Puolipidäte ???

Lotta14

Meille ei ainakaan ole opetettu, että pitäisi tehdä puolipidäte ennen laukannostoa. Minulla ei ainakaan ole ollut ongelmaa, kun en ole ikinä tehnyt siis puolipidätettä ennen laukkaa.

Niin mikä se siis on ja onko se ihan pakollinen?.. Siis ohjistako vedetään hieman vai?

13

4909

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Puolipidäte on lyhyt kokoava liike, joka herättää hevosen "hei, kohta tehdään jotain" -tyylillä. Puolipidätteessä hevonen hetkellisesti ryhdistäytyy vielä enemmän, jolloin sen on helppo lähteä suorittamaan haluttua liikettä.
      Puolipidäte tehdään ensisijaisesti istunnalla, eli pohkeet pidetään kiinni ja istunnalla ikään kuin tehdään ihan lyhyt pidäte. Tarivttaessa voidaan käyttää hieman ohjaa puristamalla käsiä enemmän nyrkkiin tms. Missään nimessä puolipidäte ei ole mikään ohjien nykäisy.

      Kokemattomilla ratsastajilla istunta ja apujenkäyttö on vielä niin epäselvää, että puolipidätteellä ei oikeastaan ole merkitystä, kun ratsastajat eivät kehoaan hallitse niin hyvin että saisivat hervosen puolipidätteitä kuuntelemaan. Usein myös kaikki kääntymiset ja siirtymiset on vain sinnepäin suoritettuja.
      Puolipidätteitä opetellaan kuitenkin tekemään heti alusta asti, koska ne on oleellisia sitten myöhemmin kun oikeasti lähdetään hiomaan jotain laukannostoa tms. paremmaksi.

      • Amppulii

        meille on opetettu että se on selanen että vedetään ohjia (siis ei revitä, hennosti) vuorotellen kummallakin kädellä. (vähän niin kuin lypsäisi lehmäää... xDD) o.O


      • huoh-.-
        Amppulii kirjoitti:

        meille on opetettu että se on selanen että vedetään ohjia (siis ei revitä, hennosti) vuorotellen kummallakin kädellä. (vähän niin kuin lypsäisi lehmäää... xDD) o.O

        Mmmm... Ei, Noin se on ehkä opetettu, mutta oikeasti puolipidäte tehdään istunnalla tai vaihtoehtoisesti liikuttamalla molempia pikkurillejä kohti nyrkkiä samaan aikaan.

        Jos esimerkiksi menet koulukilpailuihin, saat puolipidätteestä miinusta.


      • mie
        Amppulii kirjoitti:

        meille on opetettu että se on selanen että vedetään ohjia (siis ei revitä, hennosti) vuorotellen kummallakin kädellä. (vähän niin kuin lypsäisi lehmäää... xDD) o.O

        Toi on sahaamista ja erittäin väärin.


      • Anonyymi
        mie kirjoitti:

        Toi on sahaamista ja erittäin väärin.

        Hän sanoi että ”HELLÄSTI” Hellästi ei ole sahaamista.


      • Anonyymi
        mie kirjoitti:

        Toi on sahaamista ja erittäin väärin.

        Eiks sahaaminen oo sitä et vuorotellen vetää ohjista joka pakottaa hevosen laittamaan kaulansa kaarelle, se sattuu hevosta todella paljon suuhun, eli olen samaa mieltä. Mutta voin toki olla väärässä :)


    • Mäinevaan

      Puolipidäte tapahtuu istunnalla ja kädellä hellä pidäte.
      Tavallaan kuin puristaisit pesusientä :) ja vuorottainen ohjista nykiminen on sahaamista.SItten on taas erikseen kuolaimen liikutellu, jota käytön aika paljon lämppäreillä peräänantoa hakiessa.Eli siinä on kaikenlaista erilaista, mutta kannattaa kysyä ridaopelta neuvoa:)

      • _katherine_

        Mitään hevosta ei saa peräänantoon liikuttelemalla pelkkää kuolainta. Hevosen saa toki sillä kaulakaarelle, mutta se ei tarkoita peräänantoa. Peräänanto lähtee takajaloista.


    • ratsastajakfklbpådbl

      jos olette niin hyviä että olette joskus ratsastanut kilpahevosilla (mä treenaan 2 kilpahevosta, passaget ja piaffet ja laukanvaihdot menee) niin sen kjälkeen kun menee ratsastuskouluun ratsastamaan turtuneilla hevosilla, olo on outo. Sen takia en halua ratsastaa hevosilla millä on ratsastanut aloittelijat. Hevoset turtuvat apuihin jos esim antaa raippaa ja hevonen ei tee sitä mitä alottelija haluaa nii s se lyö ihan täysii sillä raipalla! raipan tarkoitus on vain huomauttaa hevoselle, jos se ei kuunnellut muita apuja että " hei annoin avut, kuuntele" juu öö poikkess aiheesta

    • Passionishorses

      Mun mielestä on hirveää kun puolipidätettä kutsutaan hidastamiseksi. Jos hidastat jo hidasta liikettä ja alat siitä sitten suorittamaan laukannostoa niin ei takulla hevonen laukkaa! Eri asia on jos hevonen ravaa turhan reippaasti, mutta silloinkin pelkkä nyrkin puristaminen riittää, muuten se onkin aika turhaa. Ite uskoin tohon, että puolipidäte on aina hieman ravin hidastamista, ja poni jolla menin jopa kisoihin, ei tykännyt tästä ideasta. Aina kun puristin nyrkkini kiinni (jo suht hitaasta ravista) se siirtyi tai meinasi siirtyä käyntiin. Kun sitten vihdoin kunnolla tajusin ettei poni kuuntele minua ollenkaan, ja tein "puolipidätteeni" ihan väärin ja olin itse terävä että milloin se hyytyy, enkä antanut armoa, se kulkee nytkin paljon paremmin. En tarkoittanut ettenkö kehuisi ponia, päin vastoin. Tää nyt ei ollu mikään tutoriaali puolipidätteestä, sori😂 Uudet kisat ponilla parin viikon päästä😃

    • Ratsastaja

      Me käytetään puolipidätettä paljon. :) Oon miettinyt tehdäänkönpuolipidäte ihan niinku normaalisti ravissakin? Tehääkse jotenkin kädellä? (niinku kevyessä ravissa)

    • Anonyymi

      Palasin satulaan 30 v. tauon jälkeen. Nyt tehdään kovasti puolipidätteitä, ja toisilla hevosilla niitä joutuu tekemään enemmän kuin toisilla. En muista, että 70-80 luvuilla olisi ainakaan meille lapsille opetettu puolipidätettä ja sen merkitystä kunnolla. Tärkeintä oli silloin saada hevonen liikkumaan reippaasti ja tasapainoharjoituksia oli paljon. Mielestäni hepat olivat myös paljon turtuneempia. Luulen että nykyään näitä asioita aletaan opettaa aiemmin. Ei ole enää kokeneempaa "kärkiratsastajaa" eikä mennä niin paljon osastossa kentällä, vaan yritetään alusta asti saada hevonen menemään kuten ratsastaja haluaa, eikä toisen perässä.

    • Anonyymi

      Puolipidäte on ratsastajan keino kertoa hevoselle, että "Hei, parin sekunnin päästä pyydän sinulta jotakin" kuten vaikka laukannosto tai vaikka pohkeenväistö. Ja on myös tarpeen koota hevonen hypätessä : pitkällä, veltolla hevosella tehtävä hyppy-yritys todennäköisesti epäonnistuu.

      T: SC´60

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe