Minkä ikäisenä olit ensimmäistä kertaa kesätöissä?

poju17171717

Tuntuu että alle 18-vuotiaana on nykyään vaikeaa löytää töitä. Kuulee, että ennen vanhaan työkokemusta alettiin kartuttaa rippikoluiässä, mutta nykyään nuoria ei haluta palkata töihin, jos ei sitten kunnan kesätyö arpavoitto osu kohdalle. Tuntuu, että nykyään yrittäjät ja yritykset suorastaan haluavat pitää alaikäiset nuoret työttöminä, jotta varmistetaan halpa työvoima? Miksi työkokemuksen puute on työnantajille suuri este, jos esim. koulu kuitenkin sujuu hyvin ja harrastuksiakin on?

Teen tässä vähän galluppia, joten kertoisitko minkä ikäinen olet ja minkä ikäisenä olit ensimmäisessä "oikeassa" työ/kesätyöpaikassa (eli ei vanhemmilla tai sukulaisille tehtyä hommaa). Lisäksi kertoisitko millaista hommaa teit.

18

3628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjhgvbnm

      16v., mainostenjakaja

    • gdhdjfjk65

      15v puhelinmyyjänä, 16v sekä 17v kesät samas firmas tekemäs erilaisia metalli- ja sähkötöitä.

    • 18

      18

    • Jukk89

      15v. Kiinteistöhuollossa. Samoin 16, 17, 18. Ruohonleikkuuta, lakaisua ja asuntoraivaamista. Nykyään samassa paikassa vakkarina. Tosin toimenkuvana talotekniikan ohjausjärjestelmien hoito ja ekologinen kiinteistön käyttö.

    • uiuipa

      Ite olin 16v. lounasravintolassa tarjoilijana. Oli silloin kivat 9-15 työpäivät, mutta palkka taisi olla vain 7,5e luokkaa. 17v olin mansikkapellolla sen aikaa kun mansikoita riitti ja ehtipä siinäkin urakkapalkalla tienaamaan n. 1100e. Seuraavana vuonna olinkin jo 18v. ja sain vakipaikan Heseltä missä olin sitten seuraavat kaksi kesää. :) Nyt olen taas sitten muualla :D

    • asdfgjjkdkkdsfktuu

      Täytän kohta 17 ja en ole ollut vielä töissä.

    • aggaagga

      21 ja feissausta, nyt 22 ja kaupankassalla. Itselläni nuorena vähän harrastuksia ja vähän omaa vapaa-aikaa, sillä kaikki aika meni opiskellessa (siis olin karmean huono ja hidas oppija), tästä syystä en koskaan aikaisemmin hakenut kesätöitä, sillä koin ansaitsevani edes joskus lomaa. Nyt yliopistoon päästyäni vuokrat pitää saada maksettua, joten töitä pitää tehdä.
      Ensimmäinen oikea kesätyöni siis Helsingin kaduilla feissaamassa. Hyvä palkka, mutta stressaava työ.
      Nyt sitten kaupan kassana, hyvä palkka ja kiva työkin. Koen itseni onnekkaaksi, kun kutsuivat haastatteluun ja oikein palkkasivatkin, nautin nyt työn teosta :)

    • vuosimallia59

      Olin 13-vuotiaana Korkeasaaren (Primulan muistaakseni) kahvilassa asiakaspalvelussa. Lämmitin lihapiirakoita ja keittelin kahvia ;), hoitelin kassan.

      Seuraavan kesän, 14 -vuotiaana olin Englannissa kielikurssilla ja 15-vuotiaana sitten olin Pukevan leluosastolla yksin töissä kun toinen vakituisista oli lomalla ja toinen sairastui samaan aikaan...

      Nämä siis vuosina 1972-1973 ja siitä eteenpäin joka kesä (mm. Stockmannin kangasosastolla vaikken tiennyt ompelusta yhtään mitään). Sitä ennenkin hoidin naapurin 3-vuotiaita kaksosia yhden kesän.

      Silloin kyllä sai valita kesätyöpaikan, monet olivat esim. pankissa 15-vuotiaana mutta kauppa oli aika tavallinen (tavaratalot). Silloin oli kaupoissa vielä palvelua, ei ollut nykyisiä marketteja.

    • puffin

      Olen ensimmäistä kesää kesätöissä 20-vuotiaana, tehtaassa vuokrafirman kautta.

    • minävaa

      13.v mainostenjakaja

    • Ebin

      13vuotiaana jaoin mainoksia, sen jälkeen ei "oikeaa" työtä ole herunut. Syksyllä täytän 17.

    • maalta kotoisin.

      Lasketaanko tässä rippikoululeirien ja lastenleirien isosen tehtävät kesätöiksi? Jos lasketaan, niin silloin ensimmäinen kesätyö oli 16-vuotiaana isonen riparilla. Jos ei lasketa, niin silloin ensimmäinen kesätyö oli 19-vuotiaana puhelinmyynti.

    • duunari

      oon 15-v, ja olin 12 vuotiaana ekan kerran kesätöissä maatilalla renkinä. Sitten oon ollu kaalimaalla ja metsänhoitajalla töissä ym.

      • nimimerkki on

        15-vuotiaana lähettinä kunnalla/sairaalassa ja sen jälkeen alle 18-vuotiaana kaupassa ja ravihevosia hoitamassa Saksassa. Rahakkain homma oli jälkimmäinen kun passihevosten voittorahoista sai provikat ja mulle sattui yks miljoonaravuri... Olen syntynyt vuonna 1970, ja mun nuoruudessa kesätöitä oli tarjolla runsaasti, senkun valitsi parhaat päältä. Nykyisin on toisin.


    • turveturbo

      16-vuotiaana Turvesuolla palkka oli 10€/h. Pitkää pitkää päivää vain tein.

    • M

      Olen nyt 20-vuotias.
      2009 oli kaupungin kautta museolla töissä oppaana (viimeinen vuosi kun oli mahdollisuus, kaikille kavereille oli arpaonni osunut kohdalle jo ensimmäisellä kerralla, mutta itse sain odottaa vielä 2 vuotta), eli silloin olin 17-vuotias.

      2010 olin itse hankkimassani työpaikassa kaupungin tuella paikallisessa hotellissa siivoojana.

      2011 oli ensimmäinen kesä amk-opintojen aloittamisen jälkeen, moneen paikkaan hain mutta minnekään en päässyt edes haastatteluun. Tein opintoihin kuuluvan harjoittelun äitini liikkeessä.

      2012 kävin useammassa haastattelussa, pääsin verotoimistoon yhdeksi kuukaudeksi tallentamaan ja sen jälkeen (jo melkein toivoni menettäneenä) sain kutsun toiseen paikkaan toimistohommiin (ostolaskut, myyntilaskut ym.), jonne pääsin suoraan haastattelusta (juoksivat siis minun perääni ja sanoivat että haluavat minut).

      Nyt vasta alan olla tyytyväinen työkokemukseeni, sillä nämä tämän kesän työt ovat olleet sellaisia, joita esittelen ylpeänä CV:ssäni. Aiemmin nuo ovat olleet tuollaisia kuukauden mittaisia osa-aikaisia pestejä (viime vuoden harjoittelua lukuunottamatta), joista koin, että ne eivät auta minua missään työnhaussa. Kovasti yritin niistäkin repiä kaikki hyvät puolet irti, mutta esim. kassalle tunnuttiin haluttavan vain niitä, joilla oli jo kassakokemusta. Vaikea saada töitä, kun kaikkialle tunnutaan vaativan kokemusta, ja kun et saa töitä, niin et sitä kokemustakaan saa yhtään mistään. Suhteet ovat nykyään kultaa nuorten hakiessa töitä.

    • 14 vuotiaan isä

      Ihan totta tuo on, että ennen pääsi/mentiin töihin paljon aiemmin.

      Oma ensimmäinen kesätyöni oli bensa-aseman apulainen (siihen aikaan oli vielä palvelua bensa-asemilla). Ikää mulla oli 8 vuotta ja vuosi oli 1973.

      Nykyään ei taida olla oikein mitään tsäänssiä päässä alle 14 vuotiaana töihin ja 14-15 vuotiaanakin on hieman b-luokan kesätyöläinen työnsaantimahisten kannalta. No, mansikanpoimintaan kelputeetaan 14 vuotiaitakin.

      Syitä on monia, mutta lainsäädäntö on yksi ja toinen on, että kaikki on mennyt jotenkin hankalammaksi. Yksinkertaisia hanttihommia ei tunnu olevan eikä työnantajia tunnu kiinnostavan yhteiskuntavastuun kanto ja tarjota nuorille mahdollisuuksi kokeilla työelämää.

      Heikko homma omasta mielestäni. Joku teistä nuorista, joilla pysyy kynä kädessä voisi kirjoittaa kainon vetoomuksen vaikka Suomen Kuvalehteen päättäjille, että ei se näin vaikeaa saisi olla.

      Omat lapseni on just 14 vuotta tänä kesänä ja olisi kova into töihin. Sen verta heikot on tsäänssit pienessä kaupungissa 14 vuotiaan töitä saada, että neuvoin nauttimaan vielä kesästä kun voi. Kokeillaan ensi vuonna sitten tosissaan.

    • Anonyymi

      Olin kesätöissä taikurin avustajana bikineissä. Mut sahattiin kahtia ja muuta mukavaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe