Moro, teen keskiön huoltoa ensimmäistä kertaa ja hommasin tarvittavat työkalut.
Sain poljinkammet pois ja keskiön auki. Yllätyksekseni sisällä oli ilmeisesti ns. kellokeskiö eli 2 laakeria ja 12 cm pitkä naparauta, johon kammet tulevat kiinni. Nyt etsiessäni netistä samanlaista kellokeskiötä ei sellaista löydy, voiko sellaisen korvata keskiökasetilla tai mistä saa kellokeskiöitä?
Polkupyörän keskiön
8
6542
Vastaukset
- Rossin projekti
Jos asut pääkaupunkiseudulla niin kannattaa käydä Kyläsaaressa kierrätyskeskuksen uusix verstaalta katselemassa. Siellä on laatikottain osia puretuista pyöristä ja saattais löytyä myös tuota kysymääsi keskiötä.
Jos tarvitset vain laakerit siihen niin kyllä pitäisi löytyä pyörähuolloista.
Itse osti Rossin merkkiseen projektiin laakerit Espoontorin pyörästä ja ei montaa euroa maksaneet. - Rossin projekti
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34691-Vanhasta-py%F6r%E4st%E4-osia-uuteen-runkoon
Tuolla keskustelua ja kuvia eri kellokeskiöistä. - huolto
Miten avataan ei ketjupuolen sisemmän keskiön osat, ulompi lähtee auki vasaralla ja talttaruuvarilla ja jos olen itse ei ketjupuolella, vastapäivään eli ohjaustankoon päin, entäs sisempi?
Ps. kaksi laakerin kuulaa oli poissa laakerista.- 18
Kun tuolle talttaruuvarilinjalle olet lähtenyt, niin varmaan leka on seuraavaksi paras työkalu !
- Rossin projekti
Riippuu ihan siitä mikä näistä keskiöistä sulla siinä pyörässä on.
Työkaluja irroitukseen ja kiinnitykseen löytyy mm biltemasta ja motonetistä sekä pyöräkaupoista jotka tekevät myös huoltohommia.
- Nelikanttiakseli. Niitähän saa kahdella standardilla (ISO & JIS).
- Kellokeskiössä kammet ovat pulteilla kiinni.
- Fauberkeskiössä kammet ovat yhtä puuta keskiöakselin kanssa. - Huolto tehty
18 kirjoitti:
Kun tuolle talttaruuvarilinjalle olet lähtenyt, niin varmaan leka on seuraavaksi paras työkalu !
laakerit vaihdettu ja pyörä kunnossa. Kiitos kaikille, myös tälle lekalle vai pitäiskö sanoa nuijalle:)
- Rossin projekti
Tuosta ohjeita. Kun todennäköisesti se sinun pyöräsi keskiö on tuo
Kellokeskiö missä kammet ovat pulteilla kiinni.
http://www.parktool.com/blog/repair-help/adjustable-type-bottom-bracket-service
Tuolta työkaluja.
http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=76&sd=7603 - Anonyymi
favorit kilpapyörä mikä jenka keskiökupeissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779