Otettaisi kaupassakäynti puheeksi.
Jos pääsee kerran viikossa käymään kaupassa, kertokaapa miten ostoslistan laaditte.
Minulla on tällainen tilanne, eikä mitään ruokaa ole tarjolla 15 km lähempänä
keskustelua asiasta
23
122
Vastaukset
- Lorena*
Käyn K-kaupassa jossa on kotiin kuljetus palvelu. Perjantaisin ap:llä on monen monta kärryä lastattu tupotäyteen olevilla muovikasseilla kotiin kuljetettaviksi.
Kauppias kertoi heillä on 2 x viikossa kotiinkuljetus ja aina näyttää tilaukset kasvavan.
Lasku seuraa mukana tai sitten laskutus 1 x/kk. Palvelu on tarpeellinen varsinkin näillä kulmilla jossa jokainen jolla henki pihisee siirretään kotiin. Joskus mietityttää oma kohtalo, jos,jos,jos ei pystykään käymään kaupoilla vaan joutuu kotipalvelun armoille. Valitsisin kotiinkuljetus pavelun K-kauppiaalta.
Edelline ei ollut vastaus aiheeseen. Mutta nyt, melkoista miettimistä kerran viikossa päivittäistavaroiden hankinta laittaa miettimään minkälaisen ostoslistan sitä osaisi laatia - nyt tuntuu asia ei ole oikein hallinnassani mitä ostaisin tai tilaisin. Pystyisin hyvin laatimaan viikon ostostarvikkeet. Lähdöt saaristoon aikanaan 5 hengen perheen kanssa on antanyut valmiutta, sielläkään kun kauppavene ei heti aloittanut toimintaansa 2-3 kesäasukin vuoksi.
Toki merestä sai kalaa se oli taattu verkoilla ainakin, joten helpottihan se.
Nyt saattaa talvella ollakin, etten käy kuin kerran viikossa, harvemmin kyllä, mutta K-Market on aivan lähieteisyydellä.
Talvella käytän kotiinkuljetusta joskus kun enemmän on ruokailijoita, joskin silloin on Alepa lähinnä joka kuljettaa a' 6 €
Lista on silloin oltava esillä johon heti kirjaa muut puuttuvat, pesuaineet kahvit ym kuivamuonat,..aina silti voi unohtuakin, mutta seuraavalla kerralla sitten .
Tänään oli äsken niin nättiä pikkusiikaa, että grillasin heti tuoreeltaan ja käärin alumiinikääröön :D
Muuten on kevytlinja meneillään ja salaatti tekee kauppansa. Pelkällä sitruunalla valelin päiväsalaattini, ja pikkuruukun jo istutin multaan.
Hyvin ne jatkavat kasvua kun jättää pieniä alkuja ja muistaa kastella. Ihana
ilma on vieläkin, suloisessa suomessamme, verrattuna 40° helteeseen etelässä :D
Tulihan sielläkin hiljaa käveltyä, kun Milanossa oli 41° enkä tiedä paljonko Pompeijissa olikaan, kun se on etelämpänä. mutta tottuihan siihenkin hiljaa kävelyyn :D- vain taxi
Puuttui
- taxitex
vain taxi kirjoitti:
Puuttui
Härre Gud tottakai se olisi pitänyt mainita, kun pyyhällän Isoon Omenaan tai Myyrmanniin tarvittaessa jotakin muuta kuin ikuiset ruokaostokset!
Vaatehankinnat on hyvässä mallissa, että kehtaa mennä ihmisten ilmoille ,...huolehtia pitää itsestäänkin:D
Oli sitten tänään kireä taxikuski, kun ei ajoja ollut tarpeeksi tänään. Hyi, käytti rumia sanojakin *paskahomma* kun sitten juttelin kanssaan apteekkimatkalla, niin vakuutusmaksut painoi päälle ja mitä kaikkea.
No, en muuta neuvonut kuin pankin kanssa keskustella, uusi auto hänellä ja niiiiiin stressaantunut! No joustaa ne pankitkin, ei ne halua asiakkaitaan menettää sentään.
Sanoin, että pitäsi taximiehen tietää heinäkuun olevan hiljaisempaa aikaa, sitoutuessaan lyhentämään lainaa.
No, nauroi lopussa kotipihalla kun kehoitin vaimon kanssa hieman hauskutellakin. Kamalaa olisi tuollainen mies, joka sanoo: Paska ammatti, asiakkaan kuullen. Ei sovellu yleisöpalveluun oikein.
Sellainen hyypiö tänään:D
- kertaviikko
Itselläni on ruokakaupat ihan lähellä, mutta siltikin käyn vain kerran viikossa kaupassa.
- tuokaaruokaa
Minä haluan käydä kaupassa vielä itse ja kun kerran viikossa käy ja selvällä rahalla ostaa niin ei tule niitä heräte ostoksia. Eikä muutenkaan ehdi katselemaan, kun on vähän aikaa.
Olen oppinut ostamaan punaista maitoa pakastimeen hätävaralle. - katleija
Jos olisin tuossa tilanteessa että kerran viikossa kaupassa kävisin. Pitäisin esillä muistilistaa, johon viikon mittaan merkkaisin tarvikkeet jotka olisi ostettava.
Sellaiset kuin maito, leipä, lihat, kalat, vihannekset ja hedelmät ovat jokapäiväisiä ja ne helposti muistetaan, mutta jotkut harvemmin käytetyt ovat muistiinmerkittävä.
Oman kulutuksen arviointi ei liene vaikeaa, nutta vierasvarakin on huomioon otettava.Minä taas en muistilistaa laadi,koska en halua olla vielä muistisairas.Yksi sellainen huushollissa riittää minulle.
Pidän varmuusvarastoja kuivamuonan suhteen ja pakasteeseen haalaan syötävää noin viikoksi.
Kerran viikossa minäkin kirkonkylänkauppoja rikastutan.
Pottuja kasvaa pellossa ja kalaa tulee järvestä,nokkosia kasvaa pilvinpimein.
Nykyaikaiset uusavuttomat ostaa tonnikalapurkin ja pastapussin ja siinä heidän luovuutensa saakin uudet ulottuvuudet
Äitini laivaemäntä ja tyttäreni kokki,joten jotain pötyä pöytään saan minäkin.- Atolfia
rituliini_38 kirjoitti:
Minä taas en muistilistaa laadi,koska en halua olla vielä muistisairas.Yksi sellainen huushollissa riittää minulle.
Pidän varmuusvarastoja kuivamuonan suhteen ja pakasteeseen haalaan syötävää noin viikoksi.
Kerran viikossa minäkin kirkonkylänkauppoja rikastutan.
Pottuja kasvaa pellossa ja kalaa tulee järvestä,nokkosia kasvaa pilvinpimein.
Nykyaikaiset uusavuttomat ostaa tonnikalapurkin ja pastapussin ja siinä heidän luovuutensa saakin uudet ulottuvuudet
Äitini laivaemäntä ja tyttäreni kokki,joten jotain pötyä pöytään saan minäkin.Olen myös sitä mieltä, että en tee ostoslistoja. Olen tähän asti muistanut nuo normaalit ruokaostokset aivan hyvin ilman listaa. Ehkäpä sekin auttaa tuota muistiparkaa pysymään jonkinlaisessa kunnossa.
Suurempien juhlapäivien edellä on tietenkin tarpeen tehdä lista, jotta kaikki tarpeellinen moneksi päiväksi tulee varastoon.
Niin ja kun jotkut mausteet loppuu, niin kirjoitan ylös, koska niitä tarvitsee harvemmin ostaa.
Ajelen pyörällä joka päivä kauppojen ohi, joten voin poiketa muistaessani jotain.
En kuitenkaan sorru usein heräteostoksiin.
Otahan rennosti, rituliini, vapaapäivinäsi. Ne kun sinulla näyttää olevan kortilla. Lepo on ihmiselle tärkeä asia, jotta jaksaa päivästä toiseen. Ihanaa, että saat miehesi hoitoon välillä, hengähdystauko tekee hyvää. - tuokaaruokaa
SIINÄPÄ se ne yllätysvieraat, kun asun vanhaa sukutilaa, niin vieraat tulevat yllättäen, "katselemaan juuriaa" ja aina on otettu avosylin vastaan ja paikat pidetty kunnossa ja niin teen edelleen, mutta nyt ei ole autoa eikä pääse kauppaan jos jotain puuttuu.
Joku jo vilautti taxia, mutta, mutta 800 euron eläkkeellä ei paljon ajella taxilla. En valita ja kyllä minä pärjään mutta taxi vie liian ison osan.
Nyt odotan teiltä vinkkiä mitä tarjoaisitte jos teille tulisi 4-6 n.12 v poikaa viikoksi.
Sämpylät on yksi "herkku" pojille ja olen huomannut että leipäjuusto käy hyvin monelle
- texsanell ek
Hei rituliini, muistin sinut kun on niin kovin ultraviotettisäteilyä nyt--- älä vaan ihmeessä istu järvellä pitkään, se heijastaa säteilyä tuplasti !
Kantsii olla tarkkana kun ihosi reagoi noin!
Ötököitä on aikalailla syömässä kasvillisuutta huomasin eilen, tuo kosteuskin suosii niiden selviämistä. Suuria angervonlehtiä on jo nyt syöty reikiä vieriviereen ja yhden kotilon löysin pihalaatoilta. Nooh, onhan sitä vehmautta täälläkin, syököön nyt sitten, rupee nyt myrkkyjä ruiskuttamaan, ei ne niin tärkeitä ole kukkasetkaan.
Morjens ja pärjäillään!
Yrtit ja salaatit on saaneet olla rauhassa, mansikoita nyt oravat ja linnut popsasevat välillä. Maistiaisia saan minäkin sentään niistä:D muutamista taimistani.Kiitos Atolfia ja texsanell ek kannustuksesta,tunnen olevani ihan ihminen.
En laakereillani jouda lepäämään vanhaa asuntovaunua,vesivaurioitunutta kunnostan.Koolaan ja fyllaan,laitan filmivaaneerin ja lasikuitutapeetin seiniin ja lattiaan maton,voi jee kun tulee makee kämppä tohon rantaan.
Eilen pähkäilin akkukäyttöisen pistosahan kanssa,kun joskus sen tilasin netistä,siinä ei ollut suomalaista käyttöohjetta.
Sain sen toimimaan ja eikun levyjä pilkkomaan.On minulla semmoinen sirkkelikin,mutta isoa levyä sillä on vaikea sahata,kun toi hanslankari on siellä lepokodissa.
Ei hätä ole tämännäköinen,missä mies käyttää voimaa,niin minä käytän aivoja
- Makriina ek
Et mainitse perheen kokoa.
Onko pakastin tilava?
Leipä on ongelma, jos sitä ei saa pakasteeseen. Viikon vanha kantti ei enää ole maukas, vaikka se olisi muovipussin sisässä. Näkkäriä kaappiin!
Taitava emäntä tekee kahvileivät itse, joten varalla ei tarvita kuin tarvikkeet ja nehän eivät happane tai homehdu.
Lihaa menee aterialla n. 150g/henkilö, joten lihapalaa ostaessaan voi aina laskea, montako annosta siitä saadaan.
Kuiva-aineita on pidettävä varalla sen verran, että saa valmistettua aterian, vaikka tuoretavara olisikin päässyt loppumaan.
Vietin kesämökillä vuosikaudet lapsien kanssa viikot ilman kauppakäyntejä. Maito ostettiin lähitalosta, ja vaikka silloin ei edes jääkaappia ollut, niin selvisimme viikot. Kun isäntä tuli lauantaina oli hänellä seuraavan viikon sapuskat tuomisinaan.
Pannukakku ja makkarasoppa olivat aika usein ruokalistalla!
Pilaantuvat ruokatarvikkeet laskettiin ämpärissä kaivoon, ja siellä ne pysyivät tuoreina. Hyvät kahvikorput on myös hyvä olla vierasvarana, kuinka monet kerrat olen pullapitkosta tehnyt kaneli ja sokeri korppuja uunissa.
Ne on vaan pidettävä pois näkyvistä, muuten menekki on taattu, lasillinen maitoa ja siihen korpunkastajaiset, näkyi maistuvan nuorisollekin!
Mökillä oli cream creck paketti ja appelsiinimarmelaadi varatarjottavia jos säilyi :D
Ainahan jotakin jääkaapista löytyy sentään.- Katleija
Kun kauppareissulla isoon hehtaarimarkettiin menee ja kulkee totutut hyllyvälit, niin kyllä ne normaalit ruokatavarat kärryyn tulee ilman muistilappuakin.
Miestä varten kylläkin oli näitäkin tavallisia ruokatarvikkeita varten pappu tehtävä. Siitäpä onkin aikaa jo kolmekymmentä vuotta. Nykyään riittää kännykkä ja olenkin huomannut kaupassa miehien ottavan kotiin yhteyttä neuvoa saadakseen.
Kun sieltä marketista saa kaiken muunkin arkielämässä tarvittavan, niin ei se viikko sitten huomattu Raidin, silmänympärysvoiteen, jauhetun mustapippurin, Swiit Chili sausen tai valkoisen ompelulangan vähiin käyminen aina mieleen tule sillä kertaa. Minä tosiaan näitä varten muistutuslappua käytän ja otan sen kauppaan föliin. - miten kiinnostavaa
tietää teidän korpun syönnit. Samassahan voi leuhkia hhuvilat ja ulkomaan matkat ja taxi ajelut.
Niitäköhän aloituksessa on tarkotus keskustella.
Enkä ole kade, säälittää tuo ainanen maallisen kehuminen.Kyllä on yksinäistä alämä kun pitää täällä kaikki levitellä.- Leuhkat eväät
DDDD!"
"Säälittää ainainen maallisen kehuminen, kuten vanhasta pullasta kuivatetut korput!
Mikäs on kehuessa kun on niin komiat eväät.
Anteeks anteeks, mun rönsyilyt :D Katsos kun yksi asia johtaa toiseen: 40 ° etelässä eilen, niin
muistin silloin kokemukseni siellä. Lämmin päivä on meneillään tänäänkin tuolla ulkona, sisälle piti tulla välillä nyt syömään, heippaa- Ramoona*
Helle hellii täälläkin, mereltä tultiin juuri täydentämään ruokavarastoja, vaihdetaan miehistöön uudet pikkukipparit samalla. Olen emännöinyt monet kesät veneessä aikana, jolloin venejääkaappeja ei juuri tunnettu, joten on pitänyt konsteja keksiä muonituksessa. Saaristossa oli vielä 80-luvulla sentään kauppoja, niissä sai vaihtaa kylmäkallet ,ja jäätelö ei ole koskaan niin ihanalta maistunut kuin saaristokaupan rappusilla. Jos sai onkimalla kalaa, sitä syötiin...verkkojahan ei veneilijä saa viritellä. Kalastajilta saattoi ostaa savukalaa, uusia perunoita ja vihanneksia.
Marja-aikaan mustikoita ja kanttarelleja löytyy saarista, aina oli lettutarpeet varalla. Näkkileipää, keksejä, korppuja ja marmeladia meilläkin kului, ei täysin ylenkatsottu purkkihernekeittoakaan eikä sikanautasäilykettä.Kananmunat säilyivät hyvin ja mielikuvituksellisia munakkaita opin loihtimaan. Tikkupulla kävi tuoreen leivän ikävään, rusinat ja muut kuivatut hedelmät makean naposteluun.
Nytkin suositellaan hätävaraa kriistilanteiden varalle. Se pitää uusia, vanhentumassa olevat käyttää. Pakastimet antavat varaa kaupassakäynnin harventamiseen, ei minusta leipäkään siellä huonone, varsinkin kun sen lämmittää. En minäkään normaalisti ostoslistaa tee, koskapa saattaa olla yllättäviä tarjouksiakin, lehdistä en niitä kyllä jaksa seurata. Miehelle pitää kylläkin laittaa tarkka lunttilappu kauppaan, silti usein tulee kännykällä soitto, kun tarkempia ohjeita kaivataan. Pari kertaa olen joutunut tai paremminkin päässyt tulkitsemaan vanhempaa herrasmiestä, jotka eivät saaneet selvää vaimojensa kirjoittamista listoista . Palkkioksi sain sydämellistäkin sydämellisemmät kiitokset ja hymyt.
Kyllähän tässä iässä on jo rautainen rutiini ruokahuollossa ja ruokaostoksissa, olen myös jo oppinut ostamaan tarpeeksi vähän, jos olemme ihan kahdestaan kotosalla.
Nyt onkin ihana aika alkamassa, kun omasta puutarhasta ja metsästä saa leivän jatkoa. Leipähän se tärkein on...kun on leipää, on myös ruokaa. Elo tarkoittaa viljaa ja elämää, ja viljahan on kautta aikain ollut kulmakivi, niin leipänä kuin puuronakin.
Antakaa anteeksi jos rösyilin, ei minua haittaa kenenkään muunkaan rönsyilyt ja ruokaan liittyy niin paljon kaikkea muutakin mukavaa, vaikka tokihan me elämme muustakin syystä kuin syödäksemme.- tuokaaruokaa
Heippa! Kun aloitin tällä otsakkeella, luulin ettei tästä kukaan saa pahaa mieltä, toisin kävi.
Minä tulin tänne että, saan jokapäiväisestä elämästä kauniita ajatuksia. mutta toisin kävi.
Eikä se muistilappu ole pahasta, minä kirjoitan aina lappuun, mutta ei se lappu ole aina mukana, harmi. Muistisairaus tulee jos on tullakseen.
Minä en sitten enää kirjoita tähän. Kiitos ohjeista jota olen saanut ja jota vielä saan.
Taivaan Isän siunaamaa kesää - marja-liisa,,,
Rönsyile rauhassa Ramoona, minä ainakin rakastan rönsyileviä kirjoituksia, niitä on paljon mukavampi lukea, kuin muutaman sanan töksäyksiä.
Meillä ei käydä kaupassa edes joka viikkokaan, vaikka ohitse ajeltaisikin. Maitoakin ostan lavan kerralla, ja laitan pakasteeseen. Ei happane. Ja sieltä sitä saa puuroon , velliin, lettuihin, leivontaan. Ja jos joku sanoo, että menee sähköä pakastamiseen, niin minä sanon, että myös säästyy. Kun tuon illalla kaksi jäätynyttä purkkia jääkaappiin, niin se ei käy koko yönä.
En ymmärrä, että siellä kaupassa pitäisi käydä joka päivä, ja vielä sunnuntainakin.
Nykyaikana kun on pakastimet, ja kylmiöt, niin kyllä pitäisi pärjätä.
Jos minulle tultaisiin sanomaan, että teillä on huomenna kinkerit, niin sanoisin vaan, että sydämmellisesti tervetuloa!
- kotivara
Sähkökatkojen aikaan siitä oli lehdissä juttua. Pitää vaan tosiaan muistaa käyttää niitä ettei jää vanhentumaan.
Meillä mökillä oli ennen sen tapainen varasto, nyt on sielläkin jääkaappi ja pakasti, kun sähköistettiin. ei jakseta kalastaakkaan enää ja ei taida kunnon kalaa edes tulla , on niin rehevöitynyttä. - texsanell ek
No vasta nyt selvisi tilanne, siis 4-6 isoa poikaa on tulossa viikoksi kesänvieraaksi sinne.
Tuo nimimerkkisi on erinomainen viite :D Näin sanoisin poikien vanhemmille: Nyyttikestit, evästä mukaan, mikä kullekin on mieluista. Jäisi ainakin vanhemmille mietteet mitä laittavat mukaan!
Sinulle jäisi sitten säveltää ruokavarastosta päivän pääateria, noinkin monen lapsen energiantarve on melkoinen! Mitään meny'tä on vaikea ehdottaa, paitsi perusruoka, aamupuuro/viili & voileipää juustoa,...
Päivällä pääateria, iltapäivällä välipalahetki, kaakao & näkkileipä eväiden mukaan. Illalla makkaranpaistoa ja voileipää.
Iltaruokana vaihtoehtoisesti lättyjen paistoa joku ilta, jossa noin isot pojatkin voivat olla "lätynkääntäjinä"
Iltatee/ kaakao/ mehu voileipineen pitää vesselit tyytyväsinä.
Perunaa, spagettia/makaroonia ja vihanneksia kannattaa olla varastossa aterioita varten, niistä saa jo pohjan energiantarpeelle.
Kuivamaitopakkaus mahdollistaa pannukakun ja lättyjen teon, jos maito on hakusessa,...ruokamenekki on varmaan melkoinen:D
Ehkä joitakin ideoita näistä löytyy, kun tuon budjetin varassa on suunniteltava!
Iloista yhdessäolon viikkoa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2092708
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo521906Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4071518Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1531483Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3621389Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641278Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen251266Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H141196- 591046
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S23938