Erotin työntekijän ekana työpäivänäni

tiukka pomo

Menin päälliköksi yhteen firmaan ja kuulin heti et siel on kiusattu työntekijöitä. Haastattelin sit pari nais työntekijää jotka sanoi et yks ja sama nainen oli kiusannut jo pari vuotta ja edellinen pomo ei tehnyt asialle mitään. Kysyin sen kiusaajan nimeä se mulle kerrottottiin. No pyysin sit kiusaajan luokseni ja sanoin heti et mitä olin kuulut ja sanoin erottavani sen kiusaamisen takia heti. Olen varmaan aika mulk.ku pomo mut osaan ainakin tarttua ongelmiin ja en pelkää puhua niistä avoimesti. Seuraavana päivänä ilmoitin kaikille työntekijöille et erotin yhen työntekijän kiusaamisen takia. Sanon vaan et jos kaikilla olis yhtä paljon munaa kun mulla niin ei ketään kiusattais enään työpaikoilla.

142

6222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se homma etenee

Tuollainen sen pomon pitääkin olla. Kenkää vaan mulkuille.

• sori vaan

Kaksi piippuinen juttu. Toinen "kiusaa" koska toinen nimittelee, toinen taas nimittelee, koska toinen on puhunut selän takana pas*aa. Kumpi heistä on se uhri? Se joka ensin tulee valittamaan "kiusaamisesta"?

T: Kiusaamisesta syytetty, vaikka itse omasta mielestäni olen uhri.

• Aika helppo olet
        sori vaan kirjoitti:

Kaksi piippuinen juttu. Toinen "kiusaa" koska toinen nimittelee, toinen taas nimittelee, koska toinen on puhunut selän takana pas*aa. Kumpi heistä on se uhri? Se joka ensin tulee valittamaan "kiusaamisesta"?

Pomo kirjoittaa tuollaista puhe kieltä?

Ensimmäisenä päivänä tiedät jo kaiken ja erotat työntekijöitä?

Mistä tiedät ettei nuo kaksi naista kiusallaan hommannut potkuja sille yhdelle, kun joku munaton pelle uskoo kaiken mitä kerrotaan? (itse ainakin yrittäisin sitä)

Aloitus on toivottavasti provo.

• pompn kiusaama

No mitenkä sitten edetään kun on mulkku pomo joka nuolijoiden avulla pysyy vallankahvassa ?

• sori vaan kirjoitti:

Naisten kanssa se on usein hyvin vaikeaa ulkopuolisen nähdä, kumpi on kiusaaja ja kumpi on kiusattu. Kiusaaja usein kokee itsensä uhriksi ja kiusatun kusaajaksi ja voi näin myös kaikille valhdella. Kiusaamisessa kuitenkin on sanottava, että yleensä useampi kiusaa yhtä, tai yksi kiusaa yhtä. Harvoin yksi kiusaa useaa.

• kiusaaja
        dazu kirjoitti:

Naisten kanssa se on usein hyvin vaikeaa ulkopuolisen nähdä, kumpi on kiusaaja ja kumpi on kiusattu. Kiusaaja usein kokee itsensä uhriksi ja kiusatun kusaajaksi ja voi näin myös kaikille valhdella. Kiusaamisessa kuitenkin on sanottava, että yleensä useampi kiusaa yhtä, tai yksi kiusaa yhtä. Harvoin yksi kiusaa useaa.

Kyllä ainakin meidän koulussa yksi (luokalle jäänyt henkilö) kiusasi käytännössä kaikkia. Sillä oli vain pari kaveria, joiden kanssa kävi tupakalla, mutta niidenkin kanssa kerran tappeli niin, että poliisit kutsuttiin paikalle.

• kiusaaja
        kiusaaja kirjoitti:

Kyllä ainakin meidän koulussa yksi (luokalle jäänyt henkilö) kiusasi käytännössä kaikkia. Sillä oli vain pari kaveria, joiden kanssa kävi tupakalla, mutta niidenkin kanssa kerran tappeli niin, että poliisit kutsuttiin paikalle.

Lisätään vielä, että myös koko koulu piti sitä läskinä idioottina, joten hänkin oli tavallaan "uhri". Ainosta koska hän oli muita huomattavasti isompi, niin kaikki pelkäsivät sitä. Ja esim kun hän halusi mennä istumaan penkille, niin muiden piti nousta ja antaa sille paikka, muuten hän löi. Myös ruokalassa on voinut ottaa muiden lautasesta ruokaa jos halusi. Ja oli turhaa valittaa opettajille, sillä koulun jälkeen häin pieksi kaikki "vasikat".

• abc kissa kävelee...
        Aika helppo olet kirjoitti:

Mistä tiedät ettei nuo kaksi naista kiusallaan hommannut potkuja sille yhdelle, kun joku munaton pelle uskoo kaiken mitä kerrotaan? (itse ainakin yrittäisin sitä)

Minulla on yritys, joka on toiminut jo vuodesta 1982.
        Työllistän tällä hetkellä 22 ihmistä ja työnjohdollisissa tehtävissä heistä toimii kaksi henkilöä.

Jos kumpikaan heistä olisi antanut potkut yhdellekin työntekijöistäni ensimmäisenä työpäivänään, olisi hän saanut lähteä saman tien myös itse.

Kiusaamisen selvittely ja siihen liittyvät toimenpiteet ovat pitkäaikainen prosessi, eikä niitä selvitetä yhdellä "haastattelulla"

Toiseksi: Mikäli johonkin yritykseen palkataan työnjohdollisiin tehtäviin henkilö, jolla on noin huono kirjoitustaito, niin pidän sitä jo pienenä ihmeenä.

Onneksi tämä on pelkkä provo, eikä sitä tarvitse ottaa vakavasti.

Hauskaa kesää ja lomaa kaikille!

• lukija*
        Aika helppo olet kirjoitti:

"Aika helppo olet"

Samaan kiinitin huomiota minäkin...puhekieleen...ja pomo?? Tää vaikutta minustain provolta.

Yleensä en väitä kirjoituksia provoiksi ja ärsyttää välillä kun täällä joku väittää kaikkia kirjoituksia aina provoiksi...mutta tää aloitus todellakin tuntuu siltä :)

• SURKEITA POMOJA
        dazu kirjoitti:

MIKSI KIUSAAJAA PUOLLUSTAT? MITEN KUKAAN AIKUINEN KÄYTTÄYTYYN noin?
        Miten luulet antavasi lapsille oikean mallin jos oletkin itse noin sairas?????
        KYLLÄ OLEN NÄHNYT NÄITÄ KIUSAAJIA TYÖELÄMÄSSÄ TARPEEKSI PALJON , ETTÄ TIEDÄN ETTEI YHTEEN KIUSATTUUN JÄÄ , OMALLAKIN TYÖPAIKALLA KIUSAAJA
        TERRORISOI KAIKKIA PITI KAIKKIA OTTEESSAAN JA ASIAT TEHTIIN JUST NIIN
        KUIN TÄÄ KIUSAAJA SANO, OLI TODELLA SUURI NARSISTI.
        SAIRAS ON TÄMÄ TYÖELÄMÄ, JOS ET ITSE SAIRASTU SIELLÄ NIIN HYVÄ ON.
        KIUSAAJIA EI KOSKAAN SAA TUKEA! MEIDÄN TALOSSA SILLE ANNETTIIN PAREMPI PALKKANEN HOMMA JA YLENNYS, ETTÄ NÄIN PERSEESTÄ HOMMAT HOIDETAAN.POMO ON LUIHU ESIMIES KUN EI KANNA VASTUUTA OIKEIN, VAIKKA SILLE KERTOO ASIAN KUTEN SE ON.
        SAIRASTA TOUHUA TODELLA . JOTEN ELKÄÄ IHMETELKÖ JOS NUORET EI NIIN MILLÄÄN HALUAIS LÄHTEÄ TÄHÄN SAMAAN PASKA DUUNIIN.LUUEN
        ETTÄ KUULEVAT KYLLÄ MINKÄLAISTA ON OLLA TYÖELÄMÄSSÄ , KYLLÄ SIELÄ KOTONA ASIOISTA PUHUTAAN OIKEILLA NIMILLÄ.

• Väärä ammattiko
        abc kissa kävelee... kirjoitti:

Minulla on yritys, joka on toiminut jo vuodesta 1982.
        Työllistän tällä hetkellä 22 ihmistä ja työnjohdollisissa tehtävissä heistä toimii kaksi henkilöä.

Jos kumpikaan heistä olisi antanut potkut yhdellekin työntekijöistäni ensimmäisenä työpäivänään, olisi hän saanut lähteä saman tien myös itse.

Kiusaamisen selvittely ja siihen liittyvät toimenpiteet ovat pitkäaikainen prosessi, eikä niitä selvitetä yhdellä "haastattelulla"

Toiseksi: Mikäli johonkin yritykseen palkataan työnjohdollisiin tehtäviin henkilö, jolla on noin huono kirjoitustaito, niin pidän sitä jo pienenä ihmeenä.

Onneksi tämä on pelkkä provo, eikä sitä tarvitse ottaa vakavasti.

Hauskaa kesää ja lomaa kaikille!

otatko 50 v sairaanhoitajan töihin teille? Olen täysin traumatisoitunut huonolle kohtelulle, ja nykyään sitä on työpaikoilla eikä voimat riitä sellaiseen. Työni kuitenkin pyrin hoitamaan ja yhteistyökykyinenkin olen mutta en vaan jaksa noita väärän vallankäytön pelejä. ja sote alalla näitä töitä ja hiostusjuttuja olen nähnyt aivan liikaa. nähnyt ja joutunut itsekin kohteeksi. fokus ei enää ole työn tuloksessa vaan oman edun tavoittelussa.

johtamistaidot on hyvin tärkeät ja viestisi perusteella teillä on asiat kunnossa.

t. vahvuudet käyttöön ja hyvöt tavat kunniaan

• Metsään meni?

Asiat pitäsi tutkiakin, eikä vain hutkia. Nyt kaksi kiusaajaa saivat vietyä kiusaamisensa niin pitkälle, että kiusattu potkittiin pois. Pitää olla myös järkeä, eikä vain munaa. Kiusaamistilanteessa asetelma on usein aivan eri, kuin miltä se ensinäkemältä vaikuttaa. Paljastuukin, että se kovaääninen kiusaamisesta valittaja seuraajineen kiusaakin sitä hiljaista, eikä toisinpäin.

• juuri näin!

Ei noin saa tehdä, että uskoo ketä vaan... minutkin, kiusauksen uhrin, kiusaajani ytheistuumin savustivat ulos työpaikalta ja sain pomolta potkut heidän valehtelunsa vuoksi. Eli näin he saivat kiusauksen päätökseensä ja yhden ihmisen elämän tuhottua...

• Helpottuneena ohi on
        juuri näin! kirjoitti:

Ei noin saa tehdä, että uskoo ketä vaan... minutkin, kiusauksen uhrin, kiusaajani ytheistuumin savustivat ulos työpaikalta ja sain pomolta potkut heidän valehtelunsa vuoksi. Eli näin he saivat kiusauksen päätökseensä ja yhden ihmisen elämän tuhottua...

Noin juuri minulle kävi ja kaikenlaista pahaa ja sellaista,mikä ei todellakaan ollut totta oli kerrottu pomolle. En ollut hoitanut asioita loppuun jne. Nähtävästi pohjalla oli perussairaus ja sitä ja elämäntilannettani käytettiin aseena.

• niin, pitää

ensin vielä tarkistaa asia. Paras tapa on saada rehellinen kuva tutkimalla valvontakameroita. Kiusaajille kenkää vaan!!! Mutta yleensä pomolle valittajat ovat itse pahimmasta päästä.

• provokaatio

provo, ei noi hommat noin mene

• Tuunari53

provokaatio, olen kanssasi samaa mieltä.

Meillä töissä on myös kiusaaja ja sitä EI saada pois edes viranomaisten toimesta.
        Ihmetellään kuinka työnanataja voi paapoa tällaista kiusaajaa.

Minun työnantaja saa kaikenmaailman palkintoja mm. hyvä työnantaja ja paskat sitä se ei todellakaan ole.

TÄMÄ EI OLE PROVO vaan tätäpäivää.

• tyly mies
        Tuunari53 kirjoitti:

Meillä töissä on myös kiusaaja ja sitä EI saada pois edes viranomaisten toimesta.

Minun työnantaja saa kaikenmaailman palkintoja mm. hyvä työnantaja ja paskat sitä se ei todellakaan ole.

Olette vaan tyhmiä ja avuttomia vässyköitä jos ette sa yhtä kiusaaja pois. Mä kun olisin pomo niin se kiussaja lähtis 5 sekunnis.

• Rahalla pääsee...
        Tuunari53 kirjoitti:

Rahalla pääsee eroon kenestä vain työntekijästä,maksaa vain puolen vuoden palkan kotiin....

• Aivan

Minkä tason päällikkö kirjoittaa noin huonosti. Yksikään pomo ei anna potkuja kuulematta kumpaakin osapuolta ja varmistamalla mikä tarina pitää paikkansa. Jos todella toimit noin, niin seuraava potkujen saaja taidatkin olla sinä itse. Pomo jolla on noin paljon munaa ja toimii noin, on niin sanottu pomo jolla on kyr pä otsassa. Eli toisinsanoen ihan ammatttaidoton idiootti.

• heh hehe
        tyly mies kirjoitti:

Olette vaan tyhmiä ja avuttomia vässyköitä jos ette sa yhtä kiusaaja pois. Mä kun olisin pomo niin se kiussaja lähtis 5 sekunnis.

Minä lavastan kenet vaan "kiusaajaksi", ei paljon taitoa vaadita...

• ...
        tyly mies kirjoitti:

ja itse menisit perässä pikavauhtia haaste kädessä aiheettomasta irtisanomisesta. Sitten vielä oikeudessa määrättäisiin maksamaan korvauksia.

Eihän nämä kakarat ymmärrä miten työelämässä todellisuudessa toimitaan.

• Oikea pomo

Bull shittiä. Ei erottaminen ole nykyään noin helppoa.

• Hutilointia

Kaikkia asianosaisia pitää kuunnella, selvittää syyt kiusaamiseen yms., pomon pitää seurata tilannetta sivusta tarkasti ja tehdä tarvittavat toimenpiteet tämän jälkeen.

Kysehän voi olla siitä että pari työntekijää kertoo että häntä kiusataan, kun toinen näistä havittelee "kiusaajan" paikkaa. Kahden kertoma on aina vakuuttavampaa kuin yhden! Naiset osaa tuon yhtäköyttä-yhdistystoiminnan, fiksumpi on hiljaa ja saa potkut! Ja lähtee varmasti mielellään näiden "haiden" hampaista.

• jhgsjhgjkshgjdhgj

Et voi olla tosissasi? Miten noin toistaidoton on päässyt pomoksi? Ei tullut mieleen tasapuolisesti tarkistaa tilannetta myös muustakin kuin näitten "uhrien" näkökulmasta?

Ainakin meidän työpaikallamme on näitä ikuisia uhreja joille ei mikään ikinä riitä. Vaikka asiat kuinka muutettaisiin heidän kannaltaan paremmiksi, niin valittamisen kautta saadusta vallasta ei niin vaan luovuta. Aina keksistäänvain lisää asioita jotka eivät ole prikulleen niinkuin ammattivalittajat ne haluaisivat.

Tulet vielä kokemaan ..

• olet sairas

Jaaha, nainen ei antanut sinulle, joten hän sai potkut.

• Kyllästynyttt

Just joo... erottaminen ei onnistu ihan noin vaan nykypäivänä. On joku taas keksinyt provosoivan jutun suomi24 sivuille. Suurin osa valtavasti keskustelua herättävistä ihmejutuista näillä sivuilla on ihan keksittyä tai ainakin reilusti liioiteltua. Ärsyttää. Ei viitsi jatkossa enää edes kommentoida.

• .

Omiapa on valheesi.

• 23+23

Laiton erottaminen, jos ihan vain "kuulemisen" perusteella ihmisiä erotetaan.

Tosin KUULEMISESSA pitää olla tarkka ja tilannetta pitäisi olla arvioimassa muitakin ulkopuolisia, eikä vain yksi ainut ihminen.
      Sitä varten työpaikoilla mm. työsuojeluvaltuutettu, terveydenhoitaja jne.

Kovaäänisimpiä ovat yleensä kiusaajat.
      Olen nähnyt sellaistakin työpaikkakiusaamista, että kovaääninen idioottipari käyttäytyivät mitä törkeämmin kiusattua kohtaan ja lisäksi yrittivät silloin tällöin varmistaa selustaansa kertomalla esimerkkejä siitä, "miten naurettavin perustein valitetaan kiusaamisesta".

Ulkopuoliset siis mukaan tilanteen arviointiin!

• kaiken nähnyt

Ensin pitäisi tutkia ja sitten vasta hutkia.Sinun pitikin puuttua pomona moiseen mutta olisi kyllä pitänyt järjestää yhteispalaveri jossa kiusatut ja kiusaaja paikalla.Asiaa siinä selvitetty ja ehkä tälläkin olisi päästy molempia osapuolia auttavaan ratkaisuun esin tehtävien siirron myötä tms.Irtisanominen liian jyrkkä toimenpide noin heikoilla perusteilla.

• Laiton irtisanominen

Taas yksi provo. Hohhoijaa! En nyt jaksa provosoitua.

• Provoprovo

Eiköhän perusteta uusi "Provot" palsta tänne,jonne saa kirjoitella kaikki provot...

• liian vaikeaa
        Provoprovo kirjoitti:

Eiköhän perusteta uusi "Provot" palsta tänne,jonne saa kirjoitella kaikki provot...

Mitä suotta. Vaihdetaan vaan sivuston/palvelun nimeksi Provo24 niin homma on kunnossa eikä kukaan voi valittaa.

• herätys...

Miksi ei olisi mahdollista sanoa irti henkilö joka jatkuvasti häiriköi tai kiusaa? Maksaa tarpeeksi suuren erorahan, että ei kannata liitonkaan lähteä käräjöimään. Vaikka puolenvuoden palkan? Omakohtainen kokemus isoista kaupanalan yrityksistä. Tällaisia työpaikka kiusaajia on ollut jotka ovat sängyn kautta suojanneet asemansa ja vuosia saivat tehdä mitä lystäsi. Varmasti nykyisin menisi mediaan helponmin, mutta v 1980 luvulla ja vielä v1990 luvulla vaiettiin liikaa.. Jopa ay-liikkeestä ei olisi ollut mitään apua.. Jos tämä tapaus on todella totta? Kaikki pisteet toiminnasta! Työpaikka "hutsut" on riski työpaikalle!

• jdjjd ddjdjd ddk

kai ne kaikki sängyssä olleet erotettiin? myös miehet?

• tintus'''

Voihan sitä pomokin egoilla tuolla tavalla, mutta mun mielestä tuo ei ole enää hyvää johtamista. Tällaisissa tapauksissa on ehdottaman tärkeää, että jokainen tulee kuulluksi. Ainakin itse selvitän ensin asiat yksitellen ja sitten kaikkien asiaan kuuluvien kanssa. Lopuksi tilannetta aina tarkkaillaan ja kahden varotuksen jälkeen tuleekin sitten se lopullinen toiminta. Kannattaa olla oikeudenmukainen johtaja, sillä se menestyy paremmin kuin egolla johtaminen.
      Mietinpä vaan kuinka johtajan mieltä painaa tämä asia, kun tännekin on pitänyt kirjoittaa asiasta.
      Toivotan kuitenkin onnea ja menestystä sinun pomon tehtäviin, mutta muista reiluus sekä oikeudenmukaisuus. Ihmisiä me ollaan kaikki eikä tittelit tee meistä yhtään sen parempia tai huonompia. Jokainen on tärkeä omassa työssään ja jokaista tarvitaan, sillä ei ne hommat muuten etene. Ja tarpeeks kun pomot on hankalia voi nekin saada potkut ihan yhtä lailla.

• sanon vaan

Kiusaamista tapahtuu paljon mut kukaan ei uskalla puuttua siihen kun sitten aletaan kiusaamaan sitä ketä puuttuu siihen. Jonkun harjoittelijan erottaminen ei ole temppu eikä mikään nykypäivänä. Eikä harjoittelijan erottamiseen tarvita mitään syytä, sen kun vaan potkii pellolle ja ottaa uuden tilalle työkkärista kun kerran ilmaiseksi tekevät.

• Mikä on kiusaamista

HENKISTÄ TYÖPAIKKA KIUSAAMISTA SUORAMARKKINOINTI FIRMASSSA KOTKASSA

Teen työtä eräässä suoramarkkinointi firmassa Kotkassa. Siellä oli pomo, joka varasteli tilauslappuja minulta, kun olin tauolla.
      Nyt sekä työ, että tilaukset ovat tietokoneella, eikä niitä juuri voi varstaa.

Ja nyt meillä on nuori nainen pomona. Mutta työpaikkakiusaaminen jatkuu toisella tavalla.

Kun puhun, hän kuuntelee, mutta kesken puheen hän kääntää päänsä pois, eli osoittaa minulle, että hän ei kuuntele eikä ole kiinnostunut.
      Ja muut nuoret naiset firmassa tatekevät samoin.

Koen tämän mitätöintinä ja työpaikka kiusaamisena.

Nyt kun tämä nuori naispomo on lomalla, ja nuoret naiset ovat jääneet pois ei tällaista ala-arvoista kohtelua enää ole.

Nyt taas pomon sijaisena oleva nuori nainen kiihkoilee ja vaahtoaa ateismistaan. On kuulemma eronnut kirkosta.
      Ja eräs uskossa oleva nuori mies kokee tämän painostuksena.

Minusta pomon ei tulisi kiihkoilla uskonnosta tai politiikasta työaikana.

Se ei kuulu pomon toimenkuvaan.

• hah haa, vai olet pomo taidat unta nähdä, jos tämä ìrtisanomasi` `työntekijä
      kuuluu ammatiliittoon ja päättää kyseenalaistaa perusteesi lycka till `pomo
      saatoit olla todella firman kallein työntekijä :-)

• hai hai samurai

Kusessa olet jos olet tehnyt laittoman irtisanomisen. Jos irtisanottu menee asian kanssa oikeuteen ja voittaa jutun, ei työnantajasikaan katso hyvällä toimiasi. Maine ja kunnia nääs !
      Juttu on muuten provo, vaikka tälläisia johtajia on suomi pullollaan.....

• eipomo

hm..tuollaiselle ´pikkupomolle´ ei olisi käyttöä ainakaan minun firmassani. Saisit kenkää heti! Työntekijä on tärkein asia koko firmassa, hänen hyvinvointinsa tuottaa. Miten oletkin ´päässyt tiukaksi pomoksi´..jolle nauran täysin. No isukin/äitin kauttapa tuollaisiakin vielä löytyy.

• ei munaa oikeasti

OIKEASSA elämässä asia tutkitaan tietenkin juurta jaksain.
      Kuka tahansa saisi tuolla menetelmällä työkaverille halutessaan potkut.

• lopi_=)

juuh mutta ilman pätevää syytä ei saa ilman koeaikaa erottaa työntekijää . Kiusaaminen ei ole ``pätevä`` syy .
      Enemmin olisi ollut varoituksen paikka . Kolme kirjallista varoitusta samasta asiasta olisit saanut hänet irtisanoa . Jos tuo työntekijä oli koeajalla juttu ihan toinen .

• Tilanne ---

Ei siinä mitään, mitäs menee kiusaamaan ja kiusaaminenhan on aina kaikenlaista ja tehostettua, lavastettu, ... ... ... ... ... ... 123456789? ota tässä kaikenlaisesta selvää. Kiitos työkyvyttömyyseläkkeestä toistaiseksi, ei siinä mitään työpaikalla, mutta kaikki joutoväkikin, ajattelin juuri vesikatto-välikatto toistuvaa ja uusiutuvaa ja vuosikymmeniä? Talo puretaan mutta elektroniikka ja puolustusvoimien virallistettu/-virallistamaton epävirallistettu, jää todennäköisesti soimaan onnettomuudeksi heille itsekullekkin, viitoitan tietä ihmisen vapaa-ajattelunkin puolesta ... Saavuttakoon heidät osallistumaton ja tietämättömyyttä ja .............................................. Kansallisten ja ylikansalliset GLOBAALI ennakkotapausten sumassa, ei juuri muuta?

• Seksihullut pomot

Eräs nuori kertoi, että kun hän oli työharjoittelussa eräässä pitzeriassa Haminassa, maahanmuuttaja pitzerian omistaja kävi käsiksi hänen rintoihinsa.

Toisesta pomosta samalla paikkakunnalla eräässä suoramrkkinointi firmassa liikkui outoja huhuja seksuaalisesta häirinnästä. Nyt tuo pomo ei ole siellä enää työssä.

Eikö muidenkin kuin kunnan palveluksessa olevilta nuorten kanssa työskenteleviltä tulisi vaatia rikosrekisteri ote eli puhtaat paperit seksuaalisesta häirinnästä?

• Tutkinta

Tosiaan ensin tutkinta ja sitten hutkinta. Alustuksesta ei käynyt ilmi kuinka suuresta firmasta oli kyse, oliko mahdollisesti luottamusmiestä tai työsuojeluasiamiestä ?
      Hutkintalinjauksellahan on se vaara, että juuri se väärä henkilö tulee potkituksi. Tapaukset ovat niin yksilöllisiä, ja taitavaa psykologiaakin vaativia, että eihän näihin voi mitenkään suoraan ottaa kantaa. Tosin jos nyt on ihan ilmiselvästä todistettavissa olevasta kiusauksesta kyse niin jämäkkä objektiivinen linjaus on paikallaan. Ennaltaestää myös vastaavia tapauksia.

• Poju 16 vee

... ja kaiken lopuksi heräsin muna jäykkänä. Ja kävin pissillä vaikka hankalaa se oli.

• ghfnbvnvbnvbnvbnvbnb

Siis tuohan on laiton irtisanonta jos totta... Ei ole tarpeeksi syytä potkia pihalle.

• sehesa

Kamalan huono oikeinkirjoitustaito on tällä "päälliköllä".

• hyvä pomo

hei! kai sentään pomona keskustelit tämän kiusaajan kanssa ensiksi asiasta, miksi tämä kiusaaja toimii näin? kolikolla on useasti kaksi puolta, ei missään nimessä voi antaa potkuja pelkäästään sen perusteella, että kiusatut tulevat ilmoittamaan asiasta vaan täytyy myös kuunnella kiusaajan mielipidettä ja miettiä mistä tämä kaikki johtuu! jos kaikki kiusaaminen johtui vain siitä, että naama ei miellyttänyt, niin sitten asia on aika selvä.

• Moppi

Mitä laitoiti työsuhteen päättymisen syyksi?

• syystuuli69

Oikein tehty. Ei kannata jäädä odottelemaan, että ongelma itsestään katoaisi. Lisäksi henkilökunta sai huomata, että välität heistä ja työpaikan ilmapiiristä.
      Uutena johtajana sinuun luotettiinkin. Mielestäni irtisanomisperusteita pitäisi tietyissä tapauksissa höllentää, ainakin työpaikkakiusaaminen sekä muu jatkuva asiaton käytös riittäisi.

• Kiusaajavai kiusattu

jos se oliskin aina noin yksiseliiteistä kuin mitä tuo aloittaja kertoo, mutta entäs jos hän erottikin sen kiusatun kiusaajan kanteluiden perusteella? Usein työpaikoilla thedään kiusatusta se kiusaaja ja kun asiaa hiukan sitten tarkemmin tutkitaankin asia onkin toisin. Kiusaajat usein lyöttöytyy yhteen ja tekevät kaikkensa mustatakseen tuon kiusattavansa syylliseksi, huonoksi työilmapiirin luojaksi, kiusaa töillään, tekee väärin jne. ei kannattaisi noin yksioikoisesti tehdä päätäksiä.
      Todennäköisesti tässäkin meni näin, että kiusaajat pääsi vain eroo siitä kiusattavastaan?

• Joopa joo

Herää unestasi ja jatka hommia, älä häiritse muita tavallisena työntekijänä, jos sinulla yleensä on työpaikka.

• Rehellisyys kunniaan

Kokemuksesta tiedän, että päälliköiden ja johtajien luona kulkee laiskimmat ja kateellisimmat ihmiset juoruilemassa työkavereistaan. On sitten päälliköiden ja johtajien henkisen tason armoilla henkilö jota haukutaan, mutta asiaan pitäisi puuttua reiluudella eikä pois potkimalla.

• rehellis. maan perii

Allekirjoitan kokemuksestani täysin kirjoituksesi.

• ex kiusattu

Oikein toimittu.. Jos työpaikalla on aikaa kiusaamiseen niin silloin on liian vähän töitä.

Ja jatkossa kannattaa toimia samoin.

• Taas sama

Näitkö unta vai keksitkö aloituksen ihan samallatavalla kun olet muitakin aloituksia omina kokemuksinasi tänne laittanut.Ne huomaa kirjoitustavasta että sama tyyppi tehtailee ,jotakin korvausta vastaan,näitä provova .

• vm.70

Mikäli tuo edes olisi totta, niin seuraava erotettava olisit sinä. Luultavasti erotettu veisi asian oikeuteen ja voittaisi hosumalla tehdyn erottamisen. Sinun pääsi olisi seuraavana vadilla.

MIksi tämmöisiä aloituksia tehdään, kosa kaikki työelämässä olleiden luulis tietävän miten näissä asioissa edetään.

• et silleen

1. Et voi ketään erottaa heti, ilman varoitusta.

• vääryyttä kärsinyt

Itse voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä työpaikkakiusatuksi tulemisesta. Hoidin opettajan virkaa eräässä oppilaitoksessa Keski-Suomen alueella runsaan 10 vuoden ajan. Jouduin pomoni ja työkavereiden kiusaamaksi, jota ilkeilyä kesti arviolta n. 6 vuotta, pahentuen vuosi vuodelta. Koko stoorin takan oli kateus ja sen aiheuttamat valtavat voimat. Kiusaajat kokivat minun syövän leveämpää leipää kuin he itse, sillä minulla oli oma sivutoimi yritys nimissäni. Yritykseni tulokset näkyivät ja saivat näinollen kateuden nousemaan esille. En tehnyt mielestäni mitään vääryyttä, koska olin tehnyt asiaankuuluvan sivutoimi-ilmoituksen työnantajani ohjeistuksen mukaisesti.
      Työnantajani (esimieheni) neuvoi hujattomia oppilaita laatimaan minun vastaisen nimiadressin, johon vedoten työnantajani sanoi virkasuhteeni irti. Lähin esimieheni valehteli minun pääksi mitä uskomattomampia juttuja. Vein asian Hallinto-oikeuden käsiteltäväksi, jossa hävisin selvän asian näiden idioottien kerätessä voimansa yhteen ja sopiessaan puhuvansa asiat samalla tavoin perättömästi ja minun vastaisesti.
      Elän toivossa, että rehellisyys maan perii ja lopulta oikeus voittaa... Ajattelin katsoa kaikki oikeusasteet läpi.

• sinitta

Hienoa, että olet uskaltanut viedä asian oikeuteen asti! Minäkin olen sivistystoimen palveluksessa keskisuomessa, en tosin ole opettaja. Minua on kiusattu kolme vuotta, kaiken alkusyynä on kateus. Harmaa, mitätön, vähitenkoulututettu työtoverini ei voi tehdä töitä kanssani, koska häntä ärsyttää minun hiuslakkani, hajuveteni, ties mikä, on saanut melkein kaikki puolelleen johtajia myöten. Lähiesimieheni on pahin kiusaajani, työpaikan työsuojeluhenkilö toiseksi pahin. Työvuorojani en koskaan ole saanut vaihdetuksi, kun olisin tarvinnut, itse olen kyllä vaihtanut muutaman kerran, jopa kiusaajiani huomioonottaen. Minulla teetetään kaikki mitättömimmät paskahommat, vaikka olen koulutetumpi kuin moni muu. Tasa-arvosta ei minkäänlaista tietoa. Asian viemistä oikeuteen olen minäkin harkinnut.

• Säälittävää

Ja sen jälkeen tämä 100 % aittomasti irtisanottu työntekijä vei asian oikeuteen, sai korvauksena 12 kuukauden palkan, ja sinun urasi kyseisessä yrityksessä loppui lyhyeen.

Aloitus on typerä, lapsellinen ja säälittävä fantasia, jonka kirjoittajalla ei ole alkeellistakaan käsitystä työelämää säätelevistä laeista.

Anna kun arvaan: olet työssä siivoojana, varastolla tms. Jossain missä ei vaadita kovin paljon ajatustoimintaa. Teillä on joku kiusaaja ja niinpä fantasioit siitä, miten asiat olisivat eri lailla jos SINÄ saisit olla pomona.

Ikävä kyllä me täysijärkiset ihmiset joudumme elämään reaalimaailmassa, jossa moinen toiminta ei ole mitenkään mahdollista.

• :D

siivoojat ja varastomiehet eivät ole täysijärkisiä?

• Säälittävää
        :D kirjoitti:

siivoojat ja varastomiehet eivät ole täysijärkisiä?

Tämän kirjoittaja, joka fantasioi siitä että hän pomona kyllä välittömästi erottaisi jokaisen kiusaajan, ei ole täysijärkinen.

• toivotonjohtaja

Olipa johtaja tason tekstiä, siel, sit, nais, yks, j,n,e. Jos minä olisin tässä sinun kuvittelisessa firmassa toimitusjohtajana tekisin sinulle ensimäisenä päivänä selväksi että on parmpi että keräät tavarasi ja poistut yrityksen tiloista, asian perustelisin sillä että työlainsäädännön tuntemuksesi on teini ikäisen tasolla, joka tuli nyt maksamaan firmalle vähintään tuon laittomasti irtisanotun puolen vuoden palkan, eli olet" laki termiä käyttäen" aiheuttanut yritykselle huomattavaa haittaa.

Oikeasi en ole mikään johtaja tason heppu, ainoastaan tavallinen duunari joka on joskus ollut ay, toiminnassa mukana. Vakituisia työsuhteita minulla on elämäni varrella ollut neljässä eri yrityksessä, Kolme näistä työpaikoistani on ollut sen verran isompia että työnjohto on ollut palkattua väkeä, näissä kolmessa ei pomot voineet irtisanoa eikä ottaa töihin ketään ilman omistajien/osastopäällikön lupaa.

• Hyvä kaikki kusipäät pihalle!

• ....................

Voiko kukaan tai mikään vajota alemmalle tasolle kuin Suomi24. Näin mauttomia aloituksia ei voi uskoa todeksi. "Menin päälliköksi yhteen firmaan" ja sitten kirjoitetaan Suomi24 palstalle ja kysytään, että teinkö oikein. Huumoria saa olla mutta typerien aloitusten tehtailu on lapsellista ja sairasta. Häpeä.

• trolli-mikä-trolli

Alustus jälleen mahtava esimerkki siitä, että nämä jutut on poimittu kansainvälisestä juttupankista (maksua vastaan) ja vain käännetty suomeksi. Ja tomppelit vastaavat tosissaan, heh!

• vahvistus trolliin

Pitäähän täällä saada uusia keskustelunaiheita. Kuvitellaan vaan aloittajan olevan suurikin pomo, siitähän hän kiksit saa.

• näin sen olla pitää

Oikein tehty

• joopahan joo

Kuulopuheet tulee tutkia, et olisi saanut tehdä alaistasi kohtaan mitä teit sen enempää kuulematta asianomaista. Teit todella suuren mokan esimiehenä. Sinullakin on tiettävästi esimies, luulisi hänen erottavan sinut ennenkuin koeaikasi umpeutuu.
      Et osaa tarttua ongelmiin oikeaoppisesti.
      Oikein menit firmaan:D
      Missähän firmassa noin huonolla oikeinkirjoitustaidolla tullaan valituksi, huh huh.
      Naistyöntekijä on yleensä yhdyssana, se sinulle tiedoksi saatettakoon.

• Vanha työnjohtaja

Minä olen työnjohtaana firmassa josa kiusattiin ennen tuloani mutta kiusaamisen lopetin hyvin nopeasti ja tutkin asiaa esimieheni kaanssa ja annettiin potkut parille kiusatulle kun ne oli syypäitä kiusaamiseensa niin loppui kiusaaminen firmassa ja muutenkin ilmapiiri on korjaantunut

• Pomo.

annan sinulle potkut, ei tartte tulla maanantaina enää töihin.

Terv. Pomo

• Aivan älytöntä

Tyypillistä! Kiusattu oli itse syyllinen ja asia korjattiin potkimalla KIUSATTU ulos eikä tartuttu kiusaamiseen. Mentiin siitä yli mistä aita oli matalin. Näin toimitaan koulumaailmassakin, kiusattu siirretään toiseen kouluun ja kiusaajat saa jatkaa.

Tottahan ilmapiiri on "korjaantunut" kun kukaan ei uskalla kertoa että häntä kiusataan kun pelkää saavansa potkut.

Vieläkö näin pönttöjä "vanhoja työnjohtajia" löytyy työelämässä. Onneksi omassa työpaikassani ei ollut tällaista, ne olisi tullut esiin koska toimin työsuojelussa ja pääluottamusmiehenä.

• Kuka kiusaa?

Vanha työnjohtajaja sanoi: "Minä olen työnjohtaana firmassa josa kiusattiin ennen tuloani mutta kiusaamisen lopetin hyvin nopeasti ja tutkin asiaa esimieheni kaanssa ja annettiin potkut parille kiusatulle kun ne oli syypäitä kiusaamiseensa niin loppui kiusaaminen firmassa ja muutenkin ilmapiiri on korjaantunut"

Jos niin sanotut "kiusatut" laiminlöivät työtehtäviään ja pyrkivät kaikin tavoin muutoinkin toimimaan omavaltaisesti esimerkiksi rikkomaan työturvallisuussääntöjä, näpistelivät jne.... ja ns. "kiusatut" kutsuivat tästä huomauttelua kiusaamiseksi, niin onnittelen näiden henkilöiden potkuista. Tälläiset "kiusatut" ovat pahimmillaan todella vaikeita tapauksia koko työyhteisölle.

• äsdjgrjpoh

kiusaamiseen pitää puuttua, siinä olet oikeassa.

Mutta annat aikalailla sellaisen kuvan että et edes antanut toisen puolustautua, tai edes kertoa omaa kantaansa... sitähän et sitten ilmeisesti tiedä, jos vaikka tilanne on juuri toisin päin, nämä kaksi nakittavatkin tätä yhtä.... toivottavasti vaan olit/olet täydellisesti tilanteen tasalla!!!

• plmh

KIUSAAMISTA ON NIIN MONENMOISTA.Ottakaa selvää .
        esim.Sanomisista toinen ei oo moksiskaan ja toinen ottaa nokkiinsa.

Asia pitää tutkia molempien kannalta .

"Langaton puhelin "saa paljon epävarmuutta aikaan .
        (juttu kun leviää suusta suuhun ,on muuta kuin totuus)

• Kukkelivaari

Provo, mikä provo !
      Ja jos kuvattuttu tapaus on totta, niin sitten saamme nähdä ja kuulla jatko-osan joko käräjillä tai työtuomioistuimessa !!!
      Lopputuloskin on jo selvä : firmalta suuret korvaukset laittomasta irtisanomisesta !

Siinähän sitten selittelet tekemisiäsi isommalle pomolle... :)

• YliJohtaja100

Sinähän se pahin kiusaja olet kun ihmisiä menet erottamaan!
      Eikä sinulla ole näköjään järkeä edes ottaa asioista selvää! Todenäköisesti ne kaksi on kiusaajia ja se poispotkimasi oli kiusattu!
      OLET SUURI IDIOOTTI! EROA HETI!

• plmh

Aloittajalle eikö ensin tutkita ja sitten vasta hutkitaan .Saattoi olla itselles lyhyt pomotus.

On kautta aikojen "ruskeakieliset" kaltanneet työtoveriensa päänahkoja.
      Saavuttaakseen ylimääräsiä etuja.

Paljon ay-taustani takia niellyt,kaikki kun ei välitä sopimuksista ja laeista
      Sitten kun kolahtaa "omaan nilkkaan" ollaan pyytämässä apua.

• Hienoa työtä

Oikein teit! Olet todella hyvä pomo! Pidät huolta alaisistasi! Työpaikkakiusaaminen on todella vakava asia! Kiusaaminen voi johtaa henkiseen kuolemaan ja sen myötä itsemurhaan! Olet siis sankari, joka on ehkä juuri pelastanut ihmishengen! =)

• hhssh ssjs sjsj sjs

Olisipa tosiaan kannattanut tutkia ennen kuin hutki. Ja siitäpä vielä erotettu voi viedä jutun liittoon ja laittomana irtisanomisena käräjille...

• Et erottanut

Valehtelet. Uskoit kahta nokkivaa kanaa, kun olet niin munaton. Jos asia olisi totta sinun olisi pitänyt kutsua heidät kaikki koolle ja antaa mahdollisesti kirjallinen varoitus. Nyt joudut vastaamaan laittomasta irtisanomisesta oikeudessa.

• Nefru

Jos kiusaaminen oli todistettua, oikein teit!

• jj

v ai niin

• huhmitähärnäpaskaaeu

Tämän on pakko olla TROLLI

Kukaan pomo ei voi olla noin tyhmä, että pelkän kuulopuheen perusteilla antaa ILMAN TUTKIMISTA potkut "kiusaajalle".

Jos oikeasti noin homma menisi niin mistäs tietäis, että potkittiinko kiusattu ihminen kiusaajien toimesta pihalle vaiko oikeasti kiusaaja.

Asiat pitää tutkia koska muuten kyseeseen tulee laiton irtisanominen mutta en usko edes että aloittajan kirjoitus on totta ja sitä munaa tuskinpa aloittajalta löytyy kun kertoilee munattomia tarinoita :)

• xk
    • OmanElämänsäPomo

Aloittaja ei ole pomona yhtään missään firmassa.

• lollollol

Hahaa - kaikki lensi kuseen.

• hersy

ja kannustusta pomolle ja jos siinä kävi niin että se meni oikeasti oikein,niin arvostus nousee korkealle,ainakin minulla pomon suhteen,kun munaa on ainkin riittävästi,jos se oli KIUSAAJA toivottavasti se ei sa enään ikinä töitä tommoset ei kuulu työelämään

• CVGYUJM

HÖPÖ HÖPÖ. Vaikutat samalta joka hiljattain sai yllätysperinnön "joltakin". Kirjoitusvirheet ei myuöskään oikein korreloi pomonpestin kanssa...mut yritä vaan, viel onnistut!

• Gun

Teit ihan oikein!

• tiukkaperse pomo

Minä menin ylipäälliköksi konserniin ja erotin kymmenen tehtaan henkilökunnan ensimmäisenä päivänä. Olivat kuulemma kiusanneet toisiaan.

• fskfjafja

Tää piristi :D Enemmän tuollaisia pomoja, niin töissä voisi jopa nauttia!

• Jouko.

Aika teinimäinen kirjoitustyyli tällä meidän "pomolla".

Mutta idea/ajatus oli kyllä hyvä. Pistetään työpaikkakiusaajat kuriin.

• matti7777

Milläs perusteella irtisanoit?? Ei nykypäivänä ees voi niin vaan irtisanoa tai kyseessä on laiton irtisanominen..Ensin tarvitaan 3 varoitusta yms yms ellei kysessä ole vuokratyövoima, jonka voi irtisanoa ilman syytä

• kaunis mieli

Tällainen sen provon pitääkin olla! On vähän asian tynkää, täysin älytön kertomus ja selvästi paistaa lävitse henkilön koulutustausta (peruskoulu meneillään).

• simppeli

hyvä!

• nuorehko työkyvytön

jos kiusaajat saisivat potkut ;
      niin kaikissa niissä paikoissa joissa olen ollut töissä olisi vaihdettu lähes koko henkilöstö aikoja sitten.
      kiusaajia on aina ja niitä jotka alistuvat sorrettavaiksi.
      minut sitten kiusattiin eläkkeelle asti.

• YA

Tää ämmä on joku lähi-Lidlin myymäläpäällikkö ihan saletisti!

• Ihmisiäpohjimmiltaan

Arvojärjestys ei tule esimerkiksi siitä, missä olet johtaja, vaan johtaja voit olla omassa työpanoksessasikin. Oma arvomaailma sanelee oletko sinut työsi kanssa.

• mutta..

Etkö menny vähän liian pitkälle? Olitko edes varma että hän oli se kiusaaja? Olisit voinut antaa hänelle varoituksen ja jos se olisi jatkunut niin sitten vasta potkut. Etenit liian nopeasti.

• j000....

sulla pitää olla jotain parempaa kuin vain toisten puheet. Kiusaajan saa kuriin paremmillakin keinoilla kuin potkuja jakamalla. Kannusta työpaikallasi avoimuutta, ja ole paksunahkainen niin, että työntekijät uskaltavat kritisoida sinua. Pomolta vaaditaan vähän paksumpaa nahkaa, kun on enemmän vastuutakin, eikös se niin mene? Silloin ei tarvitse selän takana supatella. Hyvä ettet sentään pelkää tehdä työtäsi.

• Oppimassa työtaitoja

Kun sinua oikein savustetaan ja grillataan, niin keskity vaan olennaiseen eli työhösi ja jätä varsinaisten työpaikan "kanojen" kommentit vähemmälle!
        Saat tyydytyksen itse työstä ja siinä onnistumisesta. Jatkon kannalta se on sittenkin paremoi, sillä kun vaihdat esimerkiksi uuteen työpaikkaan, niin sinulla on oppimiasi vahvuuksia ja taitoja ja pärjäät missä vaan.

• 1+11

Ongelmat olisi hyvä pyrkiä ratkomaan oikeasta päästä. Voisiko olla niin että kiusaaminen on seuraus jostakin? Siinä tapauksessa huomio on väärässä paikassa, eli teossa, vaikka se pitäisi olla siinä mikä aiheuttaa teon.

Erään lukemani kirjan mukaan synnymme maasta riippumatta ympäristöön jossa vertaillaan itseänsä toisiin paremmuusasteikolla (valta-asteikolla), ja kopioimme siitä ympäristöstä ajatuksemme jo lapsuudessa. Oppimistamme ajatusista muodostuu elämännäkemyksemme ja toimintamme on vain seuraus siitä. Tämä näkyy niin suuressa, kuten valtioden välisessä kilpailussa/taistelussa (sodat ym) kuin pienessäkin, kuten riidoissa ja kiusaamisessa.

On aika helppo ymmärtää että tuo ajatustapa luo kitkaa ja etäisyyttä ihmisten välille, ja että asiat parantuvat huomattavasti jos siitä pääsee eroon.

Mainitsemani kirjan avulla oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi ja siksi sen voi valita pois, mutta sitä ennen se vaikuttaa tiedottomuudesta ilman että sitä edes huomaa. Vähitellen ulkoisista ajatuksista pääsee eroon ja sen myötä tietoisuus omasta itsestä kasvaa. Kannattaa tosissaan tutustua tuohon kirjaan, sillä ajatukset vaikuttavat joka elämänalueeseen, ei pelkästää työolosuhteisiin. Kirja todella toimii! Lisää sivulla www.alkuajatus.org

• Martti.

"Menin päälliköksi yhteen firmaan ja kuulin heti et siel on kiusattu työntekijöitä. Haastattelin sit pari nais työntekijää jotka sanoi et yks ja sama nainen oli kiusannut jo pari vuotta ja edellinen pomo ei tehnyt asialle mitään. Kysyin sen kiusaajan nimeä se mulle kerrottottiin. No pyysin sit kiusaajan luokseni ja sanoin heti et mitä olin kuulut ja sanoin erottavani sen kiusaamisen takia heti."

Vastaus.
      Aika sopimaton kaahotin tunnut olevan pomoksi. Teet ensin ja kysyt sitten miten olisi pitänyt tehdä.

• Sulla ei taida olla kokemusta naisista? Kun nainen sanoo olevansa kiusattu on hän silloin kiusaaja itse. Etenkin on näin, mikäli yksi on muka kiusannut useampaa. Naiset kiusaavat porukalla yhtä, väittämällä kiusattua kiusatuksi.

• Siis kiusaavat väittämällä kiusattua kiusaajaksi tarkoitin.

• ..................
        dazu kirjoitti:

Siis kiusaavat väittämällä kiusattua kiusaajaksi tarkoitin.

Ehkä jotain tuonne päin.. Itse olen nainen ja naiset kiusanneet työpaikalla niin, että huutaneet kovaan ääneen kun olen tekemässä jotain väärin "EI noin tehdä" käyneet sanomassa esimiehelle kuinka teen väärin ja aiheutan vaaratilanteita ja virheitä, aina ovat "neuvomassa" ja voivottavat perään että "Eiiii, ei noin, et sä vaan osaa" vaikka oikein menisi. Tähän siis liittynyt paljon muutakin kiusaamista.

Minun kohdalla se on ollut siis sitä, ettei ole lavastettu kiusaajaksi vaan on lavastettu huonoksi työntekijäksi. En tiedä, ehkä ajoit samaa asiaa takaa. Mutta varmasti jos olisin vastaan sanonut joskus kunnolla, olisivat kääntäneet minut kiusaajaksi.

• pentti werrari

ehrottomast oli oikee sano mie perkele

• yks nainen

Ei ollut oikea päätös. Ensin pitää tutkia ja vasta sitten toimintaa.

• Voit aina vaikuttaa

Parasta näissä usein aika alatyyliin ja varsin huonolla suomen kielellä kirjoitetuilla ja kieltämättä provokatiivisilla kirjoituksilla on, että kirjava Suomen kansa voi lukea näitä ja jopa otsikko voi houkutella lukemaan joskus asiallisenkin viestin. Nyt ainakin aihe oli ok. Jatketaan eteenpäin ja nostetaan itse kirjoitusten tasoa, tyyliä ja asiasisältöä. Jätetään navan alapuolella olevat jutut vähemmälle, niin jutut ja keskustelut paranevat!

• Hohhoijaa

Kirjoitin yhden provon huonolla suomen kielellä ja sain heti sata tosikkoa vastaamaan, JEE !

• äskeinen

Samalla voidaankin unohtaa todellinen ongelma eli työpaikkakiusaaminen.

• hihihi

Taitaa aloittaja olla semmoinen homopomo, joka haluaa heterot pois työpaikaltaan.

• normi duunari

Sihteerisi ovat varmaan aina kirjoittaneet tekstisi puhtaaksi kun et osaa kirjoittaa. Ei se mitään, näinhän se menee ja aika harvinaista on että pomot osaisivat itse muodostaa selkeitä lauseita paperille.

Uskon kyllä että olet melko munakas pomo.

• yrittäjä jo 21v

hyvin toimittu, ei mun firmassa siedetä hetkeäkään ketään kiusaajia. Hyvän työilmapiirin saamiseksi kannattaa tehdä tiukkojakin ratkaisuja. Firman omistajana luon sitä hyvää ilmapiiriä, kaikki viihtyvät ja se todellakin näkee tuloksesta, vuosi vuodelta paranee :) Jokainen työpäivä on rento ja huumorilla höystetty :) uskomatonta miten hyvin se toimii, kaikki on hyväntuulisia ja tekee työt ilomielin :)

• LP

Ylimarkkinoitu juttu koko kiusaaminen.
      Yksi ja kaksi, mulle tuli -- paha mieli - voi voi.
      Pitääkö olla niin uusavuton, ettei osaa käyttäytyä työpaikalla, siellä tehdään etupäässä töitä. Kenellään ei ole aikaa paapoa huonon itsetunnon omistavia kitisijöitä ja pomolle juoruavia narttuja.
      Yksisilmäiset oman edun tavoittelijat juoksevat huoneesta toiseen kitisemässä, juoruamassa, aina sanottavana jotain pahaa työkaverista (joka ei ole kuulemassa).
      Itse ovat niin herkkiä loukkaantumaan, pitää lisätä kierroksia ja puhua lisää pahaa.
      Itse aiheutettua koko kiusaaminen, pitää vaan lässytyksen kurissa ja muistaa, että saattaa tulla omaan turpaan, ellei lopeta.

Jokapaikassa vingutaan kiusaamisesta. Kuka oikeasti on kokenut kiusaamista, missä ei olisi omaa syytä mukana? Ja onko se ylipäätään kiusaamista. Kiusaamista ei ole vaatia normaalien työtehtävien tekemistä aikataulussa.

Vaikea tunnustaa, että on itsessä syytä. Nämä paskanpuhujat ei koskaan tunnusta, että heissä olisi mitään syytä. Yleensä heissä ei koskaan ole syytä, ei avioerossakaan. Eikä autokolarissa, eikä, eikä, eikä....
      Huutavat kovaan ääneen, me ollaan kiusattuja - eivät kiksaan muuta omaa käytöstään, muiden pitää muuttua.

• Ehkä vielä opit

Toki kirjoitat nyt työpaikkakiusaamisesta, mutta sama pätee varmasti myös aikuistenkin keskuudessa, ettei kaikille kiusaajien kiusaamisen aiheille löydy kiusatulla keinoja muuttaa asioita itsessään. Tai miksi edes kaikkea pitäisi muuttaa miellyttämään kiusaajiaan?

Minua alkettiin kiusata koulussa, koska en osannut sanoa R:ää, enkä L:ää. Kyllä, yritin parhaani tehdä ja opetella niitä ja opinkin. Mutta kiusaaminen silti jatkui vuosia eteenpäin. Mielestäsi minussa kuitenkin oli syy kiusaamiseeni, oma vikani.

Työpaikoilla monesti kiusaaminen on tuntunut johtuvan siitä, että aluksi työergonomia on ihan pepusta tai on liian vähän henkilökuntaa auttamaan toisiaan raskaammissa tehtävissä jne., jonka seurauksena tulee erilaisia kremppoja. Niiden takia sitten tulee sairaslomia tai on pakko muuttaa työskentelytapoja tai työnkuvaa. Siitä sitten tulee kateutta joidenkin keskuudessa, mistä sitten alkaa sellainen aluksi pieni jäytäminen, joka sitten laajenee ja laajenee.

Kyllä, kerron taas myös omasta kokemuksestani.

Toki joku voi olla ihan ääliö tökavereiden mielestä. Esim. töpeksii usein tai ei hoida omaa osuuttaan vain tyhmyyttään tai laiskuuttaan ja siksi saa kiusaamista osakseen. Ehkä silloin voisi vilkasta sinne peiliin ja miettiä, miten itse voisi parantaa tilannetta. Tosin siinä vaiheessa kiusaajat tuskin edes huomaisivat muutosta.

Jos sitten kiusaaminen johtuu esim. pukeutumisesta, hiustyylistä tms. esim. punkkaria aletaan nälviä hiuksista ja lävistyksistä, niin kiusaajat ovat kyllä ne, jotka saisivat katsoa itse sinne peiliin. Jos työnantaja on ollut sitä mieltä, että joku tietty tyyli sopii kyseiselle työpaikalle, niin pomon varpaillehan kiusaajat siinä astuvat, jos alkavat arvostella toista.

No, yhtä kaikki. Sinä tuskin olet koskaan elävässä elämässä kokenut kiusaamista. Silloin sinun on oikeastaan turha puhua aiheesta, josta et käytännössä mitään tiedä. Myös heikomman itsetunnon omaavien pitää saada olla töissä ja saada tehdä työnsä rauhassa ilman kiusaamista.

• 3242343242

Ihan järkevästihän tuossa olet toiminut.

Suurin ongelma niin kouluissa kuin työpaikoillakin on siinä ettei tilanteisiin puututa. Tämä aiheuttaakin ns. kierteen jolloin ongelmat lakaistaan maton alle ja ne pulpahtavat aina tietyin väliajoin esiin.

Muut työntekijät myös oppivat tuollaisen kulttuurin että mihin asioihin puututaan ja mihin ei.

Voikin olla että alussa tämä herättää huomiota mutta pidemmän päälle tuo auttaa valtavasti paremman ilmapiirin luomisessa.

• Itse kokenut

Yhdessä päivässä ei voine päästä työpaikan ilmapiiristä käsitykseen, "hyvän" pomonkaan. Vaatii pitemmän ajan päästäkseen asioihin sisälle. Pikku pomoja on jokaisella työpaikalla ja vanha sanonta" hiiret hyppii pöydälle, kun kissa on poissa" näkyy etenkin naisvaltaisilla aloilla. Juoruiluun on myös paljon aikaa ja varsinainen työ kärsii. Muodostuu klikkejä ja toisten heikkouksilla tai epäonnistumisilla jopa herkutellaan. Maine menee ja sana kiertää työpaikasta toiseen, jos oikein halutaan mustamaalata. Salassa pidettäviä asioita kerrotaan toiselle paikkakunnalle uutta työtä hakiessa. Pitää vaan itse olla luja ja viedä kokemiaan asioita eteenpäin ja hakea itselleen oikeutta (oma lakimies, luottamusmies, esimiehen esimies jne.), niin asiat korjaantuvat.

• immiliinapiipari

Kuka näitä juttuja keksii tänne? Ylläpito vai lukijat? Ihan järkyttävä "keskustelun" taso koko palstalla.

• mainosesto päällä

Tästäkin provoaloituksesta syntyi pitkä ketju ja mainosklikkauksista rapisi hyvä potti Suomi24 omistajan pussiin.

• Poju. 1993

Sama juttu lapsilla niitäkin kiusataan koulussa, eli koulukiusaajat kin vois erottaa koulusta:)

• Ei onneksi tiukka

Mietin tässä sitä, että millä meriiteillä sinut on valittu päälliköksi!!

• kateus kukoistaa suo

Puhetyyli tosiaan,onkohan jonkun teinin kirjoitelma?No en tiedä siitä munasta,aina kannattaa tutkia ennenkuin hutkii.Yleensä ne naispomot erottaa ne kiusatut,kauniit ja fiksummat!

• ÄITEE -51

HIENOA TÄLLÄISTÄ HARVOIN KUULEE.MONET VAAN MEINAA SINÄ OLET KYMPIN POMO...KIUSAAMINEN SAIRASTUTTAA YHT KUNTAA ...VOIDAAN HUONOSTI JA MITÄ SE MAKSAA MEILLE ...SAIRASKULUINA YM..POIKANI VOITTI TÄLLÄISEN JUTUN...HENK SAI POTKUT MYÖS JA MAKSAMAAN MYÖS..ENEMPI TÄLLÄISIÄ ...RÄTYKIN SAI KENKÄÄ ATK sta ...ei se sovi tälläinen käytös...Yritetään saada ihmiset pysymään töissä ja samaan aikaan kiusataan kuin leikkiarhassa ei ole aikuismaista käytöstä...OIKEIN TEIT...KIITOS

• ÄITEE-51

Ihmettelen vain miten sait kaikki tyarvitsemasi tiedot nopeasti...prosessi kestää yleensä pitkään..mutta jos TÖRKEÄ JA TODISTETTAVISSA OLEVA TAPAUS NIIN EI SINULLA MITÄÄN HÄTÄÄ...HOMMA PITÄÄ TODITETAVASTI OLLA TOSI....NE KERTOJAN KÄRÄJIIN ..VARASTAMINEN YM ...SAA EROTTAA HETI...EN TIEDÄ MITÄ TAPAUKSESSASI OLI KYSYMYS KUN EROTIT HETI...OLISIPA KIVA KUULLA MITÄ KIUSAAJA TEKI ELI OLIKO KÄYTÖS MUUTENKIN NIIN HUONO..MONET TÄÄLLÄ SANOO ENSIN TUTKITAAN SIT HUTKITAAN NIIN SE YL MENEE ELLEI KYSEESSÄ TÖRKEÄ KÖYTÖS JA TODISTETTAVISSA.POMOLLA MYÖS VELVOLLISUUS VASTATA ETTÄ VOIDAAN HYVIN EIKÄ KETÄÄN KIUSATA EIKÖS SIITÄ JO OLE LAKI VOIMASSA....JA TÄLLÄISIÄ VAIN KUULEE..MONET KATSOO SORMIEN LÄPI....MUTTA JOS TÄÄ TOTTA KIITÄN JA KUMARRAN...mikäli todistettavissa että näin tehty ja toimittu lakien mukaan oiken...ettei joudu itse syytetyksi.

• mihaki

Provo bull shittia

Muna on sillä kuka osa pistä jo ensimäisenä päivänä kuka on paikan päälä pomo ja saaman kaikki alaisensa puhaltaman yhten hiilen niin et sana kiusaminen tai muu ei tulis mielenkän kenellekän.

Ps. Kokemuksella keinoja löyty, jos järkeä päässä riittä !

• Iskee

Äitee vois vaikka hillitä raivoaan. Sopimatonta käytöstä tuo huutaminen.
      Tuolla tavallako olet töissä hoitanut asiat ja varmaan ukolles myös, keuhkot pihalla.
      Ei ihme, jos poikaa kiusataan.

• ÄITEE-51

ISOLLA SIKSI KOROSTAN ASIAANI ETTÄ ASIA TUULEE YMMÄRRETYKSI..EN YMMÄRRÄ ETTÄ TÄÄ ON HUUTAMISTA TÄSSÄ SIITÄ EI OLLUT KYSE...VAAN ASIAAN...ELI KIUSAAMINEN EI KOSKAAN OO KIVAA EI SINULLEKAAN JA MINUN ASIANI EI SULLE JA PERHE EN TUNNE TIETÄÄÄKSENI SINUA EI MINUA SINUN ASIAT KIINNOSTA VAAN IHAN OMISTANI PUHUIN ELI YMMÄRRÄ LUKEMASI JA PYSY ASIASSA ...EI MININ PERHE ELÄMÄ JA KÄYTÖS NYT OLLUT SYYNISSÄ VAI OLIKO? ....POIKA AIKUINEN KAUPUNGIN VIRKAMIES OSAA ASIANSA HOITAA VOITTI LAKIMIEHENSÄ AVUSTAMANA JUTUN ELI HÄNESTÄ YLEMPI SAI KENKÄÄ...LUE ENNENKO ARVOSTELET...

• ÄITEE-51
        ÄITEE-51 kirjoitti:

ISOLLA SIKSI KOROSTAN ASIAANI ETTÄ ASIA TUULEE YMMÄRRETYKSI..EN YMMÄRRÄ ETTÄ TÄÄ ON HUUTAMISTA TÄSSÄ SIITÄ EI OLLUT KYSE...VAAN ASIAAN...ELI KIUSAAMINEN EI KOSKAAN OO KIVAA EI SINULLEKAAN JA MINUN ASIANI EI SULLE JA PERHE EN TUNNE TIETÄÄÄKSENI SINUA EI MINUA SINUN ASIAT KIINNOSTA VAAN IHAN OMISTANI PUHUIN ELI YMMÄRRÄ LUKEMASI JA PYSY ASIASSA ...EI MININ PERHE ELÄMÄ JA KÄYTÖS NYT OLLUT SYYNISSÄ VAI OLIKO? ....POIKA AIKUINEN KAUPUNGIN VIRKAMIES OSAA ASIANSA HOITAA VOITTI LAKIMIEHENSÄ AVUSTAMANA JUTUN ELI HÄNESTÄ YLEMPI SAI KENKÄÄ...LUE ENNENKO ARVOSTELET...

EIKÖ JOKAISEN OLE ASIA YMMÄRTÄÄ ETTEI KIUSATA .KÄSI SYDÄMELLE ? TOISTEN ASIOIHIN SOTKEUTUU VAIKKEI TUNNE EIKÖ SE JOS MIKÄ OLE EPÄSOPIVAA.. KÄYTÄN SANAT NÄIN JA SINULTA EN KYSY..KIITOS...SUOMESSA IHMISET SAIRASTUU MASENTUU NÄISSÄ JUTUISSA JA ITSEMURHIAKIN....NIIN VAKAVASTA ASIASTA ON KYSE.... ELI POMO ALOITTAJA KYSYI JA SAMALLA IRTISANOI....ELI KYSYTTY ON..JA VASTINEEN PERUSTEELLA ANTOI ILMEISESTI POTKUT...NÄYTTÖ JA POMO OIKEESSA...ONKO SITÄ SAAMALLA ALUSTAVAA TIETOA JA KYSYMÄLLÄ TEKIJÄLTÄ ...NO EIKÖ SE RIITÄ

• --------------------

Olet hyvä pomo ja osoitit toiminnallasi todellista johtajuutta! Itsekin olen ollut työpaikkakiusaamisen uhri ja sielä ei puututtu asiaan joten tiedän miltä se voi tuntua! Mukava lukea välillä tämmönenkin viesti että uutena pomona uskallat tarttua haasteisiin yrityksen yhteishengen ja sitä myöten muutenki ilmapiiriin yleisen viihtyvyyden takia ja sehän vaikuttaa myös varmasti tulokseenki positiivisesti... Kaltaisijasi johtajia varmaan kaivataan monessa paikassa nostaisin hattua jos sellainen olisi tsemppiä =)))))))))))))))))

• muna takas housuun

ei sitten tullut mieleen, että laiton irtisanominen maksaa yhtiölle rahaa? Eli, tutustu ihan kaikessa rauhassa työlainsäädäntäöän ja käy vaikkapa joku kurssi ensin, ennekuin alta esittää "munaasi".

• ei kiusaajille

Toivottavasti et sanonut työntekijää irti ihan niin heppoisin perustein, mitä annoit ymmärtää.

Sinun olisi pitänyt keskustella kaikkien osapuolien kanssa saman pöydän ääressä. Joku saatetaan leimata kiusaajaksi vain koska jollekin halutaan kiusaajan maine eli kiusaaja voikin olla kiusattu. On myös sairauksia, kuten skitsofrenia, joiden takia henkilö tuntee olevansa kiusattu ja keksii itselleen kiusaajia. Joka tapauksessa kiusaamiseen pitää puuttua ajoissa ja irtisanominenkin on hyvä vaihtoehto. Siitä on haittaa koko työyhteisölle.

Jo työyhteisön henki parani irtisanomisesta, niin ratkaisusi oli oikea. Näin ei välttämättä aina ole, sillä pomo ei aina näe asiaa oikeassa valossa.

• kokenut tietää

liittoutuneet lesbot esimiehineen ovat todellinen uhka työpaikoilla ainakin jos työyhteisöön kuuluu heteromiehiä Henkinen painostus on kovaa Sellaista miestä ei ole syntynyt jolle soisivat ihmisarvon Kyllä henkisiä loppuunpalamisia tulee jos ei ole mahdollisuuksia väistyä Tiedoksi työterveyshuoltoon

• Ilonpipanapapana

Mietityttää nuo provopuheet...taas kerran. No, oli provo tai ei.

Jos oli totta ja todellakin kiusaaja erotettiin, niin sehän vain luo uskoa ja toivoa muillekin kiusatuille, että on olemassa myös pomoja, jotka uskaltavat puuttua kiusaamisiin.

Jos olikin käynyt niin, että todellisuudessa erotettu olikin se kaikkien kiusaama, niin omakohtaisesti voin todeta, että itselle oli ainakin helpotus, kun kiusattuna lopulta pääsin pois siitä työpaikasta. Tosin minulla onnistui lopulta uudelleensijoitus, joten ei tarvinnut työttömäksi jäädä. Olin kyllä jo monesti irtisanoutumassa, mutten halunnut sitä iloa suoda kiusaajilleni.

Jos nyt sitten on niin, että tämä erotettu oikeasti oli kiusattu, hän toki tekee valituksen ylemmälle taholle aiheettomista syytöksistä ja erottamisesta.

Ja lopuksi vielä. Jos oli provo, niin kannustihan se monenlaiseen ja laajaan keskusteluun ja keskustelu tekee aina hyvää :))

Ilopipanoita päivääsi!
      Jos tämä toivotus tekee sinut iloiseksi, se on tehnyt tehtävänsä.
      Jos tämä toivotus saa sinut tuntemaan ärsytystä, se on myös hyvä juttu:
      Olet onnistunut tuhlaamaan ärsytyksesi johonkin niin harmittomaan, kuin nämä ilonpipanapapanat ovat. Voit jatkaa päivää ilman ärsytystä.
      Et voi, kuin onnistua :)

Iloista päivää kaikille!

• Ja höpöhöpö aloittajalle=)
      Valitettavasti se on totta, että naiset ovat yleensä kiusaajia sekä kiusattuja.

• Provoilija mäkin

Jopas jutun pieraisit! Tosta vaan muka irtisanotaan pari muijaa, ihan kylmiltään, asiaa sen suuremmin tutkimatta! Ihan eka lämpimiksi, vastatullut "pamo". Annoit parin muijan vedättää itseäsi oikein kunnolla.
      Tiedäks mitä? Mun muija teki just noin, se meni kantelemaan pomolle kun se ei tykännyt yhdestä kilpailijasta. Pomo vaan ei ollut noin pöljä kuin sinä. Pomo nääs otti asian tutkittavaksi ja haastatteli kaikki työntekijät yksi kerrallaan. Sitten pidettiin palavereita ja lopuksi jokainen joutui lupaamaan, että noudattaa sovittuja sääntöjä. Mun muijakin joutuu hillitsemään ilkeää luonnettaan, mikä sille onkin oikein.

Veikkaan että a) sä joudut aika pyöritykseen. Tollanen pölvästi joutuu itse vielä kiusaamisen kohteeksi kun huomaavat, että mikä tahansa legenda menee täydestä. Oliks kantelijat seksyjä?Tunnustit olevasi mulkku, siis b) voitkin olla itse kiusaaja pahimmasta päästä.

• Anonyymi

Oletko varma, että erotit kiusaajan, koska kaksi työntekijää syytti yhtä kiusaamisesta? Mitä jos kyse olikin pitkään jatkuneesta mustamaalaamisesta, jonka tarkoituksena oli savustaa kiusattu ulos?

• Anonyymi

hyvinkin noin. Pomon pitää itse seurata omaan organisaatiota ja ryhmän toimintaa.
        Jos antaa kenkää työntekijälle joiden huhupuheiden perusteella ilman näyttöjä ensimäisenä
        työpäivänä niin tapahtuu paha virhe. Vastuuntunteva päälikkö ei toimi sillä tavalla lainkaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      249
      6410
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      28
      4527
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      98
      2915
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      41
      2297
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      2102
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      56
      2056
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1860
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      22
      1769
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1562
    10. Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot

halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi
      Maailman menoa
      232
      1514
    Aihe