Niin. Kaverini on gootti, hänellä on kaulassa risti, mutta hän ei usko jumalaan. En kehtaa siltä itseltään kysyä koska se varmaan pitäisi mua ihan tyhmänä.
Kysyisin vielä tuosta ankh-rististä, että mitäs se sitten tarkoittaa?
Mitä risti merkitsee gootille?
11
6152
Vastaukset
- Serpentum
Rististä en osaa sanoa. Kai se on henkilökohtainen asia. Itse en käytä. Ankh on vanha egyptiläinen "kuvio" ja se tarkoittaa ikuista elämää.
- Black rose
Ankh on egyptiläinen symboli, joka kuvaa ikuisen elämän avainta.
- Joopas
Ankh risti on vanha egyptiläinen hedelmällisyyden symboli. Niilin rannoilla elämä oli helppoa, mutta muualla syötiin hiekkaa, joten hedelmällisyys oli arvostettua koska lapset elättivät "vanhuksensa".
- camarilla
Risti ei merkitse minulle yhtään mitään pidän kyllä ankhia mutta sillä on täysin eri merkitys minulle tuon ikuinen elämä jutun sijaan.
- tobeka
Camarilla: No mitä se ankh sitten sinulle merkitsee?
- Tristessa
Eiköhän tuo ristien käyttö tule tuosta romantiikan ja viktoriaanisen ajan estetiikasta, joka tietysti hyödyntää osittain myös kristillistä symboliikkaa ilman sen erityisempää uskomuksellista sisältöä.
Symboleillahan ei koskaan ole mitään välttämätöntä yhteyttä mihinkään uskontoihin, aatteisiin tms. Joidenkin symbolien suhde tiettyihin historiallisiin ilmiöihin on taas niin vahva, että niiden käyttö siitä irrallaan on melkoisen mahdotonta (esim. natsien swastika, jota tietysti käytetään hindulaisuudessa).
Itse en käytä ristiä missään sen vahvojen kristillisten konnotaatioiden vuoksi. - Tunteeton. ~_~
Toisille risti merkitsee tätä - mutta, kaverillakin on.. Ja toisille se merkitsee sitä että he ilmaisevat jokaiselle uskovansa täydellisesti Jumalaan. Suurimmalle osalle se on kuitenkin merkki siitä että he sinetöivät ristillä päätöksensä ns. olla gootti.
- Himfy
Millä ristillä sinetöivät päätöksensä "olla gootti"? Ankhilla vai 'normaalilla' ristillä? Ja miksi näin?
- SpookyBox
Himfy kirjoitti:
Millä ristillä sinetöivät päätöksensä "olla gootti"? Ankhilla vai 'normaalilla' ristillä? Ja miksi näin?
Varmaan se risti merkkaa ihan samaa, mitä muillekin. :-D
Itselleni ainakin uskoa jonkinlaisen "Jumalan" olemassaoloon. - implacable
SpookyBox kirjoitti:
Varmaan se risti merkkaa ihan samaa, mitä muillekin. :-D
Itselleni ainakin uskoa jonkinlaisen "Jumalan" olemassaoloon.Muinaisesssa Egyptissä kaikki käyttivät sandaaleja. Aina kun löydettiin sandaali, todettiin, että jossakin on tai on ollut sielu, elävän tai kuolleen ihmisen sielu. Lopulta sandaali rupesi kuvastamaan sielua. Kehitettiin koru, joka näyttää sandaalilta. Patsaiden käsiin laitettiin usein se sandaalikoru. Sitä kutsuttiin elämän avaimeksi. Myöhemmin uskottiin, että avain kuvastaa ikuista elämää. Sandaalikoru tunnetaan nimellä Ankh.
Joku sarjakuvapiirtäjä keksi piirtää kuoleman pienenä huppupäisenä tyttönä, jolla on kaulassa ankh. Siitä tuo koru on varmaan gooteille tullut. Ankhilla ei sinetöidä itseään gootiksi, eikä se liity Jumalaan ollenkaan. Ankh on myös suojelus, kuten myös miekka, pentagrammi ja muut.
Goottilaisuus ei ole uskonto. Se on johonkin aikaan liittyvä tyyli. Vaatteet, taide, rakennukset. Aikaa en nyt muista.
"Goottibändien" lyriikat muistuttavat goottilaista taidetta. (kauhuromaantiikka.)
Normaali risti liittyy kristinuskoon.
Teki mieli päteä. Gootit voivat uskoa vaikka ufoihin tai vaikka Buddhaan. Vaikka pidät kaulassa Ankhia, voit olla hindu. Ankh on vain Ankh. Kiitos.
- Anonyymi
Mielestäni Ankh ja Ankhin palvonta voisi liittyä Sinuhe Egyptiläiseen myös ja sitä kautta myös yhden Jumalan uskomiseen ja kristinuskoon, tosin se oli Egyptissä jne...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882