Koetteko ikävuosien rajoitteita itsessänne?

Oletan tuon kysymyksen olevan aiheellinen meille 70 palstalaisille.
Sillä tarkoitan eliniän noustua huomattavasti sitten omien vanhempiemme, jopa oman elinaikamme aikana, eliniän joka kattaa vanhuusiän alkavan vasta yli kahdeksakymppisenä. Sekään ei voi rajoittaa sisäistä elinvoimaa ja virkeyttä, jollemme jää kremppojen ja usein kuviteltujen rajoitteiden vangiksi suotta.
Eläähän meissä ihan sama yksilö edelleen, paljolti samoja ominaisuuksia toteutamme, työtehon saadessakin laskea ihan luonnollisella tavalla.
Etu se vaan on, osata hellittää vihdoinkin suoritusvaateista :D ainakin minä osaan tehdä vain välttämättömät työni nopsaan, nauttien niistä tekemisistä jotka ilahduttavat.

Saatan katsella tiskipöytääni jaah, kerkiihän nuo illemallakin/ hyvässä lykyssä huomenna, ei ne maailmaa kaada:D

Sitten tuntuukin tehtynä, kirkas selkeä tiskipöytä taas niin hurjan kivalta!
Näitä mietteitäni tässä opetellessani ihanaan laiskottelemiseen!

49

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanki tahtomattaan

Ihan kuin se kremppojen vangiksi jääminen olisi oma päätös tai omaa lasikuutta, voi hyvä sylvi tuotakin tekopirteää jaaritusta jonka vähän väliä tänne luritat.
      Ai sentään kun on kiva laiskottelua opetella kun siivooja käy ja taxi vie ostoksille. Siinä on niin ihanaa hellittää suoritusvaateita. Rahan puutekaan ei ole mikään kuviteltu rajoite, loukkaavaa tuollainen vouhkaus.
      Hurjan kiva kun joku minukin ikkunat ja lattiat selkeyttäisi ja sisäistä virkeyttä antais. Tiskipöytä pysyy suht siistinä kun on sentään astianpesukone. Suoritusvaateesta käy jo sen täyttäminen.Liian hyväkuntoinen kuulemma olen palvelutaloon ja säästä myös minut ja kaltaiseni "ystävällisiltä" neuvoiltasi, miten saataisiin sitä sisäistä elinvoimaa. Mitä sillä nyt tarkoitatkin.

• Oikeastaan tarkoitan sillä henkistä elinvoimaa. On vaikea kertoa, kun en tiedä miten koet, kun en ole ollenkaan aina ollut tässä tilanteessani.

Olin sydänvikainen (2 infarktia) jo maalaistalon työtehtävissä, ja hoidin vanhan anoppini ja 6-7 muuta vanhusta kunnallisessa työssäni monta vuotta.
        Lähes pelkkää fyysistä rasitusta, pyöräilyt pakkasessa, ruokakassien kuljetukset 5-7 km matkoilla.

Se siitä ja koeta nyt pärjäillä, ja notkistella sen tiskikoneen kanssa.

Minä en viitsi täyttä konetta yhden hengen tiskeillä, edestakas latominen onkin tylsempää kuin muutaman astian pesu!

• :)
        texsanell kirjoitti:

Oikeastaan tarkoitan sillä henkistä elinvoimaa. On vaikea kertoa, kun en tiedä miten koet, kun en ole ollenkaan aina ollut tässä tilanteessani.

Olin sydänvikainen (2 infarktia) jo maalaistalon työtehtävissä, ja hoidin vanhan anoppini ja 6-7 muuta vanhusta kunnallisessa työssäni monta vuotta.
        Lähes pelkkää fyysistä rasitusta, pyöräilyt pakkasessa, ruokakassien kuljetukset 5-7 km matkoilla.

Se siitä ja koeta nyt pärjäillä, ja notkistella sen tiskikoneen kanssa.

Minä en viitsi täyttä konetta yhden hengen tiskeillä, edestakas latominen onkin tylsempää kuin muutaman astian pesu!

Meillä oli aikoinaan nuorena parina pieni astianpesukone, tosi näppärä, mahtui päivän astiat.

Tämä nyt hyppäsi vähän sivuun aiheesta.

Siitä puolestaan sanon vain, että minulla sydäninfarkti aiheutti tiettyä haittaa perusterveyteeni. Koskaan en saa entistä takaisin, mutta iloitsen siitä, mitä on jäljellä.

• Turha tehdä sitä tänään minkä voi jättää huomennakin tekemättä,se on minun mottoni.
      Olen huomannut polvikosintaan en enää pystyisi,en pääsis ylös ja sulho kaiketi luikkis karkuun.Ei silti,en koskaan niin miehisiin toimiin ole ryhtynyt,vaikka remonttireiskana nytkin häärin.
      Pistokerasiat sais olla ylempänä ja purkinkannet aueta helpommin ja noi leikkelepakkaukset ovat kynsin hampain avattavia.Hanapakkauksenkin saa helpommin auki

• vapaa Veikko

En luikkisi karkuun jos noin nätti tyttö kosisi. Kiikkustuolissa istuu niin siro vaaleverikkö että, silmät tuikkii ja suu hymyää. Palstan kaunotar taidatkin olla !

• Ootsä sitten mainio! ai että sai taas nauraa sun kanssas. Tuttuja nuo kaikki hyppysvoimia vaativat, ja liukkaitakin jos on vähänkin vettä käsissä. Tänäkin aamuna tiirailin makkarapakkauksen kulmakohtaa, ja tiukka oli kuin maanantaiaamun voimilla hitsattu:D
        Tottahan ikä tuo milloin köpötystä milloin kaksinkerroin ennenkuin oikasee, tuttuja kaikki! Nytkin koristaa oikean käden ranteessa ideaaliside, painavan ruukun nostamisesta kai varastosta.

Nätti side oikeastaan:D ja hyvin alkaa jo uskomaan!

• Palstan kaunotar on
        vapaa Veikko kirjoitti:

En luikkisi karkuun jos noin nätti tyttö kosisi. Kiikkustuolissa istuu niin siro vaaleverikkö että, silmät tuikkii ja suu hymyää. Palstan kaunotar taidatkin olla !

tuo Rituliini tosiaankin, älykäs myöskin, en karkuun juoksisi minäkään jos Rituliini kysäisisi, lyödäänkö hynttyyt yhteen.

• tulen pian palstalle
        Palstan kaunotar on kirjoitti:

tuo Rituliini tosiaankin, älykäs myöskin, en karkuun juoksisi minäkään jos Rituliini kysäisisi, lyödäänkö hynttyyt yhteen.

sulle "Palstan kaunotar on"

Niin on minunkin mielestä ja hänellä on tänään synttärit, joten onneksi olkoon, mutta kirjoitan sen itse Rituliinille.

• Kyllähän noita rajoitteita tuleee iän myötä. Näön huononeminen on tyypillistä. Itse hankin silmälasit n. 40-vuotiaana. Kuulon huononeminen alkoi haitata n. 70-vuotiaana ja kuulolaitteen jouduin hankkimaan tämän sosiaalisen haitan takia..
      Kaikkea vammaisuutta pilkataan aina.

Nyt on haittana kömpelyys ja huono kunto, joka lisääntyy jos jättää liikkumisen.

• Eikä pilkata,..sellaista en ymmärrä, niin no-- ehkä niitäkin on. Kamalaa, sydämetöntä, mutta muistathan sentään Ruune, että se vain kertoo ajattelemattomuudesta.

Ihanalle Nallekarhullehan sopiikin pieni kömpelyys:D

Liikuntahan se uutisten mukaan lisää elinikää, miten pitkään tässä nyt sitten pyrkii elämään yksin, mutta kuntoahan me tarvitaan:)

Mennään yhdessä lenkille Ruune! Vaellellaan ihanan rauhallisesti ja haetaan uusia maisemia ihailtavaksi ja sitten mennään syömään:D

Edes haaveissa!

• Tepposet

Syöksykierteessä.

Ponnisteluista huolimatta liikkuvuus heikkenee.
      Vyötärö paisuu vaikka aina vaan olen tarkempi syömiseni suhteen.
      Takavuosina tehdyt kaihileikkaukset vapauttivat minut -6 laseista mutta vanhan ukon lukulasit tulivat tilalle.

Missään asiassa ei tule valmista entiseen malliin.
      Olen aiempaa laiskempi aloittamaan mitään tai lähtemään mihinkää.

Alkoholin käytössä kuivat jaksot ovat pidentyneet ja juomat vähentyneet ja miedontuneet!

Onneksi vielä ei ole kipuja eikä liikuntarajoitteita ja elintoimintojen tärkein alue toimii vielä siinä määrin tyydyttävästi, ettei tarvitse elää pelkkien muistojen varassa.

Hyvä myö!

• Liityn kohta

Ihan minua hävettää, kun en voi valittaa mistään.
      Tätä kirjottelen ilman laseja.
      Mihinkään ei kolota, paitsi tietysti joskus kun on ottanut jonkin uuden voimisteluliikkee liian tosissaan.
      Niin ja trialttonianikini harjotan kolmekertaa viikossa suunnilleen.

• putkinotko ry

Niinpä, niinpä niin. Hyväst männöö, mut toisaalta rivakampaa höperöitymiskehitystä tältä puolt jokkee saa etsiä geigermittareita myöten.
      Unohtelen tavaroiden ja työkalujen nimiä alvariinsa. Rautakaupassa kuljen hyllyjen välissä ja etsin tarvitsemani kaman.

Se että apuvehkeittä pääsee vielä raitille, korvaa paljon.

• Katleija

Tähän voikin vastata henkilökohtaisesti eikä yleisesti ottaen. Seitsemänkymmentäviisi vuotta yrittää kasata hankaluuksia marjassa ja sienessä käynteihini. Huomasin sen tänään konkreettisesti kun lähdin kanttarelleja jahtaamaan.
      Vaikka olenkin kaupunkilainen niin minulla on lähettyvillä metsää. Saa sieltä joskus mustikoitakin ja sieniä, jos ehtii ennen muita.

Nyt tein sellaisen vajaan kahden tunnin kierroksen. Kävelysauvoista otin kumitulpat, jotta olivat metsässä varmemmat. Olkapussukkaan banaani, hyttyssuihke, kännykkä ja muovipusseja. Palasin hissin luota hakemaan vielä kelmusadetakin varmuuden vuoksi.
      Alkaa marjareissut käydä hankalaksi kun pitää raahata marjakorin lisäksi niin paljon muuta rekvisiittaa mukaan, jotta pärjää. Oikeastaan pallikin siellä pitäisi olla ja tietysti marjanpoimija.

Hidasta ja kömpelöä kävely siellä oli, onneksi pieniä polkuja oli paljon, mutta monta kertaa olisin kompastunut nenälleni ilman keppejä.
      Kalliotkin olivat liukkaita, mutta siellä ylhäällä jäkälien joukossa olikin kanttarelleja jo.

Niin kiipesin ylhäällä että olin korkeiden puiden puolivälissä asti. Tarkkana sain olla kuin porkkana että osasin alas jyrkkiä polkuja pitkin maan tasalle.

Vettäkin tuli pariin otteeseen kuin saavista kaataen, sadetakki oli tarpeen. Olin varmaan surkeen näköinen palatessani ihmisten ilmoille.
      No oli tämmöinen homma nuorena leikintekoa nykykuntoon verraten. Ikä kai tähän on syynä.

• Mutta katleija, olihan hyvä, ja järkevällä tavalla tehty suoritus! Ihailen sinnikkyytä lähteä sauvoilla metsälle!
      Tuo on sitä mitä tarkoitin aloituksessani, esteet on voitettavissa ja mikä ihana tunne tulla kotiin, löytöjensä kanssa.
      Minä menetin lähimetsän mökin myynnin yhteydessä, täälläkin on luonnosuojelualue metsikköä. mutta niiin paljon koiruleita siellä ja ihmisiä kulkee, etten voi poimia sieltä.. Kaipa se on tietoisuus riskeistä, sylkemiset ja koiran lirit
      Liikennekin kehä 3 lähettyvillä ei kannusta poimimaan lähimetsästä.
      Minähän en sure, saahan sitä toriltakin ostettua mitä nyt yks ihminen kuluttaa, vaan Mäntyharjun tatteja saatan joskus muistella ja Sipoon hyviä haapa ja ennenkaikkea leppärouskuja suolasieniksi. Onhan niitä tullut kerättyä, mutta ei intohimoksi asti sentään.

Vanhin tyttärenikin kerää sieniä innolla tattiaikaan, viime vuonna olikin ennätys paljon:D

• *Kukkahame*

Olen viikon verran käynyt metsässä joka päivä, kanttarelleja ja mustikoita on pakastimessa jo hyvä alku.
      En ole kauan ja varauduin kuten Ketleija kertoi, on vichyä, suklaata ja suolasta, en viivy kuin tunnin kaksi, mutta kyllä ne ovat virkistäviä reissuja.
      Ka kun vielä saa marjoja ja kanttarelleja nhiin että voi pakastaa talveksi kesän herkkuja eipä siinä muuta voi kuin onnitella itseään.
      Tuo varpaiden nyrjähdys hidastaa entisestää liikkumista, mutta se on pieni vika.
      Olen lytänyt oaikat johon pääseen autolla muutaman mtrin päähän marjamättäästä, voiko paremmin asit olla.

Tänään oli kaksi sähkömiestä vastakkaisella puolen tietä jotain ne sinne tolpan nokkaan asenteli. toista tuntia oli poutaa ja sinne ne miehet jäi sateeseen.
      Kotimatkalla muistin ahomansikkarinteen viime kesältä ja kyllä siellä piti vielä kerätä yksi rasia niitäkin, nyt ne on syöty jäätelön kanssa ja voiko olla parempaa jälkiruokaa, no ei tietenkään.

Yhteen veto iästä ja esteisyydestä on että hidasteita on vasta ei niinkään esteitä.

• tuttua seutua

Nurmijärvi onkin laaja ja metsäinen alue, ja tarpeeksi kaukana vilkkaimmista liikenteistä.
      Ilo se on kerätä ja mikä kunnon nousu!

• Rituliini! Sinulla onkin käytännöllisempi tiskausversio kuin minulla.
      Minä en yleensäkään sille päälle sattuessani tee tänään mitään, minkä voi huomenna toisella teettää. Niitä tekijöitä vain käy entistä harvemmin, joten sopiiko, että otan käytäntöön Sinun metodisi?

Varsinaiseen aiheeseen sen verran, että paikkansa pitää se sanonta, että jos ei ihminen vanhetessaan muuta opi, niin ainakin hiljaa kävelemään.

• näin ajatellut

Niin mutta muuttaako se sitä sisäistä ihmistä millään lailla? Luonnollinen asiahan se on, puuttuisi vielä, että meidän ikäpolvemme joka ei hyödynnä yhteiskuntaa suuremmin enää kuin kuluttajina, ja omillemme rakkaina, voisimme pysyä muutumattomina?
        Jotkut harvat ovat vielä vaikuttajinakin, oikeastaan vain kulttuurin alalla.
        Nähtävä minun on, ettemme me, vaikka täällä tuodaan politiikassakin jos minkälaisia näkemyksiä esiin, naurettaviakin joskus pitää myöntää, ole mitään muuta velkaa kuin itsellemme. Siinä on minusta tärkein tehtävä, säilyä ihmisenä loppuun asti, kiitollisena elämän lahjasta, ja --valmiina siitä aikanaan luopumaankin.

• Tähän aikaan yöstä on hyvä edes jotain järellistä saada ajatuksiinsa, joten yritän jotain minäkin sanoa, mahottomaks ovat nää nukkumis-valvomisajat itelläni menneet. Sinänsä kyllä helpotusta tuoneet, kun ei enää yleensä ahdistu tai voivottele sekalaista heräämistään, nousen jos ei nukuta, valvon aikani.

Ei kyllä ole päässäin yhtään ns. syvällisempää ajatuksenpätkääkään, sekin on ihan hyvä, kehittyneeköhän vielä minustakin normaalina pidetty ihminen.
      Mitä nyt sanoisin. Niin tuulen tuomia ja viemiä ovat päivittäiset käyttäytymiseni. Eilen kyllä vilahti mielessä, että nauramiset sais nyt vähäksi aikaa jäädä. Vaikka on sekin ollut erinomainen keino selviytyä, onha sekin aivankuin luonnonlahja. Sellaiset asiat, joitten kanssa on ennen taistellut henkeen ja vereen eikä sittenkään mahtanut mitään, alkoivat vähitellen muuttua vitseiksi.

Vaikea on minusta otsikkosi, en osaa edes sitä sisäistää.
      Onhan se selvä, että ainakin fyysisiä rajoitteita ilmestyy vähän kerrassaan, mut mistä lie livahtanut mieleeni....maa maahan jää, mut henki taivahalle...

Nytkään en välitä tipan tippaa, vaikka taas tää juttu venyy ja venyy, lukutaitoiset lukekoot, - taidottomat eivät. On ainakin onni ollut saada optimistinen ote elämään ja tällainen poukkoileva mieli.
      Mutta nyt vähän tänka på. Omasta mielestäni tähänastiset vaivani, sairauksiksiko nimitetään, ovat olleet vähäisiä verratuina monen muun todella koviin. Liekö niin arvokastakaan sanoa olevansa sinnikäs.
      Yön hellyttämänä kerron, myös itselleni kait terapiaksi, että tää yltiöpäinen elämänhalu vähn takapotkua antoi.
      Tuli ensin turvotusta jalkateriin ja nilkkoihin, sain tutustua eka kerran nesteenpoistoon. Sitten jatkuva väsymys, pari viikkoa hyppelehtivää kuumetta, sitä kun ei ole ollut vuosikymmeniin. Vihdoin pääsin sitten tutkmuksiin, keuhkokuume, lääktyksen aloitin eilen. Huomenna kuulemaan lopullisia labratuloksia, eivät olleet entisenlaisia, kummastelen hiukan Hb:n muutosta, ennen aina reilusti yli 140, nyt 127.
      Kolmen oikein mukavan, innokkaan nuoren lääkärin luona käynyt, on se toista kuin monet burn-out vanhat lääkärit. Ja täällähän monet terveysasemat kiinni puolisentoista kuukautta, samoin labrat. Voihan noista nuorista innokkaista joku olla taas vaikka lääkärinammattia kokeileva, ehkäpä juurri siksi olivatkin niin miellyttäviä !
      Voi hitsi, aamuun on aikaa, mutta nukuta ei lainkaan, olen kai nukkunutkin viime ajat liikaa, se yllättävä ainainen väsymys.

• Taas olis mentävä kahdella hevosella myllyyn,vaikkei kuormaa ole yhdellekään.
      Talonmaalaus on ollut jumissa pari viikkoa ja mansikat mätänee pellolle,eikä kalaa tule edes kissoille.
      Toi ainainen vesisade vie jo elämänhalunkin,en voi laulaa singing in the rain,en enää edes muista kuka sitä kappaletta lauloi ja tanssi sateessa.

Mustikoita olis pilvinpimein ihan tossa lähimaastossa ja vadelmiakin näkyy tulevan hyvin.
      Tänään syntyy uusi kuu,ei hyvää tiedä kun näin sateella syntyy.
      Pulssi ponkas ihan uusille lukemille,kun polvikosinta tuotti tulosta.Enää ei voi hitaasta pumpusta puhua.
      Tänään saan vaunuremontin päätökseen ja viikoloppuna voin pitää tuparit.
      Ei tässä pattipolvisen muuta,kuin töihin vaan ja haudassa sitten maataan ja huilataan.
      Hyvä katsella sieltä pilvenreunalta,kun perilliset riitelee kuka tonkin as.vaunun saa, jonka mutsi niin nätiksi remppas.Se on moi ja hyvää sateista aamua ama

• rituliini

Synttärikutsuja siellä valmistelet, vai? Onneksi olkoon. Nyt heräsi kiinnostus marjamaista, mutta tuskin sielläkään osaisin paremmin metsään mennä, kun täälläkin eksyn.

Kanttarellejäkin on jo noussut sateisen kesän vuoksi ja jopa joku kertoi löytäneensä suppilovahveroita? Onneksi ei ole minun herkkuani.

Sitten kun tulee haapa- ja karvarouskut, niin niitä säilön, mutta niitä ruskeita kangas-sieniä kyllä syön ensiherkuiksi.

• Lahjuska kirjoitti:

rituliini

Synttärikutsuja siellä valmistelet, vai? Onneksi olkoon. Nyt heräsi kiinnostus marjamaista, mutta tuskin sielläkään osaisin paremmin metsään mennä, kun täälläkin eksyn.

Kanttarellejäkin on jo noussut sateisen kesän vuoksi ja jopa joku kertoi löytäneensä suppilovahveroita? Onneksi ei ole minun herkkuani.

Sitten kun tulee haapa- ja karvarouskut, niin niitä säilön, mutta niitä ruskeita kangas-sieniä kyllä syön ensiherkuiksi.

Kiitos Lahjuska sekä asialla olleet ystäväni toivotuksista.
        En minä tykää juhlimisesta,vaikka tänään siihen olisi syytäkin.Tyttäreni synnyttää ,joten lastenlapsien lukumäärä lisääntyy pojalla tänään.

Työn merkeissä toi Jaakonpäivä meni,eihän sitä vanhenemistaan ole edes syytä juhlia,toista se oli teininä,sitähän odotti että tuli vuosia lisää ja sai tehdä sitä ja tätä,lain sallimissa puitteissa.Silloin oli täysiikäisyyden raja 21vuotta.

Kyllä taivaalta tulee taas sienien kasvuun vaikuttavaa materiaalia,vettä.
        Joten vesisateista aamua rituliinin_38 maisemista

• hevat

Kaikkihan ,niin Muutama vuosi ,kun äitini kuoli,kerkis vaan 1vrk sairaalassa,
      pärjäsi siellä kotona eikä valitellut.Sitten kului vajaa vuosi ,isä pärjäs mökissä yksin,titenkin kävin silloin tällöin tilannetta katsomassa.Kun yrittäjä olin ei ollut olevinaan aikaa.Koitti aika lumitöitä oli tekemäässä ,siine lapion kanssa ,
      kaatunut kuollut.Naapuri soitti ei ola miään toivoa Hän on kuollut.
      Kuin kerroin tästä ajattelin samalla , eivät tattenut olla hoidettavsna,eikä hoitajien pyöriteltävänä.. Sellaista niinkuin äkki kuolemaa toivoisin minäkin... Niin paljon
      meistä vanhuksista negatiivista ovat kirjoitelleet,että kyynelet on silmäkulmassa herkässä.

• Niin siitähän on sanontakin, lähtee saappaat jalassa:) Älähän sinä iloinen ja impulsiivinen he nyt ala suremaan!
      Tyhmiin ylilyöteihin kirjoitteluss, ei kannata kiinnittää huomiota, ei ne ole sen arvoisia

• hilema

Miten sitten ikä vaikuttaa parisuhteeseen, joilla sellainen on?

Tuleeko eteen tilanteita, jolloin se ei enää tunnu toimivan? Yleisesti tunnettuahan on, että intiimipuolen harrastus vähenee aikaisempiin vuosikymmeniin verrattuna, voi joskus jopa loppua kokonaan.

• Sehän on niin yksilöllistä, ei siihen mitään yleispätevää ole. Jokaisen oma viriliteetti, lähinnä miehen kiinnostus pariaan kohtaan on ratkaisevaa naisen kannalta.

Eiköhän naiset tee tiettäväksi parisuhteessa, miten antavat itseään kohdella!

Ei nainen ole niin yksiselitteinen--jos on pahoittanut mielensä ei yleensä ole suostuvainen, mutta ikärajoitteet sinänsä eivät ole esteenä.

• Tepposet
        texsanell kirjoitti:

Sehän on niin yksilöllistä, ei siihen mitään yleispätevää ole. Jokaisen oma viriliteetti, lähinnä miehen kiinnostus pariaan kohtaan on ratkaisevaa naisen kannalta.

Eiköhän naiset tee tiettäväksi parisuhteessa, miten antavat itseään kohdella!

Ei nainen ole niin yksiselitteinen--jos on pahoittanut mielensä ei yleensä ole suostuvainen, mutta ikärajoitteet sinänsä eivät ole esteenä.

Tangoon tarvitaan kaksi!

Menneiden vuosien pyyteetön huomaavaisuus palkinnee nyt itsensä?

• Ramoona*

Mietin ihan kirjaimellisesti, mitä rajoituksia ikä tuo. Yläikärajoja on asetettu lähinnä asioihin, jotka eivät enää kiinnostaisikaan, kuten adoptioon tai poliisikouluun. Joihinkin vakuutuksiin on ikärajoituksia, vaikka terveydentilahan siinäkin on ratkaisevampi. Sinänsähän ikä ei rajoita menoja ja harrastuksia, jos vain kunto ja into kestää. Oppiihan sitä kikkoja ja konstejakin käyttämään jos on tarpeeksi houkuttava päämäärä, kuten Katleijan marjastus osoittaa. Äitini näkö huonontui viimeisinä vuosina ja hän sai alituiseen haavoja sormiinsa leikkuuveitsellä. Hän alkoi käyttää saksia kaiken mahdollisen pilkkomiseen, osti viipaloitua leipää ja hyvin selviytyi taas huushollitöistään. Hänestä tuli myös äänikirjojen suurkuluttaja. Isä kuuli huonosti varsinkin puhelimessa, minkä hän yritti salata, osasi vastailla ympäripyöreitä ja vaihtaa puheenaihetta. Muutenkin isä tuntui enemmän kärsivän kaikista pikkukrempoistaankin, sai sitten kuolla saappaat jalassa ennen äitiä.

Ennen saattoi mies saada viisikymmenvuotislahjaksi hopeapäisen kävelykepin, nyt sellainen olisi naurettavaa, Ei myöskään ole rooleja iän mukaan, mummon ei tarvitse käyttää huivia, marttakenkiä eikä nutturaa. Minullakin iän mukana tukka on vain lyhentynyt ja annan leikata muodikkaasti. Oma persoonallisuus pääsee paremmin esiin, kun ei ole työroolia eikä vanhemman kasvatusvastuuta. Läheinen suhde lapsenlapsiin on parasta, mitä ikä on tuonut tullessaan, he varmaan oppivatkin tuntemaan minut eri tavoin kuin omat lapseni. Tarve olla tarpeellinen istuu syvässä, toisaalta olisi hyvä tehdä itsensä tarpeettomaksi, ettei kukaan olisi minusta riippuvainen. Paljonhan minä vielä höösään koska olen voimissani, mutta varmasti minutkin muistetaan kuoltuani siitä tunteesta, minkä herätin, ei niinkään tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Äitienpäiväkorteissa lämmittää kiitoksen sanat rakkaudesta ja huolenpidosta...huolenpito on varmasti rakkauden kaksospuoli.

Onkohan perää näissä laulun sanoissa ?

Muuttuvat laulut vuosien mennen
      aika pois paljonkin vie
      Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan
      voi viedä huomispäivän tie
      Jos luottaa uskaltaa, niin myöskin voittaa
      ja löytää uuden ihmisen ...

• susmorsian ek.

Niin, Ramoona, ....tärkeä ajatus myös tuo ´toisaalta olisi hyvä tehdä itsensä tarpeettomaksi, ettei kukaan olisi minusta riippuvainen.´ Se sisältää paljon.

• minäsinähän

Riippumattomuus ja tarpeettomuus vanhalle on tärkeintä. Ei kukaan ole korvaamaton, vaikka moni niin luulee.

• hautur-heikki
        minäsinähän kirjoitti:

Riippumattomuus ja tarpeettomuus vanhalle on tärkeintä. Ei kukaan ole korvaamaton, vaikka moni niin luulee.

Eiköös tuo tarpeettomuus, tarpeettomana itsensä tunteminen ole enemmän myrkkyä kuin itselle sattuvana hyväksi.
        Mistä lie lähtöisin sanonta, että jokainen ihminen on hyvä jossakin, tiä, mut lohdullinenhan tuo on. Pahaa pitää välttää vaikka henki menisi.

Riippumattomuus maistuu hyvältä. Sekin että voi sanoa jo ikäänsä vedoten, ettei tuo tai tuo asia nyt ei vaan passaa.

• näin se vaan on
        minäsinähän kirjoitti:

minäsinähän,,,

olet ehdottomasti väärässä,
        vasta sitten tajuat asian korvaamattomuuden kun olet menettäny itsellesi rakkaan tärkeän ihmisen lopullisesti
        joko kuolemalle tai toiseen elämään, etkä ikinä eneään saa yhteyttä vaikka mitä tekisit, vaikka anteeksi pyydät, huomaat olevasi kaiken ulkopuoleklla,,

• minäsinähän kirjoitti:

"minäsinähän"

Riiippumattomuus toisista on hyvä juttu, mutta omaisille tarpeeton en ainakaan itse haluaisi olla. Sen sanan merkitys minulle onkin lähinnä kiintymys läheisiin, olla tärkeä heille eli sillä tavalla tarvittu. Muutenhan sitä on kuin lastu lainehilla. Vastavuoroisesti hekin ovat minulle "tarpeellisia". Kenessäkään roikkumaan en toki haluaisi.

• näin se vaan on kirjoitti:

minäsinähän,,,

olet ehdottomasti väärässä,
        vasta sitten tajuat asian korvaamattomuuden kun olet menettäny itsellesi rakkaan tärkeän ihmisen lopullisesti
        joko kuolemalle tai toiseen elämään, etkä ikinä eneään saa yhteyttä vaikka mitä tekisit, vaikka anteeksi pyydät, huomaat olevasi kaiken ulkopuoleklla,,

Voi hyvänen aika, itsekkyyttähän on surra loputtomiin tärkeän ihmisen, ihmisten menetystä. Opetella ajattelemaan, että hyvähän heidän siellä jossain, ja aika on elää, aika kuolla....aina oikeaan aikaan.
        Aina meitä joku tarvitsee, joten syytä on vielä täällä viipyä, mutta ei aina voi olla ehdottoman varma, että juuri m inä se oikea avunantaja olisin. Harkitsemista tarvitaan avun tyrkyttämisessäkin.
        Enkä minä ainakaan edes halua, että minusta ihannoiva kaipuu jäljelle jäisi, itseni niin tarpeelliseksi olisin tehnyt, että joku ihan riippuvaiseksi olisi tullut.

• feikki vaan

Ei kai sitä nyt sanottavia,

• Onnellinen se, jolla ei rajoitteita vielä seitsemänkympin ylityksen jälkeen vieläkään ole. Useimmilla taitaa jo jotain olla.

Itselläni polvi odottelisi tekoniveltä, mutta fysioterapeutille vain lähetellään, kun vielä sentään kävelen, toista ovat portaat. Päivittäiset lääkkeet lisääntyvät, mutta päivästä toiseen mennään eikä meinata. Luovuttamista en aio harkita. Nuoreksi ei tosin pääse itseään enää erehdyksissäkään luulemaan. :)

Henkistä vireyttä pidän tärkeimpänä ja sen hyväksi teen parhaani harrastamalla, lukemalla, sanaristikoilla, reissaamalla ...

• havumetsien mies

Liikkua pitää. Pitää olla henkisiäkin harrastuksia, vaikkapa kehittää vieraiden kielten taitoa.

Ei saa myöskään rupsahtaa. Siitä on varoittava esimerkki parisuhteen toimivuuden heikkeneminen.

Vierivä kivi ei sammaloidu.

• uskalsinminäkin

Kun sinisirkku nosti eilen ketjuja minä tänään. Eikös tämä texanell ole yksi hänen nikkinsä ? Outo, onko koku naispuolinen Tex Willer ? Tosi hyvä ketju , paljon pohdittua asiaa.

• Enpä tiedä kuka Tex Willer on, mutta tuo texsanell on suomi24 sukunimestä tarjoama yhdistelmä. Mikä lie muutoskokeilu , taas on palanut entinen hyväksi havaittu.
        Satuin lukemaan muistoja minäkin, missä susmorsiamen ajatteleva personallisuus lämmitti yhä, ..

• muistetaan

Hän oli ensin vanhempana siskona mutta sitten hän huomasi olevansakin nuorempi kuin Pilvi
        silloinen nimesiniin sitten alkoivat teidän rriidat vähentyä.

• riitaaoli

noela ss pilvi texanelli on paljon vanhempi kuin muut täällä 8kymppisiin vaan ei siirry eikä Ruuneperiään vaikka on jo pitkään ollut yli sen rajan että varsinaine vanhempi sisko meille muille ja kruunamaton kuningatar vielä lisäksi.

• oli-nimittänyt-itseään

myös nimellä tähisiilmä.

• oli-nimittänyt-itseään

noilla kaikilla ja myös tähtisilmä

• justjoooooo
        oli-nimittänyt-itseään kirjoitti:

noilla kaikilla ja myös tähtisilmä

Tähtiainesta hänessä ja kaunotar tuetenkin, kyllä silloin voi tuollaisenkin nikin ottaa. Hertta taisi olla eka nikki kun ilmestyi tänne. Itse herttaisuus ilmeisesti tunsi olevansa.

• yleensälukijana

Järkyttävää oli lukea sitä kahden suustaan kovan naisen taistelua, miksi ette sähköpostissa selvittäneet välejänne ? nyt saa pilvitexsinisirkku ollapalstan kuningatar, kukaan ei kilpaile enää.

• Täälläkö pitäisi olla kenekään kilpailemassa ? Se ei kuulu lähtökohtiini sitten millään!
        Hyvänen aika mitä turhia hierarkioita täällä pitäisi rakennella ? Meehän sinäkin kaffeelle, "yleensälukija" ja ymmärrä lukemasi oikein!

• muinsti

onko monicaa näkyny?????

• 7369

Eiköhän jokaiselta ikäluokkamme ihmiseltä löytyisi pitkä luettelo rajoitteista.
      Kyse on vain siitä miten ne kokee.

Muutamia esimerkkejä omistani.
      -Lähimuisti temppuilee
      -Stressinsieto on vähentynyt
      -Fyysisestä puolesta voisi mainita kaihileikkaukset kuten myös olkapään operoinnin. Lihasta ja sen myötä voimaa katoaa, kimmoisuus on kaukainen muisto jne.
      Parempi kun ei mieti!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3135
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1265
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1145
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      981
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      70
      969
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      917
    7. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      171
      899
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      891
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      860
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe