olen 23vuotias nainen ja kyllästynyt kitukuureihin. pidän liikkumisesta ja ajattelin aloittaa juoksuharrastuksen. toistaiseksi olen vain kävellyt pitkiä matkoja ja pyöräillyt niin kovaa kuin pääsen. olen pienikokoinen 156cm. haluaisin laihtua 50kilosta 46kiloon. 1200kcal ruokapäivät ei onnistu koska olen tottunut liikkumaan ainakin pari tuntia päivässä. ongelma on hirveä pömppömaha joka pitäisi saada sulamaan ikäänkuin pois liikunnan avulla. onnistuuko juoksutreenillä? ruokavalio on suht ok kunnossa muuten. en vain pysty syömään tarpeeksi vähän laihtuakseni pelkän ruokavalion avulla.
laihduttaako juoksu?
32
4502
Vastaukset
- Marathon
Vaikea uskoa, että olet kovin pömppömahainen, jos pituutta 156, painoa 50. Parhaiten laihduttaminen onnistuu kun et syö iltasella mitään, klo 18 - 06 välisenä aikana. Tällöin, jos muun päivän syömistä ei lisätä, painosta putoaa n. kilo, pari /kk.
Liikunta laihduttaa, mutta pitäisi juosta pitkiä matkoja. Yhden kilon laihduttaminen vaatii varmaan maratonjuoksun, mutta maratonia ei tarvitse juosta yhdellä kertaa, vaan useamman päivän aikana laskettavien kilometrien mukaan. Esim. 7 km juoksua/pv = 6 x 7 km viikossa = 42 km (maraton) viikossa. Yksi päivä viikossa kannattaa levätä.- Juoksija-Heluna
No höpöhöpöä on tuo "älä syö illalla mitään". Jos ja kun treenaa juoksua ihan kunnolla, paino putoaa varmasti 2-3 viikottaisella lenkillä, 30 min ja siitä ylöspäin per lenkki - ja syömällä normaalia ruokaa. MYÖS iltaisin, sitä ei tartte todellakaan kaihtaa, varsinkaan, jos se pitkä tai lyhyempikin kovatempoinen lenkki ajoittuu esim. alkuiltaan tai iltaan.
- Kannattaa syödä
Juoksija-Heluna kirjoitti:
No höpöhöpöä on tuo "älä syö illalla mitään". Jos ja kun treenaa juoksua ihan kunnolla, paino putoaa varmasti 2-3 viikottaisella lenkillä, 30 min ja siitä ylöspäin per lenkki - ja syömällä normaalia ruokaa. MYÖS iltaisin, sitä ei tartte todellakaan kaihtaa, varsinkaan, jos se pitkä tai lyhyempikin kovatempoinen lenkki ajoittuu esim. alkuiltaan tai iltaan.
Samaa mieltä, jos paino meinaa nousta, niin se johtuu siitä että syö liikaa. Pitkät ruokailuvälit aiheuttaa näkää ja nälkä johtaa ahmimiseen. Parempi syödä useita pieniä aterioita ja katsoa vähän että mitä syö.
Urehillessa elimistö käyttää ensin lihasten energiavarastot ja sen jälkeen alkaa muuttamaan rasvaa energiaksi lihaksille, joten on hyvä pyrkiä pitäkestoiseen urheiluun. Mielummin hölkäten 1,5h kuin täysillä repien kolme varttia.
Jos ei syö, niin ei jaksa juosta.
- mildee
Kyllä laihduttaa, ja kuten edellinen vastaaja sanoi, niin varsinkin pitkät matkat. Itse juoksen yleensä jotain 10 km lenkkejä ja yritän pitää hyvää vauhtia yllä kokoajan niin että keho rasittuu kunnolla. Olen oikeastaan laihtunut juoksun myötä yrittämättä edes sitä sen kummemmin. Luulisin että kun totuttaa kehonsa säännöllisesti raskaisiinkin lenkkeihin, niin sitä kroppa alkaa automaattisesti helpottamaan sitä juoksua myös ylimääräistä painoa tiputtamalla.
- dfghjkl.
"Luulisin että kun totuttaa kehonsa säännöllisesti raskaisiinkin lenkkeihin, niin sitä kroppa alkaa automaattisesti helpottamaan sitä juoksua myös ylimääräistä painoa tiputtamalla. "
No ei nyt sentään näin. Liikunta lisää energiankulutusta, ja jos ruokapuoli on kohdillaan suhteessa tuohon energiankulutukseen, paino alkaa laskea pikkuhiljaa. - kulutuksen lisäksi
dfghjkl. kirjoitti:
"Luulisin että kun totuttaa kehonsa säännöllisesti raskaisiinkin lenkkeihin, niin sitä kroppa alkaa automaattisesti helpottamaan sitä juoksua myös ylimääräistä painoa tiputtamalla. "
No ei nyt sentään näin. Liikunta lisää energiankulutusta, ja jos ruokapuoli on kohdillaan suhteessa tuohon energiankulutukseen, paino alkaa laskea pikkuhiljaa.Liikunta lisää aineenvaihdunaa ja sitäkin kautta helpottaa laihtumista.
- sdfhyuj
kulutuksen lisäksi kirjoitti:
Liikunta lisää aineenvaihdunaa ja sitäkin kautta helpottaa laihtumista.
Sitäpä se juuri se aineenvaihdunta tarkoittaa, energiankulutus pitkän aikaa lenkin jälkeen vilkasta. Ei tätä niin monimutkaiseksi tarvitse yrittää kääntää.
- Reppo
Alavatsatreeniä juoksun lisäksi, niin lähtee pömppis !
- mies_vm.86
Pieni pömppis naisella on todella seksikäs, kertomasi painon rajoissa. Älä laihduta sitä pois. Se kertoo että nainen on terve.
- kulutus-ruoka=paino
Yksi kilo rasvaa vastaa noin 7 700 kcal. On juostava noin 100 kilometriä jotta yksi kilo rasvaa poistuisi, mutta luonnollisesti kaikki turha nestekertymä poistuu juoksemalla.
http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl
On terveellisempää liikkua ja kuluttaa enemmän sekä syödä terveellisesti kuin vain yrittää syödä mahdollisimman vähän.- ravinteet..
Jep. Kun liikkuu paljon niin voi myös syödä enemmän ja saa kaikki tärkeät ravinteet ruuasta ja silti laihtuu.
Jos laihduttaa pelkäästään syömistä vähentämällä, niin käy helposti niin että alkaa tulla puutosta ravinteista. Tuo 1200kcal päivässä on jo niin vähän että pitää miettiä tarkaan mitä syö, jotta syö riittävästi ravinteita. - gasdgsa
Tavallaan olet oikeassa, mutta energiaa palaa huomattavasti harjoituksen jälkeenkin! Yle näytti takavuosina BBC:n dokumentin, jonka mukaan treenin jälkeisenä päivänä ihmisen rasvanpoltto säilyy n. kaksinkertaisena.
Itse saan syödä kuin hevonen kolme kertaa päivässä treenatessani 5-6 tuntia viikossa. Jos laskisin ahmimani energiamäärän yhteen, täytyisi minun painaa varmaan 100 kg...
- hulivilli
ruokavalio 60 prosenttia, liikunta 40 tuloksista! ;) toiset sanoo 70/30! mutta joka tapauksessa ruokavalio vaikuttaa enemmän. tsemppiä!
- fassasd_25v
Kyllä mä sanoisin 50/50. Ei laihdu tehokkaasti jos ei tee ruokavalioon muutosta. Ei myöskään laihdu tehokkaasti jos ei harrasta hikiliikuntaa lähes päivittäin. Jokatapauksessa aeroobista tulee harrastaa useampana päivänä kuin mitä pitää palautuspäiviä viikossa. Itse juoksen 5kertaa viikossa ja ruokavalioon tuli muutos 4kk sitten. Vasta kun nuo molemmat ovat kunnossa niin voidaan alkaa puhumaan pysyvästä elämäntavasta. Tietysti jos on reilusti ylipainoa niinkuin minulla (lähtöpaino 145kg. nyt 105kg) niin liikunta pudottaa painoa todella nopeasti mutta se vaatii tosiaan reilun tunnin hikiliikuntaa lähes päivittäin. Mutta kun paino alkaa olemaan normaalin rajoissa niin se vaatii ruokavalion muutoksen ja liikunnan lisäämisen osaksi arkea.
- lmtf
fassasd_25v kirjoitti:
Kyllä mä sanoisin 50/50. Ei laihdu tehokkaasti jos ei tee ruokavalioon muutosta. Ei myöskään laihdu tehokkaasti jos ei harrasta hikiliikuntaa lähes päivittäin. Jokatapauksessa aeroobista tulee harrastaa useampana päivänä kuin mitä pitää palautuspäiviä viikossa. Itse juoksen 5kertaa viikossa ja ruokavalioon tuli muutos 4kk sitten. Vasta kun nuo molemmat ovat kunnossa niin voidaan alkaa puhumaan pysyvästä elämäntavasta. Tietysti jos on reilusti ylipainoa niinkuin minulla (lähtöpaino 145kg. nyt 105kg) niin liikunta pudottaa painoa todella nopeasti mutta se vaatii tosiaan reilun tunnin hikiliikuntaa lähes päivittäin. Mutta kun paino alkaa olemaan normaalin rajoissa niin se vaatii ruokavalion muutoksen ja liikunnan lisäämisen osaksi arkea.
Painonpudotus on pääasiassa kiinni siitä mitä ja paljonko suuhusi panet. Yleensa ihmisiä kuiteskin kiinostaa enempi ulkonäkö kuin absoluuttinen painolukema. Liikunta astuu kuvaan jotta saadaan kiinteyttä ja sporttista olemusta.
- Läski lähtee
lmtf kirjoitti:
Painonpudotus on pääasiassa kiinni siitä mitä ja paljonko suuhusi panet. Yleensa ihmisiä kuiteskin kiinostaa enempi ulkonäkö kuin absoluuttinen painolukema. Liikunta astuu kuvaan jotta saadaan kiinteyttä ja sporttista olemusta.
Laihdutin 7 kk:ssa 18 kg jokunen vuosi sitten. Koko ajan pääpaino oli tietenkin syömisen tarkkailulla. Lisänä oli liikunta- ensin kävely - sitten hölkkäily - lopulta juoksu. Päivittäisen liikunnan osuus painon pudotuksessa oli n. 1/3. Painon pudotuksen jälkeen jatkoin juoksua aktiivisesti 4-5 kertaa/viikko. Koko ajan oli mietittävä edelleenkin syömisen määrää ja laatua, kuitenkin normaalisti sai syödä - herkkuja ja alkoholia vain vähän. Nyt olen juossut jo 5 maratonia, edelleenkin olen sutjakassa kunnossa, paino pysyy alhaalla, mutta jos juoksemisen lopettaa, alkaa paino nousta heti. Siis, juoksemalla et yksinään pysty laihduttamaan, mutta sen urakan hoidettuasi, juoksemalla pystyt kyllä säilyttämään ihannepainosi, etenkin kun välillä aina skarppaat (et kuitenkaan karppaa!) syömisen määriä. Hyvä apu kaloriarvojen tarkkailussa on Keventäjät.fi. Syötyäsi tietyt kalorit, saat helposti kaloreita miinukselle kun käyt juoksulenkillä ja pysyt näin tavoitteessasi. Takuuvarmaa laihtumista ja juoksukunnon kohoamista!
- kilo pari, ei enmpää
Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Ei KUKAAN aikuinen paina 46kg. Nykyinen painosi on hyvä ja syömistä saisit vähän lisätä koska urheilet.
Juoksuharrastus kannattaa alottaa, mutta se on kalorikulutuksen kannalta melkein sama että käveleekö 10km vai juokseeko sen.
Noilla mitoilla suosittelisin vain liikkumaan ja syömään terveellisesti. Painohan sinulla kestäisi olla 10kg enemmän ja olisist vielä normaalipainoinen, pois ei kestä hirveästi lähteä. - Toimii todistetusti
Mun mielestä on ihan turha alottaa juoksu harrastusta jos haluaa pömppiksen pois. Teet vaan 1-2 kertaa viikossa 25sarjassa kaikki vatsalihakset läpi ja kaikista tärkein ylä- ja alaselkä lihakset koska ne pitää sen pömppiksen poissa ! Ja jos jenkkakahvat, niin rankkoja istuma asentoon olevia sivuvatsoja jossa kaveri pitämässä polvista kiinni.
- burn it
"Juoksuharrastus kannattaa alottaa, mutta se on kalorikulutuksen kannalta melkein sama että käveleekö 10km vai juokseeko sen".
No johan pomppas. Kalorikulutuslaskurin mukaan kävely esim. 70 kiloisella henkilöllä kuluttaa 295 kcal/h kun taas hölkkä 443 kcal/h. Mistä näitä mitään tietämättömiä oikein sikiää.. - burn it
burn it kirjoitti:
"Juoksuharrastus kannattaa alottaa, mutta se on kalorikulutuksen kannalta melkein sama että käveleekö 10km vai juokseeko sen".
No johan pomppas. Kalorikulutuslaskurin mukaan kävely esim. 70 kiloisella henkilöllä kuluttaa 295 kcal/h kun taas hölkkä 443 kcal/h. Mistä näitä mitään tietämättömiä oikein sikiää..no okei, tarkoitit siis, että sama matka kuluttaa saman verran kun käytettyä aikaa ei huomioida. Pitänee sitten kyllä paikkansa, mutta ei kai kellään ole aikaa tai pinnaa joka päivä kävellä tuntitolkulla jos juoksemallakin pääsee.
- tyhjänpäivänenviesti
burn it kirjoitti:
no okei, tarkoitit siis, että sama matka kuluttaa saman verran kun käytettyä aikaa ei huomioida. Pitänee sitten kyllä paikkansa, mutta ei kai kellään ole aikaa tai pinnaa joka päivä kävellä tuntitolkulla jos juoksemallakin pääsee.
Juoksu ei laihduta, eikä kävely tai mikään liikunta. Laihtuminen tai lihominen on ihan vaan riippuvainen kulutuksen ja syömisen suhteesta.
Liikunta on kuitenkin lährstulkoon välttämätöntä laihduttamisessa ja ylipäätään terveyden ylläpitämisessä. Juoksu on yksi parhaimmista ja luonnollisin tapa liikkua. Kannattaa kuitenkin harrastaa muutakin liikuntaa esim hiihtoa, uimista ja tietenkin punttia koska nykyihminen ei nykyään saa edrs töissä tarpeeksi kokovartaloliikuntaa ja eliniän ennuste on tuplat mitä se oli ennen teollistumista.
Mutta joohei, juoksu on siis patasta laihdutusliikuntaa, sillä 1) siinä saa nopeasti edistymistä ja joka kilo minkä saa läskiä vähenemään myös huomaa juostessa. Siis se motivoi. 2) juoksu vahvistaa tehokkaasti hengitys ja verenkiertoelimiä..
Mutta sitten sr varoitus. Ei saa aloittaa liian rajusti ja muistakaa lihashuolto. - sammå
tyhjänpäivänenviesti kirjoitti:
Juoksu ei laihduta, eikä kävely tai mikään liikunta. Laihtuminen tai lihominen on ihan vaan riippuvainen kulutuksen ja syömisen suhteesta.
Liikunta on kuitenkin lährstulkoon välttämätöntä laihduttamisessa ja ylipäätään terveyden ylläpitämisessä. Juoksu on yksi parhaimmista ja luonnollisin tapa liikkua. Kannattaa kuitenkin harrastaa muutakin liikuntaa esim hiihtoa, uimista ja tietenkin punttia koska nykyihminen ei nykyään saa edrs töissä tarpeeksi kokovartaloliikuntaa ja eliniän ennuste on tuplat mitä se oli ennen teollistumista.
Mutta joohei, juoksu on siis patasta laihdutusliikuntaa, sillä 1) siinä saa nopeasti edistymistä ja joka kilo minkä saa läskiä vähenemään myös huomaa juostessa. Siis se motivoi. 2) juoksu vahvistaa tehokkaasti hengitys ja verenkiertoelimiä..
Mutta sitten sr varoitus. Ei saa aloittaa liian rajusti ja muistakaa lihashuolto.Unohtu ikäänkuin mainita, että vaikka juoksu sinällään ei laihduta, niin se kiinteyttää.
- 27kg laihduttanut
burn it kirjoitti:
no okei, tarkoitit siis, että sama matka kuluttaa saman verran kun käytettyä aikaa ei huomioida. Pitänee sitten kyllä paikkansa, mutta ei kai kellään ole aikaa tai pinnaa joka päivä kävellä tuntitolkulla jos juoksemallakin pääsee.
Laihduttajalle voi olla parempi kävellä, kuin juosta. Melkein kuka tahansa jaksaa kävellä kahdessa tunnissa 10km, mutta vaatii jo jonkilaisen juoksukunnon että juokseen sen tunnissa, energian kulutuksessa ei kuitenkaan ole suurta eroa.
Toinen etu kävelystä tulee sitä kautta että silloin kun on lenkillä, ei voi olla jääkaapilla ;)
Itse olin pari vuotta sitten lomautettuna ja silloin aloin liikkua reippaasti, vietin jopa 5h päivässä kävelylenkiellä. Kävelyssä ei rasitu siten kuin juoksussa, eikä tarvi lepopäiviä. Painoa lähti kilo viikossa ja muutamassa kuukaudessa oli kävellyt itseni ihan täydellisestä rapakunnosta (pystyin juoksemaan noin 200m) siihen kuntoon että pstyin juoksemaan 10km tuntiin. - yksikivi
burn it kirjoitti:
No johan pomppas. Kalorikulutuslaskurin mukaan kävely esim. 70 kiloisella henkilöllä kuluttaa 295 kcal/h kun taas hölkkä 443 kcal/h. Mistä näitä mitään tietämättömiä oikein sikiää..Kuluttavat siis tasan saman verran, jos hölkkäät sen 10km tunnissa tai kävelet puolessatoista.
Jos haluat tuon pömppiksesi pois, niin suosittelen lihaskuntotreeniä.
- jeputistamutta
Lihakuntotreeni kovatehoinen intervalli hävittää sitkeimmänkin pömppiksen kunhan vähän katsoo mitä nielee. Tietenkin peruskuntoa joutuu höyläämään että saa ensinmainituista kaiken hyödyn irti.
Pari kertaa viikossa intervallia 2-3 lihaskuntotreeniä kunnon painoilla on vasta sen 5 treeniä viikossa, joten 1-2 peruskuntolenkkiäkin saa viikkoon mahtumaan. Myös myös punttitreenin jälkeen voi vaikka fillarilla hissukseen sotkea semmosen kierrellen ja kaarrellen hissukseen tuommoisen tunnin lenkin kotimatkalla niin siinä se peruskunto kohoaa huomaamatta. Aamuisin fillarilla duuniin, niin tulee palauttavat treenitkin ihan itekseen.. Talvella intervallitreenit tulee luonnostaan kun lähtee hiihtään.
Helppoa ko heinänteko jos ei satu nää lastenhoitojutut sotkemaan asioita, kuten useimmilla :) - jokuvaan2
laihduttako sellainen jos juoksee joka päivä 3km leikin neljä kertaa päivässä? ite on ajatellu aloittaa sellasen ja sitte kaikkee lihastreeni juttuja 2h päivässä?(:
- Hmmm....
Eikö se ole selvä, että mikä hyvänsä liikunta tai fyysinen työ auttaa pudottamaan painoa. Toki ravinnolla on myös iso rooli.
Lumisina talvina painoni on yleensä pudonnut noin 5 kg ahkeran hiihdon myötä. Kesällä taas paino tahtoo lisääntyä saman verran, vaikka käyn juoksulenkillä monta kertaa viikossa. Syön kuitenkin läpi vuoden suunnilleen samalla tavalla. - laihdutusta
Usein sanotaan että laihtuu kun ei illalla syö mitään. Varmaan laihtuukin mutta ratkaisevaa on se paljonko syöt vuorokaudessa. Sillä ei ole mitään merkitystä mihin vuorokauden aikaan ruokasi syöt.Saadut kalorit ratkaisevat.
- flakes, tuna
Iltasyönti saa aikaan lihaskasvua. Jos syö joka ilta neljä purkkia tonnikalaa, ei tarvitse ihmetellä, miksi paino nousee.
- cnef
olen 13 vuotias poika painan 50kg ja 159cm pitkä vähän pömppis
- 39v kuntohiihtäjä
Kestovoima on todellista voimaa, ja vain sillä tekee jotain normaalissa arjessa. Itse aion saada painoa 67 kilosta parilla kilolla, turhaa lihasta yläkropasta pois ja korvata sen puhtaalla kestovoimalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244