Vuokrafirmat kiellettävä lailla!

uuuujjm

Työvoiman vuokraus ei ole omasta mielestäni milläänlailla tarpeellinen eliinkeinoala. Työnvoiman vuokrausta harjoittavat yritykset voisivat suoraan perustaa vaikka siivous tai rakennusfirman. Mikä ongelma tässä ois? Se että ihan laillisesti saadaan vetää välistä työvoiman vuokrausfirman kautta on kyllä niin perseestä ku olla ja voi.

25

2921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokralainen

      Et selkeästi siis näe valtavaa tarvetta nimenomaan vuokratyöntekijöille esim kauppa- tai ravintola-alalla? Ei kukaan "vedä välistä" yhtään ylimääräistä, eikä kaupat ja ravintolat voi pitää niin paljoa väkeä kirjoillaan pelkästään "tarvittaessa töihin kutsuttava"-sopparilla kun alat vaativat. Kuka muuten tekisi sairastapausten korvaavat vuorot, tai ruuhkahuippujen extravuorot??

      • uuuujjm

        Nousi vuokrafirmalainen takajaloilleen. Vanhoina hyvinä aikoina on pärjätty ilman vuokrafirmoja, miksi ei nyt? Tuo työvoiman tilapäinen tarve on täysin tekaistu juttu. Mitä sitten jos jonain ajankohtana on kiirettä? Ei se ole mikään syy palkata porukkaa huonoilla työehdoilla. Nimenomaan firmojen kuuluisi palkata riittävä määrä työntekijöitä ja ensisijassa sen sairasloman sijaisuuden kuuluisi tehdä joku firman vakityöntekijä, TES:n mukaisella korvauksella.

        Ruuhkahuipuista pitää myös selvitä ilman vuokratyöläisiä, vakituiset puurtakoot kovemmin. Tässä tulee nimenomaan vastaan vuokrafirmojen synkin puoli--> Eli se, että vuokrafirmojen työntekijöitä pidetään vain ja ainoastaan tuuraajina, jotka sitten heti tämän ns. "huipun" jälkeen potkaistaan pihalle, ilman mitään sanktioita.

        Se ettei välistä vedetä on täyttä sontaa! Vuokratyöfirma pyrkii nimittäin jättämään kaikki mahdolliset ylimääräiset korvaukset maksamatta. Mainitseeko mikään firma esim. sitä, että työtekijä saisi lounassetelin, liikunta/kulttuurisetelin, matkakulut ja saako käyttää firman puhelinta ja tietokonetta? Siis no ei! Eihän ne kuulu vuokrafirmojen maksamiin/tarjoamiin etuisuuksiin ollenkaan.

        Jos työvoimalle on "valtava tarve", niin tämä tarve kuuluu työnantajan itse paikata suoraan, eikä minkään välistävetäjäfirman kautta. Valtava tarve = liian vähän vakituisia työntekijöitä. Se, että ravintolassa tai kaupassa on se kiire nimenomaan pe-la ei oikeuta käyttämään vuokratyövoimaa. Koska hyvin usein tätä työtä muutenkin tekee esim. opiskelija, ei ole mitään syytä, miksi hän ei voisi olla suoraan työnantajan palveluksessa.

        Vuokratyöläinen on työpaikan heittopussi, joka käytännössä aina saa ne kaikkein kurjimmat hommat hoidettavakseen. Ja vuokratyövomaa käytetään nimenomaan siksi, että TES heidän kohdallaan ovat surkeat. Eli käytännössä milloin vaan voidaan potkia pihalle.


    • vuokratyön puolesta

      "sairasloman sijaisuuden kuuluisi tehdä joku firman vakityöntekijä, TES:in mukaisella korvauksella." Vuokratyöläinen saa myös firman tessin mukaisen korvauksen, tes ei heidän kohdallaan ole mitenkään eri kuin mitä firman työntekijöillä, ei ole erikseen "vuokraytöläisen tes" vaan ravintolassa keikkaa heittävä luetaan horecan tes:iin.
      sitäpaitsi, kyllä, olen ollut vuokralla, mutta olen myös ollut firmalla "vakityöntekijänä" tosin sopparissani silloin luki tarvittaessa töihin kutsuttava, eli vuoroja saatettiin perua samana päivänä, eikä vuoroista ikinä ollut varmuutta. Onneksi silloin olin myös vuokrafirmalla kirjoilla, ja sain lyhyelläkin varoitusajalla vuoroja, jotta palkka sentään juoksi. ja vuokrafirman kautta sain vielä parempaa palkkaakin, nimittäin tämä firma jolla olin suoraan oli niin itseään täynnä että heidän mielestään työntekijän pitäisi vain olla kiitollinen että saa olla heillä töissä....

    • Pomotin

      Mitä on tuo välistäveto?
      Jospa saat palkkaa 10€ / h, niin sivukulut Sinusta on 16€ / h. Tämän summan päälle tulee vuokrayrityksen kulut. Näitä ovat mm. palkanlaskenta yms. taloushallinnon kulut.
      Jos vuokrafirma laskuttaa Sinusta esim. 20€ / h, ei vieläkään ole kyse ns. hyvästä bisneksestä.
      Vai kuvittelitkos, että koko erotus 20€ - 10€ jää vuokrafirmalle?

      Ja huomaa lisäksi, että Sinun työn arvo vuokraavalle firmalle on oltava tuota summaa paljon suurempi, jotta yleensäkään työntekijän pitäminen on kannattavaa. Yksikään yritys ei palkkaa ihmisiä tupakkitaukoja pitämään tai seurustelu-upseeriksi notkumaan verstaalla tekemättä mitään. Usko tai älä!

      • uuuujjm

        Minkähän kaavan mukaan palkkoja lasket? Mikäli todella on näin, että työntekijästä laskutetaan vain tuo 20€/h, ei mistään muusta ole kysekään kuin "välistävedosta", veronkierrosta, työntekijän alistamisesta ym. rikollisuudesta. Hyvinkin on vielä niin, että vuokrafirmalle ei jää pelkästään tuo 10€/h, vaan koko potti eli 20€/h eli säännöllisellä työajalla tehtynä yli 3300€/kk ja työntekijälle ei mitään. Koska ulkomaisille työntekijöille varsinkin voidaan antaa ymmärtää, että ensimmäinen tili menee ns. isännälle. Verottajalle ei muisteta ilmoittaa varsinkaan näistä ulkomaisista työntekijöistä mitään.
        Vuokratyö = laillistettua ihmisten hyväksikäyttöä.
        Kertokaa yksikin ihminen joka haluaisi tehdä vuokratyötä pidempiaikaisesti. Niin ja mikä vuokrafirma jakaa vaikkapa kulttuuriseteleitä?


      • Tiskin tällä puolen
        uuuujjm kirjoitti:

        Minkähän kaavan mukaan palkkoja lasket? Mikäli todella on näin, että työntekijästä laskutetaan vain tuo 20€/h, ei mistään muusta ole kysekään kuin "välistävedosta", veronkierrosta, työntekijän alistamisesta ym. rikollisuudesta. Hyvinkin on vielä niin, että vuokrafirmalle ei jää pelkästään tuo 10€/h, vaan koko potti eli 20€/h eli säännöllisellä työajalla tehtynä yli 3300€/kk ja työntekijälle ei mitään. Koska ulkomaisille työntekijöille varsinkin voidaan antaa ymmärtää, että ensimmäinen tili menee ns. isännälle. Verottajalle ei muisteta ilmoittaa varsinkaan näistä ulkomaisista työntekijöistä mitään.
        Vuokratyö = laillistettua ihmisten hyväksikäyttöä.
        Kertokaa yksikin ihminen joka haluaisi tehdä vuokratyötä pidempiaikaisesti. Niin ja mikä vuokrafirma jakaa vaikkapa kulttuuriseteleitä?

        Vainoharhaisuutesi hipoo jo taivaita, kun vielä vähän pinnistät niin pääset määränpäähän, eli pakkohoitoon.

        Vuokratyöntekijöille maksetaan sama palkka kuin vakituisille työntekijöille, ainoana erona se, että vuokratyöntekijä voi halutesaan tehdä enemmän työtunteja kuin liittoon kuuluvat "vakituiset"

        Itse teen sekä Staffpointin, että Opteamin kautta, ja molemmissa palkanmaksut yms toimii kuin unelma. Lisäksi teen suurimman osan vuoroista yhdessä ja samassa paikassa, ja koska hoidan työni hyvin, niin saan itse valita vuoroni ennen kuin ne ilmoitetaan vuokrafirmalle. Tästä johtuen saan tehdä paljon esimiesvuroja sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä, nyt juhannuksena tienasi kolmessa päivässä tekemälläni 32 tunnilla noin 650 euroa laillista rahaa puhtaana käteen. Eivätkä nämä ravintolat joissa työskentelen ole mitään nyrkkipajoja, Avecran ja S-ryhmän paikkoja.

        En ole koskaan törmännyt ravintolatyöntekijään jolla olisi luonassetelit luontaisetuna, virike- tai liikuntaseteleitä en edes huolisi niiden kokonaiskustannuksen johdosta.

        Joten ihan turhaan valitat!!


      • uuuujjm
        Tiskin tällä puolen kirjoitti:

        Vainoharhaisuutesi hipoo jo taivaita, kun vielä vähän pinnistät niin pääset määränpäähän, eli pakkohoitoon.

        Vuokratyöntekijöille maksetaan sama palkka kuin vakituisille työntekijöille, ainoana erona se, että vuokratyöntekijä voi halutesaan tehdä enemmän työtunteja kuin liittoon kuuluvat "vakituiset"

        Itse teen sekä Staffpointin, että Opteamin kautta, ja molemmissa palkanmaksut yms toimii kuin unelma. Lisäksi teen suurimman osan vuoroista yhdessä ja samassa paikassa, ja koska hoidan työni hyvin, niin saan itse valita vuoroni ennen kuin ne ilmoitetaan vuokrafirmalle. Tästä johtuen saan tehdä paljon esimiesvuroja sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä, nyt juhannuksena tienasi kolmessa päivässä tekemälläni 32 tunnilla noin 650 euroa laillista rahaa puhtaana käteen. Eivätkä nämä ravintolat joissa työskentelen ole mitään nyrkkipajoja, Avecran ja S-ryhmän paikkoja.

        En ole koskaan törmännyt ravintolatyöntekijään jolla olisi luonassetelit luontaisetuna, virike- tai liikuntaseteleitä en edes huolisi niiden kokonaiskustannuksen johdosta.

        Joten ihan turhaan valitat!!

        Ei ole mitään tarvetta paikkohoidolle! Sen sijaan voisit itse sitä harkita! Käy nyt ainakin juttelemassa lääkärille, jos saisit saikkua. Ai niin. Vuokrafirman työntekijänä sinun täytyy kuitenkin olla erityisen tarkka, kannattaako isommankaan flunssan yllättäessä alkaa tyhjää vinkumaan. Buranaa vaan poskionteloon ja töihin!

        Taidat olla vielä aika nuori ja ymmärtämätön, mutta eiköhän se vuokrafirmojen kurjuus sinullekin joskus tule vastaan. Ihan mukava vuokrafirman kannalta, että oot Juhannuksenkin painanut hommia, sillä heillehän olet ollut rahasampo. Tosin on olemassa aloja, joilla tuo Juhannus on palkallinen vapaapäivä ja vuokrafirmat jättää tältä päivältä sitten palkan maksamatta. Ne ehkä saat, kun annat palautetta asiasta. Mutta aina eivät maksa, vaikka mikä ois. Varsinkin nuoremmille työntekijöille väitetään vaikka mitä. Itse he 100% varmuudella perivät tämän palkan työn teettäjältä.

        Ravintola-alalla kun olet niin kai sentään saat syödä sitten suht edulliseen hintaan ruokatunnilla, kun kerran seteliä et saa. Ja kulttuuri ja/tai liikuntaseteleitähän kuuluisi saada n. 1kpl/vko. Ja eihän ne sinulle maksa mitään, ois vaan sellanen ylimääräinen boonus. Mut ku vuokrafirma haluaa käyttää nekin rahat vaikkapa omien pikkujoulujen järjestämiseen.


      • Konsultti5vjo
        uuuujjm kirjoitti:

        Minkähän kaavan mukaan palkkoja lasket? Mikäli todella on näin, että työntekijästä laskutetaan vain tuo 20€/h, ei mistään muusta ole kysekään kuin "välistävedosta", veronkierrosta, työntekijän alistamisesta ym. rikollisuudesta. Hyvinkin on vielä niin, että vuokrafirmalle ei jää pelkästään tuo 10€/h, vaan koko potti eli 20€/h eli säännöllisellä työajalla tehtynä yli 3300€/kk ja työntekijälle ei mitään. Koska ulkomaisille työntekijöille varsinkin voidaan antaa ymmärtää, että ensimmäinen tili menee ns. isännälle. Verottajalle ei muisteta ilmoittaa varsinkaan näistä ulkomaisista työntekijöistä mitään.
        Vuokratyö = laillistettua ihmisten hyväksikäyttöä.
        Kertokaa yksikin ihminen joka haluaisi tehdä vuokratyötä pidempiaikaisesti. Niin ja mikä vuokrafirma jakaa vaikkapa kulttuuriseteleitä?

        Ensin kannattaa ottaa asioista selvää ja vasta sitten alkaa mölyämään!
        Kyllä se niin on, että vuokratyö on kannattavaa kiireisinä aikoina.
        Sanotaan esimerkiksi ravintola-alalla työntekijän alin TES jota siis kuuluu noudattaa vuokrafirma tai ei on esim. tarjoilijalla 9,47 ja siihen päälle kerroin muista kuluista, kuten verot, eläkemaksut,työterveyshuolto (ja myös meillä ainakin kulttuuri ja liikuntasetelit) on kerroin 1,58 joka siis kertoo laskutettavan osan!
        Ei vuokrafirmat vedä välistä kuin sen 20-30 centtiä että myyntikonsulttikin saa palkkaa.s
        Veronkierrot ovat ihan muilla aloilla, kuin henkilöstövuokraus aloilla.
        Ja kyllä se on kaikille sama, onko ulkomaalainen tai ei!
        Itse olen töissä Rakennus ja Logistiikka alan suurimmassa vuokrafirmassa ja paljon nähnyt palkkaotteita ja ihan sama onko virolainen raksamies vai suomalainen varastotyöntekijä, kyllä ihan työehtosopimuksen mukaista palkkaa vähintään saavat!
        Juuri eilenkin kuule veronumeroita nettiin naputtelin kaikista uusista sopimuksista ja tuli läjä ulkomaalaisia työntekijöitä vastaan.

        Eli eipäs kannata huudella siellä jos ei asioista mitään tiedä vaan olettaa vaan tietävänsä.


    • kiitos

      Jep. Onneksi en ole ainoa ihminen maailmassa joka osaa käyttää järkeään..

    • vuokrattuahteri

      Vetää välistä? Työntekijältä se ei ole pois, vaan siltä työnantajalta joka sinut on vuokrannu.
      Ja mitä tuohon palkanlaskentaan tulee, niin jos tuntipalkka on 10 egeä. siihen lisätään tyellit, lellit ja lällit saadaan se, mitä työnantaja sinusta maksaa ja kun kyseessä on vuokraus, niin siihen vielä jotain lisää niin saadaan kokonaiskustannus....vai? Vuokrafirma perii semmoisen könttäsumman ja huolehtii sitten kaikista pikkumaksuista sekä sairasajanpalkasta että lomarahhoista.
      Ei ole vissiin tälläkään palstalla kovin monta vuokratyöhön positiivisesti suhtautuvaa ihmistä. Mistä lie johtuu? Itse olen vuokraorjana ollut jo 5 vuotta ja sama meno jatkuu. Eipä ole valittamista. Töitä ja tunteja riittää. Ja saan käyttää työpaikkani autoa, saan liikuntaseteleitä ja edut samat kuin ilman vuokrafirmaa työskentelevillä

      Nykyinen työlainsäädäntö pistää hankkimaan niitä vuokratyöntekijöitä.

      • vuokratyö kunniaan

        Jos olet kerran vuokratyön puolella, miksi kutsut itseäsi vuokratyöorjaksi? itse olen ollut vuokratyöläinen yli 3v ja kaikkea muuta kuin orja. Saako orja valita itse koska menee töihin ja koska on vapaalla?


      • vuokrakankku
        vuokratyö kunniaan kirjoitti:

        Jos olet kerran vuokratyön puolella, miksi kutsut itseäsi vuokratyöorjaksi? itse olen ollut vuokratyöläinen yli 3v ja kaikkea muuta kuin orja. Saako orja valita itse koska menee töihin ja koska on vapaalla?

        vuokraorja sana oli lähinnä vitsi...pilkunhyväilijä :)
        Olen tyytyväinen vuokratyöhön, enkä pois vaihda ennenkuin pois pistävät. Moni käytännön asia sujuu paljon paremmin työsuhdeasioissa.
        vapaata en kyllä kovin vapaasti saa valita kun soppari on 37,5/h per viikko :)


      • rentalass
        vuokrakankku kirjoitti:

        vuokraorja sana oli lähinnä vitsi...pilkunhyväilijä :)
        Olen tyytyväinen vuokratyöhön, enkä pois vaihda ennenkuin pois pistävät. Moni käytännön asia sujuu paljon paremmin työsuhdeasioissa.
        vapaata en kyllä kovin vapaasti saa valita kun soppari on 37,5/h per viikko :)

        Ymmärsin kyllä "vitsisi", mutta juuri tuollainen vitsailu aiheuttaa valtavan negatiivisen yleiskuvan vuokratyöstä. Ihmisten tulisi ymmärtää että muuttuvassa maailmassa vuokratyö nimenomaan on ensisijainen valinta monelle nykyään, nuorista opiskelijoista, jo eläköityneisiin tekijöihin.
        En ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat vuokratyöläisten vievän työpaikkoja vakituisilta tai miksi yleistetään jonkun yhden huonon kokemuksen perusteella kaikki vuokratyöfirmat paskapaikoiksi..
        Kuunnelkaa ihmiset hyvät välillä niitä positiivisiakin kommentteja!


    • vuokratyö sucks

      Älkää menkö vuokrafirmojen kautta töihin, tekevät laittomia sopimuksia ja työsopparit monella päättyy laittomasti. Itselläni kävi niin.

      • työnorjat

        Siksipä ne sopimukset parempi lukea ennen allekirjoitusta!! ja jos laittomasti päättyy niin siitähän pitää nostaa meteli. siis muuallakin kuin täällä 24 palstalla.
        Johan vuoden alusta tuli KKO:lta yksi loisto ennakkopäätös määräaikaisista työsopimuksista.


      • Semmosta se!
        työnorjat kirjoitti:

        Siksipä ne sopimukset parempi lukea ennen allekirjoitusta!! ja jos laittomasti päättyy niin siitähän pitää nostaa meteli. siis muuallakin kuin täällä 24 palstalla.
        Johan vuoden alusta tuli KKO:lta yksi loisto ennakkopäätös määräaikaisista työsopimuksista.

        Niin olisi... mutta kun täytyy osata lukea ja vielä ymmärtää mitä tuli luetuksi.

        Vaan kun ei! Sen jälkeen täällä kiukutellaan asioista, joita ei ole olemassakaan. Vaikkapa ns. Pekkaspäivät tai työterveyshuolto. Ei tiedetä, ei ymmärretä eikä osata / viitsitä ottaa selvää. Mutta suureen ääneen valitetaan ja haukutaan...
        Ja lopulta ei edes uskota heitä, jotka tietävät ja kertovat toisiasiat.


      • Palkka työntekijälle
        Semmosta se! kirjoitti:

        Niin olisi... mutta kun täytyy osata lukea ja vielä ymmärtää mitä tuli luetuksi.

        Vaan kun ei! Sen jälkeen täällä kiukutellaan asioista, joita ei ole olemassakaan. Vaikkapa ns. Pekkaspäivät tai työterveyshuolto. Ei tiedetä, ei ymmärretä eikä osata / viitsitä ottaa selvää. Mutta suureen ääneen valitetaan ja haukutaan...
        Ja lopulta ei edes uskota heitä, jotka tietävät ja kertovat toisiasiat.

        Valtion tuilla keinottelevia välistävetäjiä koko vuokrafirma sakki. Jonkunhan niillekin on palkka maksettava ja se on vuokratyöntekijän nahasta pois. VALTION
        TUET POIS VUOKRAFIRMOILTA JA SIIRRETÄÄN NE SUORAAN TUOTTAVAAN FIRMAAN. EI JOBBAREILLE.


      • Työ tekeepi vapaaksi
        Palkka työntekijälle kirjoitti:

        Valtion tuilla keinottelevia välistävetäjiä koko vuokrafirma sakki. Jonkunhan niillekin on palkka maksettava ja se on vuokratyöntekijän nahasta pois. VALTION
        TUET POIS VUOKRAFIRMOILTA JA SIIRRETÄÄN NE SUORAAN TUOTTAVAAN FIRMAAN. EI JOBBAREILLE.

        Mikä valtion tuki? Ei vuokrafirmat mitään telakoita ole, normaaleita yrityksiä joiden on tultava toimeen omillaan. Työttömiltä työstä kieltäytyviltä loisilta tuet pois. Töihin ja tienaamaan niin ei tarvitse marista.


      • Tosi on
        Työ tekeepi vapaaksi kirjoitti:

        Mikä valtion tuki? Ei vuokrafirmat mitään telakoita ole, normaaleita yrityksiä joiden on tultava toimeen omillaan. Työttömiltä työstä kieltäytyviltä loisilta tuet pois. Töihin ja tienaamaan niin ei tarvitse marista.

        Työ tekee vapaaksi. Jopa joo. Esim pitkäaikaistyötön saa palkkatukea työnantajalle 1300€ k. Mutta kun menee vuokrafirman kautta niin tuottava firma ei saa mitään vaan kaikki menee näiden kusettajien taskuun. Turha apinoida kun ei tiedä faktoja.


    • pieniorava

      Mulla on kirjallinen sopimus kotona mutta en ole vielä allekirjoittanut sitä. Vien sen sopimuksen näytille sen yrityksen pääluottamusmiehelle jossa töissä olen vuokrafirman kautta.

      Hän itse sanoi että haluaa nähdä sen ennenkuin allekirjoitan mitään.

    • avaruusolio

      Kaikki kun eivät sitä tiedä että se on täysin tavallista että vuokrayritykset kusettavat ihmisiä niissä työsuhteen kestoissa eli merkataan että määraikainen ja sitten ei perustella sitä tai jos perustellaan niin se perustelu ei ole pätevä tms.

      Eli kun joskus 2 vuotta sitten tuli se uusi laki koskien tuota vuokratyötä niin jokaikinen vuokrafirma kyllä tietävät sen lain olemassaolon mutta eivät noudata sitä koska juuri haluavat huijata ihmisiä.

      Nuo asiat voi tietenkin riitauttaa kuten liiton äijä mulle sano että "moni työntekijä on riitauttanut tuon asian hyvällä menestyksellä"


      Lainauksia:


      "käyttäjäyrityksen toimeksianto" ei ole riittävä syy solmia määräaikaista työsopimusta vuokratyöntekijän kanssa.

      työnantajana toimivan vuokrayrityksen on arvioitava määräaikaisuuden perusteet riippumatta siitä, minkälainen toimeksiantosopimus käyttäjäyrityksen kanssa on tehty. Työsopimusten on siis oltava pääsääntöisesti vakituisia vuokratyössäkin

    • 3+4

      Älkää ihmiset käyttäkö heidän palveluita!

      • ....

        Tyhmä kommentti tuo. Aina löytyy käyttäjiä niille firmoille. Vain laki voisi kieltää ne. Sama kuin olisit mennyt pari vuotta sitten pikavippi-palstoille huutelemaan: "älkää hölmöt ottako vippejä". Todella idioottimaista toimintaa sinulta. Ne firmat tarjoavat palveluitaan täsmälleen niin kauan, ja siten kuin laki sallii sen. Mutta eivätpä pikavippifirmat tarjoa enää pienlainoja, koska uusi laki muutti lainoista perittävää korkoa. heh heh.


    • Anonyymi

      työvoiman vuokraus olis täysin tarpeeton palvelu ellei tässä maassa olisi niin helvetin riskialtista palkata työntekijöitä

    • Anonyymi

      Ongelma on työvoiman valinnassa, joka sotii perustuslaillisia oikeuksia vastaan, jossa jokaiselle kuuluu työ omaa alaa vastaavasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1306
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      52
      874
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      74
      789
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      740
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      737
    9. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe