Koirat kerrostalossa

Ihmettelen vain

Turvaudun nyt kysymään ensin tätä kautta, että mitä asian kanssa kannattaisi tehdä, vai tehdäkö mitään. Eli...

Kerrostalossani asuu henkilö, jolla on 4 pientä koiraa asunnossaan.
1. Hän ulkoiluttaa koiriaan harvoin siten, että käyttäisi oikeasti ulkona/lenkillä. Useimmiten käyttää n.2-3 kertaa päivässä tarpeilla, jolloin ei vaivaudu edes viemään kerrostalon pihaa paljoa pidemmälle. Käytännössä kusettaa/paskattaa koiransa tuohon kadun varteen.
2. Koirat pitävät ihan järjetöntä meteliä joka kerta, kun henkilö vie koirat ulos. Meteli kestää monesti useita minuutteja.

Kysyisinkin, että onko tämä nyt ihan reilua koiria kohtaan? Onko tämä reilua kerrostalon asukkaita kohtaa? Saako kerrostaloasunnossa pitää 4:ää koiraa? Onko asialle mitään tehtävissä?

Kiitos asiallisille vastaajille etukäteen.

15

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnPoint

Itse sanoisin että kyllä neljää koiraa voi pitää kerrostaloasunnossa, kunhan niiden tarpeet tyydytetään. Pikkukoirat haukkuisivat varmasti vähemmän jos eivät olisi turhautuneita liikunnanpuutteesta. Ehdottomasti ei ole hyvin hoidettuja koiria jos sanomasi pitää paikkansa. Mutta valitettavasti jos koirien perustarpeet tyydytetään niin eläinsuojelu ei puutu asiaan, ja ellei niistä ole selvää häiriötä muille asukkaille niin taloyhtiökään ei mitään tee..

• Nana!!

Hei!
      Eli tämä viesti taitaapi koskea mua, ainakin sama tilanne.
      Koska mulla on useampi pikkukoira, ja koskapa ne räksyttävät ihmisille, hoidan liikunnan siten, että käymme jokapäivä koirapuistossa, jossa koirani saavat juoksennella pidemmän aikaa.
      Lenkkeily on hieman haastavaa, koska näitä on useampi, ja koska ne ovat remmiräyhääjiä. Sen vuoksi et ole meitä usein lenkillä nähnyt. Sen sijaan käymme viereisessä metsässä, joka päivä useasti, en tiedä oletko sen huomannut. Käytän myös koiriani huomattavasti useammin ulkona kuin 3 kertaa päivässä, ovat chihuahuoita ja niillä on pieni rakko, käymme vähintään joka kolmas tunti ulkona, mutta emme lenkillä joka kerta. Joskus vain pissatan ne, se on totta.
      Mutta huoli pois, koirani saavat jokapäivä tarpeeksi liikuntaa.

Hoidan koirani hyvin, ja ovat erittäin rakkaita mulle, kuka tahansa lähipiiristäni voi sen todistaa. Etkö ole koskaan huomannut, kuinka koirani kulkevat mukanani lähes joka kerta kun lähden autolla jonnekkin? Silloin käymme koirapuistossa, tai eräällä syrjäisellä alueella, jossa koirani saavat myös useamman kerran viikossa juoksennella.
      On totta että koirani räksyttävät, jopa enemmän kuin pikkukoirat yleensä, ja se on tosi hankalaa myös mulle asua kerrostalossa. Sen vuoksi olen jo pidempään etsinyt omakotitaloa, jonka ostaa, lainalupaus on pankista jo saatu, mutta sopivaa taloa ei ole löytynyt. Useaa olen käynyt katsomassa, kahdesta tein jo tarjouksenkin, mitkä olisivat molemmat menneet läpi, mutta kosteusmittauksessa molemmista taloista löytyi kosteutta.
      Eli jos jaksat vain odottaa, voin luvata että muutamme pois toivottavasti jo tämän vuoden puolella.

Eli hoidan koirani hyvin, voit koska tahansa tulla oveni taakse soittamaan ovikelloa, ja tutustumaan sekä muhun että koiriini. Varoituksen sana, että ne pistävät pystyyn metelin kun soitat ovikelloa, mutta rauhoittuvat myös nopeasti :)
      Koirani ovat mulle rakkaita perheenjäseniä, jotka saavat tarpeeksi liikuntaa joka päivä, syövät laadukasta ruokaa, eivätkä vietä koskaan yksin pitkiä aikoja. Olet tervetullut tarkistamaan tilanteen jos tämä tekstini ei vielä saanut sinua vakuuttuneeksi!
      T. Sonja H

• 1.Ehkä ensin kannattaisi varmistaa,jos ne koirat saakin liikuntaa.Vaikka viedään autolla jonnekkin.Voisi sitä ihan ystävällisesti tiedustella omistajalta.Jos antaa kakkia taloyhtiön alueelle,siitä ainakin voisi sanoa.Ylipäätään,jos kakat jättää korjaamatta ja vielä säännöllisesti,siitäkin voi huomauttaa.Ei ole fiksua toimintaa se.

2.Ei kivaa välttämättä muille.Varsinkin jos kestää useampaan minuuttiin,tai esim.tapahtuu aikaan,jolloin hiljaisuus pitäisi olla.
      Tuosta kyllä voi myös sanoa,että hommaisi apua,että koirat saisi järjestykseen.
      Ylipäätään kun olisi fiksua opettaa heti koirille,ettei haukuttaisi.Ja jos ei yhtäkään saa järjestykseen,niin ehkä kannattaisi miettiä,ottaako niitä lisää...

"kysyisinkin..." Kyllä saa pitää.Ja ylipäätään,määrällä ei ole merkitystä,ainakaan minun mielestäni,jos koirat saa hyvän hoidon,rodunomaiset aktiviteetit ja ei valita rotuja,joille olisi optimaaliset olosuhteet muualla.
      Ja reilua,myös koirille,samoin ehdoin.
      Asukkaita kohtaan reilua silloin,kun noista huolehditaan,ja lisäksi,että toimitaan niin,ettei koirista ole muille haittaa.

Jos on ongelmatapauksia,niin ensin kannattaa ottaa yhteyttä suoraan koirien omistajaan,ja koittaa saada aikaiseksi asia kuntoon,mieluiten kaikkien kannalta.
      Seuraavat tahot on sitten taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä.
      Jossain tapauksissa poliisikin,mutta ensinmainitut nyt fiksumpi ensin koettaa.

• ihmettelyä

hei sinä joka ihmettelet vain :) ymmärrän jos olet huolestunut, ja meteli ärsyttää..mutta ihmettelen vain sitä, että miten voit tietää paljonko tämä henkilö vie koiriansa ulos, oletko siis itse jatkuvasti ulkona tai ikkunassa, koska tunnut olevan vakuutttunut, ettei hän ulkoile koskaan muulloin, kuin vain silloin, kuin sinä näet?ihmettelen vain, kenellä on aikaa noin tarkasti vartioida toisen ihmisen tekemisiä?onko mahdollista, että ulkoilevat, mutta et vain ole aina sitä itse huomannut, ihmettelen siis vain, että voisko näin tapahtua? kaikki tietämäni pikkukoirat räksyttävät, kadulla kun tulee vastaan pikkukoiria, niin ne usein räksyttävät isolle koiralleni, ihmettelen vain, että tämä räksytys tuntuu olevan todella yleistä pienille koirille.ihmeellistä.

• Ihmettelen vain

Sonja, kyseessä et ole sinä.

Tiedän, että tämä kyselemiseni vaikuttaa valittamiselta, mutta sitä se ei ole. Pahoitteluni siitä.
      Ja minä itse olen päivisin aina kotona ja kun ikkunat on auki, niin sitä remakkaa ei voi olla huomioimatta. En kyttää, ihmisten aikataulut vaan painuvat mieleeni ja johan tässä on hetken aikaa asuttukin.
      Tapahtuu myös ns. "hiljaisuuden" aikanakin tätä huutamista. Asianomaista on lähestynyt useampikin henkilö, ei näytä tekevän vaikutusta. Ja tosiaan.. ne tarpeet tuppaa jäämään korjaamatta. Liekö sitten ihan yleistä välinpitämättömyyttä, kun näyttää useammalla isommankin koiran omistajalla jäävän korjaamatta.

Halusin vain tietää, että onko tälle asialle mitään muuta tehtävissä ja/tai onko tässä jotain hämärää. Jätän asian puimisen tähän.
      Kiitoksia vielä vastaajille.

• Nana!!

Huh pelästyin jo! Saattaa vaikuttaa oudolta että pidän neljää koiraa joidenkin mielestä, joista yksi on tiibetinspanieli, en sitä huomannut mainita ekassa viestissäni. Rakastan koiria vain niin paljon :)
      Ja selitinkin jo pitkään, että hoidan koirani kyllä.
      Jos vastaavia tilanteita tulee toivon itse koirien omistajana että kyseiset ihmiset tulisivat ihan reilusti asiasta sanomaan, kohteliaisuus on aina valttia silti. Viuh, sanon minä
      T. Sonja

• 12+4

Ehkä jos rakastat koiria niin paljon kannattaisi myös keskittyä niiden kouluttamiseen eikä vain niiden haalimiseen . Ihan ystävällisenä vinkkinä. Ja kyllä myös pienen koiran voi kouluttaa.

• Mutta-mutta

Täydellisen hiljaiseksi niitä ei kyllä saa. Mission impossible. Kyllä koirallakin pitää jonkinasteinen äänioikeus olla. Vaikka liika sitten jo onkin liikaa.

• koiratäti

Meillä on kerrostalossa kuusi koiraa, joista neljä on isompikokoisia 23-35kg, yksi keskikokoinen 13kg ja yksi pieni 5kg. Kun asunto on tarpeeksi tilava niin, että joka koira pääsee omaan rauhaansa halutessaan, kaikki saavat riittävästi liikuntaa, aktiviteetteja ja huomiota, niin hommat toimii. Meillä on lisäksi vaihteleva määrä koulutettavia koiria yksityisiltä ja kotihoitolaisia sekä yksityisiltä että yhdistyksiltä. Asumme metsän reunassa, joten aamu- ja päivälenkit käydään tässä lähistöllä kävelemässä/juoksemassa, mutta iltaisin koirat pääsevät metsään juoksemaan vapaana pariksi tunniksi ja joskus päivisin on erilaisia yhteislenkkejä rotuyhdistysten kanssa. Meillä on aina joku kotona, itse olen kotiäiti ja koirien koulutusohjaaja, joten osataan sanoa varmaksi etteivät koirat hauku päivisin. Se vaatii työtä: koirien kanssa on mentävä reippaat pidemmät lenkit ja harrastettava niin, että kotioloissa oikeasti vain levätään, leikitään rauhallisesti, opetellaan temppuja lasten kanssa ja syödään luita.

Useimmat haukkumalla työtä tekemään jalostetut rodut ovat pienikokoisia ja näin ollen haukkumista on vaikea kitkeä pois. Laumassa tyhmyys tiivistyy eli kun yksi haukkuu, niin muutkin. Eläinsuojelulaissa koirien ulkoilusta on kirjoitettu vain, että koirien on saatava niille riittävä liikunta. Pissakäynti nyt ei kellekään ole riittävä liikunta, joten kannattaa kysäistä asukkaalta miten käyttää koiriaan lenkillä, että käyttäähän tarpeeksi kun huolestut. Voit laittaa vaikka lapun, kertoa että otat sitten yhteyttä eläinsuojeluun, mikäli huoli jatkuu, sieltä tulevat sitten neuvomaan mikäli hän ei tiedä koiriensa tarpeita. Suomen eläinsuojeluyhdistyksen sivuilta löydät alueesi eläinsuojeluvalvojan ja voit jo netissä täyttää lomakkeen kertoen, että olet huolissasi koirien liikunnan määrästä. Jos mainitset myös haukkumisen häiritsevän, niin valvoja voi kommentoida siitäkin omistajalle. Eläinsuojeluvalvojien tehtävä on auttaa ja valvoa eläinten pitoa, he eivät siis tule viemään eläimiä pois vaan tarkistavat eläinten tilanteen ja antavat ohjeita tulevaa varten. Tarvittaessa valvoja tulee myöhemmin tarkistamaan tilanteen parantuneen tai voit ottaa myöhemmin uudestaan yhteyttä, jos tilanne jatkuu. On hyvä, että ihmiset puuttuvat eläinten oloihin herkästi. Ensimmäisenä kuitenkin kannattaa kääntyä omistajan puoleen, mikäli ei itse ole ymmärtänyt haukkumisen häiritsevän. Eläinsuojeluvalvojasta kertominen voi myös säikäyttää hoitamaan koiransa niiden ansaitsemalla tavalla.

Toivottavasti oli jotain apua :)

• rääkkäystä

Valitettavan yleistä on, että otetaan koira, mutta ei mietitä asiaa loppuun asti. Talossa eräs henkilö otti taas koiran. Ei siinä mitään, mutta kun pisin lenkki on se, että hän kiertää talon ympäri, niin eihän sitä minkään koiran pää pitkään kestä. Mietipä itse. Kävele talo ympäri ja palaa kotiin. Toista kaksi muuta kertaa päivässä. Ole perjantai ja lauantai-ilat viikot ympäriinsä yksin kotona, tuskinpa viihtyisit. Silti näin moni koira pakotetaan olemaan.

• 8+42

Eihän siinä mitään jos pitää montaa koiraa kuahn ne kaikki on koulutettuja eivätkä rähjää remmissä . Sitten on tyhmä jos ottaa uuden kun ei entinenkään ole vielä halinnassa ja tälläisiin tapauksiin pitäisi puuttua !

• Koiria on

Mitä taloyhtiö on mieltä kun on noin monta koiraa asunnossa? Mulla on kolme ja neljättä en ole uskaltanut naapurien vuoksi ottaa. Tuntuu että kolmaskin oli naapurien mielestä liikaa. Mulla on muitakin eläimiä joten vapaa-ajan ongelmia ei ole:) Koiria ulkoilutetaan paljon mutta totta on se että jos yksi haukkuu niin muutkin alkavat. Aloittajalle vielä, jos koira on vaikka jalkavaivainen tai vanha, pitkiä lenkkejä ei voi ehkä tehdä.

• 2 koiraa+kerrostalo

En voi muuta sanoa, että HANKKIKAA OMA ELÄMÄ ja ANTAKAA TOISTEN ELÄÄ OMAANSA!

Kauheaa kyttäämistä käyttääkö joku koiransa kusella ja paskalla kerrostalonsa läheisyydessä vaiko ei ja käyttääkö lenkillä ollenkaan!

Kyllä jokkainen koiran omistaja TIETÄÄ velvoitteensa koiransa hankkiessa!

Ja kyllä asunnossa SAA olla 4 koiraa, jos vuokranantaja on luvan antanut!

Itselläni on 2 keskikokoista koiraa ja asun kerrostalossa ja KÄYTÄN koirani joka päivä n. 10-15min lenkillä n. 2-3 krt päivä! koirani saavat aktiviteettia vapaana juoksentelua metsässä 1-2 tai 2-3 krt / kk välillä harrastetaan agilityä, tokoa, tottista, hakua, jälkeä, vetoa, pyöräilyä

JOTEN....

PÄÄN AUKOMISET VOI LAITTAA MINULLE SUORAAN S-POSTILLA [email protected]

• kaksi koiraa

nyt tuli asiaa! kyllä siellä kerrostalosaa kuulluu ja näkeee kaikke jännää.. tomonnen ärsytäää! terveset kahdenkoirat omistja ``pienien koiran``

• juupijjaa

Menehän maalle, jossa koirat haukkuvat joka sunnissa häkeissä ja ketjuissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      434
      6163
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      87
      5470
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      51
      4467
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      54
      3996
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      78
      3961
    6. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      3
      3616
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3549
    8. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      121
      3274
    9. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3251
    10. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2309
    Aihe