Entä miten te suhtaudutte siihen, että 2. Moos. 6:3 sanoo näin:
Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.
[KR323/38]
and I appear unto Abraham, unto Isaac, and unto Jacob, as God Almighty; as to My name Jehovah, I have not been known to them;
[Young's literal]
Eli jumala oli ennen Moshea ilmaantunut ainoastaan nimellään El-Shaddai, kuitenkin jumalan nimi esiintyy raamatussa jo ennen tätä. Joku siis korvasi jumalan nimen sujuvasti aiempiin kohtiin, itse asiassa peittääkseen sen, että juutalaiset olivat ennen tätä palvoneet kanaanilaista Eliä.
Teillä lienee oma raamattukin? Mitä teillä lukee jumalan nimen kohdalla raamatussa ja oletteko sitä mieltä, että kyseessä on oikea nimi vaiko vain "olen mikä olen, nimeäni en kerro" -nimi.
Miten adventistit suhtautuvat jumalan nimeen raamatussa?
25
78
Vastaukset
Hei
Adventtilaisilla ei ole omaa raamattua. Kirkkoraamatut suomessa ja muissa maissa omansa.
Rakkailla lapsilla on monta nimeä kuin jossakin muualla mainitsin.
Täällä ei kukaan anna kirkon lausuntoja koskaan. Kirkon sivuilla ja toimistolla.
Yleisesti ymmärretään että alunperin Jumalan nimeä varottiin lausumasta etti rikottaisi asiaan kuuluvaa käskyä Jumalan nimen lausumisesta. Siksi nimeä korvattiin ja "Herra" on se "yleisnimi" mitä sitten on käytetty enimmäkseen ja siinä menee sitten Isä ja Poika jo sekaisinkin monesti.
Olen sitä mieltä että Jeesus Kristus oli aina se tai enkeli joka ihmiselle ilmestyi maan päällä. Jeesushan raamatun mukaan suoritti luomistyönkin. Kaiken mikä liittyy maapalloon on Isä delegoinut Pojalle minun ymmärrykseni mukaan.
yst.t. jari- H.b.S
"Adventtilaisilla ei ole omaa raamattua. Kirkkoraamatut suomessa ja muissa maissa omansa."
Kyllä tällainen "selventävä" raamattu on olemassa.
Clear Word Bible-OE
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0970011164/qid=1120659073/sr=8-1/ref=pd_bbs_ur_1/002-6120131-4409609?v=glance&s=books&n=507846
Sieltä löytyy kuulemma tällaisia selvennäksiä:
Exodus 5:5
KJV -And Pharaoh said, Behold, the people of the land now are many, and ye make them rest from their burdens.
CW - You've created enough problems by making them rest every week on your Sabbath.
Leviticus 23:3
KJV - Six days shall work be done: but the seventh day is the sabbath of rest, an holy convocation; ye shall do no work therein: it is the sabbath of the LORD in all your dwellings.
CW - There has always been the weekly Sabbath.
http://www.watchman.org/reltop/clearwordbible.htm - H.b.S
Ilmeisesti ikävä totuus on iskenyt liian lujaa päin näköä.
- H.b.S
Taitaa olla adventistein oma raamattu aihe, josta he mieluummin vaikenevat. Onko niitä muitakin aiheita muuten?
- eti ite
155 osumaa sanasta CWB ja joku luulee löytäneensä jotain harvinaista palstalle.
- H.b.S
Taitaa olla ns. ikävä puheenaihe.
Kovin usein ei ole voitu keskustella kun selvästi palstalla usein käyvä henkilö ei ollut asiasta tietoinen.
Onko tämä erityisen arka aihe?- etsivä kyllä löytäs
Tartteeko sinulle nyt alkaa vetämään niitä esille? Etkö itse osaa? Ei ne tosin ole sinun nimimerkilläsi tehtyjä aloituksia. Mahdatkohan niitä hyväksyä asiallisina ollenkaan siinä laskussa? Ehkä ne menisivät asiattomina poistoon?
- H.b.S
etsivä kyllä löytäs kirjoitti:
Tartteeko sinulle nyt alkaa vetämään niitä esille? Etkö itse osaa? Ei ne tosin ole sinun nimimerkilläsi tehtyjä aloituksia. Mahdatkohan niitä hyväksyä asiallisina ollenkaan siinä laskussa? Ehkä ne menisivät asiattomina poistoon?
Kukaan ei jaksa lukea vanhoja aloituksia, ei varsinkaan jos niissä on paljon viestejä. Tämä nykysysteemin on sellainen.
Mikä siinä on, että sen sijaan että vastaisit asiaan, olet koko ajan ruikuttamassa jostain?
Taitaa olla ikävä aihe.
- Kristuksessa
H.b.s:lle
Ihminen ei ole tehnyt maailman kaikkeutta, niimpä meidän tulee hyväksyä se tosiasia, että on ihmistä suurempi VOIMA, äly ja tietoisuus josta kaikki on saanut alkunsa.
Jumala sanoi nimekseen: "MINÄ OLEN". HÄN ON, on AINA OLLUT ja TULEE AINA OLEMAAN. Me olemme huikaisevan pieni osa olevaista, Jumalan henkeyttämää luomakuntaa. Jumala on kakkiallinen ja iankaikkinen. Ilman Häntä ei olisi syntynyt mitään elämää, koska Hän on koko kaikkiallisuuden tietoisuus ja äly, Hän on Elämä itse, siis kaiken elollisen äly ja elossa pitävä.
Jumala on HENKI, ja senvuoksi, kun me HÄNTÄ rukoilemme, niin meidän tulee tehdä se hengessä ja totuudessa.
Ei Jumalaa tarvitse nimittää miksikään muuksi kuin Isäksi, sillä ei ole olemassa mitään muuta Jumalaa, kaikkeuksien Isää, kuin Hän.
Jeesus opetti Isämeidän rukouksen, ja hän rukoili Isää ja kehoitti meitä samoin rukoilemaan. Jos Jeesus olisi meidän halunut käyttävän jotakin muuta nimeä, niin hän olisi niin opettanut.- H.b.S
"Ihminen ei ole tehnyt maailman kaikkeutta, niimpä meidän tulee hyväksyä se tosiasia, että on ihmistä suurempi VOIMA, äly ja tietoisuus josta kaikki on saanut alkunsa."
Me emme tiedä miten kaikki sai alkunsa, mutta se ei edellytä pakkoa hyväksyä jumala kaiken luojaksi.
"Jumala sanoi nimekseen: "MINÄ OLEN". HÄN ON, on AINA OLLUT ja TULEE AINA OLEMAAN."
Tätä ei pidetä oikeana nimenä, vaikka sitä käytetäänkin. Pikemminkin kyseessä on sellainen "olen mikä olen" -nimi, tälle on joku nimityskin, ja joka viittaa siihen että tuohon aikaan nimeä ei aina haluttu kertoa koska uskottiin nimen tietäjän voivan hallita nimen avulla kohdetta.
"Jeesus opetti Isämeidän rukouksen, ja hän rukoili Isää ja kehoitti meitä samoin rukoilemaan. Jos Jeesus olisi meidän halunut käyttävän jotakin muuta nimeä, niin hän olisi niin opettanut. "
Mistä tiedät ettei opettanut? - nimiproblemaako
H.b.S kirjoitti:
"Ihminen ei ole tehnyt maailman kaikkeutta, niimpä meidän tulee hyväksyä se tosiasia, että on ihmistä suurempi VOIMA, äly ja tietoisuus josta kaikki on saanut alkunsa."
Me emme tiedä miten kaikki sai alkunsa, mutta se ei edellytä pakkoa hyväksyä jumala kaiken luojaksi.
"Jumala sanoi nimekseen: "MINÄ OLEN". HÄN ON, on AINA OLLUT ja TULEE AINA OLEMAAN."
Tätä ei pidetä oikeana nimenä, vaikka sitä käytetäänkin. Pikemminkin kyseessä on sellainen "olen mikä olen" -nimi, tälle on joku nimityskin, ja joka viittaa siihen että tuohon aikaan nimeä ei aina haluttu kertoa koska uskottiin nimen tietäjän voivan hallita nimen avulla kohdetta.
"Jeesus opetti Isämeidän rukouksen, ja hän rukoili Isää ja kehoitti meitä samoin rukoilemaan. Jos Jeesus olisi meidän halunut käyttävän jotakin muuta nimeä, niin hän olisi niin opettanut. "
Mistä tiedät ettei opettanut?Tuotko nyt Jehovalaisten oppia tähän?
- H.b.S
nimiproblemaako kirjoitti:
Tuotko nyt Jehovalaisten oppia tähän?
"Tuotko nyt Jehovalaisten oppia tähän? "
Millä tavoin? Kysyn vaan, että mistä tiedät mitä Jeesus aikoinaan teki, kun raamattua on muuteltu mielivaltaisesti oppirakennelmia tukemaan.
Jospa vielä tähänkin se kommentti, että viittaat ihan oikein 2M 6.3 todisteena siitä, etteivät patriarkat tunteneet nimeä JHVH. Et kuitenkin huomioinut 1M 4.26, jossa todetaan, että niihin aikoihin, kun Setille syntyi Enos alettiin nimeltä kutsuen rukoilla Herraa (JHVH).
Mitään suurempaa merkitystä tällä ei ole. Adventistit eivät ole kiinni missää Jahve nimen muodossa ja seuraamme ennemmin UTn käytäntöä, jossa puhutaan Jumalasta tai Herrasta.
Todettakoon myös, että Clear Word on adventistin tekemä, alkuun omakustanne, myöhemmin myös kirkon kustannusliikkeen julkaisema. Se ei kuitenkaan ole adventtikirkon Raamattu. Kirkon keskustoimisto pitää sitä enemmän hartauskirjana ja on varoittanut käyttämästä sitä Jumalanpalvelusraamattuna ja keskustoimiston julkaisuissa - ovat ne sitten kirkon sisäisiä tai yleiseen käyttöön tarkoitettuja ei juuri Clear Wordiä näy.
Kai- H.b.S
"Jospa vielä tähänkin se kommentti, että viittaat ihan oikein 2M 6.3 todisteena siitä, etteivät patriarkat tunteneet nimeä JHVH. Et kuitenkin huomioinut 1M 4.26, jossa todetaan, että niihin aikoihin, kun Setille syntyi Enos alettiin nimeltä kutsuen rukoilla Herraa (JHVH)."
Viittaan tähän nimen omaan, koska kronologisesti 2, Moos. 6:3 olevissa teksteissä ei pitäisi olla jumalan nimeä. Jumalahan sanoo juuri tuossa, että ennen tätä hän on tullut tunnetuksi El-Shaddaina.
Ymmärsitkö?
"Se ei kuitenkaan ole adventtikirkon Raamattu."
Aika yleinen käsitys tuntuu olevan, että sen oli tarkoitus olla oma raamattunne, asia kuitenkin meni pieleen ja koko kirja on jäänyt hiukan sivuun. - H.b.S
Korjaus:
Viittaan tähän nimen omaan, koska kronologisesti ENNEN 2, Moos. 6:3 olevissa teksteissä ei pitäisi olla jumalan nimeä. Jumalahan sanoo juuri tuossa, että ennen tätä hän on tullut tunnetuksi El-Shaddaina.
Ymmärsitkö? - pyh!
H.b.S kirjoitti:
"Jospa vielä tähänkin se kommentti, että viittaat ihan oikein 2M 6.3 todisteena siitä, etteivät patriarkat tunteneet nimeä JHVH. Et kuitenkin huomioinut 1M 4.26, jossa todetaan, että niihin aikoihin, kun Setille syntyi Enos alettiin nimeltä kutsuen rukoilla Herraa (JHVH)."
Viittaan tähän nimen omaan, koska kronologisesti 2, Moos. 6:3 olevissa teksteissä ei pitäisi olla jumalan nimeä. Jumalahan sanoo juuri tuossa, että ennen tätä hän on tullut tunnetuksi El-Shaddaina.
Ymmärsitkö?
"Se ei kuitenkaan ole adventtikirkon Raamattu."
Aika yleinen käsitys tuntuu olevan, että sen oli tarkoitus olla oma raamattunne, asia kuitenkin meni pieleen ja koko kirja on jäänyt hiukan sivuun.Yleinen käsitys on täysin väärä. Se ei koskaan ole tarkoitettu raamatunkäännökseksi. Sen sanoi jo tekijä teoksen esipuheesaan, kuten täällä on jo miljoona kertaa kerrottu.
- miksi pilkkaat?
nimetön kyselee nimeä
Eihän siinä mitään ongelmaa ole, että Jahve nimeä käytetään teksteissä, joissa sitä ei alkutilanteessa ollut. Tekstihän on selvästi kirjoitettu patriarkkojen ajan jälkeen aikana, jolloin nimi jo on käytössä ja kirjoittaja on sen verran täysjälkinen, että vain viittaa nimiin, jotka hänen lukijoilleen ovat vieraita (kuten vaikkapa El Shaddai, El Elyon, Pahad Jitshaq jne, mutta käyttää teksissä tuttuja Jahve, Elohim jne. termejä.
Ainakin osa teksteistä on käyttää nimiä selvästi harkiten kertomaan jotakin kirjoittajan omasta agendasta - liitto teksteissä nimi Jahve on käytössä tai nimen esiintymiskerrat on tarkkaan laskettu - luomiskertomuksessa elohim 35 kertaa (5 x 7)
Kai- H.b.S
No niin, eli voidaan selvästi nähdä, että nimet on jälkikäteen vaihdettu. Osa nimistä on jopa rinnakkaisia, tetragrammi on tuupattu kanaanilaisten jumalien rinnalle, kuten
1. Moos. 14:22
Mutta Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon:
Tämä pitä sisällään sekä tetragrammin että El-Elyonin.
Qumranista löytyneistä teksteistä puolestaan on löytynyt versio, josta Jehovan nimi puuttuu, siellä on vain El-Elyon. Masoreetit lienevät lisänneet nimen kirjoituksiin? Masoreettinen tekstihän on kirjoitettu noin 1000 yaa ja lähes kaikki nykyiset raamatunkäännökset perustuvat siihen.
Päivän selvästi tämä osoittaa miten kanaanilaiset jumalat on korvattu uudella, mahdollisesti midianilaisella Yahilla. Osa varmasti jo aiemmin, osa myöhemmin. - pyh!
H.b.S kirjoitti:
No niin, eli voidaan selvästi nähdä, että nimet on jälkikäteen vaihdettu. Osa nimistä on jopa rinnakkaisia, tetragrammi on tuupattu kanaanilaisten jumalien rinnalle, kuten
1. Moos. 14:22
Mutta Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon:
Tämä pitä sisällään sekä tetragrammin että El-Elyonin.
Qumranista löytyneistä teksteistä puolestaan on löytynyt versio, josta Jehovan nimi puuttuu, siellä on vain El-Elyon. Masoreetit lienevät lisänneet nimen kirjoituksiin? Masoreettinen tekstihän on kirjoitettu noin 1000 yaa ja lähes kaikki nykyiset raamatunkäännökset perustuvat siihen.
Päivän selvästi tämä osoittaa miten kanaanilaiset jumalat on korvattu uudella, mahdollisesti midianilaisella Yahilla. Osa varmasti jo aiemmin, osa myöhemmin.Ja taas teit väärän johtopäätöksen.
- pöh!
pyh! kirjoitti:
Ja taas teit väärän johtopäätöksen.
Olen aivan eri mieltä
- pyh!
Puhut puhdasta potaskaa.
- tosi kuin vesi
Täyttä asiaa näyttää olevan aloitus. Toiset eivät tunnista totuutta vaikka se heidän nokkansa eteen kannetaisiin.
- laa laa
taidat olla melko yksinkertainen? Jos minä nyt kirjoitan tähän, että "Jumala loi maailman..." niin onko mielestäsi väärin käyttää nimeä "Jumala" kun kerran sitä nimeä ei Jumala ollut itsestään ilmoittanut maailmaa luodessaan? Eihän Jumala ole suomenkielistä nimeään koskaan ilmoittanut, joten pitäisikö ehkä käyttää muotoa "Ukko loi maailman" ?
- iso paska
"taidat olla melko yksinkertainen?"
Mikään ei estä sinua valistamasta minua niin, että minäkiin ymmärrän mitä oikein ajat takaa.
Sitten kun olet tajunut mistä aloituksessa on kyse, tule ihmeessä valistamaan tyhmyyttäni.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858468Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732820- 131162
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55873
- 64832
- 50831
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72802