Orpokoti ?????

Giitu

Muistaako kukaan onko Sodankylässä ollut orpokoti tai lastenkoti ja minkä niminen?

8

1054

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaan

Onhan se ollut. Siellä missä nykyisin sijaitsee Kylälaakson päiväkoti. 40- ja 50-luvuilla syntyneitä on Sodankylässä useitakin, jotka ovat olleet osan tai koko lapsuutensa lastenkodissa. Löytyy varmaan moniakin, joilla on omakohtaisia muistoja elämästä siellä.

• Ei pedofilialle

Vaara! Älkää kertoko sijaintia, pedofiilivaara on ilmeinen!

• Giitu

Onkohan sieltä viety aikanaan lapsia Amerikkaan?
      50-60 luvun taitteessa.
      Onko rakennukset vielä olemassa?

• yks vaan

Vanha rakennus on purettu. Lasten viennistä Amerikkaan en ole ikinä kuullut, mutta onhan mahdollista, että lapsia on adobtoitu myös Amerikkaan. Sotien jälkeen monet yh-äidit ovat laittaneet lapsensa lastenkotiin, kun itsellä ei ole ollut mahdollisuuksia kasvattaa lastaan.

• Giitu
        yks vaan kirjoitti:

Vanha rakennus on purettu. Lasten viennistä Amerikkaan en ole ikinä kuullut, mutta onhan mahdollista, että lapsia on adobtoitu myös Amerikkaan. Sotien jälkeen monet yh-äidit ovat laittaneet lapsensa lastenkotiin, kun itsellä ei ole ollut mahdollisuuksia kasvattaa lastaan.

Onkohan Sodankylästä viety lapsia Kittilän orpokotiin ja sen kautta Amerikkaan?

• Toinenasukas

Olin itsekin kyseisessä lastenkodissa monta vuotta 60- ja 70-luvulla. Olisi mukavaa, jos kuulisin muistakin siellähtee asunoista. Mihin päin maailmaa olette eksyneet?

• Sodankylänlapsi

Hei, Joo minäkin olen ollut siellä, suoraan synnytyslaitokselta, sillä sodankylässä oli kova asuntopula tuolloin. Selvitin myöhemmin lastenkodin oloja ja ne olivat kuulemma hyvin, lapsia hoidettiin hyvin ja muistan itsekin, kun olin siellä vuosina 1962 1965 1967 yhteensä 5 eri kertaa. Sain tiedot aikanaan sodankylän kunnalta, kun selvitin asiaa. Silloin se sijaitsi siinä kirkon lähellä, tien toisella puolella.

• Olin siellä itsekin 52-53. Mihihin minut siirrettiin sieltä. Onko kunalla tallella dokumentteja tuolta ajalta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      27
      3485
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      2688
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      118
      2642
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      2308
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1723
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      50
      1658
    7. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1596
    8. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      13
      1364
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1315
    10. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      141
      1302
    Aihe