Yhdessä kohti vuokratyön kieltoa

ari_wigelius

http://ariwigelius.fi/2012/03/22/kun-vuokratyontekijoista-tuli-kertakayttotyontekijoita/

Syksyllä on edessä kunnallisvaalit ja mielestäni meidän vuokratyönvastustajien on lähdettävä ajamaan yhdessä vuokratyön kieltämistä tai edes vähentämistä. Opiskelijat ja niihin töihin vuokratyö sopii voivat jatkaa puolestani, mutta kun koko ajan vakituista työtä siirretään vuokratyöksi, niin se ei käy!

Ei anneta väärinkäytöksien jatkua.

26

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakka-Suomi

      Mielestäni vuokratyön kieltäminen on yhtä viisasta kuin kieltää kaikki epätyypilliset työsuhteet. Määrä-aikaiset, osa-aikaiset ja tarvittaessa työhön kutsuttavat. Tai mikäs siinä, pelkkiä vakituisia työsuhteita vaan. Lähtisi nuo loputkin työpaikat, kun yrittäjillä ei olisi varaa palkata tai työllistää ketään.

    • ari_wigelius

      Aika kapea käsitys työmarkkinoista, kun suurin osa on kuitenkin vakituisessa työsuhteessa ja joka vuosi jää eläkkeelle entistä enemmän vakituisia työntekijöitä. Heidän tilalleen pitäisi palkata nuoria tilalle vakituiseen työsuhteeseen, eikä yrittää säästää heistä joka senttiä työntekijän palkasta. On melko lyhyt näköistä ajatella pelkästään kuluja työntekijän työssä, kun työntekijään luottaa, niin palkan vastineeksi saa helvetin hyvää jälkeä. Mitä luulet kumpi on parempi työntekijä?
      Lyhyessä työsuhteessa elävä, joka ei tiedä työn kaikkia puolia. Vaiko vuosia vakituisessa työssä työskentelevä työntekijä, joka tuntee työn kuin taskunsa.

    • ari_wigelius
    • vuokratyö sucks

      Ehdottomasti ei vuokratyölle, ne ovat vallanneet täysin työmarkkinat ja ihan oikeasti on vaikea saada työpaikkaa oikeasta yrityksestä suoraan. Lisäksi vuokratyöfirmat kiertävät lakia ja tekevät laittomia työsopimuksia ym. Yleensä myös palkka etenkin työsuhteen alkaessa on surkea.

    • Muutanko Britanniaan

      Laiton työsopimus mallia 0-40h/vko on monessa yrityksessä vaihtunut muotoon 8-40h/vko. Eri firmojen kotisivuilla kohta hae meille töihin on laitettu sinne vain muodon vuoksi, koska niin moni hyväkin firma käyttää vuokrafirmojen palveluja. Täällä Uudellamaalla näkyy korostetusti näiden "firmojen" valta rekrytoinnissa. Omalla kotiseudullani Kanta-Hämeessä on toki vuokrafirmoja, mutta niiden osuus ei edes prosentuaalisesti ole samaa luokkaa kuin em. alueella.

      • vuokratyönvälittäjä

        "... koska niin moni hyväkin firma käyttää vuokrafirmojen palveluja."

        heh heh heh :D

        KAIKKI isot firmat käyttää vuokratyövoimaa, ihan nyt esimerkkinä vaikka Nokia, ABB, Elisa, Tieto, Finnair, NesteOil, Metso, OP-Pohjola, Fortum...

        Ja mistä tiedän? No kun olen näihin työvoimaa välittänyt...


    • ari_wigelius

      "Vuokratyön kannattajat eivät itse ole vuokratyöntekijöitä. He ovat ovat kivirekiä työntekijöiden selässä."

      • vuokratyö kunniaan

        Aha. Itse olen vuokratyöntekijä, sekä vuokratyön kannattaja. Mitäs siihen sanot??


      • ari_wigelius
        vuokratyö kunniaan kirjoitti:

        Aha. Itse olen vuokratyöntekijä, sekä vuokratyön kannattaja. Mitäs siihen sanot??

        teetkö työtä vakituisesti, vai oletko opiskelija?


      • vuokratyö kunniaan
        ari_wigelius kirjoitti:

        teetkö työtä vakituisesti, vai oletko opiskelija?

        Teen vuokratyötä päätoimisesti. En sano vakituisesti sillä saan itse valita koska teen, miten kauan teen, ja minne teen. Olen tehnyt vuokratyötä päätoimisesti yli kolme vuotta. Vakituisia työsuhteita minulle on tarjottu, mutta kerran kokeilun jälkeen palasin vuokratyöhön, sillä olen ihastunut vuokratyön tarjoamaan vapauteen valita itse työaikani. Missään muussa työssä en saisi itse päättää näin vapaasti työaikojani.
        Että ei millään pahalla mutta tuo hieman kumoaa hienon teoriasi.


      • ari_wigelius
        vuokratyö kunniaan kirjoitti:

        Teen vuokratyötä päätoimisesti. En sano vakituisesti sillä saan itse valita koska teen, miten kauan teen, ja minne teen. Olen tehnyt vuokratyötä päätoimisesti yli kolme vuotta. Vakituisia työsuhteita minulle on tarjottu, mutta kerran kokeilun jälkeen palasin vuokratyöhön, sillä olen ihastunut vuokratyön tarjoamaan vapauteen valita itse työaikani. Missään muussa työssä en saisi itse päättää näin vapaasti työaikojani.
        Että ei millään pahalla mutta tuo hieman kumoaa hienon teoriasi.

        Hieno juttu, jos sinulla on varaa olla pois töistä. Mutta valitettavasti monilla ei ole mahdollisuutta tälläiseen.. Asuntolaina, lapset, auto.. On varsin itsekästä ajatella asiaa vain omien lähtökohtien kautta. SDP on aina ME puolue, ei koskaan MINÄ puolue. Minua harmittaa valtavasti se asia, että niitä joita puolustan, lähtevät heikentämään omia oikeuksiaan.

        Toinen mahdollisuus on, että olet jonkin vuokratyöyrityksen omistaja ja luot vääränlaista illuusioita täällä. :)


      • nicor
        ari_wigelius kirjoitti:

        Hieno juttu, jos sinulla on varaa olla pois töistä. Mutta valitettavasti monilla ei ole mahdollisuutta tälläiseen.. Asuntolaina, lapset, auto.. On varsin itsekästä ajatella asiaa vain omien lähtökohtien kautta. SDP on aina ME puolue, ei koskaan MINÄ puolue. Minua harmittaa valtavasti se asia, että niitä joita puolustan, lähtevät heikentämään omia oikeuksiaan.

        Toinen mahdollisuus on, että olet jonkin vuokratyöyrityksen omistaja ja luot vääränlaista illuusioita täällä. :)

        Vuokratyön kieltäminen toisi esim. kaupan puolelle vaikeuksia:
        1) Sairastapaukset
        - Ilman vuokratyövoimaa laitettaisiin nimenomaan oma porukka joustamaan. Vaikka olisi lomapäivä, niin Käytännössä henkilö voitaisiin pakottaa tulemaan töihin pienelläkin varoitusajalla.
        -Tai sitten pistetään puljua kiinni etuajassa jolloin tulee tappioita ja asiakkaille harmia.

        2) Työvoiman tarve kaupanalalla on voimakkaasti aaltoilevaa, varsinkin PK-seudulla.
        -Liikkeet kuitenkin pyrkivät minimoimaan omien työntekijöiden määrän joten liikkeen tarjoamien työtuntien yhteismäärä laskisi.

        Itse teen vuokratöitä tällä alalla kahden eri firman kautta. Minulla on myös asuntolainaa. Voin tosiaan tehdä ilta tai aamuvuoroa elämäntilanteen mukaan ja pitää vapaata silloin kun huvittaa. Olen lähdössä kahden viikon etelänmatkalle ja minun ei tarvitse ilmoittaa siitä kenellekään, laitan vain nettikalenteriini merkinnän etten ole käytettävissä tuona aikana.

        Vakituisena tulot ja vapaus laskisi.
        ------

        Kannattaa aina huomioida, että päätöksistä seuraa aina vastareaktioita. Jos olosuhteet muuttuvat, niin yritykset mukautuvat.

        SDP tuntuu tosiaan ajattelevan ainoastaan työntekijöiden näkökulmasta ja unohtavan yritysten näkökulman: Kaupallisten yritysten ainut tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen ja jos yritysten toimintaedellytyksiä Suomessa heikennetään, niin se tuskin lisää niiden halua (ja kykyä) tarjota töitä täällä.


      • vuokratyö kunniaan
        ari_wigelius kirjoitti:

        Hieno juttu, jos sinulla on varaa olla pois töistä. Mutta valitettavasti monilla ei ole mahdollisuutta tälläiseen.. Asuntolaina, lapset, auto.. On varsin itsekästä ajatella asiaa vain omien lähtökohtien kautta. SDP on aina ME puolue, ei koskaan MINÄ puolue. Minua harmittaa valtavasti se asia, että niitä joita puolustan, lähtevät heikentämään omia oikeuksiaan.

        Toinen mahdollisuus on, että olet jonkin vuokratyöyrityksen omistaja ja luot vääränlaista illuusioita täällä. :)

        Ei minulla ole varaa olla poissa töistä, on minullakin laina ja lapsi. Teen työtä niin paljon että pärjäämme, ja ansaitsen enemmän kuin vakityössä oleva mieheni.
        En todellakaan ole vuokratyöyrityksen omistaja, ja halveksun oletustasi. Opteamin Eskola on omalla nimellään tännekin palstoille kommentoinut, heidän ei tarvitse nimettömyyden takana piileksiä. Itse en laita nimeäni koska rivityöläisenä nimelläni ei sinun asiaasi liittyen ole yhtikäs mitään väliä.
        En missään nimessä ainakaan heikennä omia oikeuksiani enkä todellakaan tarvitse sinun "puolustustasi".
        Onneksi en ole SDP:läinen.. järkyttävää yleistystä näköjään puolue harrastaa..


    • Ajan tasalla
    • vuokratyö sucks

      Voi näille messuille kun pääsisikin kertomaan muutaman sanan vuokratyöstä. Vuokratyö rehellistä työtä, miksi sitten lakimiesten pöydät pursuilevat erinäisiä ilmoituksia vuokratyöntekijöihin kohdistuneisiin vääryyksiin. Tai miksi käräjäoikeuksista tulee ennakkopäätöksiä juuri vuokratyöhön liittyvistä tapauksista. Te, jotka olette kirjoilla henkilöstövuokrausyrityksessä tarkistakaa sopimuksenne. Tämä orjatyö on saatava loppumaan Suomesta.

    • Vuokratyöööö

      Hienoa, että joku ajaa tälläistä asiaa ja vielä omalla nimellään. Toivotan sinulle onnea ja menestystä ja tuloksia näemme toivottavasti jo muutaman vuoden sisällä tiukentuneena vuokratyölainsäädäntönä :).

      T: Vuokratyötä tekevä opiskelija

    • ari_wigelius

      Kiitos, itsekin vuosia vuokratyötä tehneenä tiedän mitä on vuokratyöntekijän arki. Kyllä vuonna 2012 voidaan muutenkin työllistää ihmisiä, kuin riistämällä ja siirtämällä vastuu työnantajalta työntekijälle..

    • santtusuunnitelija

      Oletko ari koskaan ajatelut sitä, että ilman vuokratyötä , mulla ei olis tätä vakkaripaikkaa.! H.ton idiootti..olen poliitikko..

      • ari_wigelius

        Ennen vuokratöiden keksimistä ei toki palkattu ketään vakituiseksi? Ehkä kannattaisi tutustua työmarkkinoiden kokonaisuutena, kuinka iso prosentti vuokratyöntekijöistä palkataan vakituiseksi yritykseen..

        Ei ole kovin rohkeaa nimimerkin takaa nimitellä, vai onko se sinusta rohkeaa?


    • Työllinen

      No niin, tähän väliin voisin kertoa oman tarinani. Voitte itse tehdä omat johtopäätöksenne. Jäin työttömäksi 2003 työnantajani luovuttua yrittäjyydestä. En saanut Turusta töitä, ammattitaitoa oli kyllä. Työpaikkoja ei. Löysin MOL:n sivuilta vuokrafirman, ja sain heiltä töitä. Töitä oli riittävästi, työsopimuksen muoto: Tarvittaessa työhön kutsuttava. Töitä oli niin paljon kun halusin tehdä. 2005 syksyllä työnantajani tarjosi vakituista työsopimusta, ja tässä työssä olen yhä edelleen. Palkka noussut 30% aloituksesta. Vuokratyössä ollessani ansioni olivat kuitenkin nykyistä paremmat. Eli ansaitsin jopa 3500€/kk, nettona. Tämä mahdollisti peräti kahden lomakuukauden pitämistä vuodessa. Säästöjen ja lomakorvauksen ansiosta. Toki tein kaikkeni työn eteen, mutta sehän on palkansaajan velvollisuus muutenkin.

      • ari_wigelius

        Loistava juttu, että vuokratyöstä on sinulle apua! Mutta olisiko sitä työtä tehty ilman vuokratyötä? Kun ilmeinen tarve oli kuitenkin työntekijälle.. Yritän ajaa sitä ajatusta, että mitä jos työntekijä voisi olla töissä vakituisesti ja voisi suunnitella tulevaisuuttaan, ilman pelkoa huomisesta. Onko tämä paha asia?

        Sinun tarinassasi oli se hieno juttu, että sinua arvostettiin vaikka olit vuokratyöntekijä, hienoa! Juuri näin asian pitää olla, eikä syrjiä vuokratyöntekijöitä vakituisten työntekijöiden kustannuksella. :)


      • Työllinen
        ari_wigelius kirjoitti:

        Loistava juttu, että vuokratyöstä on sinulle apua! Mutta olisiko sitä työtä tehty ilman vuokratyötä? Kun ilmeinen tarve oli kuitenkin työntekijälle.. Yritän ajaa sitä ajatusta, että mitä jos työntekijä voisi olla töissä vakituisesti ja voisi suunnitella tulevaisuuttaan, ilman pelkoa huomisesta. Onko tämä paha asia?

        Sinun tarinassasi oli se hieno juttu, että sinua arvostettiin vaikka olit vuokratyöntekijä, hienoa! Juuri näin asian pitää olla, eikä syrjiä vuokratyöntekijöitä vakituisten työntekijöiden kustannuksella. :)

        Tässä tapauksessa yrittäjän kokemukset omille listoille otetuista, määrä-aikaisista työntekijöistä eivät olleet positiivisia. Määrä-aikaisuus johtui työn luonteesta. Koeajan päätyttyä sairauslomaa, selittämättömiä poissaoloja. Koeajan jälkeen ei irtisanominen ollut aivan helppoa. Toki asiaan kuuluvat varoitukset oli annettu, mutta työntekijät olivat onnistuneet aiheuttamaan melko suuret kulut työnantajalle.
        Ilmeisesti tällaiset tapaukset tuntuvat lisäävän vuokratyöläisten käyttöä, vastuu sairauspäivistä on työnantajan, eivätkä vuokratyövoimaa käyttävän yrityksen. Peiliin voivat siis myös katsoa työntekijät, jotka omalla toiminallaan edesauttavat vuokratyön lisääntyneen käytön.


      • ari_wigelius
        Työllinen kirjoitti:

        Tässä tapauksessa yrittäjän kokemukset omille listoille otetuista, määrä-aikaisista työntekijöistä eivät olleet positiivisia. Määrä-aikaisuus johtui työn luonteesta. Koeajan päätyttyä sairauslomaa, selittämättömiä poissaoloja. Koeajan jälkeen ei irtisanominen ollut aivan helppoa. Toki asiaan kuuluvat varoitukset oli annettu, mutta työntekijät olivat onnistuneet aiheuttamaan melko suuret kulut työnantajalle.
        Ilmeisesti tällaiset tapaukset tuntuvat lisäävän vuokratyöläisten käyttöä, vastuu sairauspäivistä on työnantajan, eivätkä vuokratyövoimaa käyttävän yrityksen. Peiliin voivat siis myös katsoa työntekijät, jotka omalla toiminallaan edesauttavat vuokratyön lisääntyneen käytön.

        Hei,

        Kirjoitat siinä mielessä asiaa, että kyllä työntekijällä on vastuu työstä ja tekemistään sopimuksista. Ajan niiden työntekijöiden puolta, jotka tekevät työnsä hyvin joka päivä, mutta eivät saa kiitosta. En mitenkään kannusta tai ole huutamassa hurraata niille työntekijöille, jotka tekevät kaikkensa töissä päästäkseen helpommalla. Ammattiliitot ovat rehellisen työnantajan etu, koska he ajavat samoja oikeuksia ihan kaikkii yrityksiin ja pitävät huolen, etteivät epärehelliset yrittäjät saa epäreilua kilpailuetua polkemalla työntekijöidensä oikeuksia.

        Toinen puoli tässä onkin, vakituisen työvoiman siirtyminen vuokratyöksi. Liian monen eläkkeelle siirtyvän työntekijän tilalle ei oteta enään vakituisia, vaan joustavampia vuokratyöntekijöitä, sitten ihmetellään laadun heikkenemistä ja henkilöstön suurta vaihtuvuutta. Kyllä vakituinen työntekijä tekee monen vuoden kokemuksella parempaa tulosta yritykselle, kuin tilapäinen työvoima. Eikö vain? Toki on toinen asia löytää ne työntekijät, jotka sitoutuvat yritykseen. Luottamalla työntekijöihin ja antamalla mahdollisuuden, voi saavuttaa jotain suurta.


    • pistää vihaksi

      Taantuman aikana sinä vittun pelle ajat työsuhteiden kieltämistä!! Sun kaltaisten idioottien takia ne vähätkin työt siirtyy Kiinaan ja ties minne. Aja samantien viiden tonnin minimipalkkaa ja työsuhdebemaria kaikille.

      Osta aivot heleveetin idiootti !!!!!!!!

      • ari_wigelius

        En aja mitään autoa ja enkä aja viiden tonnin minimipalkkaa. Ajan työntekijöille kohtuullista palkkaa. Monien palvelualojen palkat ovat niin matalia, että he joutuvat käymään sosialitoimen luona hakemassa elämiseen rahaa, koska he ovat köyhyysrajan alapuolella. Joten onko sinusta asiallista lähteä vetämään lokaan, niitä ihmisiä, jotka vielä tänä päivänä ajattelevat muita kuin itseään? Vai oletko sinä työnantaja?

        Kotisivuiltani löydät varmasti punaisen lankan tulevaisuuden kysymyksien ratkaimiseksi. Toivon sinun lähtevän mukaan. :)


    • vuokraahlö

      Ihan asiallisiakin kommentteja tästä ketjusta löytyy, mutta olen eri mieltä tuosta vuokratyön kieltäisestä. Sen sijaan sitä pitäis hieman muokkailla.
      Itse hakeuduin vahingossa vuokrafirman listoille ja siellä keikun edelleen. Töitä on siis riittäny useammaksi vuodeksi.
      Tämä vuokrafirma, jonka kautta töitä teen on tehnyt asiallisen työsopimuksne kanssani, palkka on tessin mukainen ja lomat kuuluu asiaan. Ja pitävät jopa huolen että lomat pidetään silloin kun on lomakausi (1.5-30.9 jne). Tunnit ovat sopimuksen mukaiset, tosin en ole kieltäytyny lisätunneistakaan = raha kelpaa.

      Toisin sanoen minulla on aika vaaleanpunainen kuva vuokratyöstä. Toki olen törmännyt työmaalla muiden vuokrafirmojen työntekijöihin, jotka valittavat kun eivät saa riittävän pitkiä sopimuksia, lomia joutuu kärtäämään, sairastua ei uskalla, tunteja ei saa tarpeeksi jne.

      Ongelma on mielestäni ( voin toki olla väärässäkin) nykyisessä työlainsäädännössä, jossa on liikaa tulkinnan varaa, sekä vuokrafirmoissa, joissa näitä työlainsäädännön hämäriä kohtia käytetään aika härskisti hyväksi. Mutta niin tekevät nämä työnantajat, jotka vuokrafirmoja käyttävät.

      On aloja, joissa jatkuvalle työvoimalle ei ole niin suurta tarvetta, vaan se on kausiluontoista. esim. laskettelukeskukset ja muut matkailuun liittyvät alat.
      kaupoissa, hoitoalalla, ravintola-alalla on toisinaan tarvetta sairaslomien paikkaukseen, niin mikäs kätevämpää kuin tilata vuokratyöntekijä.

      Se on helppo sivusta komentoida, että vakio porukan pitäis näitä poissaoloja paikkailla, vaan kun tilanne tulee kohdalle, ei niistä vakiporukoista ole välttämättä joustamaan yhtään enempää. Ja se on selvää, että yritykset eivät palkkaa ylimääräistä henkilökuntaa siltä varalta, jos joku sairastuu. Työntekijän näkökulmasta sehän olisi ihanteellista, että töitä olisi mahdollismman monelle ja kun kiire puskee päälle, niin työnantaja ei ruoskisi viimeisiäkin lihoja irti selkänahasta.
      Todellisuus vaan on se, että työntekijät ovat menoerä. Ja työnantajat eivät haaskaa rahojaan semmoiseen " hyväntekeväisyyteen" kuin riittävä henkilökunta.
      Täytyy kuitenkin muistaa, että vuokrafirmat noudattavat asiakkaansa toiveita ja vaatimuksia, eli työnantajien.

      Määräaikaisuuksissa on hyvätkin puolensa ( vaikka nyt joku loukkaantuukin verisesti), on todellakin olemassa työntekijöitä, jotka eivät sovellu työhön johon ne on palkattu. Työpaikalle tullaan seurustelemaan, jauhamaan kakkaa, haukottelemaan tai muuten vain hengailemaan. Miten pääsee tuommoisesta eroon, jos heti pitäis palkata vakituiseksi?
      90- luvulla oli helppoa, kun heti koeajan jälkeen kouraansa sai toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen. Mutta sen sai kaikki, jotka sinnittelivät ja olivat hyviä työntekijöitä sen 4kk. Sen jälkeen ääni muuttuikin kellossa, ja näistä hvistä työtyypeistä kuoritui jos minkälaista lusmuilijaa. Ei niitä lusmuilijoita jaksa työntekijätkään katsella, mutta minkäs teit...

      Ongelmana ei ole itse vuokratyö, vaan se, miten kukanenkin niitä lain kiemuoroita tulkitsee. tai kuinka röyhkeä uskaltaa olla. Mielestäni vuokrafirmat pitäisi patistaa noudattamaan lakia kaikilta osin sekä pitämään huolen myös siitä vuokraamastaan henkilöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      433
      3130
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2512
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      370
      2359
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe