teinkö virheen ? neuvokaa viisaampina

apukelpaisi

aloitin vasta uudessa työpaikassa ja olen saanut aika paljon infoa uusilta työkavereiltani tästä paikasta ja työnantajasta, paljon negatiivista infoa. nyt kieltämättä on aika häiriintynyt olo.

haluan olla valmis, kun ensimmäinen palkka tulee, jos ongelmia ilmenee niinkuin jo minulle luvattiin. en ole paljoa töitä tehnyt, joten nämä asiat ovat vielä hämärän peitossa, etenkin kun tuntuvat niin epätavallisilta. liittoon en vielä soita, jos ongelmia ilmenee puhun mieluummin ensin työnantajani kanssa ja otan vasta sitten liittoon yhteyttä kun asiat menevät rumaksi.

tässä muutama mieltäni askarruttava kysymys, ottaisin apua mielelläni:

1. työsopimuksessa lukee, että palkkaus tes:in mukainen. muut työntekijät ovat kuitenkin kertoneet että kun palkka maksetaan, siitä saadaan vaan kuitti missä on palkan kokonaissumma. ei ole listattu vähennyksiä tai muuta joten on melkeinpä mahdotonta laskea, onko palkka maksettu oikein. eikö erittely ole pakollinen ? liittyykö tähän jokin laki ?

2. onko työnantajan pakko maksaa työajan yli menneitä vartteja tai kymmenminuuttisia, vaikka 3vk ajalta ei ylityötunteja tulisikaan ? sopimuksessa vuorokausitunnit, ei tiettyä kuukausi tai viikkotunteja listattuna.

3. työnantaja ei myöskään kysy, haluaako työntekijä tehdä pitkän päivän vaan _viikko kerrallaan_ laadituissa työvuorolistoissa saattaa olla yllätyksiä. onko tämä laillista? eikö työvuorolistat pidä olla laadittuina useammalle viikolle kerralla ? ei ole erillistä sopimusta tehty viikko kerrallaan tehtävistä listoista eikä asiasta ole kerrottu etukäteen.

4. viikonloput eivät ole vapaita ilman että monen monta viikkoa aiemmin pyytää ja silloinkin vain yksi viikonlopun päivä vapaa. voiko tämä olla laillista ? sopimuksessa ei ole mitään erillistä mainintaa "lukituista" viikonlopuista. tämä, ja ylempänä mainittu seikka tekevät työn ulkopuolisesta elämästä haastavan, kun ei voi koskaan tietää vapaapäiviä hyvissä ajoin eikä täten suunnitella yhtään mitään.

5. häiritsevintä on, että tärkeät juhlapyhät (joulu, juhannus, vappu niiden aatot jne.) ovat _pakolliset_ töissä. niistä kerrottiin jo etukäteen ja siihen suostuin. työkaverit taas kertoivat että yhtenäkään näistä päivistä ei ole saatu niihin liittyviä korotuksia palkassa, eikä asiaa voi edes tarkistaa kun palkkakuitissa ei näy minkään maan erittelyjä. eikö tes nimenomaan sisällä nämä jp-palkat JA niihin liittyvät jp-vapaat ? onko tämä nyt mitenkään päin laillista ? työsopimuksessa ei ole erillistä mainintaa, että juhlapyhät pakolliset töissä tai mitään vastaavaa, suullisesti ovat kertoneet miten homma pyörii jo kun haastatteluun menin ja luulin että jp-palkat automaattisesti niinkuin missä tahansa normaalissa työpaikassa.

ovat kuulemma myös edellisille työntekijöille kirjoittaneet asiattomia työtodistuksia, tosin tästä en ole varma kun vasta aloitin.

6. työnantajalla taitaa myös olla pimeänä yksi osa-aikainen työntekijä. ovat vanhoja tuttavia, eikä tämän työntekijän tunteja kirjoiteta ylös. ilmestyy silloin tällöin töihin ja merkitään vain milloin on ollut töissä. ovat myös menneet supisemaan kahdestaan lompakkojen kanssa taukotiloihin ja muuta. mitä nyt itse veroja maksavana työntekijänä tässä kannattaisi asian kanssa tehdä ? tämä nyt ainakin on laitonta jos tosiaan on pimeänä töissä ja itse kun pidän oikeuksistani kiinni ja haluan noudattaa lakia en katsele tätä ja ilmiannan kyllä jos voin. miten asian kanssa etenisin ?


KUITENKIN työpaikka on mukava, työtehtävät mieluisia ja ilmapiiri itse töissä muutoinkin miellyttävä ja pomo myös tuttavallinen ja ystävällinen, mutta alkaa kusetuksen maku olla jo suussa näin alkumetreillä. mielelläni jatkaisin paikassa jos vaan saan selvyyden näihin asioihin. jos tosiaan on niin että laki tulee näissä asioissa vastaan mitä harrastavat, otan asian esille ja jos potkut tulee niin sitten tulee ja lähden metelin kanssa.



kiitos kaikesta avusta !

1

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki varattu

      Jos meno työmaalla hiemankaan epäilyttää, kannattaa liittyä ammattiliittoon välittömästi jos et ennenstään kuulu. Ja sitten koeajan jälkeen alkaa selvittämään itselleen kuuluvia asioita. Jos noita selvittää koeaikana on paljon mahdollista, että työnantaja toteaa sinun olevan ei-sopiva kyseiseen työhön ja purkaa koeaikaan vedoten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe