Treeni- ja syömisohjelma hakusessa? Apua kaivataan.

tulevajuoksija

Hei! Olen tälläinen 18-vuotias nuori naisenalku, joka tarvitsee hiukan apua treeniohjelman luonnissa. Pituutta löytyy 162 cm ja painoa 83 kg. Paino on kerääntynyt pääasiassa lanteille, reisiin ja pömppiskin löytyy.
Yleiskunto on hyvä ja pystyn vetämään pitempiäkin kävelylenkkejä (ei mitää lössöttelylenkkejä vaan ihan rasittavia, hengästyttäviä ja nopeatahtisia!), lihaskuntoa, pyöräilyä, uintia, jne. Jaloista siis löytyy voimaa, mutta ylävartalo on vähän menettänyt voimiaan vuoden mittaisen treenaamattomuuden takia.
Ainiin! Ajattelin vaihtaa kävelyn juoksuun. :)

Syömisiin sen verran, ettEN halua mitään erityistä diettiä (vähähiilihydraattiset, karppaus, jne) vaan haluan ihan terveellisen kasvispainotteisen ruokavalion (tietysti lihaakin siis pitää olla)! Olen myöskin jättänyt KAIKKI herkut (pullat, karkit, sipsit, jätskit, jne) jo pois, joten se puoli on hoidossa!

Tavoite olisi pudottaa n. 0.8-1 kg viikossa. :) Ja luulenkin, että se on mahdollista oikeilla ruokailu- ja treeniohjelmilla! :-)

Toivon asiallista palautetta. Voit kertoa vaikka omia kokemuksiasi laihdutuksesta ja sen aloittamisesta (kuinka paljon liikut/liikuit, söit, miten söit, miten liikuit, paljon sinulla oli ylipainoa jne), syömistottumuksistasi jne!

17

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevajuoksija

Ainiin!
      Piti vielä kysyä, että onko tarpeellista syödä viisi kertaa päivässä, kun harrastaa päivittäin liikuntaa? Mihin aikaan ne välipalat ja normaalit ateriat pitäisi nauttia?

• Anna-Mari

Hei tulevajuoksija!

Omasta - ja vain omasta - puolestani voin suositella Fastin Dietmix-palkkaria. Täältä löydät tuotteen speksit: http://www.fast.fi/red-line/dietmix. Hintaa pussilla (800 g) on n. 25-30 euroa.

Olen tällä palstalla lukenut, että muutama laihduttaja juo tätä ateriankorvikkeena, mutta itse käytän tätä palkkarina salin jälkeen. Liikuntasuorituksen jälkeen proteiinin saaminen elimistöön on käsittääkseni melkoisen tärkeässä asemassa. Juon Dietmix-pirtelön heti liikuntasuorituksen päätyttyä ja pidän tämän jälkeen kahden tunnin tauon ennen ruokailua.

Olen saanut painoa pudotettua ja erottuvammat lihakset ainakin osittain Dietmixin ansiosta - tosin pudotettavaa vielä löytyy :) Myös salilla tulokset ovat parantuneet verrattuna aikaan, jolloin en palkkaria käyttänyt. Tähän vielä lisään, että olen muutaman vuoden sinua vanhempi nainen, suunnilleen saman pitunen ja painoa on tällä hetkellä 68 kg (puolitoista vuotta sitten 81 kg).

Syön hiilihydraattipitoisen (esim. ruisleivän ja banaanin) aterian noin kaksi tuntia ennen liikuntasuoritusta (sali tai aerobinen liikunta). Näin jaksan paremmin, kun kropassa on, mitä käyttää polttoaineena.

Vielä kerran mainitsen, että puhun tässä omasta puolestani, enkä voi väittää näiden yllämainitsemieni vinkkien olevan millään lailla yleistettävissä. Kerron vain, mikä minulla toimii :)

• Koutsi1515

Keskiverto ruokavalio sisältää yli kaksinkertaisen määrän proteiinia verrattuna tarpeeseen, ts. lisäproteiini ei tuo mitään etua tavalliselle kuntoilijalle. Proteiini myös säilyy elimistössä kohtuullisen pitkään, eli tarvetta proteiiniannokselle liikunnan jälkeen ei ole. Uskaltaisin väittää ettei Dietmixillä ei ole mitään osuutta lihaksien kasvuun, lihakset kasvavat koska niitä rasitetaan. Niin kauan kun proteiinia saa riittävästi, lisäproteiini ei lisää tuloksia.

Jos haluaa korvata aterian lisäravinteilla, niin voi tehdä (olettaen että kuituja, vitamiineja, ym tulee saatua riittävästi). Mutta ellet ole huipputason bodari tai painonnostaja, henk koht suosittelisin pitäytymään tavallisessa, terveellisessä ruuassa.

• Koutsi1515

"Ainiin!
        Piti vielä kysyä, että onko tarpeellista syödä viisi kertaa päivässä, kun harrastaa päivittäin liikuntaa? Mihin aikaan ne välipalat ja normaalit ateriat pitäisi nauttia?"

Ei ole tarvetta, eikä ole merkitystä milloin syöt niin kauan kun sinulla riittää energiaa liikuntaa varten etkä syö liikaa.

• Anna-Mari

Koutsi!

Kiitos mielenkiintoisesta kannanotostasi.

Luenko siis rivien välistä aivan väärin; kehoitat "kotiruossa" pitäytymistä? Tai ts. lautasmallin mukaan syömistä?

Haluaisin mielenkiinnosta myös tietää, mihin perustat kommenttisi "keskiverto ruokavalio sisältää yli kaksinkertaisen määrän proteiinia verrattuna tarpeseen - - "? Olen aina luullut (luulo nyt ei ole tiedon väärti - myönnän), että ihmisen päivittäinen proteiinin tarve on 0.5 g jokaista painokiloa kohden. Pitääkö tämä paikkansa?

Tämä tarkottaisi omalla kohdallani 34 päivittäistä proteiinigrammaa. Osaatko kertoa, riittääkö tällainen proteiinimäärä lisäämään lihasmassaa VAI tarvitsisiko tämän proteiinimäärän lisäksi ekstraproteiinia (esim. palkkari)? Ja kuinka paljon proteiinia tulisi olla, jotta lihasmassaa saa kasvatettua?

Kun itse tässä olen haaveillut tiukasta kropasta, jollainen on mm. Janni Hussilla, Elina Tervolla jne. No, näillä fitnessmalleilla, joita iltapäivälehtien sivuilla tätä nykyä paljon näkee. Olen siis itse järkeillyt asian niin, että jos haluan samanlaisen kropan, tulee treenata ja syödä samalla lailla...

Kaikesta tästä laihdutuksesta ja kuntoilusta on niin paljon ristiriitaista tietoa olemassa, että en enää tiedä mihin uskoa (karppaus, hyvät rasvat, huonot rasvat jne. jne..). :/

• Koutsi1515

Pääasiassa kehotan pidättäytymään terveellisessä kotiruuassa. Palautusjuoma on ok jos sellaisen haluaa ottaa, kunhan muistaa että siinäkin on paljon kaloreita. Eli vähennä palautusjuoman kalorit muusta syömisestä. Lisäproteiinia tärkeämpää on hiilihydraatit, muistathan että hiilareita tarvitaan jotta saataisiin proteiini käyttöön lihasten kasvattamiseen. Palautusjuoman lisäproteiini menee todennäköisesti hukkaan, eli jos palautusjuoma niin mieluummin hiilihydraatteja kuin todennäköisesti hukkaan menevää proteiinia.

"Haluaisin mielenkiinnosta myös tietää, mihin perustat kommenttisi "keskiverto ruokavalio sisältää yli kaksinkertaisen määrän proteiinia verrattuna tarpeseen - - "? Olen aina luullut (luulo nyt ei ole tiedon väärti - myönnän), että ihmisen päivittäinen proteiinin tarve on 0.5 g jokaista painokiloa kohden. Pitääkö tämä paikkansa?

Tämä tarkottaisi omalla kohdallani 34 päivittäistä proteiinigrammaa. Osaatko kertoa, riittääkö tällainen proteiinimäärä lisäämään lihasmassaa VAI tarvitsisiko tämän proteiinimäärän lisäksi ekstraproteiinia (esim. palkkari)? Ja kuinka paljon proteiinia tulisi olla, jotta lihasmassaa saa kasvatettua?"

Lainattua:

Proteiinien osuus työikäisten suomalaisten energiansaannista on nykyisin 17 prosenttia. Naiset saavat ravinnosta proteiinia keskimäärin 67 grammaa päivässä ja miehet 89 grammaa.

Jos syöt kuten suomalaiset keskimäärin, et varmasti tarvitse lisäproteiinia. Vähempikin kuin 67 grammaa riittää hyvin, vaikka treenaisit kohtuullisen intensiivisesti.

"Kaikesta tästä laihdutuksesta ja kuntoilusta on niin paljon ristiriitaista tietoa olemassa, että en enää tiedä mihin uskoa (karppaus, hyvät rasvat, huonot rasvat jne. jne..). :/ "

Joku tienaa ravintolisillä, muotidieeteillä tai uusilla tavoilla liikkua ;)

Ihmiset kuluttavat liikaa aikaa hienouksiin joista kirjoitellaan fitness-lehdissä. Ne saattavat tehdä pienen eron kahden huippubodarin välillä, mutta tavalliselle ihmiselle tärkeintä on syödä terveellisesti ja liikkua paljon. Syötkö kananmunia, kanaa, kalaa tai juotko mieluummin proteiinipirtelön, ei suuremmin vaikuta. 99-prosenttisesti vaikuttaa se että kuntoilet säännöllisesti, korkealla intensiteetillä ja pidät yllä kalorivajetta ruokavaliolla joka sinulle parhaiten sopii.

Elina Tervo ei päässyt huippukuntoon korvaamalla yhden aterian proteiinipirtelöllä. Lihakset kiinteytyivät rankalla kuntoilulla ja paino tippui syömällä 1 200 kaloria päivässä. Jos hän olisi korvannut proteiinipirtelön munakkaalla tai kana-aterialla, lopputulos olisi ollut sama.

Toivottavasti selvensi asiaa!

• Fit.

Ei ole sama otatko proteiinit pirtelöstä vai mainitsemistasi ruoka-aineista. Monipuolinen ruokavalio takaa tärkeiden aminohappojen, kivennäisaineiden ja vitamiinien saannin ja niiden imeytymisen. Se, että proteiinijuomassa olisi edes osa näistä aineista, ei tarkoita että ne imetyvät samalla tavalla kuin oikeista lähteistä.

Esimerkiksi kananmuna ei ole sattumalta fitnessurheijan tai kehonrakentajan ruokavaliossa. Siitä saa runsaasti proteiinia ja tärkeitä aminohappoja, ja siinä on lähes kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet c-vitamiinia ja kuitua lukuunottamatta, ilman hiilihydraatteja. Lisäksi riisi, pähkinät ja täysjyvävilja, hyviä kuidun, proteiinin ja hyvien hiilihydraattien lähteitä ja hyvää rasvaa, mutta sisältävät runsaasti mm. arginiinia, joka monien muiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi lisää kasvuhormonin tuotantoa. Kaikilla ruokavaliossa olevilla ruoka-aineilla on oma tärkeä tehtävänsä, jota ei voi korvata. Itse ajattelen, että maksimissaan yhden aterian ja sitäkin vaihdellen voi "korvata" proteiinipirtelöllä, mitä se sinulle sitten tarkoittaakin.

Ruokavalio jota noudatetaan, ei ole siis sattumaa. Palautusjuoma treenin jälkeen on välttämättömyys. Muuten TREENI on mennyt hukkaan ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa katabolisen tilan. Lihakset tarvitsevat välittömästi polttoainetta (hiilihydraatti) ja rakennusaineita (proteiini), jotta lihaksiin harjoittelussa tulleet vauriot pystytään korjaamaan, tämä on nimenomaan se synteesi joka kasvattaa lihasta. Lihakset myös kuluttavat voimakkaasti energiaa harjoittelun jälkeen, jolloin pitkäkestoisia hiilihydraatteja tarvitaan ja harjoittelun jälkeen oikein ajoitettua ruokailua.

Vedät hatusta luvun 99 % joka sinusta on prosentuaalinen määrä harjoittelun ja kalorivajeen merkityksestä tulosten saamisessa. Ei missään tapauksessa. En anna mitään prosenttilukuja, etten valehtele, mutta noin kolmasosa on ruokavalion, kolmasosa harjoittelun ja kolmasosa levon merkitys harjoittelusta saamissa tuloksissa. Noin kymmenesosa on muuttuvia tekijöitä, stressi, sairastelu, ympäristötekijät.

Tulevajuoksija ja Anna-Mari; ottakaa siis vain vinkistä vaarin, jos sanon, ettei Koutsi1515 ole aivan tilanteen tasalla näillä ohjeistuksilla. Ota itse selvää ravitsemuksesta ja harjoittelusta, niin pääset hyviin tuloksiin. Tässä oli vain vähän asioita, joita sinun tulee tietää jos harkitset siirtymistä tosissaan harjoittelevien piiriin. Tämä yllä puhuva henkilö ei ole oikea henkilö vastaamaan mihinkään treenaamista tai ravitsemusta koskevaan kysymykseen. Lisäksi en voi enenpää korostaa hyvän valmentajan/personal trainerin merkitystä prosessissa. Hän tekee teille ruokavaliot, treeniohjelman ja on mukananne askel askeleelta. Itse tämän tien valinneena, suosittelen lämpimästi.

• Anna-Mari
        Fit. kirjoitti:

Ei ole sama otatko proteiinit pirtelöstä vai mainitsemistasi ruoka-aineista. Monipuolinen ruokavalio takaa tärkeiden aminohappojen, kivennäisaineiden ja vitamiinien saannin ja niiden imeytymisen. Se, että proteiinijuomassa olisi edes osa näistä aineista, ei tarkoita että ne imetyvät samalla tavalla kuin oikeista lähteistä.

Esimerkiksi kananmuna ei ole sattumalta fitnessurheijan tai kehonrakentajan ruokavaliossa. Siitä saa runsaasti proteiinia ja tärkeitä aminohappoja, ja siinä on lähes kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet c-vitamiinia ja kuitua lukuunottamatta, ilman hiilihydraatteja. Lisäksi riisi, pähkinät ja täysjyvävilja, hyviä kuidun, proteiinin ja hyvien hiilihydraattien lähteitä ja hyvää rasvaa, mutta sisältävät runsaasti mm. arginiinia, joka monien muiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi lisää kasvuhormonin tuotantoa. Kaikilla ruokavaliossa olevilla ruoka-aineilla on oma tärkeä tehtävänsä, jota ei voi korvata. Itse ajattelen, että maksimissaan yhden aterian ja sitäkin vaihdellen voi "korvata" proteiinipirtelöllä, mitä se sinulle sitten tarkoittaakin.

Ruokavalio jota noudatetaan, ei ole siis sattumaa. Palautusjuoma treenin jälkeen on välttämättömyys. Muuten TREENI on mennyt hukkaan ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa katabolisen tilan. Lihakset tarvitsevat välittömästi polttoainetta (hiilihydraatti) ja rakennusaineita (proteiini), jotta lihaksiin harjoittelussa tulleet vauriot pystytään korjaamaan, tämä on nimenomaan se synteesi joka kasvattaa lihasta. Lihakset myös kuluttavat voimakkaasti energiaa harjoittelun jälkeen, jolloin pitkäkestoisia hiilihydraatteja tarvitaan ja harjoittelun jälkeen oikein ajoitettua ruokailua.

Vedät hatusta luvun 99 % joka sinusta on prosentuaalinen määrä harjoittelun ja kalorivajeen merkityksestä tulosten saamisessa. Ei missään tapauksessa. En anna mitään prosenttilukuja, etten valehtele, mutta noin kolmasosa on ruokavalion, kolmasosa harjoittelun ja kolmasosa levon merkitys harjoittelusta saamissa tuloksissa. Noin kymmenesosa on muuttuvia tekijöitä, stressi, sairastelu, ympäristötekijät.

Tulevajuoksija ja Anna-Mari; ottakaa siis vain vinkistä vaarin, jos sanon, ettei Koutsi1515 ole aivan tilanteen tasalla näillä ohjeistuksilla. Ota itse selvää ravitsemuksesta ja harjoittelusta, niin pääset hyviin tuloksiin. Tässä oli vain vähän asioita, joita sinun tulee tietää jos harkitset siirtymistä tosissaan harjoittelevien piiriin. Tämä yllä puhuva henkilö ei ole oikea henkilö vastaamaan mihinkään treenaamista tai ravitsemusta koskevaan kysymykseen. Lisäksi en voi enenpää korostaa hyvän valmentajan/personal trainerin merkitystä prosessissa. Hän tekee teille ruokavaliot, treeniohjelman ja on mukananne askel askeleelta. Itse tämän tien valinneena, suosittelen lämpimästi.

Kiitos Fit myös tästä vastauksesta.

Kuten mainitsin tuossa eräässä aiemmassa viestissä, ravinnosta ja liikkumisesta on olemassa niin ristiriitaisia tietoja, että itse en oikein tiedä mihin uskoa - omaan kroppaan varmaan..

Näin erään tanskalaisen dokumentin muutama kuukaisi takaperin Yle Femmalla, jossa tanskalaistutkija tosissaan väitti omat tutkimustulokset näyttönään, että proteiinin lähteellä ei olisi niinkään merkitystä lihasmassan rakentamisen suhteen. EN missään nimessä rupea kumoamaan väitettä tai puolustamaan sitä, tyydyn vain toteamaan, että juuri tässä ristiriitaisen tiedon ristitulessa on hyvin, hyvin vaikea uskoa kohta enää mihinkään.

Olen miettinyt tuota PT:n apua, kun saan vielä muutaman kilon karistettua. Ehkäpä sitten alkaa "hifistely". Vielä, kun saisi sen lottovoiton, jolla opiskelijana tämän voisin kustanta.. :)

• Koutsi1515
        Fit. kirjoitti:

"Ei ole sama otatko proteiinit pirtelöstä vai mainitsemistasi ruoka-aineista. Monipuolinen ruokavalio takaa tärkeiden aminohappojen, kivennäisaineiden ja vitamiinien saannin ja niiden imeytymisen."

Mistä syystä suosittelin pitäytymistä tavallisessa, terveellisessä ruokavaliossa proteiinijuomien sijaan. Minkä olisit varmasti huomannut, jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella ennen siihen vastaamista ;)

"Ruokavalio jota noudatetaan, ei ole siis sattumaa. Palautusjuoma treenin jälkeen on välttämättömyys. Muuten TREENI on mennyt hukkaan ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa katabolisen tilan. Lihakset tarvitsevat välittömästi polttoainetta (hiilihydraatti) ja rakennusaineita (proteiini), jotta lihaksiin harjoittelussa tulleet vauriot pystytään korjaamaan, tämä on nimenomaan se synteesi joka kasvattaa lihasta."

Juurikin tämän kaltaisella pelottelulla myydään ravintolisiä. Ellet välittömästi nauti proteiinia, katabolinen tila syö lihaksesi ja koko harjoittelu on mennyt täysin hukkaan. Kyse on vastaavasta ilmiöstä kuin sykemittarien kanssa aikoinaan, kun ihmiset varoivat nostamatta sykettä liikaa kuntoilun aikana. Myytistä ja väärinymmärryksestä kyse siinäkin, mutta näillä uskomuksilla sykemittarit menivät kaupaksi. Moinen tieto on peräisin tahoilta, joiden liikevaihto perustuu ihan tavallisen liikkujan uskomukseen siitä että huippubodarien menetelmät ovat välttämättömiä kaikille. Mikään tästä ei ole totta. Proteiini imeytyy hitaasti ja vaikuttaa elimistössä pitkään. Pari tuntia ennen punttien nostelua syöty ateria riittää vallan hyvin, ei ole tarvetta lisäproteiinille "heti" kuntoilun jälkeen. Hiilihydraatteja voisin suositellakin, joskin tässäkin normaali terveellinen ateria punttiksen jälkeen riittää vallan hyvin.

"Tässä oli vain vähän asioita, joita sinun tulee tietää jos harkitset siirtymistä tosissaan harjoittelevien piiriin."

Jos tosissaan harjoittelu tarkoittaa huippu-urheilua, sitten voidaan miettiä ohjeistuksia uusiksi. Itse olettaisin että tässä on tavoitteena tavallinen laihtuminen ja yleinen kunnon nostaminen, ei olympialaiset.

• Fit.
        Koutsi1515 kirjoitti:

"Ei ole sama otatko proteiinit pirtelöstä vai mainitsemistasi ruoka-aineista. Monipuolinen ruokavalio takaa tärkeiden aminohappojen, kivennäisaineiden ja vitamiinien saannin ja niiden imeytymisen."

Mistä syystä suosittelin pitäytymistä tavallisessa, terveellisessä ruokavaliossa proteiinijuomien sijaan. Minkä olisit varmasti huomannut, jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella ennen siihen vastaamista ;)

"Ruokavalio jota noudatetaan, ei ole siis sattumaa. Palautusjuoma treenin jälkeen on välttämättömyys. Muuten TREENI on mennyt hukkaan ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa katabolisen tilan. Lihakset tarvitsevat välittömästi polttoainetta (hiilihydraatti) ja rakennusaineita (proteiini), jotta lihaksiin harjoittelussa tulleet vauriot pystytään korjaamaan, tämä on nimenomaan se synteesi joka kasvattaa lihasta."

Juurikin tämän kaltaisella pelottelulla myydään ravintolisiä. Ellet välittömästi nauti proteiinia, katabolinen tila syö lihaksesi ja koko harjoittelu on mennyt täysin hukkaan. Kyse on vastaavasta ilmiöstä kuin sykemittarien kanssa aikoinaan, kun ihmiset varoivat nostamatta sykettä liikaa kuntoilun aikana. Myytistä ja väärinymmärryksestä kyse siinäkin, mutta näillä uskomuksilla sykemittarit menivät kaupaksi. Moinen tieto on peräisin tahoilta, joiden liikevaihto perustuu ihan tavallisen liikkujan uskomukseen siitä että huippubodarien menetelmät ovat välttämättömiä kaikille. Mikään tästä ei ole totta. Proteiini imeytyy hitaasti ja vaikuttaa elimistössä pitkään. Pari tuntia ennen punttien nostelua syöty ateria riittää vallan hyvin, ei ole tarvetta lisäproteiinille "heti" kuntoilun jälkeen. Hiilihydraatteja voisin suositellakin, joskin tässäkin normaali terveellinen ateria punttiksen jälkeen riittää vallan hyvin.

"Tässä oli vain vähän asioita, joita sinun tulee tietää jos harkitset siirtymistä tosissaan harjoittelevien piiriin."

Jos tosissaan harjoittelu tarkoittaa huippu-urheilua, sitten voidaan miettiä ohjeistuksia uusiksi. Itse olettaisin että tässä on tavoitteena tavallinen laihtuminen ja yleinen kunnon nostaminen, ei olympialaiset.

"Mistä syystä suosittelin pitäytymistä tavallisessa, terveellisessä ruokavaliossa proteiinijuomien sijaan. Minkä olisit varmasti huomannut, jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella ennen siihen vastaamista"

Huomasin sen kyllä, mutta sanoit myös, että on sama, ottaako proteiinin pirtelöstä vai munakkaasta tai kana-ateriasta. Se ei ole sama asia.

Huomaa kyllä, että olet saanut oppisi jostain vuosikymmenten takaa tai ne ovat vajaat tai et ole lainkaan saanut koulutusta. Uskon viimeisimpään argumentointisi tasosta päätellen. Haluaisin nimittäin puuttua myös tähän väittämääsi jo aiemmasta keskustelusta jota jo kommentoin.

"Elina Tervo ei päässyt huippukuntoon korvaamalla yhden aterian proteiinipirtelöllä. Lihakset kiinteytyivät rankalla kuntoilulla ja paino tippui syömällä 1 200 kaloria päivässä. Jos hän olisi korvannut proteiinipirtelön munakkaalla tai kana-aterialla, lopputulos olisi ollut sama."

On aivan absurdi olettamus, että lihakset kasvaisivat 1200 kcal päiväsaannilla. Vajetta tulee niin rutkasti, että sillä tavoin poltat sekä rasvan, että lihakset jos vielä treenaat päälle. Mikäli et tiennyt tätä, ja oletan, että et, koska olet ihan pihalla näistä asioista. Lihakset kasvatetaan varsinaisella massakaudella, tällöin nautitaan runsaasti ylimääräisiä kaloreita jotta lihaksille riittää ravintoa kasvuun ja kehittymiseen. Miinuskaloreilla lihasten kasvattaminen on erittäin vaikeaa, joskin ei täysin mahdotonta. Mutta ei mitenkään järkevä yhtälö kaikkinensa. Massakautta seuraa kausi jolloin ollaan dieetillä ja silloin kiristetään kaikki ylimääräinen pois, lisätään aerobinen kuntoilu mukaan palettiin ja poltetaan siis sitä rasvaa.

Nythän ihan selvästi haluat itse väkisellä sekoittaa nämä asiat keskenään, kuntoilu ja "huippu"urheilu josta nyt puhutaan fitness urheilun tiimoilta. Sinun täytyy vain selvittää faktat ennenkuin kommentoit jonkun fitnessurheilijan saavutuksien pääsyitä ja edellytyksiä, kun sinulla oikeasti ei ole siitä mitään ymmärrystä.

Mitä lie nappulaliigaa valmennat, hyvä että puhut lapsille kotiruoan puolesta. On ne niin tanakoita tänä päivänä, että parempi kunnon kotiruoka kuin mäkkärin eväät. Harmi vain, että nykyään "kotiruoaksi" voi sanoa myös mikroeineksiä. Toivottavasti sinä koutsi syöt myös terveellisesti, vai onko sinullakin ylimääräistä vyötäröllä kun laihdutuspalstalla pyörit?

• Koutsi1515
        Fit. kirjoitti:

"Mistä syystä suosittelin pitäytymistä tavallisessa, terveellisessä ruokavaliossa proteiinijuomien sijaan. Minkä olisit varmasti huomannut, jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella ennen siihen vastaamista"

Huomasin sen kyllä, mutta sanoit myös, että on sama, ottaako proteiinin pirtelöstä vai munakkaasta tai kana-ateriasta. Se ei ole sama asia.

Huomaa kyllä, että olet saanut oppisi jostain vuosikymmenten takaa tai ne ovat vajaat tai et ole lainkaan saanut koulutusta. Uskon viimeisimpään argumentointisi tasosta päätellen. Haluaisin nimittäin puuttua myös tähän väittämääsi jo aiemmasta keskustelusta jota jo kommentoin.

"Elina Tervo ei päässyt huippukuntoon korvaamalla yhden aterian proteiinipirtelöllä. Lihakset kiinteytyivät rankalla kuntoilulla ja paino tippui syömällä 1 200 kaloria päivässä. Jos hän olisi korvannut proteiinipirtelön munakkaalla tai kana-aterialla, lopputulos olisi ollut sama."

On aivan absurdi olettamus, että lihakset kasvaisivat 1200 kcal päiväsaannilla. Vajetta tulee niin rutkasti, että sillä tavoin poltat sekä rasvan, että lihakset jos vielä treenaat päälle. Mikäli et tiennyt tätä, ja oletan, että et, koska olet ihan pihalla näistä asioista. Lihakset kasvatetaan varsinaisella massakaudella, tällöin nautitaan runsaasti ylimääräisiä kaloreita jotta lihaksille riittää ravintoa kasvuun ja kehittymiseen. Miinuskaloreilla lihasten kasvattaminen on erittäin vaikeaa, joskin ei täysin mahdotonta. Mutta ei mitenkään järkevä yhtälö kaikkinensa. Massakautta seuraa kausi jolloin ollaan dieetillä ja silloin kiristetään kaikki ylimääräinen pois, lisätään aerobinen kuntoilu mukaan palettiin ja poltetaan siis sitä rasvaa.

Nythän ihan selvästi haluat itse väkisellä sekoittaa nämä asiat keskenään, kuntoilu ja "huippu"urheilu josta nyt puhutaan fitness urheilun tiimoilta. Sinun täytyy vain selvittää faktat ennenkuin kommentoit jonkun fitnessurheilijan saavutuksien pääsyitä ja edellytyksiä, kun sinulla oikeasti ei ole siitä mitään ymmärrystä.

Mitä lie nappulaliigaa valmennat, hyvä että puhut lapsille kotiruoan puolesta. On ne niin tanakoita tänä päivänä, että parempi kunnon kotiruoka kuin mäkkärin eväät. Harmi vain, että nykyään "kotiruoaksi" voi sanoa myös mikroeineksiä. Toivottavasti sinä koutsi syöt myös terveellisesti, vai onko sinullakin ylimääräistä vyötäröllä kun laihdutuspalstalla pyörit?

"Lihakset kasvatetaan varsinaisella massakaudella, tällöin nautitaan runsaasti ylimääräisiä kaloreita jotta lihaksille riittää ravintoa kasvuun ja kehittymiseen. Miinuskaloreilla lihasten kasvattaminen on erittäin vaikeaa, joskin ei täysin mahdotonta. Mutta ei mitenkään järkevä yhtälö kaikkinensa. Massakautta seuraa kausi jolloin ollaan dieetillä ja silloin kiristetään kaikki ylimääräinen pois, lisätään aerobinen kuntoilu mukaan palettiin ja poltetaan siis sitä rasvaa."

Kilpatason kehonrakennuksessa, kyllä.

Mutta tämähän oli laihdutuspalsta eikö? Fitness-kisoihin treenatessa ap luultavasti kyselee muilta palstoilta.

On hullua väittää etteikö lihaksia voisi kasvattaa "miinuskaloreilla". Taas kerran puhutaan tavallisesta kuntoilijasta.

"Toivottavasti sinä koutsi syöt myös terveellisesti, vai onko sinullakin ylimääräistä vyötäröllä kun laihdutuspalstalla pyörit?"

Luulisin?

Kommenteista päätellen kaikki muut tällä palstalla ovatkin valmiiksi huippukunnossa / treenaamassa MM-kisoihin, ja siten perinteinen ja hyväksi todettu kuntoilu/syöminen ei riitä.

Veikkaanpa että totuus on toinen ;)

• Koutsi1515
        Koutsi1515 kirjoitti:

"Lihakset kasvatetaan varsinaisella massakaudella, tällöin nautitaan runsaasti ylimääräisiä kaloreita jotta lihaksille riittää ravintoa kasvuun ja kehittymiseen. Miinuskaloreilla lihasten kasvattaminen on erittäin vaikeaa, joskin ei täysin mahdotonta. Mutta ei mitenkään järkevä yhtälö kaikkinensa. Massakautta seuraa kausi jolloin ollaan dieetillä ja silloin kiristetään kaikki ylimääräinen pois, lisätään aerobinen kuntoilu mukaan palettiin ja poltetaan siis sitä rasvaa."

Kilpatason kehonrakennuksessa, kyllä.

Mutta tämähän oli laihdutuspalsta eikö? Fitness-kisoihin treenatessa ap luultavasti kyselee muilta palstoilta.

On hullua väittää etteikö lihaksia voisi kasvattaa "miinuskaloreilla". Taas kerran puhutaan tavallisesta kuntoilijasta.

"Toivottavasti sinä koutsi syöt myös terveellisesti, vai onko sinullakin ylimääräistä vyötäröllä kun laihdutuspalstalla pyörit?"

Luulisin?

Kommenteista päätellen kaikki muut tällä palstalla ovatkin valmiiksi huippukunnossa / treenaamassa MM-kisoihin, ja siten perinteinen ja hyväksi todettu kuntoilu/syöminen ei riitä.

Veikkaanpa että totuus on toinen ;)

Kommentoin vielä ihan omien kokemuksien pohjalta tuota nappulaliiga-argumenttia.

Lähtökohta hyvälle kunnolle on aina kuntoilu - mieluummin kunnon intensiteetillä - ja terveellinen ruoka. Kilpaurheilussa, johon kuuluvat massakaudet ja nyanssit joista tällä palstalla väitellään, on asia erikseen koska kaikki treenaavat kovaa ja syövät terveellisesti. Silloin ne pienet erot alkavatkin ratkaista.

Mutta tavallisille ihmisille joilla ei ole motivaatiota tai edes aikaa seurata ehdottoman oikeaa tapaa (miksä se tällä viikolla sattuukin olemaan) tuppaa käymään niin että perusasiat unohtuvat, ja huomio kiinnittyy ravintolisiin, urheiluvaatteisiin ja professorien välisiin kiistelyihin optimaalisesta proteiiniannoksesta per päivä.

Käy niin että ne jotka tekevät perusasiat oikein, onnistuvat. Paino putoaa, kunto kohenee. Ne jotka pelkäävät jatkuvasti että seuraako nyt katabolinen tila kun lisäproteiinissa ei ole täydellinen koostumus aminohappoja, käyttävät vähemmän aikaa salilla ja enemmän aikaa fitness-lehtien ja niiden mainoksien lukemiseen. Tai väittelemiseen tällä palstalla ;)

Jos olisi niin että kaikilla olisi valtava motivaatio ja kunnolla aikaa treenata, minun puolestani voitaisiin hyvin mennä sinun suosituksiesi mukaan. Mutta kun ei ole; silloin täytyy priorisoida, perusasiat kuntoon ensiksi.

Tämä on minun kokemukseni asiasta. Jokainen meidän salilla käynyt joka on tehnyt perusasiat oikein, on onnistunut. Yksikään joka on unohtanut perusasiat, ei ole onnistunut. Samat ihmiset tulevat takaisin ensi vuonna kertomaan kuinka se ja se "expertti" sanoi että nyt kaikki on toisin, enää ei olla 60-luvulla ja niinpä kunnon treeni ei auta ellei seuraa viimeisimpiä suosituksia. Ja ne humppakahvat ovat ja pysyvät.

Ap on hyvällä tiellä, ja onnistuu varmasti. Kaikki mitä tavallinen kuntoilija tarvitsee, tuli mainittua aloitusviestissä.

Lainataan vielä:

"Yleiskunto on hyvä ja pystyn vetämään pitempiäkin kävelylenkkejä (ei mitää lössöttelylenkkejä vaan ihan rasittavia, hengästyttäviä ja nopeatahtisia!), lihaskuntoa, pyöräilyä, uintia, jne. Jaloista siis löytyy voimaa, mutta ylävartalo on vähän menettänyt voimiaan vuoden mittaisen treenaamattomuuden takia.

Syömisiin sen verran, ettEN halua mitään erityistä diettiä (vähähiilihydraattiset, karppaus, jne) vaan haluan ihan terveellisen kasvispainotteisen ruokavalion (tietysti lihaakin siis pitää olla)! Olen myöskin jättänyt KAIKKI herkut (pullat, karkit, sipsit, jätskit, jne) jo pois, joten se puoli on hoidossa!"

Siinähän se oli.

• Fit.
        Koutsi1515 kirjoitti:

Kommentoin vielä ihan omien kokemuksien pohjalta tuota nappulaliiga-argumenttia.

Lähtökohta hyvälle kunnolle on aina kuntoilu - mieluummin kunnon intensiteetillä - ja terveellinen ruoka. Kilpaurheilussa, johon kuuluvat massakaudet ja nyanssit joista tällä palstalla väitellään, on asia erikseen koska kaikki treenaavat kovaa ja syövät terveellisesti. Silloin ne pienet erot alkavatkin ratkaista.

Mutta tavallisille ihmisille joilla ei ole motivaatiota tai edes aikaa seurata ehdottoman oikeaa tapaa (miksä se tällä viikolla sattuukin olemaan) tuppaa käymään niin että perusasiat unohtuvat, ja huomio kiinnittyy ravintolisiin, urheiluvaatteisiin ja professorien välisiin kiistelyihin optimaalisesta proteiiniannoksesta per päivä.

Käy niin että ne jotka tekevät perusasiat oikein, onnistuvat. Paino putoaa, kunto kohenee. Ne jotka pelkäävät jatkuvasti että seuraako nyt katabolinen tila kun lisäproteiinissa ei ole täydellinen koostumus aminohappoja, käyttävät vähemmän aikaa salilla ja enemmän aikaa fitness-lehtien ja niiden mainoksien lukemiseen. Tai väittelemiseen tällä palstalla ;)

Jos olisi niin että kaikilla olisi valtava motivaatio ja kunnolla aikaa treenata, minun puolestani voitaisiin hyvin mennä sinun suosituksiesi mukaan. Mutta kun ei ole; silloin täytyy priorisoida, perusasiat kuntoon ensiksi.

Tämä on minun kokemukseni asiasta. Jokainen meidän salilla käynyt joka on tehnyt perusasiat oikein, on onnistunut. Yksikään joka on unohtanut perusasiat, ei ole onnistunut. Samat ihmiset tulevat takaisin ensi vuonna kertomaan kuinka se ja se "expertti" sanoi että nyt kaikki on toisin, enää ei olla 60-luvulla ja niinpä kunnon treeni ei auta ellei seuraa viimeisimpiä suosituksia. Ja ne humppakahvat ovat ja pysyvät.

Ap on hyvällä tiellä, ja onnistuu varmasti. Kaikki mitä tavallinen kuntoilija tarvitsee, tuli mainittua aloitusviestissä.

Lainataan vielä:

"Yleiskunto on hyvä ja pystyn vetämään pitempiäkin kävelylenkkejä (ei mitää lössöttelylenkkejä vaan ihan rasittavia, hengästyttäviä ja nopeatahtisia!), lihaskuntoa, pyöräilyä, uintia, jne. Jaloista siis löytyy voimaa, mutta ylävartalo on vähän menettänyt voimiaan vuoden mittaisen treenaamattomuuden takia.

Syömisiin sen verran, ettEN halua mitään erityistä diettiä (vähähiilihydraattiset, karppaus, jne) vaan haluan ihan terveellisen kasvispainotteisen ruokavalion (tietysti lihaakin siis pitää olla)! Olen myöskin jättänyt KAIKKI herkut (pullat, karkit, sipsit, jätskit, jne) jo pois, joten se puoli on hoidossa!"

Siinähän se oli.

No nyt alkaa loytymään yhteinen sävel, hetkittäinhän me jopa ymmärrettiin että puhutaan eri asioista. Ja näkemyserot on sallittuja, oman tien kulku, toisia asioita tehdään taas sitten eri tavalla eri piireissä ja toisinaan saman tien kulkijoillakin on oma tapansa kulkea.

Mutta tuon kyllä allekirjoitan kanssasi, että ilman muuta perusasioista lähdetään. Minä annoin kommenttia niiden perusasioiden yläpuolelle meneviin ravitsemusasioihin, koska niistäkin oli puhetta ja tuosta palautusjuoman käytöstä. Kyllä se täytyy urheilijoilla ja tavoitteellisilla kuntoilijoillakin olla, siitä en anna periksi. Hyvän monipuolisen kotiruoan lisäksi. Se on ihan oikeasti voimaharjoittelun jälkeen tarpeen, ei silloin, kun käydään kolisuttelemassa loitontajia seiskan kanssa. Siinä ymmärrän kyllä pelkosi, koska niitäkin löytyy. Laihduttajalle saattaa tulla yllätyksenä, että palautusjuomassa on reilusti yli parisataa lisäkaloria ja kun se nautitaan hädin tuskin kuntoiluksi mainittavan kuntosalikäynnin tai aerobisen kuntoilun jälkeen ja ihmetellään miksei paino laske, ollaan menossa väärään suuntaan.

Pakko vielä tähän sanoa, että käytän kyllä enemmän aikaani salilla, kuin lukien fitness -lehtiä tai murehtien aminohappojen koostumusta ruokavaliossani. Minulla on joku muu joka sellaisesta huolehtii, näin minä voin keskittyä tekemiseen ja netissä asioista jauhamiseen. No, tietenkin nämä asiat kiinnostavat minua, jos ne eivät kiinnostaisi, en olisi tekemässä tavoitteellisesti asioita ja minulla olisi heikommat mahdollisuudet menestyä. Lisäksi kun on kiinnostavia aiheita tälläkin palstalla ja aiheita joita on kommentoinut, on palattava takaisin. Tuskin ihan oikeasti kenenkään tarvitsee tietenkään perustella miksi ottaa asioihin kantaa, niin kuin minä nyt tein, en kiellä sitä oikeutta keneltäkään, edes itseltäni. Oli tietotaso ja ymmärrys mikä hyvänsä, ja yleisesti ottaen, väärinymmäryksen vaara on se suurin mikä näissä kirjoitteluissa vaanii. Kaikkea kun ei voi niin perinjuurin kirjoitella kuin ehkä haluaisi, ja näin ollen ihmiset arvioivat ymmärrystäsi vain sen perusteella mitä olet tekstiisi suoltanut.

Ja niin, kyllä uskoisin, että palstalle kirjoittelevat eivät ole välttämättä elämänsä kunnossa, mutta haluaisivat kovin olla. Ja on todennäköisesti eri elämäntilanteissa olevia, miehiä, naisia, laihoja, päärynöitä ja omenoita. Hyvässä iskussa olevia, haluavat auttaa toisia, ovat ehkä itse olleet joskus lihavia...

Oli miten oli, mutta näin on. Peace and love, koutsi olet varmaan old schoolin miehiä, kuten great old Juha Mieto, hyvää menestystä kuntosalillenne!

• Koutsi1515
        Fit. kirjoitti:

No nyt alkaa loytymään yhteinen sävel, hetkittäinhän me jopa ymmärrettiin että puhutaan eri asioista. Ja näkemyserot on sallittuja, oman tien kulku, toisia asioita tehdään taas sitten eri tavalla eri piireissä ja toisinaan saman tien kulkijoillakin on oma tapansa kulkea.

Mutta tuon kyllä allekirjoitan kanssasi, että ilman muuta perusasioista lähdetään. Minä annoin kommenttia niiden perusasioiden yläpuolelle meneviin ravitsemusasioihin, koska niistäkin oli puhetta ja tuosta palautusjuoman käytöstä. Kyllä se täytyy urheilijoilla ja tavoitteellisilla kuntoilijoillakin olla, siitä en anna periksi. Hyvän monipuolisen kotiruoan lisäksi. Se on ihan oikeasti voimaharjoittelun jälkeen tarpeen, ei silloin, kun käydään kolisuttelemassa loitontajia seiskan kanssa. Siinä ymmärrän kyllä pelkosi, koska niitäkin löytyy. Laihduttajalle saattaa tulla yllätyksenä, että palautusjuomassa on reilusti yli parisataa lisäkaloria ja kun se nautitaan hädin tuskin kuntoiluksi mainittavan kuntosalikäynnin tai aerobisen kuntoilun jälkeen ja ihmetellään miksei paino laske, ollaan menossa väärään suuntaan.

Pakko vielä tähän sanoa, että käytän kyllä enemmän aikaani salilla, kuin lukien fitness -lehtiä tai murehtien aminohappojen koostumusta ruokavaliossani. Minulla on joku muu joka sellaisesta huolehtii, näin minä voin keskittyä tekemiseen ja netissä asioista jauhamiseen. No, tietenkin nämä asiat kiinnostavat minua, jos ne eivät kiinnostaisi, en olisi tekemässä tavoitteellisesti asioita ja minulla olisi heikommat mahdollisuudet menestyä. Lisäksi kun on kiinnostavia aiheita tälläkin palstalla ja aiheita joita on kommentoinut, on palattava takaisin. Tuskin ihan oikeasti kenenkään tarvitsee tietenkään perustella miksi ottaa asioihin kantaa, niin kuin minä nyt tein, en kiellä sitä oikeutta keneltäkään, edes itseltäni. Oli tietotaso ja ymmärrys mikä hyvänsä, ja yleisesti ottaen, väärinymmäryksen vaara on se suurin mikä näissä kirjoitteluissa vaanii. Kaikkea kun ei voi niin perinjuurin kirjoitella kuin ehkä haluaisi, ja näin ollen ihmiset arvioivat ymmärrystäsi vain sen perusteella mitä olet tekstiisi suoltanut.

Ja niin, kyllä uskoisin, että palstalle kirjoittelevat eivät ole välttämättä elämänsä kunnossa, mutta haluaisivat kovin olla. Ja on todennäköisesti eri elämäntilanteissa olevia, miehiä, naisia, laihoja, päärynöitä ja omenoita. Hyvässä iskussa olevia, haluavat auttaa toisia, ovat ehkä itse olleet joskus lihavia...

Oli miten oli, mutta näin on. Peace and love, koutsi olet varmaan old schoolin miehiä, kuten great old Juha Mieto, hyvää menestystä kuntosalillenne!

Kiitos!

Taisi käydä niin että molemmin puolin ymmärrettiin toistemme kirjoituksia väärin. Mutta sellaistahan se on kun joutuu kirjoittelemaan, aivan niin kuin sanoitkin. Kun keskustelee naamatusten, on helpompaa ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. Minun olisi pitänyt mainita etten niinkään ollut sinun kirjoituksia vastaan, mutta kun lueskeli noita muita kirjoituksia ja huomasi että niistä 90% keskittyy vähemmän tärkeisiin asioihin tai jopa epäolennaisuuksiin, sitä alkoi provosoitumaan vähän turhan helposti :)

Näinhän se on että on tosi monenlaisia kuntoilijoita. Eri tavoitteet, lähtötaso, motivaatio, jne. Itsekin olen syyllistynyt ennakkoluuloihin ja vähän sellaiseen turhaan oikeaoppisuuteen, arvasit ihan oikein että old school kaveriksi itseni luen. Mutta kyllä asiakkailtakin oppii uutta. Erityisesti siinä olen oppinut antamaan periksi että vaikka joku uusi muotivillitys ei olekaan juoksulenkin tai punttien nostelun veroinen, ihmiselle jolla on pulaa motivaatiosta saattaakin olla parempi vaikka suositella jotain "hauskempaa". Kyllähän Zumba tms voittaa 10-0 sen että motivaatio lopahtaa kun sali tuntuu pakkopullalta. Tätä oli alussa vaikea ymmärtää kun ajatteli että minä reenaan kunnolla, miksei muutkin.

"Siinä ymmärrän kyllä pelkosi, koska niitäkin löytyy. Laihduttajalle saattaa tulla yllätyksenä, että palautusjuomassa on reilusti yli parisataa lisäkaloria ja kun se nautitaan hädin tuskin kuntoiluksi mainittavan kuntosalikäynnin tai aerobisen kuntoilun jälkeen ja ihmetellään miksei paino laske, ollaan menossa väärään suuntaan."

Jep! Tätä juuri tarkoitin. Tosi harva tuntemani laihduttaja reenaa lähimainkaan niin kovaa että tarvittaisiin muuta kuin iso lasi vettä ja banaani reenien päälle. Ja tämä koskee erityisesti naisia, jotka pelkäävät ihan turhaan raskaampia puntteja.

Kovaa harjoittelevistakin moni tekee sikäli väärin päin että tankkaavat proteiinia mutta ei hiilihydraatteja. Nythän asiaa on tutkittu ja huomattu että proteiini säilyy elimistössä huomattavasti pidempään kuin ennen luultiin. Eli jos on syönyt proteiinipitoisen aterian esim. tunti pari ennen reenejä, käy ihan hyvin näinkin. Hiilarivarastoja on syytä täydentää, jos siis treenaa kovaa.

Mutta niin...kun kevyttä reeniä vetävä laihduttaja tempaisee 200-400 kalorin hiilarijuoman ennen treenejä ja 200-400 kalorin proteiinijuoman reenien jälkeen, tosiaankin ei kannata ihmetellä miksei paino putoa. Omasta mielestään moni tietysti harjoittelee kovaa, mutta aloittelijalle voi olla ymmärrettävästi vaikea ymmärtää miten korkealla intensiteetillä oikeasti pitää harjoitella ennen kuin on tarvetta tankata lisää proteiinia, kreatiinia, ym.

Myös hiilarijuomien suhteen on syytä olla tarkkana. Kun reenataan kovempaa, prosentuaalisesti suurempi osa energiasta tulee sokerista eikä rasvasta. Tämä ei itsessään ole huono asia...absoluuttisesti kaloreja ja myös rasvaa palaa enemmän, ja lisäksi kunnon kohentuessa elimistö alkaa ottamaan suuremman osan energiasta rasvasta. Mutta kääntöpuoli on siinä että kun hiilarit on poltettu, iskee melkoinen himo mässätä enemmän hiilareita kuin palautumiseen tarvitaan. Pahin himo menee ohi kun elimistö korvaa hiilarivarastoja polttamalla rasvaa, mikä on tietysti tavoitteenakin. Eli palautusjuoma ok, mutta kohtuudella.

Noh, nyt mentiin vähän sivuraiteille. Mutta kiitos viestistäsi, hienoa että löydettiin yhteinen aaltopituus!

• Anna-Mari

Koutsi!

Kiitos jälleen vastauksestasi ja tarkennuksesta.

Tuo proteiini on itselleni hieman hankala asia, kun olen niin kranttu sen suhteen mitä syön. En syö kananmunaa (missään muodossa), maitorahkaa, mitään juustoja (myöskään raejuustoa), harvemmin punaista lihaa tai kalaa. Eli proteiinin lähteet on minulla melko heikoilla kantimilla... Ja kun joka päivä ei kanaa jaksa syödä, niin koen Dietmixin helpoksi lisäksi.

Olen 17-vuotiaasta käynyt salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, joten en koe olevani ihan "vihreä" näissä kunto- ja syömisasioissa. 19-vuotiaana olin elämäni kunnossa ja ruoskin itseäni vieläkin siitä, että erinäisten asioiden summana paino nousi 20 kiloa. Nyt olen saanut kaivettua pikkuhiljaa motivaation itsestäni liikkua ja nautin urheilusta samallalailla, kuin neljä vuotta sitten (kun olin 19).

Mitään hokkuspokkusta en siis oleta tapahtuvan, jotta siihen "fitnessmalli"-kuntoon pääsen, vaan oikeasti ymmärrän, mitä se itseltäni vaatii - muistan kyllä, kuinka paljon hikeä ja kyyneileitä se vaati 19-vuotiaana.

Saako Koutsilta kysyä, millaisen taustan itse omaat urheilun ja ruokavalion saralla? Tietoa tuntuu löytyvän.. :)

• Koutsi1515

"Kaikesta tästä laihdutuksesta ja kuntoilusta on niin paljon ristiriitaista tietoa olemassa, että en enää tiedä mihin uskoa (karppaus, hyvät rasvat, huonot rasvat jne. jne..). :/"

Mieti asiaa näin: jos kuntoilijat ja edes asiantuntijat eivät pääse yhteisymmärrykseen siitä mikä on paras menetelmä, mikä on mahdollisuus että sinä löydät sen parhaan - ja kuinka paljon merkitystä sillä lopulta on? Jos ero olisi selvä, tokihan kaikki tietäisivät mikä se paras keino on - aivan samalla tavalla kuin kaikki tietävät että juokseminen on tehokkaampaa kuin tangon tanssiminen :)

Jos tieto lisää tuskaa, kokeile yksinkertaista menetelmää. Terveellistä kotiruokaa, mieluummin ei herkkuja, ja paljon liikuntaa korkealla intensiteetillä. Jos haluat polttaa kaloreja ja parantaa kuntoa, juokseminen on erinomainen tapa.

Jos muutaman kuukauden päästä huomaat että kuntosi on heikentynyt koska et nauttinut energiapatukkaa ennen liikuntaa, katabolinen tila on syönyt lihaksesi koska unohdit lisäproteiinin ja painosi on noussut koska et lopettanut hiilarien syömistä...voit kysyä uudestaan löytyisikö täältä palstalta se optimaalinen keino laihtua.

Itse veikkaan että olet varsin pian hyvässä kunnossa, kun taas neuvojat ovat perehtymässä uusimpaan ihmedieettiin tai liikuntamuotoon, tai väittelemässä siitä kenen tapa on se paras.

Se on kylläkin sanottava että kilo viikossa edellyttää jo merkittävää kalorivajetta, ei toki haittaa jos lasket kaloreita aluksi.

"Saako Koutsilta kysyä, millaisen taustan itse omaat urheilun ja ruokavalion saralla? Tietoa tuntuu löytyvän.. :)"

Nimimerkki kertoo ;) Jonkinlaista koulutustakin on.

"Nyt olen saanut kaivettua pikkuhiljaa motivaation itsestäni liikkua ja nautin urheilusta samallalailla, kuin neljä vuotta sitten (kun olin 19)."

Hieno juttu! Tästä se lähtee. Onnea matkaan!

• tulevajuoksija

Kiitos kaikille viesteistä. Päivittelyä tähän väliin:
      Niistä on ollut paljon apua!
      Kiloja on lähtenyt neljä tähän mennessä ja senttejä on lähtenyt vatsanseudulta kymmenen. :) Vaihdoin kävelyn hölkkään ja aloin tekemään kevyttä käsitreeniä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8078
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3862
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1906
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1340
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1163
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1089
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      11
      885
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      822
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      772
    Aihe