Kalorikulutus

82dragonfly

Osaako joku kertoa kuinka paljon tulee kalorikulutusta pyöräilyn jälkeen? Jos sillä edes on jotain merkitystä? Tein tänään lenkin, pituus noin 30 kilometriä aikaan tunti ja kolme varttia. Tein arvion kulutuksesta netissä jonkun kalorilaskurin mukaan, mikä sanoi 89 minuutin kuluttavan 700 kaloria? Onkos järkeä, tosin kyllä se kysyi painoa. Entä miten tehdä palautusjuoma FASTIN MALTO6:sta ja SOIJA90:stä. Molemmissa toki lukee että desi jauhetta per 4-5 desiä veteen, maitoon tai mehuun, joten oisko puoli desiä molempaa 4-5 desiä nestettä? Säkit on ollu kaapissa liki viisi kuukautta, niin vois ehkä käyttää ne pois alta...

43

7725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rusopolvi

      Kovalla teholla ajettaessa 600-700kcal/h on ihan mahdollinen. Päivittäinen kulutus menee silleen, että voit nostaa päivittäistä kalorikulutusta 30-50% (tämä kattaa liikunnan aikana polttamasi kalorit).

      Huomaa, että laihtuaksesi yhden kilon, sinun on poltettava rasvaa 7000kcal edestä. Jos et muuta ruokavaliotasi ja kuntoilet tasolla "kova", yhden kilon polttamiseen menee noin 5-10 vuorokautta riippuen siitä millä tempolla liikut. Matalalla sykkeellä poltat rasvoja enemmän. Jos haluat laihtua, kannattaa siis katsoa myös, mitä pistää suuhun. Suosittelen jättämään sokerin.

      Välttäisin keinotekoisia ravinteita, koska ne sisältävät yleensä maissisokeria tai hedelmäsokeria. Paha kyllä, urheilijoille syötetään mössöä, joka tuhoaa kehon. Soija sisältää hormonaalisia yhdisteitä, joka ei paranna miehisyyttäsi. Jos haluat terveen hyvän kropan, parempana pitäisin rahkaa, kaakaota, banaaneja ja kananmunia.

      • 82dragonfly

        Juu ruokahommeli on mulla tiedossa :)


      • 82dragonfly
        82dragonfly kirjoitti:

        Juu ruokahommeli on mulla tiedossa :)

        Ja oon muuten nainen ;) Onhan tuo palautusjuoma ihan elintärkeä, ja nimenomaan nesteenä koska kiinteä ei imeydy tarpeeksi nopeasti. Näin sanoo myös ammattilaiskehonrakentajat.


      • Pomppukeppi
        82dragonfly kirjoitti:

        Ja oon muuten nainen ;) Onhan tuo palautusjuoma ihan elintärkeä, ja nimenomaan nesteenä koska kiinteä ei imeydy tarpeeksi nopeasti. Näin sanoo myös ammattilaiskehonrakentajat.

        Kehonrakennus on lajina ja tavoitteiltaan hieman eri asia kuin pyöräily...
        30 km/1.45h lenkin jälkeen jättaisin kyllä kaikinaiset "palautusjuomat" kaappiin ja söisin vain ihan normaalisti.


      • 82dragonfly
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Kehonrakennus on lajina ja tavoitteiltaan hieman eri asia kuin pyöräily...
        30 km/1.45h lenkin jälkeen jättaisin kyllä kaikinaiset "palautusjuomat" kaappiin ja söisin vain ihan normaalisti.

        Juu en tietenkään tarvitse sitä 30 kilsan lenkin jälkeen, vaan 10 tunnin pyöräilyn jälkeen. Katsos, minä olen harrastelija, ja nainen, tarvitsen palautusjuoman koska olen varovainen kehoni kanssa eikä huvita alkaa pelleilemään. Mulle kun pyöräily on hyvä tapa hallita painoa, se tuo energiaa ja terveyttä, ja siksi toistan, tarvitsen palarin, en ole mikään supernainen. Kysymys ei siis liittynyt mitenkään 30 kilsan lenkkiin. Teen myös joka toinen päivä 40-60 minuutin lihaskuntotreenin kotona, ja myös siihen tarvitsen palaria.


      • Pomppukeppi
        82dragonfly kirjoitti:

        Juu en tietenkään tarvitse sitä 30 kilsan lenkin jälkeen, vaan 10 tunnin pyöräilyn jälkeen. Katsos, minä olen harrastelija, ja nainen, tarvitsen palautusjuoman koska olen varovainen kehoni kanssa eikä huvita alkaa pelleilemään. Mulle kun pyöräily on hyvä tapa hallita painoa, se tuo energiaa ja terveyttä, ja siksi toistan, tarvitsen palarin, en ole mikään supernainen. Kysymys ei siis liittynyt mitenkään 30 kilsan lenkkiin. Teen myös joka toinen päivä 40-60 minuutin lihaskuntotreenin kotona, ja myös siihen tarvitsen palaria.

        "Juu en tietenkään tarvitse sitä 30 kilsan lenkin jälkeen, vaan 10 tunnin pyöräilyn jälkeen"

        No se on tietysti ihan eri asia. Alkupräisestä viestistäsi ei vain mitenkään käynyt ilmi että ajat myös 10 tunnin lenkkejä. Ja niillehän tarvitset myös paljon muuta kuin palautusjuoman eli hyvän energiahuollon myös matkan ajaksi.

        "Teen myös joka toinen päivä 40-60 minuutin lihaskuntotreenin kotona, ja myös siihen tarvitsen palaria."

        Tuo on varmaan hyvin henkilökohtainen ja myös tottumuskysymys. Itse en ole koskaan kaivannut tunnin mittaisiin juoksu tms. treeneihin mitään eritysiä palautuksia. Ne eivät ainakaan minulla koskaan vielä tyhjennä energiavarastoja niin että nopea palautus olisi tarpeen vaan riittää normaali syominen. Pidemmät ja erityisen rankat suoritukset (maratonit yms.) ovat sitten eri asia.
        Kommenttini tarkoitus ei siis ollut varsinaisesti "lytätä" sinun tapaasi vaan vain muistuttaa että lyhyet suoritukset ja treenit eivät tavallisella kuntoilijalla mitenkään itsestäänselvästi vaadi palautusjuomia vaikka niitä nykyään paljon käytetäänkin. Jos niihin on tottunut ja niistä kokee hyötyvänsä niin se on eri asia. Mutta voi myös miettiä, nauttiiko niitä vain siksi että muutkin niitä ottavat ja niin "kuuluu" tehdä vai ihan oikeaan tarpeeseen.


      • 82dragonfly
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Juu en tietenkään tarvitse sitä 30 kilsan lenkin jälkeen, vaan 10 tunnin pyöräilyn jälkeen"

        No se on tietysti ihan eri asia. Alkupräisestä viestistäsi ei vain mitenkään käynyt ilmi että ajat myös 10 tunnin lenkkejä. Ja niillehän tarvitset myös paljon muuta kuin palautusjuoman eli hyvän energiahuollon myös matkan ajaksi.

        "Teen myös joka toinen päivä 40-60 minuutin lihaskuntotreenin kotona, ja myös siihen tarvitsen palaria."

        Tuo on varmaan hyvin henkilökohtainen ja myös tottumuskysymys. Itse en ole koskaan kaivannut tunnin mittaisiin juoksu tms. treeneihin mitään eritysiä palautuksia. Ne eivät ainakaan minulla koskaan vielä tyhjennä energiavarastoja niin että nopea palautus olisi tarpeen vaan riittää normaali syominen. Pidemmät ja erityisen rankat suoritukset (maratonit yms.) ovat sitten eri asia.
        Kommenttini tarkoitus ei siis ollut varsinaisesti "lytätä" sinun tapaasi vaan vain muistuttaa että lyhyet suoritukset ja treenit eivät tavallisella kuntoilijalla mitenkään itsestäänselvästi vaadi palautusjuomia vaikka niitä nykyään paljon käytetäänkin. Jos niihin on tottunut ja niistä kokee hyötyvänsä niin se on eri asia. Mutta voi myös miettiä, nauttiiko niitä vain siksi että muutkin niitä ottavat ja niin "kuuluu" tehdä vai ihan oikeaan tarpeeseen.

        Oukki-doukki ja hyvää kesän jatkoa :)


      • mies 37
        82dragonfly kirjoitti:

        Juu en tietenkään tarvitse sitä 30 kilsan lenkin jälkeen, vaan 10 tunnin pyöräilyn jälkeen. Katsos, minä olen harrastelija, ja nainen, tarvitsen palautusjuoman koska olen varovainen kehoni kanssa eikä huvita alkaa pelleilemään. Mulle kun pyöräily on hyvä tapa hallita painoa, se tuo energiaa ja terveyttä, ja siksi toistan, tarvitsen palarin, en ole mikään supernainen. Kysymys ei siis liittynyt mitenkään 30 kilsan lenkkiin. Teen myös joka toinen päivä 40-60 minuutin lihaskuntotreenin kotona, ja myös siihen tarvitsen palaria.

        Mä laihduin 33 kg polkemalla kuntopyörää ja maastopyörää. Join vain vettä, enkä mitään palautusjuomia. Söin terveellisesti 9 kk ajan ja 33 kg lähti suht helposti. poljeskelin sellaset 50 km päiväs 7 kertaa viikos ja vauhti oli 30-32 km tunnis


      • 10h päivässä?
        82dragonfly kirjoitti:

        Juu en tietenkään tarvitse sitä 30 kilsan lenkin jälkeen, vaan 10 tunnin pyöräilyn jälkeen. Katsos, minä olen harrastelija, ja nainen, tarvitsen palautusjuoman koska olen varovainen kehoni kanssa eikä huvita alkaa pelleilemään. Mulle kun pyöräily on hyvä tapa hallita painoa, se tuo energiaa ja terveyttä, ja siksi toistan, tarvitsen palarin, en ole mikään supernainen. Kysymys ei siis liittynyt mitenkään 30 kilsan lenkkiin. Teen myös joka toinen päivä 40-60 minuutin lihaskuntotreenin kotona, ja myös siihen tarvitsen palaria.

        No huhhuh, epäilen erittäin vahvasti, jos ajat 10h päivässä, mahtaa olla takapuolesi aivan tulessa, niin paljon hikoaa ja tulee hiertymiä vaatteista jne. Haju on varmaan kuvottava, kun bakteerit yhdessä hien kanssa muhivat lähes anaerobisissa olosuhteissa.


      • kadenssi
        mies 37 kirjoitti:

        Mä laihduin 33 kg polkemalla kuntopyörää ja maastopyörää. Join vain vettä, enkä mitään palautusjuomia. Söin terveellisesti 9 kk ajan ja 33 kg lähti suht helposti. poljeskelin sellaset 50 km päiväs 7 kertaa viikos ja vauhti oli 30-32 km tunnis

        Jotain rajaa sentään! Kunto/ maastofillari ja 50km joka päivä vauhdilla 30-32km/h!! Saa sitä kehua mutta melkeen kaipaisi dataa näytille puheiden vahvikkeeksi. Jonkun verran tulee kampea käännettyä maantiefillarilla ja tiedän kyllä paljon vaatii yli kolmen kympin vauhdit,tai voihan se olla että olen vaan lahjaton.....


      • Alkup. Maantiepyöräi
        82dragonfly kirjoitti:

        Ja oon muuten nainen ;) Onhan tuo palautusjuoma ihan elintärkeä, ja nimenomaan nesteenä koska kiinteä ei imeydy tarpeeksi nopeasti. Näin sanoo myös ammattilaiskehonrakentajat.

        Palautusjuomana lasi maitoa on muuten ihan hyvä. :)

        Edellisistä vastauksista näki jo PK-lenkkien tärkeyden. Kannattaa ajaa sykemittaria vastaan, se on helpoin tapa rajoittaa turhaa riuhtomista.

        Jos et sinä tai työnantajasi ole teettänyt kynnysarvot määrittävää kuntotestiä, niin paremmissa sykemittareissa on riittävän tarkka testi mukana.

        Sykkeen lisäksi aloittelevalle pyöräilijälle kadenssimittarista on hyötyä. Pitämällä kadenssi 90-100 rpm, välttää turhia rasitusvammoja. Eli teknisesti parempi kuin ajaa liian suurella vaihteella.


    • ...................

      Joskus kokeilin mittaria, mikä näyttää myös käytetyn kalorimäärän. Pitkillä maastolenkeillä 5h näytti yli 4000 kcal kuluneeksi.

      • 82dragonfly

        Sulla on ilmeisesti sitten jotain energiajuomaa, tai muu lähde ettet simahda reitille. Kiinnostaisi silleen tietää, koska olen itse lähdössä vajaan parin viikon päästä pyörän kanssa reissuun.


    • ...................

      Minulla on käytössä camelbag juomareppu minne mahtuu 3 litraa juomista (yleensä vettä). Juomapullossa on joskus erikseen dexal light tai vastaavaa juomaa (auttaa nopeasti jos virta meinaaloppua). Jotkut käyttää geelinappeja, mutta alkaa janottamaan kuulemma rajusti (en oo kokeillut). Yleensä jossain pääsee aina käymään kahvilla ja sämpylällä.

      Tärkeintä on mielestäni, että on AINA riittävästi juomista mukana. Minulla menee yleensä litra/tunti. Jos juomat loppuu, niin meno loppuu siihen.

      • ...................

      • 82dragonfly

      • Alkup. Maantiepyöräi
        ................... kirjoitti:

        Tälläistä kannattaa oikeesti harkita, jos pidemmälle reissulle oot lähdössä. Kulkee muutkin pikkutavarat näppärästi mukana

        http://www.camelbak.com/Sports-Recreation/Packs/2012-MULE-NV.aspx

        http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/295d0080411b4e0c90a7f9e364705c96/Sotilas kuumassa loppuraportti.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=295d0080411b4e0c90a7f9e364705c96

        Tuollainen tuli vastaan, kun etsin tietoa nesteytyksestä: Sotilas kuumassa. Suurin osa on intin hommia, mutta siinä on parikin hyvää taulukkoa nesteen kulutuksesta. Tutkimus kumoaa myös joitakin vanhoja uskomuksia.

        Mutta kyllä on menty pitkälle ajasta, kun kilpapyöräilijällekkin riitti kaksi komen vartin pulloa tangossa. Metallin värinen oli vettä ja punainen punaviiniä. :)


    • 20

      Huono provo, ei kai kukaan kysele palautsjuomia 30 km lenkin jälkeen !!!!!!!??????????

      • 82dragonfly

        Kyllä vain, eikä ole mikään provo :)


      • Raksikoira

        Kyllä palautusjuomia juodaan nykyään joka kuntsoalikäynninkin jälkeen, joten miksei 30 kilometrin jälkeen?


      • Pomppukeppi
        Raksikoira kirjoitti:

        Kyllä palautusjuomia juodaan nykyään joka kuntsoalikäynninkin jälkeen, joten miksei 30 kilometrin jälkeen?

        "Kyllä palautusjuomia juodaan nykyään joka kuntsoalikäynninkin jälkeen, joten miksei 30 kilometrin jälkeen?"

        Siksi että tuollainen lenkki ei vaadi mitään erityistä palautumista. Kuntosaleillekin tuo on tullut kehonrakentajien kautta joilla on harjoittelussa selkeä tavoite, siis lihasten kasvatus. Pyöräilyä ei tehdä lihasten kasvattamiseksi vaan kestävyyden ja yleisen kunnon takia. Jonkinlaiset palautusjuomat tai patukat tms. ovat tarpeen vasta jos harjoitus on pyöräilyssä ollut niin rankka että kaloreita ei saada normaalilla ruokailulla riittävän nopeasti takaisin ja jos seuraava suoritus tulee hyvin pian edellisen jälkeen.
        30 km pyöräily tuskin on tällainen. Kannattaisikin ensin keskittyä siinä pyöräharjoittelussa ihan niihin pyöräilyn perusasioihin ja katsella sitä palautumisjuomapuolta sitten kun harjoitukset alkavat olla oikeasti kuluttavia. Jos energiat loppuvat tuon pituisessa lenkissä, on syöminen jäänyt ennen lenkkiä liian vähiin.


      • Laakasuo
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Kyllä palautusjuomia juodaan nykyään joka kuntsoalikäynninkin jälkeen, joten miksei 30 kilometrin jälkeen?"

        Siksi että tuollainen lenkki ei vaadi mitään erityistä palautumista. Kuntosaleillekin tuo on tullut kehonrakentajien kautta joilla on harjoittelussa selkeä tavoite, siis lihasten kasvatus. Pyöräilyä ei tehdä lihasten kasvattamiseksi vaan kestävyyden ja yleisen kunnon takia. Jonkinlaiset palautusjuomat tai patukat tms. ovat tarpeen vasta jos harjoitus on pyöräilyssä ollut niin rankka että kaloreita ei saada normaalilla ruokailulla riittävän nopeasti takaisin ja jos seuraava suoritus tulee hyvin pian edellisen jälkeen.
        30 km pyöräily tuskin on tällainen. Kannattaisikin ensin keskittyä siinä pyöräharjoittelussa ihan niihin pyöräilyn perusasioihin ja katsella sitä palautumisjuomapuolta sitten kun harjoitukset alkavat olla oikeasti kuluttavia. Jos energiat loppuvat tuon pituisessa lenkissä, on syöminen jäänyt ennen lenkkiä liian vähiin.

        Kalorien osalta tuo on totta, kunhan muistaa, ettei kannata elää pelkällä salaatilla treenipäivää. Veden juonti sen sijaan on fiksua. Pienikin nestehukka pudottaa tehot alas.Energian loppumisesta ei kannata olla huolissaan.

        Toisaalta turha puhkua otsa kurtussa. Jos saat motivaatiota pienestä herkusta, se voi kantaa kauas. Pyöräily kuluttaa energiaa ja sallii herkkuja. Miellyttävä kokemus voi avata hienon harrastuksen. Myöhemmin sitten isommalla kunnolla pitkiä matkoja. Jos nyt opettelet pitämään huolta syömisestä, osaat saman taidon 100, 200 ja 300 kilometrin lenkeillä.


      • niin varmaan
        Laakasuo kirjoitti:

        Kalorien osalta tuo on totta, kunhan muistaa, ettei kannata elää pelkällä salaatilla treenipäivää. Veden juonti sen sijaan on fiksua. Pienikin nestehukka pudottaa tehot alas.Energian loppumisesta ei kannata olla huolissaan.

        Toisaalta turha puhkua otsa kurtussa. Jos saat motivaatiota pienestä herkusta, se voi kantaa kauas. Pyöräily kuluttaa energiaa ja sallii herkkuja. Miellyttävä kokemus voi avata hienon harrastuksen. Myöhemmin sitten isommalla kunnolla pitkiä matkoja. Jos nyt opettelet pitämään huolta syömisestä, osaat saman taidon 100, 200 ja 300 kilometrin lenkeillä.

        "Pyöräily kuluttaa energiaa ja sallii herkkuja".

        No huhhuhuh!!!!! Ensinnäkin tuo kulutus on aivan järjettömän vähäistä, mieti nyt 400-600 kcal/h. Tämä on siis ikätoverini (minä 41v.) täällä ja hän polkee ihan vaan tuollaisia 100-150km lenkkejä.

        Itsellä on mennyt eturauhasvaivojen takia koko viime kesä mönkään treenauksessa ja nyt kun olisi tarkoitus tehdä lenkkejä, minulle normaali lenkki on sellainen 15-20km per sivu parin tunnin palautumisella ja sama matka takaisin päin reippalla sykkeellä, mutta "pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta" Nopeutta tuollaisella mummokönkelillä on noin 20-40km/h. Suomeksi tämä kaikki tarkoittaa, että tuollaisen rankan lenkin jälkeen vedetty pizza tai lihapiirakka kaloreineen on -0 eli en pysty edes laihduttamaan.

        Katsopa hiukan ateriataulukkoja, mitä jokin ruoka tai ennen kaikkea välipalat, kuten pizzat, hampurilaiset ja lihikset sisältävät tai kahvipullat ja munkit. Edes näitä kohtuuannoksina en pysty polttamaan, saati jos joisi viikonloppuisin paljon alkoholia ja vetelisi grillisapuskoita. Ei voisi edes ajatella moista. Mun kroppa ei kestä tällä aineenvaihdunnalla edes pullia ja keksejä kahvin kanssa näkymättä vyötäröllä. Eri asia jokin kilpaurheilija, jolla palaa hetkessä.

        Kun lasket päivän kokonaiskalorisi ihan vain karkeana arvionakin, tajuat, että sitä määrää et millään polta lenkillä, vaikka sotkisit Kiinaan perse ruvilla.

        Olen 185cm pitkä ja paino on lähtenyt ihan käsistä tuolta 85-90kg kunnes meni sata rikki ja nyt olen ollut talvesta asti 106-107 kg ja. Alkaa olla vyötäröllä sellainen rengas, etten uskalla olla naisten edessä ilman paitaa, kun en itsekään voi sietää menetettyjä muotoja. Diabetestakaan ei ole, joten ainoa keino on pitää kirjaa syömisistä ja sieltä on varmasti sata kertaa helpompaa karsia kuin hullun lailla fillaroimalla, vaikka kivaa ja hyväksi onkin kovastikin.


      • Anonyymi
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Kyllä palautusjuomia juodaan nykyään joka kuntsoalikäynninkin jälkeen, joten miksei 30 kilometrin jälkeen?"

        Siksi että tuollainen lenkki ei vaadi mitään erityistä palautumista. Kuntosaleillekin tuo on tullut kehonrakentajien kautta joilla on harjoittelussa selkeä tavoite, siis lihasten kasvatus. Pyöräilyä ei tehdä lihasten kasvattamiseksi vaan kestävyyden ja yleisen kunnon takia. Jonkinlaiset palautusjuomat tai patukat tms. ovat tarpeen vasta jos harjoitus on pyöräilyssä ollut niin rankka että kaloreita ei saada normaalilla ruokailulla riittävän nopeasti takaisin ja jos seuraava suoritus tulee hyvin pian edellisen jälkeen.
        30 km pyöräily tuskin on tällainen. Kannattaisikin ensin keskittyä siinä pyöräharjoittelussa ihan niihin pyöräilyn perusasioihin ja katsella sitä palautumisjuomapuolta sitten kun harjoitukset alkavat olla oikeasti kuluttavia. Jos energiat loppuvat tuon pituisessa lenkissä, on syöminen jäänyt ennen lenkkiä liian vähiin.

        Juurikin paitti jos ei ookerenny syömää niin voi ostaa palatushuoman hätätapaukseen


    • Aktiiviliikkuja

      Olen nelikymppinen mies, liikun paljon ja riippuen tehosta, itselläni kuluu pyöräillessä kaloreita 400-600/h. Joltain 150 kilometrin lenkiltä mieleeni on jäänyt, että kuuden tunnin kulutus oli mittarin mukaan n. 3000kcal.

      Mitä tulee palautusjuomiin, olen niiden käytössä luottanut ammattivalmentajien ohjeisiin: lihassolut ottavat rasituksen jälkeen tehokkaammin vastaan vettä, energiaa ja rakennusaineita n. puolen tunnin ajan, joten jos palautumista haluaa jouduttaa, on syytä ottaa naukku heti lenkin jälkeen. Tutkittu on, että niin urheilujuomissa kuin palauttavissakin on 8% liuos parhaiten imeytyvää, joten oman drinkkini sekoitussuhteen olen pyrkinyt tuossa pitämään...

      • 82dragonfly

        Ok, tätä tietoa odottelinkin, kiitti.


    • Maratonipyöräilijä

      Itse en ole vielä aikuinen , mutta harrastan maratonipyöräilyä , jota kehotan monille pyöräilijöille , sillä aika kuluu nopeammin , ja päivä ei jää aina niin tylsäksi . Reppuusi voit pakata leipää ja juomaa , mielellään vettä tai purkkimaitoa , koska me myös menemme ylämäet ilman pysähtymistä . Pidämme tauon silloin , kun ohjaaja sanoo , että on tauon vuoro . Istahdamme penkille / kannolle / kivelle , ja otamme juomista , mutta jos on energia ihan lopussa , niin voimme napata syömistäkin . Energiajuomat ja muut kofeiini aineiset juomat , kehotetaan jättää kotiin , joka tapauksessa , ne kielletään kokonaan , ainakin vielä meillä :)

    • mk

      Aika hidas vauhti ja tunntiin pitäisi 30km polkea että vauhtia olisi riittävästi. Osta kunnon mitari fillariin missä on poljinkierrosluku ja se kun on 50.70 kierrosta minuutissa niin kunto kasvaa ja kaloreita kuluu. Sukemittari on hyvä niin silloin voi pättäää poltatko kaloreita vain kuntoa. Itse tein väänaikaa sitten 45 km pyärälenkin aj sain yli 20 km keskivauhdin vastatuulesta huolimatta että silleen. Mittarin mukaan kun pystyy pitämään helposti yli 25 km vauhtia että sielleen.

    • Kranawatten

      Itse juon tuollaisen lenkin jälkeen kraanavettä...

      Mihin nykynuoriso tarvitsee näitä erilaisia mömmöjä?

    • kooditus

      voiko pelkällä pyöräilemisellä kehittyä hyvä perse? :) jos vaikka 150 km viikossa joutuu pyöräilemään....

      • Ei auta nekään

        Jos ihminen syö terveellistä itse valmistettua kotiruokaa tai valitsee eineksistä laadukkaampia, ei todellakaan tavallinen kuntoharjoittelija tarvitse minkään pyörälenkin jälkeen palautusjuomia ja -patukoita.Bodarit noita käyttää ja hekin enemmän tottumuksesta ja aikataulusyistä ennen kisoja mm. Sulla tuskin on niin hengenhätä, ettet kerkeä syömään normaali ateriaa päivässä.

        Toisekseen noissa palareissa ei ole yhtäkään ainesosaa siis tarpeellista, mitä olet menettänyt hikoillessa ja varastot vähissä. Veren sokerin ja suolatasapainon ja nesteytyksen saa kuten edellä maratonpyöräilijä paljon paremmin ja ennen kaikkea satakertaa terveellisemmin kuin synteettisillä teollisuuspaskoilla. Tottakai ne niitä tekee ja myy, kun apinat ostaa ja saa hyvät hillot. Koko ajan luodaan tarpeita, joita ilman ei muka pärjää ja tässä asiassa olet aivan hukassa. Käytä vähän järkeäsi, miksi pilaisit terveytesi moisilla turhakkeilla.


    • fass_vm86

      No ei niistä palautusjuomista ainakaan haittaa ole. Ei niissä ole mitään sellaista joka lihottaisi kestävyysurheilijaa. Esim. fastin dietmix tai reco2 on ihan hyviä aeroobisen lajin harrastajalle.

      • 29

        Palautusjomat laihduttavalle / tavalliselle kuntoilijalle on varmasti aivan turhaa !!!!
        Noin 40 vuotta aktiivisesti (aikanaan kilpaillut 20 v) kestävyyslajeja harjoitellut ( hiihto/pyöräily)voin kertoa, ettei tarvetta ole. Ensimmäinen asia harjoittelun aloittamisessa on pistää oma ruokailu kuntoon. Ei siis nykypäivän valmisruokahömpötyksiä, puhumattakaan pizzasta tai muistakaan pikaruoasta. Kun oma ruokailu on pantu kuntoon, riittää se kansalliselle tasolle asti kilpaurheilussakin ja miksei pidemmällekin. Edellinen kirjoittaja puhui asiaa. Nykyisin tälle uusavuttomalle sukupolvelle ovat lisäravinnekauppiaat keksineet myydä kaikkea "paskaa", jota ostetaan nuppi punaisena-ja ruokapuoli on sillä hoidossa. Anna mun kaikki kestää.


      • Aktiiviliikkuja
        29 kirjoitti:

        Palautusjomat laihduttavalle / tavalliselle kuntoilijalle on varmasti aivan turhaa !!!!
        Noin 40 vuotta aktiivisesti (aikanaan kilpaillut 20 v) kestävyyslajeja harjoitellut ( hiihto/pyöräily)voin kertoa, ettei tarvetta ole. Ensimmäinen asia harjoittelun aloittamisessa on pistää oma ruokailu kuntoon. Ei siis nykypäivän valmisruokahömpötyksiä, puhumattakaan pizzasta tai muistakaan pikaruoasta. Kun oma ruokailu on pantu kuntoon, riittää se kansalliselle tasolle asti kilpaurheilussakin ja miksei pidemmällekin. Edellinen kirjoittaja puhui asiaa. Nykyisin tälle uusavuttomalle sukupolvelle ovat lisäravinnekauppiaat keksineet myydä kaikkea "paskaa", jota ostetaan nuppi punaisena-ja ruokapuoli on sillä hoidossa. Anna mun kaikki kestää.

        Tämä nyt menee vähän asian vierestä, mutta kerronpa hieman isästäni. Isäni on tyypillinen suurten ikäluokkien edustaja, ja hänen kanssaan on täysin mahdotonta väitellä mistään asiasta. Olipa aihe mikä tahansa, niin vaikka minulla olisi omaa näkökantaani puolustamassa kuorma-autollinen PUHDASTA FAKTAA, isäni tylysti pyyhkäisee sen syrjään ja toteaa: " Minä olen sen verran montakymmentä vuotta tätäkin nähnyt, että MINÄ TIIJÄN!" Korostan vielä, että useammin kuin kerran on kyseessä ollut asia, jossa ukko on ollut niin pihalla, että oksat pois ja pala latvaa, mutta väärässä en ole hänen kuullut vielä koskaan olleen...

        Minulla on edellisen kymmenen vuoden aikana ollut mahdollisuus saada ammattivalmentajien henkilökohtaista ohjausta liikkumiseeni, vaikken olekaan muuta kuin omaksi ilokseen liikkuva kuntoilija. Ammattilaisten ohjeilla olen saanut kuntoni erittäin hyväksi, ja noudattanut olen heidän oppejaan niin liikunnan monipuolisuudessa, tehossa, ravinnossa kuin palautumisessakin. Seuraavassa esimerkkinä reilun viikon liikkumiseni joskus viime syksyltä. Näin kesällä pyörälenkit ovat pidempiä ja mukana on myös rullaluistelu, joten aerobista liikuntaa kertyy viikossa 5-15 tuntia.

        sunnuntai: uinti 2,6km/ 1h, kevyt harjoitus
        lauantai: sauvakävely 1h, keskisyke 125 (palauttava, huoltava)
        perjantai: pyöräily, 80km/3h15min, keskisyke 138 (peruskestävyys)
        torstai: lepopäivä
        keskiviikko: uinti, 4,5km/1,5h, kovempitehoinen (vauhtikestävyys)
        tiistai: lepo
        maanantai: pyöräily, 60km/2h45min, keskisyke 136 (peruskestävyys)
        sunnuntai: sauvakävely 1h30min, keskisyke 122 (palauttava, huoltava)
        lauantai: uinti 2,8km/1h, keskivauhtinen (peruskestävyys)
        perjantai: pyöräily 50km/2h, keskisyke 150 (vauhtikestävyys)

        Oikeanlainen ravinto on luonnollisesti kaiken perusta, siitä olen samaa mieltä kanssasi. Meillä nautitaan jokaisella aterialla tuoretta salaattia, ja vihanneksia ja hedelmiä syödään päivittäin ja monta kertaa, sillä muutoin näin aktiivisella elämäntyylillä saattaisi virta loppua nopeastikin. Pitkällä lenkillä urheilujuomat ja lenkin jälkeen palautusjuomat sitten vain toki täydentävät palettia, eivätkä suinkaan ole itsetarkoitus.

        Taaplatkoon jokainen tyylillään kuten tähänkin saakka. Minulla ei ole syytä omassa liikkumisessani kyseenalaistaa ammattilaisten ohjeistusta, enkä hirveästi perusta ilman faktaa heitetyistä kommenteista: "minä olen sen verran montakymmentä vuotta näitä hommia tehny, että minä tiijän!"


      • nauroin ääneen
        Aktiiviliikkuja kirjoitti:

        Tämä nyt menee vähän asian vierestä, mutta kerronpa hieman isästäni. Isäni on tyypillinen suurten ikäluokkien edustaja, ja hänen kanssaan on täysin mahdotonta väitellä mistään asiasta. Olipa aihe mikä tahansa, niin vaikka minulla olisi omaa näkökantaani puolustamassa kuorma-autollinen PUHDASTA FAKTAA, isäni tylysti pyyhkäisee sen syrjään ja toteaa: " Minä olen sen verran montakymmentä vuotta tätäkin nähnyt, että MINÄ TIIJÄN!" Korostan vielä, että useammin kuin kerran on kyseessä ollut asia, jossa ukko on ollut niin pihalla, että oksat pois ja pala latvaa, mutta väärässä en ole hänen kuullut vielä koskaan olleen...

        Minulla on edellisen kymmenen vuoden aikana ollut mahdollisuus saada ammattivalmentajien henkilökohtaista ohjausta liikkumiseeni, vaikken olekaan muuta kuin omaksi ilokseen liikkuva kuntoilija. Ammattilaisten ohjeilla olen saanut kuntoni erittäin hyväksi, ja noudattanut olen heidän oppejaan niin liikunnan monipuolisuudessa, tehossa, ravinnossa kuin palautumisessakin. Seuraavassa esimerkkinä reilun viikon liikkumiseni joskus viime syksyltä. Näin kesällä pyörälenkit ovat pidempiä ja mukana on myös rullaluistelu, joten aerobista liikuntaa kertyy viikossa 5-15 tuntia.

        sunnuntai: uinti 2,6km/ 1h, kevyt harjoitus
        lauantai: sauvakävely 1h, keskisyke 125 (palauttava, huoltava)
        perjantai: pyöräily, 80km/3h15min, keskisyke 138 (peruskestävyys)
        torstai: lepopäivä
        keskiviikko: uinti, 4,5km/1,5h, kovempitehoinen (vauhtikestävyys)
        tiistai: lepo
        maanantai: pyöräily, 60km/2h45min, keskisyke 136 (peruskestävyys)
        sunnuntai: sauvakävely 1h30min, keskisyke 122 (palauttava, huoltava)
        lauantai: uinti 2,8km/1h, keskivauhtinen (peruskestävyys)
        perjantai: pyöräily 50km/2h, keskisyke 150 (vauhtikestävyys)

        Oikeanlainen ravinto on luonnollisesti kaiken perusta, siitä olen samaa mieltä kanssasi. Meillä nautitaan jokaisella aterialla tuoretta salaattia, ja vihanneksia ja hedelmiä syödään päivittäin ja monta kertaa, sillä muutoin näin aktiivisella elämäntyylillä saattaisi virta loppua nopeastikin. Pitkällä lenkillä urheilujuomat ja lenkin jälkeen palautusjuomat sitten vain toki täydentävät palettia, eivätkä suinkaan ole itsetarkoitus.

        Taaplatkoon jokainen tyylillään kuten tähänkin saakka. Minulla ei ole syytä omassa liikkumisessani kyseenalaistaa ammattilaisten ohjeistusta, enkä hirveästi perusta ilman faktaa heitetyistä kommenteista: "minä olen sen verran montakymmentä vuotta näitä hommia tehny, että minä tiijän!"

        Loistava kirjoitus. Minäkin tunnen isäsi kaltaisia miehiä. Ja netissähän heitä on pilvin pimein.


      • runner_vm86
        29 kirjoitti:

        Palautusjomat laihduttavalle / tavalliselle kuntoilijalle on varmasti aivan turhaa !!!!
        Noin 40 vuotta aktiivisesti (aikanaan kilpaillut 20 v) kestävyyslajeja harjoitellut ( hiihto/pyöräily)voin kertoa, ettei tarvetta ole. Ensimmäinen asia harjoittelun aloittamisessa on pistää oma ruokailu kuntoon. Ei siis nykypäivän valmisruokahömpötyksiä, puhumattakaan pizzasta tai muistakaan pikaruoasta. Kun oma ruokailu on pantu kuntoon, riittää se kansalliselle tasolle asti kilpaurheilussakin ja miksei pidemmällekin. Edellinen kirjoittaja puhui asiaa. Nykyisin tälle uusavuttomalle sukupolvelle ovat lisäravinnekauppiaat keksineet myydä kaikkea "paskaa", jota ostetaan nuppi punaisena-ja ruokapuoli on sillä hoidossa. Anna mun kaikki kestää.

        En tiedä miten hyväkuntoisella on, mutta itselläni kun on ylipainoa (tai on tippunut 30kiloa 2vuodessa) niin olen huomannut noista palautusjuomista olevan apua. Juoksun jälkeen tuntui vielä seuraavana päivänä jaloissa että juostu on. Kun otin palautusjuoman kuvioihin niin ei ole jalat enää olleet kankeina aamulla ja ei tunnu edellispäivän juoksut tai pyöräilyt jos ei nyt jotai poikkeuksellisen pitkää matkaa ole vedetty. Itselläni on 5kk kokemusta juoksusta ennen palautusjuomien käyttöä ja nyt 2viikkoa kokemusta palautusjuoman käytön jälkeen ja ero on todella suuri. Eli varsinkin heikohkokuntoiselle (joita suurin osa suomalaisista on) niin palautusjuomasta on apua jos jalat ovat hapoilla vielä seuraavana päivänä.


      • runner_vm86
        runner_vm86 kirjoitti:

        En tiedä miten hyväkuntoisella on, mutta itselläni kun on ylipainoa (tai on tippunut 30kiloa 2vuodessa) niin olen huomannut noista palautusjuomista olevan apua. Juoksun jälkeen tuntui vielä seuraavana päivänä jaloissa että juostu on. Kun otin palautusjuoman kuvioihin niin ei ole jalat enää olleet kankeina aamulla ja ei tunnu edellispäivän juoksut tai pyöräilyt jos ei nyt jotai poikkeuksellisen pitkää matkaa ole vedetty. Itselläni on 5kk kokemusta juoksusta ennen palautusjuomien käyttöä ja nyt 2viikkoa kokemusta palautusjuoman käytön jälkeen ja ero on todella suuri. Eli varsinkin heikohkokuntoiselle (joita suurin osa suomalaisista on) niin palautusjuomasta on apua jos jalat ovat hapoilla vielä seuraavana päivänä.

        Niin ja ruokailutapani olen myös muuttanut 4kk sitten. En käy pitserioissa, mäkkäreissä, enkä syö eineksiä ollenkaan. Leipä on ruisreipää ja sen päälle pistän voita, juustoa, broilerileikkeleitä,kurkkua ja tabascoa. Ja ruoka on itsetehtyä normaalia kotiruokaa. Limsaa juon pari 0.5l pulloa viikossa.Suklaata, jäätelöä kerran pari kuussa.


      • ...................
        runner_vm86 kirjoitti:

        En tiedä miten hyväkuntoisella on, mutta itselläni kun on ylipainoa (tai on tippunut 30kiloa 2vuodessa) niin olen huomannut noista palautusjuomista olevan apua. Juoksun jälkeen tuntui vielä seuraavana päivänä jaloissa että juostu on. Kun otin palautusjuoman kuvioihin niin ei ole jalat enää olleet kankeina aamulla ja ei tunnu edellispäivän juoksut tai pyöräilyt jos ei nyt jotai poikkeuksellisen pitkää matkaa ole vedetty. Itselläni on 5kk kokemusta juoksusta ennen palautusjuomien käyttöä ja nyt 2viikkoa kokemusta palautusjuoman käytön jälkeen ja ero on todella suuri. Eli varsinkin heikohkokuntoiselle (joita suurin osa suomalaisista on) niin palautusjuomasta on apua jos jalat ovat hapoilla vielä seuraavana päivänä.

        Pautusjuomista en saa sana, kun niitä en oo käyttänyt. Yleensä oon lenkin lopussa mennyt pienillä rasituksilla, eikä jalat kipeytyneet. Joskus, kun on sopiva fiilis päällä niin, ajan lenkin lopun että jalat huutaa hoosiannaa. Tuosta tulee aivan mahtava olo, kun jalkoja hapottaa ja "polttaa", silti puristaa niin paljon jaloista irti kuin vaan saa. Tuonkin jälkeen ajan vähintään muutaman kilometrin rennosti. Lenkin jälkeen seuraavana päivänä on jalat jumissa, mutta kun lähtee rauhassa liikkeella, niin jalat "aukeaa" kylla ja ajo kulkee taas.


    • pyöräilijä88

      Sportstrackerin mukaan minulta kuluu noin 1400 kcal kun pyöräilen 30 km ajssa 1h10min. Kalorilaskennassa on huomioitu sukupuoleni ja kokoni ja olen siis aika isokokoinen mies.

    • 29

      "Minulla on edellisen kymmenen vuoden aikana ollut mahdollisuus saada ammattivalmentajien henkilökohtaista ohjausta liikkumiseeni, vaikken olekaan muuta kuin omaksi ilokseen liikkuva kuntoilija. Ammattilaisten ohjeilla olen saanut kuntoni erittäin hyväksi, ja noudattanut olen heidän oppejaan niin liikunnan monipuolisuudessa, tehossa, ravinnossa kuin palautumisessakin. Seuraavassa esimerkkinä reilun viikon liikkumiseni joskus viime syksyltä. Näin kesällä pyörälenkit ovat pidempiä ja mukana on myös rullaluistelu, joten aerobista liikuntaa kertyy viikossa 5-15 tuntia."

      Aktiiviliikkujan viikkotunnit ovat niin vähäisiä kilpaurheilijoiden määriin nähden, ettei ravintopuoli tarvitse minkäänlaista palautusjuomaa tai muutakaan lisäravinnetta. Mikään ei estä niitä nauttimasta, mutta mitään hyötyä ei niistä sinulle ole, ellet ole uusavuton pelle, joka ei osaa syödä muuta kuin valmisruokaa kotona ja ulkona. Olen valmentanut 25 vuoden aikana pyöräilijöitä Suomen huipputasoa myöten, joten tietämystä asioista on ( myös ruokapuolesta). Kilpaurheiljat käyttävät erityistilanteissa lisäravinteita ( pyöräilijä) silloin kun harjoitusmäärät ja ruokailu ei ole mahdollista pian harjoituksen jälkeen. Esimerkiksi etelän harjoitusleirillä, kun määrär viikossa ovat usein 35-40 tuntia viikossa, eikä ruokailemaan pääse kuin muutaman tunnin kuluttua lenkin jälkeen tai etappiajoossa, joissa voidaan ajaa 4-7 päivää putkeen keskimäärin 150 km etappeja. Muulloin harjoituskaudella ei ole tarvetta nauttia lisäravinteita. Jos ja kun aktiiviliikkuja on aloittanut liikunnan "nollatasosta" ja saanut "ammattivalmentajan" ohjeita liikuntaansa, kehittyy kunto joka tapauksessa, vaikka ei valmentajaa olisi koskaan nähnytkään.

      • ..ttu mitä pellejä

        Hyvä tiettee, jotta ku joskus alotan kuntoelun, sinulta voen neuvoja lähtä kyselemmään, sillä oot tainnu sevverta montakymmentä vuotta nuitaki hommia tehä, että sinä tiijät! =0)


      • 5
        ..ttu mitä pellejä kirjoitti:

        Hyvä tiettee, jotta ku joskus alotan kuntoelun, sinulta voen neuvoja lähtä kyselemmään, sillä oot tainnu sevverta montakymmentä vuotta nuitaki hommia tehä, että sinä tiijät! =0)

        Makaa sinä vaan siellä sohvan pohjalla ja jätä kommentoimatta asioista, joista et mitään ymmärrä !


    • Anonyymi

      Minä en ole ikinä mitään pakautusjuomia juonut lenkin jälkeen vaikka matkaa on tullut 95 kilsaakin ja normimatkat ovat 45-70 kilsaa kerralla!
      Mehua ollut mukana muutama desi ja vettäkin jos on oikein kuuma keli.
      Normaalia ruokaa syön. Ehkä illalla jotain rahkaa tai maustamatonta jogurttia lisäksi pitkän lenkin jälkeen.
      Kaikki palautusjuomat, energiajuomat ja ravintojauheet on täysin huuhaata! Vain pelkkää rahastusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4009
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2606
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2214
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2175
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1879
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe