YLEN SELOSTAJAT PUHUVAT HUONOA SUOMEA

Kieli haltuun

Tiedoksi Ylen selostajille: on huonoa suomea sanoa "uinti Seppälältä".
Miksi ei voi sanoa Seppälän uinti? Minusta se on oikeaa suomea.
Suomen kielessä EI ole omata-verbiä!
Sanokaa alkaa tehdä tai ruveta tekemään. Näin minulle opetti pätevä
suomen kielen opettajani. Minun korvaani kuullostaa ikävältä, kun
kieltämme puhutaan miten sattuu.
Ylen selostajat voisivat mennä suomen kielen kursseille!
Kyllä toimittajalta pitää edellyttää suomen kielen perusteiden hallintaa!

45

1445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa

      Voit vaihtaa kanavaa jos häiritsee.

      • Masa559

        Mitä väliä, kun Seppälä ei kuitenkaan pärjää, vois nainen jo lopettaa uransa, kun harjoittelu ei maistu.


    • Ja päätit tulla tänne avautumaan?

    • ai jai sentään

      Kuullostaa ei ole potentiaalimuoto, vaan puhekielinen ilmaus, jota ei suositella käytettäväksi kirjakielessä.

      Kuulostaa-verbin potentiaali on kuulostanee, samoin kuin kuulua-verbin potentiaali on kuulunee.

    • Ota kiäli halttus

      Eipä ol sulka kovi hallus toi kiäli,ku nii kauhjast kuullostaa.Mut semmone uinti Seppälält se sit oli.

    • Olumppialaiset

      Toivoisin, että television urheiluselostajat opettelisivat lausumaan oikein edes sanan "olympia". He voisivat myös kunnioittaa katsojia sen verran, että viettäisivät omat hupihetkensä suorien selostuspätkiensä ulkopuolella. Ja ne lukemattomat asiantuntijat: ei heidän tarvitse olla koko ajan äänessä. Katsojat näkevät itsekin esimerkiksi voimistelijoiden pienet horjahdukset, ei niitä jokaista tarvitse erikseen alleviivata.

      • Yks hailee

        Haluaisin, että sana "olympialaiset" poistettaisiin suomen kielestä ja korvattaisiin paremmalla. Se on svetisistinen, ruotsista lainattu ja suomen kielen sääntöjen vastainen. Ei keski- tai eteläeurooppalaisissa eikä anglosaksisissa kielissäkään ole tuollaista sanaa. Viroksikin se on reilusti olumpia.

        Sanan olemassaoloa ei voi perustella millään tavalla. Se ei ole edes alkukielen mukainen.


    • Inka?

      Ei tuota Henel.usta saisi millään pois ruudusta naukumasta. Sillä on tiemmä sellainen jäsenkirja ettei sitä voi mihin tahansa siirtää, mutta eikö siellä olisi joku ”hieno” päällikön virka joka ei näy eikä kuulu telkkarissa

    • jep jep

      On kyllä kaikkien aikojen huonoin kisastudio-poppoo. Sen fiksumman Riihilahden olisi tuonne voinut ottaa mukaan, tällä isoveljellä ei tunnu kaikki ruuvit olevan ihan oikeissa paikoissa. Henelius ja tämä uusin tummatukka ovat ihan kamalia.

    • Studio

      Siellä studiossa voisi olla lisäksi Kai Kunnas, niin saataisiin asiantuntevaa puhetta ja niiden studioneitosten kiva ulkonäkö vielä korostuisi.

    • Masa555

      Miksi ihmeessä tarvitaan jotain studioita, suoraan vaan kisatapahtumiin. Naurettavinta oli H Harkimon haastattelu. Jauhetaan paskaa studiossa, kun tosi urheilua on muualla.

    • Niin ja näin

      Selostajat puhuvat sitä suomea mitä katsojatkin puhuvat. Mielestäni se
      kuullostaa luonnollisemmalta- harvahan puhuu kirjakieltä. Usein se
      kuullostaakin rasittavalta.
      Voit antaa palautetta Ylelle! Varmasti he valistavat selostajia räikeistä
      virheistä. Huono selostus kieltämättä pilaa kilpailun.

    • 12+1
    • basket

      tämä naispuolinen ihminen joka selostaa näitä koripallopelejä on aivan ullakolla..esim: "tämä joukkueen pisin 108cm pelaaja" hei haloo,selostaa nimet aivat päin mäntyä,ei tiedä pelaajista mitään ja muutenkin kommentit on aika leimejä..nyt joku koris-heebo selostaan näitä pelejä..

      • basket

        myöskin tämä tosi ärsyttävä uimahyppyjen naisselostaja. Hidas,nenän kautta tuleva,hellä ja liian naisellinen ääni on vaan ÄRSYTTÄVÄ..annetaan se mikki jollekin toiselle rohkeasti vaan..


    • Kuulapäät pois

      Nahkatukkainen ampumaurheilun ystävä Mikko Hannula on tyyppi, joka pitäisi ohjata muihin tehtäviin. Vastenmielinen, itseään täynnä oleva selostaja.

      • Puhelias ripuli

        Joo,se tyyppi on koko ajan äänessä.Vois pikkasen vetää henkeä välillä.Muutenkin suomalaiset selostajat luulevat,että kaikkea pitää kommentoida ollakseen ammattimainen selostaja.Rytmi puuttuu täysin.


    • -

      Ammunta on tuonut tähän mennessä meikäläisten parhaan sijoituksen, joten ystäviä se ansaitseekin.

      Hannula on ihan ok selostaja, vaikka ei ole karismaa. Hänellä on keskimääräistä enemmän taustatietoa ja hän selvästi panostaa työhönsä.

      • Militarismi pois

        Ammunta tulisi sotaisan luonteensa vuoksi poistaa olympialaisten ohjelmasta. Ammuntaan erikoistuneet urheilutoimittajat ovat yhteiskunnan syöpäkasvaimia.


    • fsag436
      • Fbdvdjjdwjlzk

        Lopettakaa se selostajien haukkuminen. Mun mielestä ne on ihan hyviä ja on ihan mukavaa, että joku puhuu siellä taustalla. En minä ainakaan haluaisi katsoa kisoja ilman selostusta. Toisaalta täytyy kyllä myöntää, että Mertsi jyrää.


      • nvadvolödmv
        Fbdvdjjdwjlzk kirjoitti:

        Lopettakaa se selostajien haukkuminen. Mun mielestä ne on ihan hyviä ja on ihan mukavaa, että joku puhuu siellä taustalla. En minä ainakaan haluaisi katsoa kisoja ilman selostusta. Toisaalta täytyy kyllä myöntää, että Mertsi jyrää.

        Suomi on vapaa maa,jopa selostajiakin saa haukkua/arvostella.


    • Kirspääri

      Selostiko Kiina-Tanska miesten sulkapallon nelipeliä Mikko Kekäläinen,joka juontaa Ps:ää Maria Hintikan kanssa?

    • BuumtsiBum

      Selostajia morkataan helvetisti. Yleensä iän kartuessa alkaa ymmärtää erilaisia persoonallisuuksia. Silloin osaa sysätä syrjään selostajien virheet, sillä ne eivät muuta itse asiaa muuksi. Lopulta selostajat tekevät työnsä vähintään kohtuullisesti.

      Kukaan ei ole täydellinen, et edes sinä. Nauttikaamme kuitenkin loistavista kilpailuista. Usa In Bolt on mainio. Pelkästään miesten satasen takia kannattaa valvoa puolille öin.

    • Homeli

      Olet oikeassa. Suomen kieli on huonontunut. "Kreivin aikana" se oli vielä hyvää!

    • vaikka bengalia

      Mitä siellä nyt suomea puhumaan, kun ei menestystä ole tulossa.

    • KATSELE KUUNTELE

      Vai, että vielä selostukset pitää olla,eikö riitä kun katsot live kuvaa, kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa!

    • Macadion
    • Suofin

      Olen samaa mieltä! Toinen kotimaiset ovat vallanneet YLEn ja nyt saamme kuulla Suomea joka EI ole Suomalaisille muuta kuin siansaksaa! POIS kaikki Suomen pilaajat YLEltä!

      • a. aimo

        Onhan meillä junarata ja rautatiehallinto. Pitäisikö olla junaratahallinto tai junarata-asema. Äidinkielen opettajani sanoi aikoinaan näkevänsä punaista, jos joku sanoi junarata.
        Olen samaa mieltä. Se on rautatie!


    • Ei asia nyt noin vakava ole. Mitä tulee tuohon slangiin, niin mikä on oikeastaan 'tonni vitonen'? Miksi ei voi sanoa vaikka '1500 metrin juoksu'? Mutta asia ei todellakaan ole mitenkään vakava.

    • mop13

      Ylen selostus Olympialaiset !
      Miksi Yle pitää asiantuntijaa on koko ajan äänessä . voisi säästää hiukan palkoissa kun antaisivat olla tämän "asiantuntijan" selostaa kun hän tekee sitä jo nyt . Olen katsonut kun tämä hyvin pätevä neitonen haastattalee tätä "asiantuntijaa" hyvin on omahyväinen mies . Tämä nuorempi selostaja haukkui Etiopian juoksijaa kun oli kuulemma hevy aksent , olisi mukava kuulla hänen aksentti .

    • penaka

      Täyttä asiaa. Lisäksi sanajärjestys on näille puhujille täysin outo juttu. Saksan kielessä predikaatti on lauseen lopussa, ei meillä. Kun ajatus katkeaa ja juttu vaan jatkuu, tässä on sitten tulos.

      • vali1vali1

        Selostajat puhuvat nopeasti, sillä tapahtumat urheilukisoissa yleensä tapahtuvat nopeasti. Pitääkö siinä saatana sitten katsoa, että mikä on kieliopillisesti oikein & mikä väärin?

        Luuletteko, että he korjaavat esim. 100 metrin juoksun jälkeen joitain kieliopillisia virheitänsä? He puhuvat nopeasti, niin ei siinä jumalauta virheiltä säästy. Ja mitä sitten vaikkei säästyisi? Jokainen kyllä ymmärtää, mitä heillä on sanottavana. Puhummehan kaikki suomea!

        Minun puolestani te ainaiset valittajat voisitte valittamisen sijaan koittaa ymmärtää ensimmäiseksi, mistä hommassa on kyse. Ei siinä kesken kaiken voi toistaa samaa asiaa korjaten predikaattien paikkoja yms. Valittakaa jos on aihetta & ymmärrystä asiasta.


    • voi helevata

      Inka Helenius ja hänen mieletön päteminen koripallonsa kanssa.
      Voi sitä pätemisen määrää, kun Inka saa mikin käteensä.
      Ylipäätään suomalais-toimittajien jatkuvat seli-seli selitykset.
      Onneksi Suomi saa dunkkuunsa oikein rojalisti.
      Selittäkää siitä pellet.

    • aasdgffjh

      No ei sitä kirjakieltä kuuntelisi pirukaan. Ja ei Heneliusta selostamaan miesten koripalloa!!!

    • bliiishhh

      ei sitä Inkaa enää ruutuun pätemään.
      Oikea koris-connaisseur ;)

    • Kiihdytä oi beibi

      Mitkä peräpään orgasmikuulat nämä selostajat ovatkaan saaneet pepaansa.
      Ääni nousee ja kimakoituu kuin orgasmin pyörteissä,mahtaneeko edes tulla !
      Selostajat eikö teitäkin naurata tämä hekumointi ja huutaminen.

      • Siitä puhe mistä puu

        Taidat elää puutteessa.


    • Vaaleaa tummempi

      Ja minua ärsyttää kun selostajat ei puhu kunnon Suomea. Miksi sanotaan esim "sadan metrin juoksu"? Bubimaisesti pitäisi sanoa: "Sata metriä mennään nyt kahdella jalalla edeten mahdollisimman nopeasti ja koska kävely ei ole nopein tapa edetä niin siksi on parempi edetä juosten"!

    • DWFFEFGGGS

      Ja kun nämä kommentaattorit ja selostajat puhuvat: "viimeksi karsinoissa..." "karsinoissa urheilija..." Se on KARSINNOISSA

    • Maisteri Aaltonen,

      Eivätköhän nämä selostajat puhu juuri niin hyvää, tai parempaa, suomea kuin penkkiurheileva Suomen kansakin... Kuten voit tämänkin ketjun vastauksia lukemalla todeta.

      • hjfytzc

        Urheilu selostuksia ei saa tehdä kirjakielellä ,se on ehdoton sääntö


      • hjfytzc

        Urheilu selostuksia ei saa tehdä kirjakielellä ,se on ehdoton sääntö


    • Onni Vitonen

      Urheilu selostuksissa ärsyttää ihmeelliset ilmaisut, kuten esim. Lontoon maratoonilla irtiottaja "ajettiin" kiinni, jalkapallossa pelaaja "ampuu laukauksen" maaliin, koripallon pelaaja "ajaa" korille tai pujottelija "ajaa" ulos radalta jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe