Oikea vaihdevaijeri

890123

Eli pitäisi ostaa uusi vaijeri katkenneen tilalle Shimano Deore veihteistoon. Mitenkäs osaan ostaa oikeanlaisen vaijerin? Joskus ostin urheiluliikkeestä jonkun tarvikevaijerin, mutta en saanu omaan pyörään sopimaan. Tuleeko vaijereissa se ulkoputki mukana?

18

8059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwwwwwwwwwwww

      Ostin prismasta omaan fillariin tarvikevaijerin. Vaijerissa on kaksi päätä, toisessa isompi klöntti ja toisessa pienempi. Katso vanhasta vaijerista kumpi päistä on oikean kokoinen ja sen jätät(toisen leikkaat pihdeillä pois että saat pujotettua vaijerin kuoreen). Vaijereita myydään myös kuorineen mutta omassa riitti tuo vaijerin vaihto, hinta oli muutaman euron. Kunnon pihdit on tarpeen että saat vaijerin nätisti poikki sillä jos yksikin metallisäije sojottaa erilleen pujotus on vaikeaa sillä kuoren läpiviennit on ahtaat.

    • Tieliikennelaki

      Vaihdevaijerit on ohuempia kuin jarruvaijerit ja olet todennäköisesti ostanut epähuomiossa jarruvaijerin joka ei mahdu vaihdevaijerin kuoreen.
      Biltemasta, Motonetistä mm löytyy vaijereita jotka käy kunhan muistat siis ostaa nimenomaan sen vaihdevaijerin, lukee kyllä siinä pakkauksessa. Vaijereissa on molemmissa päissä se kiinnitys pallukka ( kahta eri kokoa ) millä vaijeri tulee kiinnin sinne kahvan puolelle.
      Katsot mikä sopii kahvan puolelle ja leikkaat pois sen mikä ei sovi. Vaijereita saa sekä ulkokuorella että ilman mutta jos vanhat on ok eikä murtumia ole niin kunnon putsaus ja voitelu ja uusi vaijeri paikoilleen ja muista voidella se vaijeri myös ennen kun pujotat sen sinne kuoreen.
      Uusi vaijeri muuten sitten venyy jonkun verran aika pian joten pituutta joutuu säätämään vähän ajan kuluttua.

      • 890123

        Jaaha kiitos vastauksista, eli käytännössä mikä vaan vaijeri käy, kunhan ei ole liian lyhyt?


      • Tieliikennelaki
        890123 kirjoitti:

        Jaaha kiitos vastauksista, eli käytännössä mikä vaan vaijeri käy, kunhan ei ole liian lyhyt?

        Ei käy mikä vaan vaijeri kuten jo edellä mainitsin.

        Eli jarruvaijeri ei mahdu vaihdevaijerin kuoreen koska se jarruvaijeri on paksumpi kuin vaihdevaijerin kuori.

        Eli osta vaihdevaijeri ja se kyllä lukee siinä pussissa.

        Tuossa vaihdevaijeri

        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vaihteistot/Vaihdevaijeri-yleismalli-27801/

        Ja tässä jarruvaijeri.

        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Jarrut/Jarruvaijeri-yleismalli-27802/

        Huomaatko vaijereiden paksuuseron.


      • 890123
        Tieliikennelaki kirjoitti:

        Ei käy mikä vaan vaijeri kuten jo edellä mainitsin.

        Eli jarruvaijeri ei mahdu vaihdevaijerin kuoreen koska se jarruvaijeri on paksumpi kuin vaihdevaijerin kuori.

        Eli osta vaihdevaijeri ja se kyllä lukee siinä pussissa.

        Tuossa vaihdevaijeri

        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vaihteistot/Vaihdevaijeri-yleismalli-27801/

        Ja tässä jarruvaijeri.

        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Jarrut/Jarruvaijeri-yleismalli-27802/

        Huomaatko vaijereiden paksuuseron.

        Juu no siis mitä vaan vaihdevaijeria tarkoitin. Päät ovat varmaan melko todennäköisesti samanlaiset kuin pyörässäni.

        Semmoista vielä kysyisin, kun takajarruni vaijerin putki on keskeltä poikki (jarru kuitenkin toimii) niin mistäköhän saisin uuden hommattua? Vai onko väliä onko tämä uusi putki täysin saman mittainen?


      • Tieliikennelaki
        890123 kirjoitti:

        Juu no siis mitä vaan vaihdevaijeria tarkoitin. Päät ovat varmaan melko todennäköisesti samanlaiset kuin pyörässäni.

        Semmoista vielä kysyisin, kun takajarruni vaijerin putki on keskeltä poikki (jarru kuitenkin toimii) niin mistäköhän saisin uuden hommattua? Vai onko väliä onko tämä uusi putki täysin saman mittainen?

        Esim tuolta tai Motonetistä tai sitten fillariliikkeistä. Isoissa marketeissakin kuten Prisma saattaa olla.
        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Jarrut/Jarruvaijerisarja-27810/

        Uuden kuoren kannattaa pitää samanmittaisena kuin sen vanhan. Kuoren saa katkaistua esim pienellä rautasahalla tai katkaisulaikalla ( Dremel on hyvä ja sitä käytän itse ) pääasia että päät ovat suorat ja päätyholkit paikalleen niin hyvä on. Muista toki voidella se uusikin kuori sisältä.

        PS: Pelkkiä kuoriakin saa ostettua.


      • LZ 127
        Tieliikennelaki kirjoitti:

        Esim tuolta tai Motonetistä tai sitten fillariliikkeistä. Isoissa marketeissakin kuten Prisma saattaa olla.
        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Jarrut/Jarruvaijerisarja-27810/

        Uuden kuoren kannattaa pitää samanmittaisena kuin sen vanhan. Kuoren saa katkaistua esim pienellä rautasahalla tai katkaisulaikalla ( Dremel on hyvä ja sitä käytän itse ) pääasia että päät ovat suorat ja päätyholkit paikalleen niin hyvä on. Muista toki voidella se uusikin kuori sisältä.

        PS: Pelkkiä kuoriakin saa ostettua.

        Sitten täytyy varoa sellaista, ettei laita jarruvaijerille vaihdevaijerin kuorta. Nykyaikaisten indeksointivaihteiden vaihdevaijerin kuori on suunniteltu pysymään aina saman mittaisena, mutta se ei kestä yhtä voimakasta rasitusta vaan saattaa purkautua yhtäkkiä. Silloin jarru muuttuu käyttökelvottomaksi. Yleensä tosin jarruvaijeri ei taida mahtua vaihdevaijerin kuoreen.


      • Tieliikennelaki
        LZ 127 kirjoitti:

        Sitten täytyy varoa sellaista, ettei laita jarruvaijerille vaihdevaijerin kuorta. Nykyaikaisten indeksointivaihteiden vaihdevaijerin kuori on suunniteltu pysymään aina saman mittaisena, mutta se ei kestä yhtä voimakasta rasitusta vaan saattaa purkautua yhtäkkiä. Silloin jarru muuttuu käyttökelvottomaksi. Yleensä tosin jarruvaijeri ei taida mahtua vaihdevaijerin kuoreen.

        Ei mahdu ei, kun jarruvaijeri on yleisimmin 1,5 mm paksua ja vaihdevaijeri 1,2 mm paksua.


      • wwwwwwwwwww

        Mulla oli ihan oikea vaihdevaijeri ja kyl se mahtu mut ylimääräistä tilaa ei kauheasti ollut. Tiukka sovitus estää varmaan lian ja pölyn pääsyn kuoreen ja voihan olla että shimanon orkkisvaijeri olisi sitten hitusen ohuempi, en osaa sanoa.


    • 890123

      Jooh elikkä tuli ostettua vaihdevaijeri ja näytti olevan ihan oikeanlainen, tosin piti purkaa se kahvan vaihdeosa täysin palasiksi, että sai vaijerin kiinni enkä osaa enää todellakaan koota tätä osaa, eli on haettava sitten uusi tässä joku päivä :D . Hieman noloa. Käykä tilalle mikä vaan 3 vaihteinen, vaikka ei olisi juuri deore, niinkuin omat vaihteeni?

      • wwwwwwwwww

        Älä vielä luovuta, hae shimanon sivuilta räjäytyskuva vivusta niin kyllä se siitä. Ruuvit ja muutkin osat siinä on tehty malesialaisia pikkusormia ajatellen mut kyllä se siitä.


      • 890123
        wwwwwwwwww kirjoitti:

        Älä vielä luovuta, hae shimanon sivuilta räjäytyskuva vivusta niin kyllä se siitä. Ruuvit ja muutkin osat siinä on tehty malesialaisia pikkusormia ajatellen mut kyllä se siitä.

        ei löydy kunnollisia räjäytyskuvia, pelkästään sellaisia, jossai näytetään miten kuoren ruuvit kuuluu olla..


      • wwwwwwwwwwwwww

        Ite laittaisin deoren koska ainakin halvemmissa sarjoissa kuten acera se vipu ja jarru on samaa pakettia eli sitten vaihtuisi se koko höskä jarrukahvoineen, saattaapi olla karun näköinen. Pelkkä deore-vaihdevipu tuskin on kauheen kallis mutta sinuna yrittäisin vielä kasata sen vanhan, kyllä se pähkäilemällä menee..been there ja sitten kun tuon oppii niin etpähän ole huoltoliikkeiden armoilla.


      • 890123
        wwwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        Ite laittaisin deoren koska ainakin halvemmissa sarjoissa kuten acera se vipu ja jarru on samaa pakettia eli sitten vaihtuisi se koko höskä jarrukahvoineen, saattaapi olla karun näköinen. Pelkkä deore-vaihdevipu tuskin on kauheen kallis mutta sinuna yrittäisin vielä kasata sen vanhan, kyllä se pähkäilemällä menee..been there ja sitten kun tuon oppii niin etpähän ole huoltoliikkeiden armoilla.

        Pari tuntia nyt käyttänyt aikaa tuohon ja en kyllä saa sitä kasattua..
        Pitää käydä huomenna kyselemässä liikkeessä.


      • wwwwwwwwwwwww
        890123 kirjoitti:

        Pari tuntia nyt käyttänyt aikaa tuohon ja en kyllä saa sitä kasattua..
        Pitää käydä huomenna kyselemässä liikkeessä.

        No voihan räkä, deoreen vaijerinvaihto on kyllä hankalampi kuin monessa muussa.. Taisit purkaa sen aika atomeiksi?


      • Alk. Maastotiepyöräi
        wwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        No voihan räkä, deoreen vaijerinvaihto on kyllä hankalampi kuin monessa muussa.. Taisit purkaa sen aika atomeiksi?

        Koskaan ei pidä purkaa peukalovalitsinta, koska se saattaa olla hankala kasata! Siellä peukalovaihtajassa on vaijerin kuoren vastakkaisella puolella muovinen ruuvi, jota kiertämällä saa vaijerin näkyville. Uusi vaijeri sujautetaan siitä lävitse. Vanhemmissa täytyyy taas avata valitsimen kuori.,


      • Anonyymi
        Alk. Maastotiepyöräi kirjoitti:

        Koskaan ei pidä purkaa peukalovalitsinta, koska se saattaa olla hankala kasata! Siellä peukalovaihtajassa on vaijerin kuoren vastakkaisella puolella muovinen ruuvi, jota kiertämällä saa vaijerin näkyville. Uusi vaijeri sujautetaan siitä lävitse. Vanhemmissa täytyyy taas avata valitsimen kuori.,

        Tuo oli hyvä huomio. Välttyy Deoressa isolta kasaamiselta kun ujuttaa uuden vaijerin vastapuolella läpi eikä pura koko peukalovaihtajaa. Toki ihmisten tekemiähän ne on.


      • Anonyymi
        wwwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        Ite laittaisin deoren koska ainakin halvemmissa sarjoissa kuten acera se vipu ja jarru on samaa pakettia eli sitten vaihtuisi se koko höskä jarrukahvoineen, saattaapi olla karun näköinen. Pelkkä deore-vaihdevipu tuskin on kauheen kallis mutta sinuna yrittäisin vielä kasata sen vanhan, kyllä se pähkäilemällä menee..been there ja sitten kun tuon oppii niin etpähän ole huoltoliikkeiden armoilla.

        Itseltäni hajosi Deoren vipu ja tilalla on Altus, kun muuta ei vain saanut. En ole huomannut mitään häikkää toiminnassa, yhtä hyvin toimii kuin Deorekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      124
      1197
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1048
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      98
      879
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      734
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      667
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      594
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe