriä, johon voi aina ilmoittaa oman pyöränsä valmistusnumeron kun se on varastettu. Tällöin aina pyörää ostaessaan voisi etsiä tietokannasta onko pyörä ilmoitettu varastetuksi. Vähenisi varastettujen pyörien myynti Suomessa huomattavasti ja tätä myötä todennäköisesti myös pyörien varastaminen jossain määrin.ASIAA
- Alkup. Maantiepyöräi
perttiB kirjoitti:
ASIAA
Runkolukko ei edes hidasta, saati estä varkautta.
Sinänsä mielenkiintoista, että joku esittää pyörille rekisteröintipakkoa! Tuo maksaisi aika paljon.
Jokainen voi itse laittaa muistiin pyöriensä runkonumerot, niin että tehdessään rikosilmoitusta tulee numero poliisin rekisteriin. Aivan liian monta ilmoitusta tehdään tunnustetiedoilla "punainen Tunturi". - ???
fdsfdsvcx kirjoitti:
Kyllä runkolukko estää pyörän varastamisen hetkelliseen käyttöön. Se taitaa kuitenkin olla edelleen se yleisin pyörävarkaus.
Hitsattu runkolukko on ihan hyvä lukko kun tulee automaattisesti peruspyörien mukana eikä merkittävästi nosta pyörän hintaa. Se kuitenkin pitää tiirikoida auki ja teettää siihen avain jos meinaa pyörän saada myytyä. Tai vaihtoehtoisesti se pitää sahata irti ja maalata pyörä uudestaan, koska kukaan ei osta pyörää joka on ihan selvästi varastettu.
En kyllä ymmärrä miksi poliisi ei ylläpidä rekisteriä, johon voi aina ilmoittaa oman pyöränsä valmistusnumeron kun se on varastettu. Tällöin aina pyörää ostaessaan voisi etsiä tietokannasta onko pyörä ilmoitettu varastetuksi. Vähenisi varastettujen pyörien myynti Suomessa huomattavasti ja tätä myötä todennäköisesti myös pyörien varastaminen jossain määrin.Olen kanssasi samaa mieltä HITSATUN runkolukon hyödyllisyydestä. Aika vaikea myydä pyörää, jonka takahaarukassa on murrettu lukko. Ja ainakaan ostaja ei voi väittää ettei osannut kuvitella pyörää varastetuksi.
MUTTA missä uudessa pyörässä on oikea hitsattu runkolukko??
- Kansallisurheilua
Ihmisten moraali on kyllä repsahtanut jostain syystä melko pahasti. Kaikki käyttökelpoiseksi katsottu varastetaan jos vaan irti saadaan. Meiltä varastettiin parhaana "sesonkina" joitain vuosia sitten neljä pyörää, kaksi saatiin onneksi takaisin. Yksi vietiin jopa taloyhtiön lukitusta pyörävarastosta. Lisäksi luonamme kyläilemässä olleen tytön jopo vietiin pihastamme keskellä päivää, se oli löytynyt myöhemmin toiselta puolelta kaupunkia uudella lukolla lukittuna. Kerran sattui kauppareissulla; eräs rouvasihminen oli jättänyt pyöränsä lukitsematta kun hän vaan pistäytyi kaupassa, kun rouva meni kaupasta ulos, pyörä oli kadonnut, se oli ollut uudehko Helkama, useamman satasen arvoinen.
Ja tietysti ne perinteiset: Parkissa olevista mopoista viedään hikisiä kypäriä mopojen päältä jne. Satuloita viedään pyöristä. Pyöriä viedään niin, että eturengas jää lukittuna telineeseen yms.
Kerran pojan moposta oli revitty johtoja irti sillä aikaa kun hän oli käymässä kaupassa, mopo siis parkissa kaupan parkkihallissa. Eivät ehtineet kuitenkaan varastaa, aika ilmeisesti loppui kesken tai olivat tulleet muuten häirityiksi.
Tällaisia tarinoita mulla. Kaikki viedään mitä vaan irti saadaan, kyyniseksi vetää, pitäkää huoli tavaroistanne.
Tällä hetkellä säilytämme menopelejämme lukitussa tilassa lukittuina. Ovat säilyneet toistaiseksi. Muualla asioidessa lukitsemme pyörämme aina ja ainakin itse pyrin parkkeeraamaan aina näkyvälle paikalle. Ja aina parempi jos saa lukittua johonkin kiinteään kiinni.- en äänestänyt heitä
Mitäs äänestitte Kokoomuksen ja Keskustan uusliberalisteja. Huonosti kävi. Pilasivat yhteiskuntaa reippaasti, mutta onneksi kaikki on korjattavissa. Kaikki tullaan korjaamaan.
- Alkup. Maantiepyöräi
Lukon paksuuden ja ennen kaikkea materiaalin lisäksi tulee ostaa sopivan kokoinen lukko. Sellainen, että se on hieman väljä niin, ettei katkaisupihdeillä saa tukevaa otetta, mutta niin pieni, ettei hydraulitunkki sovi sen sisälle. Esimerkiksi Kryptonite on ollut kohtuu hyvä merkki.
U-lukon lisäksi se vaijeri, millä saa etukiekon mukaan pakettiin. - fdgthtghgtf
voi akkukäyttösellä puukkosahalla menee kaikki poikki sekunneissa
- 55555555555555555555
Ei välttämättä ihan puukkosahalla, sehän lastuaa. Sen sijaan kulmahiomakone pystyy myös karkaistuun teräkseen.
- Joo, siis ei
55555555555555555555 kirjoitti:
Ei välttämättä ihan puukkosahalla, sehän lastuaa. Sen sijaan kulmahiomakone pystyy myös karkaistuun teräkseen.
Rälläkkä on äänekäs, ammattilaiset suosivat hiljaisempia keinoja. Rälläkkää voidaan käyttää kun runkolukolla "lukittu" polkupyörä on viety pajalle. Silloinkin on helpompia ja siistimpiä tapoja hoitaa asia.
- kaupunkipyöräilijä
Oikeasti maassamme on niin huono telinetarjonta, että suosittelen seuraavaa:
Takapyörä runkolukolla kiinni. Tarpeeksi suurella U-lukolla etupyörä kiinni runkoon ja toinen U-lukko etupyörästä telineeseen. Vaijeri varmistukseksi kulkemaan läpi pyörän osien ml. satula ja yksi pää niistä joko runkolukkoon tai U-lukkoon.
Eli oma suositus:
1 kpl runkolukko
1 kpl U-lukko
1 kpl mini-U-lukko
1 kpl lukitusvaijeria (2 m)- werwerwer
runkolukkoa ei tarvitse, ison U-lukon voi laittaa takakiekon ja polkupyörän rungon takakolmion läpi kiinni kiinteään telineeseen tmv.
- fdsfsd
Laitan U-lukolla pyörän tangosta kiinni telineeseen ja vaijerilukolla eturenkaan kiinni runkoon. Säilytän pyörää sisällä asunnossa yöt.
- fillari vuodessa
Ihme urputusta runkolukkojen hyödyttömyydestä...
Jokainen lukko hidastaa varkautta!
Mikä tahansa estolaite saa ilmaista kulkupeliä etsivän perus känniääliön jatkamaan matkaansa yön pimeydessä. Näitä onnensotureita taitaa olla liikenteessä huomattavasti enemmän kuin rälläkällä ja pakettiautolla varustettuja karhukoplalaisia.
Omat pyörät on kaikki lähtenyt tavalla tai toisella omasta huolimattomuudesta, ei lukon järeydestä riippuen.- k-l1
Mielenkiintoista! Soitatko 040-4130045.
- Felt mies
Kyllä ihmiset on nykyään tyhmiä, riitelette suomi24 palstalla lukoista.
Vakuutusyhtiön hyväksymä runkolukko yhdistettynä karkaistuun kettinkiin.
yrittäkääpä varastaa kun pyörä on katutolpassa kiinni.
Jos vielä lähtee niin vakuutus korvaa, omavastuu hoituu maksamalla tai smart safety rekisteröinnillä joka tulee ylensä hyvien pyörän mukana (Insera, GT, Felt, Madison, Genesis)- wwrwerwer
>yrittäkääpä varastaa kun pyörä on katutolpassa kiinni
voisin kokeilla varastaa etuvaihtimen, takavaihtimen, polkimet, kammet, keskiön, satulatolpan, satulan, vaihdinkahvat, takapakan, etukiekon, jarrut kahvat
- V..tu oikeesti
Eipäs juupas eipäs juupas eipäs juupas eipäs juupas eipäs juupas....
Ja saapas.
Ihmiset ovat niin tyhmiä, että kun tuolla jossain nähdään että joku lastaa fillareita pakettiautoon, niin kukaan ei voi puuttua asiaan. Tarttis ottaa ku kännykän kameralla muutamia kuvia, missä näkyy hörhö/hörhöt, pakettiauto ja sen rekkari ja vähän sitä tilannetta. Saatas joskus ees ne varastetut fillarit takaisin. - jidspjdppis
pnippin pomppi
- Anonyymi
https://www.motonet.fi/fi/tuote/380950/Abus-850mm-musta-Ketjulukko-Steel-O--Chain-2-avainta
näyttää hyvälle,,tuubissa video jossa saksii kuoren poikki ja jyystää metripihdeillä ja lopuks rälläkällä, reilu 3min ja poikki.
onko 50lla saatavilla muita vastaavia jossa joutuu käyttää rälläkkää- Anonyymi
Kyllä Abus runkolukotkin on hyviä maksaa 20 ylöspäin , mut axa :lla saat heittää vesilintua maksaakin alle kympin.
- Anonyymi
Moro. Olisi tarkoitus yhdistää runkolukko ja lukitusvaijeri. Eli runkolukko irti ja lukitusvaijerin toinen pää pujotetaan lukoon ja lukko asennetaan pyörään kiinni. Lukitusvaijerin vapaa pää laitetaan ajettaessa tarakkaan kiepille ja lukittaessa takarenkaasta telineeseen, vapaa silmukka laitetaan runkolukon lukitussalpaan. Onko noin 20mm ja ehkäpä n. 1.5m pitkää (pitää mitata paljonko sopiva pituus)lukitusvaijeria?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006424
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283220Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46989Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42879