Moro, teen keskiön huoltoa ensimmäistä kertaa ja hommasin tarvittavat työkalut.
Sain poljinkammet pois ja keskiön auki. Yllätyksekseni sisällä oli ilmeisesti ns. kellokeskiö eli 2 laakeria ja 12 cm pitkä naparauta, johon kammet tulevat kiinni. Nyt etsiessäni netistä samanlaista kellokeskiötä ei sellaista löydy, voiko sellaisen korvata keskiökasetilla tai mistä saa kellokeskiöitä?
Polkupyörän keskiön
8
6575
Vastaukset
- Rossin projekti
Jos asut pääkaupunkiseudulla niin kannattaa käydä Kyläsaaressa kierrätyskeskuksen uusix verstaalta katselemassa. Siellä on laatikottain osia puretuista pyöristä ja saattais löytyä myös tuota kysymääsi keskiötä.
Jos tarvitset vain laakerit siihen niin kyllä pitäisi löytyä pyörähuolloista.
Itse osti Rossin merkkiseen projektiin laakerit Espoontorin pyörästä ja ei montaa euroa maksaneet. - Rossin projekti
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34691-Vanhasta-py%F6r%E4st%E4-osia-uuteen-runkoon
Tuolla keskustelua ja kuvia eri kellokeskiöistä. - huolto
Miten avataan ei ketjupuolen sisemmän keskiön osat, ulompi lähtee auki vasaralla ja talttaruuvarilla ja jos olen itse ei ketjupuolella, vastapäivään eli ohjaustankoon päin, entäs sisempi?
Ps. kaksi laakerin kuulaa oli poissa laakerista.- 18
Kun tuolle talttaruuvarilinjalle olet lähtenyt, niin varmaan leka on seuraavaksi paras työkalu !
- Rossin projekti
Riippuu ihan siitä mikä näistä keskiöistä sulla siinä pyörässä on.
Työkaluja irroitukseen ja kiinnitykseen löytyy mm biltemasta ja motonetistä sekä pyöräkaupoista jotka tekevät myös huoltohommia.
- Nelikanttiakseli. Niitähän saa kahdella standardilla (ISO & JIS).
- Kellokeskiössä kammet ovat pulteilla kiinni.
- Fauberkeskiössä kammet ovat yhtä puuta keskiöakselin kanssa. - Huolto tehty
18 kirjoitti:
Kun tuolle talttaruuvarilinjalle olet lähtenyt, niin varmaan leka on seuraavaksi paras työkalu !
laakerit vaihdettu ja pyörä kunnossa. Kiitos kaikille, myös tälle lekalle vai pitäiskö sanoa nuijalle:)
- Rossin projekti
Tuosta ohjeita. Kun todennäköisesti se sinun pyöräsi keskiö on tuo
Kellokeskiö missä kammet ovat pulteilla kiinni.
http://www.parktool.com/blog/repair-help/adjustable-type-bottom-bracket-service
Tuolta työkaluja.
http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=76&sd=7603 - Anonyymi
favorit kilpapyörä mikä jenka keskiökupeissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893