Crescent Holma - hyvät ja huonot puolet

Hybridiä etsivä

Osaatteko listata, mitkä ovat Crescent Holman hyvät ja huonot puolet?

Mikä muu pyörä olisi varteenotettava ehdokas kriteereillä:
-hybridi
-naisten runko
-ei käyräsarvista pyörää
-tavarateline ja lokasuojat
-hinta alle 700 euroa


Ei siis saa ehdottaa maantiepyörää, eikä maastopyörää, vaan työmatkailuun sopivaa yleispyörää, jolla voi ajaa myös metsäpolulla. Jos ei halua maantiepyörää, maastopyörää tai 1-8-vaihteista mummo/retropyörää, niin hybridi on ainut vaihtoehto.

47

8736

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cafe au lait

      Mene kauppaan ja osta haluamasi pyörä. Tältä palstalta et kuitenkaan saa positiivista feedbäkkiä.

      Mulla on saman firman mummomonark ja hyvin on toiminut.

    • itellä Nishiki

      Vaimolle ostettiin juuri Holma ja on tykännyt sillä ajaa, vaikuttaa laadukkaalta ja on hyvät varusteet.

    • LZ 127

      Trolli.

      • Hybridia etsivä

        Ei todellakaan ole mikään trolli. Miksi olisi?

        Wikipediasta lainattua:
        trolli, nettislangissa henkilö tai keskusteluviesti, jonka tarkoituksena on provosoida ja häiritä muita keskustelijoita

        Ihmettelen vain, että mikä sinua alkuperäisessä viestissä häiritsi, kun noin provosoiduit.


    • Joo, siis ei

      Trolli selvästikin.

      Letkulla "naistenrungolla" ja säätöstemmillä varustettu julmetun painava rakkine, josta on vain kaksi kokoa. Missään ei ole listaa osista, joten tarkkaa arviota ei voi antaa. Suositus noilla tiedoilla on: jätä kauppaan.

      Lisää rahaa pinoon ja etsi joku 29" tai cyclocrossari, jos pyörällä on päästävä maastoon.

      • cafe au lait

        Jännä, että on pakko toistaa samaa vaikka trolli onkin. Lapsellista.


      • Hybridiä etsivä

        Täyttävätkö Cyclocross -pyörät mielestäsi edes jollain tapaa alkuperäiset kriteerit ei käyräsarvista pyörää, naisten runko, tavarateline ja lokasuojat ja hinta alle 700 euroa? Tavaratelineen ja lokasuojat voi tietenkin hankkia jälkeenkinpäin, jos pyörässä on niille ruuvinpaikat.

        Kaupungissa asuville metsäpolku tarkoittaa pääasiassa hiekkatietä, ei siis mitään kivikkoista ja juurakkoista aitoa metsää. Tällaisella tiellä pärjää melkein mummopyörälläkin, mutta upottavassa hiekassa ja katukiveyksissä tällainen pyörä on huono. Järjellä ajateltuna vaihtoehdoksi ei siis jää kuin hybridi. Myös maastopyörällä voi ajaa koko työmatkan, mutta haluan enemmän kaupunkiin sopivan pyörän. Maastopyörä (naisten mallin Scott) minulla on jo ja en halua toista maastopyörää.

        Miksi paino on mielestäsi ongelma, kun kyseessä ei ole kilpapyörä ja tarkoitus ei ole ajaa mahdollisimman kovaa?


      • LZ 127
        Hybridiä etsivä kirjoitti:

        Täyttävätkö Cyclocross -pyörät mielestäsi edes jollain tapaa alkuperäiset kriteerit ei käyräsarvista pyörää, naisten runko, tavarateline ja lokasuojat ja hinta alle 700 euroa? Tavaratelineen ja lokasuojat voi tietenkin hankkia jälkeenkinpäin, jos pyörässä on niille ruuvinpaikat.

        Kaupungissa asuville metsäpolku tarkoittaa pääasiassa hiekkatietä, ei siis mitään kivikkoista ja juurakkoista aitoa metsää. Tällaisella tiellä pärjää melkein mummopyörälläkin, mutta upottavassa hiekassa ja katukiveyksissä tällainen pyörä on huono. Järjellä ajateltuna vaihtoehdoksi ei siis jää kuin hybridi. Myös maastopyörällä voi ajaa koko työmatkan, mutta haluan enemmän kaupunkiin sopivan pyörän. Maastopyörä (naisten mallin Scott) minulla on jo ja en halua toista maastopyörää.

        Miksi paino on mielestäsi ongelma, kun kyseessä ei ole kilpapyörä ja tarkoitus ei ole ajaa mahdollisimman kovaa?

        Jos on jo päättänyt minkä pyörän haluaa, on parempi mennä kauppaan ja ostaa se. Täältä saa vain mielipiteitä, ei pyöriä. Siksi epäilen että aloitus on trolli. Jos on pakko trollata niin yrittäisit edes olla hauska.


      • Joo, siis ei
        Hybridiä etsivä kirjoitti:

        Täyttävätkö Cyclocross -pyörät mielestäsi edes jollain tapaa alkuperäiset kriteerit ei käyräsarvista pyörää, naisten runko, tavarateline ja lokasuojat ja hinta alle 700 euroa? Tavaratelineen ja lokasuojat voi tietenkin hankkia jälkeenkinpäin, jos pyörässä on niille ruuvinpaikat.

        Kaupungissa asuville metsäpolku tarkoittaa pääasiassa hiekkatietä, ei siis mitään kivikkoista ja juurakkoista aitoa metsää. Tällaisella tiellä pärjää melkein mummopyörälläkin, mutta upottavassa hiekassa ja katukiveyksissä tällainen pyörä on huono. Järjellä ajateltuna vaihtoehdoksi ei siis jää kuin hybridi. Myös maastopyörällä voi ajaa koko työmatkan, mutta haluan enemmän kaupunkiin sopivan pyörän. Maastopyörä (naisten mallin Scott) minulla on jo ja en halua toista maastopyörää.

        Miksi paino on mielestäsi ongelma, kun kyseessä ei ole kilpapyörä ja tarkoitus ei ole ajaa mahdollisimman kovaa?

        Crossari runko, jossa on vähän slouppia täyttää paremmin tarpesi kuin tuo esittämäsi vekotin. Mitä ostatkin, osta sellainen josta on täysi kokojakauma. Noita halpishybrideitä, joita tehdään paria kokoa, kauppiaat myyvät ihan surutta sopi tai ei asiakkaalle.


    • inssi'

      Minulla on viisi vuotta vanha Crescent Logic. Lienee aika lailla sama pyörä. Hinta oli silloin 500 euroa ja täyttää muutenkin sinun listasi. On tarakka ja suorahko tanko säätövarrella.

      Poljen 16 km:n työmatkaa suuntaansa touko-syyskuussa. Suuren huollon teetin viime kesänä, jollin kilometrejä oli noin 7000 takana. Vaihdettiin kaikki voimansiirron osat ja normaalit kiristykset ja säädöt, hinta oli 200 euroa.

      Olen ollut erittäin tyytyväinen.

    • Hybridiä etsivä

      Entä mitä sanotte seuraavista pyöristä?
      Nishiki 401
      Helkama S2

      Näihin pitäisi ostaa tarakka ja lokasuojat erikseen:
      Crecent Centi
      Crecent Åkulla
      Crecent Nikka
      Crecent Anaris
      Crecent Femto

      Onko jossakin erityisen huonot tai hyvät vaihteet tai jarrut?

      • Joo, siis ei

        Pudota listalta pois heti sellaiset, joissa:
        - ei ole oikeaa kokoa
        - on pomppukeppi
        - on säädettävä stemmi
        - on napavaihde (tässä hintaluokassa ei ole toimivia)
        - on painoa 15 kg
        - eikä kerrota kaikkia osia.


      • osien suma
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pudota listalta pois heti sellaiset, joissa:
        - ei ole oikeaa kokoa
        - on pomppukeppi
        - on säädettävä stemmi
        - on napavaihde (tässä hintaluokassa ei ole toimivia)
        - on painoa 15 kg
        - eikä kerrota kaikkia osia.

        - eikä kerrota kaikkia osia.

        Miten esimerkiksi auton osto käy sinulta? Mistä saat osaluettelon?


      • •••••
        osien suma kirjoitti:

        - eikä kerrota kaikkia osia.

        Miten esimerkiksi auton osto käy sinulta? Mistä saat osaluettelon?

        Olen useasti kysynyt tuota painorajoitusta mutta en ole saanut vastausta. Kun tässäkään tapauksessa ei haeta kilpapyörää, niin sillä painolla ei ole juuri mitään merkitystä.

        Ja, jos ei jaksa ajaa tavallisella pyörällä, niin silloin on hemmetin huono kunto.


      • LZ 127
        ••••• kirjoitti:

        Olen useasti kysynyt tuota painorajoitusta mutta en ole saanut vastausta. Kun tässäkään tapauksessa ei haeta kilpapyörää, niin sillä painolla ei ole juuri mitään merkitystä.

        Ja, jos ei jaksa ajaa tavallisella pyörällä, niin silloin on hemmetin huono kunto.

        ”Tavallisella pyörällä” eli tarkoitukseen sopimattomalla tai kertakaikkiaan älyttömästi suunnitellulla pyörällä ajaminen on pulmallisinta jos on hyvä kunto mutta suhteellisen heikot nivelet jne. Silloin paikat tulevat kipeiksi pitkillä lenkeillä.

        Jos tykkäät kiusata itseäsi tarkoitukseen sopimattomalla ja/tai romulla pyörällä niin hanki sellainen sitten äläkä kysele hassuja. Jos haet vain hyväksyntää niin luulen että saat sitä helpommin muualta kuin täältä.


      • Nuuttivaari
        LZ 127 kirjoitti:

        ”Tavallisella pyörällä” eli tarkoitukseen sopimattomalla tai kertakaikkiaan älyttömästi suunnitellulla pyörällä ajaminen on pulmallisinta jos on hyvä kunto mutta suhteellisen heikot nivelet jne. Silloin paikat tulevat kipeiksi pitkillä lenkeillä.

        Jos tykkäät kiusata itseäsi tarkoitukseen sopimattomalla ja/tai romulla pyörällä niin hanki sellainen sitten äläkä kysele hassuja. Jos haet vain hyväksyntää niin luulen että saat sitä helpommin muualta kuin täältä.

        Miksi erityisesti hybridillä ajaessa nivelet tulisivat kipeksi? Voitko perustella tätä väitettäsi. Onko olemassa jokin pyörätyyppi, joka ei aiheuta nivelien kipeytymistä?


      • No kun
        Nuuttivaari kirjoitti:

        Miksi erityisesti hybridillä ajaessa nivelet tulisivat kipeksi? Voitko perustella tätä väitettäsi. Onko olemassa jokin pyörätyyppi, joka ei aiheuta nivelien kipeytymistä?

        Ajoasento perseestä


      • •••••
        LZ 127 kirjoitti:

        ”Tavallisella pyörällä” eli tarkoitukseen sopimattomalla tai kertakaikkiaan älyttömästi suunnitellulla pyörällä ajaminen on pulmallisinta jos on hyvä kunto mutta suhteellisen heikot nivelet jne. Silloin paikat tulevat kipeiksi pitkillä lenkeillä.

        Jos tykkäät kiusata itseäsi tarkoitukseen sopimattomalla ja/tai romulla pyörällä niin hanki sellainen sitten äläkä kysele hassuja. Jos haet vain hyväksyntää niin luulen että saat sitä helpommin muualta kuin täältä.

        Kysymykseni on aina osoitettu nimimerkille joo, siis ei. Hassua, että sinä vastaat.

        P.S. Yksikään pyöristäni ei ole romu.


      • LZ 127
        ••••• kirjoitti:

        Kysymykseni on aina osoitettu nimimerkille joo, siis ei. Hassua, että sinä vastaat.

        P.S. Yksikään pyöristäni ei ole romu.

        Tämä on keskustelufoorumi, täällä olevia viestejä saa kommentoida muutkin. Jos se ei kelpaa, pysy poissa.


      • •••••
        LZ 127 kirjoitti:

        Tämä on keskustelufoorumi, täällä olevia viestejä saa kommentoida muutkin. Jos se ei kelpaa, pysy poissa.

        Saat toki kommentoida. Ilmoitin vain oman mielipiteeni. En ole menossa mihinkään. Ei tarvitse olla noin yliherkkä ja tyly.

        Kanssakeskustelijoita voi myös kunnioittaa, vaikka olisikin eri mieltä.

        Ja suoriin kysymyksiin olisi kohteliasta vastata.


      • Joo, siis ei
        ••••• kirjoitti:

        Saat toki kommentoida. Ilmoitin vain oman mielipiteeni. En ole menossa mihinkään. Ei tarvitse olla noin yliherkkä ja tyly.

        Kanssakeskustelijoita voi myös kunnioittaa, vaikka olisikin eri mieltä.

        Ja suoriin kysymyksiin olisi kohteliasta vastata.

        Kunnioittaa, kunnioittaa. Kun tulee ihan tolkuttomia ehdotuksia (vrt. nämä romuhybridit) niin silloin on pakko kyllä kommentoida kohtuu negatiivisesti. Tuollaisen roskan myymisessä ainoa voittaja on kauppias. Tuskin hänkään lopulta.

        Usea alan harrastaja yrittää ohjata aloittelijoita oikeaan suuntaan. Meille harrastajille on välillä vaikea ymmärtää, että joku tuhlaa rahojaan alta tonnin pyörään. Ymmärrämme laadun ja hinnan suhteen. Mutta jos todella tarvitsee halvan pyörän, ei silti pidä mennä pahimpiin miinoihin, kuten pyöriin joissa on surkeat osat, tolkuton geometria tai älyttömästi painoa.


      • Nuuttivaari
        No kun kirjoitti:

        Ajoasento perseestä

        Eli et osaa perustella väitettäsi.


      • •••••
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kunnioittaa, kunnioittaa. Kun tulee ihan tolkuttomia ehdotuksia (vrt. nämä romuhybridit) niin silloin on pakko kyllä kommentoida kohtuu negatiivisesti. Tuollaisen roskan myymisessä ainoa voittaja on kauppias. Tuskin hänkään lopulta.

        Usea alan harrastaja yrittää ohjata aloittelijoita oikeaan suuntaan. Meille harrastajille on välillä vaikea ymmärtää, että joku tuhlaa rahojaan alta tonnin pyörään. Ymmärrämme laadun ja hinnan suhteen. Mutta jos todella tarvitsee halvan pyörän, ei silti pidä mennä pahimpiin miinoihin, kuten pyöriin joissa on surkeat osat, tolkuton geometria tai älyttömästi painoa.

        Mitä haittaa siitä painosta on?


      • Joo, siis ei
        ••••• kirjoitti:

        Mitä haittaa siitä painosta on?

        Kokeile 9 kg ja 15 kg pyöriä, jos et muuten ymmärrä. Minä olen ajanut sek että.

        Paino ei haittaa joisskin erikoispyörissä, kuten DH. Muuten se vaikeuttaa käsittelyä.


      • •••••
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kokeile 9 kg ja 15 kg pyöriä, jos et muuten ymmärrä. Minä olen ajanut sek että.

        Paino ei haittaa joisskin erikoispyörissä, kuten DH. Muuten se vaikeuttaa käsittelyä.

        Kyllä saa olla aika tohelo, jos ei osaa 15-17 kiloista pyörää käsitellä. Silloin ei kannattaisi ajaa ollenkaan.

        Sinä se aina elvistelet kokemuksellasi. No kyllä allekirjoittanutkin on ajanut maantiepyörällä, joten se siitä perustelusta.


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kunnioittaa, kunnioittaa. Kun tulee ihan tolkuttomia ehdotuksia (vrt. nämä romuhybridit) niin silloin on pakko kyllä kommentoida kohtuu negatiivisesti. Tuollaisen roskan myymisessä ainoa voittaja on kauppias. Tuskin hänkään lopulta.

        Usea alan harrastaja yrittää ohjata aloittelijoita oikeaan suuntaan. Meille harrastajille on välillä vaikea ymmärtää, että joku tuhlaa rahojaan alta tonnin pyörään. Ymmärrämme laadun ja hinnan suhteen. Mutta jos todella tarvitsee halvan pyörän, ei silti pidä mennä pahimpiin miinoihin, kuten pyöriin joissa on surkeat osat, tolkuton geometria tai älyttömästi painoa.

        "Teille harrastajille" on vaikea ymmärtää, että meille ei-harrastajille riittää, kun pääsemme vähällä vaivalla paikasta A paikkaan B. Emme ole pyöräilyfriikkejä, joille trendikkyys on kaikki kaikessa. 500 euroa riittää mainiosti pyörän hankintaan. Satanen päälle, niin saa tarvittavat varusteetkin.


      • pyöräpää
        ••••• kirjoitti:

        Kyllä saa olla aika tohelo, jos ei osaa 15-17 kiloista pyörää käsitellä. Silloin ei kannattaisi ajaa ollenkaan.

        Sinä se aina elvistelet kokemuksellasi. No kyllä allekirjoittanutkin on ajanut maantiepyörällä, joten se siitä perustelusta.

        Niin, samalla tavalla sitä pyörää ajetaan, oli se 9 tai 15 kiloa. Ainakin omissa pyörissäni ohjaustanko kääntyy herkästi painosta riippumatta.


      • wwwwwwwwwwwwwwwwwwww
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kunnioittaa, kunnioittaa. Kun tulee ihan tolkuttomia ehdotuksia (vrt. nämä romuhybridit) niin silloin on pakko kyllä kommentoida kohtuu negatiivisesti. Tuollaisen roskan myymisessä ainoa voittaja on kauppias. Tuskin hänkään lopulta.

        Usea alan harrastaja yrittää ohjata aloittelijoita oikeaan suuntaan. Meille harrastajille on välillä vaikea ymmärtää, että joku tuhlaa rahojaan alta tonnin pyörään. Ymmärrämme laadun ja hinnan suhteen. Mutta jos todella tarvitsee halvan pyörän, ei silti pidä mennä pahimpiin miinoihin, kuten pyöriin joissa on surkeat osat, tolkuton geometria tai älyttömästi painoa.

        Onko sinulle missään vaiheessa valjennut että jospa ihmiset eivät kaipaa sinun neuvojasi. Lue läpi koko palstahistoriasi läpi ja päättele jotain saamistasi vastauksista. Miksi et mene fillarifoorumille vai onko sinua kiusattu siellä?


      • Joo, siis ei
        pyöräpää kirjoitti:

        Niin, samalla tavalla sitä pyörää ajetaan, oli se 9 tai 15 kiloa. Ainakin omissa pyörissäni ohjaustanko kääntyy herkästi painosta riippumatta.

        Et ole siis koskaan ajanut kelvollisella polkupyörällä? Pelkkä janttarien ylitys ja valoista lähtö on ihan toisenlainen tehdä hyvällä pyörällä kuin pakertaa jollain 15 monsterilla.


      • Joo, siis ei
        wwwwwwwwwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        Onko sinulle missään vaiheessa valjennut että jospa ihmiset eivät kaipaa sinun neuvojasi. Lue läpi koko palstahistoriasi läpi ja päättele jotain saamistasi vastauksista. Miksi et mene fillarifoorumille vai onko sinua kiusattu siellä?

        Muutamat mainitsemallasi foorumilla vaikuttavat harrastajat päättivät kolmisen vuotta sitten tulla auttamaan myös tänne. Tämä foorumi oli täysin parin romupyöriä mainostavan hallussa. Pääosa mainostajista on saatu pois, joku aina yrittää.

        Visioista on muotia puhua. Visio on ehkä saada kaikkein huonoimmat pyörät joko pois markkinoilta tai maahantuojat parantamaan laatuaan. Kyse on pienistä asioista: ostetaan sisään täysi kokojakauma, jätetään pois vaaralliset osat ja karsitaan mallistosta hengenvaaralliset mallit. Kaikki tapahtuu valistamalla aloittelevia pyöräilijöitä.


      • Hybridiä etsivä
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kokeile 9 kg ja 15 kg pyöriä, jos et muuten ymmärrä. Minä olen ajanut sek että.

        Paino ei haittaa joisskin erikoispyörissä, kuten DH. Muuten se vaikeuttaa käsittelyä.

        Eikös kevyissä pyörissä ole ongelma, että tuuli vaikuttaa niihin? Voisi kuvitella myös, että kevyt on heikkorakenteinen ja ainakin kolarissa tai kaatuessa menee helpommin rikki.


      • Hybridiä etsivä
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pudota listalta pois heti sellaiset, joissa:
        - ei ole oikeaa kokoa
        - on pomppukeppi
        - on säädettävä stemmi
        - on napavaihde (tässä hintaluokassa ei ole toimivia)
        - on painoa 15 kg
        - eikä kerrota kaikkia osia.

        Minkä takia joustohaarukka on erityisen huono?

        Jos joustohaarukka on esimerkiksi tällainen lukittava, niin poistaako se ongelman?

        Suntour NEX4610 MLO -joustohaarukka, lukittava

        Voiko napavaihteita olla 21-24 -vaihteisissa pyörissä? Eikö ne ole näitä 1-3-vaihteisten pyörien vaihteita kuten Helkama Kaunokissa? Muistan lapsuudesta, että tämäkin toimi aikansa ihan hyvin. Onko nykyisin huonompia vaihteita sitten?


      • Hybridiä etsivä
        LZ 127 kirjoitti:

        ”Tavallisella pyörällä” eli tarkoitukseen sopimattomalla tai kertakaikkiaan älyttömästi suunnitellulla pyörällä ajaminen on pulmallisinta jos on hyvä kunto mutta suhteellisen heikot nivelet jne. Silloin paikat tulevat kipeiksi pitkillä lenkeillä.

        Jos tykkäät kiusata itseäsi tarkoitukseen sopimattomalla ja/tai romulla pyörällä niin hanki sellainen sitten äläkä kysele hassuja. Jos haet vain hyväksyntää niin luulen että saat sitä helpommin muualta kuin täältä.

        Pyöräily ei kyllä hirveästi niveliä rasita, ellei ole himo- tai kilpapyöräilijä. Monet, jotka eivät pysty nivelien takia esimerkiksi juoksemaan, pystyvät kyllä pyöräilemään. Mikään ensisijainen peruste ei nivelien kuormitus voi olla harrastepyöräilijälle.

        Tavallisessa pyöräilyssä ei välttämättä tule edes kuuma, vaikka pyöräilisi millä romulla tahansa. Sama matka hölkätessä olisi taas aivan toisenlaista liikuntaa. Jos pyörä on liian hyvä, niin voisi jopa ajatella, että sillä ei ole minkäänlaista liikunnallista vaikutusta. Harrastepyöräilijät ovatkin monesti pienilihaksisia, jos eivät harrasta pyöräilyn lisäksi muuta liikuntaa.


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Muutamat mainitsemallasi foorumilla vaikuttavat harrastajat päättivät kolmisen vuotta sitten tulla auttamaan myös tänne. Tämä foorumi oli täysin parin romupyöriä mainostavan hallussa. Pääosa mainostajista on saatu pois, joku aina yrittää.

        Visioista on muotia puhua. Visio on ehkä saada kaikkein huonoimmat pyörät joko pois markkinoilta tai maahantuojat parantamaan laatuaan. Kyse on pienistä asioista: ostetaan sisään täysi kokojakauma, jätetään pois vaaralliset osat ja karsitaan mallistosta hengenvaaralliset mallit. Kaikki tapahtuu valistamalla aloittelevia pyöräilijöitä.

        Laita luettelo vaarallisista osista. Perusteluineen.

        Kuinka monta vakavaa pyöräilyonnettomuutta on sattunut viimeisen viiden (5) vuoden aikana sen takia, että pyörä on ollut hengenvaarallinen? Linkki tilastoon, kiitos.

        Olet lievästi vainoharhainen, jos kuvittelet, että tämän palstan kirjoituksilla on mitään vaikutusta pyöriä myyvien kauppojen valikoimiin.


      • Joo, siis ei
        Hybridiä etsivä kirjoitti:

        Eikös kevyissä pyörissä ole ongelma, että tuuli vaikuttaa niihin? Voisi kuvitella myös, että kevyt on heikkorakenteinen ja ainakin kolarissa tai kaatuessa menee helpommin rikki.

        Olet oikeassa. Kun mennään alle kuuden kilon kokonaispainon, alkaa keventely vaikuttamaan pyörän kestävyyteen. Olen kerran päässyt tyypittämään tuollaista superkevyttä fixiä. Se oli todella kiva ajaa. :)

        Yleensä pyörän painon pudotessa sen kaikkien osien laatu paranee. Siis myös rungon laatu paranee. Vielä tonnin hintaluokassa tulee vastaan joskus huonolaatuisia runkoja. Ne löytää yleensä googlettamalla. Kymmenen vuotta sitten markkinoilla olleista huonolaatuisista (manner-) kiinalaisista kuiturungoista on käytännössä päästy eroon. Pääosa laaturungoista tulee nykyään Taiwanista. Euroopassa ja USA:ssa tehdään jonkin verran. Hintahaitarin alapään huonolaatuisia runkoja taas tulee manner Kiinasta, Vietnamista jne.

        Tuuleen vaikuttaa ajoasento ja kiekkojen rakenne. Liian pysty ajoasento on epämiellyttävä. Kilpapyöräilijät eivät käytä korkealaippaisia kiekkoja kovalla tuulella, koska se vaikeuttaa käsittelyä ja ohjausta.


      • Joo, siis ei
        inssi' kirjoitti:

        Laita luettelo vaarallisista osista. Perusteluineen.

        Kuinka monta vakavaa pyöräilyonnettomuutta on sattunut viimeisen viiden (5) vuoden aikana sen takia, että pyörä on ollut hengenvaarallinen? Linkki tilastoon, kiitos.

        Olet lievästi vainoharhainen, jos kuvittelet, että tämän palstan kirjoituksilla on mitään vaikutusta pyöriä myyvien kauppojen valikoimiin.

        Tiedät hyvin, ettei tuollaista tilastoa ylläpidä kukaan. Uutiskynnyksen ylittäneitä tapauksia on mm. Salossa tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus. Samoin useita kuolonkolareita aiheuttanut halpatuontirunko muutaman vuoden takaa Saksasta.


      • LZ 127
        Hybridiä etsivä kirjoitti:

        Pyöräily ei kyllä hirveästi niveliä rasita, ellei ole himo- tai kilpapyöräilijä. Monet, jotka eivät pysty nivelien takia esimerkiksi juoksemaan, pystyvät kyllä pyöräilemään. Mikään ensisijainen peruste ei nivelien kuormitus voi olla harrastepyöräilijälle.

        Tavallisessa pyöräilyssä ei välttämättä tule edes kuuma, vaikka pyöräilisi millä romulla tahansa. Sama matka hölkätessä olisi taas aivan toisenlaista liikuntaa. Jos pyörä on liian hyvä, niin voisi jopa ajatella, että sillä ei ole minkäänlaista liikunnallista vaikutusta. Harrastepyöräilijät ovatkin monesti pienilihaksisia, jos eivät harrasta pyöräilyn lisäksi muuta liikuntaa.

        Sitten lisätään vauhtia ja/tai ajetaan pidempiä matkoja. Jos pyörässä on järkevä ajoasento ja mielellään lukkopolkimet, tehoa saadaan syötettyä sisään helpommin. Mutta jos pidät romupyöräilystä, osta romupyörä äläkä jahkaile kuukaudesta toiseen.


      • Joo, siis ei
        Hybridiä etsivä kirjoitti:

        Minkä takia joustohaarukka on erityisen huono?

        Jos joustohaarukka on esimerkiksi tällainen lukittava, niin poistaako se ongelman?

        Suntour NEX4610 MLO -joustohaarukka, lukittava

        Voiko napavaihteita olla 21-24 -vaihteisissa pyörissä? Eikö ne ole näitä 1-3-vaihteisten pyörien vaihteita kuten Helkama Kaunokissa? Muistan lapsuudesta, että tämäkin toimi aikansa ihan hyvin. Onko nykyisin huonompia vaihteita sitten?

        Tuossa hintaluokassa ei voi olla toimivaa joustohaarukkaa. Kun se ei toimi, ei kannata raahata turhaa painoa, joka heikentää käsiteltävyyttä. Pahimmillaan huoltamaton joustohaarukka tai väärin tehty huolto aiheuttaa haarukan rikkoontumisen kovassa vauhdissa. Ensimmäisestä esimerkki on Salossa tapahtunut onnettomuus ja jälkimmäisestä on esimerkki parin vuoden takaa Tampereelta.

        Napavaihteita on yhdistetty kokeilumielessä kahteen eturattaaseen. Eli voi olla kuriositeettina, mutta ei ole yleistynyt. Markkinoiden parhaassa napavaihteessa, Rohloffissa, on muistaakseni 14 vaihdetta. Vaiheiden määrää tärkeämpi tekijä on se, miten ne peittävät tarvittavan alueen. Sen takia tiellä ja maastossa käytettävien osasarjojen välitykset ovat aivan erilaiset, eikä maastosarjaa kannata ostaa tielle. Asiaan vaikuttaa vielä poljinkampien pituus. Kampia saa viiden millin välein.

        Napavaihteita on hyvin eri laatuisia. Niissä on eroja materiaalien, työstön ja tiivistysten suhteen. Torpedo oli aikoinaan hyvä ja kestävä vaihteisto. Nykyisiä lähinnä Shimanon tuottamia halpavaihteistoja ei voi edes verrata siihen.


      • •••••••
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Muutamat mainitsemallasi foorumilla vaikuttavat harrastajat päättivät kolmisen vuotta sitten tulla auttamaan myös tänne. Tämä foorumi oli täysin parin romupyöriä mainostavan hallussa. Pääosa mainostajista on saatu pois, joku aina yrittää.

        Visioista on muotia puhua. Visio on ehkä saada kaikkein huonoimmat pyörät joko pois markkinoilta tai maahantuojat parantamaan laatuaan. Kyse on pienistä asioista: ostetaan sisään täysi kokojakauma, jätetään pois vaaralliset osat ja karsitaan mallistosta hengenvaaralliset mallit. Kaikki tapahtuu valistamalla aloittelevia pyöräilijöitä.

        Elämä siltä puuttuu, kun täällä täytyy päteä 24/7/365.

        Auttamaan hahahaaaaaaaaaaa


      • Joo, siis ei
        ••••••• kirjoitti:

        Elämä siltä puuttuu, kun täällä täytyy päteä 24/7/365.

        Auttamaan hahahaaaaaaaaaaa

        Etkä voi enää myydä roskaa täällä. Sääli.


      • NULL
        Hybridiä etsivä kirjoitti:

        Minkä takia joustohaarukka on erityisen huono?

        Jos joustohaarukka on esimerkiksi tällainen lukittava, niin poistaako se ongelman?

        Suntour NEX4610 MLO -joustohaarukka, lukittava

        Voiko napavaihteita olla 21-24 -vaihteisissa pyörissä? Eikö ne ole näitä 1-3-vaihteisten pyörien vaihteita kuten Helkama Kaunokissa? Muistan lapsuudesta, että tämäkin toimi aikansa ihan hyvin. Onko nykyisin huonompia vaihteita sitten?

        Ainakin Shimanon 7-vaihteinen on ollut luotettava, 14. vuosi juuri alkoi. Muutama vuosi sitten avasin sen ja laitoin lisää rasvaa. Ketjuja ja takarattaita on mennyt muutama tänä aikana.

        Joustokeuloista ei ole kokemusta, mutta periaatteessa voisi olla hyvä ajatus. Pelottelusta huolimatta moni tuntuu ajelevan niillä ihan tyytyväisinä. Nykyään on paljon ikäviä rotvalleja, joissa jousitus voisi olla mukava. Tosin sivulaukkujen lentelyyn työssyissä ei jousituskaan auta.


      • wwwwwwwwwwwwwwwwwwww
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Etkä voi enää myydä roskaa täällä. Sääli.

        näetkö hybridikauppiaita myös kotona?


      • wwwwwwwwwwwwwwwwwwww
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Muutamat mainitsemallasi foorumilla vaikuttavat harrastajat päättivät kolmisen vuotta sitten tulla auttamaan myös tänne. Tämä foorumi oli täysin parin romupyöriä mainostavan hallussa. Pääosa mainostajista on saatu pois, joku aina yrittää.

        Visioista on muotia puhua. Visio on ehkä saada kaikkein huonoimmat pyörät joko pois markkinoilta tai maahantuojat parantamaan laatuaan. Kyse on pienistä asioista: ostetaan sisään täysi kokojakauma, jätetään pois vaaralliset osat ja karsitaan mallistosta hengenvaaralliset mallit. Kaikki tapahtuu valistamalla aloittelevia pyöräilijöitä.

        "Muutamat mainitsemallasi foorumilla vaikuttavat harrastajat päättivät kolmisen vuotta sitten tulla auttamaan myös tänne. Tämä foorumi oli täysin parin romupyöriä mainostavan hallussa. Pääosa mainostajista on saatu pois, joku aina yrittää. " Ihan oikeesti....voi jeesus... Onko tämä palsta kenties ainoa paikka missä pääset kommunikoimaan muiden kanssa


      • ••••••
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Etkä voi enää myydä roskaa täällä. Sääli.

        Miten ihmeessä minun mielipiteelläni myytäisiin mitään.

        Minä en edes omista hybridiä.

        Herää jo todellisuuteen!!!!!!


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tiedät hyvin, ettei tuollaista tilastoa ylläpidä kukaan. Uutiskynnyksen ylittäneitä tapauksia on mm. Salossa tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus. Samoin useita kuolonkolareita aiheuttanut halpatuontirunko muutaman vuoden takaa Saksasta.

        Niin, sinä puhut tässäkin pelkällä mutulla.

        Jos Saksassa on muutaman vuoden takana joku kuollut pyörän rikkoutumisen johdosta, niin kuvitteletko, että sinä olet saanut aikaan sen, ettei muita ole kuollut?

        Viittaan edellisen kommenttini viimeiseen lauseeseen.


      • holoma cres
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tuossa hintaluokassa ei voi olla toimivaa joustohaarukkaa. Kun se ei toimi, ei kannata raahata turhaa painoa, joka heikentää käsiteltävyyttä. Pahimmillaan huoltamaton joustohaarukka tai väärin tehty huolto aiheuttaa haarukan rikkoontumisen kovassa vauhdissa. Ensimmäisestä esimerkki on Salossa tapahtunut onnettomuus ja jälkimmäisestä on esimerkki parin vuoden takaa Tampereelta.

        Napavaihteita on yhdistetty kokeilumielessä kahteen eturattaaseen. Eli voi olla kuriositeettina, mutta ei ole yleistynyt. Markkinoiden parhaassa napavaihteessa, Rohloffissa, on muistaakseni 14 vaihdetta. Vaiheiden määrää tärkeämpi tekijä on se, miten ne peittävät tarvittavan alueen. Sen takia tiellä ja maastossa käytettävien osasarjojen välitykset ovat aivan erilaiset, eikä maastosarjaa kannata ostaa tielle. Asiaan vaikuttaa vielä poljinkampien pituus. Kampia saa viiden millin välein.

        Napavaihteita on hyvin eri laatuisia. Niissä on eroja materiaalien, työstön ja tiivistysten suhteen. Torpedo oli aikoinaan hyvä ja kestävä vaihteisto. Nykyisiä lähinnä Shimanon tuottamia halpavaihteistoja ei voi edes verrata siihen.

        Joo sama, ei kannata joustohaarukkaa ottaa, painaa liikaa.


    • Anonyymi

      Olen ollut tyytyväinen tähän pyörään. Se on ollut useita vuosia täysin huoltovapaa. Se on ulkonäöltään tyylikäs ja ajoasento on hyvä ryhtiä ajatellen. Miinuksena on paino, aluksi raskas kantaa portaissa, mutta ei naisellekaan liian raskas. Lisäksi tällä ei pääse pitkällä suoralla niin kovaa kuin haluaisi, vaihteet loppuvat kesken ja tässä on kuitenkin 24 vaihdetta. Kaupunkiajoon tämä sopii hyvin, myös mukulakivikaduilla pysyy pystyssä. Ohuiden renkaiden takia raitiovaunukiskot pitää ylittää riittävän vinosti tai renkaat uppoavat sinne. Maastoon tämä pyörä ei sovi, siinä on aivan liian kapeat renkaat.

      Ihmetyttää miksi valmistajat eivät valmista mummopyöriä suuremmilla vaihdemäärillä. Siinä on selvä markkinarako. Nyt pitää tehdä kompromissi ulkonäön ja tekniikan suhteen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe