diesel pakokaasut aiheuttavat syöpää

syöpäpeltipurkki

uuden who:n teettämän tutkimusten mukaan dieselin päästöt aiheuttavat
keuhkosyöpää ja virtsarakon syöpää!

pistää vähän miettimään kannattaako nokivasaroiden perässä ajella.

44

1382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Super Bleifrei

      ei kai kukaan ole niin idiootti että ajelisi nokivasaran perässä , no kaupungissa on joskus pakko - kutsutaan nyt mursu-kyllönen apuun, olisi jotain oikeaakin tekemistä välillä tuolle järjen valolle!

    • tupakka-auto
      • yllätyskö?

        "Vaarallisimmat pienhiukkaset leijuvat kymmeniä kilometrejä."

        Uusista bensa-autoista muuten tulee enemmän pienhiukkasia kuin uusista dieselautoista.

        Toki dieselit saastuttavat, sitähän ei kiellä kukaan. Tuleeko tämä sulle yllätyksenä tai jollekin muulle. Tämä järisyttävä uutinen ei tietenkään vähennä yhtään bensamoottorien saastuttavaa vaikutusta. Se on sentään huomattavasti suurempaa.


      • 250kmh

        ei se vastatuuleen leiju - ja mullahan on filtteri huulessa


      • Tractor DIesel
        yllätyskö? kirjoitti:

        "Vaarallisimmat pienhiukkaset leijuvat kymmeniä kilometrejä."

        Uusista bensa-autoista muuten tulee enemmän pienhiukkasia kuin uusista dieselautoista.

        Toki dieselit saastuttavat, sitähän ei kiellä kukaan. Tuleeko tämä sulle yllätyksenä tai jollekin muulle. Tämä järisyttävä uutinen ei tietenkään vähennä yhtään bensamoottorien saastuttavaa vaikutusta. Se on sentään huomattavasti suurempaa.

        Kuinka suuri osuus autoista on varustettu uusilla dieselmoottoreilla? Aivan, yhtä vähän kuin uusilla "saastuttavimmilla" bensamoottoreilla.

        Suorasuihku bensamoottoreiden hiukkaspäästöjä ilmoitettaessa riittää kaksi numeroa, esim. 32. Hiukkasloukuttoman dieselin, joiden osuus liikenteessä olevista dieseleistä lienee yli 90%, ei kaksi numeroa riitä, vaan saasteen määrä ilmoitetaan esim. luvulla 290.

        Uudetkin dieselmoottorit päästävät typenoksideita aivan eri asteikolla kuin bensamoottorit, joten bensamoottoreiden saastuttava vaikutus ei ole suurempaa, vaan huomattavasti pienempää.

        En ole myöskään nähnyt yhtään saastemittausta tilanteesta, jossa hiukkasloukkua puhdistetaan. Myöskään kulutusmittausta ei katsota luotettavaksi kyseisen tapahtuman aikana, vaikka se tehdään ainakin pari kertaa tankillisen aikana.

        Suomesta käsin emme voi pelastaa maailmaa, mutta oman pesämme voimme liata. Valitsemalla bensan dieselin sijaan, annat kanssaihmisillesi puhtaamman hengitysilman, toki se voi maksaa muutaman kympin enemmän vuodessa keskimääräisellä ajosuoritteella, mutta on sen arvoista.


    • Lisä tuloja..

      Saastevero on ratkaisu ongelmaan. Diesel polttoaineeseen 1.-euroa/litra lisää hintaa....

    • oli pakko latistaa

      Uudemmissa dieseleissä on ns. hiukkasloukut ja todella pienet päästöt.
      Suomen liikenteessä tuollaista ongelmaa ei ole jo siksi, ettei täällä seistä ruuhkissa, vaan autot liikkuvat ja täällä ei ilma seiso kuten joissain suurkaupungeissa joissa ilma seisoo että puhutaan savusumusta ja autoissa istutaan liki paikallaan tunteja.
      Aikanaan oli saman suuntaisia tutkimuksia ja tapauksia joissa lyijyttömän bensan jakeluauton kuljettajia alkoi sairastumaan ja säiliöiden täyttösydeemit muutettiin niin ettei noita kaasuja pääse ilmaan yhtä paljon.

      • hyi löpöä

        vai hiukkasloukut pelastavat maailman? tälläkin palstalla jotkut kehuvat
        poistaneensa loukusta sisuskalut ja "säästäneet" useita tuhansia euroja !
        toiset taas tyhjentävät suotimen joka viikkoisella ylimääräisellä ajolenkillä.

        ehdotan dieselile syöpäveroa samoin kuin tupakalle.


      • on se niin älykästä
        hyi löpöä kirjoitti:

        vai hiukkasloukut pelastavat maailman? tälläkin palstalla jotkut kehuvat
        poistaneensa loukusta sisuskalut ja "säästäneet" useita tuhansia euroja !
        toiset taas tyhjentävät suotimen joka viikkoisella ylimääräisellä ajolenkillä.

        ehdotan dieselile syöpäveroa samoin kuin tupakalle.

        Taidat olla todellinen järjenjättiäinen, kun keksi tuon huikean älynväläyksen: Dieseleistä tulee enemmän saastuttavia kuin bensa-autoista, kun dieselistä poistaa laittomasti hiukkassuotimet.
        AIVAN HUIKEAN NEROKAS OIVALLUS!
        Tuliko mieleesi vertailla sellaiseen bensa-autoon, josta poistetaan katalysaattori? Tuliko?

        Ja sitten vielä olet jostain saanut päähäsi tuon ylimääräisen ajolenkin suotimen tyhjennystä varten. Minulla on ollut kaksi viimeistä autoa hiukkasloukulla varustettua dieseliä eikä koskaan ole tullut tarvetta ajella tuollaisia ajolenkkejä.
        Toki se voisi olla tarpeen, jos ajomatkat talvisin ovat tosilyhyitä kaupunkimatkoja. Silloin loukkujen hiukkaset poltetaan pikkulenkillä.

        Tiedätkö, miten bensakatalysaattorit puhdistetaan? Kerropa kuika ympäristöystävällisesti se tapahtuu....


      • Mikä oli älykästä?
        on se niin älykästä kirjoitti:

        Taidat olla todellinen järjenjättiäinen, kun keksi tuon huikean älynväläyksen: Dieseleistä tulee enemmän saastuttavia kuin bensa-autoista, kun dieselistä poistaa laittomasti hiukkassuotimet.
        AIVAN HUIKEAN NEROKAS OIVALLUS!
        Tuliko mieleesi vertailla sellaiseen bensa-autoon, josta poistetaan katalysaattori? Tuliko?

        Ja sitten vielä olet jostain saanut päähäsi tuon ylimääräisen ajolenkin suotimen tyhjennystä varten. Minulla on ollut kaksi viimeistä autoa hiukkasloukulla varustettua dieseliä eikä koskaan ole tullut tarvetta ajella tuollaisia ajolenkkejä.
        Toki se voisi olla tarpeen, jos ajomatkat talvisin ovat tosilyhyitä kaupunkimatkoja. Silloin loukkujen hiukkaset poltetaan pikkulenkillä.

        Tiedätkö, miten bensakatalysaattorit puhdistetaan? Kerropa kuika ympäristöystävällisesti se tapahtuu....

        Tarinasi oli liikuttavaa luettavaa...

        Kerropa miksi bensakatalysaattori pitäisi puhdistaa?


      • simppeliä
        Mikä oli älykästä? kirjoitti:

        Tarinasi oli liikuttavaa luettavaa...

        Kerropa miksi bensakatalysaattori pitäisi puhdistaa?

        Hölmö. No tietysti samasta syystä kuin hiukkasloukunkin eli jos siihen tulee jokin vika...


      • Kuka on hölmö?
        simppeliä kirjoitti:

        Hölmö. No tietysti samasta syystä kuin hiukkasloukunkin eli jos siihen tulee jokin vika...

        Kysytään nyt sitten niin, että yksinkertainenkin ymmärtää.

        Hiukkasloukot puhdistetaan ainakin pari kertaa tankillisen aikana (eli mielestäsi ne vikaantuvat koko ajan).

        Katalysaattoria taas en ole kuullut kenenkään puhdistavan, joten mikä on se syy miksi pitäisi puhdistaa, huvinko vuoksi?


      • kerrohan
        Kuka on hölmö? kirjoitti:

        Kysytään nyt sitten niin, että yksinkertainenkin ymmärtää.

        Hiukkasloukot puhdistetaan ainakin pari kertaa tankillisen aikana (eli mielestäsi ne vikaantuvat koko ajan).

        Katalysaattoria taas en ole kuullut kenenkään puhdistavan, joten mikä on se syy miksi pitäisi puhdistaa, huvinko vuoksi?

        Hiukkasloukut puhdistuvat ihan itsekseen polttamalla hiukkaset. Bensa-autoissahan hiukkaset puhalletaan pakoputkista puhdistamattomina luontoon.
        Kerrotko miten katalysaattorien puhdistaminen tapahtuu? Vai eikö ne likaannutkaan? Mitä ne sitten tekee ja niitä ylipäänsä käytetään? Häviääkö saasteet noin vain johonkin? Mihin?


      • Kerrotaan
        kerrohan kirjoitti:

        Hiukkasloukut puhdistuvat ihan itsekseen polttamalla hiukkaset. Bensa-autoissahan hiukkaset puhalletaan pakoputkista puhdistamattomina luontoon.
        Kerrotko miten katalysaattorien puhdistaminen tapahtuu? Vai eikö ne likaannutkaan? Mitä ne sitten tekee ja niitä ylipäänsä käytetään? Häviääkö saasteet noin vain johonkin? Mihin?

        Kun kerran tietämättömyytesi katalysaattorin sekä hiukkasloukun toiminnasta on tuolla tasolla, ei auta vaikka kuinka selittäisi, mutta yritetään.

        Katalysaattorin toiminnassa ei juurikaan tapahdu muutoksia normaalikäytössä, sillä jopa yli 20 vuotta vanhat autot läpäisevät katsastuksen alkuperäisellä katalysaattorilla, ilman, että niitä on puhdistettu millään tavalla. Tästä voit päätellä likaantuvatko katalysaattorit vai eivät. Näissä vanhemmissa autoissa hiukkasetkaan eivät ole ongelma, sillä niitä ei juuri tule. Hiukkasongelma koskee pääsääntöisesti suoraruiskutteisia autoja, erityisesti ilman hiukkasloukkoa olevia dieseleitä, joita on suomen tiet täynnä.

        Katalysaattori puhdistaa pakokaasuja ja niitä käytetään, jotta ilma olisi puhtaampaa hengittää. Saasteet eivät siis häviä mihinkään, vaan muuttuvat vähemmän haitallisiksi katalysaattorissa.

        Hiukkasloukko, toisin kuin sinä luulet, ei puhdistu "ihan itsekseen", vaan se puhdistetaan polttamalla. Tämä tapahtuma ei takuulla jää takana ajavalla huomaamatta, sillä käry on moninkertainen normaalin verrattuna, eikä dieselin pakokaasut normaalistikaan huomaamattomia ole.


      • kerrohan
        Kerrotaan kirjoitti:

        Kun kerran tietämättömyytesi katalysaattorin sekä hiukkasloukun toiminnasta on tuolla tasolla, ei auta vaikka kuinka selittäisi, mutta yritetään.

        Katalysaattorin toiminnassa ei juurikaan tapahdu muutoksia normaalikäytössä, sillä jopa yli 20 vuotta vanhat autot läpäisevät katsastuksen alkuperäisellä katalysaattorilla, ilman, että niitä on puhdistettu millään tavalla. Tästä voit päätellä likaantuvatko katalysaattorit vai eivät. Näissä vanhemmissa autoissa hiukkasetkaan eivät ole ongelma, sillä niitä ei juuri tule. Hiukkasongelma koskee pääsääntöisesti suoraruiskutteisia autoja, erityisesti ilman hiukkasloukkoa olevia dieseleitä, joita on suomen tiet täynnä.

        Katalysaattori puhdistaa pakokaasuja ja niitä käytetään, jotta ilma olisi puhtaampaa hengittää. Saasteet eivät siis häviä mihinkään, vaan muuttuvat vähemmän haitallisiksi katalysaattorissa.

        Hiukkasloukko, toisin kuin sinä luulet, ei puhdistu "ihan itsekseen", vaan se puhdistetaan polttamalla. Tämä tapahtuma ei takuulla jää takana ajavalla huomaamatta, sillä käry on moninkertainen normaalin verrattuna, eikä dieselin pakokaasut normaalistikaan huomaamattomia ole.

        Kappas, saasteet siis häviävät jonnekin katalysaattoreissa, niinkö? Älä nyt naurata, ei ne mihinkään häviä, Pakoputkesta voi voi tulla vähemmän haitallista pakokaasua. Mutta mihin ne haitalliset aineosat häviävät kun pakokaasua puhdistetaan vähemmän haitalliseksi?
        Hiukkaloukuissa hiukkaset 'muutuvat' polttamalla vähemmän haitallisiksi, jolloin pakoputkesta tulee vähemmän haitallista pakokaasua.

        Kerrotko tarkemmin, mitä tarkoitat katalysaattorien osalta ' ei juurikaan tapahdu muutoksia'?
        Ja vielä nerokas oivalluksesi: ' Katalysaattori puhdistaa pakokaasuja ja niitä käytetään, jotta ilma olisi puhtaampaa hengittää. Saasteet eivät siis häviä mihinkään, vaan muuttuvat vähemmän haitallisiksi katalysaattorissa'.
        Miten tämän käsittämättömän viisauden tarkoitus eroaa hiukkasloukuista.
        Juuri tätä vartenhan hiukkasloukutkin ovat, ei siis mitään periaatteellista eroa siinä miksi näitä pakokaasuaj puhdistavia vempeleitä on asennettu autoihin..

        Itse asiassa et siis kertonut yhtään mitään, vain itsestäänselvyyksiä ja asenteellista puuta heinää.

        Hiukkasten kannalta isompi ja kasvava ongelma on bensa-autot. Niissä kun ei hiukkasia puhdisteta lainkaan. Uudet bensa-autothan ovat pääosin suoresuihkustusmoottoreilla varustettuja. Onko muitakin vielä, ehkä...
        Ongelma siis on kasvava. Dieselautoissa tilanne on päinvastoin eli ongelma häviää sen myötä kun vanhat dieselit poistuvat liikenteestä. Tämän poistumisen tahti määräytyy sen mukaan miten valtiovalta suosii vähäpäästöisiä uusia dieseleitä ongelmallisempien bensa-autojen sijaan.


      • Kerrotaan
        kerrohan kirjoitti:

        Kappas, saasteet siis häviävät jonnekin katalysaattoreissa, niinkö? Älä nyt naurata, ei ne mihinkään häviä, Pakoputkesta voi voi tulla vähemmän haitallista pakokaasua. Mutta mihin ne haitalliset aineosat häviävät kun pakokaasua puhdistetaan vähemmän haitalliseksi?
        Hiukkaloukuissa hiukkaset 'muutuvat' polttamalla vähemmän haitallisiksi, jolloin pakoputkesta tulee vähemmän haitallista pakokaasua.

        Kerrotko tarkemmin, mitä tarkoitat katalysaattorien osalta ' ei juurikaan tapahdu muutoksia'?
        Ja vielä nerokas oivalluksesi: ' Katalysaattori puhdistaa pakokaasuja ja niitä käytetään, jotta ilma olisi puhtaampaa hengittää. Saasteet eivät siis häviä mihinkään, vaan muuttuvat vähemmän haitallisiksi katalysaattorissa'.
        Miten tämän käsittämättömän viisauden tarkoitus eroaa hiukkasloukuista.
        Juuri tätä vartenhan hiukkasloukutkin ovat, ei siis mitään periaatteellista eroa siinä miksi näitä pakokaasuaj puhdistavia vempeleitä on asennettu autoihin..

        Itse asiassa et siis kertonut yhtään mitään, vain itsestäänselvyyksiä ja asenteellista puuta heinää.

        Hiukkasten kannalta isompi ja kasvava ongelma on bensa-autot. Niissä kun ei hiukkasia puhdisteta lainkaan. Uudet bensa-autothan ovat pääosin suoresuihkustusmoottoreilla varustettuja. Onko muitakin vielä, ehkä...
        Ongelma siis on kasvava. Dieselautoissa tilanne on päinvastoin eli ongelma häviää sen myötä kun vanhat dieselit poistuvat liikenteestä. Tämän poistumisen tahti määräytyy sen mukaan miten valtiovalta suosii vähäpäästöisiä uusia dieseleitä ongelmallisempien bensa-autojen sijaan.

        Luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa.

        Kirjoitin: "Saasteet eivät siis häviä mihinkään, vaan muuttuvat vähemmän haitallisiksi katalysaattorissa."

        Kirjoitit: Kappas, saasteet siis häviävät jonnekin katalysaattoreissa, niinkö?
        "Miten tämän käsittämättömän viisauden tarkoitus eroaa hiukkasloukuista."

        Tarkoitus ei eroa mitenkään, olet ainoa joka on niin kuvitellut, toiminta sen sijaan eroaa vaikket sitä ymmärrä.

        "Itse asiassa et siis kertonut yhtään mitään, vain itsestäänselvyyksiä ja asenteellista puuta heinää."

        Onneksi edes sinun jorinasi kuulostaa uskottavalta.

        "Hiukkasten kannalta isompi ja kasvava ongelma on bensa-autot. Niissä kun ei hiukkasia puhdisteta lainkaan."

        Isompi ei missään tapauksessa, kasvava kyllä. Yksi vanha dieselauto päästää varovaisen arvion mukaan saman verran hiukkasia kuin 10 uutta bensa-autoa.
        En ole vielä nähnyt yhdenkään uuden bensa-auton savuttavan mustaa savua, kun taas vastaavasti en ole nähnyt yhdenkään ilman hiukkasloukkoa olevan dieselin olevan savuttamatta.

        "Uudet bensa-autothan ovat pääosin suoresuihkustusmoottoreilla varustettuja. Onko muitakin vielä, ehkä..."

        Tällä hetkellä suurin osa, tulevaisuudessa voi olla toinen.

        "ongelma häviää sen myötä kun vanhat dieselit poistuvat liikenteestä."

        Tätä päivää odottaa moni.


      • kerrohan
        Kerrotaan kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa.

        Kirjoitin: "Saasteet eivät siis häviä mihinkään, vaan muuttuvat vähemmän haitallisiksi katalysaattorissa."

        Kirjoitit: Kappas, saasteet siis häviävät jonnekin katalysaattoreissa, niinkö?
        "Miten tämän käsittämättömän viisauden tarkoitus eroaa hiukkasloukuista."

        Tarkoitus ei eroa mitenkään, olet ainoa joka on niin kuvitellut, toiminta sen sijaan eroaa vaikket sitä ymmärrä.

        "Itse asiassa et siis kertonut yhtään mitään, vain itsestäänselvyyksiä ja asenteellista puuta heinää."

        Onneksi edes sinun jorinasi kuulostaa uskottavalta.

        "Hiukkasten kannalta isompi ja kasvava ongelma on bensa-autot. Niissä kun ei hiukkasia puhdisteta lainkaan."

        Isompi ei missään tapauksessa, kasvava kyllä. Yksi vanha dieselauto päästää varovaisen arvion mukaan saman verran hiukkasia kuin 10 uutta bensa-autoa.
        En ole vielä nähnyt yhdenkään uuden bensa-auton savuttavan mustaa savua, kun taas vastaavasti en ole nähnyt yhdenkään ilman hiukkasloukkoa olevan dieselin olevan savuttamatta.

        "Uudet bensa-autothan ovat pääosin suoresuihkustusmoottoreilla varustettuja. Onko muitakin vielä, ehkä..."

        Tällä hetkellä suurin osa, tulevaisuudessa voi olla toinen.

        "ongelma häviää sen myötä kun vanhat dieselit poistuvat liikenteestä."

        Tätä päivää odottaa moni.

        Jatkat edelleen samaa rataa eli et kerro mitään. Esim katalysaattorissa saasteista osin puhdistuneen pakokaasun saasteiden jatkosta. Mitä niille tapahtuu? Dieseleiden osalta olet kyllä jaksanut tästä vastaavasta kirjoitella hiukkasloukun osalta.
        Ei käi käsityksesi vaan ole, että bensa-autojen saasteet noin vain häviävät jonnekin?

        " Isompi ei missään tapauksessa, kasvava kyllä."
        Nimenomaan isompi ja kasvava, kun verrataan uusia autoja. Uudet bensa-autothan päästävät hiukkaset sellaisenaan luontoon.

        " Yksi vanha dieselauto päästää varovaisen arvion mukaan saman verran hiukkasia kuin 10 uutta bensa-autoa."
        Jaksat jankata tätä. Tottakai vanhaan dieseliin verrattunat uudet bensa-autot ovat puhtaampia. Näin on myös toisinpäin eli uudet dieselit ovat puhtaampia paitsi uusiin bensa-autoihin verrattuna, niin erityisesti vanhoja bensa-autoja puhtaampia moninkymmenkertaisesti. Vertauksesihan on ihan älytön, jos sillä haluat perustella jotain. Historia on historiaa, ei sitä takautuvasti voi muuttaa.

        ""ongelma häviää sen myötä kun vanhat dieselit poistuvat liikenteestä."
        Tätä päivää odottaa moni."

        Tottakai odottaa. Se tulee aikanaan. Katalysaattorittomille bensa-autoillehan on käynyt jo pikkuhiljaa niin. Aikaa vierähtänyt parisenkymmentä vuotta. Vanhoja hurjasti saastuttavia bensa-autojen ei enää ole paljoa liikenteessä. Dieseleidenkin osalta siihen menee liian kauan, syy sama kuin bensa-autojenkin liian pitkään siirtymisvaiheeseen.


      • Kerrotaan
        kerrohan kirjoitti:

        Jatkat edelleen samaa rataa eli et kerro mitään. Esim katalysaattorissa saasteista osin puhdistuneen pakokaasun saasteiden jatkosta. Mitä niille tapahtuu? Dieseleiden osalta olet kyllä jaksanut tästä vastaavasta kirjoitella hiukkasloukun osalta.
        Ei käi käsityksesi vaan ole, että bensa-autojen saasteet noin vain häviävät jonnekin?

        " Isompi ei missään tapauksessa, kasvava kyllä."
        Nimenomaan isompi ja kasvava, kun verrataan uusia autoja. Uudet bensa-autothan päästävät hiukkaset sellaisenaan luontoon.

        " Yksi vanha dieselauto päästää varovaisen arvion mukaan saman verran hiukkasia kuin 10 uutta bensa-autoa."
        Jaksat jankata tätä. Tottakai vanhaan dieseliin verrattunat uudet bensa-autot ovat puhtaampia. Näin on myös toisinpäin eli uudet dieselit ovat puhtaampia paitsi uusiin bensa-autoihin verrattuna, niin erityisesti vanhoja bensa-autoja puhtaampia moninkymmenkertaisesti. Vertauksesihan on ihan älytön, jos sillä haluat perustella jotain. Historia on historiaa, ei sitä takautuvasti voi muuttaa.

        ""ongelma häviää sen myötä kun vanhat dieselit poistuvat liikenteestä."
        Tätä päivää odottaa moni."

        Tottakai odottaa. Se tulee aikanaan. Katalysaattorittomille bensa-autoillehan on käynyt jo pikkuhiljaa niin. Aikaa vierähtänyt parisenkymmentä vuotta. Vanhoja hurjasti saastuttavia bensa-autojen ei enää ole paljoa liikenteessä. Dieseleidenkin osalta siihen menee liian kauan, syy sama kuin bensa-autojenkin liian pitkään siirtymisvaiheeseen.

        "Jatkat edelleen samaa rataa eli et kerro mitään. Esim katalysaattorissa saasteista osin puhdistuneen pakokaasun saasteiden jatkosta. Mitä niille tapahtuu? Dieseleiden osalta olet kyllä jaksanut tästä vastaavasta kirjoitella hiukkasloukun osalta."

        Kirjoituksesi on niin sekavaa, että on vaikea ymmärtää mitä ajat takaa ja mihin haluat vastauksen. Katalysaattorin tarkoitus, jos se ei ole sinulle vielä auennut, on muuttaa haitallisia pakokaasuja vähemmän haitallisiksi, oli sitten kyseessä bensa- tai dieselauto.


        "Ei käi käsityksesi vaan ole, että bensa-autojen saasteet noin vain häviävät jonnekin?"

        Ei ole, montako kertaa pitää toistaa?


        "Nimenomaan isompi ja kasvava, kun verrataan uusia autoja."

        Miksi pitäisi verrata hiukkasten osalta vain uusia autoja, kun niitä on vain murto-osa autokannasta?


        "Tottakai vanhaan dieseliin verrattunat uudet bensa-autot ovat puhtaampia. Näin on myös toisinpäin eli uudet dieselit ovat puhtaampia paitsi uusiin bensa-autoihin verrattuna, niin erityisesti vanhoja bensa-autoja puhtaampia moninkymmenkertaisesti."

        Uudetkaan dieselit eivät ole niin puhtaita kuin kuvittelet. Niiden typenoksidipäästöt ovat moninkertaiset vanhoihinkin bensa-autoihin nähden ja tämän johdosta kaupunkien ilmanlaatu on heikentynyt viime vuosina.

        http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/dieselautot_ovat_heikentaneet_helsingin_ilmanlaatua/

        Tältä pohjalta voisi todeta, että jopa vanhatkin bensa-autot ovat puhtaampia kuin uudet dieselit, sillä muutoin ilmanlaadun olisi pitänyt parantua.


        "Vanhoja hurjasti saastuttavia bensa-autojen ei enää ole paljoa liikenteessä."

        Toisin on dieseleiden kanssa, enemmistö liikenteessä olevista on näitä.


      • kerrohan
        Kerrotaan kirjoitti:

        "Jatkat edelleen samaa rataa eli et kerro mitään. Esim katalysaattorissa saasteista osin puhdistuneen pakokaasun saasteiden jatkosta. Mitä niille tapahtuu? Dieseleiden osalta olet kyllä jaksanut tästä vastaavasta kirjoitella hiukkasloukun osalta."

        Kirjoituksesi on niin sekavaa, että on vaikea ymmärtää mitä ajat takaa ja mihin haluat vastauksen. Katalysaattorin tarkoitus, jos se ei ole sinulle vielä auennut, on muuttaa haitallisia pakokaasuja vähemmän haitallisiksi, oli sitten kyseessä bensa- tai dieselauto.


        "Ei käi käsityksesi vaan ole, että bensa-autojen saasteet noin vain häviävät jonnekin?"

        Ei ole, montako kertaa pitää toistaa?


        "Nimenomaan isompi ja kasvava, kun verrataan uusia autoja."

        Miksi pitäisi verrata hiukkasten osalta vain uusia autoja, kun niitä on vain murto-osa autokannasta?


        "Tottakai vanhaan dieseliin verrattunat uudet bensa-autot ovat puhtaampia. Näin on myös toisinpäin eli uudet dieselit ovat puhtaampia paitsi uusiin bensa-autoihin verrattuna, niin erityisesti vanhoja bensa-autoja puhtaampia moninkymmenkertaisesti."

        Uudetkaan dieselit eivät ole niin puhtaita kuin kuvittelet. Niiden typenoksidipäästöt ovat moninkertaiset vanhoihinkin bensa-autoihin nähden ja tämän johdosta kaupunkien ilmanlaatu on heikentynyt viime vuosina.

        http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/dieselautot_ovat_heikentaneet_helsingin_ilmanlaatua/

        Tältä pohjalta voisi todeta, että jopa vanhatkin bensa-autot ovat puhtaampia kuin uudet dieselit, sillä muutoin ilmanlaadun olisi pitänyt parantua.


        "Vanhoja hurjasti saastuttavia bensa-autojen ei enää ole paljoa liikenteessä."

        Toisin on dieseleiden kanssa, enemmistö liikenteessä olevista on näitä.

        Sekaviin kommentteisiisi on vaikea vastata muuten kuin sekavasti. Yritän yksinkertaistaa, jotta sinäkin ymmärtäisit.

        1) Mitä tapahtuu katalysaattorin puhdistaman pakokaasun niille ainesosille, jotka puhdistamisessa poistuvat pakokaasusta?

        Tätä olen kysynyt jo useassa aiemmassa kirjoituksessani, mutta et siihen ole vastannut. Dieselin hiukkasloukun osalta oletkin kommentoinut niiden 'savuttavan' perässätulevan silmille. Vastauksenasi olet jatkuvasti toitottanut itsestään selvyyttä: "...muuttaa haitallisia pakokaasuja vähemmän haitallisiksi, että katalysaattorin tarkoitus on puhdistaa".
        Vastaisitko viimeinkin, muuten kuin toteamalla katalysaattorin tarkoitusta "?

        2) Edelleen jankutat historiaan liittyvistä asioista, joille ei mitään enää voi: "Miksi pitäisi verrata hiukkasten osalta vain uusia autoja, kun niitä on vain murto-osa autokannasta?" ja "Toisin on dieseleiden kanssa, enemmistö liikenteessä olevista on näitä"

        Ongelma onkin tulevaisuus ja tulevaisuuden autot, joihin vielä voi vaikuttaa. Vanhojen autojen uusimistahti on vahvasti poliittisesti ohjailtavissa myös dieseleiden osalta. Bensa-autojen osalta vaihtumistahti oli reilut parikymmentä vuotta, toivottavasti dieseleiden osalta nopeampi..
        Onko tässä ajatuksessa jotain mitä et ymmärrä, kun jatkuvasti tuot tätä menneisyyttä esille?

        3) "Uudetkaan dieselit eivät ole niin puhtaita kuin kuvittelet".
        Minä en kuvittele mitään, kaikki autot ovat saastuttavia. Mistä tuollaisen johtopäätöksen olet vetänyt? Dieselit vain kokonaisuudessaan vähemmän saastuttavia kuin bensa-autot, mutta silti saastuttavia.
        Et kai sinäkään kuvittele bensa-autojen olevan puhtaita saasteiden tuottamisen osalta?

        4) "Tältä pohjalta voisi todeta, että jopa vanhatkin bensa-autot ovat puhtaampia kuin uudet dieselit, sillä muutoin ilmanlaadun olisi pitänyt parantua."

        Ei voi todeta muuta kuin typenoksidien osalta. Pienhiukkasten osalta tilanne on parantumassa, kun dieselkalusto uusiutuu. Ongelmaksi tulevaisuudessa tuleekin bensa-autojen pienhiukkaspäästöt ellei jotain niille tehdä.

        Jos et kykene muuhun kuin toistaa jo moneen kertaan vastakommentoituja ja kumottuja argumentteja ja tyhjänpäiväisiä itsestäänselvyyksiä, niin jatkokeskustelu on turhaa.


      • Kerrotaan
        kerrohan kirjoitti:

        Sekaviin kommentteisiisi on vaikea vastata muuten kuin sekavasti. Yritän yksinkertaistaa, jotta sinäkin ymmärtäisit.

        1) Mitä tapahtuu katalysaattorin puhdistaman pakokaasun niille ainesosille, jotka puhdistamisessa poistuvat pakokaasusta?

        Tätä olen kysynyt jo useassa aiemmassa kirjoituksessani, mutta et siihen ole vastannut. Dieselin hiukkasloukun osalta oletkin kommentoinut niiden 'savuttavan' perässätulevan silmille. Vastauksenasi olet jatkuvasti toitottanut itsestään selvyyttä: "...muuttaa haitallisia pakokaasuja vähemmän haitallisiksi, että katalysaattorin tarkoitus on puhdistaa".
        Vastaisitko viimeinkin, muuten kuin toteamalla katalysaattorin tarkoitusta "?

        2) Edelleen jankutat historiaan liittyvistä asioista, joille ei mitään enää voi: "Miksi pitäisi verrata hiukkasten osalta vain uusia autoja, kun niitä on vain murto-osa autokannasta?" ja "Toisin on dieseleiden kanssa, enemmistö liikenteessä olevista on näitä"

        Ongelma onkin tulevaisuus ja tulevaisuuden autot, joihin vielä voi vaikuttaa. Vanhojen autojen uusimistahti on vahvasti poliittisesti ohjailtavissa myös dieseleiden osalta. Bensa-autojen osalta vaihtumistahti oli reilut parikymmentä vuotta, toivottavasti dieseleiden osalta nopeampi..
        Onko tässä ajatuksessa jotain mitä et ymmärrä, kun jatkuvasti tuot tätä menneisyyttä esille?

        3) "Uudetkaan dieselit eivät ole niin puhtaita kuin kuvittelet".
        Minä en kuvittele mitään, kaikki autot ovat saastuttavia. Mistä tuollaisen johtopäätöksen olet vetänyt? Dieselit vain kokonaisuudessaan vähemmän saastuttavia kuin bensa-autot, mutta silti saastuttavia.
        Et kai sinäkään kuvittele bensa-autojen olevan puhtaita saasteiden tuottamisen osalta?

        4) "Tältä pohjalta voisi todeta, että jopa vanhatkin bensa-autot ovat puhtaampia kuin uudet dieselit, sillä muutoin ilmanlaadun olisi pitänyt parantua."

        Ei voi todeta muuta kuin typenoksidien osalta. Pienhiukkasten osalta tilanne on parantumassa, kun dieselkalusto uusiutuu. Ongelmaksi tulevaisuudessa tuleekin bensa-autojen pienhiukkaspäästöt ellei jotain niille tehdä.

        Jos et kykene muuhun kuin toistaa jo moneen kertaan vastakommentoituja ja kumottuja argumentteja ja tyhjänpäiväisiä itsestäänselvyyksiä, niin jatkokeskustelu on turhaa.

        "Yritän yksinkertaistaa, jotta sinäkin ymmärtäisit."

        Hyvä, että yrität, tosin näyttää samalta jankkaamiselta kuin ennen. Yrityksestä kuitenkin piste.


        "Mitä tapahtuu katalysaattorin puhdistaman pakokaasun niille ainesosille, jotka puhdistamisessa poistuvat pakokaasusta?"

        Mitä ainesosia tarkoitat? Miksi kuvittelet, että katalysaattori poistaa pakokaasusta jotakin? Kuka niin on väittänyt?
        Katalysaattorin toiminta perustuu katalyysiin, jossa muutetaan ainetta, ei poisteta sitä. Katalysaattori on huoltovapaa osa, toisin kuin hiukkasloukko.


        "Ongelma onkin tulevaisuus ja tulevaisuuden autot, joihin vielä voi vaikuttaa."

        Ongelma ei ole tulevaisuus, vaan nykypäivä. Tulevaisuudessa, kun dieselien päästörajat nousevat yhtä korkealle bensiinimoottorien kanssa, ei dieseleitä käytetä kuin ammattiliikenteessä, puhdistustekniikan kalleuden vuoksi.


        "Vanhojen autojen uusimistahti on vahvasti poliittisesti ohjailtavissa myös dieseleiden osalta. Bensa-autojen osalta vaihtumistahti oli reilut parikymmentä vuotta, toivottavasti dieseleiden osalta nopeampi..
        Onko tässä ajatuksessa jotain mitä et ymmärrä, kun jatkuvasti tuot tätä menneisyyttä esille?"

        Käsitteet sekaisin? Menneisyys tarkoittaa aikaa joka on taakse jäänyttä, ei siis sitä, mitä parhaillaan tapahtuu.
        Otetaan esimerkki: Erkki (nimi muutettu) ajaa huomenna töihin seitsemän (7) vuotta vanhalla dieselillä.
        Mielestäsi tämä on menneisyyttä, monen muun mielestä ei.


        "Minä en kuvittele mitään, kaikki autot ovat saastuttavia. Mistä tuollaisen johtopäätöksen olet vetänyt?"

        Eiköhän tuo nyt ole kaille selvää, että kaikki autot saastuttavat. Sinä sen sijaan olet loistava vetämään vääriä johtopäätöksiä toisten puolesta.


        "Dieselit vain kokonaisuudessaan vähemmän saastuttavia kuin bensa-autot, mutta silti saastuttavia."

        Mitä kokonaisuus mielestäsi käsittää, sillä pakokaasujen puhtauden osalta dieseltekniikka ainakin laahaa perässä?


        "Et kai sinäkään kuvittele bensa-autojen olevan puhtaita saasteiden tuottamisen osalta?"

        En.


        "Ei voi todeta muuta kuin typenoksidien osalta."

        Eikö typenoksidit mielestäsi ole ongelma, kun tunnut vähättelevän sitä?
        Tutkitusti on todettu, että typenoksidipäästöjen vuoksi kaupunkien ilmanlaatu on heikentynyt viime vuosina, pääsyyllinen tähän on dieselautojen kasvanut määrä.


        "Jos et kykene muuhun kuin toistaa jo moneen kertaan vastakommentoituja ja kumottuja argumentteja ja tyhjänpäiväisiä itsestäänselvyyksiä, niin jatkokeskustelu on turhaa."

        En ole nähnyt vielä kenenkään muun vastakommentoineen tai kumoavan argumentteja kuin sinun. Itsestäänselvien asioiden tietämättömyytesi pistää miettimään, että kirjoitatko lämpimiksesi vai oletko kaiken avun uloittumattomissa.

        Hyvää kesää.


    • ert b8o,8trvbvytnjt

      Hyvä, että YK:kin tuomitsee nokipaavojen syöpärottelot. vielä kun saatasiin Suomen poliitikot tajuamaan, miten vaarallisia dieselmoottorit ovat. Vähintään 10 e litra saisi tuo syöpäliemi maksaa.

    • Riskimittari

      Bensapaavot unohtaneet, että bensavehjettäkin pidetään karsinogeeniriskinä...

    • kateusko syynä?

      Onneksi saamme ajaa ilmaa puhdistavien bensakäryttiemien perässä vielä useimmin. Siinä ne keuhkot puhdistuu ja syövät paranee... Näitä 'parantavia' aineita tulee onneksi bensapöhköjen terveysputkista sentään moninkertaisesti kompensoimaan dieseliehin päästöjä...

      Voi pojat tätä tyhmyyden määrää mikä täällä dieselpalstalla näkyy bensapellekirjoituksina. Miksi muuten besapellet käyvät täällä dieselpuolella jatkuvasti satuilemassa? Ettei vaan harmittaisi kun ei dieseliin ole varaa ja joutuu bensap**koilla körötteleen...

    • elämämies

      Aurinkokin aiheuttaa syöpää, mutta silti jengi ihan tarkoituksella löhöää rannalla.

      Täysin turha tutkimus taas kerran, sillä tiedetäänhän jo se että eläminen itsessään tappaa, eli aika tappaa. Aika pitäisi pysäyttää.

    • 2.8L turbodiesel

      Hyvä! toivottavasti moni teistä pikku hiddareista kuolee ...

    • 30senttiä/l

      Asiahan ei ole uusi, tiedossa on ollut dieselpakokaasujen vaarallisuus pitkään, WHO nyt vain määritteli ne ykkösluokan syöpävaaralliseksi aineeksi, samaan luokkaan bentseenin, asbestin, asetaldehydin (tulee alkoholista) ja monen muun aineen kanssa. EU aivan oikein ja perustellusti aikookin nostaa dieselpolttoaineen veroa roimasti. Se päätös koskee sitten myös Suomea.

      • 70cent/km + 55€ /h

        Sinä oletkin näitä veron korotuksen maksajia, yli 90% dieselistä poltetaan maksullisia kuljetuksia tekevissä autoissa, hinnat nousee kaikessa verojen takia.

        Dieselsavut tappavat, mutta sillä ei ole merkitystä, kun roikutte pakun, tai rekan puskurissa. Itse muutan kaasunkäyttöä pumppaavaksi, löysään ja painan pohjaan, kun joku haluaa ajaa puskurissa kiinni, diesel puskee päästöjä ilma mustanaan, pienhiukkaset tulevat läpi kaikkien suodattimienkin. Välillä naurattaa oikein saatanasti, kun sielä pilvenkeskellä ajat, ja saat keuhkoihisi tappavia annoksia karsinogeenejä.


    • dieselpökäle

      Siis dieselsauhu on yhtä vaarallista kuin tupakka!!!! Dieselsauhun pääseminen lastentarhojen pihoille, parvekkeille ja terasseille on estettävä. Tarvitaan lainsäädäntö, jossa kielletään dieselmoottorin käynnissäpitäminen 15 kilometriä lähempänä ihmisasutusta.

      • totuus esiin

        Päinvastoin. dieselin hintaa pitää laskea, jotta pääsemme näistä bensaidiooteista eroon. Maailma paranee ja ilma puhdistuu. Kaikilla parempi elämä ja ilma hengittää..


    • prummm.......

      Näinhän se lyödään kaikille dieselillä liikkuville lisää veroa laivat, hyötyliikenne eli kuljetus joka siirtää sen kustannuksiin myös niihin jotka tuovat sitä bensa-eliksiiriä mittareille, maansiirtoon, puhtaanapitoon esimerkkinä talvinen lumien auraus, öljylämmiteiset kiinteistöt jolloin saadaan koko porukka maksuhenkilöiksi.

      Ei kai kukaan voi väittää että työkoneet laiva, kuorma-auto tai työkone dieselit tai polttimot sen vähempää saastuttaisi, rehti peli se maksaa joka saastuttaa siirtäkööt kulun eteenpäin saastutuksen tilaajalle :D

    • dieselpökäle

      Hirmuisen typerää käyttää dieselmoottoreita, kun käytetävissä on tekniikkaa, joka ei tuhoa elämää. Joissain maissa raskaskin kalusto liikkuu bensan voimalla. Pitkän matkan rekat voisivat vielä käyttää nokipaavoöljyä, jos ne pääsisivät vain terminaaleihin, jotka olisivat asutusalueitten ulkopuolella. Siitä eteenpäin jakeluajoon bensavaneja.

      • älä höpise

        Älä nyt ole noin hölmö. Mehän tukehtuisimme tänne jos kaikki liikenne siirtyisi saastuttavampiin bensamoottorreihin. Toki dieselissä on omat ongelmansa, mutta ne on vähäisempiä kuin bensamoottorien aiheuttamat.


      • 29
        älä höpise kirjoitti:

        Älä nyt ole noin hölmö. Mehän tukehtuisimme tänne jos kaikki liikenne siirtyisi saastuttavampiin bensamoottorreihin. Toki dieselissä on omat ongelmansa, mutta ne on vähäisempiä kuin bensamoottorien aiheuttamat.

        Älä jankkaa vaan laita linkki mikä todistaa bensamoottorin saastuttavan enemmän.

        Mitä ongelmia bensamoottorit aihettavat enemmän kuin dieselmoottorit?


      • bensavaneja hahhaaa

        Olet kuin pieni lapsi, avuton ja et tiedä mistään mitään.

        Kun raakaöjyä tislataan, prosessissa eriytyy aina erilaisia palavia aineita tietty määrä, kaasua, bensaa, petroolit (kerosiinit), polttoöljy, raskaspolttoöljy, tämä pitäisi olla kaikilla tiedossa ihan yleissivistyksenäkin.

        Mihin sinä tämän polttoöljyn/dieselin sitten laittaisit, jota kuitenkin tulee prosessissa, hautaisit maahan, vai laskisit mereen? Mielestäni se on kuitenkin parempi hyötykäyttää ajoneuvoissa ja koneissa.


      • <->
        29 kirjoitti:

        Älä jankkaa vaan laita linkki mikä todistaa bensamoottorin saastuttavan enemmän.

        Mitä ongelmia bensamoottorit aihettavat enemmän kuin dieselmoottorit?

        http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/29/uudet-bensamoottorit-haitallisempia-kuin-dieselit/201226292/304

        Autoilun edelläkävijämaassa saksassa tehty tutkimus esitettynä saksalaisessa ohjelmassa.

        Tosin siinä todetaan että kaikki bensiinikäyttöiset ei saastuta dieselin veroisesti, ei kun joukolla hankkimaan tätä puhtoista tekniikkaa sitten ja unohdetaan nissanit ja toijjotat kauppaan :D


      • 29
        <-> kirjoitti:

        http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/29/uudet-bensamoottorit-haitallisempia-kuin-dieselit/201226292/304

        Autoilun edelläkävijämaassa saksassa tehty tutkimus esitettynä saksalaisessa ohjelmassa.

        Tosin siinä todetaan että kaikki bensiinikäyttöiset ei saastuta dieselin veroisesti, ei kun joukolla hankkimaan tätä puhtoista tekniikkaa sitten ja unohdetaan nissanit ja toijjotat kauppaan :D

        Tämä ei ota lainkaan kantaa typenoksideihin, jotka ovat lisääntyneet uuden "puhtaamman" dieseltekniikan ansiosta. Bensa-autojen hiukkaspäästöt saattavat muodostua ongelmaksi jos ja kun suorasuihkutus lisääntyy.

        Vanhat dieselit päästävät kymmenkertaisia määriä hiukkasia uusiin bensakoneisiin verrattuna ja suomessa lähes kaikki dieselit ovat näitä.

        Saasteetonta autoa ei ole olemassa, mutta tällä hetkellä päästöjen vähentäminen painottuu jostain käsittämättömästä syystä hiilidioksiidiin, joka ei ole edes saastetta.


      • 25
        29 kirjoitti:

        Tämä ei ota lainkaan kantaa typenoksideihin, jotka ovat lisääntyneet uuden "puhtaamman" dieseltekniikan ansiosta. Bensa-autojen hiukkaspäästöt saattavat muodostua ongelmaksi jos ja kun suorasuihkutus lisääntyy.

        Vanhat dieselit päästävät kymmenkertaisia määriä hiukkasia uusiin bensakoneisiin verrattuna ja suomessa lähes kaikki dieselit ovat näitä.

        Saasteetonta autoa ei ole olemassa, mutta tällä hetkellä päästöjen vähentäminen painottuu jostain käsittämättömästä syystä hiilidioksiidiin, joka ei ole edes saastetta.

        "Vanhat dieselit päästävät kymmenkertaisia määriä hiukkasia uusiin bensakoneisiin verrattuna ja suomessa lähes kaikki dieselit ovat näitä. "

        Näin varmaan on. Totta on myös että uudet dieselit verrattuina vanhoihin bensakoneisiin ovat huikeasti vähäpäästöisempiä. Täytyy vaan odottaa, että dieselkalusto uusiutuu. Ja nimenomaan dieselihin. Historiaan emme voi vaikuttaa takautuvasti, mutta seurauksia toki voimme parantaa esim autoverotuksella tai muilla keinoin, jolla autokanta uusiutuu.

        "Saasteetonta autoa ei ole olemassa, mutta tällä hetkellä päästöjen vähentäminen painottuu jostain käsittämättömästä syystä hiilidioksiidiin, joka ei ole edes saastetta. "

        Totta, saasteetonta autoa ei ole. Se, että ensin ja vakavimmin on keskitytty hiilidioksiidiin lienee siksi, että se on merkittävin saaste, jota autoista nykyisin tulee, ja lisäksi globaali ongelma. Yhtään tietysti väheksymättä muitakaan, mm pienhiukkasia, typen oksideja jne. Nämä ovat lokaaliongelmia siellä missä autotiheys on suuri.
        Hiilidioksiidi on koko maapalloa koskeva vaarallinen saaste, kasvihuonekaasu, jos sitä on ilmassa liikaa ja jos sen määrä kasvaa voimakkaasi. Täällä alkaa tulla melkoisen lämmin meille jokaiselle ja jalat alkaa kastumaan. Tämän tietänet varmasti itsekin.


      • uaz ;)

        kai se hyötyliikenne jos olisi ollut mahdollista siirtynyt bensalle koska hiilivety moottori paljon halvempi valmistaa kuin kaasuöljy, mutta huonomman hyötysuhteen lähinnä kulutuksesta johtuen raskaassa kalustossa diesel viellä ylivoimaisempi.

        Mitä tulee tähän kommenttiin "joissakin maissa raskaskin kalusto liikku bensan voimin" voitte käydä katsomassa ja haistelemassa näiden takalautaa ja verrata kokoa täkäläiseen kalustoon, ero on melkoinen eikä välttämättä parempaan suuntaa :D


    • Bensa pelle on homo

      Saat..a lisää syöttöä vaan,niin savu sakenee.

    • 17+18

      onneksi et tajunnut asiaa 20-30vuotta sitten. On ollut se saastuttaminen hieman eri luokkaa siihen aikaan.

      • syöpävaara kasvanut

        oikeassa olet ! liikenne määrät kasvaneet huomattavasti 20-30 vuoden
        takaisesta.


    • kalle

      Poltatko tupakka?

    • asiaa väliin

      jospa kertoisit mikä ei nykymaailmassa tutkimusten mukaan aheuttasi syöpää?!?!?!!?

    • d24tic

      Terveppä teille! itseä aina jotenkin häirinnyt kun porukka jauhaa noista hiukkasista. kyllähän niitä syntyy diesel-mootoreista, mutta nimen omaan suorasuihkutus moottoreista (erittäin korkeissa lämpötiloissa). ja kun puhutaan siitä mustasta savusta niin sehän on pääosin palamatonta polttoainetta eli toisin sanoen hiiltä eikä typenoksideja. itsehän ajan autolla jossa on vanha apukammio moottori, mustaa tulee, mutta eipä pahemmin hiukkasia (matalemmat palamis lämpötilat). ja vielä näin lopuksi kylmä fakta että kyllä bensa-autoista tulee enemmän saasteita kuin dieseleistä. saapi väittää vastaan mutta kyllä asia näin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2973
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1376
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1316
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1181
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1140
    6. 37
      1011
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1001
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      957
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      877
    Aihe