Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suvustakin voi erota

näinkinvoi

Joskus vaan asiat käyvät liian kipeiksi ja 15 vuotta kun kärsii ja sovittelee, saamatta muuta kuin vihaa ja valheita, on paras irrottautua koko sakista. Aikaa on kulunut jo lähes kymmenen vuotta. Oma viha on laantunut aikoja sitten ja elämä siltä osin on ollut helpompaa. Toki kaikella on hintansa ja herkät ja kiltit kärsii aina. Toisaalta vapaus ja mielenrauha on ollut sen arvoista, Asioiden syyt liittyivät eniten epäoikeudenmukaiseen kohteluun ja suoraan ilkeyteen, joka ei enää rajoittunut meihin aikuisiin, vaan silloin pienet lapsemmekin alkoivat saada ilkeydestä ja vihasta osansa. Halusimme suojella perhettämme. Valitsimme sen pienemmän pahan eli ero suvusta ja kanssakäymisestä. Terveys säilyi / palautui pikkuhiljaa. Huvittavinta lienee että rukoilen heidänkin puolestaan, läpi vuosien olen rukoillut heidänkin puolestaan, vailla katkeruutta!

34

2766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orpo omasta tahdosta

      Minulla sama juttu, tosin en rukoile "sukuni" puolesta....30 vuotta sain kuunnella ilkeyksiä,valheita ja syytöksiä. Itsetunto on se mukainenkin. Nyt olen 2 vuotta ollut erossa heistä ja tunnen voimistuneeni ja saaneni hiukan itsetuntoani takaisin.
      Kaikkia vain ei ole luotu vanhemmiksi, mutta miksi vanhempien pitää syyttää siitä viatonta lasta??

      • -tytär-

        "Kaikkia vain ei ole luotu vanhemmiksi, mutta miksi vanhempien pitää syyttää siitä viatonta lasta??"

        Hienosti sanottu.
        Todellakin, lapsi ei ole itse voinut päättää omista vanhemmistaan. Mutta vanhempien kypsymättömyyden vuoksi, hän saa kuitenkin kärsiä koko elämänsä, vanhempien huonosta käytöksestä. Omalla kohdalla vanhempani odottivat kaikesta huolimatta kunnioitusta itseään kohtaan. Ymmärtämättä edes omaa todella epäasiallista käytöstään.

        Itse olen nyt vajaa kolme vuotta ollut omissa oloissani. Nauttinut omien aikuisten lasteni luottamuksesta ja täysin pyyteettömästä rakkaudesta. Ratkaisu oli aikoinaan rankka, mutta tarpeellinen oman itseni takia.


      • Anonyymi

        Myös saman kokenut vuosikymmenten aikana ja vihdoin molempien vanhempien kuoltua vapaa kaikista velvoitteista sisaruksia kohtaan.
        Alullehan kaiken laittavat vanhemmat jotka voivat pahimmillaan olla jopa kateellisia omille lapsilleen, ja tämän kateuden kun vielä siirtävät osalle lapsista ja pitämällä eriarvoisina niin lopputulos on selvä.
        Vanhempien velvollisuus on olla vanhempia lapsilleen iästä riippumatta eikä ilkeillä, kostaa tai muuten kiusata omia lapsiaan. Sitten on jo myöhäistä korjata sisarusten välejä kun luuserit ovat aikuisina päässeet vauhtiin paikkaillessaan omaa talouttaan vanhempien varallisuudesta.

        Toivon pystyneeni ottamaan opiksi ja etten ole enää omille lapsilleni tälläistä perintönä siirtänyt.


    • Irti.

      Aloittajalle voimaa kulkea tiellään ja toimia nykyisellä tavalla. Jos jo pienet lapset saavat osansa suvun kaunoista, niin on viisainta pitää heidät erossa tuollaisista sotkuista. Lasten pitää antaa elää turvattua lapsuutta.

    • bye4ever

      Kuinka monta sukupolvea voi yksi rasittaa, kolmea, ei enää neljättä. Hyvästi!

    • kotkotkoo

      näinhän se on, itse saman läpikäynyt. mutta vanhemmiten pidän aikuisten ihmisten käytöstä aika lapsellisena. ei kyetä asiallisesti puhumaan ja kertomaan miten on ehkä tuntenut että on loukattu, ei aina vain tarvi syytellä sillä se ei ratkaise mitään. riidat on useimmiten kommunikaation puutetta mutta ei aina varsinkin jos toinen todella vain on piikikäs toista ihmistä kohtaan. semmoiselle ihmiselle haluaisin kuitenkin tehdä suoran kysymyksen hänen käytöksestään että miksi ilkeillä ?
      jos itse voisin pitäisin mielelläni siskossuhteeni hyvänä ja kuuntelisin ja puhuisin. mutta tähän he eivät pysty vain mieluiten kieroilevat selän takana. joten näillä eväille mennään... sen mitä taakseen jättää sen edestään löytää.

    • 1 suvusta poistunut

      Mitä tekee kakasinaamaisten täysin arvaamattomien ihmisten ystävyydellä ja "kiintymyksellä"?
      Olivat he sitten sukulaisia tai ei.

      • Perheestä.

        Minä kanssa laitoin välit poikki, kun eivät hyväksyneet minua sellaisena kuin olen. Olen seksuaalivähemmistöön kuuluva. Ilkeilivät ja kohtelivat kuin toisen luokan kansalaista. Äitini ja vanhin siskoni pahimmat kiusaajat. Olen paljon onnellisempi, kun en ole heidän kanssaan tekemisissä. N46


      • Anonyymi

        Ei niin mitään. Muutin lapsen kanssa kauaksi suvusta ja voi miten helppoa on elämä. Minulla on hyviä ystäviä ja kivat naapurit.


    • faktahan on että

      Monilla paranee OMA hyvinvointi ja toipuminen alkaa heti kun pääsee kauaksi tulehtuneesta vuorovaikutuksesta ja myrkyttyneestä ilmapiiristä.

      Huonoon kohteluun voi tottua niin että alkaa pitää pahaa oloaan normaalina.

      • -tytär-

        Ihmettelen edelleen, että mikä näitä vanhempia oikein vaivaa? Ensin tehdään lapsen elämästä helvettiä. Ei hyväksytä hänen/heidän valintojaan. Koskien ammatinvalintaa, opiskelua, tai puolisoa. Kyseenalaistetaan ja mitätöidään kaikki lapsen valinnat ja teot.

        Loppujenlopuksi saadaan omista lapsista kärsiviä, epävarmoja, yksinäisiä ihmisiä tämän käytöksen lopputuloksena. Luulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtävän sen, että, jokainen ihminen voi ainoastaan elää omaa elämää. Ja opetella kunnioittamaan lapsensa valintoja ja arvostamaan heitä.


      • En ole kuin äitini
        -tytär- kirjoitti:

        Ihmettelen edelleen, että mikä näitä vanhempia oikein vaivaa? Ensin tehdään lapsen elämästä helvettiä. Ei hyväksytä hänen/heidän valintojaan. Koskien ammatinvalintaa, opiskelua, tai puolisoa. Kyseenalaistetaan ja mitätöidään kaikki lapsen valinnat ja teot.

        Loppujenlopuksi saadaan omista lapsista kärsiviä, epävarmoja, yksinäisiä ihmisiä tämän käytöksen lopputuloksena. Luulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtävän sen, että, jokainen ihminen voi ainoastaan elää omaa elämää. Ja opetella kunnioittamaan lapsensa valintoja ja arvostamaan heitä.

        Olet pitkälti oikeassa. Ja pahimmassa tapauksessa tuo omalle lapselle mitätöinnillä luotu minuus siirtyy hänen lapsilleen. Vaatii melkoista vahvuutta mitätöidyltä lapselta aikuisena, ja etenkin vanhempana, ymmärtää omaa lapsuuttaan ja hakea sieltä sellaiset asiat jotka lapsena koki vääriksi ja traumaattisiksi. Tämän jälkeen analysoida nämä omien vanhempiensa tekemisten kautta ja katsoa sekä haluta sitä, että ei niitä siirrä omille lapsilleen. Eli että "minä koin lapsena todella vääränä vanhemmiltani tämän ja siksi katson että en itse toimi niin." Katkeruus ja sisimpään jääneet negatiiviset tunteet täytyy osata muuttaa voimavaraksi omaan aikuisuuteen ja vanhemmuuteen. Huono vanhemmuus ei saa olla "sukuperintö".


      • fiksua tekstiä!
        En ole kuin äitini kirjoitti:

        Olet pitkälti oikeassa. Ja pahimmassa tapauksessa tuo omalle lapselle mitätöinnillä luotu minuus siirtyy hänen lapsilleen. Vaatii melkoista vahvuutta mitätöidyltä lapselta aikuisena, ja etenkin vanhempana, ymmärtää omaa lapsuuttaan ja hakea sieltä sellaiset asiat jotka lapsena koki vääriksi ja traumaattisiksi. Tämän jälkeen analysoida nämä omien vanhempiensa tekemisten kautta ja katsoa sekä haluta sitä, että ei niitä siirrä omille lapsilleen. Eli että "minä koin lapsena todella vääränä vanhemmiltani tämän ja siksi katson että en itse toimi niin." Katkeruus ja sisimpään jääneet negatiiviset tunteet täytyy osata muuttaa voimavaraksi omaan aikuisuuteen ja vanhemmuuteen. Huono vanhemmuus ei saa olla "sukuperintö".

        Nimimerkille "en ole kuin äitini",

        Olipa asiallinen ja fiksu kirjoitus, juuri noin, kiitos!


      • -tytär-
        En ole kuin äitini kirjoitti:

        Olet pitkälti oikeassa. Ja pahimmassa tapauksessa tuo omalle lapselle mitätöinnillä luotu minuus siirtyy hänen lapsilleen. Vaatii melkoista vahvuutta mitätöidyltä lapselta aikuisena, ja etenkin vanhempana, ymmärtää omaa lapsuuttaan ja hakea sieltä sellaiset asiat jotka lapsena koki vääriksi ja traumaattisiksi. Tämän jälkeen analysoida nämä omien vanhempiensa tekemisten kautta ja katsoa sekä haluta sitä, että ei niitä siirrä omille lapsilleen. Eli että "minä koin lapsena todella vääränä vanhemmiltani tämän ja siksi katson että en itse toimi niin." Katkeruus ja sisimpään jääneet negatiiviset tunteet täytyy osata muuttaa voimavaraksi omaan aikuisuuteen ja vanhemmuuteen. Huono vanhemmuus ei saa olla "sukuperintö".

        Hyvä kirjoitus, >>(En ole kuin äitini)

        Mielestäni todella rankan lapsuuden ja nuoruuden jälkeen. Kun olin jo muuttanut pois kotoa ja sain etäisyyttä asioihin. Oli melko helppoa eritellä tuo kumma ja epäasiallinen käytös. Se nimittäin oli niin ikävää ja näkyvää, että koko ystäväpiiri ja suku oli siitä tietoisia.

        *Ymmärtämisen* kanssa onkin sitten ihan toisin. On todella vaikeaa ymmärtää sitä, mikä saa omat vanhemmat tekemään moisia kauheuksia. Siihen ei tunnu löytyvän mitään järjellistä selitystä. Miksi juuri minun vanhempani olivat tuollaisia, mitä he siitä kostuivat jne.

        Omiin lapsiini en koskaan siirtänyt moisia kasvatusmenetelmiä ja kauheuksia. Eli, siis jotain hyvääkin, olen tästä oppinut.


    • vanhempien kiusattu

      tää oli upea viesti ketju, oikeasti. olen sairas, kaksisuuntainen mielialahäiriö, saan aina taistella sen olemassa olosta vanhempieni kanssa, se satuttaa. tuntuu ettei ole kyse siitä, että sairaus tekisi minusta onnettoman, vaan heistä. sen vuoksi sitä ei ole olemassa isälleni ja äidilleni, heidän silmissään heikko ja laiska, naivi psykiatrin huijaama reppana. onneksi mieheni tuntee minut, tulisin hulluksi, jos kuuntelisin vanhempiani, jotka kyseenalaistavat olemassa oloni merkityksen, kaikki mielipiteeni ja arvoni. en osaa luopua heistä, en tiedä miksi..

      • katkaise yhteydet

        Lainaan tekstistäsi: "ei ole olemassa isälleni ja äidilleni" sekä "naivi psykiatrin huijaama reppana".

        Koska psykiatri on HUIJANNUT sinua, sinulla ei todellisuudessa ole bipolarista. Vanhempasi ovat halunneet alistaa sinut itselleen. Vanhemmillasi on niin huono omatunto, että he turvautuvat valehteluun, joten heillä itsellä tai jommalla kummalla on bipolaris, ei sinulla.

        "Tartu härkää sarvista" vanhaa kansaa lainaten. Näytä arvosi ja mielipiteesi heille. Sinulle kuuluu kansalaisten perusoikeudet (perustuslain toinen luku). Älä kuuntele enää vanhempiasi, vaan katkaise yhteydet heihin.


    • aurinko773

      Suvustakin voi erota kommentit!
      Todella hyviä kommenteja.
      Aivan just näin olen kokenut koko elämän.
      On teitä muitakin tämän kokeneitä.
      Tsemppiä kaikille!

    • jkoppp

      kyllä voi

    • tikari sydämeen

      Niin voi, mutta mitä saa tilalle? Ikuisen tyhjiön jota kukaan ei näe tai ymmärrä. Voisin tappaa itseni, koska mua ei synnytetty halusta saada minut, ei edes rakkaudesta. Kun mua ei tarvittu/tarvita mihinkään, en ole olemassa. Mitä niin pahaa olen muka perheelleni tehnyt?

      • ei perhepakolle

        Jos olet aidosti sitä mieltä että sinua on perheessäsi tarvita tai kaivata, niin älä hyvänen aika sitä jää suremaan. Oletko koittanut selvittää perheesi kanssa tätä asiaa? Tietävätkö he että koet noin? Kohtaa tämä ongelma perheesi edessä ja kerro suoraan sydämestä miltä sinusta tuntuu mikäkin heidän tekemisissään. Äläkä anna ensimmäisten väheksyvien kommentien latistaa, vaan jatka edelleen sydän auki asian puimista ja läpikäymistä perheesi kanssa. Olen itse huomannut, että silloin kun vastassa on joku joka aidosti kertoo tunteistaan ihan sydänjuuriaan myöden, pöllömpikin alkaa miettiä asioita muidenkin kannalta.

        Jos tuosta ei ole tulosta, voit hyvillä mielin alkaa rakentaa itsellesi tulevaisuutta jossa näet suhteiden perheeseesi vaativan sinun perherakkautesi taka-alalle jättämistä joksikin aikaa. Teet sen nimenomaan itsesi takia. Olet itse elämäsi tärkein ihminen ja kun vapautat itsesi perheestäsi, kukaties löydät jonkun muun jota rakastaa ja joka välittää ja rakastaa takaisin. Itsesi tappamalla paha perhe vain toteaisi että oikeassa olivat.


    • elämä ON

      Jospa se onkin niin,että luonto ei ole tarkoittanutkaan sisarusten olevan yhdessä sen jälkeen,kun kotoa lähtevät.
      Tutkimustenkin mukaan sisarus-suhteisiin liittyy aina jännitteitä.

    • elämä ON

      Susia minä pelkään ja karhua kavahdan.

      Olen sisarusparven (12 lasta) nuorempia.Vanhin siskoni repi hiuksista ja retuutti pitkin lattiaa.Päätin lähteä pois kotoa,heti kun kynnelle kykenin.Toiseksi vanhin siskoni asui 500 kilometrin päässä kotoa.Kävi harvoin kotona.Muutin hänen lähistölle.

      "Jos lähtee sutta pakoon,voi tulla karhu vastaan" sanoi äitini.
      Ja niinhän tulikin,kyllä äiti tiesi ja lapsensa tunsi.Täällä ärjyy ja murahtelee sellainen karhu,että parempi pysyä etäällä.

      Mistä tämä kaikki johtuneekaan?
      Isäni oli hakannut lapsia nuorena oikein olan takaa.Juuri näitä kahta siskoa etenkin.Minun eteen isäni on tehnyt sen verran,että alulle on pistänyt ja äidin sen jälkeen haukkunut,kun TAAAS on paksuna.Hän asui omassa mökissään,kun olin lapsi.Oli jo niin iällä,ettei jaksanut meitä nuorempia hakata.
      No, isä ja äiti ovat jo maaksi maatuneet.Nämä "susi ja karhu" -näistä kun nyt jotenkin selviäisi.Etäisyyden pito on ainut keino joutua "henkisesti raadelluiksi"

    • yksilö1

      Olen myös valinnut etäisyyden sukulaisteni suhteen .Yritin aikoinaan olla korrekti heidän suhteen , mutta mikään ei auttanut .Vuosia kestänyt erillään olo oli paras ratkaisu, mitä olen tehnyt Olen miettinyt, että jäisin pois myös tulevista hautajaisista ja kunnioittaisin näin vainajan viimmeistä matkaa. Eivät ole biolokisia eikä kasvatusvanhempia ., mutta lähisukua kuitenkin

      • Anonyymi

        Minä jäin pois äitini hautajaisista. Surukin katosi kun sain kuulla miten paljon ovat koko suku jauhaneet paskaa selkäni takana. Miksei koskaan kerrottu naaman edessä mielipiteitä? Onneksi asun eri paikkakunnalla kuin kukaan sukulainen. Jatkan elämääni,työtäni ja olen turta noiden suhteen.


    • ei mikään auta

      Miksi rukoilla muiden puolesta?, ehkä kannattaa keskittyä vaan omaan elämään.Vaikka mitä tekis, aina vanhanakin sisarukset usein ilkeitä toisiaan kohtaan ja osaavat loukkaamisen taidon, etäisyys on kaikista parhain ratkaisu.

      • Rukouksesta voimaa

        Rukoukseen liittyy toivo ja usko siitä että ihmisten hyvyys vielä voittaa. Toivoa ei ole syytä viskata menemään, eikä rukous oman perheen puolesta tarkoita väkisin siinä roikkumista.


      • -tytär-

        Etäisyyden ottaminen todella auttaa, näissä tosi hankalissa tapauksissa.

        Sisua se kyllä vaatii. Kun on koko ikä syyllistetty, niin syyllisyys hiertää *hajuraon* vetämisestä aluksi. Mutta asiat alkavat menemään parempaan suuntaan. Kun aikaa on kulunut riittävästi.

        Tiedän omalla kohdalla, että vanhempani on nyt *pallo hukassa* tämän asian suhteen. Hän ei oikein nyt tiedä, miten menetellä kanssani. Hän haluaisi saada tilan samanlaiseksi, kun se oli aikaisemmin. Mutta paluuta entiseen ei ole. Sen olen päättänyt, vaikka kysymyksessä onkin tosi iäkäs vanhempi.

        Jatkuva arvosteleminen ja loukkaaminen ja asioihini puuttuminen on vähentynyt huomattavasti, kun tapaamiset on vähentynyt minimiin. Ja jos vanhempani yrittää puhelimessa keskustellessa jatkaa vanhaa ikävää käytöstä. Lopetan puhelun heti, vedoten johonkin kiireeseen.
        Välimme on nyt riittävä, yleisen rauhan säilyttämiseksi. Mutta minun on jatkuvasti huolehdittävä kuitenkin siitä, että vetämääni rajaa ei ylitetä.


    • Ratkaisuni

      Näin vanhemmiten olen blokannut kaikki rasittavat henkilöt pois lähipiiristä koska ei kenenkään ole pakko sietää selkäänpuukottajia tai paskanheittäjiä lähellään.

      Joko sitä on ystävä tai ole kaveri lainkaan ja kaverit eivät pahaa puhu ja mustamaalaa ja myrkytä ilmaa ,tämä paljastuu yleensä enemmin tai myöhemmin.

      On siinä muutama jäänyt ihmettelemään kun en yhteyttä pidä mitenkään ja varmasti asian tietävät itsekin mutteivat tietysti sitäkään myönnä vaan jatkavat paskan heittoa.

      Näin on parempi elää ei turhia paineita turhista ihmisistä lainkaan,ympärillä muutama luotettava frendi,se riittää mulle ihan hyvin.

    • Anonyymi

      Mietin sukunimen vaihtoa tässä. Taitaa maksaa 95€. Sitten pitää uusia kaikki kortit ym. Millä muulla tavalla suvusta eroon? Lähestymiskiellot?

      • Anonyymi

        Siis eikö sukusi jätä sinua rauhaan vaikka et itse pidä mitään välejä?Suosittelen lämpimästi muuttoa kauas,numerot salaisiksi.Mitkään lähestymiskiellot ei pidättele hullua sukulaista,nähty on.


    • Anonyymi

      Juuri näin. Tässäkin suvussa,johon ikävä kyllä olen sattunut syntymään....

    • Anonyymi

      No antaa jokaisen olla. Ei meillä ole käynyt vuosiin sukua kylässä. Ystäviä kyllä on senkin edestä.

    • Anonyymi

      Olen jättänyt suvun taakseni. On helpompi elää. Ei stressiä. Pari ystävää mulla on ja ne riittää.

    • Anonyymi

      Ortoksi suku jahtaa perässä miljoonii jaos

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe