Kroonin väsymys ja työ

sixthofaperson

Laitan tämän tänne palstalle vaikkei ongelmani ole työpaikkani syytä ollenkaan.

Mulla on aina vaan paheneva krooninen väsymys. Diagnoosia ei ole. Lääkärit on kohta kymmenen vuotta vaan katsoneet samat verikokeet. Juuri ja juuri saan hilattua itseni töihin ja olen jo ennen työn aloittamista ihan poikki. Muu elämä onkin sitten saanut jäädä pois, eli harrastukset olen jättänyt ja ystäviä näen niin vähän kuin mahdollista. Olin sairaan mummoni (85-vuotta) luona käymässä viikonlopun ja hänen kanssaan meni energiatasot yhteen. Harmi vain että olen itse kolmekymppinen. Tunnen oloni sairaaksi ja erittäin väsyneeksi joka ikinen päivä.

En jaksa tehdä täyttä työpanosta ja nykyään jopa välttelen työtehtäviä, kun en jaksa mitään. Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä siitä etten tee palkkani eteen niin paljon kuin muut. Ennen sairastumista olin energinen, tunnollinen ja hyvin pärjäävä. Sairaslomaa en saa väsymykseeni. Olen siis käyttänyt sairastamiseen lomapäiviäni, jotka onkin sitten melkein loppu. Jokaikinen päivä tuntuu siltä että nyt ei vaan jaksa enempää ja että on pakko saada vaan levätä, mutta kun ei ole varsinaista diagnoosia niin minkäs teet.

Työpaikallani ollaan suht ymmärtäväisiä sairauksien. Mutta ei nekään tuottamatonta työntekijää listoillensa halua. Pomot on vaihtuneet ja sen sellaista niin olen pysynyt tutkan ulkopuolella toistaiseksi. Haluaisn olla vaan normaali ihminen, joka pystyy tekemään työnsä.

Onko kohtalotovereita? Miten selviätte?

31

4804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hobba222

Vaikea sanoa johtuuko väsymyksesi työstä vai sairaudesta. Jos mitään fyysistä syytä ei löydy väsymykseesi, niin sitten kyse on henkisestä puolesta...masennus tai jotain.

Minkä ikäinen olet ja millaiset elämäntavat sinulla on? Eli johtuuko väsymyksesi unihäiriöistä, juopottelusta, liikunnan puutteesta, vitamiinien puutteesta tai vääränlaisesta ravinnosta tai kaikista näistä?

• cllxvåo

Itsellä löydettiin pari vuotta sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka oireet matsasivat täysin kanssasi.
      T4V ja TSH:n (kilpirauhasarvot) raja-arvot ovat kyllä pielessä, itsellä on hyvä olla kun menee melkein ylituotannon puolelle...
      Käyhän tarkastuttamassa arvosi, jos et vielä ole käynyt.

• alicia2016

Hei,

Löysin tämän keskustelun näin yli 3vuotta jälkikäteen mutta samojen asioiden kanssa painiskelen. Eli kilpirauhasarvot tarkastettu ja on raja-arvojen sisällä ja ei kuulemma oo vajaa toimintaa. Silti oon ollut koko aikuiselämän perkuleen väsynyt. Tässä joku mainitsi
        Että ne asetetut raja arvot on pielessä ja et voi hyvin kun käy melkein ylituotannon puolella. Niin et miten kilp toimintaa voi "nopeuttaa", saako esim tyroksiinia ilman reseptiä ?

• dfdffe

Itselläni on aika samanlaisia ongelmia.
      Työni on monen mielestä melko helppoa, mutta kuitenkin mielenkiintoista ja naurettavan stressivapaata.
      Itse taas en jaksaisi sitten tehdä yhtään mitään muuta kuin nukkua.

Ahdistaa jo tällä hetkelläkin se, että huomenna pitää mennä taas töihin. Tiedän jo mitä huomenna pitää tehdä ja tiedän, että osaan sen täydellisesti, mutta en vain jaksa, kun väsyttää todella paljon pelkkä ajatuskin.
      Yritän pomon edessä näyttää energiseltä, mutta todellisuus on kaukana siitä, samantien kun aamulla tulee työtehtävä ajatus on, että ei kiinnosta eikä jaksa koska väsyttää liikaa.

Hävettää tosiaan myös se, että ei enään edes jaksa tehdä kunnolla töitä vaikka osaisi.
      Välillä on jo tullut ajatuksia, että muut töissä näkee, että motivaatio ja jaksaminen on täysin nollassa ja tämä alkanut hävettämään ja ahdistamaan tosissaan.

Yritän kyllä 7-9 tuntia joka yö, mutta uni on todella pätkittäistä, eli itselläni on syy tähän väsymykseen, tätä on jatkunut noin 3 vuotta.
      Pitäisi käydä kyllä lääkärissä, mutta en ole saanut aikaiseksi, eli tyhmästä päästä kärsii koko kroppa minun tapauksessa.

Jotenkin sitä on vaan jaksettu tuo kolme vuotta vaikka jokainen päivä ollut yhtä tuskaa, mutta tulevaisuuden ajattelu tuntuu töissä jo liian raskaalta, mutta niin se tuntui 2 vuotta sittenkin ja silti täällä töissä vielä ollaan.

Itse ryyppään noin 3 kertaa vuodessa, mutta tosiaan liikunta ja terveellinen ravinto on vähän niin ja näin...

• Anonyymi

kannattasko rajoittaa sitä kännykän käyttöä, vaikuttaa myös kilpirauhashorminin eritykseen melatoniin vähenemisen lisäksi. tutkittu on ja todistetu.

• ap

Ongelmat ei siis suoranaisesti johdy tystä, sen kyllä tiedän. Oireet kun on jatkuneet vuosikausia jo ennen tämän aloittamista. Olen ollut tässä paikassa viisi vuotta ja sitä ennen opiskelin, joten olikin huomattavasti helpompaa kun pystyi itse määräämään tahdin.

Mitään aiheuttajaa ei ole löydetty. Masennuksena hoidettiin useita vuosia, kunnes terapiassa tajusin että ajatusmaailmani ei ollenkaan vastaa masennusta. Otan asiat suht rennosti noin yleispätevästi. Vain fyysiset oireet on kyllä samat kuin masennuksessa. Elämäntavat on minulla kunnossa. Liikunkin ihan väkisin vaikka ei siihen ei energia riittäisi, mutta teen niin etten menisi vielä huonompaan kuntoon. Kilpirauhasarvot on katsottu moneen kertaan.

Lääkärini on jo ehdotellut fibromyalgiaa, joka on diagnoosi, jonka saa varmaan monet joita väsyttää, mutta varsinaista syytä ei ole. MIetin vain miten muut pärjäävät työelämässä. Oletteko vähentäneet tunteja? Elättekö ollenkaan muuta elämää?

• joitain syitä

Myös veriarvot, tyyliin onko raudanpuuteanemiaa tms. vitamiinien puutosta. Onko kodissasi/työpaikallasi hometta, onko ilmanvaihdosta huolehdittu kunnolla, oletko allerginen, käytätkö mitään lääkkeitä ? Minkälainen on ruokavalio, syötkö liian hiilihydraattipitoista ruokaa ? Se nimittäin väsyttää ja paljon. Minkälainen on fyysinen kuntosi, onko ylipainoa ? Ylipaino kyllä väsyttää aika lailla. Onko mahdollista diabetestä tai piilevää sellaista ? Geneettinen alttius sairastua sille ?
      Työskenteletkö alalla, mikä on sinun unelma-ammattisi ? Oleto tyytyväinen työhösi noin muuten ?

• ap

Tälle ei löydy mitään syytä. Kaikkea olen kokeillut. Elämäntavat on ihan kunnossa paino ok ja ei ole mitään vitamiininpuutosta. Kaikki veriarvot on katottu ihan valehtelematta ainakin viisikymmentä kertaa. Lääkkeitä en käytä. En ole unelma-ammatissani, mutta olin myös silloin väsynyt kun opiskelin minulle mielenkiintoista ainetta eli työpaikkaani en voi syyttää. Ainoa vain että silloin sai määrätä tahdin itse, joten oli helpompaa. Sain siis levätä silloin kun tarvitsin.

• siitäkö sait?

Onko punkki purrut?

• nisistiilli

Kuulostipa tutulta; ikävä kyllä. Itse ratkaissut ongelman niin, että olen keikkalainen ja teen hommia voimieni mukaan. Joskus vähemmän ja joskus enemmän. Välillä olen ottanut esim.kuukauden vapaata johonkin väliin - ja nukkunut ja nukkunut ! Mulla tutkittu vaikka ja mitä ja nyt olen kokeeksi masennuslääkityksellä, mutta masennusta tämä ei kyllä ole. Tai ehkä välillä masentaa se, kun aina väsyttää.

Mulla veriarvot ok ja kaikki muukin.Aina. Punkki on purrut joskus vuosia sitten, mutta sitä likvor-näytettä multa ei saatu....jotkut vasta-aineet oli koholla, mutta neurologisesti olen ihan terve kuitenkin. Jos pidempään joudun tekemään kokoaikatyötä niin lopulta olen ihan loppu ja jaksan tuskin tehdä muuta kuin nukkua töiden ohella ja mun ajatukset on ihan puurona. Fibromyalgiadiagnoosi mulla on, mutta en nyt tiedä kuinka oikea se on. Jotenkin heitettiin se peliin, kun ei muutakaan keksitty. Mulla kansa ystävät ja harrastukset minimissä ollut jo 10 vuotta kun en vaan jaksa olla sosiaalinen ja aktiivinen. Lenkillä olin just ja haukottelin koko senkin ajan ja päätteksi menin nukkumaan.Että tällasta 34-vuotiaan elämä! Onneksi ei ole lapsia, koska en tiedä miten jaksaisin sitä elämää...

• T: seur laulaja/näyt

Pakko nyt kirjoittaa, vaikka mitään ratkaisua ei olekaan ehdottaa.. Toivoisin vaan niin kovin, ett tervehtyisit. Saisitko mistään "Voi hyvin" -lehtiä lainaan vanhoja versioita. Itse löysin niistä avun omaan onkelmaani.Niistä myös maailmankuvani muuttui, ja suhtautumiseni elämään, vaikkei se vieläkään täydellistä ole. Sitä vaan on edelleen vajaa kaikkine ongelmineen, mutta niiden kanssa sentään vielä pärjää.

• lehtien lainaaja
        T: seur laulaja/näyt kirjoitti:

Pakko nyt kirjoittaa, vaikka mitään ratkaisua ei olekaan ehdottaa.. Toivoisin vaan niin kovin, ett tervehtyisit. Saisitko mistään "Voi hyvin" -lehtiä lainaan vanhoja versioita. Itse löysin niistä avun omaan onkelmaani.Niistä myös maailmankuvani muuttui, ja suhtautumiseni elämään, vaikkei se vieläkään täydellistä ole. Sitä vaan on edelleen vajaa kaikkine ongelmineen, mutta niiden kanssa sentään vielä pärjää.

Ihan vaan tiedoksi että kirjastosta saa lainata vanhoja voi hyvin -lehtiä. Ja kaikkia muitakin aikakausilehtiä. Vain uusinta numeroa ei lainata. Hakevat varastosta jos kysyt aikaisempien vuosikertojen lehtiä.

• ap

Hyvä että olet nisistiilli ainakin onnistunut järjestämään työt keikkaluontoisesti. Se varmasti auttaa kun saa ainakin jonkin verran itse kontrolloida tahtia.

Mut on juuri tänään siirretty uuteen projektiin ja se tuottaa mulle suunnatonta ahdistusta. Uuden oppiminen on mulle nykyään tosi vaikeaa ja häpeän tunne on suuri, kun mulle ne kaikista yksinkertaisimmatkin jutut tuottaa ongelmia. Jos kollega yrittää selittää mulle miten joku juttu tehdään niin on kuin se puhuis ihan vierasta kieltä. Kaikki menee ohi ja mun aivot on niin jumissa että kysymyksien kysyminen on vaikeaa.

• Anonyymi

Työuupumukselra tuo vaikuttaa. Työterveyshuollosta tulisi saada kyllä muutakin kuin lähetteitä testeihin,eli,työkykyselvitykseen tms.

• taikka

Tai sähköyliherkkyys. Tai ehkä joudut heräämään itsellesi sopimattoman aikaisin. Tai sitten vain tarvitset pitkän vapaan, esim. vuorotteluvapaan asian selvittämiseksi.

• vajaa ja väsy

Ihminen on kokonaisuus ja kun väsyy fyysisesti väsyy henkisesti ja henkinen väsymys aiheuttaa fyysisitä väsymystä ja pyörä pyörii.
      Minulla todettiin 3 vuotta sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, vuoden päästä kun en ollut paremmalla tolalla vaan entistä väsyneempi lääkärini diagnosoi minulle keskivaikean masennuksen, syytä vai seurausta.
      Töissä oli ollut ihan kauheaa 3 vuotta, en saanut esimiehen tukea, esimies vaihtui vähintään kerran vuodessa... väsyin ja luultavasti ensin tuli kilpirauhasvaiva ja sen seurauksena masennus.
      Olin pitkään sairauslomalla ja sain tukea työterveyshuollosta ja esimieheltänikin, kunnes tässä ihan pari kuukautta sitten taas repesi: Esimieheni kyllästyi tähän kamalaan firmaan missä ylin johto ei arvosta työntekijöitä ja nipotetaan epäoleellisista asioista ja työntekijöiden työaika mene asiakaspalvelun sijasta ihan turhaan säätelyyn.
      Minulla meni 3 viikon kesäloma lähinnä stressatessa siitä mitä tapahtuu kun tulen takaisin töihin. Lomani aikana oli moni työkaverini irtisanaoutunut ja lähtenyt.
      Nyt olen ollut loman jälkeen 3 päivää töissä ja tänään varasin ajan työterveyshuollosta koska yksinkertaisuudessaan en vain jaksa, ei ihminen joka koko ajan itkee voi olla työpaikalla, ja jolla ei ole esimeistä edes organisoimassa päivän työtehtäviä.
      Tuntuu siltä että nykyaikana suurin työntekijöiden väsymyksen syy on se että esimiehiksi ja korkeisiinkin johtotehtäviin pääsee vaikka minkälasiet pösilöt, tämä aiheuttaa aina alemmassa asemassa olevan psyykkisen väsymisen ja sitä kautta fyysisiä sairauksia.
      mitä tulee tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan niin se aiheuttaa myös erinäisiä fyysisiä oireita, kuten särkyä ja kipuilua, hermostuneisuutta ja ärtyneisyyttä, ja työkaverithan eivät tietenkään voi ymmärtää että jonkun työkaverin huonotuulisuus voi johtua pelkästään siitä että on nukkunut huonosti kipujen vuoksi. Ihmisten pitäisi muistaa aina että kukaan ei kiukuttele huvikseen, eli jos työkavei on huonolla tuulella olisiko parempi kysyä onko sinulla jokin asia huonosti, kuin sanoa "säkin oot aina niin saatanan kiukkunen"

• ....

Oikea monipuolinen ruoka, venyttely(esim. jooga), ei roskaruokaa, karkkeja, aspartaamilimuja tai dokaamista?

• ap

Voi kun se olisikin noin yksinkertaista. Kaikki on elämäntapamuutokset on jo kokeiltu.

• Ei joogaa

Ei mielellään joogaa, koska sen alkujuuret on noituudessa. Ihan tavallinen jumppa, alkulämmittely, lihasharjoitukset, venyttely, rentoutuminen, ulkoilu ja riittävä lepo ovat hyviä.

• kohtalotoveri30

Tuo alkuperäisen kirjoittajan viesti oli kuin omani. Aamu-uninen olen ollut pienestä asti, mutta väsymykseni alkoi noin 18 vuotiaana. Ensimmäisessä työpaikassani piti välillä mennä vessaan, ihan että sai pitää 2 minuuttia silmät kiinni. Päivä ei meinannut käynnistyä mitenkään. Tällöin kävin ensikertaa myös lääkärin juttusilla. Kaveritkin huomasivat fyysisen voimattomuuteni.

Monet kerrat olen lääkärillä juossut, tuntuu että kaikki mahdolliset verikokeet kilpirauhaskokeineen (viime vuonna 4 kertaa) on otettu. Teetätin kalliit vitamiini- ja hivenainearvokokeet viime talvena, eikä niistäkään juuri ongelmaa löytynyt. Väsymykseen ei varsinaisesti ole löytynyt syytä. Nuoruudessa olin kova urheilemaan, mutta nyt työpäivä, vaikka istumatyötä teenkin, on itsessään sellainen urheilusuoritus, että loppuilta menee lähinnä levätessä.

Olen ihan perus sekaruokaa syövä, kaikkiruokainen hoikka nainen. Nuo muistiongelmat vaivaavat myös itseäni. Uudenoppiminen tuntuu nykyisin hankalalta, muutenkin muistaminen on työlästä ja tuntuu että jatkuvasti unohtuu asiat. Keskittymiskykyni on myös huono. Ei työntekemisestä vaan voi nauttia, vaikka olenkin vihdoin siinä ammatissa, joka nuorena oli haaveeni.

Unelmani elämässä on, että saan maksettua asuntolainan pois, jotta voin ottaa iisimmin. Nukkua niin pitkään kun nukuttaa ja elää fyysisesti väsyneen elämää. Jokainen päivä on taistelua jaksamista vastaan, mutta kun tilitietoja katselee, niin sieltä löytyy se syy, miksi vielä täytyy jaksaa puristaa.

• Virtanen.......

Aloittajan kirjoitus on niin tutun kuuloista. Kuin omaa elämäntarinaa lukisi. Minulla myös meni elämä samaa rataa et kävin päivän töissä, hampaat irvessä sain tehtyä päivällisen perheelleni ja lopun aikaa makasin puolikuolleena sohvalla tai sängyssä. Kipuja oli vaikka millä mitalla, lääkkeistä ei löytynyt apua. Kuljin lääkäriltä toiselle, kaikki vaan levittelivät käsiään toivottomina kun verikokeista ei löydy syitä. Jokaöinen hengenahdistus vaivasi ja aamut meni niin tokkurassa ettei koskaan tiennyt selviääkö siitä elävien kirjoihin vai loppuuko taival siihen paikkaan. Toki rakenteellista vikaa nivelistä löytyi ja osa kivuista selittyi sillä mutta kaikkea muutakin mystistä oiretta ilmaantui yksi toisensa jälkeen. Sit tuli verenpaine, aloitettiin lääkitys mutta olo ei sillä kohentunut. Keväällä eräs tuttava ylisti aloittamaansa karppausdieettiä ja päätin aloittaa itsekin samalla ruokavaliolla. Olihan verenpaine niin korkea ja ylipainoakin oli kertynyt joten ei siitä haittaakaan olisi jos kokeilen. Paino lähti tippumaan kuten myös verenpainekin. Kolesterolit ja verensokeri olivat ennenkin raja-arvoissa mutta nekin vaan paranivat ruokavalion myötä. Alkukesästä huomasimme että talossamme on vesivahinko joka on muhinut jo pidempään. Alkoi remontti joka pakotti meidät muuttamaan pois kotoamme. Vireystila alkoi kohota, hengenahdistus poistui, kivut jäivät lähes kaikki pois. Nyt 3 kk myöhemmin olen kuin eri ihminen. Energiaa on moninverroin enemmän kuin ennen. Töihin paluu olisi edessä syksyllä, motivaatiota ei edelleenkään ole. Työ ei ole mielekästä inhottavan pomon takia. Jännityksellä odotan miten vireystilan käy kun työt taas alkavat.
      Tämän "tarinan" tarkoitus ei ollut mainostaa sairaskertomustaan tai muutenkaan surkeaa elämäntilannetta vaan tarkoituksenani oli kertoa esimerkki omasta elämästä jonka suunnan sain muutettua. Eli syitä tällaisiin tuntemuksiin ja vaivoihin voi olla monenlaista. Itse olen todennut (ja nyt myös jokunen lääkärikin) että väsymyksen syy on hyvin suurella todennäköisyydellä ollut kohdallani kodissamme jyllännyt home sekä ruokavaliossani olleet runsaat hiilihydraatit. Jo pelkkä ruokavalion muutos voi saada isonkin muutoksen aikaan.

• ap

Uudet työtehtävät vaativat paljon tarkkaavaisuutta. Paljon dataa pitää käsitellä ja kaikki excelillä, joka on jo itsessään virhealtis. Mulle tulee ihan hirveästi virheitä jatkuvasti. Ja töiden jälkeen kaadun sänkyyn vaan. Lääkärin mielestä olen työkykyinen mutta jos pomo näkisi millaista sotkua mulla tulee niin eiköhän tulisi monoa. Eiköhän se sen vielä huomaa…

• ajatus

ap, oletkohan väärän tyyppisessä työssä? Voisiko olla että persoonasi, ominaisuutesi, vahvuutesi eivär natsaa työn laadun ja sisällön kanssa? Mitä oikeasti haluaisit tehdä, minbkälaisissa asioissa olet hyvä. Et kuulosta excel'in kanssa nikakroijalta.. -? Mieti uudelleenkouluttautumista, olet nuori.

• ap
        ajatus kirjoitti:

ap, oletkohan väärän tyyppisessä työssä? Voisiko olla että persoonasi, ominaisuutesi, vahvuutesi eivär natsaa työn laadun ja sisällön kanssa? Mitä oikeasti haluaisit tehdä, minbkälaisissa asioissa olet hyvä. Et kuulosta excel'in kanssa nikakroijalta.. -? Mieti uudelleenkouluttautumista, olet nuori.

Olen vääräntyyppisissä töissä sen suhteen että se vaatii kovaa tarkkaavaisuutta. Ongelmat töissä ovat kuitenkin seurausta ei syyllinen. Sairaus on jatkunut kymmenen vuotta mutta olen ollut tässä työssä vasta viisi vuotta. Ennen sitä opiskelin alaa josta pidin mutta väsymys oli silloinkin kova. Ainoastaan se hyvä puoli oli ettei ollut pakko mennä aamulla mihinkään jos ei pystynyt eli sain enemmän lepoa.

• Zombienne

Täälläkin vaan lääkärit levittelee käsiään ja lyö masennusdiagnoosin kun eivät muutakaan keksi, verikokeet on aina normaalit ja mua testataan psykologilla ei mitään sielläkään. Tätä on jatkunut 20 vuotta ja aina vaan väsyttää ja särkee ja heikottaa, jalat on kuin lyijyä. Työpaikasta tai ihmissuhteista nämä ei johdu mulla ei ole paineita tai yletöntä stressiä mistään. Elämä on siis ihn kunnossa mä en vaan jaksa mitään, väsyn ihan hirveän äkkiä. Ulkoilen säännöllisesti ja ruokavaliokin on kunnossa mut tilanne ei vaan muutu. On vaikea kirjoittaa ku kädetkään ei meinaa toimia. Olen miettiny et onko mulla ms-tauti? Mut mitään silmäoireit ei ole niinku olllu, kuten aika usein ms-taudis kai alussa on. Voi kun löytyis selitys ja hoito tähän. Vituttaa olla tälänen zombi.

• Jatkuva väsymys

Minuakin väsyttää jatkuvasti ja vuorokausirytmini on aivan sekaisin. Olen jo 65-vuotias ja jäin juuri eläkkeelle työstäni. Takana on 45vuoden työputki, joista viimeiset 7vuotta osa-aikaeläkkeellä, 2viikkoa töissä ja 2viikkoa vapaalla.

Työni oli tosi raskasta henkisesti ja fyysisesti, mutta se ei selitä kaikkea väsymystäni. Kilpirauhasen vajaatoiminta on todettu kauan sitten ja siihen on lääkitys, mutta sekään ei selitä väsymystäni. Senkka eli La on ollut minulla koko ikäni hieman korkea, mutta lääkärit sanovat vain, että se on minulle kuuluva ominaisuus. Muut veriarvot ihan ok.

Muuten olen ollut koko ikäni kohtalaisen terve ja sairaspoissaoloja ei ole työstä juuri nimeksikään. On vain tämä suunnaton väsymys, jolle ei löydy syytä eikä diagnoosia. Sitä ei luokitella sairaudeksi, mutta koko elämäni menee hukkaan. Työssä käydessäni kaikki vapaapäiväni kuluivat työstä palautumiseen ja olivat enimmäkseen pyjamapäiviä. Sisulla kävin työssä.

Väsymykseni alkoi oireilla voimakkaammin joskus 45-50 ikävuoden paikkeilla. Tiedän ikätovereita, jotka jaksavat tehdä vaikka mitä ja toiset minua vanhemmatkin jaksavat paremmin kuin minä. Aamusta iltaan he tekevät töitä tai harrastavat. Minun täytyy kerätä kaikki voimani, että jaksan käydä pesulla ja pukea päälleni tai käydä kaupassa. Yökylään en kehtaa mennä, koska nukun puoleenpäivään. Itse asiassa minulle kyllä riittää 8 tunnin yöuni ja saan nukuttua, mutta kun menen niin myöhään nukkumaan, ei tule uni aikaisemmin. Rytmiin pääseminen on ylivoimaista.

En tiedä mitä asian kanssa pitäisi tehdä. Kukaan ei osaa neuvoa, ei lääkärit, eikä kukaan muukaan. Ikivanha neuvo: syö monipuolisesti, liiku, ulkoile ja nuku ei tunnu toimivan. Ei ole voimia ulkoilla, ei ole itsekuria noudattaa nukkumaanmenoaikoja.

Jos jotain haluaisin elämääni nyt niin ehkä sellaista, että voisin asua vaikka 3kuukautta ihan uudessa ympäristössä, jossa saisin elää oman rytmini mukaan, mutta jossa saisin myös palvelua, ruoan, virikkeitä ja seuraa, jos niin haluan. Joku neuvonantaja ja keskustelukumppani siihen päivittäin selvittämään elämäntilannettani. Uskoisin, että silloin piristyisin. Olenko kenties vain ikävystynyt elämääni? Niinhän sitä sanotaan, että väsymys kestää yhtä kauan mennä pois, kuin se on tullutkin. Pitäneekö paikkansa? Toivottavasti ei ihan sentään.

Mikä on väsymykseni tarkoitus? Onko tarkoitus, että minut on pysäytetty kotiin kertakaikkiaan miettimään elämäni suuntaa? Vahingoittaisinko itseäni omilla elämäntavoillani enempi, jos olisin hyvin energinen? Olen pähkäillyt näitä asioita monelta kantilta, vastausta saamatta. Toivon, että saan vastauksen ennenkuin kuolen ja toivottavasti se on oikein hyvä vastaus.

• jnipjpjp

Onko sinun unimaailmasi tarkistettu? jos esim hengityskatkoksia nukkuessasi? Kuorsaatko?

• viileätaamut

Vanha ketju, mutta- väsyttää. Tänään on se "kuitti"- ilmiö, päivä. Eli viikon keskellä oleva vapaa, Nukuin viiteen, ja herätessäni olin kyllä täysin virkeä, mutta kun lähestytään puolipäivää, voisin nukkua seisallani kuin hevonen, sille se suntuu. Silmät luppaa, aivot ei toimi, muisti ei toiminut jo aiemmin aamupv.
      Työpäivinä ihan sama homma. Kun sitten pääsen vapaalle- kas, on hommia omiakin muutama. Ja tietoakin pitää etsiä, töihin sun muuhun liittyen, ja työkamuille vastata viesteihin, ja kaupassaki, ruokaakin johonkin aikaan tehdä, ja pyykkiä ja muuta arkista. Nukkumaan pääsen yleensä aikaisintaan 21, ja herätys on kun noin kolmelta. Kun nukahtaisin heti, ehtisin sen noin 6 tuntia nukkua, mutta pyörin petissä, ja herään monesti ihan hiessä kesken unien, luultavasti erään aikaa sitten tapahtuneen vapaa-ajan asian jättämän stressin vuoksi. Tai on takaumia, joita en muista herätessä, mutta kumminkin siis posstraumajuttuja.
      Pitemmät vapaat ois joskus hyvä tasoite. Loman jälkeen on olo aina suht okei jonkin kuukauden. Sitten se väsymys kulminoituu.
      Syön? Juu. Kaikkea normaalia. Myös niitä vitamiinipitoisia. Liikun? No nyt en kun olen koneella, mutta osan vapaapäiviä menen luonnossa, päiväretkiä(5-8 h riippuen vuodenajasta ja kelistä ja omasta voinnista, vähintään yksi pitempi luontoretki viikkoon, toinen voi olla sen 5 h maastossa. (Matkat sinne-takaisin eivät sisälly aikaan) Ja, kävelen työmatkat, muutama km suuntaansa. Joskus on tämä viikolla oleva vapaa enemmän lepuutettava. Muuten olen välillä jaloista reisiä myöten ihan hapoilla töissäkin ja sit ei ole kivaa. Paino? Ei ole ongelma.
      Ns muu elämä? Eipä juuri ole. Mitäs yli viiskymppisellä enää on kuin muutama hyvä harrastus. Ja ne harvat suhteetkin on olleet huonoja, lisästressiä tuovia, pitänyt karsia kun en jaksa.
      Lähivuosina on ollut ikävä sivuongelma. Jalkaterät ei enää tykkää liikkuvasta työtä. Kun tarpeeksi monta askelta on takana, ei meinaa kivulta päästä enää kävelemään.
      Miten ratkaista? Sairaslomalla en ole tämän takia ollut, ja vähän muutenkaan- ja siitä ei palkka juokse. Eläkeikään on vielä. Mitä poppakonsteja on jaksaa muutama vuosi vielä?

• skldfklfjsklfdjskkdl

Mikähän siinäkin on että viikonloppuisin kun on vapaa-aikaa tai arkipäivinäkin kun pääsee töistä pois niin aurinko ei voi paistaa vittusaatana :/ Parhaat säät on aina juuri silloin kun olet töissä jumissa! On sekin kyllä perkele, säiden haltijakin vittuilee työläisille!

• Anonyymi

Tuohon aika yleistä nykyään. Boreout. Olet liian viisas suomalaiseen työelämään puuhastelemaan ja tylsistyy. Käytkö velvollisuudesta töissä - esim. mummosi hyväksynnän takia?

• Anonyymi

Yksinkertainen, pakkotahtinen paskaduuni, työkavereiden sekä asiakkaiden jatkuva kohtaaminen ja huomioiminen voi olla hyvin uuvuttavaa.

Tunnen kyllä suomalaisen työmoraalin ja suhtautumisen velvollisuuksiin, mutta tosiasia on, että työn pitäisi antaa tekijälleen muutakin, kuin se vajaat pari tonnia palkkapäivänä. Nuorena useimmat jaksavat vaikka mitä sontaa, mutta pitkän päälle sellainen vaatii veronsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe