Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sopisiko cockerspanieli minulle?

Sininenmielipuoli

Olen siis harkinnut hankkivani ensi keväänä cockerspanielin pennun, kun muutan opiskelemaan. Muutan asumaan kerrostaloon, yksiöön tai kaksioon. Koira kävisi pissilenkkien lisäksi lenkillä aina silloin, kun olen kotona eli joka ilta. En ole mikään bilettäjäopiskelija, joten illat menisivät varmaan aika lailla koiran ehdoilla, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Mulla ei ole lapsia, mutta olisi kyllä suotavaa, että koira tulisi toimeen lasten ja muiden lemmikkien kanssa. Kokemusta mulla on karttunut koirista koko pienen ikäni ajan, meillä on ollut irlanninsusikoiria, saksanseisoja, suomen ajokoiria ja italianajokoira, joten koirat ei ole mikään uusi tuttavuus. Myöskään cockerin turkin hoito ei pelota, koska italianajokoira on trimmattava rotu ja sen turkinhoito on ollut mun vastuulla aina. Metsästysvietistä ei ole periaatteessa haittaa, vaikka haluankin näyttelylinjaisen cockerin, olisi kiva kokeilla myös metsästystä sen kanssa. Cockeri on ollut mun haave pikkutytöstä asti ja jos nyt joku ihana ihminen tulisi kertomaan mulle rodusta lisää olisin todella kiitollinen. Olen kyllä ollut yhteydessä joihinkin kasvattajiinkin ja heiltä olen saanut ihan positiivista kommentia haaveitani kohtaan, mutta "tavallisen" koiraihmisen mielipiteetkin on tärkeitä.


Eli kertoilkaa cockerista ja mitä mieltä olette, sopisinko cockerin omistajaksi?

Vielä tiviistelmä:

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu


Pikku pissalenkkien lisäksi 2-4 tuntia liikuntaa päivässä. Lisäksi olen innokas kokeilemaan tokoa ja metsästystä sekä mejää.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)


Kerrostalo, yksiö tai kaksio

¤ Lapsien määrä ja muut lemmikit


Ei ole lapsia, mutta tulevaisuudessa ehkä. Haaveissa myös kissanpentu.

¤ Aiemmat koirakokemukset


Irlanninsusikoiria, suomen ajokoiria, pk saksanseisoja, italianajokoira

¤ Harrastustoiveet


Toko, mejä, metsästys ja näyttelyt

¤ Turkkitoivomukset


Turkki saa olla trimmattava ja huolenpitoa vaativa

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)


Metsästysviettiä saa olla, mutta helppo koulutettavuus on plussaa.

11

3105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cockerix2

      Itselläni 5,5v musta cockeri-uros ja vanhemmillani 2v musta narttu. Lähipiirissä myös muita cockereita. Cockerit ovat tiivistetysti persoonallisia, fiksuja ja äärettömän reippaita lenkkeilijöitä, cockeri ei ikinä väsy mikäli sitä peruskuntoinen ihminen jalkaisin liikuttaa. Cockerit on aika helppo kouluttaa, meillä makupalat ja pallo toimivat palkkioina. Cockeri on kätevä koska sen kanssa voi harrastaa melkein mitä vain. Oma uros omaa metsästysvietin, taipparit läpäisi kerrasta, kaupungissa en pidä vapaana(ulkoilee flexissä ja koirapuistossa), mutta maalla voi hyvin pitää, pysyy ainakin näin vanhemmiten hyvin hollilla. Oman urokseni kasvattajalla oli lapsia ja vaikka koira ei pentu-ajan jälkeen ole lapsia sen kummemmin nähnyt, niin osaa olla hyvin lasten kanssa. Meillä cockereilla on ollut ongelmana turhan haukkuminen, asumme kaupungissa ja kun tullaan maalle niin täällä haukutaan ihmisiä yms. ja nuorempana oma koirani haukkui mörköhaukkua myös kaupungissa. Tuo haukkuminen on cockereilla aika yleinen ongelma, mitä cockereihin olen tutustunut. Cockerit myös ovat aina niin intoa täynnä että remmissä usein hinaavat ainakin alkulenkillä. Vertailukohtia muihin rotuihin on myös, itsellä myös 2 rottweileria. Rotikkaa on helpompi pitää vapaana, ne ovat rauhallisempia(esim oma narttu ei ole ikinä vetänyt remmissä) ja ne eivät hauku turhia. Tuntuu että itse olen päässyt rotikoiden kanssa helpommalla kuin cockerien, mutta toki se on yksilöistä kiinni ja kyllä nuo cockerit ovat niin oma maailmansa:)

    • vstvst

      Minäkin olen ottamassa cockeria ensi keväänä, joskus kauan sitten meillä olikin cockeri muutaman vuoden.

      Olen lueskellut cockerista ja sen omistajien kommentteja niin että pää meinaa haljeta :)

      Kaiken oppimani ja kokemani perusteella cockeri sopisi sinulle hyvin koiraksi. Oikeanlainen peruskoulutus ja riittävästi liikuntaa vain joka päivä, niin sinulla on mahtava koira käsissäsi.

      Itse en tule käyttämään koiraa koskaan näyttelyissä, joten tulen pitämään turkkia, varsinkin kesäkuumilla, melkoisen lyhyenä, silloin se on paitsi koiralle mukavampi, niin myös paljon vaivattomampi omistajalleen, kuin oikein "trimmattava" pitkä turkki.

      Haukkukäytöstäkin voi kouluttaa pois, kun siihen puuttuu välittömästi ja on johdonmukainen. Tähän varmaan löytyy netistä ohjeita. Itselle ei ole tullut sellaista mielikuvaa kylläkään, että cockeri olisi herkkähaukkuinen?

      Eiköhän se cockeri viihdy kaupungissakin ja pikku yksiössäkin, koska se kait lähinnä nukkuu sinun poisaollessasi. Koiran yksinjättämisestä on paljon keskusteluja netissä. Ja kerroit kuitenkin että liikuntaa koira tulee saamaan joka päivä riittävästi.

      Luonteeltaan cockeri on juuri sellainen kuin melkein joka paikasta saa lukea, meidänkin cockeri oli aina kaikessa mukana, todella helposti innostuva ja erittäin yhteistyökykyinen, kun vain oli motivaatio kunnossa (lue namupala tiedossa). Rakasti myös varauksetta kaikkia kaksijalkaisia tikapuista heinäsorsaan. Häntä heiluu koko ajan kun on innoissaan ihan kaikesta, välillä luulin että nousee ilmaan koko koira :)

      Sellaista kannattaa myös miettiä, että koiralla on sitten hoitajia/hoitopaikka, mieluummin useita vaihtoehtoja, jos vaikka satutkin olemaan tosi kipeä muutaman päivän, tai jossain reissussa niin, etten pysty koiraa hoitamaan.

      • vstvst

        ".....yhteistyökykyinen, kun vain oli motivaatio kunnossa (lue namupala tiedossa)"

        öh, niin oli sitä yhteistyökykyä kyllä koko ajan muutenkin, tuolla tarkoitin ennemminkin sitä uuden oppimista.

        Se koira haluaa tehdä juuri niinkuin omistaja haluaa, kun se saa siitä palkaksi kehuja/rapsutuksia/pallon, mitä ikinä se mieliikään kovasti.
        Usein puhutaan että cockerilla on suuri "miellyttämisen halu", vaikka tämä taitaakin tarkoittaa, että koissu haluaa itselleen asioita... ei niinkään miellyttää omistajaansa.


    • cockeritx2

      Meillä tuohon haukkumiseen on puututtu pennusta asti ja se on vain niin vahvana useilla cockereilla että turpa ei meinaa pysyä kiinni:) Meillä sosiaalistettu pennusta asti ja haukkumista on kitketty positiivisella vahvistamisella ja pakotteilla, mikään ei sitä kokanaan pois kitke. Ja koirista kuitenkin kokemusta paljon & työskentelen koirien parissa. Cockerien haukkumisesta ei tosiaan missään lue, itsekkään en siitä mitään tiennyt kun ensimmäisen cockerin hankin. Toki kaikki cockerit eivät ole äänekkäitä, mutta suurin osa tuntemistani on.

      • vstvst

        Kiitos tästä haukkumiskommentista, tämä oli tosiaan minulle ihan uutta ja melkoisen yllättävääkin tietoa. Kuten sanoit, tuosta haukkumisesta ei tosiaan kyllä missään lue(!).

        Tuo meidän coccerikin kun vielä oli kovin hiljaista sorttia. Silloin vain alkoi kovasti vikisemään, kun ei meinannut millään pysyä nahoissaan, kun vaikka huomasi että nythän sillä isännällä on remmi kädessä ;)

        Pitääpä tutkia tuota haukkuasiaa lisää, jos vaikka sattuukin niin, että se oma tuleva koiruus on tuollaista ääneen juttelevaa sorttia. Kerrostaloasujalle tuo saattaisi merkata vähän enemmänkin, esim. aloittajalle.

        Onko tuo haukkuvaisuus mitenkään perinnöllistä, tmv? Jos kasvattaja sanoo, että heidän koirat ei ole kovia haukkumaan olleet, niin uskaltaako tähän luottaa, tai takaako tuo siltikään mitään?


      • cockeritx2
        vstvst kirjoitti:

        Kiitos tästä haukkumiskommentista, tämä oli tosiaan minulle ihan uutta ja melkoisen yllättävääkin tietoa. Kuten sanoit, tuosta haukkumisesta ei tosiaan kyllä missään lue(!).

        Tuo meidän coccerikin kun vielä oli kovin hiljaista sorttia. Silloin vain alkoi kovasti vikisemään, kun ei meinannut millään pysyä nahoissaan, kun vaikka huomasi että nythän sillä isännällä on remmi kädessä ;)

        Pitääpä tutkia tuota haukkuasiaa lisää, jos vaikka sattuukin niin, että se oma tuleva koiruus on tuollaista ääneen juttelevaa sorttia. Kerrostaloasujalle tuo saattaisi merkata vähän enemmänkin, esim. aloittajalle.

        Onko tuo haukkuvaisuus mitenkään perinnöllistä, tmv? Jos kasvattaja sanoo, että heidän koirat ei ole kovia haukkumaan olleet, niin uskaltaako tähän luottaa, tai takaako tuo siltikään mitään?

        Meillä ei sisällä niinkään haukuta, kun ovat tottuneet esim postin tuloon jne. Toki nuorena saattoi haukahdella äänille, mutta kun itse ei reagoinut mitenkään, niin oppi ettei tartte haukkua. ovikellolle toki haukutaan. Meillä koirat kumpikin eri kasvattajilta. Pari tuttua cockeria ovat sellaisia että esim ihmiseille ja koirille ne eivät hauku, mutta louskuttavat esim jos lenkillä pysähdytään ja joutuvat odottamaan tai jos pihalla touhutaan ja koira joutuu olemaan esim kytkettynä, niin haukkuu harmissaan kun ärsyttää kun ei pääse mukaan. Luulen että haukkuminen liittyy jotenkin myös hermorakenteeseen, oisko nykycockereilla tuo pääkoppa vähän sellainen, mutta kyllä se pistää ihmetyttämään, kun kaupungissa asuvat koirat tulevat maalle ja näkevät ihmisen rivitalon pihalla tai metsässä lenkkipolulla, niin alkaa kauhea haukkuminen, jota ei kaupungissa tapahdu..


      • vstvst
        cockeritx2 kirjoitti:

        Meillä ei sisällä niinkään haukuta, kun ovat tottuneet esim postin tuloon jne. Toki nuorena saattoi haukahdella äänille, mutta kun itse ei reagoinut mitenkään, niin oppi ettei tartte haukkua. ovikellolle toki haukutaan. Meillä koirat kumpikin eri kasvattajilta. Pari tuttua cockeria ovat sellaisia että esim ihmiseille ja koirille ne eivät hauku, mutta louskuttavat esim jos lenkillä pysähdytään ja joutuvat odottamaan tai jos pihalla touhutaan ja koira joutuu olemaan esim kytkettynä, niin haukkuu harmissaan kun ärsyttää kun ei pääse mukaan. Luulen että haukkuminen liittyy jotenkin myös hermorakenteeseen, oisko nykycockereilla tuo pääkoppa vähän sellainen, mutta kyllä se pistää ihmetyttämään, kun kaupungissa asuvat koirat tulevat maalle ja näkevät ihmisen rivitalon pihalla tai metsässä lenkkipolulla, niin alkaa kauhea haukkuminen, jota ei kaupungissa tapahdu..

        Muistinkin meidän cockerista vielä jotain tähän liittyvää, minkä olin jo kokonaan unohtanut.

        Välillä kun se kuuli, tai ainakin luuli kuulleensa jonkin äänen, niin nosti päänsä pystyyn ja teki jonkin sellaisen pienen murahduksen-puhalluksen sekaisen kurkkuäänen, mutta ei alkanut onneksi haukkumaan.

        Tätä ei usein tapahtunut, mutta me sillä aina vain naurettiin, että mitäköhän se suuri vahtikoira tällä kertaa luuli kuulleensa. Pidettiin ihan hauskana kun siitä edes jotain ääntä lähti joskus :)


    • nuunuuu

      lukematta viestiketjua vastaan tähän, sillä oma tilanteeni muistuttaa hieman tilannettasi : ) itse aloitin opinnot viime vuonna, asun vielä kotona, mutta omaksi koiraksi valitsin juuri cockerin pitkän valinnan jälkeen ja täytyy sanoa, että ei olisi voinut paremmin sattua! omina kriteereinäni oli juuri ihanan (ja vähän hösön) luonteen lisäksi sopiva koko eikä ole herkkähaukkuinen eli kerrostaloon sopiva kun sinne itsekkin päädyn parin vuoden sisällä.

      mielestäni kuulostat ihan fiksulta tulevalta cockerinomistajalta, mutta kannattaa varmaan vielä harkita otatko koiranpentua heti kun pääset uuteen kotiin ja uusiin opintoihin, ne kun vievät niin paljon aikaa enkä itse ainakaan olisi kehdannut pikkuista jättää oman onnensa nojaan ilman vanhempien apua : )

      ja sitten cockerien tarpeista vähäsen; mulla siis nyt päälle 1v. blue roan cockeripoika, jonka turkin kanssa saa kyllä käyttää joka viikko muutaman tunnin, jos haluaa pitää oikeat kohdat sileinä ja takuttomina. etenkin nuo korvannipukat tuntuvat jatkuvasti menevän rastoille, samoin kuin nivuset, mutta mikäs sen mukavampaa laatuaikaa koiran kanssa kun trimmautua yhdessä - kunhan koira on pennusta asti siihen tottunut ; ) lenkillä käymme kolme kertaa päivässä ja cockeri on siitä hyvä rotu (tietysti kaikilla omat persoonansa...), että 20min lenkkikin kerralla saattaa olla ihan riittävä, jos saa sitten kotona/pihalla aivotyöskentelyä ja muuta peuhaamista, mutta kyllä tunninkin lenkki menee kunhan ei ole liian kuuma ilma. Agilityä ollaan aktiivisesti harrastettu ja vähän tokoakin ja suosittelen jompaa kumpaa lämpimästi, sillä oma cockerini on ainaki äärimmäisen nopea oppimaan ja touhotuksen saa kanavoitua oikeisiin asioihin!

      itsellläni ei ole mitään edes korvakuulolta kokemusta agressiivisista cockereista eikä omani ole eläissään rähjännyt kellekkään, saattaa kotona välillä haukahtaa linnuille ikkunasta, mutta ei muuta vahtimis/metsästysviettiä. muutenkin on kotona tosi kiltisti, paitsi pentuaikana aika hanakka pureskelemaan asioita :D ja joo sosialistaminen kannattaa aloittaa aikasin ja erilaisilla koirilla/ihmisillä ettei sitten vaan arkuutta tai dominoivuutta ilmene. meillä ainoastaan pikkulapsia (alle kouluikäisiä) kohtaan on varautunut kun ei ole niihin tottunut, mutta mielestäni on vain positiivista, että koira osaa myös antaa olla eikä ole kokoajan naamalla. ja rajat perheen sisällä kannattaa myös teroittaa aika ajoin ettei hauveli pääse hyppimään silmille - meillä vielä ilmenee välillä pomottamishaukkuna kun haluaa esim ensimmäisenä ulos ja tällästä, mutta mielestäni tuollaiset saa helposti kitkettyä.

      elii todellakin suosittelen tätä ihanaa rotua, johon ainakin itse rakastuin täysin, plussana vielä innokkuus lähteä joka paikkaan mukaan - rakastaa autoilua ja veneilyä, ei niinkään vettä, kun pieniä hienohelman elkeitä löytyy ; D

    • Ihana

      Hei!

      Meillä musta cockeri uros, joka täyttää vuoden. Cockerista tämän kokemuksen perusteella voin sanoa, että innokkuutta riittää!! Mikä sitten vaikuttaa moneen asiaan, kuten hihnakävelyyn, käskyjen kuuntelemiseen ym. Näissä kannattaa olla johdonmukainen :)

      Meillä hiukan oppimista vielä vetämisen suhteen. Monia tekniikoita testattu, mutta kaveri on niin innoissaan aina ulkona, että pysähdyksen tai pysähdyksen kiellon jälkeen vetäminen alkaa lähes välittömästi. Myös ajoittain käskyjen vastaanottamisessa ongelmaa, kuurot korvat jos oikein innoissaan on.. Rauhallisessa tilanteessa tottelee mielettömän hyvin jo hyvin rauhallisella muistuttamisella!
      Katsotaan miten poika rauhoittuu, kun ikää tulee lisää..

      Asumme kaupungissa, kerrostalossa ja haukkuminen ei ole ollut ongelma.. leikkiessä ja innostuessa haukahtaa, mutta ei itsestään hauku laisinkaan vaan ns. kun me ihmiset sitä innostutetaan.. :D

      Oikein sopiva koira ekaksi koiraksi. Helppo kouluttaa, hyvin nopeasti oppii perus käskyt! Mielettömän kiltti ja ihmisrakas koira. Toisten koirien kanssa ei myöskään ole tullut ongelmaa, ainakaan meidän cockerin puolelta. Meneekin usein niin, että jotkut koirat hermostuvat poikaan, kun on niin suurella innolla menossa mukana ja ottaa kontaktia niin pieniin, kuin suuriinkin kamuihin.

      Tuhoja ei ole tehnyt laisinkaan pentuna. Toki aivojumppa tälle välkylle on aina hyvää tekemistä, mutta ei jatkuvaa äksöniä tarvitse, osaa rauhoittua kun me ihmisetkin rauhoitutaan. Siitä vaan cockeria perheenjäseneksi!!
      Ps. turkin kanssa ei mitään ongelmaa, kun pitää lyhyenä. Näyttää myös koira nauttivan varsinkin näin kesän korvilla :)

    • cockeritypy

      Mullakin on cockeri niin haukkuminen ei ole meillä iso ongelma, se ei hauku juurikaan se vain ääntelee niinkuin muutkin cockerit se niinku "hyhyttelee" eli hyhyhyh ja "Mouruu" Mouuur ja muuta=) toki siitäkin joskus ääntä lähtee jos lähtee =D oikein suloinen ja sosiaalinen lössykkä, tämä on tietenkin sosiaalistamisen ansiota mutta hyvät sukujuuretkin löytyy, kannattaa kysyä kasvattajalta suvun sairauksista ja että onko suvussa ollut raivotautia, joka on käsitääkseni kohtuun yleinen cockereilla(?) mutta ilman muuta kannattaa hankkia, se on kohtuun helppo kouluttaa, namilla mennäään ja kehuistakin osa on iha liekeissä=)sekä tietty leluista ja kaikillehan löytyy joku ihan oma paras palkka =) ja keskittymis kyky ei pennulla oli mikään huippu huikea se kannattaa pitää mielessä että mikään bortsu se ei sentään ole mutta moneen siitäkin on, itse harrastan omani kanssa, lenkeilyä, hiukan pyöräilyä, TOKOa, agia ja jälkeäkin ollaan menossa kokeilemaan vähän myöhemmin=)

    • COCKERIN YSTÄVÄ!

      Minun cockeri oli hyvin hiljainen.Naapurit ja postinkantaja sai vapaasti likkua rapussa, koira ei välittänyt heistä.Tervehti kyllä tuttuja iloisesti ja hyppäsi muutaman kerran heitä vasten. Oli hyvin huomion kipee ja halusi että häntä rappsuttaisi.Lempeä,itsekeskeinen,itsepäinen,hyvä kaveri, joskus laiska
      Koiramme tiesi kyllä kuka hänestä oikeasti tykkäsi,heitti silloin itsensä selälleen ja halusi että häntä rappsuttaisi,( vaikka oli tuntematon ihminen meille.)
      Luulen että meidän koira ei haukkunut juuri koskaan koska meillä oli vain tämä koira.Emme tarvinnut koulutta sitä olemaan hiljaa vaan se huomasi että emme välitä meidän naapurien äänistä.Meitä oli kaksi aikuta ja kaksi lasta. Koira tykkäsi molemmista lapsista, mutta jos lapset riitelivät niin koira oli tytön puolella ja silloin se haukkui niitä, se meni niiden väliin ja rupesi kovasti haukkumaan mutta ei koskaan purrut heitä.Korva tulehduksia ovat silloin tällöin yleistä ja sattavat olla allergisia vehnälle.Silmä tulehduksia. ym.Niitä sairauksia oli myös minun koirallani.Suosittelen jos ehdit viedä koiran ulos viisi kertaa päivässä ja jos koira ei tarvii olla yksin monta tuntia päivässä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe