LAITON IRTISANOMINEN + korvauksen määrä???

pätäkkää pöytään

Hei, minut irtisanottiin nähdäkseni täysin laittomasti. Olen nyt juristini kanssa laatimassa haastehakemusta, jossa tulemme vaatimaan 24 kk palkkaa ja vakaasti olemme päättäneet asian viedä eteenpäin.

Mikäli työnantaja haluaisi yrittää sopia vielä kanssani, niin mitä ehdottaisitte minimi kk määräksi, mihin tyytyä?

Taustatietoa sen verran, että työsuhdetta takana 4 vuotta, vaikea työllistymistilanne sekä työnantajan törkeä toiminta ja työpaikkakiusaaminen tässä taustalla. Todisteita ja todistajia löytyy näistä.

37

18550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millä aiot maksaa?

Huh huh. Annat sitten juristin nyhtää itsesi. Kyllä se varmaan nauraa partaansa.

• -anne

Oletko kuullut sellaista kuin oikeusaputoimiston 0-linja. Jos on työttömänä, rahat KAPUT, asianajaja vaikka olisi yksityiseltä puolelta hakee asianomaiselle oikeusapupäätöksen NOLLANA!

• näin on tosi

"Annat sitten juristin nyhtää itsesi."
      Parempi että juristi nyhtää eikä loispummiyrittäjä. Liiton juristit kyllä hoitaa asiat ilmaiseksi ja nyhtävät rahat roistofirmoilta.

"Mikäli työnantaja haluaisi yrittää sopia vielä kanssani, niin mitä ehdottaisitte minimi kk määräksi, mihin tyytyä? "
      Neuvottelut voi aloittaa vaatimalla tuota 24 kk palkkaa ja kysyä roistofirman tarjousta. Kovin helpolla ei periksi kannata antaa, 18 kk tavoie, 12 kk ehdoton minimi. Ja sopimukseen tuo summa pitää kirjata vahingonkorvaukseksi, ei missään tapauksessa palkaksi koska silloin vie työttömyysturvan maksaja suurimman osan potista. Pätevä juristi osaa kyllä neuvoa nuokin kiemurat.

"työnantajan törkeä toiminta ja työpaikkakiusaaminen tässä taustalla"
      Tuosta työpaikkaiusaamisesta voisi vaatia lisää korvauksia.

• Ap.

"Annat sitten juristin nyhtää itsesi."
      Tottakai on fiksua ottaa (työoikeuden) juristi tällaisessa tilanteessa kuin lähteä itse sooloilemaan joka kodin lakikirja kainalossa :-) Kyselen täällä lähinnä muiden kokemuksista niin osaa suhteuttaa ja suhtautua..Pankista saa lainaa ja ihan mielelläni laitan säästöt tällaiseen, raha on kuitenkin tehty käytettäväksi.

Ymmärtääkseni tämä lähtee nyt siviilioikeudessa eteenpäin, mutta eikös työpaikkakiusaaminen katsota pahoinpitelyksi, eli rikosoikeuden puolelle? Voiko näistä vaatia kuitenkin korvauksia samassa siviilioikeuden kanteessa irtisanomisen riitauttamisen yhteydessä?

• Willtter

Älä mene sopimaan,vaan anna mennä oikeuteen asti sillä jos sovit sinulle tarjotun sopimuksen,esimerkiksi 35000€ korvauksen ja asia ei mene tuomioistuimeen nappaa valtio tuosta korvauksesta puolet ja seuraavan vuoden verotuksessa loput. Käräjätuomiosta ei mene valtiolle tuosta summasta mitään vaan jää kokonaisuudessaan vahingon kärsijälle.

• Kullervoinen

Tuo sanapari "nähdäkseni laittomasti". Jos sen onnistut todistamaan, voitat jutun. Jos et niin kalliiksi käy.

• en näe enkä kuule

Oletko varma, että todistajat olisivat valmiita lähtemään kimppaan työnantajaa vastaan?

• näin on tosi

Jos todistajaksi haastetaan niin todistettava on. Väärästä valasta voi tulla ehdotonta vankeutta, ehdollista vähintään tulee. Sopivilla kysymyksillä nuo valheet paljastuu sitten oikeudessa, ja kun on kyse isosta työporukasta niin se heikoin lenkki löytyy aina.

Rikoslaki 15 luku. Rikoksista oikeudenkäyttöä vastaan 1 § Perätön lausuma tuomioistuimessa: max 3 vuotta. Huom! Ei selviä sakoilla.
        3§ Törkeä perätön lausuma tuomioistuimessa: min. 4 kk, max 6 vuotta.
        .... jne...
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

• oikeusXX

Onnea jatkoon. Jos työnantajasi on käyttäytynyt törkeästi, niin eikun pää kylmänä ja menoksi.
      Oma ex-työnantajani siivosi kummasti tapojaan, kun joutui maksumieheksi. Kuri se on kananpojillakin!
      Vielä vinkki: kun saat korvauksen, niin pyydä verotuksessa tasausta useammalle vuodelle, ei mene kerrasta niin paljon veroa.
      Lykkyä pyttyyn!

• Testattu on

Monellako työttömäksi jääneellä on oikeasti varaa johonki asianajajaan? Joopatijoo, ehkä hyvällä mäihällä saattaa onnistua saamaan jonkulaisen oikeusavustaja -tittelillä olevan kunnan oikeusaputoimistosta, mutta monella paikkakunnalla ei tuokaan oikein onnistu.. ja varsinkaan, jos puolisolla sattuu olemaan pikkusenkaan tuloja. Nuo oikeusaputoimistojen "avustajat" sitten on sama asia, kuin että hoitaisit asiaa itse, joudut jokatapauksessa siivoamaan itse niiden sotkut... ja maksamaan lopuksi laskut.

• ikuisestirikkinäinen

Hyvä, taistele vastaan, faktat pöytään. Älä anna periksi. Pidä huoli omasta jaksamisestasi. Jos suinkin mahdollista tee asiasta julkinen. Työpaikkakiusaamisen kohdalla ei paljon muut vaihtoehdot vie eteenpäin.. Ei tapahtunut Ahteenkaan jutussa mitään ennen kuin tuli julkiseksi.

• 10616

Toivottavasti sinulla on todellisia faktoja todisteinasi. Kuulopuheet ja mielipiteet eivät paljoa paina. Hävinnyt osapuoli maksaa voittaneenkin asianajokulut.

Millaisilla asiakirjoilla sinut on irtisanottu? Olettaisin että sait kirjallisen irtisanomisilmoituksen ja mikäli irtisanomisen syyksi ilmoitettiin oma moitittava toimintasi niin sinulle olisi pitänyt antaa kirjallinen varoitus enintään vuoden takainen.

Toivottavasti olet saanut ammattiliiton kautta juristin, jolloin mahdollisesti hävitessäsi jutun et joudu maksamaan mitään.

Mikäli liiton juristi ei ole ottanut asiaasi ajaakseen niin ennuste on kannaltasi huono ja maksat kalliisti yksityisen juristin palvelut.

Yksityinen juristi voittaa aina. Juristihan tarvitsee töitä ja ottaa hoitaakseen sellaisenkin tapauksen, josta voi etukäteen päätellä ettei juttua voita. Ammattiliiton juristi ei tuhlaa liiton rahoja turhiin oikeudenkäynteihin eli jos liitto ottaa asiasi ajaakseen niin voittosi on varmempi.

• sivustaseurannut

Mulla työkaveri irtisanottiin useiden varoitusten jälkeen. Ammattiliiton juristi ei alkanut asiaa viemään oikeuteen, koska tiesi häviävänsä. Tyyppi otti yhteyttä ennen irtisanomispäivää yksityiseen juristiin, joka otti yhteyttä työnantajaan ja kertoi vievänsä asian oikeuteen mikäli irtisanominen tapahtuu. No tyyppi irtisanottiin (minusta aivan syystä). Mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen, koska yksityinenkin tiesi häviävänsä jutun.

Kannattaa noudattaa työsopimustaan ja lakia eli tehdä työnsä kunnolla ja olla vinoilematta ruokkivalle kädelle.

Toivottavasti olet itse varmalla pohjalla.

• 12233

Mitä jos ruokkivat käsi myös lyö!?

• potkut saanut

Mulla on omakohtasia kokemuksia laittomasta irtisanomisesta. Työnantaja irtisanoi mut muka sillä perusteella ettei ole vara pitää niin montaa työntekijää, ei riitä töitä, mutta otti mun tilalle samantein oman tuttunsa, sain tietää tuosta soitettuani liikkeeseen kysyäkseni todistukseni perään. Mä onneksi kuuluin ammattiliittoon ja se rupes mun asiaa hoitamaan. Kaikkiaan se oli rankka kokemus ja monta vuotta kestävä ruljanssi. Mun työsuhde oli kestänyt noin 3 vuotta ennen noita potkuja, joten se huomioitiin korvauksesta päätettäessä. Voitin sen jutun ja työnantajapuoli joutui maksamaan korvauksia 4kk:lta. Jos aloittaja ei kuulu ammattiliittoon ja aikoo hakea oikeuksia palkkaamalla itse oman juristin, niin kannattaa oikeasti varmistaa ensin, että on realistiset mahdollisuudet voittaa se juttu. Nimittäin, jos häviää, niin joutuu maksamaan omien oikeudenkäyntikulujen lisäksi myös vastapuolen kulut korvaukset eli tulee aika kalliiksi, jos todisteet eivät päde oikeudessa.

• aine todistelu,

Vie asian Käräjäoikeuteen se on selvä että työnantaja maksaa tuon 3.kk jos katsoo että sinut on väärin irtisanottu .
      Kun irtisanominen on työnantaja todennut tehneensä virheen niin luottamusmiehesi tuo sopimuksen eteen jonka sisältö pitää olla vähintäin 3.kk palkka jos on vain kaksi kuukautta sopimusta ei voi olla .
      Mitään todistelua ei tarvitse vaan todisteet hyvä lähtökohta on irtisanomisen perusteet kohta 4. sitten sopimus jossa on 2.kk palkka jota siten ei voida pitää sopimuksena toki suullista todistelua voi olla hyvä asiaa käsiteltäessä .
      Kuitenkin suullinen todistelu vaatii pohjaksi aine todisteet jos ei ole ainetodisteet niin suullisen todistelun merkitys on ehkä mitätön .

• näin on tosi

Ei missään tapauksessa kannata tyytyä esim. 3 kk palkkaan.

Itse kierjoittelin tähän ketjuun aikoinaan:
        "Neuvottelut voi aloittaa vaatimalla tuota 24 kk palkkaa ja kysyä roistofirman tarjousta. Kovin helpolla ei periksi kannata antaa, 18 kk tavoie, 12 kk ehdoton minimi. Ja sopimukseen tuo summa pitää kirjata vahingonkorvaukseksi, ei missään tapauksessa palkaksi koska silloin vie työttömyysturvan maksaja suurimman osan potista. Pätevä juristi osaa kyllä neuvoa nuokin kiemurat."

• tiku ja taku

Aika aineissa taidat ollakin.

• Ei voi mitään jos,

Kun sopimuksen sisältö on esim. 3.kk sinun on vain pakko hyväksyä se tosin jos on työnantajan edustaja luottamusmies antanut 2.kk sopimukseksi niin silloin voi oikeudessa vaatia vaikka 24.kk ja erikseen kivut ja säryt .

• näin on tosi

"Ei voi mitään jos"
      Aika sekava on viestisi mutta muutama tarkentava kysmys jos asia selkeäisi niihin vastaamalla.

"Kun sopimuksen sisältö on esim. 3.kk sinun on vain pakko hyväksyä se"
      Kuka on tehnyt tuon 3 kk sopimuksen ja millä valtuuksilla?
      Miksi se on pakko hyväksyä? Ei muuten ole. Kenelläkään ei ole oikeutta sopia tuosta asiasta toisen puolesta.

"jos on työnantajan edustaja luottamusmies antanut 2.kk sopimukseksi "
      Luottamusmies ei ole työnantajan edustaja eikä voi kenenkään puolesta antaa mitään sopimuksia, ehdotuksia kyllä. Nollaahan ne usein ehdottaa ja vaativat vielä kuluja maksettavaksi. Ei pidä suostua.

"voi oikeudessa vaatia vaikka 24.kk ja erikseen kivut ja säryt ."
      Ellei ole tehnyt työnantajan kanssa sopimusta, niin voi, ja pitääkin vaatia käräjillä tuo 24 kk ja tietenkin erikseen kivut ja säryt .

• Rahalla pääsee eroon

Kenkää voi antaa ihan kenelle vain. Tosin kalliiksi se saattaa käydä. Mutta tuollaisialla kehujilla kuten nimim. Töitä löytyy on varmasti millä maksaa.

• juupis

mulla irtisaniminen päällä Ripa ei tajuu

• älkää unta nähkö....

Kaikki irtisanomiset vaan liittojen juristeille ja kaikki saa kovat korvaukset....

• tässä esimerkki...
    • liiton lakimies

liiton lakimiehen mukaan korvauksia maksetaan eniten 8-9 kk palkkaa vastaava summa laittomissa irtosanomisissa; sen suuruuteen vaikuttaa:
      a. työsuhteen kesto
      b. tt ikä
      c. tt mahdollisuus työllistyä
      d. mahdollisest tt sairaudet
      e. muut syyt

eli kannattanee hyväksyä yli 8 kk diilit ?

Yksin näitä ei kannata veivata vaan olla liiton jäsen ja liiton asiamies vetää näitä rutiinilla liiton oikeusturvavakuutuksella!

• tomppa2013

hehe Viisas juristi hieroo hommaa vähintään viisi vuotta ja arvaa
      kenen kassakone laulaa hoosiannaa.

• ...

Kiinnostaisi tietää, onko juttu jo edennyt, vai päättynyt omaan mahdottomuuteensa...

• tyytyväinen

Jos sulla on todisteita kiusamisesta tai muusta niin miksi sopia. Viet asian oikeuteen ilman muuta. itse sain oikeudessa 24 kk palkan laittomasta irtisanomisesta ja kiusaamisesta. Mulla oli todisteina sähköpostiviestit joita pomo lähetti. Sain 76000 korvauksia

• Lurjus 1

Oliko se 76 000 maksamaan jounut pienyrittäjä? Menikö se konkurssiin?Jos meni, moneltako entiseltä työkaveriltasi meni työpaikka? Jos tämän juttusi saamastasi 76000 korvauksesta lukee vain joka tuhannes pienyrittäjä ja päättää, ettei koskaan uskalla työllistää ketään, olet tuhonut työnsaantimahdollisuuden vain 1700:lta työnteklijältä. Oletko tyytyväinen.

• boris

voiko joku auttaa onko tämä laiton irtisanominen!!!!
      sain potkut mulla oli varoitus alla koska olin myöhästynyt töistä toistuvasti eräänä iltana iltavuorossa nukahdin työkoneeseen odotellessa kaivinkoneelta kuormaa eli olin parkissa autolla torkuin jonkun aikaa ja heräsin ja jatkoin työtä normaalisti työvuoroni loppuun seuraavana päivänä olin tulossa työpaikalle iltavuoroon minulle sanottiin menes pomon koppiin ja minulle annettiin lopputili onko oikeen varoitus oli eri aiheesta eikö olisi kuulunut antaa varoitus tästä aiheesta eikä loppu tilia muuten olen hoitanut työni aina hyvin siitä on myös mainittu minulle auttakaa onko työn antaja antanut väärin perustein lopputilin

• Reaaaalisti

TYÖSUHDEVAMMAINEN.
      On samantekevää katsooko tuomarinpöydäntakan istuva tyyppi sinut voittajaksi vai häviäjäksi. Tuomarien päätökset kun ovat täysin arvaamattomia., Olet kuitenkin tehnyt itsestäsi julkisesti "työsuhdevammaisen", jota kukaan ei enää uskalla ottaa töihin. Voit jäädä vuosiksi töissä olevien duunarien rasitukseksi, jotka verorahoillaan joutuvat sinut elättämään.
      Voit saada pyrhoksen voiton. Ja se yrittäjä päättää, ettei koskaan enää työllistä ketään. Teetttää tavarat Virossa. Käyttää patkätyölaisiä ja määräaikaisia.
      Näin olet hävittänyt monelta työkaveriltasi työpaikan. Mutta ei niin suurta pahaa......Se asianajaja voittaa aina jutun ja tienaa. Vain sinä voit hävitä.

• Oikeuteen menossa

Itselläni olen lähdössä kanssa oikeuteen katsomaan irtisanomisen laillisuutta, joka ammattiyhdistyksen mukaan oli laiton. Vaadin 18kk palkkaa korvaukseksi laittomasta irtisanomisesta. Vaikka oikeus tuomitsisi myöhemmin esim. 6-8kk korvausta, niin pitää muistaa, että hävinnyt maksaa voittajan asianajokulut. Ne ovat kuitenkin helposti 4-6kk palkkaa vastaava summa. Tästä syystä, jos epäilee häviävänsä kannattaa ottaa hattu kouraan ja sopia asia, koska yrittäjä ei voi kuin hävitä oikeudessa. Paras tulos olisi voitto, jolloin ei joutuisi maksamaan mitään, mutta jos ajattelee asiaa matemaattisesti, niin yrityksellä on negatiivinen oletusarvo oikeuteen lähtemisessä.

• jeeeesij

Olin reilun kuukauden töissä, sain potkut vedoten "sopimuksen purkaminen koeajalla", vaikka sopimuksessa ei mainita koeajasta mitään. Olen ottanut työsuojeluviranomaiseen yhteyttä, mutta miten asia etenee? Olen vielä alaikäinen jos joku ihmettelee.

• hellu7

haistakaa....iso sellainen. Ei muuta kun riitelevät työntekijt aitan taakse ja kuula kalloon! Jyväskylässä ainakin punalippu liittoja löytyy riitelemään, aivan ilman perusteita.

• epäilenpä_suuresti

Kerropas "Oikeuteen menossa " lähtikö liittosi todella viemään irtisanomistasi oikeuteen ??

• Tietämätön88

Mitä sen jälkee tapahtuu kun liiton lakimies ottaa irtisanomisen hoitaakseen? Nostaako liiton lakimies seuraavaksi kanteen vai mitä?

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe