Mies ei osaa syödä veitsellä ja haarukalla

käytöstavat kunniaan

Pieni mutta häiritsevä ongelma: mieheni ei osaa syödä veitsi oikeassa kädessä ja haarukka vasemmassa :D Syö yleensä pelkällä haarukalla (oikea käsi) tai sitten lisänä veitsi vasemmassa. Kyseessä on jo yli kolmekymppinen mies, ja kun olen muutaman kerran tässä vuosien varrella asiasta huomauttanut, niin hän on tiuskinut takaisin, että hänelle näin on helpompi (aluksi jopa väitti, että hänelle on fyysisesti mahdotonta syödä haarukka vasemmassa kädessä, mutta tämä taitaa olla hölynpölyä, mutten kun herra on täysin oikeakätinen) ja että mitä se kenellekään kuuluu, miten hän syö (mikä on tavallaan totta). Silti hävettää hänen puolestaan, kun syödään ravintolassa tai muussa seurassa, kun se kuitenkin kuuluisi hyviin käytöstapohin. Jopa mieheni kolmevuotias sisarentytär syö jo veitsellä ja haarukalla, mutta mieheni ei!

Pitäisikö minun luovuttaa? Mielestäni hyvä kompromissi olisi, että hän opettelisi veitsen ja haarukan erityistilaisuuksia varten, mutta kotona meidän perheen kesken söisi miten ikinä huvittaa, mutta tämäkin on kuulemma liikaa vaadittu.

Äänestys! kumpi on oikeassa, minä vai mieheni? :)

(ps. turha tulla kirjoittelemaan että hanki oikeita ongelmia tms, sillä tiedostan kyllä hyvin, ettei tämä ole maailmaa kaatava asia)

22

1856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18 + 3

300 miljoonaa amerikkalaista pärjää pelkällä haarukalla, joten miehesi on hyvässä (tai ainakin monilukuisessa) seurassa. Vielä isompi ihmismäärä ei haarukkaa käytä ollenkaan.

Tärkein asia on se, että sinä et ole miehesi äiti. Sinun käytöksesi miestä kohtaan on isompi faux pas kuin miehesi ateriointitavat. En usko, että nykymaailmassa haarukat ja veitset kiinnittävät kenenkään huomiota, ellet sinä tee asiasta numeroa. Jos teistä kahdesta huokuu keskinäinen kunnioitus ja arvostus, herätätte vain ihastusta ja kateutta sukujuhlissa.

• 432342324323

No miehesi tietenkin, senkin laimea provo.

• täysin nolla

Mä olen koko ikäni syönyt haarukka oikeessa kädessä. Pinnallista touhuu valittaa tollasesta asiasta. Kaikki ei todellakaan pysty syömään sillai kuin sinä.

• ölkörh

Itsekään en osaa syödä hienosti. Joskus hienoissa tilaisuuksissa yritän syödä "hienosti" mutta ei siitä mitään tule... varsinkin jotkut hemmetin ruoat ovat niin vaikeita latoa haarukkaan vasemmalla kädellä, pitää olla sitten kunnon kiinteää ruokaa kuten pihviä ja perunaa, johon sen haarukan voi vaan tökkästä ja siinä pysyy. Jonkun spagetin, salaatin tms. syöminen tuottaa tuskaa ja syön semmoiset yleensä ihan suosiolla haarukka oikeassa kädessä. En halua näyttää pelleltä kun ruoat tippuu haarukasta ja tappelen niiden kanssa. En vaan osaa. Olen nainen 25 v.

Kai se on vaan joku taito sekin. Jotkut osaa viheltää, minä en. Jotkut osaa soittaa pianoa, jotkut tehdä kärrynpyörän. Minä en. Olen kuitenkin taitava joissakin muissa asioissa.

• mä vaan

Mä osaan tyydyttää naisen siten et se saa orgasmin, mut en osaa syödä veitsellä ja haarukalla oikein. Syon aina haarukka oikees kädessä ja jos joku ei siitä tykkää niin se on voi voi

• Ei spagettia haarukalla ja veitsellä kuulu syödäkään, se jos mikä on kornin näköistä. Spagetti syödään joko pelkästään haarukalla (Italiassa) tai haarukalla ja lusikalla.

Mutta aloittaja ilmeisesti on miehensä tuollaisena hyväksynyt ja mikäs siinä. Itse arvostan hyviä käytöstapoja ja sitä, että osataan noudattaa etikettiä. Tähän joku varmasti puuskahtaa jotain negatiivista, vaikka en ymmärrä miten se keneltäkään on pois. Ja jos uskallan vihjata, että käytöstavat voisivat korreloida koulutustason kanssa, niin sytytän varmaan kolmannen maailmansodan. Taidanpa vihjata silti... ;-)

• tavat kunniaan

Siis häh? Millaista porukkaa täällä oikein kirjoittelee? Ei ainuttakaan puoltavaa mielipidettä aloittajalle!

Jos 300 miljoonaa amerikkalaista syövät pelkästään oikealla kädellään (mistä tuulesta tuokin väite temmattu?), se siis oikeuttaa meidät tekemään niin perässä? Tuon väitteen kirjoittaja varmasti lihottaa itseään roskaruualla, koska suurin osa niistä hänen ihailemistaan amerikkalaisista on läskejä!!!

Me olemme Suomessa ja täällä me voimme syödä ja olla ihan juuri niin kuin haluamme! Ei meidän ole tarvis ottaa mallia mistään toisesta kansasta, osataan kyllä itsekin.

Väitän että kyllä varmasti suurin osa suomalaisista käyttää syödessään veistä ja haarukkaa, vieläpä juurikin niin että se haarukka on siellä vasemmassa kädessä!

Ihme luusereitten ja surkimusten kirjoituksia tulla tänne väittämään, että ruokailutavat olisivat turhia! Voisivat nuo tosi provoilijat herättää ihmetystä syömällä sormin ja ottamalla ruokailuvälineet arpomalla jossain a la carte -ravintolassa!

Aivan, eiväthän he tuollaisiin paikkoihin menekään, kun eivät niitä arvosta! Heillä suuremmassa arvossa ovat pikaruokalat, joissa saa syödä paskaruokaa käsin!

• KysynVaan-76

"Me olemme Suomessa ja täällä me voimme syödä ja olla ihan juuri niin kuin haluamme! Ei meidän ole tarvis ottaa mallia mistään toisesta kansasta, osataan kyllä itsekin."

Juuri niin. Mutta miksi sinusta sitten ap:n miehen pitää otta mallia muista eikä hän saa osata itse päättää miten haluaa syödä?

• Sotanorsu haukkuu

Turhaan haukut amerikkalaisia. Missään päin Eurooppaa ei ole niin paljon ylensyöneitä sotanorsuja kuin suomalaiset naiset!!

• Rikka ja malka

"Jos 300 miljoonaa amerikkalaista syövät pelkästään oikealla kädellään"

Korjaa tuosta ensin kielioppivirhe ja tule sitten ojentamaan meitä muita.

• KysynVaan-76 kirjoitti:

"Me olemme Suomessa ja täällä me voimme syödä ja olla ihan juuri niin kuin haluamme! Ei meidän ole tarvis ottaa mallia mistään toisesta kansasta, osataan kyllä itsekin."

Juuri niin. Mutta miksi sinusta sitten ap:n miehen pitää otta mallia muista eikä hän saa osata itse päättää miten haluaa syödä?

Onko sinusta ok myös esimerkiksi röyhtäillä ja piereskellä ruokapöydässä? Tai kaivaa nenää?

Useimpien mielestä ei, koska odotamme ihmisiltä hyviä käytöstapoja. Hyviin käytöstapoihin kuuluu myös asianmukainen ruokailuvälineiden käyttö.

• adadsadadasd
        simasuuneiti kirjoitti:

Onko sinusta ok myös esimerkiksi röyhtäillä ja piereskellä ruokapöydässä? Tai kaivaa nenää?

Useimpien mielestä ei, koska odotamme ihmisiltä hyviä käytöstapoja. Hyviin käytöstapoihin kuuluu myös asianmukainen ruokailuvälineiden käyttö.

Hieman mautonta rinnastaa piereskely ruokapöydässä ja haarukan pitäminen oikeassa kädessä? Röyhtäily ja piereskely tuottavat hajuhaittoja, nenän kaivaminen esteettistä ällötystä. Miten rinnastat veitsen ja haarukan käytön tai käyttämättömyyden tähän?

Minä syön ns. väärinpäin, veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa. Entä sitten? Kyllä ihmisellä saa olla pieni sielunelämä jos jonkun ruokailuvälineiden käyttö on niin suuri valituksen aihe.

Ja nyt saan kommentin että olen huonotapainen moukka. Vaan kun en ole :) minä olen niitä harvoja ihmisiä jotka antavat paikkansa vanhuksille bussissa, avaavat toisille ovia, tervehtivät ja kiittävät. Tosin jos joku haluaa tuomita minut niinkin pienin perustein kuin veitsen ja haarukan käyttötavoilla niin siitä vain. Se on heidän murheensa, ei minun.

• Amerikanmatkaaja

Amerikkalaiset pitävät haarukkaa oikeassa kädessä syödessä ja vain esim. lihaa leikatessaan vaihtavat veitsen oikeaan käteen ja haarukan vasempaan.
        He pienivät useimmiten useampia haarukkapaloja kerralla ja sitten taas haarukka oikeaan käteen ja palaset suuhun. Aika huvittavaakin joskus kun olen ollut siellä isommalla porukalla pohjoismaista ja ollaan syöty päivällista samanlaisen amerikkalaisen porukan kanssa, niin kaikki amerikkalaiset ovat aloittaneet syönnin sillä omalla kansallisella tavalla mutta sitten syönnin edetessä ovat monet alkaneet
        matkia sitä meidän "sivistynyttä" syömistä.

• Aivan uskomatonta!

Jos olisin miesystäväsi heittäisin sinut suoraan roskikseen. Moista saivartelijaa en katsoisi sekuntiakaan.

• kasvatusvika

Se johtuu siitä että kotona ei ole osattu tai välitetty opettaa. Tuo sama ongelma on minun veljelläni - eikä se ole ainoa. Hän ei esim. osaa käsien pesun jälkeen pyyhkiä käsiä pyyhkeeseen vaan pyyhkii ne housuihinsa. Ja hänellä on kaikenlaisia muitakin kummia tapoja joiden alkuperä on epätiedossa.

• senih

No onpas pikkumaista. En itsekään oikein taida veitsellä ja haarukalla syömistä, joten syönkin yleensä pelkällä lusikalla ja toisinaan haarukalla riippuen ruuan koostumuksesta. Ihan olen nuori nainen ja silti kehtaan noin rikkoa "etikettiä". Mitä väliä tuollaisella oikeastaan on? Kunhan ei aivan sikaile ja sotke ruokaa ympäriinsä, niin eikös kaikki ole ihan hyvin?

• käytöstavat kunniaan

Hei, täällähän on lähtenyt keskustelu hyvin käyntiin! Kiitos vastauksista! Haluaisin vielä kuitenkin muutamille selventää, että kyseessä on siis tosiaan ihan leikkimielinen äänestys kaikin puolin. En ole mielestäni miehelle asiasta nalkuttanut tai saivarrellut, vaan pari kertaa vain asiaa ääneen ihmetellyt :) Itselleni ja perheelleni kun tämä veitsi-haarukkajuttu on itsestäänselvyys ja olen heiltä sitten perinyt asenteeni. Omasta mielestäni olisi miehenkin oman edun mukaista opetella syömään hyvien tapojen mukaisesti ja käytää taitoa esim. perheeni luona syödessä ja hienoissa ravintoloissa, sillä olisi ikävää, jos häntä pidettäisiin moukkana moisen pikkuseikan takia, kun muuten kyseessä on kuitenkin ihana ja rakas herrasmies.

Seurailen tässä vielä muutamia päiviä, että millaisia viestejä ja mielipiteitä täällä tulee esille. Jos tulos on selvästi enemmän "syököön mies kuten tahtoo", menen ja pyydän mieheltä anteeksi ja lupaan, etten enää puutu hänen ruokatapoihinsa. Jos lopputulos on enemmän "peruskäytöstavat tulisi olla aikuisella hanskassa", sitten yritän mieheni kanssa vielä kerran asiasta keskustella, käyttäen apuna vaikka täällä esiin tulleita puoltavia kommentteja.

Äänestys jatkukoon! :)

• Tortilla

Perheeni luona?????? Tarkoitat kai vanhepiasi ja heidän perhettään. Ja miehesi ei ole siellä koskaan syönyt??? On tosi hienoa porukkaa kun pitää oikein ruokailutavat vielä opetella. Ne hienot ravintolat voi kyllä kiertää kaukaa, kun käy vain pitseriassa ja kebabbipaikassa. Ja jos haluaa hienoon paikkaan niin vaikka meksikolaiseen tortilloja ja tacoja syömään, se käy ihan kädestä ilman ruokailuvälineitä, siis kuuluukin oikeaoppisesti syödä niin.

• Puikoilla...

Miehesi on enemmän oikeassa, mutta jos niihin ruokailutapoihin mennään niin kyllä naisillakin (useimmilla?) on oppimista sen veitsen pitelyn kanssa. Ainakin minusta on karmeaa katseltavaa kun veistä pidetään niinkuin kynää syödessä.
      Tähän syyllistyvät vain naiset! Miksiköhän?
      Toinen asia. Jos menette päivälliselle kiinalaiseen tai varsinkin japanilaiseen ravintolaan niin osaatko itse syödä sivistyneesti puikoilla? Sitä ei läheskään kaikki "sivistyneet" hienohelmat osaa.

• Daddy Cool

Kyllä nykyisin on paremmissakin piireissä ihan luvallista syödä veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa kädessä. Myös isäni syö juuri noin, eikä sitä kukaan ole edes paheksunut, ei edes äitini, vaikka kaikesta muusta naputtaakin. Jokin julkiskokki, muistaakseni Markus Maulavirta, suosittelee tätä tapaa. Lisäksi hän ei edes kata veistä, ellei ruoan koostumus sitä vaadi.

Siis miehesi on, jos ei nyt oikeassa, mutta kuitenkin enemmän tämän päivän yleisen mielipiteen puolella.

• lusikka kouraan vaan

Jotenkin tuntuu kummalliselta, että poikaselle ei ole opetettu jo lapsuuden kodissa tälläistä perustaitoa, saatikka koulussa. Ei voi olla liian vaikeaa opetella ja syödä niin ainakin julkisilla paikoilla, koti on vähän eri juttu. Täytyy kyllä sanoa, että pikkasen huvittaa katsella aikuista ihmistä, joka ei osaa syödä siististi haarukalla ja veitsellä. Jos haarukalla ja veitsellä syöminen on kerran niin vaikeaa, kas kun ei syö sitten lusikalla :) Kunhan mamma on ensin pilkkonut lihan pieneksi...

• lalilaji

Itse en ole koskaan seurannut käyttääkö joku haarukkaa ja veistä kuinka. Vaikuttaa tämän keskustelun perusteella siltä, että jostain etiketistä kiinnostuneet ihmiset ovat sielultaan moukkia. Itsestäni olisi ainakin tosi loukkaavaa käytöstä jos joku kyttäisi ruokapöydässä miten syön. Varmasti hyvin pinnallisia ihmisiä tuollaiset.

Itse opin kotoani arvostamaan sielun sivistystä. Olenkin hankkiutunut aina sellaiseen seuraan, missä esim. syödessä nautitaan toisten seurasta, ei yritetä hienostella ja peitellä omaa sisäistä tyhjyyttä turhan päiväisillä säännöillä. Piereskelyä ei siltikään ole tarvinnut kuunnella.

Itse en juurikaan syö ravintoloissa. Valmistan kaiken mieluummin itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe