Kunnalliset palkat??

Boris

Sain juuri tietää, ttä minut ollaan palkattu pienen kunnan kunnansihteeriksi 18.8 alkaen. Työhaastattelussa puhuttiin palkasta ja kunnanjohtaja sanoi että noin 3.500 euroa ja mahdolliset lisät. Nyt minulle tuli postissa jokin päätös, jossa palkkakohdassa lukee "tehtäväkohtainen palkka 3.500 €". Miten ne lisät? Mistä ne lasketaan? Otanko eka päivänä kaikki mahdolliset työyodistukset mukaan työpaikan palkanlaskijalle vai miten toimia?

11

4120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksitoistaplus

      henkilökohtainen pätevyyslisä on n. 15 prossaa tehtäväkohtaisesta palkasta, sun palkka kyllä kuulostaa tosi pieneltä, sanoisin että peruspalkankin tulisi olla vähintään 4500 e/kk...

    • kvtes-lukija
    • tiedotonna

      Tuleeko sinusta samalla kunnan palkka-asiamies? Jos tulee, niin sinulla on vielä paljon opeteltavaa. Noilla tiedoilla pääluottamusmiehet vievät sinua kuin pässiä narussa.

      • -ROLF-

        Olisi opeteltava provoilemaan vähän paremmin;)))


    • Boris

      Kiitos vastauksista. Luin KVTES:n, mutta todella harkinnanvaraisia monet asiat. Esim. mikä aikaisempi työkokemus lasketaan kokemuslisään?? Ja henkilökohtaiset lisät?? Lasketaanko ne alusta alkaen uudessa työsuhteessa? Vai vasta ensimmäisestä kehityskeskustelusta? Noihin en oiken vastausta löytänyt... :/

    • kvtes-lukija

      KVTES:n lisistä harkinnanvaraisia ovat ne, joita koskevissa määräyksissä sanotaan, että niitä voidaan maksaa. Työkokemuslisä ei ole harkinnanvarainen.

      Henkilökohtaista lisää voinet havitella sitten, kun olet osoittanut työssäsi sellaisia ominaisuuksia kuin lisän maksamisperusteissa kuntakohtaisesti edellytetään.

      Työkokemuslisän saat alusta alkaen, jos sinulla on jo aloittaessasi yhteensä 5 vuotta saman kunnnan palvelusta ja muun työnantajan sellaista palvelusta, mistä on nykyisen työnantajan mielesta olennaista hyötyöä kunnansihteerin työssä.

      • Boris

        Ok, kiitos vastauksesta taas kerran. Tuohan on aikalailla harkinnanvarainen seikka "mistä työnantajan mielestä olennaista hyötyä kunnansihteerin työssä". Itse juuri laskin minun mahdolliset sellaiset työt joista voisin viedä kunnalle todistukset: 1) Yrittäjä (oma ravintola) 24 kk, 2) tutkimusavustaja aluehallintovirastossa 10 kk, 3) palvelupäällikkö verovirastossa 16 kk, 4) erityisluokanopettajan viransijaisuus 12 kk, 5) historia- ja yhteiskuntatieteiden lehtorin viransijaisuus 3 kk, ja 6) opettajan sijaisuuksia yhteensä kokopäiväisesti n. 7 kk eri kouluissa. Yhteensä tuossa olisi 72 kk, eli 6 vuotta työkokemusta, mutta jokaisellehan on selvä että kunnansihteerin työtä vastaavaa työtä minulla ei ole ollut, joten aika harkinnanvaraistahan tuo on. Vai?

        Ja henk.kohtaisista lisästä, niin "kun olet osoittanut työssäsi sellaisia ominaisuuksia kuin lisän maksuperusteissa kuntakohtaisesti edellytetään", niin missä vaiheessa tuohon voi vedota? Ensimmäisen kehy:n yhteydessä? Vai jo työn alussa? Aikalailla harkinnan varaistahan tuokin on. Yleensä näkee valtion viroissa seuraavanlaisen tekstin työpaikkailmoituksissa "tehtäväkohtainen palkka X euroa ja Henkilökohtainen lisä 5-45 %". Siinähän tietää, että palkkaan sisältyy alusta lähtien vähintään 5% Henkilökohtaista lisää. Kunnilla ei liene sama käytäntö...?

        Kiitos etukäteen vastauksesta. :)


      • kvtes-lukija
        Boris kirjoitti:

        Ok, kiitos vastauksesta taas kerran. Tuohan on aikalailla harkinnanvarainen seikka "mistä työnantajan mielestä olennaista hyötyä kunnansihteerin työssä". Itse juuri laskin minun mahdolliset sellaiset työt joista voisin viedä kunnalle todistukset: 1) Yrittäjä (oma ravintola) 24 kk, 2) tutkimusavustaja aluehallintovirastossa 10 kk, 3) palvelupäällikkö verovirastossa 16 kk, 4) erityisluokanopettajan viransijaisuus 12 kk, 5) historia- ja yhteiskuntatieteiden lehtorin viransijaisuus 3 kk, ja 6) opettajan sijaisuuksia yhteensä kokopäiväisesti n. 7 kk eri kouluissa. Yhteensä tuossa olisi 72 kk, eli 6 vuotta työkokemusta, mutta jokaisellehan on selvä että kunnansihteerin työtä vastaavaa työtä minulla ei ole ollut, joten aika harkinnanvaraistahan tuo on. Vai?

        Ja henk.kohtaisista lisästä, niin "kun olet osoittanut työssäsi sellaisia ominaisuuksia kuin lisän maksuperusteissa kuntakohtaisesti edellytetään", niin missä vaiheessa tuohon voi vedota? Ensimmäisen kehy:n yhteydessä? Vai jo työn alussa? Aikalailla harkinnan varaistahan tuokin on. Yleensä näkee valtion viroissa seuraavanlaisen tekstin työpaikkailmoituksissa "tehtäväkohtainen palkka X euroa ja Henkilökohtainen lisä 5-45 %". Siinähän tietää, että palkkaan sisältyy alusta lähtien vähintään 5% Henkilökohtaista lisää. Kunnilla ei liene sama käytäntö...?

        Kiitos etukäteen vastauksesta. :)

        Liity liittoon (Akavan erityisalat, Kumula), niin saat tarvittaessa oikeita vastauksia kaikkiin palkkausta ja työaikaa ym. koskeviin kysymyksiin liitosta tai paikalliselta Jukon luottamusmieheltä. Luottamusmies pystyy katsomaan, että sinua kohdellaan samoin kuin muita vastaavia viranhaltijoita työkokemuslisän palvelusaikoja laskettaessa.

        Järjestelmä ei ole samanlainen kuin valtiolla. Yhteenvetoa palkkajärjestelmästä löytyy esim. KT:n yleiskirjeestä http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/yleiskirjeet/2011/Tiedostot yleiskirje 3711/yleiskirje1137hnk-kvtes-palkkausluku-liite.pdf
        Henk. lisään on käytettävä pieni osa palkkasummasta, joten joku sitä aina saa, mutta ei läheskään kaikki. Ota asia esille kehityskeskustelussa, mutta perehdy sitä ennen sitä koskeviin määräyksiin (lm kertoo!).


    • Pooris

      Jo on siinä kunnalla huippu sihteeri, kun oma palkkakin jää epäselväksi !!!

      Eli eihän tuo voi olla edes totta, vai onko saman kunnan kunnanjohtajakin täällä palstoilla kyselemässä neuvoja :)

      arvostan kyllä jokaista kuntaa jossa kunnanjohtajan lähipiirissä asuva paikallinen Booris kyselee neuvoja suomi24 palstalla,

    • Nimetön merkki

      Palkka on kunnansihteerillä tuota luokkaa, mutta jotain on valinnassa mennyt kyllä pieleen... ei ainakaan osaavinta ole palkattu! Kyseessähän on vaativa paikka ja pikkukunnissa kunnansihteeri on kunnanjohtajasta seuraava. Eikös kunnansihteeri ole mm. palkanlaskijan esimies?

    • henkilöstösihteeri

      Työsopimukseen laitetaan aina vain tehtäväkohtainen palkka, koska lisiä ei vielä osaa sanoa kukaan silloin kun työsopimusta tehdään.

      Työkokemuslisän (eli entisten työpaikkojen) "olennaisen hyödyn" päättää se viranhaltija jonka tehtäviin se ko. kunnassa kuuluu. Hän voi aivan hyvin päättää ettei noista mikään kelpaa olennaiseksi hyödyksi. Huom! Hyödyn pitää olla OLENNAISTA, seula voi olla tiukka ko kunnassa tai sellainen että suurinpiirtein kaikki kelpaa. Mutta kunten sanottu, sen päättää se, jonka toimenkuvaan se kuuluu.

      Työkokemuslisä on maks. 10 % tehtäväkohtaisesta palkasta. Kunnalla henkilökohtaisia lisiä ei heti varmaankaan tule, koska ne ovat todella työsuoritukseen perustuvaa ja sitä, miten työsi teet, ei vielä osaa arvioida kukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe