Henkilökohtainen avustaja!

Ahkeralissu

Olen nyt vuoden sisään ollut kahdella eri henkilöllä avustajana ja miettinyt mitä avustajalta odotetaan? Mitkä työt hänelle kuuluvat ja mitkä eivät? Ymmärrettävää on on perusasiat kuten viikkosiivous,pyykit.leipominen ym.kotityö.
Itsellä tullut sellainen tunne että avustettavilla *tarve* pompottaa tyhjänpäiväisillä tikusta asioilla,kuvittelenko vai kuinka olette muut kokeneet tämän työn?Miten suhtautua esim,avustettavan alkoholin käyttöön? Onko olemassa *puolin ja toisin* sääntöjä?

56

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskusavustin

      Olet osittain oikeassa, avustettava helposti pompottaa avustajaansa.
      Olin itse 3v ja täytyy sanoa, että kun kaksi vuotta tarjoilin ruuat ja maidot
      oli hämmästys suuri kun tupakalla ollessani tämä avustettava osasikin ottaa
      maidon kaapista itse ja kaataa mukiin..
      Toisaalta, asennoiduin tälleen, et se ei määräile mua vaan ohjaa toimimaan
      siinä työssä oikein.
      Että niinkun mä olin iloinen kun sain olla töissä ja olla toiselle avuksi, koska
      hän ei itse kyennyt juurika muuta ku istumaan pyörätuolissa ja vähän käyttämään
      käsiänsa, esim hampaiden pesu oli todella vaikeaa.
      Muista myös se, että hän on katkera kuitenkin kun ei itse voi tehdä asioita
      vaan joutuu nöyrtymään ja pyytämään apua.
      Sinun tehtävä on myös olla tekemättä kaikkea, laita vaan tekemään itse
      mahdollisimman paljon.
      Avustajan tehtävät riippuu avustettavasta, vessakäynnit, suihkukäynti, pukeminen, ruuanlaitto, siivous, kirjanpito, kaupassa käynti, kukkien kastelu, ikkunoiden pesu, retkille mukaan lähteminen, sukulaisissa käynti yms sellaiset normaalit jutut.
      Missään nimessä seksijutut ei kuulu avustajan töihin..
      avustettava on sinun armoilla, sinun tulee kohdella häntä ihmisarvoisesti
      ja molemminpuolisen luottamuksen on oltava kunnossa.
      Se on tiiviistä, verrattavissa parisuhteeseen jos oikeasti aatellaan.
      Aina jos joku asia mättää, voit ottaa yhteyttä tahoon joka sinut sinne töihin
      laittoi, tai sos.tstoon.

      Sit vielä toi kysymys, esitä se ihmeessa avustettavalle, mitä hän sinulta odottaa
      ei me muut sitä voida päättää hänen puolestaan..

      • Mitä kummaa luen?

        "Aina jos joku asia mättää, voit ottaa yhteyttä tahoon joka sinut sinne töihin
        laittoi, tai sos.tstoon."

        Mikään taho ei kai "laita" ketään avustajaksi tietylle henkilölle, siis siinä normaaleimmassa henkilökohtaisen avustajan työssä. Avustettava on työnantaja, kunta palkanmaksaja ja avustaja ihan itse tyähön ja tuolle avustettavalle hakeutunut.

        Vai häh?


      • Anonyymi
        Mitä kummaa luen? kirjoitti:

        "Aina jos joku asia mättää, voit ottaa yhteyttä tahoon joka sinut sinne töihin
        laittoi, tai sos.tstoon."

        Mikään taho ei kai "laita" ketään avustajaksi tietylle henkilölle, siis siinä normaaleimmassa henkilökohtaisen avustajan työssä. Avustettava on työnantaja, kunta palkanmaksaja ja avustaja ihan itse tyähön ja tuolle avustettavalle hakeutunut.

        Vai häh?

        En ole itse hakeutunut,firman kautta asiakkaita !


      • Anonyymi

        Älkää antako pompottaa.


      • Anonyymi

        Itse sivuuttanut ilkeät sanat ja seksijutut.


      • Anonyymi
        Mitä kummaa luen? kirjoitti:

        "Aina jos joku asia mättää, voit ottaa yhteyttä tahoon joka sinut sinne töihin
        laittoi, tai sos.tstoon."

        Mikään taho ei kai "laita" ketään avustajaksi tietylle henkilölle, siis siinä normaaleimmassa henkilökohtaisen avustajan työssä. Avustettava on työnantaja, kunta palkanmaksaja ja avustaja ihan itse tyähön ja tuolle avustettavalle hakeutunut.

        Vai häh?

        Entäpä kun avustettava on alussa kiva. Sitten kun olet vuoden puolitoista sillä samalla avustajana niin alkaa pirulliseksi se asiakas.


      • Anonyymi

        Katkeria nuo kaikki kakkosluokan kansalaiset ovat. Pitäs vaan lyödä luu kurkkuun henkisesti heille. Suoria sanoja itse sanon kyllä.


    • Viivi

      Ei tuo kyllä noin voi mennä, että avustaja laittaa avustettavan tekemään mahdollisimman paljon. Kyllä työnantaja määrää työtehtävät.

      • lllll

        Itse avustajana työskentelevänä sanoisin, että väliin on haasteellista olla tekemättä pieniä asioita oma-aloitteisesti (ilman työnantajan erillistä opastusta) jotta hän todellakin tekisi oman kykynsä mukaisesti arkipäiväiset toimensa. Avustajanhan tehtävä on avustaa asioissa mihin avustettava ei itse kykene. Itseäni ainakin hieman kirpaisee, kun avustettavani sanoo minulle pyörätuolin jarrujen päälle pistämisestä tilanteessa, jossa hän ei ole itse niitä pistänyt päälle (jarrujen käytön suhteen ei ole ongelmia).


      • 12+4=16

        "Ei tuo kyllä noin voi mennä, että avustaja laittaa avustettavan tekemään mahdollisimman paljon. Kyllä työnantaja määrää työtehtävät."

        Kyllä avustajan tehtävänä on myös tukea avustettavaa selviytymään asioista itsenäisesti niin pitkälle kuin mahdollista. Tämä voi olla joskus avustajalle hankalaa, koska helpompi olisi esimerkiksi keittää avustettavalle kahvit kuin avustaa häntä keittämään ne itse.


      • Anonyymi

        Avustaja auttaa ei ole palvelija.Monella autettavalla loppuu yrittäminen.Ja kyllä osataan komentaa tekemään mutta kun pitäs itse osallistua niin ei kehdata.Itsellä oli avustettavana oikea mammanpoika ja alkoholisti vielä.Äiti pyöri sotkemassa asioita ja teki työt kun avustajat ei osannut mukamas.Äiti toi kaljaa pojalleen ja syytti sitten poikansa kavereita kun juottavat.


      • Anonyymi

        Höpö höpö.Sana avustaja tarkoittaa että avustaa sitä vammasta. Ei tee sen puolesta kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustaja auttaa ei ole palvelija.Monella autettavalla loppuu yrittäminen.Ja kyllä osataan komentaa tekemään mutta kun pitäs itse osallistua niin ei kehdata.Itsellä oli avustettavana oikea mammanpoika ja alkoholisti vielä.Äiti pyöri sotkemassa asioita ja teki työt kun avustajat ei osannut mukamas.Äiti toi kaljaa pojalleen ja syytti sitten poikansa kavereita kun juottavat.

        Tuo on paskinta,että sinne änkeää sukua komentamaan. Läksin sellaisesta työstä.


      • Anonyymi

        Sana avustaja tarkottaa nimenomaan avustamista,ei puolesta tekemistä!


    • ei koskaan enää

      Kiristystä, uhkailua, seksuaalista häirintää, kiukuttelua, valehtelua. Tämän kaiken tekee (ajattele!) työnanatajasi! Siis aivan hullua tää homma, että avustettava on samalla työnantaja. Ei työntekijällä minkäänlaisia oikeuksia. On se toisaalta reilua vammaisen ihmisen itsemääräämisen kannalta, että hän saa päättää omista asioista, vaikka rekrytoida ja irtisanoa itse. Mut jotkut ei vaan kykene.
      On toki ollut hyviäki työsuhteita. Mut mitä mä oon kokenut, siitä jäi suorastaan pelkkiä traumoja.

      • Anonyymi

        Koettu on.


      • Anonyymi

        Minun avustettava valehelee mitä äitinsä sanonut ja äidille valehtelee minun sanoneen asioita,joita en ole sanonut.


    • valmari3

      Mietitkö yhtään, kuinka itse pompotat avustettavaa? Panetko hänet kustantamaan myös kahvit sinulle? Vietkö koskaan kahvipakettia?

      • Anonyymi

        Kahvit juodaan muualla.


      • Anonyymi

        Minun avustettavat ei kahvia tarjoile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun avustettavat ei kahvia tarjoile.

        Minä en paskasessa vammaseen kodissa jois edes vettä. Ellei ole oma kaupasta ostettu vesipullo mukana 🤭


    • ei kiitos

      Yksipä avustaja täällälkin ja pakko on sanoa että PITÄÄKÖ TUO KAIKKI HUUTAMINEN JA RAIVOAMINENKIN avustajan kestää! Ihminen ajattelee täysillä (tai ainakin pitäisi) järjellään, mutta on nökövammainen. Hän ei tee mitään itse, ei siis yhtikäs mitään! Antaa mm. taksikuskeille tappouhtauksia, haukkuu ja huorittelee. Ei hitto vie, jossain menee raja, mitä avustajaakin kohdellaan ja mitä kaikkea hänen pitää sietää. Olet mitättömällä palkalla: siivooja, sihteeri, kokki, uinninohjaaja, ompelija, autokuski jne. Ei tuo voi noin mennä! Kohta ei kukaan halua ottaa avustajan työtä vastaan ja se ei ole oikein. Ajoissa pitäisi lakia tarkastaa ja kirjata joitain rajaavia tekijöitä pois. Irtisanomissuoja: heti voi lähteä, jos toinen raivoaa tms.

      Miksi muuten 1. avustajan täytyy esim. kannatella täysin "löysää" halvaantunutta henkilöä, kun vastaavassa työssä sairaalassa kaksi henkilöä pitää olla, vaikka ihminen vain käännettäisiin sängyssä? Ei se sähkötuoli auta mitään, ellei ole voimia nostaa henkilöä siihen kunnolla. Entäpä avustajan oma työkunto, jos hän tekee fyysistä työtä esim. 20 -vuotta, kuka siitä välittää ja työkyvyttömyyseläkkeelle et pääse kuin "oma pää kainalossa" -tyylillä tänä päivänä!

      • Hannelore

        Avustajan saamisen edellytyksenä ,että avustettava kykenee olemaan työnantajana
        osaten normaalisti kertoa mitä tarvitsee tahi haluaa ja siihen ohjaten.
        Mikäli avustaja on asiallinen ja kohtelias ei ole mitään syytä olla paikassa jossa käyttäydytään tökerösti.Vammoista tai sairauksista johtuen myös avustettavan
        tilanne voi olla muuttuva ja monessa tapauksessa psyykemuutoksia ilmenee.Kiukuttelua joka ei jatkuvaa ole voi ymmärtää ja asioista voi puhua.
        Muussa tapauksessa voi ottaa yhteyden autettavan vammaistyöntekijään tai esim sosiaaliohjaajaan vammaisneuvontaan.
        Vammaislainsäädäntöä voisi hiukan lukea ja tarpeelliset mm nostolaite olisi hyvä työnantajan itselleen pyytää,selkä siinä muuten menee.Ei nykyään enää noin nostella.Tällä palstalla ei toimi vammaispalvelu joten avun/neuvon saa ottamalla yhteyden mainitsemiini hlöihin.Kerro tuo heille. Voimia sinulle ja parempaa jatkoa työhösi.

        Monenlaista nähnyt


      • Anonyymi

        Sokeat on hulluimpia avustettavia.


      • Anonyymi

        Huutamiseen ja raivoamiseen itse sanon,että Loppuuko vai vaihdetaanko avustajaa? Olen ihan suoraan sanonut,että minä lopetan,jos käytös ei muutu. Seuraavia avustettavia on jonossa. Työ minulta ei lopu,vaikka jonkun luona lopettaisin. Pomo on myös sanonut,että niin voi tehdä ja pomolla tarkoitan sitä palkanmaksaja,en avustettavaani. Avustettava ei maksa itse euroakaan.


    • avustaja minäkin

      Minä taasen ihmettelen suuresti mitenkä Heta -liitto ja JHL voivat "heikentää" olemassa olevaa palkkausta tänä päivänä jolloin avustajan palkka on jo muutenkin ala-arvoisen heikko! Nyt aiotaan ottaa lauantailisät pois "jos" teet työtä myös sunnuntaina! Olisiko aihetta kapinaan!?

    • gjfkjkgjkjfg

      Paikkakunnallani on paikka auki avustajalle. Tunnen tuon työnantajan entuudestaan, täysin hullu ja vaarallinen ihminen. Miten kukaan voi koskaan edes työskennellä hänelle. Varmasti tulee nyrkkiä, uhkauksia ja henkistä väkivaltaa. Jouduin hänen kanssaan tekemisiin ihan muissa yhteyksissä, hän soitteli työpaikallani, häiritsi kotirauhaani ja vasta poliisi sai tilanteen rauhoitettua, nyt henkilö on varmaankin vammautunut. Työpaikka on ollut auki jo vuosia. Palkkakin on mainiot 10 e/tunti.
      Että sinne vaan häntä auttelemaan.....

      • Anonyymi

        Hyi helvetti. En menisi.


    • Milleniumi

      Olen ollut 6 vuotta avustajana, minulla on ollut välillä 6:kin avustettavaa, nykyään vain kaksi. Molemmilla on alko-ongelmaa. Toinen sai häädön asunnostaan. Sosiaalitädit 2 kpl, sairaanhoitaja ja lähihoitaja tulivat ja syyttivät minua, kun olen jonkun kerran kaljaa ostanut 2-4 purkkia. Sijaisenani on toiminut äitini, hänkin on ostanut ja toinen sijainen soten piiristä nuori tyttö. Nyt sosiaalitädit sanoivat että minä avustajana vastaan toisien avustajien ostamista alko-tuotteista, ja uhkailivat minua potkuilla. Miten on olenko minä lomalla esim. vartijana kuka tuo alkojuomia ja miten hän niitä juo? Kohta eläkkeelle jäämässä onneks, enkä kusekkaan sosiaaliin päin. Antaako Sote palkanmaksuvastaavana minulle potkut, kun työnantajani ei anna? Onko laillista. Mihin voi valittaa tuhmista tädeistä?

      • Lähiavustaja

        Asia että olen ollut matkalla, josta minulle kuuluisi päiväraha, 2 x 5 pv, sote ei maksa, koska olen syönyt tai siis saanut ruoan kylpylässä.? Onko tämäkään oikein?


    • Erkkisami

      Työnantaja on itse vastuussa siitä, mitä syö ja juo ja muuten tekee. Menkää tästä lähtien vain yhdessä kauppaan. Silloin työnantaja on itse ostanut kaljansa omalla vastuullaan. Jos työnantaja on niin huonossa kunnossa, että ei pysty tulemaan kauppaan, ei hän ehkä enää ole oikeutettu henkilökohtaiseen apuun vaan ehkä johonkin muuhun hoivaan. Jospa sossutäti tekisi uuden arvioinnin, jos hänelle kertoo, ettei työnantajan toimintakyky enää riitä tekemään avustajan kanssa yhdessä asioita.

      • Anonyymi

        Joisivat itsensä hengiltä.


    • Ensinnäkin täytyy muistaa, että menet toisen henkilön kotiin tekemään työtäsi. Et voi työntekijänä määrätä ja "moittia" työnantajaasi esim alkon käytöstä. Toki epäasiallista käytöstä ei kenenkään tarvitse sietää (esim haukkumista, nimittelyä, huutamista, lyömistä, seksuaalista ahdistelua tms). Asioista varmaan voi sopia ihan avoimesti keskustelemalla. Jos joku asia tuottaa hankaluutta, silloin kannattaa ottaa yhteys henkilöön jonka kautta sinut on kyseiseen paikkaan palkattu työhön.
      olen itse ollut kotihoidossa mm. pääkaupunkiseudula ja siellä on runsaasti asiakkaita (esim. halvaantuneita ihmisiä, joilla on päivällä henk.koht. avustaja, muuten aamu- ja iltatoimet hoitaa kotihoito. Kyllä joukossa toki oli alkon käyttäjiä, mutta itse en torunut asiakasta sen vuoksi. Jokainen tekee kotonaan mitä haluaa. Tiedän myös tapauksia, jossa avustaja on lähtenyt pyörätuoliasiakkaan kanssa paikalliseen kapakkaan ryyppäämään (tietysti oman virallisen työajan päätyttyä), mutta siis asiakkaan rahoilla juhlittu. Jos se on ok asiakkaalle, se on heidän välinen asia kuka maksaa ja kuka hoitaa asiakkaan kotiin sen jälkeen.
      Kokemuksesta tiedän myös, että asiakkaat hermostuvat herkästi jos heidän elämäntapoihinsa puututaan ja aletaan ohjailemaan heidän alkon käyttöään. Tiedän tapauksen, jossa kotihoidon asiakas (pappa) oli lyönyt nuorta kodinhoitajaneitosta käsivarsille kun tämä oli "motkottanut" edellisen illan ryyppäämisestä. Tyttö ei enää suostunut menemään siihen kohteeseen. Kun itse menin kyseisen papparaisen luokse, näin toki että krapula oli päällä ja mieliala hyvin kireä, juttelin niitä näitä, tein työni ja kaikki meni hyvin.

      Itse tuohon kysymykseen, mitä henk.koht.avustajan työhön kuuluu, nii voisi yleisesti ottaen sanoa, että hän on asiakkaan oman käden jatke siihen mitä ei itse kykene tekemään. Eli käytännössä kaikki asiakkaan avustamiseen ja kodinhoidolliseen työhön kuuluu. Ruuanvalmistus ja tiskaus, siivous ja pyykkihuolto, kauppa-ym asioinnit, wc-avut ja tarvittaessa kylvetys, myös lemmikkieläinten hoito (jos niitä on). Jos kotihoito käy, niin heillä aivan varmasti on myös työnjako olemassa siitä mitä kotihoito tekee ja muut työt kuuluu avustajalle. Käytännössä usein esim. haavanhoidot ja vatsantoimitus kuuluvat kotihoidolle, mutta itse kylvetys avustajalle, tuolloin vatsa toimitetaan ennen avustajan saapumista ja haavat hoidetaan heti kylvetyksen jälkeen. Itse esim. sovin puhelimitse avustajan kanssa näistä asioista tai jätin viestin jo edellisenä päivänä, että sopiiko......ja jos ei sovi niin soita numeroon ...jos siis mitään soittoa ei kuulunut, silloin tiesin että ehdotukseni sopii avustajalle.

    • Entinenavustaja

      Näitä viestejä kun lukee, niin ihmetyttää eikö ketään rassaa se että monet avustettavat ovat parantumattomia alkoholisteja jotka ei hyysäämällä miksikään muutu?! Miksi heille kustannetaan verorahoilla kallista fysioterapiaa, taksimatkoja, avustajia ym. kun eivät itse ole valmiita tekemään terveytensä eteen yhtään mitään? Tupakkaa palaa ja viinaa kuluu. Monen avustettavan kohdalla sairaudet ovat puhjenneet rankan alkoholin käytön seurauksena, eikä loppua näy niin kauan kun edes yksi käsi nousee huulten korkeudelle. Ja turhaa on fysioterapeutin käydä kerran viikkoon hieromassa raajoja, jos niitä ei avustettava itse ole pätkääkään valmis liikuttamaan omaehtoisesti. Vaikka pystyisi. Kaikki on hukkaan heitettyä työtä.

      • Anonyymi

        Siinä oli asiaa.


      • Anonyymi

        Ja samaan aikaan vanhukset itkevät yksinäisyyttään eivätkä saa edes sitä ammattitaidotonta avustajaa. Avustin viimeksi reippaan vuoden 80v rouvaa, joka ei osannut edes soittaa nykykännykällä eikä painaa hälyrannekkeen nappia. Hän siirtyi sitten hoivakotiin ja elää siellä edelleenkin tietääkseni.

        Tein sen jälkeen pari päivää jollekin, joka ei kertaakaan kiittänyt tekemisistäni. Eikä edes tarvinnut apuani paljoakaan, paitsi sängystä nousuun ja pariin muuhun hommaan. Oli joskus se juotava maistunut.. Ei kylläkään noina päivinä.

        Jos annettais koronan hoitaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samaan aikaan vanhukset itkevät yksinäisyyttään eivätkä saa edes sitä ammattitaidotonta avustajaa. Avustin viimeksi reippaan vuoden 80v rouvaa, joka ei osannut edes soittaa nykykännykällä eikä painaa hälyrannekkeen nappia. Hän siirtyi sitten hoivakotiin ja elää siellä edelleenkin tietääkseni.

        Tein sen jälkeen pari päivää jollekin, joka ei kertaakaan kiittänyt tekemisistäni. Eikä edes tarvinnut apuani paljoakaan, paitsi sängystä nousuun ja pariin muuhun hommaan. Oli joskus se juotava maistunut.. Ei kylläkään noina päivinä.

        Jos annettais koronan hoitaa...

        Muitakin ammatteja tarvitaan kuin avustaja tai virkamies..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samaan aikaan vanhukset itkevät yksinäisyyttään eivätkä saa edes sitä ammattitaidotonta avustajaa. Avustin viimeksi reippaan vuoden 80v rouvaa, joka ei osannut edes soittaa nykykännykällä eikä painaa hälyrannekkeen nappia. Hän siirtyi sitten hoivakotiin ja elää siellä edelleenkin tietääkseni.

        Tein sen jälkeen pari päivää jollekin, joka ei kertaakaan kiittänyt tekemisistäni. Eikä edes tarvinnut apuani paljoakaan, paitsi sängystä nousuun ja pariin muuhun hommaan. Oli joskus se juotava maistunut.. Ei kylläkään noina päivinä.

        Jos annettais koronan hoitaa...

        Mä autan aika konemaisesti nykyään. En ota itseeni vammaisen vittuilusta.


    • joskus.avustin

      Nykyaikaan ketään ei voi saunan taaksekaan viedä..

    • Anonyymi

      Kyllä avustettava osaa pompotella ja uhkailla että hän maksaa palkan joten teepä se ja se homma.Kyllä siinä on osattava pitää puolensa ja suoraan sanottava jos meinaa pärjätä.

      • Anonyymi

        Ei ne itse edes maksa. Yhteiskunta maksaa. Meillä firman kautta tulee😁


    • Anonyymi

      Henkilökohtainen avustaja on nimensä mukaan avustaja yksityiselle ihmiselle, ei siis hoitaja, eikä siivoojakaan, vaan avustaja auttaa sellaisessa arkipäivän toiminnossa, johon henkilö itse ei enää kykene omin voimin.

      Itselläni on parikin tutkintoa, joita työnantaja olisi voinut väärinkäyttää ja laittaa muutakin tekemään niiden takia, mutta tein selväksi, etten ole kummankaan tutkintoni nimissä hänelle avustajaksi palkattu, enkä siis ylittänyt henkilökohtaisen avustamisen rajoja. Ja siihen sitten tyytyi työnantajanikin, kun asian selitin.

      Jos on vaikka hoitoalan tutkinnon omaava avustaja, niin sellainenkaan avustaja ei silti tee avustettavan luona hoitotyötä, vaan ainoastaan sitä avustajan työtä.

    • Anonyymi

      On hirveä työ tämä henk kohtaisen avustajan työ . Kaksi vuotta tehnyt ja mielenterveys ei kestä.

      • Anonyymi

        Vaihda alaa. Kuka hullu sairaiden kanssa vääntää. Menisivät hoitolaitokseen.


    • Anonyymi

      Eräs potilas ts. avustettava sanoi, että hän ei pidä siitä, että siellä siivotaan kunnolla ja tavaroiden tulee olla paikallaan. Hän halusi syödä lettuja. Lisäksi hän kielsi kaikkia avustajia, että he eivät saa olla toistensa kanssa missään tekemisissä ja hän ei kerro toisten avustajien nimiä. Eli avustettava oli esimies, mutta sairas esimies tässä tapauksessa ja käytti valtaa. Hän sanoi, että kaikki työvuorojen vaihdot menevät hänen kauttaan. Hän sanoi käyvänsä toisinaan kaupassa ja töissä. Hän ei ollut tyhmä vaan maisteri koulutukseltaan. Mietin, miten hän voi saada yhteiskunnalta 3 avustajaa (vammainen) kotiinsa, kun taasen vanhukset jätetään oman onnensa nojaan???

      Avustettavat käyttävät valtaa. Sen takia pitää tehdä alan töitä avustajafirman kautta. Saa tukea työkavereilta. Yksin ei kannata alkaa vääntämään.

      • Anonyymi

        Monet avustajatkin käyttävät surutta valtaansa. Etenkin jos avustettavalla ei ole kykyä puolustaa itseänsä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Varmaan on monenlaisia paikkoja ja ihmisiä. Työsuhteen alussa on hyvä sopia mitä avustajantyön kuuluu.

    • Anonyymi

      En ole avustaja, mutta nähnyt sivusta mitä se työ käytännössä on. Siihen kuuluu yleensä kaikkea muuta kuin siivous. Tietysti siivous voi kuulua osana avustajan työtä, mutta henkilökohtaista avustajaa tarvitaan mm:
      - kylällä liikkumisen tukena tai ja apuna, esim kauppa-asioilla/uimahallissa, missä tahansa käydessä.
      - aterian valmistuksen apuna, pukeutumisapuna, peseytymisapuna jne henk.koht.asioiden hoitamisessa. Ylipäätään avustajaa käytetään normaalin selviytymisen tukena ja osallisuuden toteutumiseen(esim tapahtumiin pääseminen)
      Täälläpäin avustajat työntelevät usein avustettavaa pyörätuolilla, ovat uimahallilla/kirjastossa/kaupassa tms apuna. Myös ravintolaan on avustajaa tarvitseva täälläpäin tervetullut.
      Eli työnkuvasi on siis lähinnä siivousta? Asiakkaan päihteiden käyttö sinänsä, ellei se aiheuta työturvallisuusriskiä, ei kuulu avustajalle mitenkään. Avustettavalla on itsemääräämisoikeus, ja avustajalla vaitiolovelvollisuus.
      Eikö avustajan ihan eka asia työn alkaessa uudella avustettavalla, ole keskustella siitä mitä avustettava tarvitsee? Eli minkälaisia toiveita avustettavalla on.

      • Anonyymi

        ongelma tulee siitä kun avustajalla ei ole oikeutta eikä lupaa avustettavan sairausdataan eikä potilastietoihin. Kysymys "Kerrotko mikä sua oikein vaivaa niin osaan sua paremmin auttaa" on täysin kielletty kysymys. Kun avustajalla ei ole oikeata tietoa /faktaa niin avustajasta tulee helposti autettavan pyörittämä sätkynukke. Ristiriitaisia ja alinomaan muuttuvia ohjeita ja pyyntöjä jaellaan.


    • Anonyymi

      Vitut avustettava oo työnantaja,eihän se maksa palkkaa omista rahoistaan edes🤣

    • Anonyymi

      Avustaja ei ole laskiämpäri,johon puretaan oma paha olo.

    • Anonyymi

      Ei tuo mun avustettava palkkaa maksa vaan firman eli avustajien välittäjän kirjanpitäjä. Palvelusetelit tuo kai saa kaupungilta. Ei euroakaan kyllä maksa omasta pussista. Ja vammainen ei kyllä ole minun silmissä työnantaja,vaikka niin kai muka laki sanoo. Miten tuollainen vammainen voi olla kenenkään työnantaja,kun ei pärjää omillaan???

    • Anonyymi

      Jos avustettava alkaa kysellä liian henkilökohtaisia tai kytätä someissa niin sille pistettävä raja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1295
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1146
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1041
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      957
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      834
    Aihe